Jump to content

Oppskytinga 2008


Recommended Posts

Var oppe i dag en tur jeg også, skjøt prøven med følgende

 

1 5,6x50R Brno kombi

2 6,5x55 S&L

3 6,5x55 T3

4 7x57R Merkel drilling

5 308W Mauser

6 9,3x74R Merkel dobbel rifle

7 375 H&H CZ

 

Et forsøk på hver av dem :lol:

 

Det var litt av ei rekke, du blir vel snart æresmedlem i skytterlaget holder du på slik, det får`n si

Gratulerer med god skyting

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har bare skutt opp med "all-round"/reserve rifla i 308 foreløpig, da jeg har planer for både kjøp og salg innen jakta starter. Så får jeg se hva som befinner seg i skapet når det nærmer seg, og skyte opp med det!

 

Pleier ellers å ha gjort unna all oppskyting innen denne tiden på året.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde unna prøven tidlig i april, men jaggu er det dyrt. Jeg må ut med 500,- for prøven.

400,- er kontigenten for jegere i skytterlaget (dyrest av alle kategorier medlemmer selvsagt) og 50,- pr 15.treningsskudd. Du får ikke skyte verken trening eller prøve før du er medlem i skytterlaget. Prøven er da "gratis" med så mange rifler du orker men langt de fleste har jo bare en.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde unna prøven tidlig i april, men jaggu er det dyrt. Jeg må ut med 500,- for prøven.

400,- er kontigenten for jegere i skytterlaget (dyrest av alle kategorier medlemmer selvsagt) og 50,- pr 15.treningsskudd. Du får ikke skyte verken trening eller prøve før du er medlem i skytterlaget. Prøven er da "gratis" med så mange rifler du orker men langt de fleste har jo bare en.

 

Her var der mye rart.

DFS lag har ikke lov å skille på medlems kategori på denne måten. Men det er ikke det som får meg til å reagere.

Et DFS lag har INGEN mulighet til å nekte folk å trene eller å skyte opp, dette om de er medlem eller ikke. Gjør de det ville jeg umiddelbart rapportert de til DFS sentralt, og til DN.

DFS har en bindene avtale som dette laget bryter.

Link to comment
Share on other sites

Prøven tatt med 35 Whelen og 270 Winchester.

De to andre får vente litt...mere lading og testing gjenstår.

 

Etter å ha skutt på elektroniske skiver de siste årene, blir jeg mer og mer "glad" i disse.

For et fantastisk hjelpemiddel med tanke på innskyting av våpen og ikke minst testing av ladninger :D

Jeg savner ikke klisterlappene og anviserspakene i det heletatt...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt på elektroniske skiver de siste årene, blir jeg mer og mer "glad" i disse.

For et fantastisk hjelpemiddel med tanke på innskyting av våpen og ikke minst testing av ladninger :D

Jeg savner ikke klisterlappene og anviserspakene i det heletatt...

 

 

Ville bare si at jeg for min del aldri skyter inn på elektronikk før jakt.. Der synes jeg det er tryggest med pappen! Skal vel få gjort unna oppskytinga snart vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

Det er noe greier med kalibrering av skivene som kan gi avvik i anvist treffpunkt. Betyr ingenting for DFS-skyttere ettersom de skyter inn på den skiva de skal bruke umiddelbart før serien.

Hvor store avvik aner jeg ikke, har da heller aldri opplevd det selv (bytter på papp, stål og elektronikk jevnt igjennom sesongen).

Link to comment
Share on other sites

Synes det er vel pessimistisk. Hvis ikke elektroniske skiver hadde vert til å stole på så hadde vel landsskytterstevnet brukt papp enda... Jeg regner med at alle skivene blir grundig testet før bruk..
Vel, det er nok litt forskjel på bryet man gjør seg før store stevner, og Ola potits oppskyting.

Test på papp før jakta du, da er du helt sikker, mere riktig temp. også.

 

 

Nå er ammon og 416 klar, så til tirsdag er muligheter for oppskyting no. 9.

Link to comment
Share on other sites

AD: Treffpunktavvik på elektroniske skiver, så opplevde vi det på vår lokale jaktskytebane i fjor. Vi var tre som alle fikk anvist treff i 4'rn / 5'rn klokka ett på den ene skiva. Så skjeve burde vi da ikke være alle tre, så vi testet naboskiva, og der satt treffene som de skulle. Tenk om vi hadde reist på jakt med innskyting fra den første skiva. Vi brukte faktisk ganske lang tid på å overtale banemannskapene om at utstyret måtte kontrolleres og kalibreres!

Link to comment
Share on other sites

Første prøvekveld er over for min del, og det ble godkjent på 338-06 / 30-06 / 6,5x55.

Da er det bare de med flere "tuter" som gjenstår. De blir vel ikke luftet før litt utpå sesongen.

Egentlig for varmt å skyte nå, men vi piner oss vel gjennom det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er vel pessimistisk. Hvis ikke elektroniske skiver hadde vert til å stole på så hadde vel landsskytterstevnet brukt papp enda... Jeg regner med at alle skivene blir grundig testet før bruk..

Tja i fjor skjøt jeg inn på elektronikk (308w med kikkertsikte) og skjøt opp på elektronikken, da jeg sjekket på papp før jegerfelten på sæberget. Så lå jeg vel 3" under (7.5cm). Det som skjer er jo at man sikter midt i, og så stiller en inn etter hvor elektronikken markerer treffene er. Hvor samlinga sitter i skiva, det vet man ikke før en prøver på pappen.

 

 

P.s. Skjøt første 15 med den gamle M96'n i 6.5x55 og åpne sikter. Den andre femskudds serien ga 45 poeng (noen som vil snakke stygt om at gamle børser bommer mest?) :lol: (den første serien ble brukt til å få siktet på rett høyde, og den tredje forsvant i sola med ett par 2ere :oops: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var oppskytingen unnagjort :) . Merkelig nok blir det alltid mer spredning på treffene under prøven enn under treningen. Men så ligger det jo i bakhodet at det koster vel 250,- ekstra (skudd + oppskytingsavgift) hvis en skulle snike seg ut...

Link to comment
Share on other sites

Virker som at mange her betaler ganske mye for oppskytinga.Veldig ulik praksis rundt omkring ja..Hadde de på min bane forlangt mer enn 50kr pr oppskyting så hadde jeg dratt en anna stand :!: Venter med prøva til uti juli jeg,får se hva slags jakt det blir.Skyter hver uke nå,moro og sosialt,samt viktig med trening.Altfor mange som kjæm i mai og skyter to kvelder og tar prøven,så ser vi dem ikke mer..De burde trent mer i august før jakta,jaggu mange som treng det :!: Jeg skyter heller ikke mine våpen inn på elektronikk før jakt,stoler ikke på dem,og det blir mer nøyaktig på mine innskytingsskiver.Skal en felle rev og rådyr på lengre hold,nytter det ikke med el.skiver :( TAr prova med 243,308 og 338win mag

Link to comment
Share on other sites

Dette med priser på skyteprøven er altså forskjellig skjønner jeg. I mitt skytterlag er det gratis, hvis du er medlem. Og medlemskapet koster 400 i året. Hvis du ikke er medlem koster prøven 400. Så det sier seg selv at det er en fordel å være medlem, spesielt hvis man skal ta prøven med flere børser....

Link to comment
Share on other sites

Synes det er vel pessimistisk. Hvis ikke elektroniske skiver hadde vert til å stole på så hadde vel landsskytterstevnet brukt papp enda... Jeg regner med at alle skivene blir grundig testet før bruk..

På våre elektroniske skiver etter kalibrering er det en forslkjell på ca 3-4 cm. Så jeg skyter altid inn på papp etter oppskyting på elektronisk :-) Elektronisk kan man aldrig stole på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt på bane med elektroniske skiver..... :shock: .......av en eller annen grunn. Så kan ikke uttale meg om det.

 

Skyter på en trivelig bane som man har papp man går frem til etter skutt.

 

Og der ble prøva unnagjort med trædve nullseksen denne uken......venter på Ola Gujord skal bli ferdig med 6.5x55 en min så skal prøva tas med den også.....forhåpentligvis før bukkejakta.

 

Ellers morro lese i tråden om flere som tatt prøva for første gang og skal på storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt siste 15 prøveskudda med 223'n i dag + oppskytinga med den.

Skjøt også opp med den Gamle Carl Gustaf M96'n i 6.5x55 (den skyter jeg opp med kun på pur F), men i år måtte jeg prøve to ganger (nappa ett ut til venstre :oops: ), men til mitt forsvar så er det fordømt vanskligt å prestere 5 treff når man ligger tvikroket av latter og skal skyte (neste gang skrur jeg ned medhøren på hørselsværna). Samt å møte utslitt og med dårlig tid er heller ingen høydare for presisjonen. :wink:

Nå er det berre å skru siktet fast på 308'n og knalle inn 5 med den også, men det blir først i begynnelsen av august. :?

Link to comment
Share on other sites

Sein skyteprøve i år, 16. juni. Skjøt liggende m/rem, for å sjekke innskytingen på 22-250-en, samling ca 25 mm, satt der den skulle (pass dere 15. juli, kråker!). Og 3 skudd med kombien satt OK (rifleavtrekket på bakre avtrekker er skrekkelig).

Jeg har en kamerat som var både jeger og skytter rundt 1980, men han har sluttet totalt. Han kom til meg med noen digre plastposer med tomhylser og alt-mulig-ammo, jeg sorterte etter beste evne. Noe tvilsom gammel mil-ammo måtte destrueres. Men det var også 7 skudd Norma Elite 30.06 fra sist på 70-tallet, tydelig preget av jaktturer i drittvær. Jeg skjøt to av disse skudda med Scuhultz-en, som prøveskudd mot 60-cm-skiva, to 6-ere ned "kl. 5". Etterpå skjøt jeg resten mot reinen, siktet mot utkanten av ringen "kl. 11". Og resultatet av denne skrapammoen? 5-skudd-samling på 28 mm, midt i!

Link to comment
Share on other sites

Var litt væl bråkjekk på lørdag og skjøt prøva stående på frihånd med skranglemauser`n. Og skjøt like så godt 10 skudd. Alle satt og "dobbelprøve" var i boks :D . Skjøt vel 65 skudd den dagen. Mauser er solide saker.

 

Gratulerer til deg!

Link to comment
Share on other sites

Rifle nr 4 ferdig i kveld. Kimber Montana i 308 Win. Har slitt litt med presisjonen i denne ( tynt sugerør til løp), men etter ca 100 skudd ser det ut til at ting går seg til.

150 gr Nosler PT og 150 gr Sierra Game King med N 150 samler bra og har likt treffpunkt.

Da er vi klar for hjort og eventuelle rådyr :D

Link to comment
Share on other sites

Ferdig med oppskytinga jeg også nå. Tok .22-250'n og .30-06'n for tre uker siden og .375'n i kveld. Fikk endelig kikkert til den forige helg og tok de første prøveskudda i går etter monteringen av selvbedda KKC-stokk. Samler veldig bra og god å skyte med. Gleder meg til å bruke denne på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Da var 393'n og Ruger # 1 i 6,5 unnagjort. Skifta bane og skytterlag i år for å få litt mere skyting. Vanskelig å få skytetid på den lokale banen om du ikke stiller med rett uniform... Nå skal støvet pusses av Kragen, så blir det å ta prøven med den også. Og kommer drillingen tilbake fra børsisen i rett tid skal den få prøve seg på reinen den også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var og skaut opp med to rifler i kveld. Elgrifla i kaliber 30-06 og en rifle i kaliber 243W for smått og godt hjortevilt. Tenkte jeg skulle skyte opp med reserve rifla som jeg har med meg på elgjakta ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt opp forrige uke. Siste dagen før banen tar ferie. Aldri vært så tidlig ute før :P Pleier ikke ta det før etter sommerferien! Ganske deilig å være ferdig tidlig, nå blir det bra koseskyting fremover..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...