Jump to content

Oppskytinga 2008


Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da har jeg vært på skytebanen i et strålende vakkert maivær og gjort unna oppskytinga.

 

Noen andre som har tenkt å unngå køskytinga i august :P

 

Jeg var også på banen i dag og gjorde ferdig oppskytingen ......måtte jo markere dagen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var en aldeles strålende dag på banen unnagjort. Ser at vinterens og vårens trening har gjort underverker med både selvtillit og skyting :lol: Hadde et nyttårsforsett med å skyte mer og skyte "riktigere". Et par gode kompiser som driver aktivt med skyting er gode læremestre får jeg si. Det var til nå min peneste samling på reinfiguren som smalt inn.

Nå er det bare å nyte resten av våren, sommeren og høsten med å trene på løpende elg - det er morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Skøyt de første 15 treningsskuddene i går. Har vel 100 skudd fra før.

 

 

Har særdeles gode erfaringer med Petit som ettersøkshund. Hvilket fylke bor du i ? Mvh graahund

Beklager, hadde jeg lest under bildet hadde jeg jo sett det :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har kommet litt på etterskudd i år. Men i går tikket det inn en sms fra Petter Sandnes om at riflene var ferdig og kunne hentes. Gjenget to rifler .308 w og .222 rem for lyddemper og kjøpte meg en A-tec. Så nå skal det bli moro å komme i gang igjen. :D

Link to comment
Share on other sites

Liker å gå å skyte litt av og til, så jeg fører dem like gjerne som prøveskudd.

Noen som har tatt prøven stående? Har bare prøvd et par prøveskudd stående.. :)

 

Pleier å prøve noen av prøveskudda for morro skyld stående på reinen, blir som regel altid en som smyger seg på utsiden.

Var å hjalp til på banen i går, og det var en der som sikkert prøvde seg på prøva mellom 10-15 ganger. Syns det blir litt feil jeg altså. Skulle vært en grense for hvor mange ganger man kan prøve, ihvertfall på en kveld.

Link to comment
Share on other sites

For to uker siden var jeg ferdig med treningsskuddene.

Har hatt børse i 6 mnd, og må si det knøyt seg litt i magen når oppskytinga var et faktum.

Skalv mye mer og alt som hette puste- og skyteteknikk var fraværende.

 

Men alikevell... Jaggu var det ikke noe særlig å være redd for. Bare tok tiden til hjelp, og jeg brukte sikkert 20 min.

Hadde 4 fine samlinger midt i. På nest siste skuddet nappet jeg i avtrekket, og skuddet gikk helt i kanten, men innafor.

 

Så nå vet jeg at de neste oppskytingene er ikke noe å grue seg til. :)

Link to comment
Share on other sites

Tok oppskytinga i dag. Var litt nervøs fordi det var min første oppskyting, men ble litt sjokket over hvor lett det var.

Jeg trodde det var mye mindre marginer, kanskje som 10'eren på prøveskivene :) Så da har jeg prøvd det også.

Nå gjenstår bare jegerprøven..:)

Link to comment
Share on other sites

Du får bare brukt ei av gangen... så du får jo ikke noe glede av flere i samme slengen:)

 

Og man har vel bare stort sett ei kjerring av gangen? selv om det kunne ha vært moro og med flere å skiftet på innimellom.......

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

300,00 var veldig mye. Men det varierer fra klubb til klubb. I Ås hvor jeg er sidemedlem betalte jeg ikkeno når jeg skøyt opp på løpende. Noe jeg gjorde mange ganger. Ellers har jeg hørt fra 50,00 til 200,00, men 300,00 var jævlig syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm..flere kjerringer vil vel bare bli mere bråk av slikt? Forskjellige jaktformer som vi KAN bruke forskjellige kaliber til. Man kan selvsagt skyte ALT norskt vilt med en .308, men huff så kjedelig. ... 8)

 

 

 

 

Du får bare brukt ei av gangen... så du får jo ikke noe glede av flere i samme slengen:)

 

Og man har vel bare stort sett ei kjerring av gangen? selv om det kunne ha vært moro og med flere å skiftet på innimellom.......

Link to comment
Share on other sites

15. mai og ferdig med prøvene, så tidlig ute har jeg ikke vært før...

Pleier å ta prøvene før sommerferien slik at jeg er ferdig med det når køene kommer i august.

 

Her hvor jeg tar prøven får vi tre forsøk pr. påmelding (150,- dvs 50,- forsøket) Derfor prøver jeg stående først. Med 6,5 gikk det brukbart, men satser på at "trangborringa" blir trangere med litt mer trening. Med 9,3 gikk det bedre på de 4 første, men siste skuddet slang seg nesten ut. Drillingen med rødpunkt synes jeg er vanskelig så der satte jeg meg på en stubbe og da var den saken grei også.

 

Vet at man kan ta "prøven" ved elgskyting, gjelder den da også for de andre børsene som du ikke brukte når du skjøt løpende elg stevnet? Eller gjelder den bare for det våpnet som ble brukt?

Link to comment
Share on other sites

Dette stresser jeg ikke med. Er på skyting så å si hver mandag fra skytinga starter etter påske til jaktstart.

Slipper køen uansett da jeg er med å arrangerer disse kveldene. Vi som gjør det, skyter opp enten før de andre kommer, eller etter at de har dratt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med i den lokale jegerforeninga, men det hjelper ikke det spøtt så lenge det er skytterlaget som tar seg av oppskytinga - og siden jeg ikke er medlem hos dem så må jeg ut med 300. Sure penger må jeg si.

Trodde det skulle være lik pris uansett jeg, siden det er offentlige bestemmelser de forvalter, mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er et dunt spørsmål for de fleste her, men jeg kaster det ut likevel... :?

 

MÅ man bruke blyspiss ammo på selve oppskytingen eller kan man bruke helmantel som på treningsskuddene? Har hørt at det går greit noen plasser....

 

Jaktammo ved oppskyting. DFS/NJFF har fått innskjerping på dette i følge DN. I følge karen på DN.

Link to comment
Share on other sites

Jaktammo ved oppskyting. DFS/NJFF har fått innskjerping på dette i følge DN. I følge karen på DN.

 

Var det jeg trodde også... takk for svar. Kan man eventuellt bruke en "rimelig" blyspiss til oppskytingen, men bruke en dyrere (f.eks Oryx) til selve jakta. Eller må det være samme type kule til både oppskyting og jakt?

Link to comment
Share on other sites

I jegerforeningen som jeg er med i svarer vi at de må bruke blyspiss hvis skytteren spør ... Men vi forventer at de som jakter storvilt skyter inn føre jakta med ammo'n de planlegger å bruke. Forøvrig koster det hos oss kr 100,- å skyte opp med første gevær og kr 50,- for de neste samme kveld .

Link to comment
Share on other sites

Var å hjalp til på banen i går, og det var en der som sikkert prøvde seg på prøva mellom 10-15 ganger. Syns det blir litt feil jeg altså. Skulle vært en grense for hvor mange ganger man kan prøve, ihvertfall på en kveld.

 

Jeg mente det samme som deg før jeg oppdaget hvordan slikt kan gå til for enkelte, nå er jeg betydlig mere forsiktig med å mene så mye om slikt.

 

Har en i familien som har vert en meget habil skytter, både med håndvåpen og rifle (den sorten som er i stand til å blåse livet av en måse på skjøen på 200m med stående skyting med en gammel mauser, ja det var slik de trente før).

I dag har han en spesiell muskelsykdom, og må til tider bruke rullestol. På en god dag skyter han like greit som hvemsomhelst, på en dårlig dag treffer han ikke skivene. I tillegg er det svert vanskligt for ham med sin familie situasjon å kunne "hive alt" for å skyte opp når det er oppskyting om han er bra.

Han kan slite felt med oppskytinga, men skyter inn børsa hjemme på gode dager.

At han er ett klart tilfelle for untaksreglen via DN er det ikke tvil om,men sta som han er vil han ikke søke. :roll:

Han kan godt prøve ganske mange ganger uten å få til noe, eller han legge seg ned å smelle fem rett inn. I de siste årene har det desverre blitt til det første.

Saken er dog det at han aldri vil drømme om å løsne skudd mot vilt uten anlegg og når forma ikke er inn (da sitter han og ser på/er med).

Etter å sett hvordan gode skyttere kan bli reduserte til ingenting på grunn av sykdom, så anbefaler jeg alle til å ikke mene så mye om slikt uten at en vet hva som ligger bak (om man har kjenninger som aldri har vert i stand til å treffe ei låvedør, så er jo situasjonen en helt annen. Men bare en en ser på standplass, bør en fare varsomt med).

Men ærlig talt 10-15 ganger :shock: Det jeg kjenner med slike problemer er somregel knust etter 3 forsøk. :?

 

vel det var mine tanker for ti øre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ang. oppskyting på løpende elg; hvor mange poeng må man oppnå for å klare det?

 

Sakset fra NJFFs regelverk for jaktskyting:

 

19.3 Alternativ måte å avlegge skyteprøve for storviltjegere på

Direktoratet for naturforvaltning har inntil videre godkjent den tidligere

ordning om at oppnådd sølvmerke i elgskyting etter gammelt program

godkjennes som bestått skyteprøve. Prøven kan avlegges etter følgende

program:

Elgfigur med 45 cm ring i vitalt treffområde. Den løpende elgen skal i

jevn hastighet passere skytefeltet på 23 meter i løpet av 4-5 sekunder. Ett

skudd pr. passering, avstand 100 meter. Det skytes 15 skudd etter

følgende program:

1. Mot stillestående elg - 5 skudd knestående eller sittende. Krav 5 treff.

2. Mot stillestående elg - 5 skudd stående. Krav 3 treff.

3. Mot løpende elg - 5 skudd stående. Krav 3 treff.

NJFF anbefaler sine foreninger å legge til rette for denne alternative måte

å avlegge skyteprøven på. Den er vanskeligere enn den ordinære prøven,

men gir storviltjegerne langt bedre trening og skyteferdighet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, på første offisielle oppskytingskvelden på Nidarosbanen fikk jeg gjort unna det viktigste (store-Sakoen og drillingen). Så får tida vise om jeg gidder å skyte opp med lille-Sakoen m.fl. Det er ikke store håp om omfattende rådyrjakt i år, så kanskje det holder med storegutt og drilling...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...