Jump to content

Oppskytinga 2008


Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på banen med jentungen idag, og slo på elektronikk reinen slik at hun fikk prøve.

Hun har ikke skutt siden påske, og skjøt noen skudd på vanlig blink først for å teste litt. Dette var med reim.

Så sa jeg jeg at hun skulle ta av reima og skyte på reinen. Først Anschutz med diopter, deretter Finnfiren med kikkert, begge 22lr. Da fortalte jeg at hun nettop hadde klart kravet til skyting for å gå på jakt. Ingen problem med noen av riflene.

Da utbryter jentungen: Er det såååå lett?

Hun blir straks 11........

:D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få tatt skyteprøve (og treningsskudd) i rogaland? Jeg vet jeg er sent ute, men.. Har ikke tatt prøven før, og vet ikke helt hvordan det fungerer og hvor jeg kan gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få tatt skyteprøve (og treningsskudd) i rogaland? Jeg vet jeg er sent ute, men.. Har ikke tatt prøven før, og vet ikke helt hvordan det fungerer og hvor jeg kan gjøre det.

 

 

Kydex,

 

Gann skyterlag ved Vatne leiren på Sandnes er et greit sted og ikke altfor mange folk. De har skyting mandag og torsdag 18 - 21, men usikker på om de tar ferie denne måneden.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få tatt skyteprøve (og treningsskudd) i rogaland? Jeg vet jeg er sent ute, men.. Har ikke tatt prøven før, og vet ikke helt hvordan det fungerer og hvor jeg kan gjøre det.

 

Ja, det kan jeg sikkert hjelpe deg med. Men det hadde hjulpet en del om du hadde skrevet litt mer om hvor du bor i Rogaland.

Bor du i Stavanger er jo Stavanger skytterlag det nærmeste alternativet. I nærheten av Sandnes er Gann skytterlag det nærmeste alternativet. Stavanger har iallefall en hjemmeside som forteller en del om jegerprøve og tidspunkt for avvikling av disse. gann sin side har jeg ikke sjekket

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Sandnes.

 

Jeg sjekket Gann sine sider. Der har de ferie nå, men starter opp igjen i august med trening/prøve, så det ser greit ut. Det står imidlertid at du må ha med medlemskort. Hvilket medlemskort da? Må du være medlem i klubben for å få ta skyteprøve?

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvilken policy Gann har på dette med medlemsskap.

I Stavanger er det frivillig om du vil melde deg inn. Det blir faktisk billigere om du melder deg inn.

Fra Sandnes rekker du følgende skytebaner på mindre enn 20 min. kjøring:

Stavanger, Klepp, Time, og Gjesdal.

Vil tro de fleste har en pause nå mtp oppskyting. det er ferietid, samt at landsskytterstevnet nærmer seg. de fleste starter nok opp i uke 32 igjen. Du kan også prøve Rogaland jægerklubb. De deler område med Gjesdal skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke medlemskap hos Gann, og jeg mener det koster 50kr å trene. Veldig hyggelige folk der ute, men ikke elektroniske blinker til treningsskyting. Var å der sist med en gammel mauser så det var greit å la den kjøle ned mellom seriene.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke medlemskap hos Gann, og jeg mener det koster 50kr å trene. Veldig hyggelige folk der ute, men ikke elektroniske blinker til treningsskyting. Var å der sist med en gammel mauser så det var greit å la den kjøle ned mellom seriene.

 

Holder de skiver og lappesaker, eller må man ta med det selv?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Avla prøva i dag i 22grader,men var 29 i går..Et ork,men gikk som vanlig på første forsøk.338win mag og 308 i dag.Får se om jeg tar prøva med flere rifler senere.Dekker egentlig alt med disse to.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på banen igår og skøyt de første 15 skudda. Brukte 3 på å skyte inn den nye kikkerten i benken, og tok 3 til i benken for å være helt sikker. Så tok jeg en 5 skudds serie på ei vanlig DFS skive. Sittende på en stubbe. Dårligste var 8'er, men mest 9'ere og 10'ere. Tok så 4 til, og dårligste ble 9'er.

 

Dette er med 6.5x55 og 2.5-10x50 jahtijakt kikkert. Brukte både 2.5x og 4x. Alle skivene på dette stedet er elektroniske, så jeg får ikke testa det på papp før evt. på torsdag. Da skal jeg et annet sted. Kikkerten hadde ingen merkbar forflytning av treffpunkt ved endring av forstørrelse.

 

Her betaler vi bare 100,- og kan skyte hver eneste mandag fra april til oktober. Hvor mye det koster å avlegge prøven her, veit jeg ikke, for jeg avla den et annet sted ifjor. Men der betalte jeg 140,- ihvertfall. Jeg er litt seint ute i år, men jakta starter ikke før 10. august, så jeg har "god" tid :mrgreen:

 

De siste 15 skudda, og prøven blir avlagt enten på torsdag(hvis jeg får tid til det), eller seinest mandag.

 

Med mindre jeg får den store skjelven, så bør jo det gå greit det. Kjøpte meg jaktammo idag. Trudde det skulle bli en smal sak jeg, men jeg måtte innom 3 våpensjapper før jeg fikk det jeg ville ha :? Han i den ene butikken sa at ingen brukte vulkan lenger, så det gadd dem ikke å ta inn :shock::roll: Kosta 480,- for 6.5x55 Norma vulkan. Det synes jeg var en sjuk pris :shock:

 

Hva betaler dere andre for 20 skudd i deres kaliber ?

 

Synes det er mye ville priser som nevnes her :(

Link to comment
Share on other sites

--klipp-klipp---

Hva betaler dere andre for 20 skudd i deres kaliber ?

 

Synes det er mye ville priser som nevnes her :(

--klipp-klipp---

 

 

Jeg brukder Fedreal Fusion i kaliber .30-06 SPR på elgen, og jeg tror jeg betalte rundt 400,- for 20 skudd for et par uker siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukder Fedreal Fusion i kaliber .30-06 SPR på elgen, og jeg tror jeg betalte rundt 400,- for 20 skudd for et par uker siden.

 

 

Det hørtes ut som en mer normal pris ja 8)

 

Ja ja, klarer jeg oppskytinga på 1. forsøk de neste åra, så trenger jeg ihvertfall ikke kjøpe mer jaktammo før om noen år, så greit nok. Men jeg synes det var en vill pris.

 

Til orientering, så har jeg bare rett på 1 rådyr pr. sesong, og det holder stort sett med 1 skudd, maks 2. Så da går det jo ikke så mye ammo pr. høst, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Så sa jeg jeg at hun skulle ta av reima og skyte på reinen.

 

Lov å bruke reim på prøven:-)

 

Unnagjort med 35Whelen og 6,5Grendel, gjenstår 458Lott (og 12mm Remington for show).

Link to comment
Share on other sites

Så sa jeg jeg at hun skulle ta av reima og skyte på reinen.

 

Lov å bruke reim på prøven:-)

Unnagjort med 35Whelen og 6,5Grendel, gjenstår 458Lott (og 12mm Remington for show).

 

 

Han gjorde det nok mest for å se åssen jentungen klarte seg uten reim. Og jeg må si jeg ble imponert over prestasjonen hennes. 11 år gammel. Helt rått :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var oppskytinga i boks :D Kom plutselig på at det var skyting idag, mens jeg skreiv et innlegg her, så jeg tok med meg ammo, hørselvern og rifla, og dro avsted. Det var så vanvittig mye folk på banen idag, at det var fristende å snu. Tydeligvis ikke bare meg det begynte å brenne under beina på :wink:

 

Jeg var nok litt ekstra skjelven idag ja. Dro ut 2-3 skudd, som satt i 4'ern og 5'ern lavt venstre. Dette var i siste serien før jeg skulle ta prøven, så jeg ble vel ikke mindre skjelven av det. Men det var kø så det holdt. Så det tok nesten 30 min. før jeg fikk skyte prøven. Satte meg så ned på elg/reinsfiguren og sa ifra at jeg skulle ha et prøveskudd før serien begynte. Mye tildels for nervene, og mye fordi jeg åpna ei ny pakke med jaktammo. Liker å prøve en smell av nye pakker, så jeg veit at alt stemmer, sjøl om det er samme ammo'n jeg har brukt i alle år.

 

Den 10.1 gr. Norma vulkanen som jeg bruker, går klin likt som den 9.1 gr. treningsammo'n jeg bruker. På den måten, så slipper jeg å skru kikkert eller legge om siktepunktet 8)

 

Jeg klarte ihvertfall prøven på 1. forsøk med 4x zoom 8) Lå et par cm. under midten, men med god klaring til sirkelkanten, og god samling. Ca. innafor en snusboks. Jeg tok prøven sittende på en stubbe. Og nå er jeg kjempeglad for at det hele endelig er over :D

 

Nå kan ikke denne uka få gått fort nok gitt. Blir vel å se på post rundt kl. 04 på søndag morgen ja :D

 

Jeg har 12 treningsskudd igjen i pakka, så jeg drar muligens på banen neste mandag, og bruker opp dem. Da skal jeg sjekke om jeg får treffpunktsendring fra 2.5x-10x

Jeg merker ingenting fra 2.5x-4x

 

Godt å vite at alt avhenger av meg sjøl da det plutselig står en bukk og åpenbarer seg, og ikke dårlig utstyr/ammo.

 

Grattis til alle dere som er ferdige med oppskytinga :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært på banen idag og skutt opp med den nyoppussede Oberndorferen min :D

 

Det gikk veldig bra. Så nå er den evt. klar til bukken.

Skal ha med den som reservebørse til æljjakta også.

 

Var masse folk på banen idag....som det pleier etter sommerferien.....

Glad jeg skjøt opp med æljbørsa før sommeren....

 

Bare koseskyting igjen og enda mer trening utover....med hyggelige avbrekk til skogs :)

Link to comment
Share on other sites

Da var min nye Howa godkjent for storviltjakt.

Måtte vente litt sidan ein før meg ikkje klarte det på 4 forsøk.

Standplassleder lurte på om han ikkje hadde skutt inn rifla..

Nei, sa mannen. Hadde ikkje meir ammo. Måtte kjøpe noko nytt. Siste forsøket holdt han ca 10 cm over reinen.

Einaste grunnen til at han gav seg var vel tom for ammo og nesten gløding frå lyddemparen. :)

Link to comment
Share on other sites

Sjølve prøven kan du sitte, ligge eller stå. 5 skudd skal avfyres mot en reinsfigur.

 

Alle 5 må sitte innenfor en ca. 30 cm. rund ring. De fleste ligger, jeg sitter, og jeg har set noen som har lyst til å prøve stående. Det er helst pliktskudda dem tar av, ved stående skyting. Ikke prøven. Eneste hjelpemiddel som er tillatt er reima. Ikke tofot og støtter.

Link to comment
Share on other sites

Man skyter i den stillingen man vil. Uten anlegg, dvs ikke med tofot. Man kan bruke skytereim hvis man ønsker det.

 

Du skyter opp med jaktammunisjon. Det er ikke noe krav at det skal være samme ammo som du skal jakte med, bare at det er ekspanderende prosjektil. Dvs at er du redd for ikke å klare det kan du kjøpe en pakke sellier & bellot blyspiss til 7kr skuddet og bruke den i stedet for oryx til 25kr skuddet.

 

Du skyter på villreinskive. Denne har en ring på 30cm i diameter rundt vitale deler av dyret. Denne ringen synes ikke fra standplass. Du skal treffe med alle fem skuddene inne i ringen. Du skal ikke se om du treffer før etter endt femskuddsserie.

 

Er det noe jeg har glemt nå..`?

 

Edit: Ups, der kom du meg i forkjøpet gitt!

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med 45 totalt med 308 i dag (skrudde sammen rifla i natt :D ).

Men selve oppskytinga var nervepirrende, satt igjen med 5 jaktskudd og prøva når jeg var klar (uten å vite hvor treffa ville havne). :shock:

 

Historien var som følger:

I fjor gikk jeg over til 180grs Fusion, siden jeg ikke skjønte meg på de hjemmeladede jeg fikk med av rifleeieren (lånt rifle i år også ja) og treningsamoen jeg kjøpte var også 180grs. Disse 180grs kulene fikk en voldsom forskjell på treffpunkt med og uten demper (var normalt nesten null med hjemmeladet 150grs).

I år tenkte jeg å gå tilbake til 150grs og fikk også tak i selleri og gullerot 50 skudds pakke med 147grs kule (400 for 50stk :shock::shock: ).

Men siden jeg møtte med nye ringer og måtte skru meg inn på blinken, så gikk det endel amo. Verst var det når treningsamoen var i senter, og jaktamoen skulle skytes inn (obs er ferdig med pliktskudda forlengst, dette er tredje rifla jeg skyter opp med. Og den egentlige jaktrifla). Siste skudda med treningsamo var for å sentrere med demperen på (litt til høyre og ferdig med det).

 

Tenkte at her ska det spares, pakken med 180grs Fusion la jeg til side. Og frem med den gamle pakken med heimelada fra i fjor (forfjor forige århundre who knows?) og lada opp.

 

Hva søren??? bolten gikk ikke helt igjen (arma sto nesten rett ut), prøvde neste patron og mye det samme. Inspiserte patronene litt nøyere, og gjorde store øyne. 20 patroner og to forskjellige kuler, og to forskjellige patroner. 5stk med kule med krymperillene langt forran hylsa, og resten med ting som så normalt ut (alle med samme col). Det viste seg at de to som ikke kamra, var hylsene av annet merke. Og så vidt jeg kan se, så ser de ut til å ha en ring (smultring) bakerst på hylsehalsen.

 

Ja ja, skjøt først de fem som var noe suspekte (lå og ønsket med skytebriller og vernehansker), og måtte som forventet skru litt. Kom så til de jeg mente var det samme som det tidligere har vert jaktet med, og måtte skru andre veien (mye 100mm frem og tilbake, og 80mm opp og ned). Ting varierte, men jeg var tilslutt ca midt i. Og med de fem siste la jeg meg ned på hjorten.

Etter 40 påfølgende skudd med 308, så var jeg sliten. Og med kun en sjangs måtte det gå bra, fem rolige skudd senere (spredte godt syntes jeg selv, spesielt ett jeg dro litt ned). Ble fasiten avslørt, de fem jeg skjøt til sist hadde gått likt med treningsamoen, og dermed betydligt lavere enn resten av jaktskudda jeg hadde stilt inn etter.

Alle lå i nederste skåla av ringen, og ett lå utenfor... men det brøyt linja. :mrgreen:

Så nå er det bare å leite frem ladepressa, og de nye cal 30 kulene eieren av rifla har kjøpt. Så får vi se om vi ikke kan få ladet noe annet enn det oppsopet jeg skjøt opp med. Flaks er altså ord for dagen her i gården. :wink:

 

Avsluttet forøvrig dagen med salongrifla (22lr), og trening på hjorten (stående og ligg). Fikk en av karene til å prøve avtrekket på den (han har en lakelander i 3006 med nydligt avtrekk selv). Og jeg tror jeg fikk vervet en til inn i salongens rekker, han fikk virklig slite med 22lr på hjorten. Kjempe trening var dommen, og noe mumling om at en slik skulle han ha seg ja. :D

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke medlemskap hos Gann, og jeg mener det koster 50kr å trene. Veldig hyggelige folk der ute, men ikke elektroniske blinker til treningsskyting. Var å der sist med en gammel mauser så det var greit å la den kjøle ned mellom seriene.

 

Jeg tenkte meg opp til Gann i morgen kveld for å skyte. Rifla er helt ny, så jeg trenger nok en del skyting for å skyte den inn og greier. Er det kø, slik at man kun får fyrt av noen kjappe serier, eller er det mulighet for å ta seg god tid med sakene?

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke medlemskap hos Gann, og jeg mener det koster 50kr å trene. Veldig hyggelige folk der ute, men ikke elektroniske blinker til treningsskyting. Var å der sist med en gammel mauser så det var greit å la den kjøle ned mellom seriene.

 

Jeg tenkte meg opp til Gann i morgen kveld for å skyte. Rifla er helt ny, så jeg trenger nok en del skyting for å skyte den inn og greier. Er det kø, slik at man kun får fyrt av noen kjappe serier, eller er det mulighet for å ta seg god tid med sakene?

Du må regne med at det er fullt, siden august stresset har begynt nå.Men når det er din tur, kan du bruke all den tiden du trenger, helt fram til banen stenger for kvelden. Hvis du har opplevd utrivelige baneledere på Gjesdal skytebane, så oppfører ikke banelederne på Gann seg på samme måte, for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Oppskytingen er ferdig for lengst. :mrgreen::mrgreen:

Men som stanplassleder er det nå stresset starter på banen. Så tydelige tendenser sist Torsdag. Nå kommer de som ikke har hatt tid til å prioritere trening og oppskyting. Ikke så mange foreløpig to tre stykker.

Men jeg vet at siste kvelden står der enn haug av de som løper for livet mellom flere baner for å bli ferdig til årets store happening. :(:(:( JAKTEN.

Stresset på oss som frivillig bruker kveld på kveld blir stort. Og det å bli kjeftet opp for at vi ikke kan ta en runde til eller åpne en dag til er ikke moro.

Vi ofrer tid på banen som vi kunne brukt til egentrening, for at andre skal få komme på jakt.

Ikke gi oss pepper, vi fortjener det ikke. :evil::oops::cry:

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen på torsdag for å finjustere innskytingen på en kikkert. Prøvene tok jeg i mai. Men det ble en morsom opplevelse likevel , for det var vel midt i 2 serien min , der 30 andre lå og dundret ivei samtid at jeg plutselig oppdaget ett rådyr som kom jumpende over jordvollen som gikk langs siden på 100m banen. Før banelederen oppdaget det og fikk ropt "staaans" , var det midt inne på banen , skarpt forfulgt av en amorøs bukk. Folk sluttet jo å skyte etterhvert som de ble var dyrene, men noen stoppet senere enn andre.Ett mirakel at ingen av dem ble truffet. De krysset banen mellom standplass og skiver på 3-4 sekunder, og så var de vekke.Ingen skal fortelle meg at rådyr får panikkangst av å høre ett skudd eller to.

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen skreiv :

Stresset på oss som frivillig bruker kveld på kveld blir stort. Og det å bli kjeftet opp for at vi ikke kan ta en runde til eller åpne en dag til er ikke moro.

Vi ofrer tid på banen som vi kunne brukt til egentrening, for at andre skal få komme på jakt.

Ikke gi oss pepper, vi fortjener det ikke.

 

Nei det skal være sikkert å visst at dere ikkje fortjener. Har sjølv vært ute for å hatt lite tid på ettersommeren og ikkje fått skutt opp før at det var for seint. Men ringte skytterlaget, og snakka med ein trivelig kar som eg kjenner. Han ville gjerne hjelpe meg. Så eg henta han og kjørte opp på banen og tok siste 15 skudd og prøven. Gav han 100.- ekstra ofr tjenesten og kjørte han heim igjen. Så ein skal fare fint med standplass ledere som gjer dette på si private tid, og ubetalt er det stort sett også. Ein skal takke folk som deg jmonsen, ikkje spytte etter dei... :)

 

Vel, nok om det, eg var på banene i kveld, og tok dei siste 15 skudda og oppskytinga. Det gjekk som smurt, og eg er meir og meir fornøyd med det gamle nazi spettet som eg oppgraderte i sommer. Så nå kan kalenderen gjere siste resten, for no har eg ordna meg ekstra jakt i haust også. Hærlig følelse å være klar iallefall. :)

 

Og som alltid før, så har eg hørt om ein fyr i år, som har prøvd seg 9 gonger på oppskytinga, men fortsatt ikkje klart det.. Og sånn skal ein sleppe ut i skauen etter dyra, fy f... seier eg berre... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer de som ikke har hatt tid til å prioritere trening og oppskyting. Men jeg vet at siste kvelden står der enn haug av de som løper for livet mellom flere baner for å bli ferdig til årets store happening. :(:(:( JAKTEN.

Ja, dette kjenner mange av oss godt til!

Jeg skal bidra med ei historie som kan høres utrolig ut - men den er sann!

På ettermiddagen 24. september fikk jeg telefon fra en person rimelig "høyt på strå" i lokalsamfunnet - vedkommende, og en sønn, måtte jo skyte opp, de skulle på jakt neste morgen (dette var før treningsskudd etc.).

Skytebanen var jo forlengst stengt, men jeg hadde et 100-m-stativ på et feltområde. Jeg og en av guttene kjørte dit, og tok med et brukbart lager 308 w, som var kalibret disse jegerne sa de hadde.

Da skytinga skulle starte, fikk ikke sønnen skudda inn i våpnet, som han nettopp hadde hentet fra en amatørbørsemaker. Ikke så rart - våpnet var i 6,5x55! Heldigvis hadde jeg noen skudd til kombien (beskjeden ladning) i bilen. Men disse skudda ga overtrykk, tennhetta falt ut! Våpnet hadde "negativ friflukt"! Når han tok ut patronen, satt kula igjen i løpet!

Til alt hell hadde jeg en 308 i bilen, og den fikk han låne, og greide prøven uten problemer (og Brno'en fikk noen dager på jakt).

Da var det verre med faren, maken til elendig skytter! Vi rigget han opp med skytejakke, hanske og reim, og etter et utall serier klarte han faktisk å få 5 skudd i sirkelen! Da var det så mørkt at vi måtte inn i bilen for å se å fylle ut kortet!

Så det der kravet om treningsskudd var kanskje et steg i riktig retning - !

Link to comment
Share on other sites

All ære til de som bruker av egen fritid for at andre skal få trene og ta prøven. Flinke til å gi gode råd er de gjerne også.

Når det gjelder prøven, er jeg veldig tvilende til praksisen med å kunne få ubegrenset antall forsøk. Klart, alle kan ha en dårlig dag, eller bare ett uheldig avtrekk. Selv klarte jeg å sette alle 5 skudda rundt hele 8'er ringen(der 8'er ringen ville vært), av ren nervøsitet. Men klarte det på 1. forsøk.

Vanligvis er jeg ikke for nye regler som skal gjøre ting vanskelig for oss, men når det gjelder oppskytinga er jeg for ett tak på antall ganger pr år. Hadde kanskje fått unna noen av de verste på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Synes fremdeles det er snodig at det kun er Norge (og muligens Finland?) som ser noe behov for en slik årlig oppskyting. Betyr det at det i resten av verden springer rundt mengder av skamskutte dyr?

Link to comment
Share on other sites

Synes fremdeles det er snodig at det kun er Norge (og muligens Finland?) som ser noe behov for en slik årlig oppskyting. Betyr det at det i resten av verden springer rundt mengder av skamskutte dyr?

 

 

Kan du evt. vise til noe som tilsier at dem ikke trener da ? Trener man, så går jo prøven unna så det suser.

 

Fra jeg var 15 år til jeg var 19 år, så gikk det vel tett oppunder 3000 skudd pr. år med all slags ammo.

 

På den banen jeg skyter nå, så har dem holdt på med en av våre nye landsmenn i hele vår og sommer. Han var helt ute å sykla. Men nå mange 100 skudd seinere, alt liggende, så begynner virkelig ting å ordne seg. Og sist mandag skulle han visst opp til prøven. Jeg hadde skutt mine 20 skudd, så jeg dro hjem. Så jeg veit jo ikke åssen det gikk.

 

Men utifra de seriene han leverte da jeg venta på å få skyte, så hadde han ikke sliti med å klare prøven nei.

Link to comment
Share on other sites

Kan du evt. vise til noe som tilsier at dem ikke trener da ? Trener man, så går jo prøven unna så det suser.

 

 

Det er da overhodet ikke det jeg poengterer! Det jeg lurer på er hvorfor det her til lands er funnet nødvendig å regulere dette med lov og forskrift, noe som ellers i verden tydeligvis ikke er funnet nødvendig.

 

Dagens prøvekrav med 5 skudd innen 30cm krever ikke mye trening. De jeg ser som sliter har ofte trøbbel med utstyret, en haug med reservedeler toppet med tvilsom optikk, og ofte et assortert utvalg ammo i en plastpose.

Link to comment
Share on other sites

Synes fremdeles det er snodig at det kun er Norge (og muligens Finland?) som ser noe behov for en slik årlig oppskyting. Betyr det at det i resten av verden springer rundt mengder av skamskutte dyr?

Jeg har uthevet et ord i sitatet fra deg, Chiefen. Hver eneste gang jeg er på en skytebane der det er treningsskudd/skyteprøve, ser jeg svært mange eksempler på at sjøl de beskjedne krava vi har til trening og skyteprøve er nødvendige. Sjøl om heller ikke jeg er tilhenger av unødige offentlige påbud.

 

Forskjellen fra Norge og til de fleste andre land, er vår tradisjon om at "Hvermansen" kan jakte. I andre land er jakt en særinteresse for folk som oss her på Kammeret, eller den er forbeholdt en overklasse som setter sin (eventuelle) ære i å kunne behandle våpen på en "proper" måte. Så jeg skyter opp med samtlige våpen, med omtrent samme følelse som når jeg (som alltid har vært avholdsmann) blåser i alkometer i trafikk-kontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Da var også den nye kombien godkjent for jakt! Først et skudd med blyspiss (Oryx), to knepp høyere og fire ned!Et skudd med innertier som resultat også tre skudd på reinen. Så var det gjort.

 

Det som gjorde kvelden litt spesiell var at det var en kar som lå og skjøyt med 308 idiot! Skytelder oppdaget det rimlig fort og fikk stoppet karen! Unskyldningen var at han hadde fått feil amuniosjon i butikken :oops::oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Oppskytingen er ferdig for lengst. :mrgreen::mrgreen:

Men som stanplassleder er det nå stresset starter på banen. Så tydelige tendenser sist Torsdag. Nå kommer de som ikke har hatt tid til å prioritere trening og oppskyting. Ikke så mange foreløpig to tre stykker.

Men jeg vet at siste kvelden står der enn haug av de som løper for livet mellom flere baner for å bli ferdig til årets store happening. :(:(:( JAKTEN.

Stresset på oss som frivillig bruker kveld på kveld blir stort. Og det å bli kjeftet opp for at vi ikke kan ta en runde til eller åpne en dag til er ikke moro.

Vi ofrer tid på banen som vi kunne brukt til egentrening, for at andre skal få komme på jakt.

Ikke gi oss pepper, vi fortjener det ikke. :evil::oops::cry:

 

 

Her kjenner jeg meg veldig godt igjen ja. Hele førsommeren så er det nesten tomt på skytterbano for jegere, men august og dei 3-4 treningene vi har i sept så er det smekkt full. Kan vel ikke akkeruat sei at jeg gleder meg til tirsdag 9 september. Siste treningsdag før jakten begynner her, er aaaaltid noen som kommer i siste liten. Har ikke gjennomført sine første 15 prøveskudd, og vi nekter de då å skyte opp pga de må ha dei obligatoriske 30 skudden med 15 skudd over 2 dager. Gjett det kjem til å bli en del smelling, banning og steiking.

 

Men i år når jeg sendte ut medlems listene så poengterte jeg at 9 september er siste kvelden med skytetrening, om man ikke har skutt de første 15 før den datoen, så er det fullstendig umulig å få skyte opp. Håper dette hjelper litt.

 

Også har vi de tullingene som ringer midt i september å spør om det er noen som kan reise inn på skytebano å åpne den slik at de for skutt opp...... Bare ler og ligger på :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da var også den nye kombien godkjent for jakt! Først et skudd med blyspiss (Oryx), to knepp høyere og fire ned!Et skudd med innertier som resultat også tre skudd på reinen. Så var det gjort.

 

Det som gjorde kvelden litt spesiell var at det var en kar som lå og skjøyt med 308 idiot! Skytelder oppdaget det rimlig fort og fikk stoppet karen! Unskyldningen var at han hadde fått feil amuniosjon i butikken :oops::oops::oops:

 

 

Hva er 308 idiot :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...