Jump to content

Se TV2 hjelper deg på torsdag


Pilt

Recommended Posts

Er frihet relativt?

 

Tja. Så lenge absolutt frihet er utopisk må man forholde seg til frihet i relative termer. Man kan selvfølgelig stå på prinsippet til man blir blå i trynet, men det vil ikke endre på noe eller bidra til denne diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

 

Politiet har i brev mottatt fredag 7. mai pålagt Alm Våpen og Villmark AS å stanse alt salg av heldempede salongrifler da de etter rådføring med politidirektoratet har konkludert med at disse våpna er ulovlige.

Vi er i likhet med en rekke andre spesialister på feltet ikke enige og starter med umiddelbar virkning kampen for å få vedtaket gjort ulovlig i retten. Vi vil også sørge for å holde dere som kunder oppdatert på våre nettsider og igjennom media etterhvert som saken utvikler seg.

I mellomtiden er vi nødt til å forholde oss til politiets vedtak og har derfor innført midlertidig stopp i salg av heldempede salongrifler. Vi beklager dette, men er sikker på at oppholdet blir kortvarig. Ordrer mottas derfor fortsatt og vil bli levert så snart vedtaket er omgjort.

 

Henta frå www.alms.no

Link to comment
Share on other sites

Herregud, forbanna bompibjørner, de må for all del ikke legge arbeid i den virkelige kriminaliteten her i landet,

det viktigste virker å være å stå å samle inn penger i veikanten og plage våpeneiere...

 

Idioter i trafikken er vel det som krever flest liv i dette landet...

Link to comment
Share on other sites

Tja alt er relavtivt.

Står de med laseren forran barneskolen, betaler jeg med skamfull mine (til pass for meg).

Står de på en fin rett strekkning, uten ulykkes historikk. ute i ingensteds, da er de penge innsammlere. :?

 

Som med allt annet her i verden, det er to måter med allt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Klart det var ventet et utfall i saken, det er da åpenbart, men at det skulle gå denne veien er meningsløst, sjokkerende og ikke minst provoserende!

Fokuset til "makta" ligger på helt feil jorde, det må da vel være viktigere verdensproblem å løse enn om en lovlydig borger har 30 eller 40 cm pipe på børsa si!

Link to comment
Share on other sites

det må da vel være viktigere verdensproblem å løse enn om en lovlydig borger har 30 eller 40 cm pipe på børsa si!

 

 

"problemet" de forsøker å løse, er beste måte å få Storberget & Co gjenvalgt og har ikke noe påvirkning på de kriminelle!

Nå kan Storberget stå fram i media igjen og komme med politikernes vanlig løgner....

 

POD/JD sier minstekrava på lengde er for at våpen ikke skal være enkle å skjule under jakka ol.....

ok, men det er jo faktisk ikke lov å gå med våpen skjult på gata i Norge, dvs at man per def. bryter loven ved å gjøre det de sier paragrafen skal forhindre.

Det vil si at hvis den paragrafen skal ha noe som helst prevantiv effekt, så forutsetter det at de kriminelle (som de per definisjon er) følger våpenloven!

"nei f'**n også, jeg får ikke rana banken i dag da det jo ikke er lov med så kort løp..... jaja da får jeg dra på NAV istendenfor...."

 

De eneste de kan bruke den til, er å få en ekstra paragraf de kan tiltale de krminelle med i ettertid, hvis mot formodning politiet skulle kalre å ta dem. men med tanke på praksisen med strafferabatter er det jo meningsløst.

 

 

Hadde det vært ett snev av fornuft i Norge hadde man kunne velge løpslengde fritt selv.

De kriminelle gir blaffen i loven og de lovlige er ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

"problemet" de forsøker å løse, er beste måte å få Storberget & Co gjenvalgt og har ikke noe påvirkning på de kriminelle!

Nå kan Storberget stå fram i media igjen og komme med politikernes vanlig løgner...

-

-

-

De kriminelle gir blaffen i loven og de lovlige er ikke problemet.

 

Det summerer vel opp det meste ganske kort og greit.

Link to comment
Share on other sites

Nu vel... Jeg har ikke sett Ståle Svendsen eller steinar talgø på valg noe som helst sted....

 

Og de har da htt den jobben gjennom flere administrasjoenr. Argumentet om at de helelr bør fange kriminelle er også søkt, sidne de ikker er ansatt for å gjøre det, enn for å forvalte våpenlovginingen. At de bedriver arbeidet sitt på en underlig måte er derimot en annen sak.

 

OG nå får jeg nok kjeft... men det er nå egetnlig ganske flotte våpenlover vi har i kongeriket, sammenlignet med majoriteten av kloden riker, nasjoner og land. (Men de kan bli værre, og det synes jeg ikke noe om)

Link to comment
Share on other sites

Problemet her Hassel er at det er drevet slett arbeid. Her inndrar de plutselig et våpen som har vært solgt i mange år og så forbyr leverandør å selge det. Det siste egentlig ikke så overraskende etter tabbene som er gjort i forkant.

 

Jeg håper at Storberget har bedre rådgivere en at han bruker denne saken som en suksesshistori! Står han frem i media og slår seg på brystet nå, vil denne saken komme tilbake som en bomerang. Når denne saken havner i retten vil rettsapparatet han et helt annet syn på dette enn POD.

Link to comment
Share on other sites

At Alm saken, om ikke annet understreker enten tvilsom praksis eller i best tilfelle grov inkompetanse hos forvaltningsleddets overordnede er vel noe jeg har skrevet gjentatte ganger. Det er bare det at jeg tror torberget har utrolig lite med dette å gjøre.

 

Long Range, det er faktisk en av de beste trøstene som finns (I allefall 5 døgnet ut i øvelse "kald & våt med lite mat")

Uansett så er faktum at vi har sammnelignbart gode våpenlover. Og de bør vi beholde slik de er. OG noe småtteri må rettes opp.

 

Dette handler om en hårreisende avgjørelse gjort av noen som har gått over støvleskaftene i forhold til sin funskjon i et direktorat. Ikke om JD, regjering eller minister.

Link to comment
Share on other sites

Noen kan jo lage en "vi som vil ha Ståle Svendsen og Steinar Talgø sparket fra POD" Facebook gruppe. :lol:

 

Mange som har fått igjennom endringer på saker og ting på den måten :shock:

 

Litt vanskelig når POD ikke følger sin egen forskrift da , der det står at pipelengde på heldempet rifle skal måles med demperen på......

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig at det eneste rette nå som herrene har sagt både A og B, er få prøvd saken for retten. Og det selvsagt etter dagens foreskrift.

 

Men jeg undres på om POD kan bli erstattningspliktige, om Alm vinner i retten?

De har jo nå tvangstoppet Alms produksjon, og noen må jo til syvende og sist betale lønna til de ansatte.

Link to comment
Share on other sites

Den der gruppa gagner nok ikke saken for lovlydige våpeneiere.

Det du risikerer er jo bare et "rutinebesøk" hvor de plukker med seg PCn din i samme slengen :lol:

Det er tross alt mer enn nok fakta og sak å ta tak i til at man slipper å gå på personplan.

På fotballsk ville du fått kort for å takle bakfra og gå på mann istede for ball. Dumt det når en håndfull baller ligger klar på målstreken...

Bare en tanke :roll:

Link to comment
Share on other sites

gruppe opprettet."vi som vil ha Ståle Svendsen og Steinar Talgø sparket fra POD"

 

Håper for all del at den gruppa ikke får mange medlemmer fra kammeret.no

 

Det er slike useriøse personangrep våpeneiere ikke bør assosieres med! Dette er ingen tjent med.

Link to comment
Share on other sites

Den gruppa bør du etter mitt syn, se til å få slettet umiddelbart.

Det er ingen spesiell grunn for å gå etter disse to for denne saken, ikke at der ikke er mange andre saker, og at man vet at de enten lyver eller innkompetente. Men De har rett til å gjøre det de gjør etter lovens bokstav, og selv om de starter ballet 20 år for sent. Er det like greit å få en avklaring på den, når spørsmålet først er stilt.

 

Uansett så anser jeg ett slikt tiltak som facebock grupper for ramlende useriøst, og uverdigt for norske jegre og skyttere. Rent bortsett fra at man som nevnt, her går etter mannen og ikke ballen.

 

Jeg stiller meg før på barikadene og forlanger at de nevnte herrer får sitte til dommedag, fremfor å skrive meg på dette oppropet (og dere vet jo hvor "høyt" jeg setter disse karene fra før av).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det skyttere som stort sett klarer å ødelegge mest for skytesporten...

Sukk :roll::cry:

For mange venter på at andre skal gjøre noe. Når andre gjør noe, er det galt, eller de skyter seg selv eller værre, andre.
Link to comment
Share on other sites

Tipper han meldte seg ut av sin egen gruppe uten å slette den :?

 

"No admins left..."

Fantastisk. Utrolig. Nå ble jeg puteflau: Jeg synes det er så pinlig på hans vegne at jeg ønsker meg en pute å hjemme ansiktet mitt i ...

Link to comment
Share on other sites

Tror "MAGNUMFREAK" har skjønnt at han har skuffen full av bæsj nå... :| og selv om det er morro å le av andres ulykke...

En gruppe med hele 3 medlemmer neppe har den store politiske slagkraft, så kan vi ikke bare la den facebookgruppa dø sakte ut? Skal litt til at den vokser seg særlig stor uten makedsføring.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på at den er lagt til sletting..... Normalt kan hvem som helst som er medlem i en fb-gruppe uten admins, bli admin. Jeg forsøkte det igår, for å kunne slette den, men det funket ikke. Da antar jeg at enten har de lagt den til sletting, eller så ha fb forandret på "rutinene".

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg VI her inne på kammeret burde heller stå sammen. Ikke nedlate et medlem med masse "dritt" meldinger, om en gjør noe på en litt feil måte. Men si ifra på en ordentlig måte, kansje veilede istedet :D

Hvis noen lager en godt dokumentert facebook gruppe/side for heldempende våpen. så melder jeg meg inn ihvertfall :D Tipper mange gjør det samme :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på dommen Dommen fra Dalane forhørsrett fra 1987.

Jeg er slettes ingen jurist men finner det hele noe besynderlig.

 

Såvidt jeg kan lese så har politiet først beslaglagt 4 våpen hos Alm, under det retten mener var en lovlig hjemlet aksjon da politiet hadde mistanke om at

de ombygginger som Alm foretok var vesentlige og at han

skulle ha hatt tillatelse fra politiet til dette

 

Retten konkluderer med at beslaget ikke er gyldig da politiet allerede hadde i besittelse slike våpen og om nødvendig måtte kunne bruke disse som bevis.

 

Deretter har retten vurdert om våpene antas å kunne inndras. Retten har konkludert med at de ikke kan inndras da retten ikke mener de ombyginger Alm har utført er vesentlige.

Dernest må vesentlig endring av et våpens karakter eller

beskaffenhet i henhold til rundskriv G 183/83 (dok 6

i saken) vurderes helt konkret.

 

Retten har merket seg at en politibetjent ved Kriminalpolitisentralen

hevder at de foretatte endringer er av en slik karakter at politiets tillatelse skulle ha vært

innhentet, men finner på bakgrunn av rundskriv G 183/83 ikke å kunne legge avgjørende vekt på dette da dette

stendpunkt synes å være basert på geværpipas lengde uten

lyddemper.

Videre har retten sagt at heller ikke $37 kan brukes som hjemmel for inndragning

Dette da de 4 beslaglagte våpen ikke skulle medføre økt fare for bruk til straffbare handlinger enn våpen med lyddempere ellers.

 

Det er mange som har påpekt dette, men retten har da tatt stilling til om våpnene hos Alm kunne beslaglegges og inndras og det har retten konkludert med at man ikke kan. En av flere begrunnelserfor dette er at våpenets lengde er målt uten lyddemper. Jeg ikke se annet enn at denne burde være veldig relevant for Linda Mathisen. Den samme grunnene til avslag som politiet fikk i 1987 for å gjøre dette beslaget burde være gyldige i 2010. Det er heller ikke i 2010 åpenbart at våpenet kan inndras, og det er fremdeles i 2010 full anledning til at politiet kan skaffe seg et slikt våpen som bevismateriale selv. Man skulle da tro at de 6000 våpeneierne slipper å få våpenet sitt inndratt mens de venter på at saken blir prøvd i retten?

 

Det jeg ikke forstår med denne saken er hvorfor politiet den gang i 1987 ikke gikk videre med dette. De hadde jo kun fått beslaget ugyldiggjort men hadde jo fremdeles (hvis de mente at de hadde en god sak) nok bevis til å fortsette. Jeg har ikke sett noe informasjon om dette, men det er vel grunn til å tro at saken mot Alm ble henlagt? Jeg synes likevel det er litt rart at ikke Alm skriver dette på sidene sine.

 

Politiet tok da opp saken for 23 år siden, men valgte da å henlegge den på bakgrunn av en dom om at beslaget deres var ugyldig. Når da politiet handler som de gjør så er det vel helt urimelig at Alm skal tolke dette på noen annen måte enn at våpnene han tilvirker lovlig kan selges? Spesielt når han markedsfører de helt åpent i 23 år etter dette uten å høre et knyst? Og hvis politiet (eller POD) mener det er forskriften/lover fra senere enn 1987 som omgjør dette, så er det jo også rart at de ikke tar kontakt med Alm omgående etter at forskriften/loven er tredt i kraft

Link to comment
Share on other sites

Meget relevante spørsmål. Jeg tror svaret er at politiet ikke hadde hjemmel i 1987. Da hadde vi de facto ikke regler om pipelengde, i og med at dette lå i rundskrivet og rundskriv er som vi alle nå vet ikke regler, bare en veileder til politiet/praksissamling. Jeg antar følgelig at politiet i 1987 vurderte det slik at de ikke hadde hjemmel til å stanse virksomheten.

 

Dersom politiet/myndighetene opplevde Alms produksjon av heldempete salonggevær som et problem i 1987 ville de sørget for å få en lovhjemmel, dvs. fått dette inn i lov eller forskrift. Det ble ikke gjort, POD/JD har ikke tatt noe initiativ til å forby disse våpnene hverken dengang eller nå.

 

I dag mener jeg politiet HAR en slik hjemmel. Nå står reglene om pipelengde klart i forskriften, og jeg er ikke i tvil om at Alms våpen rammes av denne bestemmelsen. Pipene er og blir for korte.

 

Løsningen er jo enkel, enten får man legge inn et unntak i forskriften, i og med at ingen har tenkt at Alms våpen skulle rammes av bestemmelsen eller så må Alm sveise fast demperne.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er jo enkel, enten får man legge inn et unntak i forskriften, i og med at ingen har tenkt at Alms våpen skulle rammes av bestemmelsen eller så må Alm sveise fast demperne.

Jepp, enig i mye av det du skriver. (Jeg orker heller ikke en ny debatt om hva som er og hva som ikke er en god definisjon av en heldempet rifle da det ikke fører noensted hen.)

 

Men hvis jeg var Alm sin advokat ville jeg innvendt at dette unntaket allerede finnes:

Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.

Og at det er urimelig å forvente at noen skal tolke dette annerledes enn at det gjelder akkurat Alm sine rifler ettersom andre heldempede rifler ikke ser ut til å finnes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...