Jump to content

Bukkejakta 2010


killermax

Recommended Posts

Utmarkslaget som han hører til selger rådyrkort for 125,- kr stk. Får en giro å betaler for så mange dyr jeg ønsker å felle, kviteringen er da løyve for jakta.

 

125,- pr stk? Hmm.. Ikke rart at man kan felle 4-5-6-7-mange stk da, med slike priser :P Er jo ikke noe problem å betale på en fem, seks kort med slike priser :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For å helt sikker utelukke dyr som skalletjuver tok jeg skallen fra gårsdagen å la i ei bøtte med ei større bøtte tredd over. La ett tungt fiskeskrin oppå dette igjen og satte hele stasen inn i ei hylle innerst i garagen. Jaggu f...n var skallen borte i dag tidlig. Fiskeskrinet lå pent plassert i hylla, ekstrabøtta stod ved siden av og skallen borte. :evil::evil: Ingenting annet som mangler, slakta henger urørt.

Link to comment
Share on other sites

G.Larson

kondolerer med alle skallene dine :cry:

utrolig hvor lavt folk kan synke som villdyret skrev her. sett opp et viltkamera for jeg tipper det er noen du kjenner eller noen som vet hvem du er og vet hva du jakter på ellers er det kona som driver gjøn med deg

Link to comment
Share on other sites

har foresten en lignende historie bare at dette handler om elgkjøtt og revekjøtt...

var en oppi Ljørdalen som fikk elgkjøttet sitt stjelt når han hang det opp på tørking i sola. men en dag ble han lei av dette og hengte opp litt revekjøtt til tørking og sia da har han hatt elgkjøttet sitt i fred :lol:

lurer på om den tullingen som stjal kjøttet hans fikk seg en overaskelse da han smakte på kjøttet :lol:

Link to comment
Share on other sites

For å helt sikker utelukke dyr som skalletjuver tok jeg skallen fra gårsdagen å la i ei bøtte med ei større bøtte tredd over. La ett tungt fiskeskrin oppå dette igjen og satte hele stasen inn i ei hylle innerst i garagen. Jaggu f...n var skallen borte i dag tidlig. Fiskeskrinet lå pent plassert i hylla, ekstrabøtta stod ved siden av og skallen borte. :evil::evil: Ingenting annet som mangler, slakta henger urørt.

:( De dukker nok opp igjen, det er nok bare noen som driver gjøn med deg. Hvem kan ha interesse av slikt om det ikke er for spøk? (og jeg har forresten vanntett alibi....) Gratulerer med bukk nr 3 forresten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk tatt "Gammel-Erik" i dag! Dette var en flott vending etter flere økter uten hell denne uka.

Han hadde ikke tenner. Geviret var mindre men gjenkjennelig. Nå er jeg fornøyd!

 

Har et bilde fra 2006 da han allerede var på retur gevirmessig. Hadde han hatt tenner skulle jeg sendt de inn til alderbest.

bukk18jul.jpg

ra5aug7.jpg

 

Skal få lagt inn bilder senere i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle heldige!Kun hatt en liten tur altfor seint på morran,ikke fått barnevakt..men prøver mandag!Håper det går an å lokke enda en stund..Prøve å ta ut to bukker nå,så sparer vi to til etter Elgjakta.da jakter vi med hund.Ikke enormt med dyr her av naturlige grunner..

Link to comment
Share on other sites

Fikk tatt "Gammel-Erik" i dag! Dette var en flott vending etter flere økter uten hell denne uka.

Han hadde ikke tenner. Geviret var mindre men gjenkjennelig. Nå er jeg fornøyd!

 

Har et bilde fra 2006 da han allerede var på retur gevirmessig. Hadde han hatt tenner skulle jeg sendt de inn til alderbest.

 

Korleis kan du vite et det er samme bukken???

Geviret kan sjå ganske forskjellig frå år til år...

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av det jeg er sikker på er en gammel bukk som har hatt samme revir i en liten mannsalder. Jeg som andre påpeker fulgt den hver sommer, spesielt i juli. Niiiglana på den gjennom kikkert. Geviret begynte etter hvert å bli typisk for denne bukken. Få takker, svakt buet bakover og den ene gevirstanga mer skrå sett forfra. Jeg har brukt en del timer i august over flere år for å prøve å finne den. Hadde en skuddmulighet på den for tre-fire år siden. Men han sprang på nedsiden av meg for å få vær av meg og samtidig stod huset i bakgrunnen da. Det var den eneste gangen jeg har hatt den på skuddhold i jakttiden, før i dag.

 

Han har vært veldig aktiv på innmark før den 10. Hvor det har blitt av den etter den 10. har jeg bestandig lurt på. Jeg visste ikke om han levde i år. Far min hadde sett en bukk innpå flere ganger i sommer. Jeg visste ikke at det var denne. Så da jeg oppdaget den i dag kl. 12.00, ble det en av mine mest intense jaktavslutninger jeg har hatt de senere årene. Fikk nesten litt småskjelven, redd som jeg var for at den skulle glippe igjen. Hadde heldigvis rigget meg til i forkant i tilfelle det skulle oppstå skuddmulighet på innmarka. Anlegg. Sittende. Hadde dermed full kontroll da jeg lot min Tikka Sporter M55 snakke. Bukken fikk ei 165 grs. woodleigh høyt i bogen. Skjøt av ryggsøyla, og bukken datt som en sekk. Kula er jeg godt fornøyd med nok en gang. Fint slakt.

 

Jeg syns faktisk ikke synd på denne bukken. Han har gjort sitt. Ikke noe som ligner tenner i munnen. Helt vekk! I tillegg var den i dårlig kondisjon. 15,5 kg. Smal og tynn bakover ryggen. Nå skal det bli artig å se hvem som kommer for å ta over reviret.

 

Bilder og en filmllink som jeg tok i 2006:

IMG_5354.jpg

IMG_5353.jpg

 

http://www.solli-mork.com/MOV03021.MPG

Link to comment
Share on other sites

Skjøt denne "6" taggeren i kveld, har hatt den i sikte 3 ganger nå og klarte ikke lenger la vær.

Trodde det var en returbukk, men den hadde fine tenner, så det var nok en dårlig 6 tagger.

Den datt på stedet etter ett rent bogskudd med Federal Fusion på ca 140 m hold, 6.5X55.

Den gikk med ei geit og den ville ikke forlate plassen, stod 20 m fra meg når jeg gikk bort til bukken, la seg faktisk ned og ventet. Fikk nesten dårlig samvittighet når jeg skjøt type hennes :?:lol:

 

DSC00023.jpg

Link to comment
Share on other sites

15rxwk6.jpg10z9qix.jpg2qt9zcn.jpg

Bukken hadde en skade/betennelse i bakfoten og var i dårlig forfatning. Det ene baklåret var kun skinn og bein, bør hele slaktet kasseres?

Tok vare på milt,nyre og lever i tilfelle det må sjekkes av veterinær...Noen som har erfaring med lignende?

Link to comment
Share on other sites

Så ble det endelig min tur... :D:D Torsdag 12/08-2010 kl 0605 felte jeg min første bukk. Og første rådyr på 2. året som rådyrjeger.. :)

Bukk1.jpg

 

Skutt på innmark på Bindalseidet da den skulle krysse fra en skogteig til en annen. Dette var ren og skjer flaks, da vi (jeg og Bindalsjegeren) egentlig hadde gitt opp rådyrjakta, og skulle vei å se etter noen revevalper vi hadde sett dagen før.

 

Kommet til gards m bukken...

Bukk2.jpg

 

Tør påstå det er et greit plassert skudd... :)

Bukk3.jpg

 

17kg slaktevekt og ca 10,5kg div kjøtt i fryser`n...

Link to comment
Share on other sites

Grunnet årets harde vinter var vi spente på hvordan dette hadde påvirket rådyrbestanden. Heldigvis var all frykt ubegrunnet. Tvert imot har vi aldri sett så mye dyr i terrengene som nå. Bare første jaktdag ble det observert 4 hjort, 9 rådyr og en rev i de 3 av våre 9 terreng hvor vi hadde folk ute. Resultatet ble 1 bukk. Etter 6 dager med jakt har vi nå fått 5 bukker.

Legger ved et bilde med representanter fra 2 av jaktlaga og 3 av bukkene.

 

Bildegalleri på www.sveiobonden.no kommer noe etterhvert

 

35941_10150243657255580_895145579_14041408_1484591_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Årets bukkejakt har gått relativt raskt og smertefritt for seg.

Er vel kort fortalt i det man kaller "tidsklemma". Med bleieunger og midt i husbygging blir det dårlig tid for far

til å ut i sommerkvelden og se etter revirbukken, så forberedelsene i år har vært lik 0.

Heldigvis har jeg jaktet i samme terrenget i snart 10 år og vet at det ene jakttårnet står midt i kjerneområdet

til en større bukk. Jeg fikk ikke skutt han hverken i fjor eller forfjor så i år hadde jeg en mistanke om at

han var på retur.

 

Onsdag kveld ble det endelig min tur til å få "fri" så turen begynte med et par kilometers gåtur. Siste 6-700 meter før jakttårnet

er jeg på riktig side i terrenget og bare 200m unna målet støkker jeg et dyr som står i svært tett ungskog, og snur meg rundt

i tilfelle det skulle prøve å runde meg. Venter 10-15 min uten at noe skjer og fortsetter mot tårnet.

Kommer meg frem og opp uten flere overraskelser. Etter 30-35 min begynner et voldsomt rabalder inni skogen 80-90 meter fra

der jeg sitter. Uten å tenke hiver jeg opp rifla, og sekunder senere kommer sjefen i området i god fart over den smaleste delen av hogstflata 50-60 meter unna tårnet.

Tida er knapp og i det han passerer ei skjørtegran plystrer jeg for å få han til å stoppe. Trådkorset ligger i bogen og skuddet går. Et utras på 20 meter og årets bukkejakt er over.

 

Dessverre hadde jeg rett i antagelsene om at jeg hadde med en returbukk å gjøre. Oppsatsen er klart på vei ned.

Bukken er nesten helt hvit i hodet, men rosenkranser og stokker forteller helt klart at det er snakk om en voksen kar.

 

DSC00047.jpg

 

Fredag kveld ringer en kompis og lurer på om jeg vil være med morgenen etter. Vanskelig å si nei til dette, og lysten

blir ikke mindre når han forteller at det går en voksen bukk i terrenget. Han har jakta hver dag, men stått over et par økter

og begynner å miste litt motet. Mitt mot er på topp, men får litt dårlig samvittighet for å skyte en bukk han tross alt har prøvd seg på i lange tider. Som ukjent i terrenget blir jeg forklart hvor jeg skal gå og kommer meg omsider frem til myra jeg skal sitte.

Blir ikke helt fornøyd med posten jeg først har funnet og bestemmer meg for å flytte meg fra den lille høyden jeg sitter på

og helt ned på myra da høyden er omkranset av voksen skog og sikten ut på myra er ganske begrenset.

Etter et par timer hører jeg plutselig noe som knekker og går i skogkanten rett bak meg. Klarer å vri meg sakte rundt.

Jaggu står det et rådyr med breisida til 25 meter bak meg, men jeg ser bare fra midten av dyret og bakover.

Får opp rifla og dyret i sikte. Må lene meg bakover for å se hodet og får konstantert at det er gevir på hodet.

Mer ser jeg ikke i motlyset, men lar skuddet gå og dyret roe seg inni tetta før jeg går frem for å se.

Trærne bak bukken taler sitt tydelig språk: Lungeskudd (og jeg vet det var litt langt bak, men hvor langt?)

DSC00049.jpg

 

DSC00054.jpg

Bukken ligger 10 meter fra de blodstenkte furuleggene. En liten firetakker, og kompisen er storfornøyd.

Det er egentlig jeg også, for jeg hadde ikke regnet med å skyte mer enn en bukk i år, og synes jeg var heldig som fikk den andre på første turen.

To turer og to skogsbukker er ikke akkurat hverdagskost i området jeg jakter, men av og til er det lov å ha litt flaks! :)

 

Bukkene ble skutt med:

 

Sauer 202 Jaktmatch, Kongsberg løp i 308

Zeiss 3-12x56 Diavari V

A-tec CTM-4

Kule: 168grs CT Ballistic Silvertip i 800m/s

 

Skuddene satt bak bogen og kjøttødeleggelser var som forventet.

 

Utganghull på første bukk:

DSC00044.jpg

 

Gratulerer til alle som har fått bukk! Ser at noen er heldigere enn andre og skal bli spennende å følge med på poengsummer

etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Så denne bukken for en uke siden, kovta ble utfyllt morgenen før!

 

Når er det dere begynner bukkejakta i overhalla da?? For en uke siden hadde den ikke starta i resten av landet,ivertfall,så hvis kvota ble fyllt morgenen før...jaa...hmmm?

Link to comment
Share on other sites

Var på min første bukkejakt nå i kveld uten resultat.

Vet det er noe bukk i området da jeg har sett de tidligere og senest for 2 dager siden.

Blir nok noen turer ut de neste dagene for å varme opp til Reinsjakta med avreise tordag ettermiddag.

 

Fortsatt skitt jakt alle sammen

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Kom heim på fredagskvelden. Det ble bukk på meg også. Skaut en bukk som hadde en slaktevekt på 14.5kg. To lange hvite spisse tagger på geviret. 4 tagger. For meg ser det ut som det var en returbukk da den var noe hvit i mulen, men jeg er ikke sikker. Har tatt noen bilder av den, men jeg sliter med å få til å legge ut bilder.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så moro å følge med i denne tråden får jeg vel legge inn noen bilder av mine resultater også, selv om det er dårlige mobilbilder... Har hatt en god start, og kvoten på egne marker er nå nådd for min del da vi er flere andre som også jakter her. Godt å vite at jeg også har andre plasser å gå!!

 

Bukk 1: Skutt 10/8 på lokk (Nordik roe). Eldre bukk som nok var på retur.. 6 tagger

2w3cjs7.jpg

 

Bukk 2: Skutt 11/8. Satt og lokket, men fikk ikke noe respons. På vei ut igjen fra posten (ca 200 m) gikk denne karen og beitet sammen med geit og kje. Noe som sannsynligvis forklarer hvorfor han ikke var så interessert i å komme på lokken.. :wink: 5 tagger

14e2xjl.jpg

 

Bukk 3: Skutt 14/8 på lokk. Også en eldre bukk på retur. Merksnodig gevir, med nesten en tredje gevirstang som kom opp i midten.. 5 tagger

292p9wx.jpg

 

Bukk 3 forfra som viser den "tredje" stangen.

2aeqckh.jpg

 

Alle skutt med:

 

Tikka T3 SV 6,5x55

Zeiss Victory FL 4-16x50

Kula er en hjemmeladet 120 grs. Speer Hot-Cor i nesten 900 m/s.

 

 

Skitt jakt videre til alle :!:

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som det var en returbukk da den var noe hvit i mulen, men jeg er ikke sikker.

Sjekk tennene. Det hender unge bukker også er svært hvite over mulen. Dersom det er en gammel bukk er tennene slitt. Enten få igjen, og i alle fall slitt. I tillegg er det sånn at stengene på returbukken peker på skrå bakover.

Link to comment
Share on other sites

Mine tre første bukker :D

 

Førstemann: Bukken ble skutt i løpet av kveldsøkta etter noen timers postering på innmark.

 

Jeg hadde akkurat slept bukken til veien da det dukket opp en småeuforisk kar i en blå Hyundai med noe spennende i bagasjerommet. :lol:

 

704485.jpeg

 

704486.jpeg

 

Andre mann ut: Skutt etter smygjakt (17 timer) i myr/skogsområde som ligger ca 500 meter fra stedet førstemannen falt.

 

704489.jpeg

 

704488.jpeg

 

Nummer 3: Siste bukken av de fire vi hadde kort på. Skutt på kortet til jaktbuddy. Denne falt på en liten myr i tett skogsområde (etter tips fra en dreven kjentmann :) )

 

704490.jpeg

 

704491.jpeg

 

 

Takk til øyfolket for en fantastisk jaktuke! Håper vi får komme tilbake ved en senere anledning! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ut i kveld tenkte jeg. Her om dagen overnatta jeg i terrenget. Kvelden ble brukt til å finne en brukbar plass i ei eldre hogsflate. Veldig tett mange steder men noen tålig rene skuddfelt har jeg hvertfall.. La meg til for kvelden men våkna av at et dyr bjeffa. Holdt på i noen minutter. Om dyret hørte meg mens jeg sov eller om det fikk været av meg veit jeg jo ikke, men morras økta blei hvertfall resultatløs. Lokka både morgen og kveld, uten resultat. Hva synes dere, burde jeg lokke i dag eller la være? :?:

Link to comment
Share on other sites

Denne bukken datt etter en utrolig spennende lokkeseanse. Observerte bukken på et jorde, sneik så på plass hvor jeg kunne avfyre skudd med sikker bakgrunn. Begynte å lokke med kontaktlyd, noe bukken ikke reagerte på. Bukken snudde og dro avgårde feil vei. Begynte da å "bjeffe" og skrape i bakken med hendene. Dette må ha "tent" bukken. Den snudde og kom i full fart tilbake. Hadde den helt inne på fem meters hold før den ante uråd og begynte å bjeffe selv. Den løp og stilte seg på 15 meters hold, der datt den i smellen etter en baklengs salto. En fantastisk oppplevelse for en andre års bukkejeger, med kun en bukk tidligere på samvittigheten!

 

Har fått høre at det kan være medalje, noen som trur noe om det?

Den lengste stammen er ca 30 cm.

 

qrwygi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute hver eneste dag siden 10.august, men har til gode å se rådyrbukk, ja for ikke å si rådyr i det hele tatt.

Noen feiinger og sparkegroper har jeg funnet, men ting tyder på at rådyrstammen er fullstendig knekt i det området hvor jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Kul bukk Stormern! Vanskelig å vurdere medalje ut fra bildet, mulig stengene er for tynne, det er vekta som gir overlegent mest poeng. Men sjekk det ut da!

 

Mange returbukker ja... Det er kanskje ikke så rart? Sparket ut av reviret av han som er konge på haugen om dagen, ikke tilgang på bertene lenger, må ta til takke med anenrangs for og skjul... ,-)

Link to comment
Share on other sites

jeger 83, hvor jakter du hen? Siden det har blitt en nedtur for rådyra. Manger plasser her i sør norge var det en veldig hard vinter for dyra og mange bukket under. Her i mitt distrikt ser vi det på lite kje og dårlig gevir utvikling.

 

Ser også at det har vært mange (ser ut til å være retur) returbukker som har blit felt. Det kan jo være mange årsaker til det, men noe av det er nok som Skaubjønn sier at de har blitt jaget og er det mye rådyr så kan de bli henvist til dårligere skjul og det kna jo hende at de går på en og annen lokk når driften er høy. Selv om de burde ha hørt den før slik at de var skeptiske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...