Jump to content

Bukkejakta 2010


killermax

Recommended Posts

  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gleder meg jeg også. De har greid seg veldig bra på øya her, så dette blir spennende :)

 

Vinteren har vært hard her, men det har ført til en ganske bra seleksjon av overlevelsen til de sterkeste dyra. Har bare sett store, friske, sunne dyr og det er MANGE av dem her :D:D:D

 

Ellers, så har rådyra smugspist på enkelte forballer, så dette tror jeg har gitt et bra overskudd til dyra.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg også fælt, men jeg tror det blir å ta det rolig med rådyra i år her hjemme. Har funnet 10 allerede og det er bare rundt veier osv. Tør ikke å tenke på hva som ligger i heia.

 

Derfor reiser jeg til Polen den 11 mai. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg no syykt. Håper å få skutt en bukk fra tårnet mitt i år. Så bare ett par små bukker der i fjor. Vet ikke helt hvordan bestanden har kommet seg gjennom vinteren her. Drømte her ei natt at jeg så ett beist av en bukk :oops: Noen vil kanskje mene jeg er hekta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, gleder meg som en liten unge.

 

Har se meg ut plasser dere jeg kan sitte og vente på bukken.

 

I år blir det gøy, siden jeg skal jakte med min egen børse, ei Kimber 84M 223 Rem med S&B 3-12X50 med kulekomp og lysdot.

 

Her legger jeg ved et bilde der jeg skjøyt bukken i 08, forøvrig min første bukk.

 

Jeg gleder meg til å se andre sine bukker her på kammeret. :mrgreen::roll:

 

normal_jakt_002.jpg

 

normal_jakt_001.jpg

 

 

MVH peder

Link to comment
Share on other sites

I år skal jeg jakte på åpnings dagene så sant det er ledig hos Sveiobonden, har vore der på åpninga fleire år, men pga ny arving så blei det ikke noe bukkejakt på meg i fjor! Altid bra med dyr i se områdene jeg har vert tidligere!

Link to comment
Share on other sites

Har funnet meg en flott bukk. Så litt tynn ut sist jeg så den, men "taggene" så veeldig lange ut. Har jo vært en tøff vinter. Eller kan det være en returbukk?

Ser ut til at den holder seg veldig stabilt i ett område, men der vet jeg at det er blitt foret i vinter. Spørs om den er like stedegen når den ikke blir foret lengre... Skal bare få kjøpt en lyddemper i løpet av sommeren nå så er jeg klar!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en avgang på 6 rådyr her i vinter som jeg vet om. 5 påkjørt og ett satt fast i et gjerde. Det er likevel gledelig mange dyr å se når jeg tar rundene om kvelden. Minst tre ulike bukker har jeg sett. Gleder meg til den 10. aug!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går morges så jeg noe spesielt. Det kom en krøkelig bukk ut på jorde, den ene stanga så ut somm en vinåpner og den andre gikk rett ut til siden. Rådyret så veldig pjuskete ut. Mens jeg studere det i kikkerten, kommer det ei kongeørn og setter klørene i det og flyr videre. Når bukken reiser seg igjen og humper seg over jorde, flyr ørna over og følger med.

 

Er dette vanlig?

Link to comment
Share on other sites

I går morges så jeg noe spesielt. Det kom en krøkelig bukk ut på jorde, den ene stanga så ut somm en vinåpner og den andre gikk rett ut til siden. Rådyret så veldig pjuskete ut. Mens jeg studere det i kikkerten, kommer det ei kongeørn og setter klørene i det og flyr videre. Når bukken reiser seg igjen og humper seg over jorde, flyr ørna over og følger med.

 

Er dette vanlig?

 

Jeg har lest om at kongeørn kan angripe rådyr i situasjoner hvor fuglen ser at dyret er skadet/hjelpeløst. For eksempel hvis rådyret ikke kommer seg av isen, det er påkjørt, etc. Aldri opplevd det selv. Høres ut som du har hatt en spennende opplevelse :D

Link to comment
Share on other sites

Ser dårlig ut hjemme så langt i vår, har fire rådyr på jordet daglig, men ingen bukk. Naboen har også tre litt ovenfor oss, håper det er en bukk blandt dem. Hard vinter og altfor mye gaupe kan ta på seg mye av skylden for den veldig lave rådyrbestanden, avskytningen de siste årene har vært meget beskjeden.

 

For min del begynner bukkejakta førstkommende lørdag, herlige Sverige :)

Link to comment
Share on other sites

Her har nok vintern forsynt seg godt av stammen, men jeg ser noe rundt og det er tydeligvis bukkene som har greid seg best. De jeg har sett er 70 % bukk. Håper "resten" kommer ut og eksponerer seg når det blir grønnere på jordene. HAr bit meg merke i at det ser dårlig stelt ut med geviret på bukkene. Mye smått selv på de bukkene som er eldre.

 

Så jeg har tatt konsekvensen av det og reiser til Polen 11 mai :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

I går datt årets første, en liten spissbukk skutt på 60 meters hold med 220grs Woodleightkule i .30-06. Så en kjempebukk òg, men den får gå i fred til 16. august.

 

5a5qc2.jpg

 

 

Arti å jakte noe annet enn bever i disse pollentider :)

 

EDIT: Jakta fant sted i Sverige..

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan hjelpe meg med å skaffe enten en blink av en fullskala Bukk ell eit bilde av en bukk i siluett som er høy oppløsning på??

 

Planen er å lage en Bukkebullvan!

 

Fant på jakt og friluft, takker for hjelp!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Rådyra trekker fra skogen til et kratt rett bortenfor en gård her hjemme. Var på utkikk etter rev, som også liker seg der. Da denne kom traskenes over jordet.

 

 

qq272s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Her har gaupa herja fælt, så hva det blir her er ikke godt og si. Men, koselig og sitte ute i alle fall. Mye annet fint og se i naturen også. Når man har skutt ett par hundre rådyr så er det ikke så nøye med det lenger :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det. Like utenfor Kristiansand, ved Randesund.

Litt snodig at det er så få dyr i vårt terreng, for mange i nærheten rapporterer at bestanden er på nogenlunde samme nivå som før. Uansett så består faktumet at det såvidt er dyr i terrenget og grunneieren har innført pause i rådyrjakta i år.

 

Veldig kjedelig da det er her jeg jakter mest :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde min årlige tur på bukkejakt i Danmark 16-17 mai, og var så heldig å få nedlegge en bukk som må sies å være meget bra for området vi jakter i.. Godt å komme i gang! Beklager dårlig mobilbilde..

normal_sbukk2010dk.JPG

 

Gratulerer med flott bukk du har fått deg.

 

Er det lov å spørre hvor i Danmark du jakter og hos hvem?? :D

Link to comment
Share on other sites

Det er klart du kan! Jakten foregår litt øst for Aalborg, i et område som heter Bælum. Forøvrig er det i privat regi, dvs at vi jakter privat hos en venn av oss som er bonde der nede. Vi bytter jakt med hverandre slik at vi er der et par ganger i året, og han kommer opp til oss et par ganger.. Supert opplegg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her blir det nok også roligere rådyrjakt i år. vet om 23 døde rådyr bare rett rundt her jeg bor. kjeea var dårlig form lenge etter det var grønt. Reven tok ett fjor kjee rett utenfor huset til svigers lenge etter det var grønt. Gevir utviklingen ser også dårlig ut. Et lite lys i tunellen er at det er blitt observert noen få tvilling par fra i år. Så i år blir det nok oppfordret til å vise måte hold med uttaket

Link to comment
Share on other sites

Synd å høre om så mye døde rådyr sør på sørlandet. Vi som bor nord i fylket kan melde om normal rådyrbestand og mange dyr observert. Virker rett og slett som at dyrene sørover ikke takler snømengdene like bra som her oppe der det alltid er mye snø på vintrene.

 

Men vi kommer til å se bestanden an under jakta og ikke forhaste oss med å skyte dyr.

Link to comment
Share on other sites

Bor jo nær både Jamt og Erikr og er veldig usikker på hvordan det ligger an med bestanden etter vinteren..

Noen ser masse, noen påstår det er helt tomt.. Jeg er positivt overrasket over det jeg selv har observert så langt iallfall

Link to comment
Share on other sites

Slo ei gammel atlege rundt mitt nye jakttårn nå i ettermiddag. Modda forhøster uten tut. Slår og lar graset ligge. Blir grønt og fint igjen rimelig raskt. Vel, da jeg tok runden langs skogkanten såg jeg relativt ferske feiinger på et lite tre. 60 m unna tårnet. Hva slags nukk det er har jeg ikke sett enda. Får vel flytte kameraet mitt til området. Spennende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå sitter jeg og gleder meg som en liten unge til bukkjakta skal starte igjen, som alle de andre årene ! :D

Jeg fikk svar på søknaden min, og fikk det valde jeg søkte på helt for meg selv!

Noe som gjør dette året enda mer spennende, for da kan jeg gå over terrenge der jeg veit at det har vært dyr før om årene å sjekke om det er noen størrelse på de bukkene før jeg skyter en :)

Veit i alle fall at natta til 10.august blir søvnløs ;) hehe

 

Flere som sitter å gleder seg til bukkjakta?;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fikk bilde av denne bukken på viltkamera nå.

Må vel være en gullbukk dette, eller blir de for tynne?

 

25u09so.jpg

 

Meget pen den der,

Går bare og venter jeg oxo nå, ferdig med alt på banen, men tar noen xtra turer for få trent litt. :D

 

Pen bukk! lukter sølv utifra erfaringer.. Spørs på vekta på skallen osv... Men absolutt skytbar! ;D

Link to comment
Share on other sites

Drar til Ytterøya imorgen (onsdags kveld) for å sjekke ut bukkene jeg kan skyte når jakta kommer:)

 

Klarte ikke vente til 10 aug. Så kostet på meg en bukketur til Polen med 2 andre den 31 juli. Skal skyte ca 15 bukker på 4 dager:)

 

Bilder kommer!

Link to comment
Share on other sites

15 bukker, det var en del! Kan jeg spørre om hva turen koster totalt?

 

Hadde gleden av å se en seks tagger her i bygda i går kveld, er ikke åpnet for rådyrjakt her enda. Blir prøve jakt til neste år sies det!

 

Må selv dra 1,5time lenger sør når bukkejakta begynner!

Link to comment
Share on other sites

Har vært lite å se på innmark de siste ukene. Men, i dag var det ei rå og en bukk innpå på den ene atlega mi. Nå framover er det gode muligheter for å se brunstige bukker sammen med råer på innmark på lyse dagen. Hadde ikke kikkert for hånden, så jeg fikk ikke noe inntrykk av bukken.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en tur rundt på heia i går kveld. og da så jeg en bukk som kurtiserte ei geit i lange tider. Det som var trasig er at dette var e nskikkelgi pingle bukk, geviret rakk ikke til øra engang :(. Så hvis dette var revir bukke noe det tydet på så har rådyr stamme nfått seg en kraftig trøkk i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Har vært lite å se på innmark de siste ukene. Men, i dag var det ei rå og en bukk innpå på den ene atlega mi. Nå framover er det gode muligheter for å se brunstige bukker sammen med råer på innmark på lyse dagen. Hadde ikke kikkert for hånden, så jeg fikk ikke noe inntrykk av bukken.

 

 

Er litt uerfaren når det gjelder rådyr, men er det no i disse tidene at bukkene er brunstig?

Link to comment
Share on other sites

Brunsten er i gang, ihvertfall herover.

 

Har to fine bukker gående, tipper begge holder til medalje. I tillegg til disse har jeg sett en liten 6-tagger og en 4-tagger, så det ser ut til at det er nok å jakte på. Den aller største bukken har revir i den biten av terrenget som er mest oversiktlig og enklest å jakte i, er ikke fritt for at det kribler litt nå. Hadde den samme bukken i kikkertsikte den 10. august i fjor, men fikk ikke skutt.. det er jeg glad for nå! Men for all del, han er sikkert like vrien å få satt et skudd i også i år.

 

Ellers finnes det nesten ikke killinger på terrenget, så jeg er spent på om det er noen småtasser å se om en halv måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...