Jump to content

Bukkejakta 2010


killermax

Recommended Posts

  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulere til dere som har skutt bukk! :)

 

Måtte nøye meg med å se 2 geiter med hvert sitt kje ute på 2 jorder..

men der det er geiter med kje, skal det også være bukker skal man tro :D hehe

Har i alle fall sjett et par like ved der så..

Sattser på at bukken faller i kveld! :)

Men må vel stikke på jobb, snakkes godt folk..

skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til de som fikk bukk! :) For min del så var jeg ute fra 03:30 og satt frem til nå. Så ikke noe og hørte ikke noe. Prøvde på lokk også, men ikke en ting. Lurer på om Rådyra er skeptiske pga kyrne som går på beite i rundt der jeg satt i dag.. Ny plass i kveld med andre ord..

Link to comment
Share on other sites

Ikke all verdens til bukk, men action på linje med storfugljakt.

 

294jh9t.jpg

 

Når jeg kom frem til posten (et relativt lavt jakttårn) ca kl. 04:10, løp ei geit og bukken ca. 3 meter foran meg i det jeg skulle klatre opp. jeg kom meg opp og så geita ute på jordet. Så ikke igjen bukken før ca. halv fem, så forsvant begge. Klokka seks hadde jeg fortsatt ikke sett noe mer, så jeg legger klar rifla og gir fire kontaktlyder på buttoloen. Geita må ha stått rett bak meg og eksploderte gjennom krattet og ut på åpningen. Og mystisk nok står også bukken der med bredsiden til på ca. 40 meter...

Link to comment
Share on other sites

Hei 8) Har klart den bragden og skutte bukken 10 Aug.

 

Gikk ut 02.30 og satt med i One man chair blind som jeg hadde kjøpt te bukkejakten i år. Satt og lokket med buttoloen av og te, helt te bukken visste seg i enden av jorde jeg satt på, Tok Zeissen opp og målte avstanden te 123 meter. Da var det bare og vente te bukken vendte bredsiden te meg. Da fikk den en 64 grs Winshester PP litt bak bogen og løp ca 50 meter. Min andre bukk og mitt andre år som bukkejeger med børse :lol: Må jo være fornøyd da :wink::roll:

 

40405_1567827716889_1271327459_1575843_474336_n.jpg

 

40647_1567827836892_1271327459_1575844_4565512_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk en fin (men liten) 6 tagger idag. Den falt kl 05.15. Kom på lokk. Buttolo. Tok under en time fra jeg satte meg ned og til bukken lå og beit i lyngen. Herlig med full klaff på premieredagen,men du inn i gampræva hvor mye knott det var!!! Trudde jeg skulle tilte! Hadde selvfølgelig glemt myggoljen i bila!! Bukken ble skutt med 6,5 Hornady Spirepoint 129 gr ladet til 850 m/s

IMG_8334.jpg

IMG_8346.jpg

Grattis til dere som har skutt og skitt jakt videre til dere som ennå ikke har fått klaff.!!! Stå på! Nå skal det bli godt å finne senga.Har vært våken siden kl 03 inatt...ikke ble det mye søvn før det heller...hehe..premierenerver:) :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer alle som har fått bukk!

 

Fikk skutt en flott 5 takker kl 07:20. Skutt på ca 50 meters hold inne i ganske tett løvskog. Denne bukken var for lur for meg i fjor i den tette skogen. Satset på at den hadde samme reviret i år også. Så etter en lang smygetur i tørrkvisten så sto den forran meg. Den var helt klar over at jeg kom, helt umulig å gå 100% lydløst. Antagelg trodde den jeg var et rådyr da jeg lage den del kontaktlyder under smyginga. Det var såpass tett at jeg ikke fikk sett hele kroppen. Fikk lagt ann på ei grein og plassert et perfekt skudd. Rett ned.

Er ganske sikker på at dette er en medaljebukk, men valøren vites jo ikke enda... :)

 

Legger ut et dårlig mobilbilde her nå for å tekke dere som maser om bilder.. skal få byttet det ut etterhvert ;)

 

10082010163.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis med flott bukk, Jørgen! :D Var på høy tid du tok denne for gevirets skyld ser det ut til, neste år ville han vel vært enda mer på retur.

 

Grattis til alle andre med fangster også, artig (og for jævlig) å lese når man ikke er på bukkejakt sjøl! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer alle heldige! jeg var selv på post med guttungen i natt klokka 04:00...

Lokket jevnt med Nordik Roe frem til ca 06:30 uten å se noe og uten å høre noe :(

men jeg fant ut at Nordik Roe fløyta blir noe "rar" når man lokker med den over lengre økter, da den plutselig lagde lyder som minnet om billige 17.mai fløyter.. hehe..

men uansett, vi flyttet oss ut til bilen og kjørte en kilometer lenger bort på terrenget for å sjekke om det var noe der... og 15-20 meter foran bilen spratt det ut en spiss eller kansje 4 tagger.

parkerte og satt oss i skogkanten, men den var ikke villig til å komme frem på lokk... desverre..

 

vurderer å prøve igjen i kveld, men er litt usikker :roll:

 

Ihvertfall, lykke til alle dere som tar fatt på kveldsøkta også!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis til de som har fått seg bukk!

 

Desverre ingen bukk (eller andre rådyr) å se mellom 4.30 og 8.00 her. Derimot fikk jeg inn to andre jegere på lokk... De så lettere forvirret rundt etter lyden og brukte kikkerten en del (inkl rett på meg; X3M1 funker bra den :D ). Desverre kom de fra motsatt side med vinden i ryggen; og trasket mye rundt langs hele jordet innen de ga seg. Litt synd, men tolker det som om at jeg har fått noenlunne dreisen på fløyta. For se i kveld om den fungerer på rådyr også.

 

Litt OT: Kjipt at ikke alle har med seg kikkert. I et terreng med mye folk (der jeg jakter er det flust med alt fra barnehage på tur over fotografer til jegere) er jeg ikke spesielt tilhenger av å bli "kikket på" gjennom et kikkertsikte :? Akkurat da angret jeg litt på at jeg ikke satt ikledd blaze orange. Satt selv å så i handkikkert rett tilbake på han; føltes ikke helt kult egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på post kl 0500 i dag tidlig, begynte og blindlokke med buttolo - rett på hets lyder.

Hadde lokket ca 10 min så hørte jeg det bjeffet litt bak meg til venstre. snudde meg forsiktig og prøvde med en kontaktlyd- så bakparten på dyret gå forsiktig vidre bakover. ventet noen min før jeg prøvde med ett par nye kontakt lyder, da kom dyret løpende og bjeffende og stilte seg på ca 100 meter og sto der og bjeffet, såg ikke dyret da det var litt tett. etter 2-3 min med bjeffing begynte jeg forsiktig og smyge men kom ikke mer en 5 meter før jeg hørte det løp bjeffende vidre. Såg aldri om dette var bukk eller geit. noen som kan vite hva det var? og hva som skjedde?:P

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Rådyr har dårlig hukommelse, de kan være på plass igjen etter rimelig kort tid (fra et kvarter til noen timer - én dag). Det er mer som at de løper tulling ei stund, så stopper de opp og undrer "hvorfor løper jeg?" :lol: I brunsten er de nødig borte fra reviret lenge, og løper sjelden utenfor revirgrensene med så beskjeden skremmefaktor som nok har skjedd i ditt tilfelle.

 

Var det ikke revirbukken, men en såkalt satellittbukk uten eget revir, så kan det jo hende han finner seg nye plasser å snuse opp geiter.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg snart opp i skogen og besøke bukken som sprang i ring rundt meg og bjeffet ved 2 tilfeller på denne tiden i fjor. Så den sist i slutten av mai og håper den fortsatt er på plass. Har aldri sett den stå stille så jeg er usikker på hva den har på hodet, men den er i alle fall langt kraftigere enn den som falt i morges. Planen er å smyge inn et par hundre meter fra en skogsvei og så prøve å lokke med litt mer tålmodighet enn i fjor. Vi får se hvor ille kleggen er...

Link to comment
Share on other sites

Kl 10.15. Etter mange timer med venting i "grøt-tykk" tåke og 20minutter med snikjakt, datt denne aldrene revir-bukken på 18kg slaktevekt.

IMG_0273.jpgIMG_0274-1.jpg

Denne karen har jobbet hart :mrgreen: To brokene takker, tre feite flenger bak øyet og et kløvet øre :shock:

IMG_0281.jpgIMG_0280.jpg

 

Grattulerer alle årets bukkeskyttere.

 

Mvh "Sofus"

Link to comment
Share on other sites

Nære på i dag tidlig. Smøg meg frem til ei eng litt før klokka hadde passert 04:00. Inget rådyr å se, så jeg valgte å smyge meg videre. Da jeg har igjen 20 meter til posten bjeffer det til venstre for meg, på av avstand av 40-50 meter ser jeg bukken forsvinne nedover fururyggen.

Satt i brunstgropa hans resten av økta, men han vendte ikke tilbake. Nye tak i kveld, bukken var stor!

Link to comment
Share on other sites

Det er nærmest en dødssynd å speide med riflekikkert.

 

Fullkomment uakseptabelt - en jeger som ikke har tenkt gjennom våpenbruken tilstrekkelig til å forstå at det er brudd på all jaktskikk har skjønt lite.

 

Fy faen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt tidenes jaktopplevelse i dag tidlig. På min første bukkejakt alene, når jeg egentlig var på vei hjem, får jeg øye på en fin, stor 6-tagger som går fra meg på ca. 90 m. Jeg finner anlegg, skyver av sikringen, og ligger klar i tilfelle bukken skulle snu breisida til. Jeg plystrer, den stopper opp og kikker litt, før den går videre. Jeg forsetter å plystre, i håp om at den skal stoppe. Plutselig, etter at den har stått i ro i 4-5 minutter, snur den seg, og småspringer litt på skrå mot meg. Så stopper den opp, og skuddet smeller, kl. 08.05. Bukken datt i smellen, og en nyfrelst rådyrjeger står skjelven tilbake og tenker på hvor heldig han var som fikk oppleve dette.

Etterpå går jeg bort til bukken, som tar sine siste krampetrekninger. En lykkerus går gjennom meg, før jeg tar med meg bukken hjem. Nå henger den på kjøla til mørning :D

 

Bilde kommer senere i kveld :wink:

 

Så vil jeg gratulere alle andre som har fått bukk! :wink:

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...