Jump to content

Bukkejakta 2010


killermax

Recommended Posts

Syntes dette også var litt rart for du har i praksis fått 0 poeng for regelmessighet og skjønnhet. og det virker helt feil for meg.. For hvis tagg spissene er 6 cm eller lengre i snitt så skal du ha 2 poeng automatisk. Syntes de så rimelig lange ut, selv om bilde kan lyve litt.

 

Men uansett ett flott gevir :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Syntes dette også var litt rart for du har i praksis fått 0 poeng for regelmessighet og skjønnhet. og det virker helt feil for meg.. For hvis tagg spissene er 6 cm eller lengre i snitt så skal du ha 2 poeng automatisk. Syntes de så rimelig lange ut, selv om bilde kan lyve litt.

 

Men uansett ett flott gevir :D

 

Heisann og takk for hyggelig tilbakemelding på geviret :) Nå vet ikke jeg hvordan taggene måles, men taggspissene er 5,5/6,7/6,2/5,0/11,0cm målt fra innsiden.

Link to comment
Share on other sites

Regner jo med at det har gått 3 mnd som loven sier. Men det er veldig avhengig av hvor i landet e nbor med tanke på vekst og beite forhold. MAnge plasser blir det aldri noe særlig tyngde i gevirene. Her nede på sørlandet blir det sjelden noe kjempe gevir med tanke på poengsummene. Mye flott, men de veier relativt lite. Fritt etter hukommelsen så er rekorden i vestagder "bare" 160 pluss noen poeng. Men det er mange som ligger under 140.

Link to comment
Share on other sites

hvor lenge var det mellom koking å bedømming? syntes det var en veldig stor vekt på de hønna, har mange større, men ikke så tunge..

 

Det var selvsagt gått 3mnd før geviret ble levert til bedømming, slik som reglene sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg koker ganske mange bukkegevir i løpet av en høst, og jeg legger veldig godt merke til at det ikke alltid er så mye sammenheng mellom vekt og gevirstørelse. To av bukkene jeg kokte i høst hadde vanvittig store skaller, noe som begge tjente på under bedømming. I tillegg hadde jeg en kjempestor 6-takker som bare var 2-3 år gammel, og som ikke hadde så mye skallevekt og gevirvekt, noe som gjorde at den ikke fikk gull på bedømminga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Et raskt blikk forteller meg at resultatet av målinga av geviret til "Knutbukken" ikke er lagt ut her. Vel, bedre sent enn aldri; den endte på 197,73 poeng, nest størst i Norge noensinne. Geviret fikk litt trekk for farge på tuppene og en skadd tupp, ellers så hadde den nok bikket over 200 poeng... Synd denne bukken ikke var med i gevirkonkurransen på Villmarksmessa, der vant vel et gevir på "skarve" 155 poeng tror jeg.

 

Geviret er en massiv sak som veier godt i hånda!

150297_1460854726152_1376942356_31046942_84664_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til deg Ranger: Hva slags gevirkonkurranse var det som ble arrangert på Vilmarksmessa?

Vikingeskipet eller Lillestøm ? Brunst sin konkurranse ?

 

Både jeg og flere jeg kjenner etterlyser resultater fra Brunst sin pågående konkurranse Bukkeparaden 2010 !!

De lovet tidligere å kunngjøre resultatene på messa på Vikingeskipet, men på nettsiden deres har de ikke skrevet et eneste ord enda.

 

En sambygding skøyt en bukk på 164,75 poeng i høst (og den meldte vi på).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...