Jump to content

Bukkejakta 2010


killermax

Recommended Posts

  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

42 timer til jeg sitter klar på post!

 

Tiden står stille :twisted: , sitter kun å glaner på klokka som alldri har gått så smått siden samme tid i fjor....

Bukker er gjennom sommeren grundig inspisert og jakttårna er sjekket og ryddet rundt.

Rifla er godt skutt inn og med ny kikkert Zeiss RF 10x45 i fanget føler jeg meg godt forbredt til en jakt uke med mange fine opplevelser.

 

Her på sentrale østlandet er det full brunst nå så dette lover meget bra! Så geit bli parret på torsdag morgen av en flott 6`er!

 

Skitt jakt alle som skal ut på tirsdag morgen!

Link to comment
Share on other sites

Her i Follo hvor jeg bor, er det nå så skrint med dyr, at noe bukkejakt blir det nok ikke lenger. For 10-15 år sia, skjøt jeg gjerne 3-4 bukker første uka,det samme gjorde mine kompiser. Skal de tidene komme tilbake, trengs det noen grønne vintre og kraftig reduksjon av gaupebestanden :cry:

Link to comment
Share on other sites

Nå er rifla innskutt med Oryx 10,1 gram, klar til jakta, min første sesong med bukkejakt, og jeg gleder meg veldig. Har observert mye rådyr på jaktområdet, som forøvrig tilhører gården vår, blandt annet en 6tagger og en spissbukk. Skal ut i kveld igjen på en liten runde for å se etter gode plasser å sitte på post, og ev. hvor rådyrene holder seg. Det er jo nå på kvelden og på morgenen de er ute og beiter på markene.

 

Men så et spørsmål til de erfarne her inne : Når er jakta best på kvelden, og når er det bra å begynne om morgenen(og avslutte) ? Kan nevnes at på områdene jeg jakter på er det lite skog, men mye beite og eng.

 

Ønsker alle bukkejegere en god jakt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert på området, så sies det vel at det skytes mange bukker mellom 05:00 og 09:00 på morran..

og kveldsbeitet kan jo være fra 16:00 til 22:00..

men så lenge det er brunst igjen i dyra, så er de stort sett i aktivitet hele dagen og du kan like gjerne oppleve å lokke inn bukken klokka 13:30 som 05:00...

men som sagt, jeg er ingen ekspert på dette.. bare en enkel jegers selv :)

Link to comment
Share on other sites

Var nedi jaktfryseren nå og fant fram urinblæra fra fjorårets bukk. Av fruen har jeg fått ei lita sprayflaske. Det blir nok et par dusjer med flaska i morra rundt buskene der bukken har markert. :D

 

Kan jo legge ved et bilde fra fjorårets bukk, slik at dere ser hvem som ofret blæra si.....

 

DSCn01795.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ute ikveld for en inspeksjon, sammen med en kompis. Såg Mye rådyr, mer enn vi har gjort på mange år. En skikkelig flott bukk og flere uidentifiserte, samt 2 flotte hjortebukker.

 

Har enda ikke sjekket mine egne terreng, men grunneier har sett flere. Må være lov å glede seg!

Link to comment
Share on other sites

Så 7 dyr på runden i dag. 2 kje som gikk alene men så ikke jeita i nærheten av dem. Så 2 jeiter men det var et stykke unna. Bukkene er forhåldsvis fine men enkelte har blitt tynne. Synes de var bedre i håld i vinter. Gevirene er veldig høye men ser kun de to fremderste taggene. Kan vær at de bakerste ennå er små og de klarer aldri å holde hodet stillt så jeg ikke får sett skikkelig. Har tidligere erfart at gevirene ennå er små etter jakta har startet. Venter på 6 taggern :) har bare felt noen 4 taggere :) håper at noen av de jeg har observert tilnå blir 6 tagger etter hvert:D så også 5 hjorter en dag:) de tre største hadde 6 tagger men det er vel enda tidlig? så skal ikke fastslå hvormange tagger de får ut over hausten:D tror noen av dere at noen av de fine 4 taggerene blir 6 tagger etter hvert? Geviret er langt og fint men ser ikke de bakerste taggene.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert på området, så sies det vel at det skytes mange bukker mellom 05:00 og 09:00 på morran..

og kveldsbeitet kan jo være fra 16:00 til 22:00..

men så lenge det er brunst igjen i dyra, så er de stort sett i aktivitet hele dagen og du kan like gjerne oppleve å lokke inn bukken klokka 13:30 som 05:00...

men som sagt, jeg er ingen ekspert på dette.. bare en enkel jegers selv :)

 

Her er Skaubjønn sin oversikt fra ifjor.... For min del så var det dårlig vær. Regn, og tidvis lyn og torden som gjorde at det ble litt senere lyst.

 

HVEM SKJØT FØRSTE BUKKEN 09

 

Dette er det jeg kan lese ut av rapportene:

03:40 Sniper 22-250

5:00 (ca) Klang

5:15 30 SAV

Reinhart 5:45

EAH 5:45

Sako 75 05:50

Thomas NB Rett før 6

Sveiobondens lag omtrent 6

Olan 6:17

Kimern 6:10

Eystein 6:14

DACHS (Like over 6)

Vetlus (Etter 6?)

 

Foreløpig vinner: Sniper 22-250! Si i fra da om noen var tidligere.

 

(En interessant lærepenge, dog på tynt grunnlag, er at det ser ut til at halvtimen fra drøyt kvart på til drøyt kvart over 6 er giftig tidlig i bukkejakta!)

 

 

HVEM SKJØT STØRSTE BUKKEN PREMIEÆRDAGEN 09?

Hans Kristian tro?

Link to comment
Share on other sites

Re: Den beste tiden på døgnet for å få sjangs på bukken ... husk ordtaket om: Lies, damned lies, and statistics...

 

Konklusjonen om at 0545-0615 gir best muligheter kan synes opplagt ut ifra rapportene.

 

Men tallmaterialet kan også bety at mange jegere prioriterer perioden tidlig om morgenen og skyter de bukker som ellers enkelt kunne vært skutt seinere på dagen eller kvelden.

Og at de kanskje bevisst tilbringer tiden 9-16 hjemme eller på jobb av andre hensyn..

 

En kontinuerlig jakttrykk gjennom hele døgnet, på stor kvote over flere år kunne kanskje gi statistisk materiale til å konkludere hva som er "best"..

 

Uansett denne synsing; SKITT JAKT i morgen tidlig !!

Link to comment
Share on other sites

Men tallmaterialet kan også bety at mange jegere prioriterer perioden tidlig om morgenen og skyter de bukker som ellers enkelt kunne vært skutt seinere på dagen eller kvelden.

Og at de kanskje bevisst tilbringer tiden 9-16 hjemme eller på jobb av andre hensyn..

Tror dette er meget riktig. I morgen ligger jeg på plass fra rundt kl 4. Dersom jeg får mulighet for å skyte med det samme det er lys kommer jeg naturligvis å gjøre det; selv om dyret sikkert fint kunne ha tasset rundt og "ventet" i noen timer til.

Link to comment
Share on other sites

Beste tida for å ta bukk i forbindelse med jorder og slikt er nok kansje morgen og kveld. Men driver man med aktiv lokking i krattskogen så er det nok like bra midt på dagen. Har ikke jakta så mye på den tiden, men i 9-10 tida på formiddagen og 16-17 tiden på ettermiddagen har funket fint for meg :D Faktisk så virker det som sjansen er bedre for å treffe bukken hjemme da, i skumringen er han på patrulje og kan dukke opp hvor som helst i reviret, på dagen ligger han ofte i kjerneområdet og prøver å slappe av. Men det får han jo ikke 8)

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg var innom her. Jaggu på tide dagen før bukkejakta...

 

Vil bare ønske alle sammen skitt jakt! Gleder meg også til å se bilder her.

 

Selv har jeg ikke fått rekognosert noe i sommer, så stiller med blanke ark i morra. Men man må jo ut :D

Link to comment
Share on other sites

Skal ut i mora men tidlig blir det ikke. Går vel ut i 7 tia og sitter til elleve. Blir vel ettermiddagsøkt fra 5 til halv elleve og. Det går flere bukker rundt jakttårnet mitt så vi får se. Knekk og brekk som danskene sier

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble pappa for første gang her i februar, og man kan trygt si at livet blir litt annerledes etter det. Så i år er det første gang jeg drar på bukkejakt uten å ha full kontroll på bukker og revir i terrenget jeg jakter. Har rett og slett ikke hatt tid til å rekognisere området i år. Så det er fektisk litt ekstra spennende i år :)

 

Lykke til alle sammen! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye skytelys her i Trøndelag nå. Men det har vært masse dyr. Tre små bukker har vært forbi. Deilig vær å ligge ute i. En liten lur en time nå, så er det frem med kikkerten igjen. Godt å legge seg mens det brøler på alle kanter. Lykke til i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...