Jump to content

Bukkejakta 2010


killermax

Recommended Posts

  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

skaut en bukk dn 14.08 som er tørket.

lurer på om d er noen som veit om denne karen kan få noen medalje?

dt veier 435gram ferdi kappet. og stengene er 22.5 og 23.5 cm.

 

 

Jeg mener å ha lest at geviret skal være tørket i 3 måneder før bedømming. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Jeg fant igjen et i garasjen fra 07 og dette veide 635 gram uka etter den var skutt. I går veide samme gevir 572 gram. Dette er ikke bedømt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at geviret skal være tørket i 3 måneder før bedømming. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Jeg fant igjen et i garasjen fra 07 og dette veide 635 gram uka etter den var skutt. I går veide samme gevir 572 gram. Dette er ikke bedømt.

 

Hei,

det stemmer at geviret skal tørke i 3 måneder før bedømming.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at geviret skal være tørket i 3 måneder før bedømming. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Jeg fant igjen et i garasjen fra 07 og dette veide 635 gram uka etter den var skutt. I går veide samme gevir 572 gram. Dette er ikke bedømt.

 

Det stemmer det at et trofe skal tørke i 3mnd før det kan bedømmes. Det du er antyder at vekta har blitt redusert med ca10% er normalt, noe som også vil være for Stuart sitt trofe. Fant dette på NJFF sine sider

Før et gevir kan bedømmes, skal det ha tørket i romtemperatur i minimum tre måneder. Kravet om tørketid på minimum tre måneder gjelder både for gevir av elg, hjort, villrein og rådyr.

 

Fant også frem linken til CIC reglene som ligger ute på nett. http://www.cic-wildlife.org/uploads/media/red_book.pdf

Dere finner CIC reglene for rådyr på side 38 og utover. Forskjellen til det norske systemet er at CIC måler volum ganger 0,3 og vekt ganger 0,1, mens vi Norge måler kun vekt ganger 0,25.

 

Har du et gevir av den størrelsen bør det uten tvil være en pen gullmedalje. Dersom hodet fortsatt ikke er kappet skal 90gr trekkes fra og selv da sitter du igjen med 482gr som alene gir 120,5 poeng. Da er det kun 9,5 poeng igjen opp til gull. Et slikt trofe fortjener helt klart en bedre plass å være enn i garasjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var ute tidligere i dag og fikk øye på en bukk, men forsvant da jeg løfta opp børsa. Prøvde å lokke litt med buttoloen, men til ingen nytte. Kommer de tilbake etter de har blitt skremt? Hvor lenge bør man sitte på en post dersom det ikke er noe respons på lokkinga? Det er vel litt seint med lokk nå men.

Link to comment
Share on other sites

ble endelig en bukk på meg også i helga! vert en del turen ute siden jaktstart, men har bare sett bukken enten på langt hold, eller når det er for mørkt. På fredag lykktes jeg endelig. Mitt første år der jeg satser på bukkejakt, så gøy når det klaffer :D

noen formening om poeng? begge er 21,5 høye.

060920101052f8a8d2c38a004daba7.jpg?66

060920101053e9343d0351564026be.jpg?36

06092010105356d0c38c095c4374b3.jpg?58

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bukk!

Vanskelig å si noe om bedømmelsen før man har vekta på skalle med gevir.

Etter at det er kokt/tørket veier man (x 0,25). Vekta utgjør vanligvis ca. 80 % av total poengsum. Snittet av stanglengdene ganges med 0,5. Er begge stengene samme, gir dette deg m.a.o 10,75 poeng.

Veier f. eks skallen 400 gram får du 100 poeng og er allerede på medalje. :)

 

Ser ut som du har flådd til bogmontasje, så utstopper hjelper deg sikkert med bedømmelse etter koking.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg som lovt skallen til Knut-bukken i egne hender. Det er svært! Men dyret var faktisk lite, og det så litt større ut på bilder når bukken var hel. Store gevir taper også mye vekt under tørking, og jeg tror vi veide det til 715 gram nå.

 

Tiden vil vise hva fasiten blir, men det er ikke sikkert det kommer så høyt som man trodde.

40931_1365956073745_1376942356_30868459_3159866_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Voksne bukker dere har på Vega.. Regner med det kryr av disse der :)

Min vurdering ville vært ut i fra det som jeg ser på bildet.

 

Vekt: 715gr - 5-10% tørk - 90gr =ca560gr som igjen gir 140poeng.

Lengde: Minimum 30cm som gir minimum 15 poeng.

Bredde: Tipper den ligger mellom 45 og 75% av lengden som gir 4 av 4 poeng.

Farge: Mørke brun til nesten sort som gir 4 av 4 poeng

Perling: Ikke helt opp til over bakre tagg 3 av 4 poeng

Rosenkranser. Ikke helt "smultering" 3 av 4 poeng

Taggene: Spisse og hvite 2 av 2 poeng

Symetri og kvalitet: Symetrisk horn med fremre tagger over 6cm. 4 av 5 poeng

Fratrekk for abnormitet: Fratrekk for den ene fremre taggen -1 av -5 poeng

 

SUM = 174 poeng.

Blir spennende å se hvor høyt denne havner.

At den havner over 170 poeng tror jeg med sikkerhet den gjør.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en mann der med greie på sakene som foretok en uoffisiell bedømming til noe over 184 poeng slik den framstår nå. Skallen er så liten at han antakelig vil tjene på å kappe den før bedømming. Den er vel omtrent ferdigtørka med den vekta den har nå, husk at den veide 875 gram nyflådd.

Gevirstengene var vel 31,5 og 30,5 cm tror jeg, og selv om det ikke vises så godt på bildet, så var det perling opp til riktig høyde på begge gevirstengene.

Link to comment
Share on other sites

Vekta måles som slakt; det vil si utvommet, flådd av skinnet, kappet av hode og bein under "knærne". 14-18 kg er vel ca normalen på voksne dyr, 18-20 kg er store dyr som forekommer iblant, og 20-23 kg er sjeldent store dyr.

 

En bukk har vanligvis 6 tagger (tre på hvert gevir) som voksen. En returbukk vil som regel miste framtaggene og bli firetagger, blir den riktig gammel så forsvinner taggene bak også. Geviret blir mer tilbakelent og tynnere, og rosenkransen har en tendens til å "renne" ned mot panna på bukken.

 

Ingen regel uten unntak; det varierer fra individ til individ hvordan gevirveksten er.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en mann der med greie på sakene som foretok en uoffisiell bedømming til noe over 184 poeng slik den framstår nå. Skallen er så liten at han antakelig vil tjene på å kappe den før bedømming. Den er vel omtrent ferdigtørka med den vekta den har nå, husk at den veide 875 gram nyflådd.

Gevirstengene var vel 31,5 og 30,5 cm tror jeg, og selv om det ikke vises så godt på bildet, så var det perling opp til riktig høyde på begge gevirstengene.

 

Var en del gjetning fra min side. :) Ikke noe som er morsommere enn å komme opp i den poengsummen :) Har selv alltid regnet med at et trofe uansett størrelse minker ca 10% av vekta fra det er ferdig kokt og rengjort til det har tørket i 3mnd. Blir spennende å få den offisielle poengsummen når den dagen kommer. :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble en ny bukk på meg på lørdags ettermiddag :D parkerte bilen ved en skogsvei, gikk opp på nærmeste toppen å sneik langs toppen å såg ned i lia i håp om å komme inn på en hjort eller to. Kom over en kant, og der sto det et rådyr å beita. første tanken som slo meg var, "håper det er bukk!!" og heldigvis var det bukk :D da var det bare å finne seg til rette å vente på at bukken skulle stille seg opp med breisida. 3006 på rådyr er overkill, men ikke kom å si at det ikke er humant :wink:

merkelig krussedull av et gevir, men stiling å ta vare på :)

 

inngang høyt i bogen. ryggen var av skutt, men bogene var rimelig fine å hele :)

140920101143ec407a02d6c848febb.jpg?12

 

140920101156843eaf3802484bed96.jpg?64

Link to comment
Share on other sites

Snakk om hva som er store bukker i Trøndelag. Jeg skyter noen bukker i året her og en fin bukk ligger på 16-17 kg. Har skutt to i år: En på 19 som er meget bra og en gammel returbukk på hele 23,5 som er soleklar rekord for min del. En meget kald vinter har tydeligvis ikke hatt noen betydning for vekta men kanskje mer for gevirutviklinga?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mulighet til å jakte rådyr før første uka i oktober, da på et helt ukjent terreng, vet det er en del rådyr i området, men kjenner ikke til hvor de går osv.. Er et par digre bukker i området, men fram til snøen kommer så er jeg litt rådløs, blir vel stort sett bare bli-kjent-turer til snøen kommer.

Så til spørsmålet:

Er det for sent å prøve å lokke i oktober? Har sett markeringer i nærheten av aktuelle åpne områder.

Link to comment
Share on other sites

Satt i en skogkant der jeg så de for ett par dager sia, satt der mens det var regn og etter det sluttet frem til det ble mørkt.

Men var stille der i dag gitt :P

Hvor lenge til bærer de egentlig geviret? hører noen si att de kan felle før jakta begynner, andre sier de ikke feller dem før ved juletider. Varierer sikkert litt, men 4 mnd er vel litt stor variasjon :P

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Et annent spm: Sto og kikket på to rådyr i kikkerten i dag tidlig, ingen av de hadde gevir. Det ene var rødbrunt og det andre var mere gråbrunt. Det gråbrune var litt mindre en det rødbrune, men ikke mye. Lurer da på om det var bukk og geit, der bukken allerede har felt. Eller om det var geit og killing? Syntes det såg så digert ut til og være killing, men de har kanskje blitt så store alt? :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Kje på denne tida av året er ofte mer gråbrun, men fargen kan variere mye. Ikke uvanlig at kje/killingene er nesten like stor som geita på denne tida.

Angående felling av gevir varierer det veldig. Har skutt store bukker med gevir langt ute i november (har hørt om helt inn mot jul), men har også vært med på bukker som har felt før 10 august.

Regner med det kan variere individuelt, i forhold til topograf sein/tidlig høst osv

Link to comment
Share on other sites

Min første store bukk, men den hadde dessverre allerede felt geviret.

Slaketvekta på denne var 21 kilo.

 

Utrolig fin jaktopplevelse. Jaktet i et ommråde hvor det er blanding av sommerbeite for kyr, og gammel brakk jordbuksgrunn. Jeg hadde med meg ny håndkikkert, og brukte en halvtime på å finkjemme området fra kikkert før jeg begynte å bevege meg inn i området. Merket meg 3 områder hvor jeg ikke greide å få noen oversikt. Etter å ha forflyttet meg mot vinden til det første området, så begynte jeg å bruke kikkerten igjen. Noene meter fram, og ny runde med kikkerten. Inne på en avsideliggende avstikker av området så oppdager jeg dyret, og til å begynne med tror jeg at det er ei stor geit.

- Legger fra meg sekk og kikkert, og beveger meg opp på en liten høyde 40-50 meter fra dyret. Vinden er perfekt, og jeg er godt i skjul av kantvegetasjon. Men her opp fra greier jeg ikke å finne noen plass å skyte fra. Finner en åpning slik at jeg får sett dyret som nå har lagt seg ned. Men det er for mye kvist til at jeg tør skyte. Går tilbake og bestemmer meg for å åle meg fram gjennom gresset til jeg kommer i stilling. Eneste mulighet er ei gammel grøft, og 150m åling. Bruker 20-25 min på dette, og har grei kontroll på dyret, men ser ikke annet en ørene som vifter når jeg løfter meg litt opp for å få oversikt.

- Når jeg endelig er kommet i ok stilling så er det umulig å snu seg pga småbusker, slik at jeg må skyte velding mye til venstre i forhold til liggestilling.

- Plystrer svakt en gang for å få dyret til å reise seg, men det er bare ørene som begynner å gå. Men neste gang jeg plystrer reiser den den seg, og skuddet smeller med en gang jeg har fått trådkorset på rett plass. Pga vanskelig skytestilling sklir kolbe av skuldra, og kikkert treffer neserota, men ikke noe jeg meker stort. (ikke før neste dag)

Den løper 20-30 meter før den faller om, og når jeg er framme ved den så ser jeg at det er en bukk. Den er nesten naken på hodet, og fremdeles litt sår, så den har trolig mistet geviret nylig. Den har også vært i kamp siden begge ørene er fillete, og har store flenger. Det er altså flere her....

 

Utrolig fin jaktopplevelse, som kommer langt opp på listen. Det er vel bare 2 timer åling mot kronkjort i åpent terreng som slår denne i jaktopplevelse.

 

Hjemme i garasjen veier jeg denne til 21 kilo etter slakting. Lurer på om den som har gitt denne juling er større....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Her er nokre bilete som har vorte tekne ut av stovevindauga. Eg bur i Eidfjord, her er det ikkje rådyrjakt, ikkje er det så altfor mykje rådyr heller. Men me har ein del. Den største bukken har eg hatt på 10m hald opp til fleire gonger, eine stanga er knekt. Men etter i fjor sommar har eg ikkje sett noko til den, har vel vorte skoten eller døydd av naturlege grunnar. Nokon som klarar å sjå om dette kunne vore ein medaljebukk? :wink:

 

dm9tp5.jpg

 

9jkw44.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Hunter 71 : dette var en usedvanlig kraftig og fin bukk. Den vil skåre høyt ja. pga. skikkelig med masse i det hornet der.

Grattis med flott bukk :)

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg som lovt skallen til Knut-bukken i egne hender. Det er svært! Men dyret var faktisk lite, og det så litt større ut på bilder når bukken var hel. Store gevir taper også mye vekt under tørking, og jeg tror vi veide det til 715 gram nå.

 

Tiden vil vise hva fasiten blir, men det er ikke sikkert det kommer så høyt som man trodde.

40931_1365956073745_1376942356_30868459_3159866_n.jpg

 

Tror det må ha vært en feil med den målingen der. :?

Han var akkurat innom etter å ha fått målt i dag. Vekten stoppet på 767,5 gram :D

Noen som kan gi en pekepinn nå, 3 dager før de tilmålte månedene er gått. Tørker vel ikke mere nå.

Link to comment
Share on other sites

677,5 gram netto blir 169,4 poeng, høyden gir 15(ved snittlengde på 30cm). Utseende vil ofte ligge på ca 15 poeng, kanskje litt mer på denne. Alt i alt vil den ligge på rundt 200 poeng, muligens et par til.

Gjeldene norgesrekord er, fritt etter hukommelsen, på 204,7. Knut bukken vil, dersom oppgitt vekt er korrekt, måtte få max uttelling på utseende for å oppnå det samme. Alstå usansynlig, men ikke helt umulig. Det er derimot gode muligheter for å bli den andre bukken skutt i kongeriket som oppnår 200+. Ikke værst det heller :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...