Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Jeg var en tur på banen i går og testet min nye 1895CB. En nydelig rifle med god balanse og 26" løp. Innledningsvis slet jeg med funksjoneringsproblemer, men dette ser ut til å ha gått seg til ved bruk. Nå gjenstår det bare å montere et sett sikter fra Skinner, så tror jeg at dette blir en vinner.

 

Grattulerer

Har maken kjøpe minn i 2007 kjempefornøyd angående matingen så er det viktig med riktig patronlengde! Har skutt rådyr og rev med den, har skutt Lee 500 grains kuler bly 459 dia, et godt råd sett på kolbekappe,har du friske ladninger så gjør det vont i begge ender,spesielt med swift 350 grains og vv n- 133 53grain.

 

Hilsen arne :D

Det var ikke patronlengden som gav meg funksjonsfeil, men ørsmå grader på patronheisen. Disse er nå borte og det hele fungerer som en drøm.

Link to comment
Share on other sites

Fint du har ordnet matingen,jeg så børsa på et COBOY stevne som jeg var med på Tokkerud Gård hvor Børsselars hadde stand,dette var ei børse som stammer fra nedlakte Sarpsborg Våpen.Skjøt med Marlin 1895 cb long range 100 meter og fikk 1 plass.

Hilsen Arne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 357 Marlin som desverre er solgt. Fungerte fint ut til 100m, hadde to fellinger som ga minimale kjøtt skader. Har en kamerat som har en Marlin i 45/70 som rapporterer om verre rekyl enn hans Merkel i 470 NM!! Sikkert fint på nær-jakt, selv har jeg valgt 375 H&H og Zeiss compact til Eland på kort hold (Blaser R8) og av til får vi besøk av sure elefanter med ræva full av buckshot etc som bøndene forsøker å jage vekk pga skade på eiendom. Derfor alltid en helmantel i bunnen av magasinet!

Link to comment
Share on other sites

Heisann, tror eg henge meg litt på denne tråden. Eg har fått kraaaaftig annfall av bøyle syken. En Browning 1886 45/70 , winchester 94 fra 1944 , w 1892 i .45colt og ei 9422 fra 1976. Har bare så for lite kvalitets tid på banen(eller skogen) men gøy er det med de alle. Tror neste må bli en take down utgave :-)

Link to comment
Share on other sites

.450 Marlin er sikkert en ok patron, men den virker noe overflødig når man allerede har .45-70.

 

Om man skulle ha lyst på en .450M, så stod det en ny XLR hos Børselars da jeg var innom for et par uker siden. Ikke den mest tradisjonelle Marlin, men min 336 XLR er en presis og funksjonssikker rifle.

Link to comment
Share on other sites

Ja hekta blir man 8) Igår kveld så var jeg en tur på banen og kosa meg med bowlingskyting . Skal si 45/70 med Remington 405grs SP @~1700fps flytter bowling kjegler hehe :lol: Så igjennom den nye Marlin katalogen for 2011 nå nettopp og der var det en nydelig 1894SBL i 44Mag gitt. Kjente det begynte å rykke i " må ha tarmen " . Ligner veldig på min 1895SBL men denne hadde bare 16,5" løp og var i 44Mag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

F... også da. Vel er ikke 450Marlin den mest populære, men å legge ned produksjonen, den så jeg ikke komme.

Måtte prøve å sikre meg noen flere hylser, men den hyggelige damen hos Trond kunne opplyse om at slike hylser ikke var på lager i USA.

Så hva tror dere, vil hylser være tilgjengelig i framtiden? Eventuelt er det mulig å omforme andre hylser til å passe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg "står frem" som en av de som sa det ikke er noe å ha. Det er selvsagt flåsete sagt. Spørsmålet er hva en skal bruke den til. De er jo veldig flotte å se på, moro å fikle med og greie til praktisk hyggeskyting. Når det kommer til jakt er min påstand at bøylerifler jevnt over er dårligere egnet enn boltrifler med unntak av stort mål på kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "står frem" som en av de som sa det ikke er noe å ha. Det er selvsagt flåsete sagt. Spørsmålet er hva en skal bruke den til. De er jo veldig flotte å se på, moro å fikle med og greie til praktisk hyggeskyting. Når det kommer til jakt er min påstand at bøylerifler jevnt over er dårligere egnet enn boltrifler med unntak av stort mål på kort hold.

 

Husker jeg kjøpte min første Winchester på 80 tallet, en litt gammel sak, den hadde diopter sikte til å felle opp. Presisjonen var middels, ikke sikkert det var bare rifle eller om det var kombinasjon av rifle, siktemidler og meg. Solgte den senere for å finnansiere en salongrifla. Så kjøpte jeg en nesten ny wincheter 30-30 i 2001, den er av typen AE det vil si at den er klar for å montere kikkertsikte og at den kaster ut hylsene på siden, monterte etter hvert en 1,5-6 kikkertsikte på den og da fikk jeg litt sjokk når jeg fikk samlinger på under 4 cm. Hadde ikke noe bedre presisjon i min Winchester modell 70 i 30-06.

 

Det er ingen grunn til at en leveraction skal kunne være presis, men som andre rifler er den jo avhengig av gode siktemidler, de som sitter på er ofte ikke så veldig bra. Det andre er at nyere leveraction rifler beregnet på montering av kikkertsikte fra Marlin og Winchester har fått ganske god presisjon nettopp fordi mange monterer kikkertsikter og krver bra presisjon.

 

Det er sikkert flere 6,5 x 55 og 308 boltaction rifler som skyter tettere samlinger, men tror dette spiller liten rolle i praksis. Ved forrige storviltprøve var det flere som skjøt utenfor sirklen, hvor presis rifla deres er vet jeg ikke, men det spiller tydligvis liten rolle. På veldig lange hold så vil jo en en spiss og rask kule være bedre. Min 30-30 er skutt inn på 150 meter, det gjør at jeg må sikte 4,5 cm under på 100 meter og 11 cm over på 200 meter. Utover 200 meter så faller jo kula en del, men jeg vil aldri skyte i mot vilt på over 200 meter, heller ikke med bolt action.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "står frem" som en av de som sa det ikke er noe å ha. Det er selvsagt flåsete sagt. Spørsmålet er hva en skal bruke den til. De er jo veldig flotte å se på, moro å fikle med og greie til praktisk hyggeskyting. Når det kommer til jakt er min påstand at bøylerifler jevnt over er dårligere egnet enn boltrifler med unntak av stort mål på kort hold.

 

 

Selvfølgeligt er det flåsete sagt, og pregert av uvitenhet.Les tråden og prøv å forstå hva folk vil bruke den til!

 

Det er godt å se din påstand og jeg håper du kan "backe-up" den lille meningen du har!

Definer jakt:

Definer Dårlig:

 

Ha en ellers god helg!

Link to comment
Share on other sites

F... også da. Vel er ikke 450Marlin den mest populære, men å legge ned produksjonen, den så jeg ikke komme.

Måtte prøve å sikre meg noen flere hylser, men den hyggelige damen hos Trond kunne opplyse om at slike hylser ikke var på lager i USA.

Så hva tror dere, vil hylser være tilgjengelig i framtiden? Eventuelt er det mulig å omforme andre hylser til å passe?

 

Sett inn en liten foring i kammeret så kan du bruke nedkortede 458 WinMag hylser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg "står frem" som en av de som sa det ikke er noe å ha. Det er selvsagt flåsete sagt. Spørsmålet er hva en skal bruke den til. De er jo veldig flotte å se på, moro å fikle med og greie til praktisk hyggeskyting. Når det kommer til jakt er min påstand at bøylerifler jevnt over er dårligere egnet enn boltrifler med unntak av stort mål på kort hold.

Denne oppfatningen er du ikke alene om å ha. Det er en vedtatt «sannhet» at bøylerifler kommer til kort i forhold til boltrifler når det kommer til presisjon og kulebane.

 

Når det kommer til presisjon så har jeg eid boltrifler som har vært uhorvelig upresise og jeg har bøylerifler som er svært presise. Nei, bøylerifler kommer aldri til å kunne skyte om kapp med en boltrifle som har frittliggende matchløp, tofot og ergonomisk utformet stokk, og som samler fem skudd i ett hull. Men hvor mange skyttere klarer å skyte så bra uten bruk av benk og godt anlegg? Med min mest presise bøylerifle vil jeg -med samme forutsetninger når det kommer til anlegg- få samlinger på rundt en tomme. På samme måte som med boltriflen er dette presisjon som jeg ikke vil kunne klare å gjøre meg nytte av under praktisk jakt. Jeg er rett og slett ikke en så god skytter. Sagt på en annen måte: mine bøylerifler skyter bedre enn meg -og dermed mer enn godt nok til det formålet jeg kjøpte dem for.

 

Når det kommer til skyteavstand, så vil hva man definerer som lang hold være begrenset av skytterens ferdigheter, innsikt i egne begrensninger, målets størrelse og avstanden til dette. Jeg kan ikke vise til noen konkret statistikk, men jeg vil anta at det aller meste av norsk storvilt felles på avstander godt under 100 meter. Med andre ord vil det si at bøylerifler ikke har noe handicap i forhold til boltrifler på slike avstander. Selvfølgelig vil man kunne oppleve at skuddavstanden blir for lang, men det vil man oppleve uansett hva slags rifle man er utrustet med.

 

Det ser ut til å være en trend at rifler utrustes for skuddavstander som tenderer mot det ekstreme. Langholdsskyting på blink/ gong er moro, men de fleste jegere vil ikke være kapable til å skyte sikkert mot vilt på avstander som overgår det som kan betegnes som innen rekkevidde for en bøylerifle. Personlig er jeg av den oppfatning at dersom byttet befinner seg på en avstand som jeg opplever som for stor, så får jeg forsøke å komme meg nærmere -eller rett og slett la være å skyte. Dette gjelder uavhengig av hva slags rifle jeg har med meg.

 

En av de tingene som tiltrekker meg med bøylerifler er at de som oftest er veldig god balanserte, og derfor behagelige å transportere med seg på smygjakt eller over store avstander. Uten kikkert på toppen kan riflen transporteres med letthet når den holdes i en hånd -og dermed være klar for hurtige anlegg og evt skudd. For mitt vedkommende går det mye raskere å være klar med et skudd nummer to med en bøylerifle enn en boltrifle. Dette er likevel ikke noe jeg vil vektlegge eller bruke som argument -for hvis jeg anså forskjellen i hurtig omladning som veldig viktig, så burde jeg heller ha kjøpt en halvauto eller en dobbeltrifle.

 

Den viktigste årsaken til at jeg har flere bøylerifler er at jeg rett og slett liker dem. Jeg liker mekanismen, utseende og det faktum at de fungerer til sitt formål og etter hensikten. Og nettopp at man liker noe er vel det beste forklaringen for hvorfor man velger å kjøpe en gitt rifletype. Man kan sikkert argumentere for og i mot en bestemt mekanisme til «Dovre faller», men til syvende og sist er det som regel marginale forskjeller som skiller dem når det kommer til praktisk bruk. Viltet bryr seg fint lite om riflen skyter samlinger på 40 mm eller 10 mm så lenge skuddet sitter der det skal og viltet blir avlivet på en human måte.

 

Et annet argument for hvorfor jeg har anskaffet meg mine bøylerifler er at jeg rett og slett liker å skyte med dem. I sin tur fører dette til at skyter mye, og at jeg derfor blir godt kjent med de våpnene jeg bruker, deres begrensinger og egne ferdigheter.

 

Så er bøylerifler noe å ha? Rent subjektivt sett: så absolutt, men jeg har forståelse for at andre rett og slett ikke liker dem. Det er en ærlig sak :D .

Link to comment
Share on other sites

"4,5 cm under på 100 meter og 11 cm over på 200 meter"

 

Det vil i praksis si at man kan holde "rett på" når man skyter på storvilt.

Hvis man finner en ladning som holder kravet.

 

Fra min TC med 14" løp - har jeg skutt endel vilt av "storvilt-størrelse" - og den har vært skutt inn på 150 m, og jeg har holdt midt i på avstander opptil 200 m.

 

Anslagsenergien har ikke holdt "norsk standard" - men effekten har vært som ved treff med min .308.

 

Winchester`en jeg hadde - ble bare brukt med åpne sikter, og da begrenset skuddavstandene seg.

Og det vil det gjøre med en boltrifle også :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Siden jeg iflg MVS er "ei pinglå" når det gjelder rekyl, så kan jeg jo vise siste lille prosjekt: ny kolbekappe på GG'en

 

råmaterialer: plastikk frontplate fra en pc, en velbrukt neopren musematte, AquaSure lim, Permatex ultra black pakningssement, sandpapir for å forme til

 

P1010091.JPG

 

prøving på børsa før det legges på et beskyttende lag med permatex

P1010088.JPG

 

etter permatex, trenger litt mer "finishing" for å se bra ut - men først prøveskyting :twisted:

P1010092.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om bøylerifler er noe å ha, men å dømme etter populariteten til denne tråden så tyder alt på at det er tilfelle.

 

Her er et bidrag til. Den ser jo liketil ut (Winchester 88), men kaliberet skiller den ut som en av de få - .358win (interessant for de som graver seg ned i slikt, som meg).

 

Kanskje denne hadde gjort seg best i tråden om .358, men en tråd er nok.

 

160uid.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har erfring med å lade i 356win?

har en 94 i det kalibret, men skyter kanpt med.. da det er håpløst å få kulene til å sitte godt.. (samme om det er 200gr interlock, 220 hotcore, hornady xtp kuler... samme problemene.. ei kule sitter fast.. å 3 kan du nesten trekke ut med fingrene)

Har lyman die sett, å bynner å undres på om problemet ligger i die settet

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk med ein stabel med 220 Speer då eg kjøpte 356, og har ladd mest med dei. Men eg har og ladd nokre billege 200 grs Remingtonkuler og plinkerladningar med utvida 308-hylser og forskjellige revolvarkuler. Har prøvd med å la ei patron vera igjen i magasinet fleire seriar, men skyvelæret fortel at lengda er den samme likevel. Eg har Lee dier og krympar ikkje. De fleste vanlege krympeskuldrar gjer meir skade enn gagn på mantla kuler etter min ringe erfaring. Dessutan brukar eg ikkje feitt inni hylsehalsen. Viss du må ha feitt i hylsehalsen når du ladar, så ta ein runde med q-tips dyppa i sprit. Då får du betre hald. Viss ikkje det hjelper godt nok, så er det vel berre ekspanderknappen du må ta tak i. Køyr han i dreiebenk eller boremaskin og poler ned diameteren med finaste smergelduken du får tak i. Ta litt i slengen, og ver forsiktig.

 

Viss du har litt anna Lee-utstyr og ikkje vil gjera noko med eskapnderspindelen din så kan du og prøva følgjande: Ta ekspanderdia for 45 Auto. Ta ut ekspanderen og sett inn ekspanderen frå 38-dia di og ekspander forsiktig med denne, han er laga for å gi hold på 357-kuler i tynne hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja ja, da var min første bøylerifle i hus.

Ei kort og feit Marlin 1895 GBL i 45/70 ble spontant handlet inn, og skal testes i morgen.

Har satt på aimpoint micro i QR montasje. Det ble litt i høyeste laget, så får se hva jeg gjør med det etterhvert.

Nå blir ladeutstyr, kuler og krutt neste post på budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Vel og bra denne ammoen, men jeg må atter en gang få ri en av mine kjepphester og påpeke at dette ikke er en revolusjon for leveractionrifler, men for rifler med

rørmagasin.!

 

Man synes å glemme at det finnes mange leveractionrifler med andre magasinløsninger som boks, og som i min Savage 99F, rotasjonsmagasin! :D

 

Maken til min dette :) . Presisjonen er det ingenting å si på. Tørr påstå at jeg har like gode samlinger mad Savagen som veldig mange boltrifler klarer.

Morsom og fin børse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det en Marlin 1895MXLR på meg i går i 450 marlin, måtte bare gi etter for savnet av en 1895XLR i 45/70 , som jeg solgte for et år siden. Fikk med hylser og diesett så nå blir det spennende å fyre opp ladepressa! Og ja bøylerifler er noe å ha, først hatt en vil du ha flere..... :mrgreen:

 

edit: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel og bra denne ammoen, men jeg må atter en gang få ri en av mine kjepphester og påpeke at dette ikke er en revolusjon for leveractionrifler, men for rifler med

rørmagasin.!

 

Man synes å glemme at det finnes mange leveractionrifler med andre magasinløsninger som boks, og som i min Savage 99F, rotasjonsmagasin! :D

 

Savage 99 er langt oppe på "draumelista" mi. Tenk ein i .358 Winchester...eller kanskje ein original .300 Savage berre for morro skuld? Den som går i grava med flest diesett, vinn leiken! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hørt? Kommer vel an på skytteren også? Hehe... :)

Dessuten er det vel litt forskjell på modellene - noen har frittliggende løp, og andre ikke...

Synd de kun har 20" løp (22" i WSM og 24" i kraftigere magnumkalibre), det kan nok påvirke presisjonen.

 

Og som det sies...i en jaktsituasjon er ikke det samme som å skyte i benk - presisjonen avgjøres nok mer av skytteren enn geværet :)

Uten at jeg har prøvt, tror jeg disse har veldig god balanse og er fine å bære rundt på. Tror jeg må prøve å få holdt i ei slik før jeg kjøper ny rifle, kanskje en White Gold Medallion i .308W eller .270WSM:

 

BLR-White-Gold-Medallion-MID-034017-m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg var farlig nære å anskaffe meg en BLR tidligere i høst, men endte opp med noe uten bøyle for en gang skyld. Den jeg så på var ikke takedown, så da er man nødt til å pusse fra munningen. Dette gjorde at jeg valgte den bort.

 

Men du verden for en velbalansert og snasen børse! Jeg kan virkelig tenke meg en slik til storviltjakt, men så var dette med å få forståelse for at min definisjon av tilstrekkelig "garderobe" ikke samsvarer helt med øvrigheten sin. :?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt ladehåndboken...må lese meg opp på hvilket kaliber som egner seg best til min bruk :)

En BLR Lightweight i 7mm-08 Remington ser ut til å være ei hendig rifle, hvis elgen ikke bare snur ryggen til og løper når det smeller...hehe.

 

Er det forresten noen som vet om børsemakere som har erfaring med avtrekket på disse? Såvidt jeg kan lese meg til, er vel det den største haken ved BLR'ene - avtrekket er ikke all verden...både for tungt, lite presist, og vanskelig å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfring med å lade i 356win?

har en 94 i det kalibret, men skyter kanpt med.. da det er håpløst å få kulene til å sitte godt.. (samme om det er 200gr interlock, 220 hotcore, hornady xtp kuler... samme problemene.. ei kule sitter fast.. å 3 kan du nesten trekke ut med fingrene)

Har lyman die sett, å bynner å undres på om problemet ligger i die settet

 

Ta ut ekspanderen av diesette. Bruk litt fint smergelpapir som du holder stramt mens du "roterer" ekspanderen en stund.

Så er det bare å prøve igjen. Ikke fornøyd? Prøv igjen!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvilke trykkstandarder skal man tro på?

 

Jeg forholder meg her til Marlin 1895, siden det er det jeg er interessert i, kaliber 45/70

 

Fikk Lyman sin nyeste bibel i helga. Den tar utgangspunkt i 28000 CUP(fritt etter hukommelsen) som maks trykk for Marlinmekanismen i 45/70. Ut fra oppgitte hastigheter og løpslengde er det nok forsiktige ladninger. Bibelen(Ladeboken 6) ligger på et litt høyere nivå ut fra oppgitte hastigheter. Ut fra hva man finner på Robsoft(som svenskene ser ut til å skyte, samt overleve) ligger mye privatutviklet høyere enn ladeboken.

 

Det jeg derimot er skeptisk til er Hodgdon sine ladninger for 45/70. http://data.hodgdon.com/cartridge_load.asp De oppgir 40000CUP som trykkstandard for marlinmekanismen i 45/70. Man vet at det er ganske store forskjeller i hylsevolum mellom fabrikantene, man får nesten håpe at det er Remingtonhylser som er brukt.

 

Garret og Buffalo sin ammo, som selges over disk, være friskt ladet.

 

Hva mener bøylefolket. Er Hodgdons ladedata til å stole på? Er dermed andre kilder for forsiktige? Dersom amerikanerne bruker Hodgdon sine ladedata, uten at Hodgdon har blitt trukket for retten, må vel det tyde på at Marlinmekanismen tåler dette?

 

Har vel egentlig ikke noe ønske om å gå utover de ca 1800 fps jeg har ladet rem 405gr til nå, men jeg synes fortsatt temaet er interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da ble det jammen meg en bøylerifle til på meg gitt :D

Marlin 336LTS (Light Texas style Short) i 30-30 win. Orginalt 40cm løp.. den blir nok meget hendig til rådyrjakt i skogen.

Da var det bare å vente på papirene, minimum 8 uker :( men den som venter på noe godt.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...