Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Jeg skjøt et par rådyr med 44 mag kula, og det var rett ned i smellen og man kunne spise inntil hølet.

Med litt havsalt på, kan du faktisk spise hølet også!

 

 

Blir det litt rekesmak da.....? :lol:

 

Angående de Leverevolution skuddene så synes jeg de ikke har nok "ooommph" i seg i forhold til de normale bamsebremsene jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Locasto, hvor lang og tung er din Savage? Hva synes du om håndterbarheten når det er kikkertsikte på? I artikkelen om bøyler i siste Rifleshooter som det vises til før i tråden her poengterer forfatteren at den store styrken til bøyler er at de kan bæres med et grep rundt den slanke kassa, og at dette ikke fungerer dersom man har kikkertsikte på

Link to comment
Share on other sites

Locasto, hvor lang og tung er din Savage? Hva synes du om håndterbarheten når det er kikkertsikte på? I artikkelen om bøyler i siste Rifleshooter som det vises til før i tråden her poengterer forfatteren at den store styrken til bøyler er at de kan bæres med et grep rundt den slanke kassa, og at dette ikke fungerer dersom man har kikkertsikte på

 

Den er 106cm og veier 3,4 kg (digitalbadevekt!) Jeg synes ikke kikkerten hindrer håndbarheten. Jeg kan enten bære den med fire fingrer under (den buede) låskassen, med tommelen langs kassen, eller med tommelen mellom kikkert og sluttstykket. Det krves ikke spesiellt høy montasje for å få til dette.

 

Dette med kikkert er en sak der følelsen tar over- Jeg synes det er helt ok med kikkert på Savagen, men synes det ødelegger stilen på Marlinen!

Kjøpte forøvrg Savagen (produsert på 1950tallet) brukt i Sverige. Den var da allerede oppsatt med 4x kikkert. Får kjemebra samlinger med denne rifla. Må innrømme anskaffelsen var sterkt påvirket av en viss artikkel av Svein Solli.......... :D

 

Edit 1: Kalibret er .300 savage

Link to comment
Share on other sites

Meget god artikkel Malle! godt bygget opp, bra historiske fakta osv og godt skrevet og dokumentert med bilder.

Sjekk med brownells angående Xpress sikter, mener jeg fikk det for under 100 dollars til "vår" GG. Og apropo den... om du er interessert i å få kolbe med pistolgrep på rifla di kan jeg godt bytte med deg (kan iskkerte slenge med hylser og noenen kuler også). jeg vil helst ha rett kolbe siden de andre LA riflene våre også har det. Fikk ikke montert ghostring siktene før i høst så jeg har ikke fått skutt med den enda. Men jeg driver å lurer på å bestille lang magasintube, eventuelt korte vår ned (22") til 18,5" og prøve å ha helt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg har å utsette på mine (Marlin og Winchester) - er at bøylene er altfor lite "fleksible" :( .

T.o.m. de tynneste hanskene (hvis man skal ha noen som holder på varmen :wink: ) - gjør at bøylene blir for trange.

 

 

Da bør du sjekke ut den Marlin 1895 SBL som ble nevnt her tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

om du er interessert i å få kolbe med pistolgrep på rifla di kan jeg godt bytte med deg

 

Takk for tilbudet, men jeg liker den med den "rette" stokken :D !

 

Jeg var en tur på banen og testet den i dag sammen med Kjell Olav og ko-stens. Jeg skal legge ut litt bilder og inntrykk i morgen.

 

This is a keeper :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Artig tur i går ja! Trodde ikke børsa var sååå liten, men det var den! Turte bare ett skudd sjøl, men kan ikke si rekylen var så ille nei. Morsom sak! Kjell Olav traff riktignok ikke kanna som stod der på 100 meter, men han grøftet godt rundt den! :lol: Nedslagene av kulene rundt kunne på en måte minne litt om nedslagene rundt Bismarck i 1941!

 

Undertegnede syntes det var en artig dag på skytebanen, selv med to lånte rifler for anledningen, da min Brno Fox ENDA IKKE HAR KOMMET I POSTEN! Dette ble selvfølgelig behørig bemerket... :twisted:

 

Men, jeg drepte nå spylervæskekanna med en 91 år gammel Krag karabin! 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja du verden, dette var moro. Rifla er kort, hendig og riktig så snasen å håndtere, en flott "skogskarabin" for korte hold.

 

Som Ko-stens sier så var ikke kanna som stod der ute på 100 meter'n helt medgjørlig, men jeg skal selvfølgelig skylde på en del ting som gjorde at jeg ikke traff.... :oops: Grå kanne på hvit snø, buck horn sikter som ikke er de enkleste å skyte presisjon med, snødrev, kuler som gikk for lavt og til høyre, eller var det til venstre?, frossen skytter osv osv. Som dere skjønner så var det ikke min skyld at det ikke ble hull i kanna... :mrgreen:

 

Fikk jeg lyst på ei slik rifle? Ja helt klart! Det er verre hva Onkel mener jeg trenger av smelljern, for ikke å snakke om kona, hehe

 

Som sagt, dette var moro og jeg ser frem til neste tur ut gutter, gjerne med noen 500 grainere.

Link to comment
Share on other sites

Gjengen jeg jakter med har alle en Marlin 45-70 GG. Tok noen år før jeg kjøpte en også :D

Kjøpte en med "smell forsterker" men jeg tenkte det skulle gå bra ettesom jeg alltid bruker hørselvern.. ha ha ha så dum en kan være :roll:

Når jaktiveren bruser og kjappe skudd i skogen skal avfyres så er ikke hørselvern det første jeg tenker på og hadde noen runder med summetone :twisted:

Tenkte jeg skulle kappe løpet noen cm for å få vekk portingen men valgte etter min mening det beste, nemlig lyddemper. Dette er vel som å banne i kjerka men pytt pytt. Hørselen min er viktigere enn det estetiske tross alt.

Kappet litt og fikk satt på en A-Tec 6-CMM. Etter litt testing så tok jeg av 2 moduler og dette holder fint til jakt skyting. Ble ikke så verst sånn estetisk sett heller syntes nå jeg :D Dette anbefales.

web4570-1.jpg

web4570-2.jpg

web4570-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Puma:

Hvilket sikte er det du har satt på?

Aimpoint 7000L 4 MOA.

Rifla fikk jeg med et Ghost sikte men jeg liter rødpunkt bedre :D

Jeg har en Dockter rødpunkt som jeg ikke har fått testet ennå. En kort og lett skogsrifle som Guide Gun skulle vel egentlig hatt et lettere og kortere oppsett enn 7000L

Link to comment
Share on other sites

Det finns mulighet for å kjøpe deler til Marlin frå Midway Norge http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.exe/browse?BrandID=1800&Brand=Wild%20West%20Guns&categoryid=18002&categorystring=10636%20***%2010560%20***%209216%20***. Dei har Wild West Guns deler med større bøyle, ny utkastar i eit stykke og ny avtrekkar. Sikkert litt andre prisar enn å få dette direkte frå USA men dog ein mulighet dersom det ikkje er muligt å skaffe dette direkte.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Super tråd dette her! Har litt lyst på en Winchester comanche carabine i 30-30. Ser ut som et smykke av en rifle. :D Hvordan er det å skyte med slike bøylerifler? Er det vanskelig å skaffe ladekomponeter til 30-30 winchester? Er det lov å bruke dette kaliberet på ELG ?Skal bli brukt til "skappynt" og elgjakt om 30-30 holder kravene... Noen tips til ladedata,så send dem gjerne på PM til meg :mrgreen:

 

1508229_94comanche_lac02l.jpg

Link to comment
Share on other sites

.30-30 fyller ikke storvilt kravet, men tilgangen på ladekomponenter er bra.

det har vært diskutert om man kan lade 160gr lever evolution til og klare storviltkravet, tror konklusjonen var man kan sprenglade den til å akkurat ikke klare kravet(10-20J under).

 

 

jeg har funnet ut jeg MÅ ha en Marlin .45-70 til når jeg en vakker dag skal jakte bison i USA.

den er vel ganske brukbar til drivjakter også, i tillegg til at det er verdens tøffeste våpen.

og det er egentlig grunn god nok.

Link to comment
Share on other sites

.30-30 WCF er en fin patron til sitt bruk og det går sikkert an å lade den til et nivå som vil imøtekomme kravene til anslagsenergi for større storvilt. Likevel vil jeg tro at hvis man ønsker en bøylerifle til storvilt, så vil det være en bedre løsning om man velger et kaliber som "kan brukes som det er" i stedet for å leke med høye trykk. Slik som .356, .45-70 eller de nye "Leverevolution" patronene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Winchester 94 i kaliber 30-30 for mange år siden, som jeg hadde tenkt skulle brukes til smyg/skogsjakt på rådyr, men jeg syntes mekanismen bråkte for mye hvis jeg ikke holdt rundt ladebøyla. Den ble solgt og nå har jeg en Savage 99 i kaliber .300SAV, den har både presisjon og er utrolig kjekk til skogsjakt. Den har det også blitt skutt noen elg med. Den har rullemagasin og derfor kan den lades med de kuler jeg ønsker. Rullemagasin er mye bedre enn rørmagasin er min mening, da står man helt fritt ang. kulevalg. Bøylerifler er både morsomme og meget raske å skyte med, og "meget kjekk å ha rifle" det er det vel ingen tvil om :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uff, denne tråden var ikke noe særlig, får ikke noe mindre lyst på "cowboybørse" etter å ha lest dette her :roll:

Valget står nok imellom en Marlin 1895, og en 1895 G. Synes imidlertidigt "G'n" ser litt bedre ut :D

Litt skeptisk på fabrikkammo i 45/70, men finnes vel kanskje noe å velge i(?)

Desverre har jeg "lovt" kjerringa å vente til feriepengene er på konto :roll:

Går med en liten fantasi om å dra på villsvinjakt i egnede land etterhvert, regner med denne vil egne seg fint til det? Så lurer jeg litt på afrikajakt, er 45/70 tillatt på "big5"?

Link to comment
Share on other sites

Så lurer jeg litt på afrikajakt, er 45/70 tillatt på "big5"?

 

Temaet diskuteres her (og mange andre steder)

http://shootersforum.com/showthread.htm?t=23873

 

Nå har jeg bare testet Remington sin fabrikkammo og den var ikke mye å skrive hjem om. Dyr var den også, men det blir en sympatisk pris på patronene dersom man lader selv og bruker blykuler. Uten at jeg har finregnet på det, så koster de rimeligste patronene meg sånn ca en femmer (300 grs blykule, N-130 og Starline hylser).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg endelig fått ut fingeren og bestilt sikte. Det ble et sikte fra Skinner sights:

 

http://skinnersights.com/1895_sight_4.html

 

Valget falt på dette fremfor XS siden Skinner sine sikter gir mulighet for å endre størrelsen på hullet i diopteren slik at man har både jaktdiopter/ ghost ring og et diopter som muliggjør mer presis skyting. Dessuten avr prisen for sikte og korn sympatiske $80 (US) inkludert frakt. Han mailet meg dessuten fem minutter etter at bestillingen var sendt for å fortelle at hans kone skulle sende det i posten i dag :D !

 

Jeg har fått testet Guide Gun'en med litt flere ladninger. Jeg treffer greit med de originale siktene ut til ca 50 meter, men på 100 blir de alt for grove og "samlingene" er omlag fire ganger så store som på 50 meter. Jeg skal lade meg en del skudd til "svarkruttrykk" for å trene litt med børsa uten at jeg får juling. årsaken til denne avgjørelsen beskrives som følger:

 

Sist lørdag forsøkte jeg meg omlag 30 skudd fra benken med friske ladninger toppet med 400 og 405 grains kuler. Dette medførte svært hoven langfinger på høyre hånd (den som har best "kontakt med bøylen) og heftig fargespill på høyre skulder. En annen effekt var at jeg ble skikkelig skuddredd. Jeg hang til slutt opp en reinsdyrfigur på 100 meter for å se om jeg kunne fikse skyteprøven fra sittende stilling. Det første skuddet føltes greit. Det andre skuddet klasket til nevnte finger og "beit" meg skikkelig i skulderen. Det tredje skudde ble sent avgårde med et røsk i avtrekkeren.

 

jeg fant uta at nok var nok og gikk frem for å hente skiven. To skudd satt forholdsvis tett inne i sirkelen og et skudd satt i skallen på figuren... Skuddredd? ja, litt :oops: . Jeg må enten redusere antall skudd i hver økt, eller lade noen "snille" patroner.

Link to comment
Share on other sites

"Eller blir det litt "overkill"?"

 

Hva er overkill :shock: ?

 

Et dødt dyr - er et dødt dyr :) .

Om kulehullet er noen millimeter større - hva så?

 

Men hvis du med overkill mener blodsøl etc. - så er 45/70 underkill :wink: i forhold til alle magnumkaliberene som "rusler" rundt i skogen :)

Link to comment
Share on other sites

Det andre skuddet klasket til nevnte finger og "beit" meg skikkelig i skulderen. ....

 

Skuddredd? ja, litt :oops: . Jeg må enten redusere antall skudd i hver økt, eller lade noen "snille" patroner.

 

Er ikke dumt å gå litt ned på ladningen, men hvis du ikke har gjort det, så bytt ut den originale kolbekappa. En jeg kjenner har en GG i .450Marlin, og med originalkappa, så svei den i skuldra allerede på første skudd (Var relativt friske hjemmeladninger.). Originalkappa kjennes myk ut, men den har en avstiver inni som hogger som et knivbad i skuldra. Vet ikke hva Marlin tenkte da de installerte denne, men den funket kanskje greit i 30-30/.44/.357.

 

Pachmayr Decelerator lager en kolbekappe som er bolt on, ingen tilpasning og som gjør rifla mye mer sympatisk å skyte med.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Originalkappa kjennes myk ut, men den har en avstiver inni som hogger som et knivbad i skuldra.

 

:shock: Interessant opplysning! Da spørs det om ikke det blir ny kolbekappe også. Jeg har også bestemt meg for å kjøpe en større bøyle fra Wild West med håp om at fingrene får mindre juling. Den er sjukt dyr, men den ser jo også ganske bra ut.

 

Ellers kan jeg selvfølgelig polstre fingeren når jeg er på banen og på jakt blir det neppe så mange skudd at jeg kommer til å merke det. Men jeg tror uansett at noen snille "trapdoor" ladninger blir en god løsning for mengdetrening slik at jeg får gjort meg kjent med avtrekk og sikter uten at det medfører en opplevelse av skambank. Jeg synes ike rekylen var nevneverdig slem de første turene på banen, men da skjøt jeg ikke mer enn en 15- 20 skudd og fra sittende/ knestående. Når jeg satt meg i benken ble det derimot mer juling som følge av en mer statisk stilling.

Link to comment
Share on other sites

Om du klarer å få tak i ny lever si i fra (regner med at du også har med pistolgrep? Jeg vil bytte ut med rett på vår 1895)

Jeg må opplagt lade alt for pinglete for jeg synns fortsatt at det bare er morro og har ikke opplevd noe negativt med rekyl så langt. Men det endrer seg vel når man går over til tyngre en 300gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Om du klarer å få tak i ny lever si i fra (regner med at du også har med pistolgrep? Jeg vil bytte ut med rett på vår 1895)

Jeg må opplagt lade alt for pinglete for jeg synns fortsatt at det bare er morro og har ikke opplevd noe negativt med rekyl så langt. Men det endrer seg vel når man går over til tyngre en 300gr kuler.

 

Guide Gun leveres med "engelsk" skjefte (bilder i første og andre innlegg i denne tråden). Jeg synes rekylen er håndterbar fra knestående, sittende og stående. Fra liggende og benk blir det straks litt ukomfortabelt. Ellers synes jeg ikke at det er noen stor forskjell fra 300 til 405 grains når det kommer til rekyl. Ladningene mine er med utgangspunkt i Ladeboka og Norma sine tabeller for moderne rifler.

 

Mauser68: Neste gang jeg drar hjem en tur skal jeg pakke med meg børsa og skudd så du får teste litt :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...