Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Takk for tips:

Jeg hadde selv tenkt tanken på å strekke 405 grain blykule opp mot 45 grain N-130.

Jeg har startet på N-130 krutt fra 43,0 - 44,0 - 44,5 og lar 45 vente til førstnevnte er testskutt. Ellers har jeg gjort klar 46 grain N-130 for 350 grain Magma blykule. Jeg kan kungjøre kronografens målinger om en drøy uke. Jeg ser at Chopper skyter elg med ren blykule, interessant! Hvor tung og hvilken kule bruker du? Hvilken erfaring har du med den til storvilt, eks. hvilken utgangshastighet har du på den kula?

 

For ordens skyld vi snakker om kaliber 45/70 Goverment.

 

Jeg ser at noen har fått en liten fin pakke på posten, jeg ser med spenning frem til Skinnersikter selv, men først nå er det ladninger som står i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Nei men løpet er kortere og da blir trykket lavere med samme ladning som i den lange

 

Denne bør du tenke over, argumentere godt for eller dementere

Innrømmer glatt om æ tar feil og skal ikke på noen måtte være påståelig :-)

 

Opplever bare etter å ha ladet noen hundre tusen skudd, sjekket trykktegn EKSTREMT nøye at i området rundt rødstreken får man trykktegn på lavere ladninger med lengre løp enn med korte løp. Dette oppleves i alle de over 20 kaliberne æ lader til egne våpen. Men skal på ingen måte hevde noe som blir feil :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips:

Jeg hadde selv tenkt tanken på å strekke 405 grain blykule opp mot 45 grain N-130.

Jeg har startet på N-130 krutt fra 43,0 - 44,0 - 44,5 og lar 45 vente til førstnevnte er testskutt. Ellers har jeg gjort klar 46 grain N-130 for 350 grain Magma blykule. Jeg kan kungjøre kronografens målinger om en drøy uke. Jeg ser at Chopper skyter elg med ren blykule, interessant! Hvor tung og hvilken kule bruker du? Hvilken erfaring har du med den til storvilt, eks. hvilken utgangshastighet har du på den kula?

 

For ordens skyld vi snakker om kaliber 45/70 Goverment.

 

Jeg ser at noen har fått en liten fin pakke på posten, jeg ser med spenning frem til Skinnersikter selv, men først nå er det ladninger som står i fokus.

 

 

 

rjk0w0.jpg

 

 

Denne kula bruke æ på elgjakt

Den e 410 grain og lager et fint hull inn... Og et fint hull ut som er omtrent 4 ganger så stort.

 

 

14ad447.jpg

 

Samlingen er god nok for meg.

 

Hastigheta e rundt 1900 ft/s.. Men ladedata e æ litt tilbakeholden med å dele, men børsa har ihvertfall taklet over 1000 skudd av den sorten. Eneste som ikke tåler ammoen så langt er elgen

Link to comment
Share on other sites

Som den Chopper illustrerer, så er det umulig å få god presisjon med bøylerifler :mrgreen: !

 

De første ladningene jeg ladet i .45-70 var med utgangspunkt i Ladeboken sine tabeller, og de var med 46 grs N130 og 405 grs kule. Jeg har overlevd et par hundre skudd med disse, men jeg reduserte ladningen til 43 grs. Langt mer behagelig og presis, men likevel med nok ooomph på 100m til å legge ned det meste man skulle komme over på denne kloden. I følge notatene gir denne ladningen meg 584 m/s i snitt. Jeg har ikke skutt dyr med denne ladningen enda, men det akter jeg å rette på til neste år :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Nei men løpet er kortere og da blir trykket lavere med samme ladning som i den lange

 

Denne bør du tenke over, argumentere godt for eller dementere

Innrømmer glatt om æ tar feil og skal ikke på noen måtte være påståelig :-)

 

Opplever bare etter å ha ladet noen hundre tusen skudd, sjekket trykktegn EKSTREMT nøye at i området rundt rødstreken får man trykktegn på lavere ladninger med lengre løp enn med korte løp. Dette oppleves i alle de over 20 kaliberne æ lader til egne våpen. Men skal på ingen måte hevde noe som blir feil :-)

 

Godt mulig jeg burde holde kjeft pga jeg lader for lite, men å annbefale høyere ladevekt fordi løpet er kortere i en konstruksjon som 1895 virker ikke sunnt i lengden. Jeg ser ingen grunn til at løpslengden skal påvirke makstrykket da dette oppnås før kula har beveget seg særlig langt i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt flere elg med blykuler i 45/70, i hovedsak en flatneset 405grs m gas chek fra Haglund, har holdt meg rundt 1750fps, det er mer en rikelig, denne kula går bokstavelig en 200kg elgku på langs, så hva er vitsen med å lade til skulder og hylser ryker?

Kulebanen blir for rund etter 120m uansett om du har 1700 eller 2000fps.

Link to comment
Share on other sites

45-70 Govt. har energi nok:

Mange kan sikkert mye om dette jeg skriver her, men likevel.

Krav til anslagsenergi på storvilt i Norge er som følger (hvis det ikke er endret?):

Minimum energi på 100 meter: En kule 9,0 - 10,0 gram må ha 2700 joules/275kg/m. En kule på 10,0 og over må ha 2200 joules/225kg/m. På 100 meter= ca.110 yard

 

Hornady.com har en ballistisk kalkulator hvor man kan legge inn kulens Ballistics Coeffisient (BC)= kulens egenskap aerodynamisk og evnen til å holde på hasigheten gjennom flukten i luft, hver kuledesign inkl. kulevekten har sin individuelle "Coefficient". (BC)

Hornady sin kalkulator har ikke muligheten til å legge inn 110 yard som er nærmere 100 meter. 100 yard er som kjent 91,44 meter. La oss likevel regne på 100 yard.

 

En Speer 400 grain kule har en Ballistiks Coefficient (BC) 0.214. En 400 grain kule må ha 1460ft./414,8m/s. på 100 yard for å holde 225kg./m. Denne konkrete kulen trenger da en hastighet v/o på 1645ft./501m/s som minimums utgangshastighet p.g.a. BC. da har hastigheten sunket til 414,8m/s. på 100 yard.

 

400 grain kule er 25,92 gram:

Hvordan man regner om kg./m energi finnes det flere formler på, jeg kan bare en:

414,8 X 414,8 X 25,92 gram = 4459770,316. Det siste lange tallet deles på 19,62=227307,3555

Det siste lange tallet her er gram, deler vi det igjen på 1000 så får vi = 227,30 som er kg/m.

Ganger vi dette igjen med:227,30 X 9,804= 2228 joules.

Jeg har min egen notisbok over ladninger jeg har utført og lagt inn hver kules BC. og minimumshastigheter jeg bør ha over kronografen for å holde meg innenfor regelverket.

Det er ikke noe problem å holde kravet med ulike kulevekter på 45-70 godt innenfor kruttprodusentens ladetabeller.

"BC" på aktuelle kuler finner man på kuleprodusentens hjemmesider, hvis man skulle ha interesse for slike teorier som nevnt her. Eksempel: enegien på kulen øker med kulevekten, dobler man vekten, dobler man energien. Dobler man hastigheten fire-dobler man energien. Energien øker med kvadratet av hastigheten. Da er det lett å forstå at litt hastighetsøkning betyr mye for energien i kulen. Det handler om samme teori som at bremselengden på et kjøretøy er fire ganger så lang ved dobbel fart.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man holder seg til ladebøker og ladedata fra kjente anekjente kilder, vil det jo som oftest gå bra :mrgreen: også uten å påberope seg idiotstatus :mrgreen: det e som oftest den som tøyer grensene som ender opp som idiot med sprengte våpen, tunghørt og blind :mrgreen:

 

Nå må det for ordens skyld nevnes at jeg er tunghørt, svaksynt om ikke direkte blind og har forsåvidt endel sprengte våpen.

Men takk for tillit og oppmuntring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da er det lett å forstå at litt hastighetsøkning betyr mye for energien i kulen.

 

Ingen problem med å forstå det, men.... når man har hull tvers igjennom elgen, så trenger man ikke mere energi til annet en å sikre gjennomskytning av eventuelle bakenforliggende furutrær, i den grad det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

 

400 grain kule er 25,92 gram:

Hvordan man regner om kg./m energi finnes det flere formler på, jeg kan bare en:

414,8 X 414,8 X 25,92 gram = 4459770,316. Det siste lange tallet deles på 19,62=227307,3555

Det siste lange tallet her er gram, deler vi det igjen på 1000 så får vi = 227,30 som er kg/m.

Ganger vi dette igjen med:227,30 X 9,804= 2228 joules.

 

Kinetisk energi E (i J) til et legeme med hastighet v (i m/s) og masse m ( i kg) er gitt ved

E=0.5*m*v^2

 

Litt mere lettvindt om du vil komme direkte til energi i Joule

 

I ditt eksempel

E=0.5*0.02592kg*414.8m/s*414.8m/s=2229.9j

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har ein brukt Winchester 1894AE liggende hos Børselars som eg venter på godkjenning for å hente ut :mrgreen:

og vurderer å montere på dioptersikte som andre anbefaler ( http://www.skinnersights.com/winchester_26.html ),

men eg avventer til eg får testa di originale jernsiktene.

 

Har noen erfaring med å skifte til større bøyle på desse? Ser det har vært omsnakket til Marlin her i tråden,men har noen en link til slike som passer Win.?

Er Win.94's bøyler like "små" som de på Marlin??

Link to comment
Share on other sites

Intressant Vaquero,ser at det er umuligt for meg som privatperson å bestille over nett til Norge,men kansje en forhandler kan bestille?

Veit ikkje korleis eg skal tolke denne,må sikkert høre med de først:

 

"MidwestGunWorks.com does not accept any online order originating outside of the United States of America."

 

Edit: Eventuelt bruke Jetcarrier med adresse i USA kansje...

Link to comment
Share on other sites

Prøv her, denne er vel til 94 pre 64 som det står, veit selvfølgelig ikke om den passer den du har. I skapet står ein 73 i 44-40, m86 i 40-82 2stk m94 med veldig lave nr i cal 32-40 og 38-55 sav m99 cal 250-3000 og marlin cal 30-30, morsomme saker. Står m76 og m92 på ønskelisten så er det noen som veit om noen for salg så gi meg ein vink. http://www.gunpartscorp.com/Manufacture ... htm?page=3" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Malle,

og andre som har innspill å komme med

 

Har forstått det slik at du er en av gutta som har prøvd ut litt av hvert når det gjelder bøylerifler, så stiller derfor et ladespørsmål til deg.

 

I tillegg til 405 grs fra Clarry har jeg også en pakke med 350grs mtp rådyrjakt. Tenker å bruke samme kruttet på begge kulene, N130. Ser du har opplevd bra resultat med 42grs kruttladning på 405 kula. Hva tenker du i forhold til start - kruttmengde med 350 kule?

 

På forhånd takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Til Malle: Har lest denne tråden jevnlig og med stor glede fra den dukket opp. Blitt så inspirert at jeg har anskaffa flere bøylerifler for utprøving, M-94 karabin i 30-30 WCF, og 356W. Marlin 1895 SS i 45/70. Fant da ut at jeg til enhver tid må ha ei bøyle i skapet og at 45/70 er den deiligste patron som noen gang er laga.( Har for tida en dobbling i dette kaliberet.) Takker for å ha leda meg inn på den smale sti. :D

 

Har nå en Winchester M-1894 i kaliber 30 WCF. Nr 43xxx. Tror det er den som ble kalt Extra lightweight rifle. 26" rund pipe og halv lengde magasin. Blei i grunn rimelig fornøyd når denne dukka opp, utrolig tigt og fin i mekanismen i forhold til de andre jeg har hatt. Men jeg har et problem med ladinga. Det virker som patronheisen "detter ned igjenn" når sluttstykket er på vei fram, slik at patrona ikke entrer kammeret. Noen som har en ide om hva dette skyldes og hvordan det kan fikses? Og hvor det går ann å få tak i den delen(e) som eventuelt må byttes? Eller kan anbefale en børsemaker som har greie på bøylerifler. På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

En som kan litt om Winchester/bøyle må trolig være Geir Asbjørnsen. Han drev tidligere Sarpsborg Våpen. Etter det jeg kjenner til er han børsemaker. Bøylerifler/Winchester lå ham nær.

Jeg tror han bor i Aremark. Spør Holstad Våpen om de vet om noen.

Pedersen Vaapenlager i Kristiansand ser ut til å være litt "bøylefile"? Snakk med Olav der nede.

Mulig at andre har andre forslag, det finnes andre folk i bransjen som kan denne våpentypen.

Link to comment
Share on other sites

Morgan Kane. PM sendt. Og nei den har ikke pistolgrep.

Hassel: Long Range western høres både artig og utfordrende ut. Storviltkravet bør absolutt være mulig med så lang pipe ja, det går jo nesten med samme kula i 20". For meg er det ikke noe tema da jeg tenkte å bruke den til rådyr og revejakt med bikkja. Finnes nesten ikke hjort i terrenget mitt.

Link to comment
Share on other sites

Fått god hjelp på Leverguns.com, genialt forum det også!

 

Siden rifla virker å være produsert i 1898, så har jeg bestemt meg å beholde den som den er.

Bytte ut den defekte fjæra bare.

 

Legger inn et par bilder av "frøkna"

 

185_zpsad320c7c.jpg

 

fc9545f1-78ee-4d68-9c9b-da2b5396233e_zps0e7ba820.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei:)

Veldig bra å inspirerende tråd!!

Jeg har en Marlin Mod.1895ss Micro-Groove Barrel 45-70 som også har dårlig orginalsikketr:(

Ble litt inspirert til å bestille meg Skinnersights etter det jeg har lest hær..

Har sett de linker dere har lakt ut hær å lurer litt på hvordan jag skal bestille for å få med alt å riktig sikkter..

Jeg tenker da på riktig høyde fram og bak og ekstra framsikkte?

Jeg bruker børsa på bjørnjakt å skutt 2 bjørner med den.

En med 405gr bly som jeg mener kom fra hauglund....

Sisten jeg skjøt brukte jeg 405gr Woodleig.

Jeg syntes begge kulene ble litt for harde (lite ekspansjon) å de gikk rett gjennom.

Er på jakt etter ei kule me mere ekspansjon å som det er større sjangs for å ikke få gjennomskyting på siden det ofte er hunda runt bjørnen når det smeller...

Har spekulert litt på Hornady 350gr Fn.... Er det en loddet kule?

Har prøvd rem 300gr å 405gr men dær separerte blyet fra mantelen både på ælg å i kataloger.. Å den er vel ikke loddet??

Husker ikke utgangshastigheten på 300gr no men 405gr rem var på 500m/s

Link to comment
Share on other sites

Skinner sight er jeg til nå fornøyd med:

Jeg kjøpte og betalte varene på hjemmesiden deres. Du betaler med PayPal som er trygt etter min erfaring. Jeg har en Guide Gun som jeg kjøpte "Guide Gunsett" til som de markedsfører, der følger det med et korn som er meget høyt og som gir lavt treffpunkt. Uansett så må du file ned og tilpasse kornets høyde. Jeg må innrømme at jeg er litt klønete med metallarbeide så jeg måtte bestille nytt korn. Når jeg bestilte nytt korn m.m. så kjøpte jeg like godt flere diametere på dioptere + ekstra høy stamme for å skru diopterringene inn i.

Blåneringssettet de har med diverse reservedeler kjøpte jeg også. Det var etter min mening billig alt sammen.

Dovtail blank for å fylle igjen der det gamle skuret satt gjorde ting litt penere. Jeg kjøpte like godt ting til min Winchester mod.94 i samme slengen. Sporene (utsparinger der korn og skur er festet) som passer min Marlin og Winchester mod 94 er 3/8" spor. Innskyting: 300 grain kuler går mest flatt. Jeg skrudde diopteren i bunnen/lavt som mulig. Diopteren hadde nøytral sidejustering, sidejusteringene tok jeg med kornet, banket kornet til motsatt side for ønsket treffpunkt. Filte kornet ned til overslag på blinken. For å treffe greit på 100 meter med 350 grain kule må jeg skru dipteren 360 grader opp (en omdreining) for å treffe riktig.

405 grain kule er en og en halv omdreing opp fra 300 grain kulen. Jeg behøver nesten ikke å sidejustere diopteren der den står nøytralt.

Kornet som følger med er oversizet, du må ta av litt med en fin skråfil. Varene kommer i postkassa etter ca.en og en halv uke.

 

350 grain Hornady FP er jeg redd for separerer, jeg har skutt hundre av disse, men ikke testet i våte avisbunter. Men jeg skjøt på en tørgran hvor jeg siden fant en tom mantel liggende på skaresnø. Jeg har pr. dato ikke jaktet ennå, men har samme tanker som deg, er det mer lettekspanderende kuler å få kjøpt?

Link to comment
Share on other sites

Såg det var tomt for sper 350gr dær...

Har lest at det blir problem med lengden på skudde når en ladder med sper??

Var apsolutt prisgunstig speren å..

Er alle woodligh kulene harde eller er dem mykere med lavere vekt?

 

Jeg trodde Woodleigh var en av de bløtere kulene i dette kaliberet som også holdt sammen. Har skutt 3 hjort og 1 elgkalv med denne kulen og utgangshull viser at alle værtfall var ekspanderte. Gjennomskudd med 405gr kuler tror jeg du vil få uansett så lenge kula ikke går i filler. Må nok gå for noen lettere kuler hvis du skal unngå det, problemet her er at de lettere 300gr kulene ofte er skrøplige greier. 300gr Barnes TSX-FN og 300gr Nosler Partition er vel de beste lettere kulene, men ut fra tester som jeg har sett har disse vel så bra dybdevirkning som tyngre kuler. Så har du også 350gr Swift A-frame FP som er lodda, men denne er vel også kjent for å være litt hard.

Link to comment
Share on other sites

Jo sant det.

Tror det var på kammere jeg leste om en som hadde plokket ut en del Hornady 350gr fra noen

elger, han skrev at det var bra restvekt på de.

Var opp i 90% å det er ikke dålig!

Så funderer på å kjøpe en pakke å teste litt..

Noen som vet hvor de selges biligst hæn?

Går det å bestille fra usa?

Link to comment
Share on other sites

Speer 400 har jeg lest meg til er ei god kule for stort vilt, har ikke prøvd den enda da jeg ikke finner noen som selger den.

 

Jeg kjøper mine her:

http://www.diwola24.de/shop/WS_Langwaff ... er-72.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Hva sier Tollvesenet & co når de åpner og ser disse store blyklumpene? Trengs det noe slags løyve?

 

 

Såvidt jeg husker fikk jeg brev fra posten med melding om ankommet ufortollet sending, og spørsmål om opplysninger i forb. med "privat Fortolling" . Jeg måtte da sende inn faktura som viste sendingens innhold og verdi.

 

Etter dette kom mail fra Posten om at Tollvesnet krevde original polititilatelse. Dette er litt underlig da politiet ikke utsteder tillatelse til kjøp av kuler siden det ikke trengs når en kjøper over disk i Norge. Logisk sett skulle det da være nok å legge ved en kopi av våpenkort til Tollvesnet, men nei.

 

Det endte opp med at jeg fikk lokalt politi til å fylle ut en blankett fra den tiden man måtte ha rekvisisjon for å kjøpe ammo i butikken, og førte opp det aktuelle antall kuler der. Det var nok for Tollvesnet.

 

@tyskjaktterrier: Etter å ha fylt ut opplysninger om meg selv og de varer jeg skulle ha fikk jeg en mail fra butikken med kontoopplysninger slik at jeg kunne sette inn kjøpesummen fra nettbanken.

 

Selve forsendelsen tok ikke lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen elger med 300grs NP og 350grs Hornady FP, bruker ingen av dem lenger pga dårlig dybdevirkning, hele poenget med 45/70 er å få gjennomtrenging, ihvertfall i mine øyne.

Bruker nå 405grs kule med gas check fra Haglund, gjør jobben :)

Link to comment
Share on other sites

Oki:)

Jeg er ute etter ei kule som jeg ikke får gjennomskyting på for jeg jakter bjørn å går me hund.

Har skutt 1 bjørner med Woodleigh 405gr og 1 med bly 405gr men fikk gjennom skyting begge gangene.

Ikke altid lett å ha kontroll på hunda så har følt meg sikkrere med ei som har stoppet i kroppen på han..

Link to comment
Share on other sites

$59 er kun baksiktet såvidt jeg husker. Jeg bestilte med etpar ekstra frontsikter, ekstra aperturer samt "dovetail blank". Kjøpte også blåneringsvæska.

 

Trengs en liten trekantfil for å tilpasse forsiktet til sporet, og helst en myk dor å slå det på plass med. Måtte også file ned forsiktet etpar mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...