Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Da ble det jammen meg en bøylerifle til på meg gitt :D

Marlin 336LTS (Light Texas style Short) i 30-30 win. Orginalt 40cm løp.. den blir nok meget hendig til rådyrjakt i skogen.

Da var det bare å vente på papirene, minimum 8 uker :( men den som venter på noe godt.....

 

En "Texan" :shock: !?

 

Jeg er grønn av misunnelse! Det sto en slik på Jaktpartner på Elverum i fjor -med "gullavtrekker, "Bullsey" og nydelig finish- som jeg bestemte meg for å "være sterk" og ikke slå til på. Hva skulle jeg egentlig med en 336 til? Til slutt ble den solgt.

 

 

....Angrer som en bikkje...

 

Men gratulerer med flott børse :D !

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

Denne har ikke gullavtrekker men super finish, kun et par små merker i treverket, kan umulig være skutt mere en en pakke med ammo igjennom den. ikke slitemerker mere en det det blir av å repetere noe ganger...

Klistremerket som er av papirtype i fra fabrikken, sitter fortsatt på fremstokken :shock: (Sighted in by Marlin) Den er i fra 1988-89 http://www.marlinowners.com/forum/336/4 ... exans.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Jeg trenger jo ikke en 30-30 er jo bare noen uker siden jeg kjøpte en .450MXLR, men fruen var enig i at junior kunne prøve denne, kort og hendig som denne 336 rifla er :D (kan være med far på skytebanen)

Er gjerne sånn med denne type våpen, først en, så en til .... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var Marlin 336 LTS kommet i hus....

Ikke gått mange skuddene igjennom dette løpet, bøyle, bolt og annet ser helt nytt ut :shock:

Så liten og hendig :mrgreen:

Nå er det bare å få kommet seg ut å få testet litt :D

må bare finne en skytebane det går an å få skutt litt på, nå på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en demper bygget ut av en 3 cellers maglight på min 1894 c. Med slappe subladninger var det ikke mye smell å høre :D

 

Angrer av og til litt på at jeg solgte den... men det var jo en bytte deal med en annen marlin LA rifle da.

Mystisk... jeg driver jo å påstår at jeg egneltig ikke liker marlin rifler, men det ser ut som det er 4 stk LA i hus nå...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Hornady LeverEvolution kuler eller ferdigammo 30-30? Får helt horribel presisjon i min Marlin 336XLR. Winchester Silvertip 150gr samler finfint. Begynner å lure på om dette er micro-grove riflinga som ikke er helt kompatibel... Litt rart når denne rifla skulle være designet med tanke på denne "superammoen" til lever action.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke micro-groove på xlr modellen. Har heller ikke fått god presisjon med FTX kulene, og det i flere ulike rifler. Ettersom de ikke gir den store fordelen ut til 200 m så ser jeg ikke den store nytten i de. Kuler til 30-30 har blitt utviklet og forbedret over lang tid, så holder meg til disse.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd jeg snublet over, måtte lese fra begynnelsen og ble glad over å oppdage en 45-70 sjel. Har en Marlin i 45-70 selv som jeg har arvet etter min far. Han importerte den fra USA når jeg var guttunge. Fikk hjelp av et utvandret familiemedlem som jobbet i etteretning over der. Han kom og gikk plutselig, og han var glad i våpen. Så han fikk kjøpt inn og sendt over en børse. Var med fattern når han hentet den på tollhuset, det lå den gang nede ved Oslo S, og det ligger der kanskje fortsatt, men uansett. Jeg husker vi satt på Nesoddbåten og skar opp tapen på isoporboksen og dro ut børsa. (det var den gang det ikke var komplett våpen paranoia). Fattern gliste bredt og det var siden en av favorittbørsene hans. Han laget mange ladninger, har mange små serier i våpenskapet. Alle med et tilhørende notat i ladeboken fra prøveskyting. Han lagde også en rådyrladning... Har aldri skutt rådyr med den da treffpunktet er noe avvikende fra elgladningen. Men vurderer å skyte den inn med rådyrladningen til høsten. På elg har det vært en fin børse som er brukt mye der det er mye gåing med hund, kombinert med skuddsituasjoner på kortere hold i skogen. jeg klarer ikke å huske helt når han kjøpte den, men husker jeg brukte den første gang da jeg fortsatt gikk på ungdomskolen. Omtrent i 1980, og da var den ikke ny:-) Mao har over 30 års bruk ikke gitt negative erfaringer...

Link to comment
Share on other sites

har endelig fått ei marlin 1895 CB i hus :D den blei kjøpt brukt hos børselars og er en ekte marlin. skinner sikte var allerede på plass, mangler bare reimfester å ei reim. gleder meg som en liten unge på juleaften til å komme meg på skytebanen å få prøvd den. men først må jeg få i gang ladepressa å da må man jo først ha litt ladedata... har kjøpt Meister hard cast kuler i 405 gr å 300 gr, kruttet er V N 130, remington tennhetter å remington hylser. noen som har ladedata de har lyst til å dele?? har litt ladedata men syns det er greit å ha litt bredt grunnlag når jeg skal begynne å lade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i lengre tid irritert meg over den treige matingen på min 1895. I går kappet jeg magasinfjæren og satt ladeporten i spenn over natten..Nå er det som å lade i smør :D

 

Skille

 

Noen som har prøvd å lade Swift A-frame 500 grs i kal 45-70, og har noen erfaringer å dele? Kjøpte disse på XXL, men ser nå at jeg ikke får brukt krymperillen pga for lang COL :roll: Kjenner jeg er ganske skeptisk til å kjøre patroner gjennom magasinet uten å bruke krymperillen..

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke ladingen av magasinet som var problemet med nevnte børse, men "matingen" fra magasin til mekanisme og kammer. Patronen kom i klem mellom magasinet og patronheisen slik at hele mekanismen gikk i stå. For meg så det ut som om timingen -av mangel på et bedre uttrykk- på mekanismen var helt feil. Dette etter å ha sammenlignet med mine to andre Marlin. Det gikk an å skyte så lenge man tok et veldig rolig ladegrep, men dersom man ladet normalt hurtig gikk den i stå. Ikke akkurat ideelt på en rifle jeg hadde tenkt å jakte med.

 

Nå kan det hende at aktuelle forhandler har fikset problemet -og det håper jeg inderlig- men jeg har grunn til å tvile på akkurat det.

 

Edit:

 

Et bilde er mer forklarende:

 

28wpdlj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å lade Swift A-frame 500 grs i kal 45-70, og har noen erfaringer å dele? Kjøpte disse på XXL, men ser nå at jeg ikke får brukt krymperillen pga for lang COL :roll: Kjenner jeg er ganske skeptisk til å kjøre patroner gjennom magasinet uten å bruke krymperillen..

 

Om du får for lang COL vil du neppe få patronene fra mekanismen til kammeret. Om du ikke krymper bør du holde deg til ett skudd i kammeret og ett i magasinet for å unngå søl og annet faenskap. Dersom du setter kulen for dypt bør du redusere ladevekten betraktelig. Husk at det er vanskelig å tyde tegn på overtrykk med en bøylerifle!

Link to comment
Share on other sites

Om man får for lang col , og krymperilla ikke passer, så kan en slik være et aktuelt verktøy. cannelure tool. funker som snus og er et flott hjelpemiddel. du kan sette krymperilla hvor du måtte ønske det. :mrgreen: Beklager uskarpe bilder, men det er ei utfordring å holde kamera samtidig som man trenger to hender til å betjeme verktøy

 

http://v5.tinypic.com/player.swf?file=ek3uaq&s=5" target="_blank" target="_blank" target="_blank">

Link to comment
Share on other sites

@ cpt.morgan, Jeg vil tro du finner løsningen på problemet, hvis det ikke er ordnet da, i denne tråden her : http://www.marlinowners.com/forum/jams-all-kinds/" target="_blank" target="_blank

 

Hvis det er samme børsa, så: been there done that.

 

Her er et par av de trådene som jeg la ut på samme forum i et forsøk på å finne hjelp da jeg sleit med børsa:

 

http://www.marlinowners.com/forum/45-70-govt/65649-new-1895cb-keeps-jamming-help-needed.html

 

http://www.marlinowners.com/forum/45-70-govt/67019-stiffer-magazine-spring.html

 

http://www.marlinowners.com/forum/45-70-govt/66685-loose-magazin-tube-1895cb.html

 

Etter å ha brukt flere måneder på å få den til å fungere kom jeg til at det er timingen mellom patronheisen og bøylesyklusen som var feil. Etter å ha samenlignet med mine to andre rifler av samme type kunne man tydelig se at heisen begynte å løfte alt for tidlig, og at den derfor låste fast patronen før den var helt ute av magasinet. Repeteringen fungerte bedre -men ikke perfekt- når jeg testet med innmaten fra en 1895G (nei, jeg skjøt ikke -jeg bare testet funksjoneringen).

 

Enden på visa var at jeg leverte den tilbake til forhandler for å få den fikset, men det er en laaaang historie som jeg ikke skal ta her.

 

Edit: ved en rekke anledninger var jeg sikker på at jeg hadde funnet løsningen, men gleden var kortvarig hver gang. Det samme skjedde på ny når jeg tok ladegrep i (for meg) normal hastighet. Kjell Olav, som har testet denne børsa ved en rekke anledninger, hadde ikke like store problemer siden han tar et roligere ladegrep. Dette har aldri inntruffet når jeg har skutt med mine to andre Marlinrifler -og jeg følte meg ikke komfortabel med en rifle som måtte manipuleres roooolig når den var tiltenkt bruk på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde som illustrerer problemet. Max col for min Marlin for å kunne kjøre patroner gjennom ladeheisen er 66,7 ish.

Til venstre er 300 grs Remington, med col 64,75 mm. Til høyre Swift 500 grs, med col på 73,99 mm.

En ting er at kulen er veldig lang. Det som bekymrer meg er at spissen på kulen som er helt flat, passer perfekt på tennhetten til patronen foran i magasinet..... :evil:

 

29x894w.jpg

Link to comment
Share on other sites

@artillerist

cannelure-verktøyet kjøpte jeg hos Pettersens våpenforretning i Harstad. var innom å fikk meg en kopp kaffe, da han spurte meg om æ ville se no fint. Æ åpna eska , skjønte med en gang hva det var, å sa at den kjøpe æ, uten å spørre pris.

pettersen skaffer ikkert flere på forespørsel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...