Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Hylser: Winchester bedre enn starline bedre enn remington(ut fra hylsevolum)

Krutt: Selv bruker jeg Norma 200 og vv n140. (Ellers er vel Norma 201 og vv n130 og 133 mye brukt også)

Kuler: Har selv noe 300gr, men til det bruket har jeg andre våpen, så det blir helst til at jeg skyter med full-pupp-ladninger med 405gr kuler. Clarry med GC og Rem SPFN.

 

Har foresten Lee sin krympedie. Liker den godt!

 

Winchesterhylsene bør unngås, da de kan sprekke allerede etter første ladning (flere av mine gjorde ihvertfall det) Kjøp Starline, de er litt tykkere i godset. De er lettere å sette kulene i og, uten att hylsehalsen krøller seg.

Jeg kjører 350grs Hornady FP til både lek og alvor, enkelt og greit. Liten erfaring med de på større dyr enda, men de mindre detter.. :-) Ladet etter ladeboken med 58 grs VV 135 , Federal hetter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg planlegger en Skinner Alaskan, men forstår det slik ut ifra Skinner at man bør kjøpe baksiktet først, og deretter regne seg fram til hvor høyt forsikte man skal ha, og deretter kjøpe det. Eller kjøpe et som er for høyt, og file det ned.

 

Hva har dere gjort? Regnet ut, eller filt? Eller kanskje begge deler?

Link to comment
Share on other sites

Hva har dere gjort? Regnet ut, eller filt? Eller kanskje begge deler?

 

Når det kommer til min 1895G, så ble det feilregning og filing. Før jeg filte landet kulene langt under på 100 meter. På 336' en stemte det imidlertid med en gang.

 

Jeg må atter en gang komme med mine dumme meninger, jekkebørser skal ha stort hull forran 8)

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig, bortsett fra at .30-30 er en artig patron :wink: !

 

Nå leker jeg med tanken på å konvertere XLR' en til en SDG...

 

336sdg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har lest til øyet er stort og vått om ymse kikkertløsninger for Marlin'en.

 

Den mest aktuelle for meg nå er en Leupold FX-II Scout IER 2.5x28mm montert i QRW ringer. Noen synspunkt på denne?

 

Har sett dette siktet, Leupold 1.5-5x33 VX-R Scout Scope:

http://swfa.com/Leupold-15-5x33-VX-R-Sc ... 51466.aspx" target="_blank

 

men det er ikke å få tak i utenfor good ol' US of A. Får se om jeg greier å grave fram en onkel i Amerika som kan handle for meg... Har sendt epost til importør men intet svar så langt.

 

Har dere andre aktuelle siktemidler å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Leupold FX-II Scout IER 2.5x28mm på ebay i vår etter at norsk importør ikke viste interesse.

Amerikanske leverandører ville ikke levere til Norge pga at Leopold hadde leverandør i Norge.

Men ebay fixet biffen. Betalte med paypal og siktet kom i posten på ei uke 8)

Funker bra på min 1895 SBL. Vurderer å teste det på 460'n også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått på picatinny skinne, og kan nå kryssbytte sikter med "den sorte rifla" og har hatt ett par kosekvelder med Aimpoint på jekkebørsa, og det føles veldig riktig. Kanskje litt feil med en CompM4 på en slik børse, får se hva som dukker opp av ideer her fremover.

Noen som har testet noe slikt http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14005&prodid=826 ?

Link to comment
Share on other sites

og jeg kjøpte en Leopold 2x20 EER fra shadob, venter nå på xssights scoutskinna + Warne QR ringer. (Lokale forhandleren her forhandler alt av Midway stuff)

 

(Kjøpte samtidig skinne til Ruger GP100'en min - har alltid hatt lyst til å prøve kikkert på revolver :P )

Link to comment
Share on other sites

Siktet ble en Leupold 2.5x28 scout, med QRW montasjer. Avtrekker en Wild West utgave, som blir skrytt opp i skyene rundt omkring på nettet. Godt mulig akkurat den er unødvendig, kommer langt med tålmodighet, fine pussesteiner/sandpapir og letting av fjærer men men.

Link to comment
Share on other sites

Da var SBL'en mottatt. Utrolig stilig børse, liten, kompakt, virker veldig solid. Pent treverk, gode sikter, alt som jeg ville ha det. Virkelig bra!

 

MEN, innvendig maskinering og tilpassning... Jeg har en Baikal og en CZ fra før, ingen av disse stiller i topp-klasse når det gjelder fit and finish, men Marlin tar kaka. Så utrolig mye metallspon, skarpe kanter og generellt "slappt" maskineringsarbeide har jeg aldri sett før i mitt liv. Trodde aldri jeg skulle si det men folka hos Marlin skulle hatt et par uker kurs hos Baikal for å lære hvordan gjøre ferdig våpenet før kunden får det.

 

Har demontert i biter nå, og sitter med nålefiler og sandpapir type 2000 grit for å pusse over innmat (alt som ikke er relatert til låsing selvfølgelig). Ved første lading så fløy det messing og blyspon fra patronene da alt relatert til ladeporten var knivskarpt. Måtte passe fingra for å unngå og skjære meg. Sånn er det ellers i kassa og. Skarpe kanter over alt.

Utvendig ser den meget bra ut, fin finish. Litt stusslig kolbetilpassning til selve kassa, ser lys igjennom :D Men dette er og noe jeg kan fikse etter hvert.

 

Heldigvis en enkel jobb, og liker å pusle, skal bli bra til slutt. Men fy flate! :D

Link to comment
Share on other sites

Ny i tråden, og den ferske eier av Winchester 94 ranger. Har ikke testet den enda, men det slår meg at det er en noe merkelig sikring på denne. Det virker som om man må ta den spente hanen litt tilbake, for så å trykke avtrekker inn for å få ned hanen. Stemmer dette? Vil ikke skuddet gå av?

Link to comment
Share on other sites

Høre ut som om du bare spenner den halvveis.. de fleste moderne våpen med utvendig hammer har en sikring som gjør at den ikke kan gå av om man drar hammereren ufullstendig tilbake. F.eks om man hekter den fast i noe under jakt.. Hammer må helt tilbake for å kunne ta avtrekk. Gamle hagler har gjerne ikke denne funksjonen. Noen land har restriksjoner for import av våpen uten denne funksjonen, f.eks vanskelig/umulig å selge en Mauser C96 pistol til Australia.

Link to comment
Share on other sites

Ny i tråden, og den ferske eier av Winchester 94 ranger. Har ikke testet den enda, men det slår meg at det er en noe merkelig sikring på denne. Det virker som om man må ta den spente hanen litt tilbake, for så å trykke avtrekker inn for å få ned hanen. Stemmer dette? Vil ikke skuddet gå av?
Hei lundls. Flott at du ikke har testet børsa enda. Det ville vært uforsvarlig, da du ennå ikke er fortrolig med børsas funksjoner. Hold patronene unna til du er sikker på hvordan alt virker.

 

Hanen har en stilling helt tilbake, som kalles helspenn. Og en stilling halveis tilbake, som kalles halvspenn. Helspenn er avsikret og klar til skudd. Halvspenn er en sikringsstilling, der trykk på avtrekkeren ikke fører til avfyring. Trekker du hanen helt tilbake for å klikke (simulere avfyring), er det viktig at du, under avtrekk, klemmer bøylen opp/inn mot kolben. Det sitter en liten knapp under der, som bøylen må holde inne for ikke å låse avtrekket (dette er en slags ekstrasikring). Hvis du skal sikre i halvspenn (avbryte avfyringen). må du holde på hanen i bakerste stilling (helspenn), mens du trykker inn avtrekkeren (husk å klemme bøylen mot kolben). Hanen vil da bevege seg fremover, men du holder hanen igjenn slik at du bare tillater den å komme i halvspenn. da slipper du avtrekkeren, og hanen skal da stå i halvspenn. Glipper du hanen i denne prosessen, og har en patron i kammeret, vil det si PANG. Øv masse uten patroner først. Til du er sikker på hvordan dette fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Har vært gjennom de første to pakkene med ammo, utrolig artig! Denne børsa liker jeg. Men lading en nødvendighet, 2 pakker kjøpeammo er ca 1100kr og når det er artig å skyte så går det unna.

 

Rekyl i 45-70 er kjempefin, merker sparket på liggende skyting men ingen problemer.

 

SBL'en kommer med XS ghost ring sikter, de ser bra ut og funker på kort hold men på 100m så blir sikteåpningen alt for stor for meg. Må putte inn en foring av noe slag, var vanskelig å få sentrert kornet. For kortholds "ÅHERREGUDDERKOMMERBJØRNEN!!!"-skyting så passer de sikkert utmerket. Greide 4 av 6 skudd på bøffelen på Nidarosbanen, den ligger vel på 430m hold? Måtte holde "litt" over (NB! sikkert ikke sentergongtreff).

 

Kikkert ligger på posten så den skal testmonteres i dag, da skal det artig å få sett hvordan børsa samler.

Link to comment
Share on other sites

Er bøylerifler noe å ha ?

 

Har hatt to stykk, men må si at jeg ikke kan klare å finne noen plass til en bøylerifle i min garderobe.

 

Ser ingen fordeler med slike våpen, men dersom du setter pris på ett våpen som er litt tungt og klumpete med lang lukketid, middels presisjon og som ikke er noe særlig behagelig å skyte med så, ja det er noe å ha.

Link to comment
Share on other sites

Tipper du vil få et litt annet syn på liggende skyting når du får opp farten med hjemmeladet ammo.,.

He he - du var før meg! :mrgreen:

 

Ser ingen fordeler med slike våpen, men dersom du setter pris på ett våpen som er litt tungt og klumpete med lang lukketid, middels presisjon og som ikke er noe særlig behagelig å skyte med så, ja det er noe å ha.

 

Tungt og klumpete...? Ikke vet jeg hva du sammenligner med, men jeg er fryktelig uenig i den beskrivelsen. Lukkertid? Vel, jeg tror ikke dyrene merker forskjell. Middels presisjon? Jeg vet ikke hva du mener må til for å ha ihjel et/ en.... (fyll inn det som passer), men mine bøylerifler leverer så absolutt ikke noe dårligere presisjon enn det som er tilfelle med standard boltrifler. Nei, det er ikke "høl i høl", men definitivt tilstrekkelig til hva nå enn jeg skulle finne på å slenge et skudd etter.

Link to comment
Share on other sites

Tipper du vil få et litt annet syn på liggende skyting når du får opp farten med hjemmeladet ammo.,.

He he - du var før meg! :mrgreen:

 

Joda, husker fortsatt noen skudd jeg tok i benken med hjemmeladningene dine Malle.

Godt foroverbøyd over bordplata slik at kroppen flyttet seg minimalt i rekylen. Det var ikke direkte behagelig :mrgreen:

Fabrikkammo er pusekatter i forhold når det gjelder 45/70.

Link to comment
Share on other sites

Joda! den sparker:

Jeg fikk min nye Marlin GS her for få dager siden. Jeg har forsåvidt alltid hatt et sentimentalt forhold leveraction-rifler. Det har sikkert lite med fornuft å gjøre, men det handler om å ha det gøy i den tiden man har her på jorden. Jeg har i mange år hatt gleden av å eie en Winchester mod.94 XTR med pen nettskjering og god gammeldags topputkast, heldigvis ikke AE utkast.

Kaliber 30-30, jeg blir aldri lei av den rifla. Den krever mye av deg som skytter og hjemmelader, og ikke minst disiplin på avstandsbedømmelse på levende mål, jeg tar det pent for min del, strekker ikke over 100 meter.

Ellers har jeg våpen nok for flattskytende behov hvis det trengs.

Marlin GS pakket jeg ut av esken for 1,5 uke siden, jeg må si at det var en kortvokst plugg.

På bakevekta til kona fikk jeg 3 kg. mot Winchesterens 3,2 kg. Jeg fikk mine bange anelser om rekyl, ja! Nå sist helg fikk jeg testet den med hjemmeladninger. Jeg valgte i utgangspunktet en kule som sto i tabellen til VihtaVuori, en 350 grain Hornady. Jeg valgte å holde meg under maks ladninger til å begynne med. Jeg kommer ikke til å fortsette utover tabellen heller.

Jeg fant ut at dette holdt for min del mer enn nok, treffpunktet på reinsdyrfigur var greit fra 50-100meter.

VihtaVuori tabbelen oppgir N-130,= 48,0 - 53,4gr. med Hornady 350 grain.

Jeg oppnådde følgende med 18,5" løp:

N-130= 48,0gr. v/0 571 m/s.

N-130= 50,0gr. v/0 597 m/s.

N-130= 51,0gr. v/0 604 m/s. Jeg ga meg der

Dette sparker mer enn min 7mm.Rem.Mag med full jaktladning 175gr. kule.

VihtaVuori oppgir med Hornady 350gr. N-133= 50,3 - 57,4gr.

Jeg testet:

N-133= 52,0gr. v/0 556 m/s.

N-133= 55,0gr. v/0 599 m/s.

N-133= 56,0gr. v/0 604 m/s. jeg ga meg der.

N-135= 58,0gr. v/0 572 m/s. jeg ga meg der.

Jeg fulgte de samme ladningene med Berrys kuler i 350 grain, og fikk omtrent samme fart.

Jeg kommer neppe til å LIGGE på skyebanen med disse ladningene, det sparker! Testene tok jeg på privat eiendom langt unna folkeskikken. Nå har jeg fått 405 grain kuler og 350 grain kuler fra Clarry Haglund og er klar for å teste disse. Jeg har lite erfaring med rifle og blykuler, men jeg er rådet til å starte 5-10% under mantel-ladninger. Hvis noen her har noen trygge tips så mottas dette med takk.

 

Jeg angrer IKKE på kjøpet, våpenskapet trenger noen maskotter innimellom alt anerkjent dusinseriøst. For mitt vedkommende blir det Skinnersikter etter hvert med ambisjoner på elg ved maks 100 meter. Skulle jeg få muligheten ved deler av tiltenkt område i terrenget blir det neppe elg over 50 meter. Jeg gleder meg til elgjakta 2013, men nå har jeg god tid til å bli kjent med våpen og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Clarry sine 405 grainere med n130 klarer opp mpt 1900ft/s men da nærmer du deg kraftig rødstreken med en marlin med langt løp. Med guidegun har du litt mer å gå på. Tusentipset e at du må begynne å være forsiktig fra 45 grain og opp. ;) da e det enda en god bit igjen til kamikazeladningene æ bruke på elgjakt :roll::twisted: der bruke æ heimestøpte 410 grainere

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...