Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Hei ser du har problemer med å få marlinen og fungere jeg har en 1895 Cb i caliber 45-70 har aldri hatt problemer medrifla harladet med svift 350 grain,remington 405 grain, 300 grain og lee 500 grains blykule bare husk og sjekkmaks lengde på ferdig patron, se vitaworis ladetabell,har ikke hatt problemer med matingen av disse kulene se også marlins manual for max patronlengde. Med hilsen arne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fekk plaffa av ein del skudd med 1894 44mag marlinen min i påska. Stor stas! Var uformell jaktfelt for jaktlaget på eit jorde. Tok nokre prøveskudd liggande først, men fant ut det var håplaust, dei ender opp ned og til høgre. Mistenker at eg ikkje får til skytestillinga pga kort kolbe.

 

Så eg tok lika godt alt saman ståande. Svært gøy, og ikkje så hakkande gale treffmessig heller :) Det var nesten som eg fekk lyst til eit par bøylerifle til...

 

No brukar eg eit gammal aimpoint-sikte - det ser ikkje heilt estetisk ut, men det fungerer svært godt.

Link to comment
Share on other sites

Marlin har på siden, Winchester 1892 på toppen.

For marlin vil jeg si en 3-4 000 er grei pris, og litt mindre for en winchester.

Vet om en 1892 som er tilgjengelig.

 

Grei pris ja, men ver forberedt på å leite litt :) Eg betalte 3500 for min i 44mag for to og eit halvt år sia, men då hadde eg søknaden liggande med daglige turar på Finn i 5-6 månadar før eg fant ei til den prisen. Men då var den og med påmontert skinne, som kom godt med, så eg hadde flaks der!

Link to comment
Share on other sites

Hum... det går vel litt i perioder. Har ikke hatt så mye problemer med å komme over forksjelloige marliner når trangen har vært der. :mrgreen:

 

Spømsmålet er vel, er det like gøy med guide gun som med ei kort 44mag? Eg har hatt ei i henda, og den var jo litt meir "rørslig" eller "robust" eller kva ein no kallar det på fint :D Men har ikkje fått brent av fem skudd i ei, så veit ikkje heilt kordan det er.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

"har aldri hatt problemer medrifla harladet med svift 350 grain,remington 405 grain, 300 grain og lee 500 grains blykule"

 

Alle mine Marlin rifler med Micro Groove løp - har aldri fungert med annet enn enn mantel.

Men du verden hvor godt de har gått med mantel :D

 

Mine siste Marlin`er uten MG - har fungert som hakka-møkk med bly og mantel :thumbup: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå ser det ut til at jeg også blir innehaver av ei bøylerifle, en Marlin mod 30AS produsert i det herrens år 1989. Avtalen ble gjort i går, men basillen bet allerede da jeg så denne tråden i fjor høst.

Er det noen som har erfaring med denne modellen?

Gleder meg som en unge til å få den i hus :)

 

Hva er god ammunisjon til trening og jakt i 30-30win? Tenker i hovedsak på fuglejakt, kanskje også rev.

Kan man lade spisse kuler til denne børsa, eller kan patronene skade hverandre i magasinet, få for lang totallengde, evt andre problemer?

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse :D

Ja, du kan lade med spisse kuler. De heter Hornady FTX flex tip ( tror jeg. Arrester meg hvis jeg tar feil)

Disse har en myk plast tupp som skal avverge ufrivillig avfyring i rørmagasin

Alt annet av spisse kuler er helsefarlig hvis det ikke lades enkeltskudd. Flat tip eller round nose er vanlig føde i 30-30

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

Jeg har en win mod. 94 i 3030 som jeg bruker litt til rådyrjakt. Kan noen av dere anbefale et litt bedre sikte enn det originale skur/korn sikte? Gjerne noe i rettning et slags jaktdiopter eller noe.

Jeg er er helt grønn på område så jeg hadde satt pris på noen tips. Linker til det dere snakker om hadde vert fint.

 

korporal

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg å sett noen skrive litt om kulevalg:

 

Hva er de forskjellige kulenes styrker og svakheter? Og hvilke kuler til forskjellige bruksområder?

 

Jeg tenker i utgangspunktet mest på slike som Clarry's 405 gn bly, Woodleigh 405 gn Soft Point, Remington 405 gn Soft Point, kanskje noen kuler på 350 gn også?

 

Hvilke erfaringer har dere?

 

Ja, og med det samme jeg spør: Mantlede eller blykuler? Ikke som i "hva er best", men som i "hva bruker man til hva".

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg syntes det marbel tang sight så interessant ut. Hvor kjøpte du det? Eventuelt hvor mye betalte du? Fjerner du baksiktet ditt da? Krever det litt taktikk og øvelse for og få til og skyte godt med det?

Link to comment
Share on other sites

Bruker ei heimestøpt kule på rundt 16 bhrinell i hardheit og vekt på 410 grain ladet til rundt 1900ft/s. Det blir hull tvers gjennom. Erfarer ar om man er uheldig å treffe bein i bogen, blir utgangen styggere enn om man ikke treffer bein. Dette er nok likt uansett hvilken kule og kaliber man brukerei mantelkule fra f eks woodleigh har jeg god tro på, og spesiellt tunge kuler i moderat fart. 405 grainere er fine, og trenger ikke topplades for å stå elgkravet på 100 m

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Klarer vel knapt og skape harde ladninger i 3030 :D

 

Jeg skjønner ikke helt det med baksiktet? Fjerner man baksiktet da eller? Hvis man skal justere diopteret over skuret vil jo børsa treffe høyt...

Hvordan bruker man kornet sammen med diopteret?

Jeg har skutt med diopter og hullkorn da jeg var aktiv i DFS for mang år siden så jeg vet hvordan det fungerer med hullkorn. Klarer bare ikke se for meg hvordan det fungerer med korn i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Ah... hadde fått det for meg at det var .45-70. Med .30-30 skulle det ikke by på noen utfordringer.

 

Med stolpekorn, så "setter" jeg ønsket treffpunkt på toppen av stolpen - og fokuserer etter beste evne på stolpen. Diopteret ser du gjennom, og uten at du egentlig tenker over det vil øyet plassere det du fokuserer på midt i sirkelen/ hullet. Du trenger derfor kun å forholde det til to fokale plan -målet og forsiktet- i stedet for tre som ved skur og korn.

Link to comment
Share on other sites

Skal gå til innkjøp av kuler, hylser krutt etc for lading. Kan noen komme med noen tips til brukandes komponenter så jeg slipper å handle inn alt mulig rart for å prøve?

 

Om vi starter med ladninger for pappskyting (blir ikke jakt med denne før neste år ihvertfall) så ser jeg for meg en "lett" og en "tung" pappladning, dvs en kosepatron og en sprekt ladet.

 

Hva er egnede kulevekter for dette? 300gr HP (Hornady) og 405 blykule (Clarry)? Hva med enda tyngre kuler, blir vel bare mer og mer regnbue så liten vits utenfor jaktsituasjon?

 

Passer det med samme type krutt og tennhetter for disse to ganske forskjellige kulevektene? Skal gå gjennom Ladeboken og se hva som står der, trenger bare litt innspill til å starte med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin SBL og har gjort det ganske enkelt

 

405 RCBS fra Clarry til trening, 405 Woodleigh til jakt.

Bruker N130 krutt, starline-hylser og federal hetter.

43 grs N130 bak kula fra Clarry gir i mitt våpen 1770 ft/s

45 grs N130 bak Woodleigh gir i mitt våpen 1770 ft/s

Samme treffpunkt på 100m

 

Dette er ingen atom-ladninger, men prøv deg frem. 45 grs N130 bak clarry-kula gav 1850 ft/s. Husk krymp!

 

Anbefaler å gå til innkjøp av Wild West Trigger først som sist... Originalavtrekket på børsa mi var skikkelig rævva. Nå er det fullt på høyde med ei god boltrifle

Link to comment
Share on other sites

Hylser: Winchester bedre enn starline bedre enn remington(ut fra hylsevolum)

Krutt: Selv bruker jeg Norma 200 og vv n140. (Ellers er vel Norma 201 og vv n130 og 133 mye brukt også)

Kuler: Har selv noe 300gr, men til det bruket har jeg andre våpen, så det blir helst til at jeg skyter med full-pupp-ladninger med 405gr kuler. Clarry med GC og Rem SPFN.

 

Har foresten Lee sin krympedie. Liker den godt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...