Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

rp15oryx skrev (2 timer siden):

Og N-140? Har nokre boksar av dei eg og. Kven tek avtrekksjobb med slike rifler? Har hatt 356en med på jakt nokre gonger, men aldri komme til skot. Og ho er krevande å skyta godt med…

Kanskje Rafdal våpen fikser avtrekk. Brukar ein dose n-140 bak kula eg og, trivelige rifler å jakta med.

Link to comment
Share on other sites

rp15oryx skrev (3 timer siden):

Kven tek avtrekksjobb med slike rifler?

Har snakka med Rafdal om avtrekket på mi Winchester 94 i 356 Winchester. Han meinte han skulle få det betre. 

 

Breiðisjor skrev (3 timer siden):

og har heller ikke hjerte til å plassere Aimpoint på et 100+ år gammelt klenodium

Eg har kjøpt meg eit slikt feste til mi Winchester:

https://www.turnbullrestoration.com/gun/dovetail-red-dot-mount-vortex-venom-burris-fastfire-winchester-94-1892-barrel/

 

Litt styr å få det over då han ikkje vil selge til utlandet, men med eit slikt fraktfirma der du får di eiga adresse i statene, gjekk det greit. Då treng du ikkje gjere nokon forandringar på børsa. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@stigfender - Løsningen til Turnbull var ikke dum, nei. Mye lekker restaurering av gamle våpen på siden deres, også. En avtrekksjobb og generell overhaling hos børsemaker står også på TODO-blokka mi. 

 

Den gamle Winchester'en min har visstnok bare hatt en eier før meg her i Norge og ble benyttet bl.a. til rådyrjakt på 50-/60-tallet. Mye "patina", men teknisk virker den å være i god stand.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, han har litt forskjellig snop han der :-) Det eg endte opp med å gjere, var å sette på eit dioptersikte. Noko ala det som er vist under. Fant eit som eg berre kunne montere med eksisterande hol i låskassa. Då kan du bytte ut og prøve forskjellige apertur og sjå om du finn noko du er nøgd med. Har og gått over til korn-framsikte og ikkje stolpe. Synes det er lettere plassere siktepunktet i høgden på dyrefiguren med korn. 

 

image.png.18705ddaca40e476f182fb1d8a38e10f.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (10 timer siden):

Korn? Mener du da et tynt mere spisst korn - eller det opprinnelige pærlekornet...

Usikker på norsk terminologi, men det er vel det amerikanarane kallar "bead sight" og me kaller perlekorn? Ser i alle fall slik ut:

 

image.png.58631487872303a75704bc27686fe3b6.png

Skyt betre samlingar på tilpassa blinkar med stolpe. Har prøvd meg fram med runde blinkar av forskjellig størrelse og å halde "klokka 6". Har hatt best resultat med firkanta svarte blinkar og å halde i underkant. Men dette fell vekk når eg skal skyte på hjorten. Då skyt eg betre med korn/perlekorn. 

Edited by stigfender
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har en 1894 30-30, kjøpt for en del år siden, og skutt kanskje 10 skudd med. Dette er en -63 modell, altså av pre-64 modellene som er ettertraktet i statene. Ser prisene der borte ligger nord av $1000, alt etter årstall, modell stand osv.

Hva er realistisk prisnivå på denne her til lands? Jeg har skutt kanskje 10 skudd med den selv, og i følge jakt og friluft som jeg kjøpte den av trodde de ikke forrige eier hadde skutt med den i det hele tatt, kanskje noen få skudd.  Alder tatt i betraktning er den utrolig fin, men ikke 100% strøken. Har såvidt begynt å tenke tanken om å la denne gå videre, til fordel for andre investeringer og frigjøre plass, men det kommer an på hva realistisk prisnivå er. OBS: ikke salgstråd, da jeg langtfra har bestemt for hva jeg vil gjøre...

1894.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zenith skrev (47 minutter siden):

Ser prisene der borte ligger nord av $1000,

Jeg skal ikke prøve å være takstmann, men prisen over dammen kan være hinsides markedet her på berget. Eks. En Springfield Krag i 30-40 kaliber sto hos en våpenhandler her i mitt distrikt i noen år, prisen var ca. kr.5.000,- Original stand og grei finnish. Jeg tror den ble slukt i et konkursbo. I USA snakker vi om prisklassen tett oppunder kr.30.000,- Jeg har en Colt Trooper i kaliber 22LR. Denne prises til ca. kr.15.000,-  ($ 1.500) over over dammen, her i Norge er det betydelig under. En Kongsberg M/1914 (Kongsberg Colten) går visstnok laaaangt over norsk markedspris, det samme gjør visst Colt Diamondback i .22LR. Colt i det hele tatt kan ofte være priset langt over norske markedspriser. Å føle seg frem til markedsprisene i USA kan være langt unna det en kan forvente seg i et norsk marked. Her i Norge er det bare å legge ut følere å se hva et norsk marked vil betale. Ofte kan våpen og samlerammunisjon være høyere priset i opprinnelsesland. Markedet i USA kan være merkelig høyt og merkelig lavt på enkelte våpen og noen andre ting.

 

P.S. Kunne vært interessant å sett et nærbilde av låskassa på motsatt side🙂?

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i dine betraktninger, og det er derfor jeg undres. Ligger ingen inne på Finn heller, så vanskelig å finne noe å sammenligne med. Må vel eventuelt bare legge den ut og se hva markedet sier. Er ihvertfall ei fin børse. Hadde tenkt at den skulle bli en back to basic rifle ved rådyrjakt, men har blitt en safequeen. Hadde også en tanke om at den var en kuriositet som kunne være artig å overta for junior når jeg får ettroms med torvtak, men han har mindre enn null interesse for jakt. Bilde av låskasse legges ved. Litt støv på den som du ser. 

IMG_7330.jpeg

Edited by Zenith
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladeporten er forskjellig på Pre 64 og de nyere, også blånering med mer. Den jeg har har den siste versjonen av ladeport, litt simplere enn den maskinerte som er på Pre 64.

Jeg tillot meg å bruke bilde ditt, håper det går greit?  Det ser ut som du har en godt bevart Pre 64, fin sak den der! Jeg hadde en Pre 64 modell 94 på hånden en gang for en billig penge. Jeg var ung og måtte prioritere familie, jeg var "raka fant". Kaliberet var 25-35 WCF.  Jeg savner tilbudet den dag i dag😎

Win.pre 64.jpeg

Win.94-1981.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (15 timer siden):

Hvorfor ikke prøve den? Kunne være artig.

Børsa er prøvd den, som jeg sa har jeg skutt kanskje 10 skudd med. Artig å skyte med!

Vaquero skrev (15 timer siden):

Jeg tillot meg å bruke bilde ditt, håper det går greit? 

Ingen problem!

lao skrev (17 timer siden):

Tippe pris vil Vera mellom 5 å 9000

Er i det området jeg også ser for meg at det ligger. I tillegg er det ikke akkurat i nedgangstider priser på sånt stiger. 
tror beste alternativ er å prøve den på Finn og se hva folk vil betale. Men da må jeg bestemme meg om jeg vil selge først. Sitter langt inne, liker den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det hadde vært stas med en Winchester modell 1895 i et eksotisk kaliber med noenlunde grei tilgang på ladekomponenter. Eks. i kaliber .30-40 Krag eller 7,62x54R.

Den russiske versjonen som kom under første verdenskrig er litt lang og tung, derimot kom det noen lettere og hendigere versjoner i .30-40 Krag (.30 US). Winchester modell 1895 har en interessant historie fra krig og fred. Rifla ble introdusert i 1895 for kaliber .30-40 Krag og merkelig nok for to svartkruttpatroner da verdens våpen og ammunisjonsindustri var opptatt med å kappes om røksvakt krutt. Mens svartkruttepoken var i ferd med å dø ut lanserte Winchester to svartkruttpatroner i kaliber .40-72 W.C.F. og .38-72 W.C.F. ( i 1895! ) Disse to patronene .40-72 W.C.F. og .38-72 ble ingen suksess. Rifla i disse svartkruttversjonene forsvant fort, patronene gikk ut av listene i 1936, derfor er det sjeldent å komme over disse patronene til samling.

 

Modell 95 ble også kamret for de kraveløse .30-03 Govt. og 7,92x57 og i .30-06, det finnes noen modeller 95 som har kaliber i .270 Winchester. En virkelig klassiker for storvilt er .405 W.C.F. Her i Norge kan tilgangen på hylser og kuler være utstabilt tilgjengelige. Derimot er det enklere med tre morsomme kravepatroner som .303 British og .30-40 Krag eller 7,62x54R.

7,62x54R for den russiske ordren levert under første verdenskrig er de fleste riflene preget av røft bruk og tidens tann, at det skulle finnes et pent eksemplar i Finnland er nok ikke umulig, mange havnet der, også i Spania - (Russisk bistand til borgerkrigen) . Rifler i kaliber .303 British forkommer en del i Canada.

 

A. M95.JPG

 

B.M95.JPG

40-72 W.C.F. og .38-72 W.C.F. er ikke helt like, det er noen små dimensjonsforskjeller.

.40-72 W.C.F. leverte en 300 grain kule v/0 i overkant av 1400 ft.

Den legendariske .405 W.C.F. for røksvakt krutt kom i 1904 og presterte i samme kulevekt 2200 ft.

Litt tidligere i 1903 lanserte Winchester sin .35 W.C.F, denne leverer kuler fra 200 - 250 grain i hastighetsområdet 2100 ft. - 2500 ft. litt avhengig av kulevekten. Winchester lot denne patronen utgå på midten av 30-tallet.

C.M95.JPG

 

D.M95.JPG

 

Det litt spesielle med den russiske mod.1895 var at den fikk en klipssporløsning utvendig på låskassa, samme ladeklipset som til Mosin-Nagant

E.M95.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
bobby skrev (5 timer siden):

Den gamle traveren behøver løpslengde iaf om man vill lade den lovlig til hjort.

 

Dette har vi diskutert her før, og undertegnede har bl.a. sett feil på yards og meter og påstått at Leverevolution i 24" Marlin er lovlig til storvilt, men det har blitt behørig tilbakevist. 30-30 er småviltpatron i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Skjønte det, men poenget mitt var at 30-30 ikke kan lovlig benyttes til jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv og bjørn. Da blir det mer virkningsfullt å kalle den en småviltpatron enn å si at den er en storviltpatron som ikke kan benyttes til elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv og bjørn. Selv om det er det som er presist. 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.30-30 Winchester Center Fire er en liten patron, egentlig:

Hylsen er gammeldags med lang hylsehals, relativt lite hylsevolum. Eks. fra ladetabellen til Vihtavuori så går det på pluss/minus 30 grain N-140  krutt for 150 -170 grain kuler. Nå er ikke det det største poenget, men energien som ikke er i nærheten av .308 Win eller 6,5x55. I USA skyter de hva som helst med dette kaliberet, her i Norge må vi forholde oss til at rådyr er maks størrelse på storvilt. Å prøve å tyne ut litt til med løpslengde og ladninger - utregninger - over kronograf for å komme innenfor energikravet blir søkt. Trenger man en 6,5 eller en .308W der omkring, kjøp en. 

DSC06905.JPG

.30-30.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (9 timer siden):

Skjønte det, men poenget mitt var at 30-30 ikke kan lovlig benyttes til jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv og bjørn.

 

Og da må jeg, igjen, fremme tanken om ei "mellomgruppe" for patronkonstruksjoner. 6 mm-patroner av noenlunde konstruksjon, og mange andre (hvertfall 30-30), duger godt på alt overnevnte, i resten av verden, unntatt voksen elg, og bjørn som blir sint, når den blir skutt på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De norske kaliber-/ytelses-kravene er jo smør på fleskl. Først stiller man krav til energi, og så til kulevekt. Og kulene skal jo være "ekspanderende". Til overmål krever man så en minstediameter på 6,7 mm.

 

Skal tro hvor mange av "ekspertene" i DN som klarer å se om det er ei kaliber .257- eller .264-kule de får slengt foran seg, uten mikrometer? (Jeg må bruke "skarpsynet" for å se om det er en 35 Whelen-, eller en 9,3x62-patron jeg har foran meg. Jeg har ikke "øyemål" til å se forskjell på ei kaliber 35 (.358) og ei 9,3-mm (.366) kule).

 

moviken skrev (53 minutter siden):

Alltid drømt om en .257 Roberts.

 

Og jeg om en 25-06, uten å heller måtte bruke villkatten 6,5-06.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått drømmebørsa i hus (og då er det vel på jakt etter ny drømmebørse??). Ei Winchester (japanprodusert Browning) 71 i 348 Winchester. Må seie at dette er noko av det mest solide og "hydrauliske-følande" bøylebørse eg har kjent. Har ei WInchester 94 i 356 Winchester og ei Marling 1895 i 45-70 å samanlikne med. Winchesteren er den slarknaste av dei og Marlinen ligg omtrent i midten. 

 

Denne Browningen skal vistnok kome frå ein samling, og eg er relativt sikker på at den aldri har vore skoten med. Einaste problemet var at bakstokken er sprukken på to plassar. Så det vert litt liming/bedding av bakstokk før eg får den med meg på banen. 

 

Er det nokon som har noko erfaring med liming av slike sprekker i to-delte trestokkar? Lurer litt på å bruke vanleg trelim. Titebond er anbefalt frå ein del "ekspertar" på nettet. Men så er det andre igjen som anbefaler epoxy. Det er ikkje mykje bevegelse i desse sprekkene, så eg må ha noko som flyt godt, og som ikkje herder med ein gong. Så då går superlim ut. 

 

Illustrasjonsfoto frå nettet. Men dette er samme utgåva eg har:

 

image.png.4bd646e0388c55ddbe9f453c9c747f7d.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Browning 71 er fine greier ja. Har en 1886 selv, 71 er jo en forbedret utgave av 86.

 

Det lages nå italienske replica i både tradisjonelle og mer moderne varianter, Pedersoli har noen forskjellige modeller basert på 1886/71.

 

For å kunne gi råd om stokkreparasjon trengs gode bilder av sprekkene, helst med stokken løs fra stålet. Avhengig av hvor sprekkene går kan det hende en bør legge inn stålforsterkning på tvers av sprekkene, og det kan bli nødvendig å tilpasse tre til stål og eventuelt bredde så det ikke sprekker igjen. Har limt et par todelte stokker med godt resultat, men er ingen ekspert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med å bore eit eller fleire hol langs sprekken så godt det lar seg gjere. Så tilpasse ein rundpinne til dette holet, fyllet holet med lim og bruke rundpinnen som stempel og tvinge lim ut  sprekken mens ein flekser litt på denne. Kan få lim til å vandre langt i tynne sprekker på denne måten. Lurer litt på om eg må prøve å lime inn tverrpinner i desse sprekkene. Har ikkje lyst til å bore slit at det synes på utsida. 

 

Det er dårlig tilpasning mellom treverket og øvre "tange". Eit gap på ca 2 mm i bakkant. Så tenkte å legge inn litt beddemasse her slik at eg får rekylkreftene bak i stokken og ikkje på desse fremste tappane. 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å bore gjennom fra utsiden, lag noen utsparinger på innsiden der det ikke vil vises når våpenet er sammensatt og lim inn forsterkninger på tvers med epoxy. Jeg vil anbefale å se noen videoer på YouTube som viser disse teknikkene, søk opp Anvil Gunsmithing med Mark Novak og så søk på stock repair. 

 

Hva som er rett måte å bedde på kan diskuteres, men de sprekkene du har er typiske når den avsmalnende tangen får virke som en kile i rekylen og nærmest klyver stokken. Mange sier at det skal være en glipe bak tangen, for at den ikke skal fungere som en klyvekile.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trur desse sprekkene er eit resultat av sideveis belastning. Det er sprukke oppe ved tappen på eine sida og nede i botna av tappen på andre sida. 

 

Ja, han har nokre gode videoar, Mark Novak, men ikkje spesifikt om todelte stokkar. Interessant det du seier om at det skal vere ei glipe bak tangen. Kan sjå fornuften i det. Men då må tappane vere godt tilpassa framme mot låskassa. Hadde tenkt å bruke dremelen frese inn ei lomme i stokken der tangen treff. Lage den litt brei og 90 grader på tangen slik at du tek vekk desse kløyvekreftene. Men må undersøke litt dette med glipe bak tangen...

Link to comment
Share on other sites

Det blir sideveis belastning hvis de skrå sidene på tangen får gli bakover i rekylen og slik tvinge sidene av stokken utover. Det blir også sideveis belastning om stokken tørker og krymper litt over tid, slik at den klyper om stålet og til slutt sprekker.

 

Novak har flere videoer der han reparerer haglestokker, som jo er todelte på omtrent samme måten. Blir overrasket om han ikke har minst en video med reparasjon av bøylerifle med tilsvarende sprekker.

Link to comment
Share on other sites

Kan vere det er tørkesprekker.. Børsa har nok stått i eit våpenskap i nokre tiår. Relativt sikker på at børsa aldri har vore skoten med. 

 

Har boka til M. L. McPherson. Han har mykje god informasjon om akkurat dette. Har installert gjennomgåande stokkbolt som fester i tangebolten på ein Winchesteren min. Gav ein sprukken, litt slarkete stokk ein dønn solid innfesting. 

 

https://www.amazon.com/Accurizing-Factory-Rifle-M-McPherson/dp/0967094836

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten betraktning rundt Big Bore-patronen .307 Winchester:

Den er lik .308 Winchester i hylsemålene, men den har samme kravediameter som den gamle klassiske patronen som 30-30 Win. eller med andre Winchester-patroner på samme lesten. D.v.s. at man kan bruke .308 Win. die-sett og 30-30 W.C.F. hylseholder. 

I følge de dataene jeg finner så leverer den kuler i følgende hastigheter sammenlignet med andre Lever Action patroner i kaliber .308"

.307 Winchester:

Kule: 150 grain v/0 = 2600 ft. 

Kule: 160 grain Hornady FTX v/0 = 2650 ft.

Kule: 180 grain v/0 = 2650 ft.

 

.300 Savage: (Lille tassen sparker godt fra seg..)

Kule: 150 grain v/0 = 2600 - 2800 ft.

Kule: 180 grain v/0 = 2300 - 2400 ft.

 

.308 Marlin Express:

Kule: 150 grain v/0 = 2600 - 2800 ft.

Kule: 160 grain Hornady FTX v/0 = 2600 ft.

 

.30-30 W.C.F. :

Kule: 150 grain v/0 = 2.200 ft. 

Kule: 160 grain FTX v/0 = 2400 ft. (Hornady FL)

 

Både .307 Winchester og .308 Marlin Express har .308 Winchester som "forbilde", noen .308 Win. i ytelser blir de aldri. Meningen er først og fremst å gjøre disse gamle bøyleriflene mer egnet ut til 200 meter. Det advares også om at det er mulig å avfyre en .308 Win. i et .307 Win. kammer, dette er noe en på ingen måte bør teste ut! En annen begrensning en må være oppmerksom på er at .307 Win. har en kortere C.O.L. enn .308 Win. mitt .307 Win. eksemplar har en C.O.L. på 64,78 mm. Den lengden er anstrengt langt i mekanismen på en Winchester modell 94. Skulle en falle pladask for en bøylerifle i Big Bore familien bør en tenke seg om to og tre ganger rundt tilgjengeligheten på hylser. Det samme gjelder .308 Marlin Express. 

SCAN0001.JPG

Big Bore patronen ble aktuelle når Winchester lanserte "Angle Ejects" mekanismen, tidlig på 1980-tallet.

 

DSC07166.JPG

 

DSC07168.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...