Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Dovetail blank er kun en metallbit man kan skyve inn i og fylle "dovetailsporet" som blir stående igjen som et stygt hakk etter du har banket ut det originale baksiktet (som du ikke har bruk for når du monterer Skinnersight). Har ingen funksjon utover det estetiske.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hei!

Noen her som kan svare på om det kun er Browning BLR av nyere type som kan benytte seg av spisse kuler, eller kan alle(samme hva slags produksjons år) benytte seg av spisse kuler ? :)

Nei ikke bare BLR men også Winchester 1895 og Savage Model 99

Kjekke rifler alle sammen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har vist eg også blitt eiger av ei bøylerifle 8) (burde vert ein smiley med cowboy hatt tilgjengelig)

Valget falt på ein Winchester 94 AE i kaliber 356Win.

 

Rifle vil først og fremst bli brukt til morroskyting på blink, og kanskje ein tur eller to på hjortejakt. Det vil ikkje bli montert kikkert på denne rifla, til det har eg andre rifler. Men et jaktdiopter av et eller annet slag kan vere aktuelt.

Eg har ikkje særlig trening med opne sikter så her må det nok trenes litt..

 

Siden eg ikkje har vert borti bøylerifler/rørmagasin før så dukker det opp noen spørsmål som eg kanskje kan få svar på her:

1. Er det trygt å bruke rundnese kuler, eller kun flat, når ein har fleire skudd i magasinet?

2. Må ein krympe? Også ved litt svake ladinger?

3.Noen som har tips til rimelige kuler, gjerne revolverkuler som er spiss nok til å mate skikkelig? (Hornady XTP 180 ville ikkje mate fra magasinet).

4.Evnt andre nyttige tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mod. 94 i kaliber 30-30 Win. Den har fått noen omganger siden år 1981. Nå er det slik at noen kuler på markedet for rørmagasin ikke alltid har flat spiss, eks. Remington sine, husker jeg feil når det gjelder Hornady sine kuler for 30-30 er litt runde? En gjør klokt i å unngå spisse kuler, særlig spisse FMJ. Spisse blyspiss har jeg hørt om fra folk som har vært vitne til en hendelse for mange år siden. Krymp eller ikke? Jeg krymper alltid, har man godt kulehold så går det sikkert bra uten krymp, men sjekk med skyvelær etter noen skudd. Uansett så er ofte Lee sin Factorycrimp utrolig fin, jeg bruker den til både 30-30 og 45-70 Govt. Til sist: Jeg kjøpte noen hundre Remington kuler i 150 og 170 grain en gang, kulen var ikke av de flate tuppene å regne for (nokså runde). Kulen var tiltenkt rørmagasin. Jeg er fortsatt med god helse.

Link to comment
Share on other sites

En ting til ang. Winchester mod.94 er et triks om våpenpuss:

Ta en Gardena hageslangestump og kutt denne ca.2mm. lenger enn utkasteråpningen på full åpning/lengde. Legg så noen pusselapper inn i denne slangestumpen og stapp den ned i utkasteråpningen. Da samler du all skitten fra løpspussing i slangen og fillene i den. Slik sparer du øvrig mekanisme for skitt under pussing. For å spare kroningen/løpsmunning for slitasje ved å pusse fra munningen, bruk en pennetupp tredd inn på pussestokken. Når børsten er entret inn i løpet skyver du pennespissen (fra en kulepenn) inn mot munningen, da er det pennetuppen som får friksjonen og ikke riflebommene i munningen.

Link to comment
Share on other sites

Ok

Så rundnese-kuler er greit å bruke.

Eg får teste litt med tanke på krymping.. Den crimp-dien til Lee, kan ein då sitte kula i med vanlig kulesetter og så krympe i ein egen operasjon etterpå?

 

Takk for tipset om pussingen. Eg har brukt bore-snake (den første gangen) Synest det virker greit siden eg då kan pusse fra kammer-enden.

 

Kjekke rifler dette. Blir nok meir skyting på fredag :)

Link to comment
Share on other sites

Denne her http://www.sinclairintl.com/gun-cleanin ... 32992.aspx er kjekk å ha når du skal pusse fra munningen.

 

Angående kuler, så kan vel kanskje blykuler være fint i denne her. Jeg rakk aldri å prøve det i den jeg hadde, men det burde kunne fungere bra.

Speer sine 180 og 220 grains hotcorekuler er lagd for denne patronen, men de er jo ikke i billigkategorien.

 

Lykke til med artig rifle!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

Ser her at det er en del som har god kunnskap om leveraction rifler, derav har jeg et par spørsmål dere kan hjelpe meg med:)

Jeg har vært så heldig at jeg fikk en Rossi .44 for 1 krone av en gammel venn av meg som ikke har helse til og verken jakte eller skyte mer. 1 kroner fordi han måtte sette en verdi av våpenet da han sendte det i oppkrav, og 182 for sendingen. Såklart jeg slengte inn en søknad da jeg ble spurt om jeg ville ta vare på denne lille hendige riflen. Riflen har stått i et skap i 7 år.

Men fra spøk til revolver, etter mye leting på våpen og nett så har jeg kommet frem til disse data på våpenet.

-Rossi

-Amadeo Rossi S.A

-Saddle Carbine

Ligner utrolig mye på denne http://www.armslist.com/posts/1610505/western-slope-colorado-rifles-for-sale--rossi--44-mag-lever-action-model-65-saddle-ring-carbine

 

Er en liten hendig rifle som kan brukes bla opp til rådyr etter det jeg leser, dog skal testes godt på skytebanen. Skal bare settes sammen igjen i morgenkveld, har da fått full stell og oppoljing.

Eneste som jeg kan se er at det kan bli problem og få på denne noe form for aimpoint eller kikkert, da det er angel-utkast( kaster hylsene ut på toppen. Finnes det noe form for sidemount for kikkert osv? Samt mer data ang denne type rossi, om noen skulle sitte med mer info.

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Fin 1892 winchester replica, som er solid og bør takle standard 44 magnum skudd uten problemer.

hva med et rødpunkt eller EER kikkert i en scout montasje?

09-13-08115.jpg

Bilde rappa fra glocktalk (!)

http://www.glocktalk.com/forums/showthread.php?p=19926341

 

Jeg har en slik løsning på min 1895 marlin i .444 marlin med aimpoint. Har desverre enda ikke rukket å lade og teste den...(eller ta bilde)

Link to comment
Share on other sites

Aimpoint kunne vært noe ja. Fikk testen riflen på lørdagen som var, må sies at dette var meget morro. Startet med 200 gr. og deretter over til 240 gr Fiocchi 44 rem. magnum.

Ser dog ut til at riflen må plukkes ned igjen da ladegrep og sluttstykke gikk i lås av en eller annen grunn. Altså leveren står ned og sluttstykket går ikke igjen. Skal få lagt ut bilder imot helgen.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at jeg trenger et par nye deler etter første test. bla låsebolt/låsepin til sluttstykke. samt skruesett til Rossi M65/ M92. Fjærenarmen til ladelemmen på siden av riflen har fått det, gjengene er gått heden. Noen som har tips om hvilkesider jeg bør prøve her for og få i deler? har googlet en del, men hittils ingen treff.

Takker for tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag i bøyleklubben:

 

Marlin 1895G i 45/70, en av de siste produsert av Marlin i 2009 før Remington flyttet produksjon.

Går som en drøm så lenge piloten gjør jobben (ikke alltid lett)

 

Gjort noen modifikasjoner:

 

XS sight system skinne og fremsikte

Smith Enteprise kinnstøtte

1,25" Ching Sling reim

Limbsaver kolbekappe (Ingen blåmerker etter denne ble montert)

Wild West happy trigger (Fantastisk mye bedre avtrekk)

 

Bytter mellom en Leupold VX-3 1,5-5x20 i QRW montasje og en Docter Sight 3.

 

2013-08-14230228.jpg

2013-08-14225750.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

var på skytebana med min Marlin 1895 forrige dagen og skaut ein del skot.

Først på litt kloss hold og så på 30 m for å sjekke Ghost siktene.

 

Eg skyter for det meste 350 grain og 375 grain støypte kuler med GC. Har rifle med micro groove.

 

Den skyter ok samlingar på 100m og holder greit svarten og betre enn det normalt.

Da skyter eg liggande utan støtte.

 

Men eg opplever at trefflunkt klatrer litt etter kvart. Kan dette vere fordi løpet blir for varmt ?

Eller er det meir sannsynleg at eg holder litt igjen etter å ha "varma" opp skulderen litt ?

 

Skal og seiast at eg skaut kun med t-skjorte denne dagen. kan jo hende eg blir litt mindre konsekvent etter kvart.

 

Skaut kanskje 40 skot på vel 40 min. nokre i serie og venta litt dersom eg følte den vart for varm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har noen tips om hvilken høyde jeg må ha på leupold sine QRV ringer for å få klaring over

Ghost ring siktene på en 1895SBL?

 

Kikkert blir vel en

 

Vortex Viper PST 1-4x24

eller

Leupold VX-3 1,5-5x20 Duplex

 

Kom gjerne med andre kikkert tips :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

var på skytebana med min Marlin 1895 forrige dagen og skaut ein del skot.

Først på litt kloss hold og så på 30 m for å sjekke Ghost siktene.

 

Eg skyter for det meste 350 grain og 375 grain støypte kuler med GC. Har rifle med micro groove.

 

Den skyter ok samlingar på 100m og holder greit svarten og betre enn det normalt.

Da skyter eg liggande utan støtte.

 

Men eg opplever at trefflunkt klatrer litt etter kvart. Kan dette vere fordi løpet blir for varmt ?

Eller er det meir sannsynleg at eg holder litt igjen etter å ha "varma" opp skulderen litt ?

 

Skal og seiast at eg skaut kun med t-skjorte denne dagen. kan jo hende eg blir litt mindre konsekvent etter kvart.

 

Skaut kanskje 40 skot på vel 40 min. nokre i serie og venta litt dersom eg følte den vart for varm.

 

Kom deg opp fra bakken og skyt som et menneske. En bøylerifle i 45/70 er vil i kombinasjon noe av det minst egnede til liggende skyting jeg kan komme på.

Sitt eller stå. Se om det kommer seg!

Link to comment
Share on other sites

Under et tilfeldig besøk på XXL i Sandvika kom jeg i prat med en svært trivelig børsemaker. I motsetning til en rekke andre hadde han ingen betenkeligheter med å jobbe på bøylerifler. Min langsnutete 336 XLR i .30-30 Win, og med 22" løp, ble levert. En drøy uke senere var den kappet til 16, 5", kronet og påsatt XS framsikte med hvit stripe - og dønn lik en 336 SDG (limited edition utgitt i 501 eksemplarer som jeg har siklet på lenge).

 

Nå skal det lades, testes og jaktes - og hvis jeg får "ånden over meg", så skal jeg skrive enda et avsnitt om våpentypens fortreffelighet i denne tråden.

 

336 på topp og 1895G nederst.

 

jpd3ep.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det lades, testes og jaktes - og hvis jeg får "ånden over meg", så skal jeg skrive enda et avsnitt om våpentypens fortreffelighet i denne tråden.

 

Da håper jeg ånden kommer over deg fortest mulig.

 

Og for egen regning, at du drar deg oppover dalen igjen snart. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...