Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Er det noen av her som har erfaring med å sette aimpoint / rødpunkt sikte på en Winchester 1873 (Uberti klone). 

 

I utgangspunktet ser jeg etter en løsning hvor jeg kan ta av det bakerste siktet som allerede sitter på riflen, og bruke samme sporet til å sette fast et rødpunktsikte ... Om det er mulig...

Ja, jeg vet det ikke passer seg å sette på noe så nymotens som et rødpunktsikte. Men jeg har to av dem, så da kan jeg vel tukle litt med den ene?    ;)

 

Uberti-Model-1873.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte en slik på min 1886:

Red-Dot-Mount_Trijicon_RMR_Winchester-Model-71_Winchester-Model-1886_Receiver_IMG_8987.jpg

 

Kjøpt av https://www.turnbullrestoration.com/ og sendt via https://reloadinginternational.com/.

Akkurat denne modellen passer muligens ikke 1873, men ble fint :-)

 

Har en pistol med dove-tale og brukte ei montasjeplate fra Brownells - funker også bra:l_100037261_4.jpg)

 

Hvordan er sporet på din 1873?

Jeg har en slik i skapet, men står laangt bak :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette så veldig pent ut @Wintel. Sjekket siden du linket til, men fant ikke noe til -73 der. 

På disse riflene er avstanden mellom enden på kolben og dovetail'en fra 58 til 63 cm, og dovetail'en er omlag en cm bred. Som du ser av bildet, sitter dovetail'en relativt langt frem. 

En ting er å finne en måte å feste den på som funker, men jeg trenger også en aimpoint / rødpunkt som tåler 60 cm avstand fra kolben og frem til siktet...

tre rifler.jpg

dovetail.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg er på utkikk etter en enkel bøylerifle i 22lr som guttungen på 12 år (og jeg) kan trene med og leke seg litt på skytebanen. Sliter med å finne en leverandør på nett og ser at det ligger lite brukt der ute... Noen som har tips til hvor jeg best kan henvende meg? 

Link to comment
Share on other sites

Brownells har 1 stk Henry Golden Boy på lager viss ein skal tru nettbutikken. Drøy pris då, over 17k... Ser ut til at dei kan skaffe ein meir fornuftig prisa Henry i .22 viss du kan vente: https://www.brownells.no/STANDARD-LEVER-1825IN-22-LR-BLUE-151RD-Standard-Lever-1825in-22-LR-Blue-151-HENRY-REPEATING-ARMS-Lever-Action-22-Long-Rifle-55-lbs-151-Round-Plain-Adjustable-Fixed-Tubular-Magazine-Wood-365-1825-100300142

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
stigamundsen skrev (45 minutter siden):

Ser du svarer før eg spør😎 Er det frå ei Lee-tang? Har denne sjølv. Men eg pulverlakkerer. Korleis passa Skinner siktet? Har sjølv eit dioptersikte på mi. Nøgd med det. 

Ja dette er ei lee tang, har ikkje prøvd desse kulene endå så veit ikkje korleis dei går.. skinner sikte passa strøkent det, har skinner på 3, andre Winchester rifler og. Vert spanande å sjå korleis det fungerer på 356'en

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, 

 

I fjor vinter fikk eg bygd om ei av mine Marlin 336 fra 30-30win til 307win. Kammeret er laga av Rafdal med ei 308win brotsje. Lader den med 160gr FTX til ca.745 m/s og 140gr Monoflex til rett opp under 790 m/s. Relativt moderate ladninger sammenligna med fabrikk 307 ladninger. Men begge held storviltkravet. Med litt presis lading så går børsa ekstremt godt, særlig med FTX kula. Har kun tatt dyr med FTX kula. Og den gjør jobben, men 140 mono kula er nok suverent bedre til hastigheitane i ei 307 og blir valget til storvilt framover. 

 

Til venstre:  336T (texan) .30-30win 18" løp       Til høgre:  336CS .307win 20"løp

image.jpeg.caec6e89863fe10a02d000a6c34c30aa.jpeg

 

image.jpeg.7f4c523a7e073e8d7fbdf00a7f482ece.jpeg

 

 Settedjubde test @106meter 160 gr FTX 

image.jpeg.01964b2a101115ee3e919f5c1f398338.jpeg

 

 

Monoflex @106 meter

image.jpeg.501d8736cd81801011e9fa4d9a599998.jpeg

 

 

 

PS: @lao Ser me bruker samme skytebane :)  Kjekt at det er fleire bøyle-jegra i nærområdet!

image.jpeg.610fe84e417a802481552ff5e2769a31.jpeg

 

Edited by Kveik
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (1 time siden):

@Kveik var det mye tilpasning i tillegg til kammeret?

I utgangspunktet svært lite :)

 

i tillegg må ein kanskje bytte fjæra til ladeporten. Den som var på mi passa ikkje til 307 patron-tjukkelsen. For trang til å lade inn patroner. Marlin fjær som er laga for 45/70 passer. Heldigvis var det ei slik fjær på min andre 336 (dei litt eldre modellane hadde vel slike som standard), så eg byta berre over.  Du kan sjå da på bilete over, der har eg byta fjæra.

 

Så svært lite arbeid med å få den konvertert. (Sjekk amerikanske forum. der har dei hold på med denne konverteringa i mange år). Den mater og kaster ut vakkert uten å gjer noko med mekanismen. Lett å få tak i ladeutstyr og. Lading blir gjort med ei 308 win die. Rcbs patronholder #2 passer best. Men 30-30 holderen til hornady funker fint og.

 

Å få tak i hylser er vel kanskje det vanskeligaste med å bygge om. Spør du meg er hornady hylser i 307 er å foretrekke framfor winchester (med mindre starline kjem med 307 hylser ;))  Eg fekk tak i hornady hylser via JaktogFriluft. 

Edited by Kveik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 timer siden):

Er trykket noe problem? Eller løses dette ved at man bare bruker hjemmeladet? Vet at fabrikk 307 har mye høyere trykk enn 30-30.

Stemmer, og fabrikk 307 ammo kan også være svært hardt lada... Difor skyter eg KUN heimelada i denne, og lader meg opp til "fornuftige" ladninger. Trykket blir klart høgare en 30-30, men eg lader ikke så veldig mykje høgare enn i for eks 30-30 Ackley Improved (30-30 AI: 170gr @ 2400fps ca. & 150gr @2550ca.). Men fordelen med 307 er jo større hylsevolum. Så med ei "moderat" lada 307 oppnår ein like utgangshastigheter som i ei max lada 30-30 Ackley. Og fordi hylsevolumet er større kan ein i teorien oppnå samme hastigheter men med eit lavere trykk.

 

336 låsekassa og mekanismen er jo også svært solid bygd. Når win 94. kom ut med sin forsterka utgave "big bore" i 307 win. Kom jo marlin ut med standard 336 låsekassa kamra fra fabrikk i 308 Marlin express. 308 MX var jo eit direkte svar på 307 win patronen. Så har ingen tvil på om låsekassa er kraftig nok (innen fornuftige grenser sjølvsagt ;) ). 

 

Men som med alt anna innen lading må ein berre bruke hovet :) 

Edited by Kveik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Olesøn said:

POF....

Piefe Of Fhit utseendemessig i alle fall. Den børsa datt fra toppen av styggetreet og traff alle greinene på vei ned.

Tilgir utseende om den faktisk fungerer, videoer som jeg har sett hittil lyder ikke bra..

Link to comment
Share on other sites

De har ikke nevneverdig samlerverdi i USA heller, Winchester lagde et utall "Commemorative" modeller med gullbelegg fordi de solgte som hakka møkk. Relativt små opplag av hver minnemodell, men de fant bare på en ny ting å "minnes" slik at gullbelagte minnemodeller var i nokså kontinuerlig produksjon med ulike navn og gravyre. De regnes gjerne som greie bruksvåpen, fordi de ofte er å få kjøpt rimelig men er lite eller ikke brukt.

 

Låskassen er vel i vanlig stål belagt med et tynt lag gull? Den skal tåle standard ammo helt fint.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Vargen said:

De har ikke nevneverdig samlerverdi i USA heller, Winchester lagde et utall "Commemorative" modeller med gullbelegg fordi de solgte som hakka møkk. Relativt små opplag av hver minnemodell, men de fant bare på en ny ting å "minnes" slik at gullbelagte minnemodeller var i nokså kontinuerlig produksjon med ulike navn og gravyre. De regnes gjerne som greie bruksvåpen, fordi de ofte er å få kjøpt rimelig men er lite eller ikke brukt.

 

Låskassen er vel i vanlig stål belagt med et tynt lag gull? Den skal tåle standard ammo helt fint.

Det var egentlig det jeg tenkte ang pris, men ga omtrent det samme som en godt brukt på finn.no ligger på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i markedet etter bøylerifle i 357/38spl. Dette blir i hovedsak morro/plinkebørse, og min første lever action. Utvalget virker å være meget begrenset egentlig, i hvert fall på finn. Har noen vært borti replika børser fra Rossi og Uberti? Hvordan er kvaliteten på disse? Er det verdt pengene?

Edited by Bronx
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bronx skrev (På 30.5.2023 den 18.01):

Jeg er i markedet etter bøylerifle i 357/38spl. Dette blir i hovedsak morro/plinkebørse, og min første lever action. Utvalget virker å være meget begrenset egentlig, i hvert fall på finn. Har noen vært borti replika børser fra Rossi og Uberti? Hvordan er kvaliteten på disse? Er det verdt pengene?

 

Har flere bøylerifler, både gamle originale Winchestere og nye replikaer. Uberti sin replika av Winchester 1873 er helt super. Har en i .357/38spl og kvaliteten er topp. Tunet avtrekket litt, siden det var litt tungt ut av boksen, men bortsett fra det er det ingenting å utsette på denne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...