Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Jeg skal jo overta en Winchester 94 i .30-30 fra en kompis ettervert når jaktrifle og hagle er i skapet. 
Ser på det som ei ren moro rifle. Her er det en 10 år forsinket 40 årskrise som trer i kraft- :-D

Klarer ikke se for meg noe annet fornuftig bruksområde enn å lade til plinking. Veeeeeldig lite man få lov å jakte med den her. 
Og øynene er ikke hva de engang var. Men i USA er det vel ingen våpen som har felt mere hjort enn denne skrytes det av på den siden av dammen. 

Børsa er fra 1974. Da de verste utslagene av omleggingen av produskjonen til billigere metoder i 1964 hadde gitt seg. 
Forståsegpåere i USA hevder at disse er helt OK bruksvåpen med ok kvalitet til å være en post -64 winchester, men vil ikke som pre-64 Winchester 94 øke i verdi. 
Det er nå hva jeg har klart å nerde meg til av info. 

Hvorfor ikke kjøpe Marlin og klaske på en kikkert?
Fordi jeg vil ha winchester, og det skakke være noe sånnt jukseræl på ei cowboy rifle. En mann et våpen mot en blikkboks :-D
Jeg komme rtil å bruke hatt npr jeg skyter med denna :_D


 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

357 😂 Marlin 1894 CSBL. Kompen er primært for å dempe munningsvipp, det finnes veldig lite rekyl, men den er lett nok til at pipa spretter en del når skuddet går. 

Både forskjeftet og kompen er nye i dag, nettopp montert, men håper å få prøvd det i helga som kommer.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vaquero said:

Jernsikter og uten "pysetut" , ser det ut som 😁


Kan sitte i timesvis og høre på denne gubben fortelle om alt fra hjemmelading og skyting, til økseskaft og motorsykkeldekk :-D

Mye bedre en ett eller anna nek på radioen...

Han har vist en Winchester med "peep sights" som han låner til gjester.....


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Artig. Sjøl skal jeg ha Winchester 94 .30-30 uten noe dill-dall. Blir det for vanskelig med jernsiktene håper jeg at øya ivertfall er brukanes med diopter. :-D
Kompisen lager meg noen blykuler også setter vi sammen noen plinkeladninger til den :-D

Det får bli cowboyhatt :-D


 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

image.png.1d27edcdce2ffb0d0d6ece61c31914b1.png

 

Da sa sønnen til ham: Far, jeg har syndet mot himmelen og mot deg.

 

Ole

Ole jeg har også en slik leveraction rifle i samme kaliber og merke som deg :-) 

I den forbindelse så ble ganske nysgjerrig på hvor du får kjøpt disse delene? Brownells?

På forhånd takk :-) 

Edited by Federal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Federal86 Glad du likte rifla i stedet for å spy :P Modellen er en 1894 CSBL, den kom med Picatinnyskinnen og de åpne siktene som standard, men en kan bytte lett til en slik på hvilken som helst 1894.

Forskjeftet, kompensatoren, siktene, og skinna er faktisk alle tilgjengelige fra @Brownells. XS-delene var overraskende dyre, jeg kjøpte jo rifla med dem montert som standardutstyr, så jeg var ikke klar over at de var såpass kostbare..

 

Picatinnyskinne komplett med sikter:

https://www.brownells.no/MARLIN-1894/1895/336/308MX-LEVER-RAIL-SIGHT-SYSTEM-Marlin-1894-Lever-Rail-Sight-System-XS-SIGHT-SYSTEMS-Weaver-Style-Bases-Black-1-Piece-Aluminum-006000167

Kun sikter (hvis du ikke skal ha skinne):

https://www.brownells.no/MARLIN-336/1894/30AS-GHOST-RING-SIGHT-SET-White-XS-SIGHT-SYSTEMS-1894-336-30AS-006000024

Forskjeftet (passer 1894, 1895, 336 med "handguard cap")

https://www.brownells.no/MARLIN-1895-HANDGUARD-M-LOK-Handguard-Aluminum-13625-Black-M-LOK-MIDWEST-INDUSTRIES-INC-1895-1894-336-100027267

Komp:

https://www.brownells.no/AR-15-ATLAS-COMPENSATOR-9mm-1-2-28-Black-Nitride-SS-ODIN-WORKS-INC-9-mm-355-356-Stainless-Steel-1-2-28-100036206

 

Jeg skulle ønske at Brownells kunne importert deler fra Ranger Point Precision, disse har en del Marlin-stæsj som ikke er å oppdrive i Europa....

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Syns børsa di er overmåte kul jeg. Designet passer i grunnen bra til alt stashet du har på den. 
Jeg ender antagelig opp med enten en sånn her, om jeg føler meg modig. 


maxresdefault.jpg.ef9e2fa92431805639896d2724de0000.jpg

Men feiger nok ut og monterer denne:

Winchester-Model-1894-w-Weaver-peep-sight_101089178_58199_10224A7165D4C88C1.jpg.92bdd636645d674d660e33cf92bb3b55.jpg

 

Må bare få den i skapet først. Men nå er eieren på vei tilbake fra Nordsjøen, og papirene er i orden :-D

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det skal bli moro. Det var i grunnen tilbudet om å kjøpe den som ballet på seg til planer om full våpengarderobe og oppstart med jakt igjen for min del. 
Men så ble det venting på at politiets våpenkontor skulle åpne etter korona, venting på behandling av søknad og postgang, og en eier som er til sjøs. 
Men nå ser det ut som børser snart er i hus. Må nok vente noen uker til på Winchestern riktignok, da andre våpenkjøp har stjålet de kroenene jeg hadde til den. 
Så jeg har den nok i begynnelsen av september. Så får man se utover vintern hva som skjer videre. Blir jo uansett moro å ha :-D

Har tenkt litt på at siden jeg osgå får en Winchester PUmpe hadde det vært moro med en Winchester 70 i garderoben også, hehe

Link to comment
Share on other sites

Just now, bobby said:

Min egen Win 70 kjøpt -73, skyter fortsatt som en stråle med alle kulevekter, 110 - 220grain (.30-06)


Får se hva det blir til. Når .30-30, .308 og hagla står i skapet, har jeg igjen en 6.5 og en .223 + .22lr lisens. 
De skal jeg bruke litt tid på å spare meg opp til. Pluss at det skal kjøpes inn ladeutstyr samt i grunnen det meste jeg trneger av dill-dall til skyting og jakt.
Så tenker jeg bruker vintern til å skaffe meg alt det der. 

Men for å holde oss til tema. Tror det blir et willimas Peep sight på min Win 94. Fikk nettop lesebriller. 
Lurer på om noen har kejnnskap til de og hvordan kvalittene er. De ser jo ikke ut til å koste all verden.

 

Link to comment
Share on other sites

@bobby Jeg skal neppe på nattjakt med Winchestern. Det blir nok bare koseskyting og kansje ei og anna kråke....
He, he satt og så på en gubbe nå stad som satt og handladda ammo til bøylerifla si med en lee loader og blykuler, og skjøt etterhvert som han hadde et skudd ferdig. 
Drømmen er å holde på, på samme måten :-D
 




 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tikka 512 said:

Er den ikke for kort? 685 mm. Gjelder 84 cm regelen bare jaktvåpen? Jeg vet ikke selv, jeg eier bare jaktvåpen.

 

Fikk noen av dere med dere hvordan (om) sikringen har blitt endret?

 

Aha, det gikk jeg glipp av.. lengden er for kort, ja, må være 840 mm totalt/400 mm pipe. Men du kan jo sette på en lengre pipe, eller permanent montere en demper for å få den over 840 mm..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Har satt på en hammer extension/spur som gir godt grep ved betjening av hanen. Var tenkt å bruke når kikkert er på, men er utmerket også ellers, har lignende også på Marlin 45/70.- Anbefales!

 

Når man fjerner "innmaten" i Williamsiktet blir hullet ganske stort, men skytingen er faktisk like god/dårlig (innenfor 70m) som med et mindre hull opplever iaf jeg 😉

DSC_0020.JPG

DSC_0019.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Williamssikte til @bobby ser ganske fint og solid ut. Jeg har en Lyman #66A. Jeg har vel egentlig presentert  dette tidligere i en eller annen tråd. Jeg synes Lyman ser litt mer  spinkel og sårbar ut enn Williams. Når jeg transporterer rifla i futteralet vipper jeg enkelt ut siktet ved å trykke på en knapp. Når jeg fjernet originalsiktet bak satte jeg inn en "Dovetail Sight Blanks" fra Skinner sights, jeg gjorde det samme på Marlin også. For å få best mulig lysåpning fjernet jeg originalkornet som satt på en klakk som skjermet mye mot målet. Jeg fikk en børsemaker til å sette på et nytt korn fra Skinner sights. Som andre nevner her så kan alderen utfordre synet en del. Jeg har prøvd noen billige lesebriller, men jeg har ikke skutt bedre av den grunn. Jeg tror jeg får prøve litt til med billige lesebriller. Som @bobby skriver om avstand, 70 meter, jeg får angst på 100 meter. Heldigvis der jeg bruker rifla blir det uansett korte hold. 

DSC03595.JPG

Lyman #66A

DSC03607.JPG

 

DSC03614.JPG

Dovetail sight blanks, fra Skinner sights.

 

DSC03600.JPG

Høyere korn uten skjermende kornklakk.

 

DSC03612.JPG

Lyman fjernes lett ved å trykke på en knapp, like lett å sette til bake uten uten å justere på nytt. Sikte faller på plass der den sto sist. Jeg får jobbe litt til med billige lesebriller.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å selge 1895 SBLen min. Det har vært et hylende morsomt bekjentskap, men jeg må innse at jeg får ikke brukt den nok, og det er ikke like lystbetont å lade til den som det engang var. Helt tatt av fornuften er jeg dog ikke, og kunne godt tenkt meg til å gå for en 1894 CSBL i stedet, så kan jeg bare røske med meg en eske ferdigrullet ammo og kose meg - uten kjennskap til kaliberet vil jeg også anta at jeg kan kose meg litt lengre før kroppen sier nei takk til rekylen.  Hva vil kammerfolket foreslå som en god pris for pent brukt børse, ladeutstyr (hylseholder, dier, ungefär 100 kuler og noen titalls ubrukte Starlinehylser)?

Og slik jeg har forstått det, går det an å bruke både. 38 Special og .357 magnum i .357 magnum-våpen - skal søknaden(e) reflektere dette, eller går det ennå på sunn fornuft i butikkene?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ei tohi varjata said:

Null problem med å kjøpe både 357/38. Jeg har en CSBL selv og storfornøyd. Bare søk på bøylerifle i 357.

 

Hett tips: spør om pakkepris med gjenging og eventuelt demper, hvis du handler fra J&F ;)

Jeg gikk for en Hausken SK156 i 9 mm og med 1/2"x28 

 

Ole

Takk! Leser jeg inntrykket ditt av rifla rett om jeg forstår at den er litt lett i front (mtp.munningsvipp), så er det noe jeg kan kjenne igjen fra 1895en, så gjenging og demper eller smellforsterker kan bli vel så aktuelt.

 

7 hours ago, aps said:

38/357/44 bøylerifler er hysterisk gøy. 

Ja, jeg tenkte at jeg skulle ha noe som hadde grei tilgjengelighet på ferdigammo, men som samtidig var litt mer spennende enn en .22. Når .30-30 er såpass kostbart som det er, var det ikke mange alternativene igjen, ihvertfall ikke hvis man vil ha litt forskjellig å velge i. Nei, dette må bli bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Marlin 1894 Cowboy i 45 Colt kan være verdt å kikke på i bruktmarkedet. Får den både med 22 og 24 tommers åttekanta pipe. Føles mer tyngde foran, mer stødig enn de korte, brukbar presis også. Kurant å montere kikkertsikte på også, om du vil. Ellers er jo Uberti/Pedersoli sine1873 kopier av de livligste og korrekte, særlig livlig er den korte «Trapper´n» med 16 tommers pipe. Men sjølsagt greier du deg ikke med bare ei bøylebørse, bare starten dette…Lykke til 🤠

Edited by BC.Airn
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

"...En 1894 Cowboy i .45 Colt er vel ikke akkurat relevant om han ønsker å kunne kjøpe billig ammunisjon tilgjengelig fra de fleste butikkhyller?

Ole..."

Thx - snakker sjølsagt om 1894 👌 Men etter mine erfaringer er fabrikkammo ganske lik i pris for nevnte kaliber. .45 colt får du fra 4.75 kroner skuddet, omtrent samme som for .44 magnum. .357 magnum kanskje fra fire kroner+. Gjerne om du kjøper tusen skudd. Landrø, for eksempel. XXL noe i samme gata. Prisforskjellen i nevnte kaliber bør i praksis ikke være utslagsgivende, etter min mening. Men for all del: Ei krone her - og noen få øre der....

 

Jeg har handlet/handler "noen" skudd opp gjennom årene... Erfarer at den eneste handvåpenammoen som er gratis, er .22lr. Og den ammoen som er nesten gratis er 9mm.... Ellers er .45 Colt en nydelig (og kanskje undervurdert) patron i bøylebørse. Herlig rekyl og god "punch". 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, BC.Airn skrev:

.45 colt får du fra 4.75 kroner skuddet, omtrent samme som for .44 magnum. .357 magnum kanskje fra fire kroner+.

Øverste bilde fra en Winchester katalog fra 1983, her markedsfører de en mod 94 i "Trapper", 16" løp. Jeg husker at Trapper og Wrangler kom i .30-30Win. .44 Mag. og .44 S&W.Spec. .357 Mag. og .45 Colt. For et par år siden hadde jeg lenge en Mod. 94 Trapper (.45 Colt) på tilbud om å kjøpe. Jeg ble kvalm av havesyke p.g.a overfull garderobe. Jeg har hatt gleden av å skyte med denne Winchesteren i .45 Colt. Jeg ble ikke mindre dårlig av den grunnen. Nå er jo mitt laderom rigget for .45 Colt siden jeg har en Ruger Vaquero i kaliberet. Jeg tror nok de fleste "nerdene" her inne med ladekapasiteter  ender opp med et die-sett osv. Det blir fort dyrt  å leke med disse patronene med kjøpeammo, det går fort unna med en eske. Jeg henger litt etter planen med å støpe kuler selv til .45 Colt, men jeg tok en snarvei og kjøpte 800 kuler fra Blykula til en billig penge. 

 

En Winchester mod. 94 i Trapper eller Wrangler er ikke hyllevare lenger, dessverre.

Dukker de opp på bruktmarkedet løp og kjøp. Derimot er jo nevnte Marlin i denne tråden fine alternativer. 

Win.94 Trapper.JPG

 

Western.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe "billig" ammo for hyggeskyting, man ender opp med en haug med glinsende tomhylser. Tomhylser klør! 

Hva gjør man med dem? Kaster dem - selge dem - gi dem bort?  Nei, de havner  i ladepressa før eller siden😁

Jeg har i underkant av 1000 hylser til .45 Colt, de varer nesten evig. .44 Mag. stresser nok noe mer. 

 

Tomhylser a.JPG

Tomhylser b.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 8/5/2020 at 9:36 PM, BC.Airn said:

Marlin 1894 Cowboy i 45 Colt kan være verdt å kikke på i bruktmarkedet. Får den både med 22 og 24 tommers åttekanta pipe. Føles mer tyngde foran, mer stødig enn de korte, brukbar presis også. Kurant å montere kikkertsikte på også, om du vil. Ellers er jo Uberti/Pedersoli sine1873 kopier av de livligste og korrekte, særlig livlig er den korte «Trapper´n» med 16 tommers pipe. Men sjølsagt greier du deg ikke med bare ei bøylebørse, bare starten dette…Lykke til 🤠

Joda, .45 Colt var oppe til vurdering, men for all enkelthets skyld blir det nok .357 denne gangen, men det betyr jo så klart ikke på noen måte at jeg er ferdig med bøylerifler, som du også påpeker.

Når havesyken melder seg, og enda bedre, kan tilfredsstilles, er det fort gjort at smilet kommer.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Zenith skrev:

Hva tror folket verdien på en pre -64 1894 30-30 ligger på? Har ei nesten strøken, knapt skutt med som jeg vurderer skjebnen til. Ble kjøpt for å være et klenodium, noe den også har blitt. Standard utgave. 

Endret de 1894en i 1964? Eller skjedde det noe annet, utover at Winchester endret M70-rifla?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja, de gjorde det.:

Upon Olin's retirement, Olin Corporation's new chief executives sought to maximize company profitability, giving corporate preference to its flourishing chemical business over gun production, which was unprofitable and labor-intensive. As a result, Winchester ceased machining both the receiver and many small parts of the Model 94 out of solid steel billet as of 1964. Sintered steel was used on the receiver, stamped sheet metal for the cartridge lifter, and hollow rather than solid steel roll pins used in the action. While the rifle's function, safety, and accuracy were not adversely affected, the changes—in particular the sintered receiver, which was as strong as its solid-steel predecessor but which did not respond well to a traditional blued finish—were conspicuous and came as Winchester made even more fundamental changes to its flagship Model 70 bolt-action rifle. Taken together, they were seen as a retreat from quality production across the company's whole range, seriously damaging Winchester's reputation for making quality firearms in the process. In response, many sought out rifles made before 1964, (pre '64),[8] which command a markedly higher resale value on the gun market to this day.
 

 

Link to comment
Share on other sites

De rettet forøvrig opp igjen det meste av feilene de gjorde og når vi kommer til 70 tallet, var f.eks patronløfteren blitt maskinert stål igjen. 
Hva amerikanerne sier om dem er at pre 64 Winchester '94 vil øke i verdi. Winchester mellom 1970 og 1982 vil holde seg i verdi, og er gode bruksrifler, men ingen samleveri, Og etter 1982, kom det masse fjas, som sikring /de kaller det advokatsikring) etc...
Den jeg får meg er en1974 modell. Da var stort sett problemne fra post 1964 modellen vekk....


 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt unøyaktig. Fra 1992, ble begynte man med CNC maskinert stål igjen, og kvaliteten på våpenet fikk et betydelig løft. men den kom nå med trykksikring på underbeslaget. Veldig upop i USA.
I 2003 ble sikringen flytta opp på tangen, som på en hagle. 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...