Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Den legeringen der ligger på rundt BHN 13-14, ganske lik hjulvekter.

 

Jeg bruker også kulefangerbly fra .22lr. Jeg har fått det analysert, min kulefangerlegering holdt ca 1% antimon, BHN rundt 10. Kulefangerlegering er slett ingen dum legering til jaktkuler, den er seig som bare det. 

Hvis du skulle ta  opp  pulverlakkering, har legering generelt mye mindre betydning ift hastighet/fartspotensiale. Da kan man fokusere mer på å finne optimal arbeidshastighet mtp kontrollert ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Ingelund said:

Tror nok jeg skal tenke seriøst på å jakte med en av de der. Jeg har endel bly fra .22 kulefangere, men det er kanskje litt for bløtt? Støpte mye til 357, 45acp, 44mag etc for mange år sia, men da brukte vi linotype. Blyet ditt ser jo fint ut, fin ekspansjon og stor restvekt. Hva slags legering er det?

 

 

Bly fra .22 kulefangere er nesten helt bløtt er min erfaring. Men dra på Fretex eller andre bruktsjapper og kjøp noen billige tinn-fat, kopper o.l., så har du noe å spe det ut med 🙂.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål som dukka opp etter kjøp av Winchester 94 i 356 Win. Har leita ei stund på nette i kveld og ser at hylser kan vere eit problem. Hjemmelading.no har inne hylser i 307 Win som skulle vere lette å presse om.

 

Så spørsmålet: er det noko problem å handle hylser i eit kaliber ein ikkje har våpenkort på? Veit at ein må framvise våpenkort for å handle hjå Hjemmelading, men må det vere samsvar mellom kort og kva ein handler? 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, stigamundsen said:

Spørsmål som dukka opp etter kjøp av Winchester 94 i 356 Win. Har leita ei stund på nette i kveld og ser at hylser kan vere eit problem. Hjemmelading.no har inne hylser i 307 Win som skulle vere lette å presse om.

 

Så spørsmålet: er det noko problem å handle hylser i eit kaliber ein ikkje har våpenkort på? Veit at ein må framvise våpenkort for å handle hjå Hjemmelading, men må det vere samsvar mellom kort og kva ein handler? 

De har jo 356 hylser på lager og nå.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, spindrift said:

Den legeringen der ligger på rundt BHN 13-14, ganske lik hjulvekter.

 

Jeg bruker også kulefangerbly fra .22lr. Jeg har fått det analysert, min kulefangerlegering holdt ca 1% antimon, BHN rundt 10. Kulefangerlegering er slett ingen dum legering til jaktkuler, den er seig som bare det. 

Hvis du skulle ta  opp  pulverlakkering, har legering generelt mye mindre betydning ift hastighet/fartspotensiale. Da kan man fokusere mer på å finne optimal arbeidshastighet mtp kontrollert ekspansjon.

Er hjulvekter greit å støpe av som de er? Hvis jeg blir fornøyd med støpte, kan det vel hende jeg prøver pulverlakkering.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, stigamundsen said:

Ja, det har du heilt rett i... Kan ikkje skjønne kvifor eg ikkje har fått med meg det. Håper berre det er lagt inn feil bilde, for det der er ikkje ei 356 Winchester hylse :-) Skal ikkje vere magnumbelte på dei. Men takk for tipset!

Reagerte på bildet jeg og, tenkte jeg skulle ringe på mandag. Kunne vært greit med 100 stk til.

 

Link to comment
Share on other sites

Har analysert innholdet i ei "smelte" eg lagde av ei bøtte med hjulvekter eg fekk hjå eit dekkfirma. 97,6%bly og 2,4% antimon. Dette var mange forskjellige typar hjulvekter. Ville nok tilsatt ein prosent eller to med tinn. Men om ein ender opp på ca 2,5% tinn, 2,5% antimon og resten bly, trur eg du skal ha ei god blanding.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ingelund said:

Reagerte på bildet jeg og, tenkte jeg skulle ringe på mandag. Kunne vært greit med 100 stk til.

 

Håper det berre er lagt ved feil bilde. Og så håper eg det er greit å handle med våpenkort på eit anna kaliber samt utlånspapirene frå våpenbutikken... Om ikkje går, er det vel ein 12-14 veker før eg har korrekt våpenkort...

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, stigamundsen said:

Håper det berre er lagt ved feil bilde. Og så håper eg det er greit å handle med våpenkort på eit anna kaliber samt utlånspapirene frå våpenbutikken... Om ikkje går, er det vel ein 12-14 veker før eg har korrekt våpenkort...

Trenger vel ikke våpenkort for hylser? Og utlånspapirer fungerer jo som våpenkort.

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Ingelund said:

Er hjulvekter greit å støpe av som de er?

Jeg ville tilsatt litt tinn, men du trenger ikke stort. 0,5-1% er tilstrekkelig for å oppnå bedret formfylling.

 

Og bare så det er sagt, pulverlakkert kulefangerbly (stort sett rws .22lr-kuler) fungerer flott, tilsatt 0,5-1% tinn. Ja, kulene er ganske myke- men det er ikke noe problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
7 hours ago, Vassbekken said:

En ting til, dere som bruker demper i revolverkalibre, hvordan funker dette med støpte kuler? Med tannle på kulefett og slikt?

 

Det går bra. Kommer an på fettet sikkert. Lee Alox funker greit for min del, og mitt hjemmelagde fett av bivoks og ribbefett :-). Eller du kan pulverlakkere og slippe både blystøv og fett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Winchestern min passer meg som fot i hanske. God kinnkontakt, gir meg et helt natulig, stødig skytestilling. Helt perfekt for meg. 
men skulle hatt bedre sikte. Lurer litt på å bare kjøpe et WIlliams peep sight, og bruke den som ghost ring på eventuell jakt. 

 

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (21 minutter siden):

Er du nøgd med denne løysinga? Enkel å montere/demontere?

Nå har jeg ikke brukt denne til jakt, kun blinker på den lokale skytebanen.

Men sikkert veldig praktisk til jakt, siden den er en karabin. 

Jeg er veldig fornøyd med den.

Blir jo vesentlig mer praktisk når en får bort treverket, i forhold til vær og vind. 

Bøylerifle er moro å skyte med, spesielt i kaliber .357 Mag. 

https://www.jaktkroken.no/vapen/vapen-rifler/marlin/marlin-1894-csbl-35738-leveraction

 

https://www.brownells.no/MARLIN-1895-HANDGUARD-M-LOK-Handguard-Aluminum-13625-Black-M-LOK-MIDWEST-INDUSTRIES-INC-1895-1894-336-100027267

Jeg synes den var veldig enkel å montere. 

Når selv kontorfolk som meg får det til, da får alle det til 🤣

Men jeg så på denne youtuben før jeg satt den på. 

 

https://www.brownells.no/MARLIN-1895-HANDGUARD-M-LOK-Handguard-Aluminum-13625-Black-M-LOK-MIDWEST-INDUSTRIES-INC-1895-1894-336-100027267

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, stigamundsen said:

@Tjukkas om du vil prøve eit enkelt sikte så kan eg kanskje anbefale ( berre sikta gjennom det på roterommet) eit Marbles Bulls Eye sikte. Eit par hundrelappar hjå Brownells. Verkar å vere gode greier. 
 

https://www.brownells.no/RIFLE-LONG-BULLSEYE-REAR-SIGHT

 

Er ein eldre kar på youtube som har ein test av dette. 



Jepp, men det hadde vært fint å slippe å ta med hammer og meisel på skytebaen når man skal skyte inn.... :-D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (2 timer siden):

Jepp, men det hadde vært fint å slippe å ta med hammer og meisel på skytebaen når man skal skyte inn.... :-D

Om det er en slik William du tenker på, så må du nok være utrustet med skrujern i forskjellige størrelser ved innskyting, - men er jo en engangsforeteelse, når du vel er innskutt med ønsket kule låser du med liten låseskrue, og "that's It". 😇 

 

En behendig rifle blir enda mer så, og fungerer i alt av vær.

 

 

 

 

20201008_115430.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anar eg ein god sleggemekaniker her? :-) Jau, du må til med litt småverktøyr fyrste gongen. Og om du driv og vekslar mellom forskjellige ladningar er det jo ikkje det mest praktiske. Men eg satser på at eg skal finne ein treningsladning og ein jaktladning der eg kan justere mellom ladningane ved hjelp av denne elevatoren på siktet. 

 

Sikler ellers på ein slik: https://www.turnbullrestoration.com/gun/fastfire-barrel-mount-model-1892-1894/

 

Men han sender visst ikkje ut av landet. Vurderer om eg skal høyre med Rafdal om kva han skal ha for å snekkre saman eit slikt feste. 

 

Har egentlig og lyst på eit slikt Williams-sikte, men då eg har den big bore varianten (som har "bola" seg opp på kvar side framme og bak på låskassen) veit eg ikkje kor mykje filing og styr det vert å få tilpasse eit slikt sikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Dr. Pearsons pictainnyskinne i tankene, og smekke et scout sikte på toppen. Den kan monteres uten å bore i våpenet. 

Winchestern er fra 1973, så den har ikke sideutkast. Men med scout sikte får jeg kikkertsiktet forran utkasteråpningen. 
Men har aldri hatt et scout sikte mellom nevene, for ikke så på ei rifle, så jeg blir litt usikker... til sammen blir det litt penger som må brukes, og kassa er slunken. Og jeg har flere skyte og jakt greier på gang som kreve rpenger.


 

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt eit scoutsikte, ein Leupold 2.5på ei boltrifle ein gong i tida. Vart aldri heilt venner med dette kikkertsiktet. Har og hatt dette montert på Marlin 1895 guide gun'en. Dette vart bytta ut med eit rødpunktsikt. Sig Sauer Romeo 5. Sett bort frå navnet var dette berre heilt strålande! Ikkje problemer med å halde seg godt innanfor sirkelen på dyrefiguren og lynkjapt å finne siktebildet. Klarer og å skyte med begge augene opne. Det fekk eg aldri heilt til med scoutsiktet. 

 

På denne har eg og åpne sikter ala ghost ring. Dei fungerer og forbausande godt. Samling i gamle gode snusboksen på 60-70 meter ståande skyting

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at leveraction fortsatt er så populære i USA. 

Lett, hendige rifler som er utrolig behagelige å bære, gode å skyte, lette å lade til og som dyrene faller av.

Har selv en 1873, men den har foreløpig kun blitt brukt til Cowboy Action Shooting.

Men har seriøse planer om en 45/70 til jakt. Forhåpentligvis i 2022.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har også lyst på en .45-70, men har ingenting å bruyke den til. Men herregud da, bare det å skyte et par skudd med den i ny og ne vil gære nok for meg.
Meeeeen, så finnes jo Sharps falling block som folk bruker til langhold ala Quigley Down Under :-D
Akkurat det syns jeg ser djevelsk artig ut.

 

 

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (13 timer siden):

På denne har eg og åpne sikter ala ghost ring. Dei fungerer og forbausande godt. Samling i gamle gode snusboksen på 60-70 meter ståande skyting

I skumringen når lyset er dårlig i en tett granskog blir alt svart. Nå for noen uker siden måtte jeg gi opp mine bøylerifler på enkelte plasser i skogen under marginale lysforhold. Det hjelper litt når vi får litt snø på bakken, snø lysner noe og gir noen bedre kontraster. For øyeblikket er jeg i skogen med en boltrifle med kikkert. Når vi snakker om bøylerifler, det er en grunn til at de fortsatt er populære mange steder. Som @Bartemannenskriver, jeg kan underskrive på at dette er hendige og lette børser å drasse på. Jeg har jaktet og skutt dyr med Marlin 1895GS i 45/70 og en del rådyr har falt for min Winchester mod.94. Under gode lysforhold og passe avstander er det en sann fornøyelse. En gang skjøt jeg en beitende rådyrbukk på ca.100 meter med min 7mm.Rem.Mag. Den datt på stedet, det var det kjedligste skuddet jeg har hatt på rådyr. Jeg har skutt flere rådyr med 7mm Rem.Mag. Det er ikke like gøy som med en bøylerifle, helst på kortere hold hvor jeg føler meg trygg på siktebilde. 

For meg er skuddet en større prestasjon med bøylerifle med åpne sikter enn med en flattskytende boltrifle med en god kikkert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og nå har skytterlaget satt opp blink stativ hvor vi kan stifte stifte opp egene blinker på ymse old it til nesten 600 meter, med skikkelig voll bak, 
så om man får med seg noen med nøkler så man får heist flagg så kan man ha det moro utenom vanlig DFS trening. 
Artig å se at det kommer litt andre tilbud enn mot skivene 5 skudd ild....
 

 

Link to comment
Share on other sites

...det er også fritt fram å sette opp egene blink staiv, bare det er sikker bakgrun (voll). Men man må ha nøkkel for å få tilgang til standplass og få heist flagg/satt på rød blink i masta, så kan ikke bare dra og skyte uten nøkkel. Muligens greit for økonomien da jeg bor 5 minutter fra banen, lol
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (16 minutter siden):
stigamundsen skrev (14 timer siden):

 

I skumringen når lyset er dårlig i en tett granskog blir alt svart. Nå for noen uker siden måtte jeg gi opp mine bøylerifler på enkelte plasser i skogen under marginale lysforhold

Ja, ser det kan vere eit problem. Har du prøvd med fiberoptisk framkorn? Ikkje orøvd sjølv, men har ein ide om at det skulle kunne hjelpe i dårlig lys. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...