Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

stigamundsen skrev (22 minutter siden):

Har du prøvd med fiberoptisk framkorn?

Nei, jeg har ikke det. Det finnes flere gode (moderne) løsninger. Jeg prøver å holde bøyleriflene så nostalgiske som mulig. Jeg må selv sette grensene for når jeg ser at human jakt og treffsikkeret tilsier fortsett eller stopp, Heldigvis har jeg 7mm. Rem.Mag med en Zeiss. Mitt ungdommelige syn er nok på hell, mulig at jeg må bite i det sure eple og sette en hendig kikkert Marlin. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har nettopp falt for fristelsen selv, og gått til innkjøp av en eldre Marlin 336C i 30-30.

Noe som slår meg er at tilgjengeligheten på denne ammunisjonen er omtrent ikke-eksisterende, blant annet har ikke XXL (ikke veldig, men litt overrasket) noe av dette inne. Er det et veldig uvanlig/ukurant kaliber eller har jeg bare lett på helt feil steder?
 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben😎 Er vel ikkje det mest kurante kaliberet, men det er no ammo å finne. Fant litt her:

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3192&isUrlRewritten=true&mobil=ja

 

https://www.wingevapen.no/product/winchester-30-30-power-point-150grain/

 

https://www.jaktogfriluft.no/filterSearch?q=30-30

 

 

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (På 22.11.2021 den 12.31):

Nei, jeg har ikke det. Det finnes flere gode (moderne) løsninger. Jeg prøver å holde bøyleriflene så nostalgiske som mulig. Jeg må selv sette grensene for når jeg ser at human jakt og treffsikkeret tilsier fortsett eller stopp, Heldigvis har jeg 7mm. Rem.Mag med en Zeiss. Mitt ungdommelige syn er nok på hell, mulig at jeg må bite i det sure eple og sette en hendig kikkert Marlin. 

Gikk for briller isf moderniteter på rifla. Store lesebriller +1 fra Nille. Ikke noe problem å skyte opp med peep sikte iaf. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (19 timer siden):

Store lesebriller +1 fra Nille.

Joda, jeg har eksperimentert litt med billige briller som du nevner. Uansett blir åpne sikter et handicap i svakere lysforhold. Men, mye av døgnets lyse tid gir muligheter for å bruke åpne sikter. En god kikkert kan utvide jakttiden på døgnet med to timer. Ettersom alderen siger på så ser en etter hvert dårligere. Jeg er heldigvis ikke sjakk matt med åpne sikter ennå...😊

Åpne sikter.JPG

Her er siktene på mine to bøylerifler, jeg liker å skyte med klassiske våpen og sikter.

 

DSC02752.JPG

Jeg har også et diopter på en MAS-36, (fransk infanteririfle), siktene her går ganske greit.

Jeg har også en KV-59 som jeg mestrer ganske bra med diopter med mine vanlige briller. Bilde under er siktene til en Enfield no.4, (ikke min dessverre) dette er en rifle som som jeg alltid har ønsket meg. Det hadde vært gøy å jaktet litt rådyr eller rev med en slik godsak, ikke minst en Krag-karabin i originalstand hadde vært kos på en godværsdag i skogen.

Det er lov å ha noen drømmer, eks. en Winchester mod. 1895 i kaliber .405 Winchester. 

 

Enfield no.4.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått en bøylerifle for storvilt i hus igjen, etter å ha vært uten en slik siden 90-tallet. Marlin 1895 Guide Gun i .45-70. På bildet under sammen med lillebror i .44 Magnum, som står i våpenskapet fra før av. Begge har nå Skinner diopter.

 

Legg merke til forsiktet på 1894'en. Nytt type forsikte i messing levert av Skinner. De som har håndtert antikke bøylerifler fra Marlin og Winchester har sikkert lagt merke til at forsiktet ofte er i messing på disse. I gamledager var forsikte i messing ganske vanlig på bøylerifler. Jeg har testet dette nye messingsiktet i vanlig dagslys, i halvmørke og mot mørk bakgrunn / skog, og det er veldig mye lettere å se dette messingsiktet enn et vanlig sort forsikte, spesielt mot mørk bakgrunn. Har ikke testet i sterkt sollys ennå. Er litt spent på hvordan det blir med tanke på mulig refleks. Under kraftig kunstig lys er det ikke noe problem.

 

IMG_20211206_191818.jpg.4e56c445b32a9086f24be5f6bfdd7775.jpg

 

 

På bildet under har jeg lagt den nye Marlinen sammen med en noe eldre slektning- en Marlin 1881 (denne er produsert i 1885). Marlin 1881 var den første bøylerifla som Marlin produserte, og også den første bøylerifla i .45-70 (legg merke til messingforsiktet).

 

 

IMG_20211206_192337.jpg.01da42bfa666f2d917b8c7109968e27e.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (2 timer siden):

Er løpet "porta"?

 

Min er ikke portet. Børsemakeren har lettet avtrekket til ca. 1 kilo, ellers er rifla holdt original. Men jeg kommer til å bytte ut sikringen med en såkalt "Safety Delete" fra Beartooth: https://beartoothmercantile.com/basic-safety-delete-for-marlin-rifle/ Har tidligere opplevd at det sier klikk i stedet for bang fordi jeg uforvarende har klart å aktivere sikringen på disse riflene.

Link to comment
Share on other sites

Har porta sjølv. Har lurt litt på å kappe ned løpet bakom portinga, men har ikkje gjort det endå. 

 

Var og kjøpte meg eit o-ring sett på Biltema. Smett ein liten o-ring over kryssbolten så vert det svært vanskelig å manipulere. Men eg har sett på desse "safety delete'ane" eg og. Klikk-bang er ikkje nokon ein vil oppleve. 

Link to comment
Share on other sites

FredrikW skrev (8 timer siden):

Da har jeg endelig fått en bøylerifle for storvilt i hus

 

FredrikW skrev (8 timer siden):

Jeg har testet dette nye messingsiktet i vanlig dagslys, i halvmørke og mot mørk bakgrunn / skog

Gratulerer med ny rifle, spennende å se fremover hva du poster. Gikk det greit å handle fra Skinnersights? Lenge siden sist jeg handlet der, frister meg litt å teste messingkorn. Samtidig kan det være greit å kjøpe noen reservedeler som setteskruer og ekstra diopter, (i tilfelle).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håper så mange som mulig kjøper, innser at dette var ikke noe fro dem, og legger dem billig ut på FINN. 
ALternativt, dere som allerede har 1895. får spasmer i "lyst på" nerven, innser at garderoben er full, og selger den gamle billig,
for jeg har lyst på... (men kom ikke med tilbud til meg enda for jeg er blakk og bilen skal på EU kontroll etter jul)


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er akkurat noe sånt oppsett jeg kunne tenkt meg å prøvd 😍

Det gjorde bare havesyken større!

 

Har du testet den med 105 grains kuler? Tenkte bare hvis man skulle prøvd å ladet noe som var mest mulig flatskytende i .38/.357-sammenheng. Den vil nok da ikke være subsonisk, men til det kunne man jo bare brukt 158 grains kuler 🤔

Link to comment
Share on other sites

Den modellen der er ute av produksjon. 

 

Den eneste de har i dag som de kaller "Scout" har mye kortere øyeavstand (6" mot 10") og stopper ca. et sted rett foran eller rett bak baksiktet, avhengig av hvor du liker å plassere hodet. 

 

Skal du ha en lik en i dag må du på Finn.no, og så må du enten være raskere eller mer betalingsvillig enn alle andre som har den på autosøk, inkl. meg.

Link to comment
Share on other sites

BlackHillsRoy skrev (15 timer siden):

Jeg har samme riflen men mangler leopold scout kikkert. Hvor fikk du tak i den…

 

Mener å huske at det var Jakt & Friluft som var importør for Leopold da jeg kjøpte kikkerten. De nektet imidlertid å ta den inn for meg da dette var et produkt de mente ikke andre ville ha. Så det endte med at jeg bestilte den på internett av en kikkert butikk i USA. Husker ikke hva den heter i farta. Kanskje det var Eurooptics eller noe sånt ..?

Jeg har for øvrig en annen kikkert liggende jeg ikke bruker, Leopold M8x4X Extended E.R.

Denne husker jeg heller ikke hvor jeg kjøpte, mulig at Børselars skaffet meg denne.

Brukte denne på bla en S&W 460 revolver med 12" pipe.

Revolveren har jeg solgt og jeg syns fast 4X ble litt for mye. Kikkerten har noen merker etter at den har sklidd i montasjene.

 

 

Edited by Gamle Erik
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spurt Miljødirektoratet, som har definisjonsmakten, om hvordan man skal forholde seg til løpslengde kontra "hva som står på pakka". 

 

De sier rett ut at jegeren har et selvstendig ansvar for å sette seg inn i hvordan løpslengde påvirker hastighet og dermed anslagsenergi. Noen her pleier å argumentere med at man neppe blir straffet for en slik overtredelse, men det er ikke det du spurte om (og heller ikke det jeg er interessert i).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kronografert mine ladninger i 45/70 for å være på den sikre siden. Denne har  18 tomm's løp. Det var ingen veldig store forskjeller i hastighet fra ladeboka med 20" løp i alle fall. Hadde vært morsomt å lånt en 35 rem og prøvd ut ladninger i kronograf for å se hva fasiten i 20" løp blir ang fart

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg byttet ut sikringen på begge Marlin-riflene med en såkalt "Safety delete" fra Beartooth Mercantile. Har flere ganger opplevd å uforvarende aktivere sikringen, men heldigvis bare på skytebanen. Sikringen kan selvsagt deaktiveres på andre måter, f.eks. ved å sette på en O-ring, men det er jo ikke så pent. Med den nye safety deleten, som har skruespor på begge sider, ble låskassa veldig slank og fin uten noe som stikker ut. Skikkelig jåleopplegg med andre ord😄


Har også montert Skinner forsikte i messing på 1895'en. Hadde fra før av et slikt på 1894'en, og har nå fått testet dette i skarpt vinterlys, og med både snø og mørk skau som bakgrunn. Messingsiktet fungerer mye bedre mot mørk bakgrunn enn originalsiktet. I skarp sol eller mot snø blir det egentlig hipp som happ om man har forsikte som er sort eller i messing, fant jeg ut. Men det er mye lettere å få et nøyaktig siktebilde med de nye messingsiktene enn med originalsiktet, siden messingforsiktene har flat topp. Fikk samlinger på rundt 2 tommer på 50 meter med 1894'en og diopter, skutt fra benk med skikkelig anlegg. Skjøt da nær maksladninger med Arsenal 255 grain Keith SWC med GC ( http://arsenalmolds.com/products/44-Keith-Bullet ).

 

IMG_20220113_132951__01__01.jpg.07c7eb49c3b2792ad0353f62f165ddcd.jpg

 

 

Ingen stygge dingser som stikker ut av låskassa🙂

 

IMG_20220113_133921__02__01__01.jpg.3a89d53cf0adab91b907de68ef72b346.jpg

 

 

 

IMG_20220113_134629__01.jpg.7676b49308bb31c496f3fe40f81d4396.jpg

 

 

IMG_20220113_134439__01.jpg.f0fa09ff3257943f4fdaeb39846a2815.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (På 25.12.2021 den 16.42):

Ja, det er akkurat noe sånt oppsett jeg kunne tenkt meg å prøvd 😍

Det gjorde bare havesyken større!

 

Har du testet den med 105 grains kuler? Tenkte bare hvis man skulle prøvd å ladet noe som var mest mulig flatskytende i .38/.357-sammenheng. Den vil nok da ikke være subsonisk, men til det kunne man jo bare brukt 158 grains kuler 🤔

 

Sorry for sent svar. Jeg skjøt kun Fiocchi fabrikkammo i den.

Har prøvd;

.38 148 gr WC

.38 158 gr FMJ

.38 158 gr SJSP

.357 158 gr SJSP

 

WCen går sub, med veldig lite lyd og med ca 0 rekyl.

.357en gav veldig god effekt med brems, det er mindre vipp med .357+brems enn .38 uten (naturlig nok også fordi bremsen veide en del).

Det skal sies jeg hadde planer om å prøve 180 gr kuler i veldig lav fart, og også 105 i høy fart, men det ble ikke av.

 

Brukte en "Odin 9"-brems/komp, demperen er Hausken SK 156 9 mm 1/2x28 :) Gjenget av J&F.

Rifla er solgt videre, mulig ny eier kan komme med info her etter hvert.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er bøylerifler noe å ha, i mitt hode ja!

 

Min far døde i 2020 og etterlot seg 3 jaktvåpen og en revolver som jeg prøvde å selge her på kammeret den gang da...

Lang historie kort, jeg valgte istedenfor å gå veien for og lovlig arve/erverve jaktvåpnene etter pappa.

(Revolveren sliter jeg litt med å erverve da det stedet jeg hadde tenkt til å gå den veien med er lagt ned, men det er en annen historie med muligens andre muligheter....?)

 

Poenget er at det er akkurat den bøylerifla etter fattern som gjorde at jeg tok skrittet med jegerprøve, våpensøknad pga arv osv..

For den børsa er helt rå i mitt hode😉!

Jeg gleder meg som en guttunge til å prøve den!

 

Det er en Miroku Winchester 1892 Trapper takedown 357Mag kjøpt av min far hos BørseLars i 2014.

 

Screenshot_2020-11-24-20-24-19-564.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meldt meg inn i klubben for bøylerifler.😊 Fått meg en Marlin modell ‘97 fra 1905.   Fin til «koseskyting»  og morsomt å tenke på at den er fra begynnelsen av forrige århundre når man skyter med den😊

CF9447BE-59B8-49B4-A0A6-137ADC75B7EB.jpeg

B777F485-B1FE-4774-9D76-008DE7FB626F.jpeg

C337902C-AB6C-438A-9384-5CAB5FCCAA74.jpeg

C24E2E7A-2DBF-44C5-B144-49A910917F7C.jpeg

B50F5128-D258-4213-B34B-362C8C095D2C.jpeg

Edited by PG
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det litt amerikansk bonderomantikk i helgen:

Jeg fikk gjort litt kronografering med 30-30 WCF og .22 WMR. Jeg var litt spent på noen H&N belagte kuler for reduserte ladninger, jeg har stort sett fulgt dokumentert ladetabell fra produsent.

125 grain HP H&N, N-110=17,0 grain, v/0 = 550 m/s. (samme som tidligere målinger)

165 grain H&N, N-110=15,0 grain, v/0 = 475 m/s.

Dette er kuler og ladninger for plinking i mitt tilfelle, en helt grei løsning økonomisk sett.

 

.22WMR overrasket litt:

Federal HP 50 grain kule: v/0= 481m/s.

CCI HP,kulevekt står ikke på esken, men ser helt lik ut som Federal (50 grain?). v/0=589m/s.

CCI gir 100 meter høyere fart!

20220326_130246.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ble en «bøyle rifle» på meg også.. egentlig noe jeg har hatt lyst til å anskaffe meg siden vi mistet en (tyvlånt av min bestefar).. Winchester 94 22 LR over bord (200m dyp)på tur.. vi var ikke høy i hatten når vi kom hjem med det budskapet i bagasjen 14 år gammel.. 

 

Men uansett.. med åpning for flere våpen i jaktvåpen garderoben så ble det handlet..

989232B7-8E16-450D-A4A3-16D3E10DF0E7.jpeg.4457838c60baf6ccd8848667d0be3119.jpeg

 

morsom..mye eie glede.. og "back to basic" med åpne sikter.. 357 mag 1892..

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ca.100 m/s i avvik måtte jeg selvfølgelig finne litt mer ut av.

Det kom ikke som en overraskelse at CCI-kula veier 40 grain v/0 = 589m/s. Krutt (ukjent type) 4,0 grain.

Federal-kula veier som det står på esken 50 grain og v/0 = 481 m/s. Krutt (ukjent type) 3,0 grain.

Nå er ikke disse patronene noe man lader selv, men interessant å se på komponentene. 

Begge kulene er hollow point.

 

DSC05448.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Back to Basic" Blir litt mere krevende med lever action rifle og "grove" sikter å ta storviltprøven.. 5 skudd stående på 100m.. 

41E1FA3C-75E4-412E-A20E-77B5CCA5017D.jpeg.043c67def742ec6b65e3dd2cbb54ab9f.jpeg

 

5 skudd stående med "moderne" rifle og optikk..

53A4CE66-2474-4D7D-819E-722569A68AF1.jpeg.21dca3963dd41c1c820751230abcd773.jpeg

 

men "krevende" er moro og "bøyle riflen" er på kort tid gått mange flere skudd enn jeg hadde forventet ved kjøp.. liggende med støtte på sekk så samler den overraskende bra 5 skudd.. (romslig snusboks) 158 grs kule har V0 560 ms som gir 960 joules så målet i år er å få felt et rådyr.. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gratulere med ny børse :-) Stålande morosamt med desse gamle anakronismane :-) Har sjølv ei i 356 Win. eg fekk testa for fyrste gong på bane i helga. 5-skudds samlingar med grove "ghost ring" sikter låg på ca 12-15cm. Tenkjer det skal fungere bra til hjorten frå 0-50 m. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 30.12.2021 den 18.24):

Skal du ha en lik en i dag må du på Finn.no, og så må du enten være raskere eller mer betalingsvillig enn alle andre som har den på autosøk, inkl. meg.

 

Da fikk jeg jammen tilslag på en nærmest ny Leupold 2.5x Scout på Finn, gitt. 

 

Neste steg blir vel da å finne en bøylerifle...

Link to comment
Share on other sites

Ja, redusert framstokk står på lista over endringer. Tipper de kommer til å lage med vanlig størrelse bøyler også etterhvert, de har nok bare begynt med de mer påkostede og etterspurte modellene. "SBL" står jo for "Stainless Big Loop" så det impliserer på en måte at det kommer "Regular Loop" også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...