Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

On 7/29/2020 at 8:35 PM, Ei tohi varjata said:

@Federal86 Glad du likte rifla i stedet for å spy :P Modellen er en 1894 CSBL, den kom med Picatinnyskinnen og de åpne siktene som standard, men en kan bytte lett til en slik på hvilken som helst 1894.

Forskjeftet, kompensatoren, siktene, og skinna er faktisk alle tilgjengelige fra @Brownells. XS-delene var overraskende dyre, jeg kjøpte jo rifla med dem montert som standardutstyr, så jeg var ikke klar over at de var såpass kostbare..

 

Picatinnyskinne komplett med sikter:

https://www.brownells.no/MARLIN-1894/1895/336/308MX-LEVER-RAIL-SIGHT-SYSTEM-Marlin-1894-Lever-Rail-Sight-System-XS-SIGHT-SYSTEMS-Weaver-Style-Bases-Black-1-Piece-Aluminum-006000167

Kun sikter (hvis du ikke skal ha skinne):

https://www.brownells.no/MARLIN-336/1894/30AS-GHOST-RING-SIGHT-SET-White-XS-SIGHT-SYSTEMS-1894-336-30AS-006000024

Forskjeftet (passer 1894, 1895, 336 med "handguard cap")

https://www.brownells.no/MARLIN-1895-HANDGUARD-M-LOK-Handguard-Aluminum-13625-Black-M-LOK-MIDWEST-INDUSTRIES-INC-1895-1894-336-100027267

Komp:

https://www.brownells.no/AR-15-ATLAS-COMPENSATOR-9mm-1-2-28-Black-Nitride-SS-ODIN-WORKS-INC-9-mm-355-356-Stainless-Steel-1-2-28-100036206

 

Jeg skulle ønske at Brownells kunne importert deler fra Ranger Point Precision, disse har en del Marlin-stæsj som ikke er å oppdrive i Europa....

 

Ole

Du er en negativ påvirkning ;-) 

Se hva som skjedde her, jeg synes rifla ble rålekker :-) 

Jeg kjøpte også med et magpul vertikal grep, men fant ut at det passet ikke helt min skytemetode. 

 

IMG_20200901_131730__01__01.jpg

IMG_20200901_143932__01.jpg

IMG_20200901_143932.jpg

Edited by Federal86
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg setter pris på beklagelsen 😉 

Blir nok en rødpunkt etterhvert tenker jeg. 

 

Har ikke en ØKH for øyeblikket, så er vel mer budsjettet som bestemmer. 

 

Var litt tilfeldig at jeg kjøpte denne rifla egentlig, jeg skulle bare ha ammunisjon hos forhandleren. 

Men så fikk jeg et brukbart tilbud på den, da måtte den bli med meg hjem. 

Jeg brukte også Covid-19 tiltakene som ble innført noen dager (12 mars) før, for å rettferdiggjøre kjøpet, siden jeg syntes synd på meg selv😆

Er ikke særlig synd på meg, da min arbeidsplass har opplevd minimal negativ innvirkning pga Covid-19. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I dag går barndomsdrømmen i oppfyllelse , og jeg blir eier av en Winchester 94 .30-30 lever action :-D

Planen er å finne ut om jeg kan klare og skyte med den som den er (tvilsomt da jeg nettop har begynt med lesebriller),
eller om det må kraftigere lut til i form a diopter (wiliiams).

I fremtiden kan hende den får picatinnyskinne og scout scope. Det finnes en som kan monteres med eksisterende skruehull, slik at man slipper å bore. Og den skinna kommer også med baksikte. 
Planen da er å prøve seg på skogsfuglejakt med den. Skal ut og lufte hagla i et område jeg kjenner godt fra ørret og røyefiske. Som er noenlunde lettgådd. Så om jeg kommer gjennom den uten å måtte ringe 113, Kan den planen fort bli virkelighet. Er fakttisk i litt bedre form nå enn jeg har vært på lenge. Skyting og håpet om å kunne jakte igjen, gir motivasjon til å komme seg ut av soafen!



 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MikiN1486 said:

Gratulerer med nytt smelljern. Skal du lade selv eller kjøpe ammo. 


Må kjøpe litt ammo for å få tomhylser, og har fått låne dier hos en kompis til jeg får skaffet meg egne. 
Så planen er hjemmerulla ja. Kan tilogmed hende jeg støper kuler sjøl. Dette blir moro børsa mi :-D

Men håper å kunne bruke den på storfuglejakt, og kansje gås og rev også etterhvert. 

Tips om billig ammo til .30-30 mottas med takk. Er ikke så nøye hvilken, da det er tomhylsene jeg er ute etter :-D





 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Ja har luket litt på det, så det blir antagelig jaktkula. 

Det går jo også an å bruke vanlige spisskuler om man bruker bare en i magasinet + en rett i kammeret. På fuggel blir det jo ikke snakk om noe opfølgingsskudd alikevel. enten detter den eller så flyr den avgårde :-D

Så det er nok med max to skudd i våpenet (1+1) Ifølge kompsien som har vett på det, bør den kula da settes litt dypt i hylsa  for å lade greit i våpenet. 
men det finnes jo Leverevolution å få kjøpt. 

Men ført må jeg venne meg til våpenet. Er ikke anna sikring på denne en å sette hanen i halvspenn. Så her må det øves våpenhhåndgrep etc.


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Tomhylser er guld for hjemmelader.- Du vil lade de mange ganger og gode hylser i .30-30 holder vanligvis for mange omladninger så kjøp ammo fra kjent/god produsent.

 

Spisskuler,..lade 1+1, går bra det,- men det er noe med "gofølelsen" og balansen i en 94 med rørmagasinet fulladet og da med RN eller FN kuler. 😁

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, bobby said:

Tomhylser er guld for hjemmelader.- Du vil lade de mange ganger og gode hylser i .30-30 holder vanligvis for mange omladninger så kjøp ammo fra kjent/god produsent.

 

Spisskuler,..lade 1+1, går bra det,- men det er noe med "gofølelsen" og balansen i en 94 med rørmagasinet fulladet og da med RN eller FN kuler. 😁

 

Får lage meg noen dummyer, eventuelt en enkelt flatnesa dummy mellom spiskula og resten av magasinet da :-D
Da vet jeg at når 2 er skuttmå jeg pumpe ut en før jeg kan skyte videre...men treffpunkt, så bare dummyer for å gi den balansen i løpet er vel ikke dumt :-D

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, MikiN1486 said:

Høres ut som mye styr for svært lite. Hadde gått gor 1+1 på fugle jakt.  Fordelen med å eventuelt gå for monoflek eller fxt er at du kan bruke samme ladning på alt. Da slipper du eventuelt å skytte inn på nytt 


Ja du har rett i det. Og den er jo laget for rørmagasin.  Men utenom jaktsesong skal denne brukes til moroskyting også. Så den må nok skytes inn med aktuell jaktammo uansett :-D
Monoflex blir for dyrt til lek :-D

Her skal det etterhvert  eksperimneteres med blykuler og alskens rare landninger på den grønne siden av risikomatrisen :-D


 

Link to comment
Share on other sites

I min jaktlogg står ibland å lese (når jeg hadde bommet på fugl) -B B B- ..og dette vet jeg skulle være en påminnelse til meg selv om å bruke den hagla jeg var mest fortrolig med for tiden,det betydde; Bruk Bare Beretta 😆

Overført til 94en (og andre bøyler) ; Bruk Bare Bly 🤣

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Tjukkas said:

Da er den i hus...fikk med en pakke med 20 skudd også. Lykkeliten i dag jeg :-D
Skal få tatt bilder men fruen vil i soppskogen. Og det passer jo fint når jeg har fått meg ny leke :-D



 

Alltid kjekt med ny børse i hus, gratulerer. Ikkje mange dagane sia eg fekk min siste ervervelse i hus og frua seier at børsa får meir merksemd en ho 😁

Link to comment
Share on other sites

Må nok andre siktemidler til ja . Ser stolpen, framme, men baksiktet er brae noe blurry greier. Umulig å se nøyaktig hvor høyt eller lavt jeg har stolpen i forhold til bakskuret :-D
Men det viste jeg. Tar jeg på lesebrillene ser jeg baksiktet steike klart, men kornet blir vekk og blinken forsvinner i tåka der ute :-D





 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tjukkas said:

Her er underverket.

 

Ser lekker ut! Grattis! 

 

Tipper du vil slite mindre med siktene / synet hvis du monterer diopter.  Jeg har fortsatt synet såpass i behold at det (så vidt) går greit med skur og korn på rifle, men det er ingen tvil om at diopter gjør det hele en god del enklere (og raskere!).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FredrikW said:

 


Får se hva det blir til. har funnet en picatinnyskinne med diopter i bakkant, og som benytter eksisterende skruehull til å feste. Slik at man ikke trenger å modde våpenet for å få det på. 
Da kan jeg bruke et scout kikkertsikte på den. Sikkert lurt siden jeg har lyst å teste den på storfuggel, rev etc. 
Samtidig er det lett å tilbakeføre den til orginal stand om jeg skulle ønske det. 


Puritanere vil nok si at dette er blasfemi. Men det er nå engang post 64 børse dette, og skal brukes av meg. Så da så :-D

Men har ikke råd til noe som helst i skrivende stund. Må ha litt kroner til jaktkort, diesel, og turkos til fuglejakta, som blir med hagle. 
Og kista med penger til moro for far, er heller bunnskrapt her i huset. 

har lagt til side penger til ett våpenkjøp til, så er det kjøpestopp på smelljern til godt utpå nyåret :-D








 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert at en diopter er tingen.

 

Jeg har et Lyman oppslagbart peep sikte på kolbehalsen på min og det fungerer dårlig. Det er rett og slett for nærmt øyet så jeg sliter litt med dette.

 

Og her er det ikke snakk om montering av noe dilldall - dette er en rifle i 38-55 (ikke karabin) fra 1911... 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hipshot said:

Det er ikke sikkert at en diopter er tingen.

 

Jeg har et Lyman oppslagbart peep sikte på kolbehalsen på min og det fungerer dårlig. Det er rett og slett for nærmt øyet så jeg sliter litt med dette.

 

Og her er det ikke snakk om montering av noe dilldall - dette er en rifle i 38-55 (ikke karabin) fra 1911... 



Kan jeg godt trenke meg. Lyman-siktet er jo ganske mange cm bak låsekassa. Om dte blir diopter på meg blir det antaglig et williams diopter. Det havner da på en mer tradisjonellt sted for et diopter. 

Men helle rmer og mer mot et Scout sikte forran utkasteråpningen. Ivertfall om jeg skal bruke den til jakt. Vil ikke skyte på dyr uten siktemidler som fungerer for meg. 
 

Link to comment
Share on other sites

Har Williams hullsikte på 1894c’en. Ikke noe problem med å samle skudda i ei klyse inne ringen på reinsfiguren iaf, men det er jo slik at når en er vant med optiske siktemidler og bruker klistrelappen som som siktepunkt, så synes perlekorn som dekker omtrent hele kroppen på reinen egentlig nok så håpløst, men virker gjør det.

Begrensningen ift optikk, iaf for oss som begynner å dra på åra, er fremst at en er avhengig av godt lys for å se både sikte og mål brukbart. Briller er uansett et must for min del, når jeg skal skyte med åpne sikter.

Slike rifler har jo ikke frittliggende piper, så en kan oppleve sk klatring når det er skutt noen skudd, så slik sett kan det også være fordelaktig med åpne sikter. Og så ser det meget bedre ut da. 

Link to comment
Share on other sites

Ja visuelt gjør de seg utvilsom best i så nær orginal konfigurasjkon som mulig. 
Nå er det ført og fremst jakt jeg vil bruke kikkert til på denne. Tenker at jeg muligens sier ja takk begge deler. Setter på Williams siktet til vanlig, og når det nærmer seg jaktsesong, kommer kikkertsiktet på. 

At treffpunkt vandrer litt når ting går varmt da, gjør ingenting, da det er førsteskuddet som teller. Må man begynne med oppfølgingskudd mot en rev som stkkker, går det neppe med bedre med åpne sikter enn med kikkertsikte.....

Prøvd litt sånn i halvmærke med de åpne siktene, og da ser jeg ikke forsiktet i det hele tatt. Blir totalt borte mot en mørk bakgrunn selv i dagslys. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Nå har jeg vært uten bøylebørs i flere måneder. Nå må jeg gjøre noe her!

Vil gjerne ha ei i 44 mag. Ser denne Chiappa alaskan ser fin ut! liker rett stokk. Kan denne skaffes her hjemme?

Link to comment
Share on other sites

om 6 mnd blir jeg eier av Chiappa Alaskan TD i 44 rem mag. Skal bli veldig gøy! Noen som har disse? dele erfaringer? Bedre enn Remlin? håper det, siden prisen jo er noe høyere

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk kost meg på banen i kveld med WInchestern. 
Aldri skutt den før, og har ikke skutt så åpne sikter siden jeg hadde luftgevær som unge. 
Så prestasjonen var ikke vers på hundre meter, DFS skive. 
La la svarta på blinken oppå kornet som med AG-3 :-D
Får se hva jeg klarer med litt mer trening, gode ladninger og kuler, og etterhvert, scout sikte på picatinny skinne. 

Neste gang får jeg ta med hammer og punch så jeg får stilt noen hammerslag til venstre....
 


 

314621298_201277747_139259638273470_1567903895049952340_n(1).jpg.37f6ce2932f3d06695e18507ba6ae666.jpg242972811_201152457_244787250311190_8358950194091779919_n(1).jpg.9cf03242c201008db4e4f05c0a290277.jpg
 

Edited by Tjukkas
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, bobby said:

Ikke verst med åpne sikter det der @Tjukkas 😇

 

Du vil få boret hull til skinne da eller...


Nei, en smarting borti Amerika ved navn Dr. Pearson, har laget ei picatinnyskinne som passer. Hvor du kun fjerner en eksisterende skrue og erstatter den med en som følger med, det blir bakfeste. Og framre feste så fjerner du det eksisterende baksikte og fester framre delen av skinna i det eksieterende sporet

. Ingen boring eller andre modifikasjoner nødvendig. Skinna har også baksikte, sånn at du kan bruke rifla uten kikkert om du vil. De sender til Norge. 

https://universalopticsrail.com/

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har liksom ikke anna å bruke den til en plinking slik den er nå. Klarer jeg tettere grupper enn det jeg presterte med åpne sikter over, kan det jo bli ei hendig lokkejakt på rev rifle, kanske tilogmed toppjakt om jeg finner ei kule som går bra. Spiskuller går også fint åp skyte, er ingen lov som sier at man må ha mer enn en patron i magasinet. 

Rekylen på den var dog mye sterkere enn jeg syns jeg kjente mens jeg skjøt. Støl i skulderen enda.  He he

 

Link to comment
Share on other sites

Har også kjørt en del med Lapuas 123 grs og Sierras 125 grs Pro Hunter.

Noen forskjellige 110 grs kuler, nå mest med Sierra Varminter - tidligere også bl.a med en rundneset HM fra MagTeck (upresis).

 

N-120 er kruttet som for det meste blir benyttet for disse lette kulene, men N-140 har også blitt brukt med hell.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vaquero said:

Jeg prøvde Lapua 123 grain FMJ en gang, jeg brukte N-135 krutt og målte v/0 700 m/s. De gikk faktisk bra, god samling står det i loggen min. Det er noen år siden nå.


Er ikek den ganske butt og relativt kort? Burde fungere ganske greit ja. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
4 hours ago, bobby said:

Ute og fikk luftet "mine små" idag. 

Når man skyter med åpne sikter samskyter både 150 og 170 grainere   greitt nok.😀 - Med kikkert på blir fasit at de nok skiller litt.

 

DSC_0093.JPG

En sånn børse med åpent sikte, hvor langt hold er det forsvarlig å skyte på og fortsatt treffe?

Link to comment
Share on other sites

Tja kommer helt an på hva du skal skyte på å trening. Ei due eller en rev blir fort lite på 50+ meter.  Høydejustering finnes på disse og er lett å bli kjent med å bruke, men det begrenset seg på hold når du ikke lenger klarer å plassere skur og korn på dyrer uten at hele dyret blir borte. Jeg  tenker rundt 100 meter er nok for de fleste. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, spindrift said:

Så søte de er sammen!

Joda, de passer fint sammen. Bilde er vist tidligere så det får tåles. Jeg har nylig fått kjøpt en eske med 165 grain H&N, har ladet en liten serie med 15,0 grain N-110. Kommer til å kronografere og teste litt i august. 

 

Det jeg ikke har er en Harley-Davidson som går på havre, den er heller ikke fri for Co2-utslipp. 

Western.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Flott bilde, @Vaquero!

Jeg har skutt litt H&N 165FN i min Marlin 30/30 med 16 grs N110. 5- skudds samlinger rundt 50-70 mm på 100m. Jeg kjenner ikke våpenet så godt ennå, og vet ikke hvilket presisjonspotensiale det har. Men utfra forutsetningene (tungt avtrekk, langt hanefall, for kort stokk og x7 kikkert med hagleretikkel) har jeg tolket det som "bra". En veldig fin ting med disse reduksjonsladningene er at varmeutviklingen reduseres.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg må bidra litt til denne tråden igjen jeg også. Bøylerifler er absolutt noe å ha, nå som "garderoben" har blitt mer romslig er jakta på en bøylerifle til i gang. Denne gang har jeg lyst på en Winchester 1886, antakelig ender det opp med en fra Pedersoli. Disse børsene gir meg stor glede :-)

 

til kammeret.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...