Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

stigamundsen skrev (3 timer siden):

Flott syn. Skal til å prøve med noko 156gr pistolkuler i mi Winchester. Har du gjort deg nokon tankar pm eit evt. blyforbud og jaktammo?? 

Nei, har ikkje tenkt så veldig på blyforbod mtp. Rifler.... Kanskje Hornady lage noken monoflex i kaliber 35🤔

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (12 minutter siden):

Flott, her er noen mine pulverlakkerte 170 grains til min kjære .30-30 Winchester 94. 
IMG_20211112_192428.jpg.c2dfaf6f442c1b893948a5bed9d34f99.jpgIMG_20211121_134504.jpg.50b6480e3e3e60d7592ab4b00af2fe1b.jpgIMG_20210617_184856.jpg.53078a8749b12a55ee4d77159888b49c.jpg

Nice! Kunne tenkt meg å prøvd pulverlakkert til min 30-30 å 356 og.. kor kjøper ein pulver?

Link to comment
Share on other sites

Gasolin.no

Ford, lys blå (alle varianter av Ford, blå egentlig) er enkle å få til. Kawasaki green fungerer også bra. Klarlakk har jeg ikke prøvd selv, men den får gode skussmål.

 

Rødtoner kan være vrient. Hvit og svart nesten håpløst. 

 

Det er en liten læringskurve med pulverlakkering. Men når du får dreisen på det, kommer du ikke til å se deg tilbake.

 

image.jpg.2901498c3b53dc0deda4de81bd953cdc.jpgimage.jpg.f86e7709e802baf55f0b266d9d7452b2.jpgimage.jpg.2fb7815d8f0124d601b1124794cccb67.jpgimage.jpg.168088161476614bdd911ac55cf907a4.jpgimage.jpg.f151395c7e071d1aabfbe186f96a16f1.jpgimage.jpg.9fb64f255e382235391ce5d4e112bff0.jpgimage.jpg.8b9958f0547ed90b9d65e1a7bbc73d9e.jpgimage.jpg.a23d9b51fd3b36418e1d0be2100b057e.jpgimage.jpg.0c9c0b7e907ed0ee25ec3fc66679a177.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Steike fine kuler, @Tjukkas Kan eg høyre med deg om ein kjapp oversikt over kva du gjer for å få så godt resultat? Bruker du nokon perler av noko slag? Har du masse/lite pulver? Legg du på fleire lag? Har ikkje heilt fått dreisen på det sjølv. Det beste resultatet eg har fått er ved å bruke aceton og løyse opp pulveret. Tørke dei godt og bake på 200 i 20 minutter. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/26/2023 at 11:03 PM, stigamundsen said:

Steike fine kuler, @Tjukkas Kan eg høyre med deg om ein kjapp oversikt over kva du gjer for å få så godt resultat? Bruker du nokon perler av noko slag? Har du masse/lite pulver? Legg du på fleire lag? Har ikkje heilt fått dreisen på det sjølv. Det beste resultatet eg har fått er ved å bruke aceton og løyse opp pulveret. Tørke dei godt og bake på 200 i 20 minutter. 

 


Jeg bruker en toastserovn som jeg setter på 200 grader. Denne blir litt varm på toppen, så jeg legger kulene der så de blir litt varme, men ikke så varme at du ikke kan ta i dem med fingrene.

Når ovnen er forvarmet, legges kulene i en X-TRA tyttebærsylteøyboks, og det tilsettes en teskje Ford light Blue pulverlakk, og det ristes godt. 
Jeg bruker ca 100 kuler i boksen. 

Etter ca 5 minutter med risteing, går kulene hulter til bulter på en glassfiber grillmatte og inn i ovnen i 20 minutter på 200 grader. 
Tas ut av ovnen og dumpes rett i ei bøtte med kaldt vann. Deretter tørkes kulene oppå den varme ovnen.....

Så til skytebanen hvor de har spredning på 100 meter som et hagleskudd, da jeg aldri har hatt tid/ penger til å forske på hvilken ladning som funker best i min Winchester 94.
Kan jo også hende jeg er elendig til å  skyte med åpne jernsikter designet i attenhundre og pil og bue!
 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

God kveld, Godtfolk!

 

Må seie at denne tråden er heilt eventyrleg bra og har vore til stor interesse. Straight up Burboun til trådstarter!

 

Mitt ringe innspel her, gjeng i retning bruksområde for dei større bøyleriflene, altså Big Bore. Eg har kanskje ikkje lese absolutt alle innlegg, men vil legge til at meir eller mindre akademiske testar frå Junaiten, samt meir lokale erfaringar, peikar mot ein stor fordel med dei tunge, butte, blypottene i lav hastigheit:

Dei stoppar ikkje!

 

Av den grunn, vert bøylerifler ofte kalla Brushguns (småskogrifler, på nyare Norsk)

Eg kjenner endåtil at hjort har vore felt på ettersøk med skot gjennom småbjørk. På ettersøk det, altså. 

 

Her på Vestlandet har vi monge bøar med hjort på men endå fleire lier, meir eller mindre attgrodde med småskog. 

 

Reint bortsett frå barndommen, med Winchester 94, 30-30 som det ultimate i Fars våpenskap og livslong kjærleik for det romantiske Ville Vesten, er kvalitetane i småskog avgjerande for at eg vil forsvare 45/70, 'Till the Bitter End 🙂

DSC_0137.JPG

Edited by Ekrekallen
Illustrasjon
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

@Ekrekallen Jeg er en kropp på 76 kg. og 175 cm. og mesterer en herlig smell og rekyl fra 45/70, børsa lever og varsler om sitt temperament etter avtrekk. Jeg har et yngre familemedlem (med høyere kroppsmasseindeks enn meg ) som digger bøylerifler, men "feiger" desverre ut når vi kommer til Marlin i 45/70! Du må ikke sette "pysetut" på den. Håper du får mange fine jaktopplevelser med børsa, det er stas å felle vilt med klassiske våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 30-30 og 45/70

30-30 er uten tvil den som sparker hardest i skulderen.

 

min 30-30 har en tynn tre stokk uten demping.

45/70 har en tykkere stokk med demping….

 

så da blir det et par lag med ullgenser/vest på skytebanen.  Som regel er det ganske kaldt på standplass så det passer jo som regel fint…

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (15 timer siden):

@Ekrekallen Jeg er en kropp på 76 kg. og 175 cm. og mesterer en herlig smell og rekyl fra 45/70, børsa lever og varsler om sitt temperament etter avtrekk. Jeg har et yngre familemedlem (med høyere kroppsmasseindeks enn meg ) som digger bøylerifler, men "feiger" desverre ut når vi kommer til Marlin i 45/70! Du må ikke sette "pysetut" på den. Håper du får mange fine jaktopplevelser med børsa, det er stas å felle vilt med klassiske våpen.

Har sjølv lavt tyngdepunkt, høg BMI og liten respekt for rekyl😄

 

Det blir ingen permanente endringar på denne rifla, nei. Klassisk Marlin frå tidleg 90- tal skal forbli orginal, men har god lyst på andre sikter. Ghostring og nokke fiberoptisk, kanskje. Synet er ikkje som det var. Inntil vidare blir det Leopold haglekikkert 1-4*25.

Link to comment
Share on other sites

BlackHillRoy skrev (14 timer siden):

Jeg har både 30-30 og 45/70

30-30 er uten tvil den som sparker hardest i skulderen.

 

min 30-30 har en tynn tre stokk uten demping.

45/70 har en tykkere stokk med demping….

 

så da blir det et par lag med ullgenser/vest på skytebanen.  Som regel er det ganske kaldt på standplass så det passer jo som regel fint…

 

 

Kan anbefale å kjøpe Limbsaver som er større og dermed tjukkere enn nødvendig og så slipe ned.

Link to comment
Share on other sites

Dover_has_fallen skrev (På 26.7.2023 den 14.47):

Blir ikke lyddemper på 45-70 og lignende kaliber veldig skitne?

Jeg har ikke lyddempere på noen av mine våpen, så jeg har null erfaring. Det som bringer noen tanker er blykuler som har en tendens til å slynge kulefett. Hvis det er folk her inne som kan si noe om det hadde det oppklart noe?

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke lyddempere på noen av mine våpen, så jeg har null erfaring. Det som bringer noen tanker er blykuler som har en tendens til å slynge kulefett. Hvis det er folk her inne som kan si noe om det hadde det oppklart noe?

Lyddempere på våpen som bruker smurte kuler går gjerne fulle av fett til slutt. Men det er ikke umulig å gjøre dem rene så noe stort problem er det neppe.

 

45-70 bruker normalt mantlede kuler, og kaliber som gjør det har også mye høyere munningstrykk og gasshastigheter enn de som bruker blykuler. Dette fører til at dempere for sentertente rifler normalt ikke samler opp store mengder dritt inni. De blir skitne, og det blir kaker av koks her og der, men de faller av og blir blåst ut - stort sett. Det som ødelegger dem til slutt er at baflene brenner opp, og assymetri som oppstår kan rote med presisjonen.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vedrørende lyddemper, støpte kuler og kulefett: 

Det vil havne endel fett (iblandet blystøv og annen skit) i demperen. Men det ser ikke ut til å akkumulere så fort. Jeg har skutt ganske mye fettede kuler gjennom lyddemper, uten at jeg har registrert noen problemer iallefall.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 27.7.2023 den 22.43):

45-70 bruker normalt mantlede kuler

De fleste som skyter 47/70 her i Norge bruker stort sett blykuler. Blykuler med fett blir det mye av siden de fleste som skyter en del lader selv. Nå er det jo også en del som bruker belagte kuler av div. løsninger. 

Link to comment
Share on other sites

Ingen spennende nyhet, tvert i mot gammel ammunisjon:

Jeg var heldig og kom over noen gamle esker fra Norma og en gammel eske SAKO. Ingen av dem har EAN-strekkoder. Jeg tipper at de eldste kan være 40 - 50 år. Spesielt her er SAKO sine patroner, 6 gram FMJ med rund nese. Når jeg kjøpte min Winchester mod.94 i 1981 fikk jeg med meg to pakker SAKO som hadde 150 grain kuler med spiss blyspiss, et kulevalg på 30-30WCF som jeg heller ikke har sett på andre fabrikkladninger siden. SAKO-patronene fra 1981 hadde samme layout som her. SAKO hylsene var seiglivet og holdt lenge. Alle eskene er fulle, har ingen samlerverdi, men jeg lurer på om jeg skal legge noen av SAKO sine til side som en liten kuriositet, jeg tror de kan være tiltenkt en enkeltskuddsrifle og toppjakt/fugl. 

DSC06390.JPG

DSC06392.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Fra Wikipedia:

The rimmed design is well suited for various single-shot actions, so it is commonly found there, as well. Rimmed cartridges are chambered in bolt action rifles, but .30-30 bolt actions are uncommon today. "At one time Winchester turned out the Model 54 bolt-action repeater in this caliber [.30 WCF], but it was a decided failure, chiefly because the man desiring a bolt action preferred to use one of the better and more powerful cartridges. However, in this particular caliber, the .30 WCF cartridge proved to be decidedly accurate."[33] In addition, rimmed cartridges typically do not feed well with the box magazines normally found on bolt-action rifles.[34][35] Other examples of bolt-action rifles offered in .30-30 Winchester are the Stevens Model 325, the Savage Model 340, the Springfield/Savage 840, and the Remington 788.

Link to comment
Share on other sites

Noen med forslag til frontsikte/korn som fungerer godt til bruk med Williams Diopter i en Win 94 .30-30 

Synes det originale perlekornet ikke er direkte optimalt og dekker for mye om avstand øker eller målet lite.- Bør være rel smalt og ikke for grovt. 

Link to comment
Share on other sites

@bobby http://www.skinnersights.com/front_sights_5.html

Det er å få kjøpt hos Skinnersights.

Jeg oppgraderte mitt frontsikte fra Skinner. Jeg kjøpte en gang et dioptersikte fra Lyman, mye det samme som Williams. Williams er nok et hakk høyere i kvalitet dersom du har en variant i stål. Når jeg fikk satt på et diopter fant jeg originalkornet upassende, som du også har funnet ut. Jeg fikk en verktøymaker jeg kjente til å lage et nytt korn for meg, jeg gikk i fellen med god bredde på kornet, samtidig bygget kornet mye høyde på kornklakken/braketten så jeg måtte file kornet mye ned (lite korn og mye klakk, det jeg siktet på forsvant bak mye stål). Kornklakken og korntykkelsen dominerte siktebildet sjenerende mye. Til slutt fikk jeg kjøpt et smalere korn hos Skinner med god høyde for egen filejobb og justering. En børsemaker fjernet kornklakken og satte på Skinners korn. Jeg har filt ned kornet til passende høyde, i dag har jeg mye mer åpning i diopteret da klakken som frontsiktet satt på forsvant. Kornklakken på frontsiktet var også loddet fast til pipen i følge børsemakeren, når det var gjort ble det en "fresejobb" for det nye kornet. Mitt råd, fjern alt på frontsiktet, få en børsemaker til å frese et spor til nytt korn, kjøp et så høyt korn som mulig og slip ned til passe høyde. 

DSC06398.JPG

Slik ser mitt ut i dag etter at jeg fjernet kornklakken.

 

DSC06402.JPG

 

DSC06399.JPG

Min forfengelighet fristet meg til å blende sporet etter baksiktet, denne dovtail blanks kjøpte jeg også av Skinner.

 

DSC06396.JPG

Det lave kornet satt på den originale kornklakken, dette gjorde at mye av kornklakken tok mye av det visuelle/lys i diopteråpningen.

 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

DSC_22712.JPG.4d4f4955192649f9b223de07941efb1b.JPGDet der høres fornuftig ut Vaquero.

Får se om det lar seg gjøre å bestille noe fra Brovnells...

Et bilde fra et gammelt Guns&Ammo som inspirerte meg til kanskje å prøve noe annet 

DSC_2270~3.JPG

Edited by bobby
Legger til
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort litt på siktene til både Winchesteren og Marlin, begge har framsikter/korn fra Skinner. 

Som vi alle vet, dersom man bygger opp konstruksjonen på framsikter vil vi måtte kompensere dette videre på baksikter. Det må harmoneres på et vis med muligheter for høydejusteringer. Dersom en velger Skinnersights anbefaler jeg at man kjøper reservedeler og div. adapterhull for diopter, jeg mistet et adapter en gang og hadde heldigvis flere på lager. Jeg kjøpte også flere korn for å ha litt å tære på dersom jeg bommet med dårlig filejobb. (Jeg bommet en gang..) Skinner selger også en liten flaske med blånering, kjekt etter at du har filt ned kornet. 

DSC06408.JPG

Rifla ble kjøpt ny i november 2012 og har frem til i dag passert 1900 skudd, jeg har ingen ting å utsette  på den, den fungerer som forventet.

 

DSC06405.JPG 

DSC06414.JPG

Jeg sotet  adapterstammen og testet kjappe skudd mot feltfigurer, traff perfekt. Kan være aktuelt på korte hold i dårlig lys. 

 

DSC06407.JPG 

DSC06412.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! 

Jeg har en 30-30 winchester som jeg ønsker å bruke på rådyr på korte hold(under 50m)

 

Når det kommer til denne bruken, både bukkejakt og ordinær jakt, vil man da måtte skyte opp ordinært? Det er jo som kjent noe utfordrende med oppskyting på 100m, har diopter.

Denne modellen har utkast rett opp, så kikkertsikte er ikke aktuelt.

 

Er det en differanse mellom bukkjakta og den ordinære jakten på rådyr i forhold til oppskyting?

 

Tenkte dette måtte være beste plassen å spørre 😅👍

Link to comment
Share on other sites

madped skrev (23 timer siden):

Det er jo som kjent noe utfordrende med oppskyting på 100m, har diopter.

 

Jeg har skutt prøven flere ganger med Marlin bøylerifle og diopter, både i kaliber .44 Magnum, 45/70 og .444 Marlin. Og skutt mye hjortevilt med disse børsene på hold fra 10 til 50-60 meter. Jeg vil påstå at det er mye lettere å skyte prøven med diopter på 100 meter i godt dagslys, enn det er å få inn et godt skudd på et rådyr som står i skyggen 50 meter unna. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@madped En ting jeg har erfart med min Winchester modell 94 er at den samler dårlig med varmt løp. Jeg vil anbefale deg å skyte treskuddsserier for å justere sikter, deretter vent til kaldt løp og skyt nye tre til du kommer i mål. Ikke skyt pipa glovarm for deretter å skyte prøva. Start oppskyting med kaldt løp!

model 94 .30-30.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hadde litt TLC på ei gammel børse for en kompis som er nesten like gammel nå i kveld. Får lyst til å sale hesten, og ri ut :winke1:

Fikk fjernet gammel, seig olje i mekanismen, så nå er det reine urverket. Løpet derimot, er en annen historie :-D

Uansett, trivelig å fikle med disse gamle klassikerene. 

Kaliber. 32 WCF, eller 32-20 om du vil :winke1:

 

IMG_20230908_221810.jpg

IMG_20230908_221828.jpg

IMG_20230908_221836.jpg

IMG_20230908_221849.jpg

IMG_20230908_221859.jpg

IMG_20230908_221904.jpg

IMG_20230908_221921.jpg

IMG_20230908_222134.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Jeg investerte engang i en Winchester 94 i .30-30 til jakt. Hadde aldri vært borti en sånn sak tidligere, men ble interessert i dette våpenet. Den sto en god stund urørt i skapet etter kjøp til jeg fant ut å tørrtrene litt med den med klikkpatroner før turen til skytebanen.
 

Tok dermed mitt første kjappe ladegrep, der pekefingeren ble klemt mellom avtrekkerbøylen og selve avtrekkeren, slik at avtrekkeren perforerte seg gjennom fingeren. Dette gjorde vondt, og solgte deretter riflen til en langholdssak boltrepeter.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (16 minutter siden):

Jeg investerte engang i en Winchester 94 i .30-30 til jakt. Hadde aldri vært borti en sånn sak tidligere, men ble interessert i dette våpenet. Den sto en god stund urørt i skapet etter kjøp til jeg fant ut å tørrtrene litt med den med klikkpatroner før turen til skytebanen.
 

Tok dermed mitt første kjappe ladegrep, der pekefingeren ble klemt mellom avtrekkerbøylen og selve avtrekkeren, slik at avtrekkeren perforerte seg gjennom fingeren. Dette gjorde vondt, og solgte deretter riflen til en langholdssak boltrepeter.

 

Synes min Winchester 94 ("saddle ring carbine"-modell) er verdens hendigste våpen, gir litt sånn "Kipplauf-godfølelse". Ligger perfekt i hånda osv. Men sliter med å treffe brukbart på 100m med de gamle originale siktene 😅 ...og har heller ikke hjerte til å plassere Aimpoint på et 100+ år gammelt klenodium. Er ervervet til sportsskyting (SWS) og forblir nok et rekreasjonsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...