Jump to content

Hva var det første viltet du tok?


sniper 22-250

Recommended Posts

Hva var det første viltet du tok? Hvilket våpen brukte du? Hva var det? Hvor gammel var du?

For min egen del var det vel luftvåpenet som først fikk prøvd seg. Mitt første orntlige vilt var en rype med en gammel star ss i 12-70. Guttn han sjøt og rypa datt, Da ble både han å pappa stolt. Fra da av var gnisten tent og siden vært komplett jaktidiot og iverig skytter. mere en man kanskje har bra av.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg var 18, og første viltet var ei rype. Brukte ei lånt Star enkeltløper, som delte seg opp i sine tre bestanddeler da det smalt! :shock: Forskjefte i venstrehånda, kolbedelen i høyre, og løpet på bakken. :cry: Men rypa datt i et perfekt sideskudd, he he! :D

 

Det jeg tok med sprettert og luftgevær i yngre år forbigår jeg i stillhet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Første "ordentlige" viltet mitt var ei jerpe, faktisk! Den eneste jerpa jeg har skutt. Brukte en Sauer & Sohn s/s fra 1949, den har jeg skutt mye bom med. :roll: Var 15 år og gikk sammen med Sjølen på støkkjakt. Året etter falt det første rådyret, året etter det igjen falt den første hjorten og året etter det igjen falt den første elgen. Etter det kan du nok si at jeg har vært klauviltjeger. :D

Link to comment
Share on other sites

Mink med luftgevær :shock: men holdet var ca 10 cm :D ( levendefelle) var vel en 12-13 år.

Fikk låne hagla til fattern (enkeltløper Baikal) fra jeg var 14 og det var en kråke som datt først da,,,

Ser ikke helt for meg å sende mine egne barn ut med hagle når de er 14 da....

Link to comment
Share on other sites

Første viltet jeg skjøt var en Rugde på klappjakt i Danmark sammen med morfar som stod på post ved siden av meg og far som gikk sammen med klapperne :) Skutt med hagle o/u Bettinsoli Børgefjell og står utstoppa i stua.

 

Fikk vite før vi starta at om man skjøt sin første "Sneppe"(Rugde) så måtte man da kysse den i rumpa så det ville jeg jo da helst ikke skyte, men men ;):

 

5d5e13.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var ett ekorn med luftpistol, i 12-13 års alderen. hadde jo ikke bedre vett da :roll:

 

første fellingen etter jegerprøve og skikkelig våpen anskaffelse var ei rådyr geit med min første rifle, en ombygd mauser i 30-06. tippa i smellen med toppen av hjerte avskutt, var rimelig stolt da kan jeg huske :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var 16 år, og sammen med daværende "svigerfar" på skogsfugljakt. Bevæpna til tennene med en star enkeltløper, og på hugget så det holdt.

 

Brukbart med fugl i skogen, og rett som jeg gikk, lettet det en fugl ca 25m foran meg. Jeg skjøt og fuglen datt. Ikke viste jeg at hønsefugl flakser når de dør, så jeg la på sprang imens jeg prøvde å lade hagla. Gikk på trynet. Opp igjen. Fikk omsider tak i fuglen. Det neste jeg lærte, var at det ikke nytter å vri halsen 2 ganger rundt på hønsefugl. Fuglen sluttet etter hvert å flakse da.

 

Gikk et stykke til og skjøt en liten fugl som satte seg i et tre innenfor skuddhold.

 

Da jeg tok igjen de voksne, viste jeg stolt og skjelvende fram mine bytter. De kunne fortele at jeg hadde skutt en orrhøne og ei jerpe, og at begge to var fredet.

 

(har også mine svin på skogen med luftgevær som barn)

Link to comment
Share on other sites

diverse småfugler med luftgevær i 10årsalderen..husker det var stort om vi klarte å skyte ei skjære med luftgevær :lol:

 

Da jeg var 13 år var jeg med min onkel på rypejakt for første gang å fikk låne hagla en liten stund mens vi gikk å jammen meg lettet det en rypeflokk å jeg skjøt treff på første rypa å bommet på den andre...husker jeg hev hagla ifra meg å løp mot der rypa landa haha :lol:

 

med rifla var det en rev som måtte bite i gresset da jeg var 16.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første rype da jeg var 11 år. samme dagen pluss dagen etterpå ble det en hare og to ryper til :D 1 hare og 1 rype skutt med .222 remington, og resten med en enkeltløpet hagle. Jeg husker at jeg aldri trodde jeg skulle treffe haren, sto å sikta i sikkert 3-4 minutter før jeg roet meg ned nok til å sikte rolig. Da haren la seg var jeg stolt gitt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Starta som mange andre her med noen spurv med et eldgammelt luftgevær. Var faktisk ikke alltid kula kom seg helt ut av løpet. :D Første lovlige jaktvilt var ei ringdue da jeg var 10. Var med morfar på duepost ute på jordet hjemme. Våpen var en gammel, slarkete Triangle gun i kaliber 16/70. Fikk bare lov til å patron i det ene løpet, noe jeg praktiserer den dag i dag under opplæringsjakt sjøl. Greit at unggutta har en tom børse i henda når de løper bort til sitt første felt vilt. Morfar hadde skutt noen overflygere da jeg plutselig så ei due spankulere blant lokkeduene. Husker jeg la godt an på pallen jeg satt gjemt bak, sikta godt, og skjøt. Kan enda se for meg synet av en duevinge som flakset sine siste vingeslag opp av stubbåkeren før det ble stilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet min karriære som dusørjeger etter mus på korntørka. Ivrig tiåring med et Gamo luftgevær. Jeg tjente veldig mye lørdagsgodt med Gamoen. Første skikkelige vilt var ei lirype som 12-åring. Hagla var en Suhl sideligger. Bomma selvfølgelig først da en kjempeflokk fløy. Pappa var lang i maska da jeg banka ned en gjenligger. Jeg var nok lang i maska sjøl for det var langt hold.

 

 

 

mvh OveR

Link to comment
Share on other sites

husker faktisk ikke første viltet jeg skjøt, men husker børsa, nyinnkjøpt star baikal. trau som en skeiv låve port, tung som ett spætt og med følesen av en 2-4" men børsa var god den selv om den aldri fungerte som den skulle. var opplevelse langt utover å skyte ett vilt å avfyre den børsa å overleve det.

Link to comment
Share on other sites

Ringdue på ett jorde, med Star Baikal enkeltløper 12/70. Fikk hagla i 14-årsgave av foreldrene mine, og samme høsten datt denne dua. Husker ennå at den spankulerte rundt halmen, og at jeg måtte vente til jeg så hele dua før jeg skjøt. Spørs om jeg har opplevd samme spenning etter det, gitt.....!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Mitt første bytte var en liten rådyrbukk i fjor vinter. Den kom tuslende fint og rolig, jeg plystra og den stoppet opp. Så smalt det. Skal sies at den tok et skikkelig byks og ble borte nede i en liten skrånig, og nervøs som jeg var for å ha skadeskutt kalte jeg opp de andre på radioen. Men det viste seg heldigvis at den lå 10m nedi der, dau som en sild.

Link to comment
Share on other sites

Min premiere var en 4-spirs elgokse.

Som sylfersk jeger drømte jeg før jakta om ei stor myr med en elg som langsomt og intetanende foran posten min.

-Og det var akkurat det som skjedde! Firetaggeren stupte rett på nesa av min 7mm rem mag fra min splitter nye sauer 202 elegance.

Steiki, da det gikk opp for meg hva jeg egentlig hadde gjort, rista det sånn i beina at jeg ikke klarte å bli sittende på sekkstolen min :D

Elgen hadde kommet inn i drevet vrangveien, og hoinnkaillene var langt unna. Etter å ha bedt pent på radioen, fikk jeg gå av post for å se nærmere på elgen. Synes han sprella sånn..

På veien bort, husket jeg på å skritte opp sånn cirka avstand. Hadde neppe skutt dersom det var i dag, for å si det sånn.. Noe drygt hold, men det gikk bra, og du dæven så stolt jeg var!

Har faktisk skutt elg hvert år siden, men det er jo bare skryt og har ingenting i denne tråden å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...