Jump to content

Hva var det første viltet du tok?


sniper 22-250

Recommended Posts

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første skikkelige viltet var ei rype, etter mange års trening på kjøttmeis,trost, skjor og kråke med diverse typer våpen..Var vel ca 14-15 år og var med far min, onkelen og eit jevnaldrene søskenbarn. Det som var flaks og ikkje minst det artige med turen, var at eg var den einaste som fekk fangst den helga !! :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt første vilt var en rype når jeg var 21 år gammel. Jeg var på min 3dje jaktdag, helt alene den dagen. Jeg gikk over en liten høyde i terrenget da jeg plutselig ser det sitter noen fugler på bakken, det tok litt tid før det gikk opp for meg at oi, det er jo disse jeg er ute etter, før jeg så løfta hagla og skjøt. Hadde ikke sett en fjær før den dagen, så var nok ikke helt skjerpa.

 

Nå er jeg hekta :]

Link to comment
Share on other sites

Måse

felle

Fra 7år?

 

Trast

Tennis rekkert (mest effektivt, så en ikke skjøt i stykker rørene til melkeannlegget i fjøsen).

Fra 9-10år

 

Trast

Sprettert.

Fra 9-10 år.

 

Trast

Luftgevær.

Fra 9-10år

 

Kråke

Salong

Fra 12år

 

Første Lovlige?

Måse

12/70 Star Baikal enkeltløper.

Fra 18år.

 

Hvor mye som er utelatt, får dere bruke fantasien til å finne ut. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra mink i feller når jeg var 12-13 år, var det 2 rådyrbukker felt med 10 minutters mellomrom. Utallige turer fra august og utover høsten hadde ikke gitt noe resultat. Noen dager ut i desember kom det imidlertid nysnø og da skjønte jeg hvor jeg skulle postere og fikk litt ny giv.

 

Først kom 2 spissbukker (hjort) og forsvant igjen. Klokka var blitt 10 og jeg trodde egentlig det var nok en bomtur, men jeg satt godt og hadde varm kaffe og ble derfor sittende litt til. Da ser jeg noe kjapt i sidesynet nedi en grøft og der, endelig, står det 2 rådyrbukker. Jeg skyter den ene med en gang, den faller som en potetsekk og den andre forsvinner ned i grøfta. Jeg skal til å reise meg og gå frem, men så får jeg en tanke om en artikkel jeg nylig hadde lest i et jaktblad om at dyrene ikke nødvendigvis blir skremt av et skudd hvis de ikke får noen retning eller kobling til en jeger. Så, jeg ble sittende og nyte øyeblikket litt og 10 minutter etter kommer den andre bukken rolig tilbake...

 

Veldig tilfredsstillende etter måneder med lett mobbing fra kona og kallenavnet jeger bom-bom...

Link to comment
Share on other sites

He he ! Ja det startet med Luznik luftgevær og det ble mange sjor og kråke inne i en minkfarm og det ble mange ekorn ,ettersom 'fattern' var jaktidiot måtte jo jeg også bli det . Og det ble all slags fugljakt , hare og rev lenge før en ble 'tørr bak øra' som det heter da selvsakt med hagle og rifle. Tror ikke alder egner seg på trykk men det var 'likar før' som en trønder ville sakt. Og i dag finnes ikke det vilt i Norge jeg ikke har jaktet på ! jo foresten mårhund !.

Og jaggu ble jeg ikke meget aktiv konkuranseskytter også både med rifle og pistol så jeg tørr ikke og tenke på hvor mange hundre tusen kr. jeg har skutt for . Faen ikke rart at bankkontoen er relativt liten men tenk på all den morroa :lol: Pinadø nesten så jeg syns det har hvert vert det også :D:D

Link to comment
Share on other sites

Var 11-12 år da jeg var med på min første orntlige jakttur, fikk lov til å gå med børsa en liten stund og jammen kom det ikke en hare ut av krattet. Jeg fikk svinga opp børsa i siste liten, og traff med ett eneste hagl.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Telles blekksprut? Har ved flere annledninge vært med de lokale fiskerene i Kenya på harpunjakt i det indiske hav.

Jeg var vel en 11-12 år da jeg snorklet etter fiskeren med en hjemmelaget harpun i hånden, som jeg kjøpte for noen kroner. Da jeg så en blekksprut stikke opp fra sjøgresset, jeg reagerte fort og den fikk en pil (hva kaller man det harpunen skyter ut?) mellom mellom øyne. Det tok ikke lang tid før det var køllsvart rundt meg og jeg kjente tentakler som begynte å surre seg rundt meg og suge til. Fiskeren dro den kjapt vekk da de har 2 heftige tenner. Husker jeg var ganske stolt da jeg vandret nedover en kritthvite stranden i Afrika, med en stor blekksprut!

 

Men over til vilt i Norge.

Den 24/08/08 sto alarmen på 04.00(!) jeg sto opp og lagde kaffe til min far (litt skal til får å han til å stå opp så tidlig for å jakte duer). Haglen var pakket og vel så det.

I 5 tiden satt vi i grøftekanten og så på soloppgangen sammen ( vakkert var det :!: ) Lokkeduene var satt ut, så det var bare å vente. Dro mange duer over før en flokk på 7-8 kom ned og alle dro like raskt opp igjen. Men neida, satt en due igjen som hadde "gjemt" seg bak litt halm. Jeg la ann haglen og fyrte av - mitt første ordentelige vilt var et faktum. Tror virkelig ikke jeg kommer til å ha den følesen igjen - nirvana!

 

 

Nå har jeg spart(hvilket jeg tror er en god ting) dere for all jakten på småfugler, slanger, firfisler, og alt annet...

Link to comment
Share on other sites

Mitt første vilt var ei fjellrype som jeg skjøt som 15 åring :) 10 minutter etter at den første gikk i bakken skjøt jeg jaggu ei fjellrype til. Dette er vel også de eneste rypene jeg har skutt hittil. Var mye jubel da husker jeg :D Dette er nå 3 år siden. Året etter var jeg 16, og da var det rifla og storvilt som gjaldt. Det er vel først i år at jeg har felt vilt med hagla etter de 2 rypene jeg skjøt som 15-åring :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det første viltet jeg felte var ei lirype i flukt, men det vare bare et vingeskudd så når jeg kom løpende fram til dit fuglen datt var den ikke der. så jeg såg meg lit rundt og fikk øye på den springende ca 20 meter unna meg, jeg skaut et avlivingsskudd og fuglen datt på nytt. når jeg kom fram og skulle plukke opp min første skutte fugl viste det seg at jeg hadde skutt av hele hodet og halve halsen :) Brukte en kaliber 12/76 Baikal MP 153. fint minne til tross for at den manglet hode og jeg hadde egentlig tenkt å stoppe ut min førsteskutte rype :wink: jeg var 15 år da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Datt vel mye rart for sprettert med kule lager kuler og luft våpen men det første spiselige viltet var en stokkand hanne da jeg var 10 og skutt med bestefars gammel opp borra remington, mener og huske det var i kaliber 20 sortkrutt så klart. Fikk kjeft av mor kan jeg huske men ikke av far :lol: Må sies att det ikke var noen voksene med da det smalt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...