Jump to content

Hva var det første viltet du tok?


sniper 22-250

Recommended Posts

3 jerper skutt med savage 22wmr/20mag når jeg var 11-12 år. Skjøt dem med haglepipa og husker hvor jævli rekyl det var med magnumpatroner. Skadeskjøt den ene og husker når min far skulle vri om halsen på den og tok i litt for hardt, med den følge at han rev at hodet. Husker blodstrålen fra halsen som sprutpumpet blodet rett opp he he.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Utenom mye tull og fjås med luftgevær så må jeg si min første jakttur etter rype med mine besteforeldre som skulle prøve guttungen på jakt. Jeg var vel 14-15år.

 

Det resulterte i 7(!!!) fallende ryper på to skudd fra en gammel valmet o/u med alt for lang stokk.

Snakker vi maksimal nybegynnerflaks? Jammen hadde den stakkars bretonen mye å gjøre da de skulle sankes inn! Kom med to- og to :mrgreen:

 

Høres usannsynlig ut, men det er ikke løgn...

 

De siste årene nå klarer jeg ikke engang å treffe ei låvedør som detter over meg :cry:

Link to comment
Share on other sites

11 år, Lirype skutt med star s/s 12.70. Var med fattern på rypejakt langt innpå fjellet, han hadde gått med hagla i 2-3 timer

uten å se fuggel, men så fikk jeg låne hagla , og etter 5 minutter fløy det opp 3 ryper, og jeg skjøt på 2, den ene datt....Det var gutt som var stolt det.....

og den står utstoppet på stua idag...

Link to comment
Share on other sites

bortsett fra luftgevær trost så ble det ei røy :D

bestefar gikk med rifla og sentde meg inn i en "haug" ute på ei myr fikk tildelt en salong rifle enkeltskudd og kun 1!!! skudd :D

fløy ut en tiur og hørte det kom 2 skudd...men så satt det plutselig ei røy der mitt inne under ei gran den strekte hals men fikk dratt opp hanen på salongen og siktet midt i kroppen.

 

Skal si bestefar var store i øynene da junior på 11 kom ut med en røy som flakset som bare faan...... (tiuren derimot fløy langt og lengre langt)

Link to comment
Share on other sites

12 år gammel på tur med pappa til Sør-afrika. Nar pappa fikk satt på gummi kappe på kolben i stedet for hardplast, klarte jeg endelig å skyte mer enn et skudd uten å grine :D Ombygd Mauser i 30.06 banker godt for en 12 åring! Resultat ble i hvertfall en impala og en grey duiker. Var nesten ikke stolt da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om man ser bort fra litt overaktig bruk av pilbørser og sprettdert, så var det en krikkand med en gamel enkelskudd 22 lr.

Traff den først i vingen på ca 60 mtr, men et oppfølgingskudd på 12 mtr satte en stopper for vidre ferd. Rett hjem og vise fattern hva man hadde utrettet. Fikk mye skryt, men kan ikke minnes at jeg så den anda igjen. 12 mtr og yellowjacket= Kjøttdeig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Husker min første rype. Den ble skutt med en kongsberg enkeltskuddshagle rollingblock som min far hadde kappet både løp og kolbe på slik at jeg som tenåring skulle greie å hanskes med den. Rypa ble skadeskutt,og jeg husker det som om det var i dag,der jeg løp etter den og slo den ihjel med kolben på hagla :lol: .

På samme turen holdt jeg på å skyte ei SNØUGLE,men oppdaga heldigvis at det hvite som letta fra kjærret var litt større en ei rype hehe

Link to comment
Share on other sites

første viltet mitt var ei ørrhøne som ble skutt med hagle fra låvebrua til naboen, av alle plasser så kom det ei ørrhøne over låvetaket,mens jeg sto og posterte på kråker.var ganske forbausa da det lå ei ørrhøne dau bak låven,men hu smakte godt og mitt første vilt var et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Mitt første ordentlige og lovlig felte vilt var fjellrype. Jeg var 15 år og gikk på støkkjakt. Skjøt til alt overmål double med faderens gamle Baikal. Hele seansen ble i tillegg filmet av annen jeger som bar på videokamera på størelse med et kneipbrød til fjells. :D

Link to comment
Share on other sites

Første vilt eg skaut var ei lirype i no i haust då eg seltok på ein jakttur for oss ferskingar i regi av den lokale JFF og statskog. Det vart med den eine rypa, men det var ein utruleg kjekk og lærerik tur, som eg aldri kjem til å gløyme. Eg brukte Finn Classic 512SC hagl, og rypa vart skoten for ein engelsk setter tilhøyrande ein av instruktørane.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke jeg har skrevet om min første jaktur før:

 

Jeg var 16 år og hadde moped og 15 september som da var 1 ste jaktdagen på rype, dro jeg oppover 2.5 mil til Tverrvatnet. Ved pumpestasjonen satte jeg ifra meg mopeden og gikk alene oppover mot stangfjellet. Hagla jeg hadde var ei Acciaio enkeltløper kaliber 12.Det var bra vær føst på dagen og jeg gikk oppover ei li da jeg fikk se en fugl som satt i ei buske.HMMMM var det ei rype.Jeg fant heldigvis frem kikkerten og kunne konstatere at det var en trost.Den fikk flyve.Jeg gikk i lia ganske lenge og plutselig letter det en fliokk ryper,jeg hiver opp hagla og det smalt. men det ble en solid bom.Jeg følger på og ei rype kommer plutselig nedover fjellet over meg.bom.så går jeg litt oppover og så ser jeg ei rype på bakken...........jeg sikter og ja jeg treffer :D:D jeg tenker selvsagt ikke på å ladde men går bortover mot rypa. Den setter avsted og jeg etter , det bærer avgårde og jeg får til å lade mens jeg springer så brenner jeg av et skudd til ........men nei rypa springer avgårde ennå.og jeg drar kniven og springer med hagla i høyre neve og kniven i den andre nedover bar det og tilslutt setter rypa seg i en klype.Da kommer en kjenning plutselig tilsyne og står og ser på meg. Jeg forklarer situasjonen og sier at jeg skal prøve å ta rypa med kniven og hvis den springer må han bare skyte......jeg nermer meg og en halv meter fra farer rypa avgårde igjen og pang.................. :oops:

Det ble min første rype.......................Takk "Ola"

Link to comment
Share on other sites

Mus i musfelle. Bortsett fra det så fanget jeg mange minker levende som jeg hadde i innheng noen dager, fanget også en reveunge som jeg hadde i bond til min mor oppdaget det, ca 1 time, slippe den løs igjen var den strenge beskjeden jeg fikk.Det første viltet jeg skaut var ei Lirype. Første jakttur etter bestått jegerprøven og første skudd med hagla. Siden da er det ikke blitt flere ryper.

Link to comment
Share on other sites

Er 14 år på hjortepost med en remmington halvautomat cal .308win (møkkagevær), det kommer ei lita 1,5års kolle og stiller seg opp på 30 meters avstand. Kolla står rett mot meg og ser på meg. Er litt i villrede hva jeg skal gjøre før jeg brenner av ett skudd rett imellom øynene på henne. Er så skjelven etterpå at bena bare så vidt bærer meg bort til skuddplassen.Dette var i 1986.

Link to comment
Share on other sites

artig historie dunkern :lol:

 

var 10 eller 11 år...la meg til nedenforhuset med luftgeværet, la ut noen brødskalker og ventet..det gikk vel 5-10min så kom det en nøtteskrike å satte seg til ved brødskalken..poff...husker jeg løp ned å hentet den...jeg var jo selvsagt veldig stolt å løp opp til mor og far å viste den fram igjennom vinduet fra veranden...mor hylte og far lo :roll:

Link to comment
Share on other sites

Forutenom "tjuvjakt" på fuglebrettet med luftbørse og noen skjærer så var det første viltet som datt en rev. Den ble skutt med en Valmet 412 12/70 på ca 10 meter :) Skulle vel egentlig bare jakte råbukk med da man som 14 åring sitter på post spent og nervøs så er det lett å bli litt overivrig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tja..forruten en del snytittinger med luftgevær i en alder av 7 år og opp,så skjøt jeg min første fjellrype da jeg var 11. Var sammens med min stefar på jakt,å da han hadde en kaffepause så jeg mitt snitt til å tusle litt for meg selv på fjellet. Uten børse selvsakt. Et lite stykke fra dær han satte å had kaffepause oppdaget jeg 2 fjellryper på et stup. Jeg sprang tilbake å spurte om jeg kunne få skyte..han sa det var greit,men jeg måtte vise vei. Så stolt som en hane med haglen i hendene jikk vi opp mot dær jeg hadde sett rypene. Å dem satt dær enda. Men han så dem ikke..men det gjorde jeg. Så han sa jeg skulle bare skyte.

Jeg la ann..siktet nøye..å pang..

Da så han rypene..denn andre fløy.

Den jeg skaut har jeg enda..utstoppet.

Dette er 27 år siden :|

Huff hvor årene flyr.

Link to comment
Share on other sites

For min del var det første viltet ei rype. Var vel 12-13 år, og fikk gå litt med hagla på slutten av en slitsom dag. Noen andre skadeskaut ei rype, men de gav opp søket. Jeg var derimot evig optimist, og tråkket rundt i området litt lengre. Jammen fant jeg ikke igjen rypa. 3 meter hold, på løpende fugl. Var bra jeg traff høyt, for å si det sånn. Ingenting er vel bedre for kjøttet sin del, enn å skyte hodet av rypa?

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva skal jeg si. Har vel hatt en helt grei start på jegerkarrieren.

 

Var vel 15 år. Hadde kjøpt meg hagle som sto på pappa sitt navn. Første jaktdagen. Jeg og fatter satte oss i jordekanten og venta på duer. I håp om at dem skulle sette seg i buskene bak oss. Det kom 2 duer og jeg skjønte at dem skulle lande i buskene, men løs på avtrekkeren som jeg var valgte jeg og prøve når dem ennå var i lufta. Kom rett imot. Jeg skøyt og det spruta fjør. Dua fløy videre og jeg løp utover jordet for å se hvem vei dua tar bak buskene. Den snur oppe i lufta og kommer mot meg igjen og jeg prøver ett skudd igjennom buskene. Dua flyr på stive vinger over meg og jeg ser den seiler inn i kratta på motsatt side av jordet. Leita lang tid etter dua før jeg endelig fant den. Jeg la dua på reveåta. Våren etter skøyt jeg en rev på åta. Det var altså i våres.

 

I høst var første høsten med rifle på elgjakt. Trur du ikke jeg klarer og skyte en 10-tagger første dagen i jakta du! :mrgreen: Helt greit fornøyd den dagen. 2 dager føre elgfallet datt det også ei gås for hagla.

Link to comment
Share on other sites

ble nok en del trost med luftgevær. første som telte var ei røy 11 år gammel, var et stort øyeblikk det. det var i tilegg i elgjakta, og hele jaktlaget til min far var mine store helter, så opplevelsen ble nok noe større da jeg kom opp til setra og kunne få skryten av alle mine barndoms helter :D

Link to comment
Share on other sites

Var vel en mink i fjor det :) Dro ut en tidlig morgen i august for å se om jeg så noen fra det kullet som hadde vært ved båten hele sommern. Ser da etter 5 min en liten en som tasser mot meg, og nysgjerrig som den var så stoppa den en 8-9 meter fra meg. Legger da an sideliggern og smeller av et skudd i hodet på den, noe som minken ikke ble gammel av. Av matvilt så var det en stokkand som jeg skjøyt på kveldstrekket. Av solide dyr så var det en reinsbukk som datt kort tid etter at jeg gikk opp på vidda første dagen :D

Link to comment
Share on other sites

Stikkord:

Ikønn, bestefars Baikal sideligger, venstre løp, Gyttorp røda hagl nr 1 (kjøpt selv i butikk i en alder av 12) og under 5 m hold.

Resultatet var en buskete hale det hang tarmer fra...

Halen ble hengt på Apachesykkelen etterpå.

Ah de glade 70-åra :D

 

Sjeldent at et innlegg vekker minner som ditt...

 

Husker jeg som 11-12 åring kjøpte haglpatroner billig hos den lokale sportsforretningen i mjøndalen... Papphylser som hadde trukket fuktighet og jeg måtte bruke makt for å kamre dem i ei gammel Harrington & Richardson enkeltløpet hagle med en meter pipe og hane...

 

Det var tider det. Skriker, kråker og skjærer ga jaktopplevelser som går utenpå det meste av det jeg har opplevet som voksen. Rett og slett ren jaktglede. Vet ikke om noen andre kan huske spenningen og gleden av å ha felt vilt i ung alder, men det er faktisk mange av disse opplevelsene som jeg personlig husker best.

Link to comment
Share on other sites

Det første viltet jeg tok var nok ei røyskatt i minkfelle, begynte jegerkarieren som mange andre

med fellefangst og husker jeg tok en del mink. Var vel 14år da, etterhvært ble det jakt med hagle på

sjøfugl til å begynne med, ellers var jeg vel 15 da jeg felte min første rype. Nå de siste åra har jeg blit

hekta på gåsejakt, mye fugl og super spennende jakt, det er vel nå min favorittjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var nok noen kramsfugl... posteringsjakt fra vinduet på gutterommet med Slavia 631 og Norlett kikkertsikte.. en dødelig kombinasjon 8) . Men det riktige viltet, var nok på min første elgjakt i 82, med fattern's ombygde Kongsberg M 59 i .308 Win. Fikk en elgkvige på skuddhold, første drev, første dag. Ble litt nervøs etter første skudd, da jeg ikke kunne 'se noe'... det vil si.. den datt ikke :lol: Smelte til 2 ganger til, og hu stupte etter 30 meter, med 3 skudd pent plassert i lungene, rett bak bogen. Akk.... det var stort den gangen... lå våken natta før jaktstart. Men minnene er gode, og fortsatt en del gode år igjen får man håpe.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...