Jump to content

Hva var det første viltet du tok?


sniper 22-250

Recommended Posts

Mitt første var faktisk en svarttrost med garn. Klippet ivrig an passende lengde av fatterns flyndregarn og spente det opp i buskaset utenfor hagen. Visste at trosten oftest fløy dit når noen skremte den fra fuglebrettet. Dagen etterpå hang den der og peip. Tipper jeg var 6-7 år gammel og fikk skikkelig skjelven husker jeg, sterk opplevelse.

 

Kompisen (Som er jakt kompis nå) hadde luftgevær og fikk alltid kjeft for alle fjærene og tarmene som lå klistra utover fuglebrettet deres når vi var noe eldre igjen.

 

Neste skritt var doner som jeg tidligere har skrevet om her inne før jeg fikk hagle til konfirmasjonen og skjøt double på svartender.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter et par sesonger på harejakt med noen få skuddsjanser, som alle endte i soleklar bom, lyktes jeg som sekstenåring omsider å få has på den første haren, i los for Beaglen vår. Nyinnkjøpt Marocchi o/u kaliber 12. Det gikk med tre røde fine Winchester skogsfugl og hare-patroner. To kjappe skudd på altfor langt hold, men traff. Haren fikk nedsatt førlighet. Jeg løp etter haren langs en traktorvei mens jeg leita etter ny patron i lomma og så at den satt seg til i en busk. Det blei det siste den gjorde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

utenom spurv med luftgevær, ble det en måse i 14-årsalderen skutt sammen med en kompiss og far hans sin tjuvlånte hagle. ingen trudde på treff, skudde for å måsa datt.

 

første lovlige viltet var en due 23.08.10 med en splitter ny betinsoli spesial 12/76 og leirdueskudd. duna fra dua føyk, gutten sprang for hale live, og dua ble med hjem

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre ble mitt første vilt, iallefall som jeg husker best, ei rype.

Høsten, ytterst på Finnmarkskysten i -78.

I vår famile var det ingen ihugga jegere, men hos nabo"guten", som for øvrig da måtte være i midten av tyveårene og kompis av storebroren min, hang det titt og ofte ryper til mørning på låveveggen.

Da jeg endelig fyldte 16, skulle jeg få lov å være med han på jakt.

Jeg fikk låne hagla til brodern, ei enkeltløpa Beretta, sekken ble pakka, "Tempo Lett'n" fyrt opp og til "fjells" bar det.

Vi starta nedi ei dalside, trålte krattene før vi jobbet oss oppover. Etter en lang mars uten å ha kommet på skuddhold, som jeg husker, begynte jeg å bli veldig sliten og ville ta en pause. Vi beveget oss opp mot toppen av et "fjell" og skulle ta en matrast i ura. Nabo"guten" skulle bare ta en rask runde rundt toppen å sjekke før han kom tilbake.

Jeg brakk hagla, la den i fra meg, fyldte opp kaffekoppen og skiva var på tur inn i kjeften da jeg hørte noe tafsing ved siden av meg. Jaggu var det ikke et rypehode som strakte seg ut fra ura :shock: Uten å tenke sugde jeg tak i kniven, en 7' Strømeng, og klakka i haue på fuglen. Husker ennå sitringa og skjelven som jeg fikk i etterkant, gitt.

Da nabo"guten" kom tilbake spurte han om jeg hadde sett noe, sjøl hadde han ikke sett fjæra. Jeg sa som sant var at min første rype lå i sekken :D , noe han selvsagt ikke trodde på før han så den. Han hadde jo ikke hørt noe skudd.

Han ble bare stående å måpe da jeg fortalte hva som hadde skjedd.

 

Det ble flere fugler den dagen, men ikke med finnkniven.

I etterkant hadde vi mange fine turer sammen og det meste jeg kan om rypejakt fikk jeg lære av han.

Link to comment
Share on other sites

Mus :D ......Å nei ikke den sorten som mange av dere tror! Posta trofast i fjøset da jeg var 5-6 år. Mens mamma og pappa melka kyrne satt jeg med luftbørsa i for rommet og venta på at musa skulle kome frem å spise på Mjølrestene som lå på gulvet!! Det var tider det :D:D:D

 

Etter dette ble det en mår i fella da jeg var 12, og ei fjellrype med hagla som 13 åring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det var lemmen, i lag med en engelsk setter. Var tre år da, siden ble det alt av småfugler med sprettert, til salongrifla til bestefar ble tatt i bruk. Da ramlet kråker og måker, før en hare måtte bøte med livet på den første lovlige jakta.

Link to comment
Share on other sites

første jaktturen min var med ei enkeltløps beretta fra 70tallet.

Mamma har vel skutt 3 ryper på 30 år med den. ikke rare greiene altså.

 

Iallefall tok jeg børsa i neven og gikk opp skogsveien hjemme.

Litt oppi en bakke var det spelblank is, så jeg knakk hagla i tilfelle jeg skulle

tryne saftig. Akkurat da hoppa en hare opp på veien 30 cm forran meg og

pilte oppover. Etter litt fomling og lading traff jeg udyret i bakfoten med

en salve. Satan for et leven. Harn ned i grøfta og til å grave seg ned i et hull

hvor den beit seg fast. Fikk heldigvis rykka han ut og avliva stakkarn.

 

Skjønner hvor revelokken har lyden fra iallefall. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det må ha vært ei Røy. Såvidt jeg husker gikk den opp rett etter at jeg hadde startet å gå. Jeg husker jeg ble rimelig overrasket, og overmåtelig stolt da jeg så den gikk i bakken. Det jeg husker best fra episoden var at verken jeg eller kompisen min, begge med ferske jegerprøver i baklomma ikke visste hvilket vilt det var. Hehe. Dette må ha vært i 89. Har vel blitt noen hakk bedre jegerprøven i ettertid. Husker vi hadde 1 dag med teori, og en dag på skytebanen. Men som med det meste annet, så er det av erfaring man lærer.

Link to comment
Share on other sites

Tror det første var fellefanget mink.

 

Hadde "trapline" etter mink, mår og røyskatt da jeg gikk på barneskolen. Første minken i eget oppstett var vel i -82 eller -83, da var jeg 11-12 år. Hadde vært med fatter på hans tidligere. Hadde faktisk fanket mink, mår og røyskatt i felle før jeg fellte den første hønsefuglen med hagle. Denne var en voksen orrhane som falt to måneder etter jeg var 14år. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

første: spurv, luftgevær 4,5mm, ca 80-100 meter, åpne sikter, utrooolig flaks! og sinnsykt kick!! var ca 10 år

 

første lovlige: Skarv, hagle 12/76, 25-30 meter, også sinnsykt kick! var vell 22 eller 23 år...

Link to comment
Share on other sites

Mitt første vilt..

 

Jeg satt i stua og så på TV da det plutselig var en merkelig lyd i stua... BSSSSS-BSSSSS.. Jeg ble redd og fant en avis og armerte meg med laken med 2 hull til øynene.

Gikk ut i stuen igjen og hørte etter den lyden igjen, men det ble stilt.. For sikkerhetskyld hadde jeg på meg rustningen tilfelle den skumle lyden skulle dukke opp igjen, men ikke før jeg får sett meg begynner det igjen- og nå enda nærmere.. Nå ble jeg skikkelig redd. Hva er det? En flue, en veps eller kanskje en stor stygg humle?

Jeg manna meg opp og reiste meg fra stolen i håp om å kanskje få felle mitt første vilt, men det ble stille i 5 sekund før det begynte igjen. Lyden fløtte seg nå fra meg så jeg fulgte etter og inn på kjøkkenet. DER fikk jeg se det svære monsteret av en mygg. Nå snakker jeg om en ekte, stor, feit, norsk, blodtørst mygg. Så nå ble jeg veldig redd. Hva skulle jeg gjøre? Jeg fant ut at viss jeg sniker meg under kjøkken bordet og spretter fram og overasker den med avisen? Jeg satte meg ned på alle fire og begynte og snike meg frem, vel framme så spretter jeg fram og dundrer det jeg kan inn i veggen. Når jeg tar vekk avisen så ser jeg en blodflekk på veggen. Den var stor altså, men nå var den død. Jeg fant fram støvsugeren i håp om av åpningen var stor nok til at myggen gikk inn og det gjorde den og da var mitt første vilt et faktum :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Begynte med Trost med luftgevær,

Så nøtteskrike og due med salongen,

Så elg med ei lånt rifle som ble filmet og havnet på Jaktfilmen ElgFall,

Året etter lå mine 2 første rådyr med min egen hagle innenfor 5min!

Samme år ble det 3 elg og 4 rådyr på min samvittighet! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

det første viltet var 2 liryper som satt sammen på bakken.var med far og var 11 år den gangen.han så de på bakken og pekte dem ut,jeg så dem ikke, men syntes det var flaut siden han pekte og forklarte så jeg dro en spansk en og sa jeg så dem.siktet i området der han pekte og fikk 2 på ett skudd.grise flaks heter vel det.siden gikk det slag i slag og nå over 30 år senere er jeg like ivrig.våpenet var en beretta enkeltskudds hagle kal 16 ,også kalt reve hagle i gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

Tja... Bortsett fra div trost, skjør osv med luftbørse, så var det første "ordentlige" viltet mitt ei stokkand...

 

Grytidlig en morgen i Dokkadeltaet. Brukte en enkeltløpet Star, som så mange andre her har jeg sett... :?

Andriken kom i hundreogh****** ut av tåka, alt gikk helt automatisk og plutselig så lå han og duppet i vannet... :D

Er så lenge siden at jeg faktisk brukte Hubertus pappatroner! :shock:

 

Savner papp og bly!! :?

Link to comment
Share on other sites

måtte vært en trost som de fleste andre når jeg var ca 12 år.

 

med luftpistol med kikkertsikte på faktisk,like stø på handa som ja..ikke veldig stø :oops:

satt en trost på ca 30 meter,"plonk" sa pistolen,og jaggu,trosten flakser i været og detter død om,

så når jeg kom frem at jeg hadde treft den i tinningen,flaks? trur nok d :)

Link to comment
Share on other sites

10 år gammel felte jeg en svale (og fikk så huden flagra av bestefar) med Baikal enkeltløper cal. 12 (rart at man fortsatte med denne skytingen :D ).

 

12 år gammel - var jeg med ham på orrfugljakt, og jeg gikk på den ene siden av haugen, mens han gikk på den andre.

 

Stolt kunne jeg vise fram orrhøna når vi møttes.

 

Men det viste seg å være en nøtteskrike (tenkte at orrhøna måtte ha flotte farger :) ).

 

Var dårlig med jegerprøver på den tiden :wink:

 

Men etter noen "bomår vedr. fuglekjennskap" - felte jeg mitt første skikkelige vilt med konfirmasjonshagla (Winchester mod. 1200).

 

Og det VAR ei orrhøne!!!!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Første viltet mitt var faktisk ei jerpe. Skutt med nyinnkjøpt hagle i '95 under støkkjakt sammen med min far.

Var 15 år og det var naturlig nok stas. Før dette gikk det i skjære, trost, stær og diverse andre småfugler som selvfølgelig

ikke er lov å skyte. :oops:

 

Ellers så er det en annen historie jeg husker vel så godt som jerpa og det var da jeg bommet jeg min første skuddsjans på en flott 6-takkers rådyrbukk når jeg var 13.

Jeg og far min skulle drive gjennom ei lita hei hvor det bestanding pleide å stå rådyr. Tilfeldigvis kom jeg først frem til avtalt møtested og noen få sekunder senere

hørte jeg noe komme gående langs et dyretråkk som passerte 20 meter foran meg.

Jeg var overbevist om at det var far min som kom, og urutinert som jeg var tok jeg børsa på ryggen bare for å se bukken

komme i lett trav.

Plystra og bukken stoppet selvfølgelig med bogen bak ei middels bjørk. Fikk børsa i skuldra og dro på i det han raste ut.

Vi leita og leita i flere timer, henta bikkje og sporet over en kilometer uten å finne den, så den ble friskmeldt.

 

Seinere samme høst ble den skutt av faren til en kamerat på naboeiendommen. Han fant ett par hagl under slakting så jeg hadde vært i den, men heldigvis ikke mer enn at den greide seg fint.

I dag ser jeg jo at jeg aldri skulle gått alene med hagle, uten skytetrening (patroner var jo dyrt den gangen :roll: ) .

Jakterfaringen som 13 åring var rimelig nær null så dette var et skudd som aldri burde vært løsnet, men sånn var det dengang.

 

I ettertid har det gått langt bedre... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...