Jump to content

Juleølet 2009


Lille My

Recommended Posts

Juleølet har igjen kommet i butikkene. For oss som leter etter de støvete bayerølflaskene som pleier å være gjemt innerst i lokalet bak rader med ice og liteøl (grøss) er dette den desidert beste årstiden. Nå kan man endelig finne et utvalg av litt mørkere og fyldigere øl med god smak. De nærmeste ukene går med til prøvesmaking av diverse sorter før det hamstres - både til jul og til litt ekstra utpå vinteren når det gode ølet forsvinner fra hyllene og bare bayeren står igjen.

 

Ja - jeg er veldig klar over at skikkelig juleøl er det vi går på polekspedisjon for å få. Der er jeg helt enig. Det er likevel ikke det ølet det drikkes mest av i denne tida.

 

Jeg har nå satt meg ned med sesongens første juleøl og tenkte at jeg er sikkert ikke alene om å prøve å finne det beste juleølet. Her er også sikkert mange som har ulike tradisjoner om hvordan testingen skal foregå. Her er det altså åpent for å dele sine erfaringer. Hvilket juleål blir årets beste?

 

Jeg har startet årets runde med å være et snev av patriotisk, og sitter her med en halv Nordlands juleøl. (Ja, jeg vet det er Ringnes som produserer den, men man må få lov til å være litt naiv også) Den var fin på fargen, men jeg savnet rett og slett litt mer smak. Den var for lite fyldig for meg, og havner derfor ikke på lista over det som vil bli handlet inn til jul.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd! :D

Jeg debuterte denne sesongen med Ringnes juleøl type rød halvlitersboks dekorert med litt snø og skogslandskap, men selv ikke denne postkortsteminga fikk fram de store ovasjoner i min gane. Kanskje fordi jeg er forkjøla og har smaksløker nede for telling? Både den og andre vil få sjansen igjen utover høsten. :D

 

normal_DSC01660.JPG

Sødme: Trekvart runding

Fruktighet: Halv runding

Bitterhet: Halv runding

(Oppgitt på siden av boksen)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd et par butikkvarianter, deriblant Borg, Hansa og Ringnes. Av disse var Hansa klart best, men idag kjøpte jeg et par Grans juleøl og julebrygg. Grans juleøl er definitivt å anbefale av butikkjuleølet; en klar vinner så langt, og en kasse skal inn i huset imorgen..

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Sitter akkurat å nyter en Aas juleøl fra polet (9%) Kraftig øl, men rund og fin smak. Ei kasse av denne så blir man vel surrete. Kan anbefales! (ja ikke ei hel kasse da).

 

Har og kjøpt Aas juleøl på polet i år, men har ikke smakt på det enda. Det bruker og være best.

Link to comment
Share on other sites

Akk ja så er vi kommet så langt på året at vi må tvinge i oss alt mulig av juleøl og det som er merket med juleøl.

 

Jeg testet en boks kjerringen hadde tatt med seg fra Rema - Grans Jule øl. :?:

 

Det jeg kan si om den er at det smakte som pils og ikke av jul. Men det var helt grei til folk som ikke liker mørkt øl

 

Da er det bare å ta handlevogna fatt og fylle opp med 1 stk av hver sort og teste.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå er det jo en test på klikk.no som kårer juleølet fra Grans til det beste av de som kan kjøpes i vanlig butikk. Og husker jeg ikke feil, var det fra Grans bra sist sesong også. Dette er riktignok flaske, og ikke boksvarianten.

 

http://www.klikk.no/mat/drikke/article365518.ece

 

Det var Grans Julebrygg som vant, det jeg hadde var Grans Juleøl i boks.

 

NB: Skal teste julebrygget i kveld.

 

Resultat kommer...

Link to comment
Share on other sites

Stjørdalsmaltølet er jo kongen av hjemmebrygg! :D Men over 20 år siden jeg flytta fra Stjørdal, og enda lenger siden jeg smakte ølet - dessverre. :(

 

Mener å huske at man følte seg ganske klar i hodet og noenlunde edru - helt til man reiste seg og knea ikke ville være med! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg smakt Nagne Ø's Special Holiday Ale. "Cheers to being different" står det på baksiden, +1 til det. "Ja, takk og mer av alt" er vel en grei måte å beskrive dette ølet på. Da jeg var ung trodde jeg maltøl var tingen, men så gikk det opp for meg at det var bittert øl jeg likte best. Her får jeg begge deler på en gang - og einebær på kjøpet. Jeg holder nok fortsatt knappene på det bitre, men dette var et meget godt forsøk på å få meg til å skifte side.

 

Hva nisser angår, er de fraværende også her, men 3 vise menn kan etiketten by på. Det er da noe - og for alt jeg vet kan de fortelle hvor nissene måtte befinne seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er en glede å se at mange har fått øynene opp for hjemmebrygg..!

Fantastisk artig hobby! Og juleølet må lages senest utgangen av september.

Har en Imperial Stout. Godt med havre, noe hvete og en dæsj lakrisrot. Ble meget bra, og godt og fyldig skum.

IBU 92, men med en alk% på 9, så er dette nydelig balansert. ;-)

 

Tror det fortsatt er litt igjen i bunne av fatet..... :oops::roll:

 

God jul!

Link to comment
Share on other sites

Sitter å nyter kveldsroen med en Carlsberg Christmas Beer og kammeret.no

Ølet er lett som Carlsberg vanligvis er, men med "mørk" smak. Ikke kjempe julesmak, men passe mørkt med "balansert sødme, fuktighet og bitterhet". For de som ikke er glad i alt for mettende øl tror jeg dette vil falle i smak. Prisen var 26,90 pr 1/2 liter boks på Rema.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde noen sorter i går kveld, sammen med lutefiskakkevitt.

 

Prøvde Aass juleøl, Dahls juleøl, Dahls julebrygg, Borg juleøl. Syntes alle hadde for lite smak. Fargen var ok, men det smakte ikke så mørkt som det så ut som.

 

Usikker på hvem av dem som ga meg hodepine i dag. Borg har forresten et nissehode på flaska (for de som etterlyste det).

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde et par bokser av Mack Juleøl her om kvelden. Det var helt ok - på den måten at jeg var så forkjøla at jeg ikke kjente mye til smaken, men det gikk ned i buken og ut i systemet og virket iallfall. :lol: Det kan hende det er godt, jeg kan ikke gi noen bedømmelse ut fra den testen. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bokkøl funker helt fint til jul.

Pleier å kjøpe et lite utvalg av bokk istedenfor det alminnelige juleølet.

Du kan få i både pose og sekk hvis du kjøper Ringnes' Julebokk. Den er for viderekommende, beksvart, fyldig og med en liten sødme. Sterk (>9%), men man orker uansett ikke mer enn én før man er mett :lol: Den tåler faktisk lang lagring og blir igrunnen enda bedre etter et år eller to i kjelleren. Ellers pleier jo Aass og Den Nøgne Ø å være pålitelige kilder for skikkelig juleøl, selv om ett av de Nøgne Ø-juleproduktene (husker ikke navnet på den akkurat nå) går langt over streken med krydder og stæsj. Det blir litt lite ølsmak igjen i smakskaoset.

 

Det de selger i butikkene kan forresten ikke kalles juleøl. Det blir for tynt. Pokker, jeg må vel nesten pitle meg en tur på Polet en av dagene... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kriteriene er altså: mørkt, fyldig og med god smak? Da er det ikke nødvendig med juleøl eller andre sorter som vokser på andre siden av bekken. Svaret er Guinness! :D

Les god smak, - ergo er Guinness utelukket. Nei, - norsk øl i norske ganer. Og norsk øl er faktisk anerkjent som noe av det aller beste man kan få tak i rundt omkring i verden.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06: Er veldig enig når det gjelder Rignes julebukk. Den skuffer aldri. Men som du også sier, man drikker sjelden mer enn ei flaske. For meg som er veldig glad i det litt mørkere ølet er jeg alltid i disse juleøltider på jakt etter noe å variere bayerutvalget med.

 

I fjor var det forresten Lundetangen som ble hamstret for vinteren..... må smake den neste gang jeg er innom og handler øl.

Link to comment
Share on other sites

Stjørdalsmaltølet er jo kongen av hjemmebrygg! :D Men over 20 år siden jeg flytta fra Stjørdal, og enda lenger siden jeg smakte ølet - dessverre. :(

 

Mener å huske at man følte seg ganske klar i hodet og noenlunde edru - helt til man reiste seg og knea ikke ville være med! :lol:

 

Det er nok flere som har gått på den smellen ja. Styrken på ølet varierer veldig fra brygger til brygger, selv sørger jeg for at juleølet ligger i overkant av 7%

 

Ellers er jeg glad i mange av ølene som Nøgne Ø brygger. Favoritten er deres Imperial Stout. Den er fantastisk, og spesielt i den mørke årstiden. Når det nærmer seg vår og sommer liker jeg godt deres Saison. Juleølet deres er jeg imidlertid ikke veldig begeistret for. Det ligner for mye på krydderkake. Mulig det er det du tenker på sako 30-06? Her blandes for mange smaker. Jeg liker godt både sjokoladmalt, svartmalt og caramalt som i stout og porter, men når man i tillegg hiver oppi mange forskjellige krydder for å lage juleøl, så synes jeg det blir i overkant. Vel vel, vi har alle ulik smak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare beklage at jeg ikke har kommet tilbake med resultat av Grans Julebrygg

Jeg fikk besøk så smakingen gikk fløyten.

 

Jeg har i dag vært og kjøpt inn en six-pack med Grans Julebrygg i flasker.

Så dette skal testes grundig i kveld.

Jeg kommer nok med en tilbakemelding utover kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Har no smakt på Mack sitt butikkøl og det var for så vidt greit men jeg gjorde en tabbe med at jeg smakte på mitt eget øl en hjemmebrygget Old Ale og da ble butikkølet noe tynnt ja. Burde egentlig ikke sammenlignet disse siden ølet av egen tapping står over 7%.

Link to comment
Share on other sites

Endelig har jeg fått korken av en Grans Julebrygg.

 

God lukt, Mørk farge, Fin fylde og Meget god smak.

Muligens litt mindre karamellsmak en det som vant testen i fjor.

 

Jeg må si dette er noe av det bedre i år når det gjelder "butikk" øl.

 

Nå er det jul i stuen, men jeg har fler typer i kjelleren :twisted:

 

Kor i farsken er det blitt av nissan på flasken? Å om dem e der e dem fanden så små! Kan jo ikke drikke juleøl uten nissa! :roll:

 

PS. det er nisse på denne flasken :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagens to juleøl, Håndbryggeriets Nissefar og Rignes Julebokk, når ikke helt opp på min blokk. Førstnevnte er forsåvidt godt, men smaker vel mye maltekstrakt. Bevares, jeg synes maltekstrakt er godt, men til øl å være blir det altså for meget for min smak. (Det er ikke umulig at dette betyr at jeg egentlig burde ha holdt kjeft om juleøl). Tidligere synes jeg Håndbryggeriet har hatt alt for mye kullsyre, mengden er veldig mye bedre her.

 

Ringnes Julebokk burde rett og slett ikke vært med i denne "konkurransen", de små blir for store for dem. Sikkert veldig bra når de møter likesinnede, men her blir det et brutalt møte med virkeligheten - og den er nådeløs.

 

Edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Nordlands Juleøl var faktisk veldig godt det og, muligens en ny favoritt....

 

Alle ølbokser har en reklametekst på siden, og jeg synes den trønderske og den nordlandske er bra like:

 

EC Dahls:

Årets julebrygg er et fyldig og godt øl med en aromatisk fruktighet og avstemt bitterhet. Ølet passer godt sammen med alle typer trøndersk julemat. God Jul!

 

Nordlands:

Nordlands Juleøl har en mørk og fyldig karakter, en god sødme og en balansert fruktighet og bitterhet. Ølet passer utmerket til nordnorsk julemat og på kalde nordnorske vinterkvelder. God Jul!

 

Forøvrig synes jeg mørkt øl er best når de er litt tempererte, ikke kjøleskapkalde.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å være lokalpatriot når bryggeriet "rundt hjørnet" vinner tester. :)

http://www.aass.no/nyheter_cms/2009/november/tid_for_jule_l_fra_aass__pressemelding_/16

 

På God Morgen Norge på TV2 i dag tidlig var det testet juleøl i tre kategorier.

 

Butikk, Polet og Spesial

 

Grans Juleøl vant klassen for butikkøl. Aass Juleøl vant klassen for såkalt "kl.F" som du må på polet for å kjøpe.

Og i tråd med Mauser68 anbefaling :wink: :Ægir juleøl vant spesialklassen.

 

Jeg rett og slett digger polvaren Aass Juleøl til kos og all slags mat. Og i år har de enda en variant; Juleøl Premium; som holder hele 9%vol.alk. !

Sitter å nipper til en Premium nå og kan bare si Ahhhhh. :P

Men den går rett i fletta for å si det sånn. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

skal man først snakke om juleøl, så følg med på "Norge Rundt" i morgen kveld. Da er maltøl, eller rettere sagt "Stjørdalsøl" som er gjennomgangstema. Opptaka er gjort hos nabosoinnhuslaget. Det er forøvrig dette soinnhuset som leverer malt til akevittene Skipper Vorse og Steinvikholm. Håper programmet kan gi et innblikk i bryggertradisjonene og hvordan det BESTE ølet blir til her i Stjørdalsdalføret. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...