Jump to content

Tenker på å anskaffe grovkalibret rifle


alannette

Recommended Posts

Går og lurer litt på å skaffe meg en grovkalibret rifle, og lurer litt på hva som er "vanlige" kalibre av den litt grove sorten?

 

Med "grov" mener jeg "større enn 30-06" (større smell, større rekyl, større kulediameter).

 

Bruksområde: Norsk storvilt, foreløpig. På lengre sikt, afrikansk storvilt? Hvem vet. Men også fordi jeg syns det er "litt gøy" med stor smell i seg selv :twisted:

 

Så langt har jeg fått med meg 9,3x62, .375H&H, .416 Weatherby som "vanlige" grovkalibre og som jeg tenker på, men fisker vel litt etter erfaringer og andre forslag?

 

Jeg har en M98 i 30-06 som jeg lurer litt på å kamre opp til grovere kaliber, siden det er billigere enn å kjøpe ny rifle og det er ganske enkelt å få tak i en "ny" gammel M98 man kan endre på om jeg skulle "ødelegge" den. Er det noen som har erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

.500 A-Square! :wink:

 

.577 T-rex - i fall du skal jakte på dinosaurer :mrgreen:

 

Er ei fin liste over riflekaliber på wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rifle_cartridges

 

Men, litt meir seriøst:

Du kan evt. sjekke ut 375 Ruger.

Kordan sjekker ein ut riflekaliber? Bortsett frå å lese utvalgt litteratur, det er ikkje alltid enkelt å få tak i våpen for prøveskyting...

Link to comment
Share on other sites

375H&H vil jeg anbefale at du ser nærmere på. Denne har jeg brukt på antiloper i Sør Afrika og elg i norsk skog, med stort hell. Den fungerer i et knipetak på big five om det skulle være ønskelig. ( Helt lovlig også ). Du har meget god tilgang på gode kuler i mange vektklasser og rekylen er til å leve med. Når du bikker over mot 416 Rigby og andre kraftigere kaliber, må jeg si at jeg synes rekylen begynner å bli ubehagelig. Det er moro med store patron, mye krutt og tung kule, men om det blir for grovt så kommer du ikke til å bruke den....... Tror ikke du får en 375H&H inn i en M98 kasse, men du kan jo se deg om etter en Brno 602 i dette kaliberet. De er billige og robuste børser. Jeg har fått bygd meg en børse basert på denne kassa, veldig fornøyd!! :D

Link to comment
Share on other sites

Noe av det litt grovere enn 30-06 som med litt justering og løpsbytte detter på plass i en M98 er : 9,3-62, 9,3x64, 458 Winchester, 416 Taylor (villkatt), 425 Express (semi-vilkatt), 35 Whelen, 375 Ruger, 416 Ruger + sikker masse annet .......

 

Om det er så prisgunstig å engasjere en børsemaker til å omarbeide en M98 til noe annet kan vel diskuteres.

Mye avhenger av utgangspunktet; generell tilstand på låskassen, hvor mye som allerede er gjort med tanke på hevarm, sikring, stokk, kikkertmontasjer osv.

 

Kanskje lønner det seg å sjekke litt på de mange bruktlistene som diverse våpenbutikker har?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar!

Om det er så prisgunstig å engasjere en børsemaker til å omarbeide en M98 til noe annet kan vel diskuteres.

Det kan det helt sikkert, sånn cirka hvor mye koster en slik børsemakerjobb? 2.000, 5.000, 10.000? Jeg antok helst at det var i 2.000kr-klassen men kanskje jeg tar feil?

 

Ett element til som jeg helt sikkert burde nevnt i starten er at jeg liker helst å bruke fabrikkammo, har ikke ladeutstyr og har heller ikke tenkt på å skaffe det, men kanskje det er nødvendig for morsomme grove kalibere?

Link to comment
Share on other sites

Når du kommer opp i litt grovere kaliber har ammo.prisen lett for å bli veldig høy om du skal basere deg på kjøpeammo.

Her er det mye å spare på å lade selv. Skyter du en del, er ladeutstyret fort tjent inn.

 

Børsemakerjobben blir nok vesentlig dyrer enn 2000,-. Dette dekker ikke nytt løp en gang. Du kan regne fra 4000,- til 6000,- for ett godt løp. I tilleg kommer all den andre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Det rimeligste på alle måter er å bygge en 9,3x62 på den mauseren du har. God tilgang på (i denne sammenheng) rimelig kjøpeammo + det enkleste inngrepet når det kommer til børsemakerutgiftene. Tror nok de fleste børsemakere klarer å få løst den saken rimelig greit..

I tillegg er pleier det å finnes lokale entusiaster som kan lade noen knallharde ladninger til deg hvis det er rekyl du er på jakt ette!

Det er jo faktisk et ok kaliber til jakt også mener mange. :D

Link to comment
Share on other sites

Helt ening med skru-det-ihjel (fantastisk nick - det kunne godt ha vært meg)

 

Til det bruket som ramses opp er 9,2x62 et fantastisk valg med planty fabrikkammo og svært høy moro-faktor! Her kan man skyte voksne kuler som lager store hull i pappen uten verken å blakke seg helt eller få grisebank. :D

 

Det er også enkelt å sette inn nytt løp i Mauseren (dessuten passer jo 9,3x62 så fint til den gamle tyskeren), men om det er en original "Norsk" M98F1/HÆR-mauser i 30-06 du har, kan det være like greit å kjøpe en 9,3 på bruktmarkedet sett ut i fra økonomi.

Link to comment
Share on other sites

Om den børsa som er nevnt over fremdeles er for salg, så er den et godt kjøp. Da har du børse med kikkert klar til bruk for prisen av et "litt" dyrt løp i 9,3x62. :D

 

Husk også at rekylen i 9,3x62 kan bli svært merkbar siden den patronen går i en vanlig liten M98 kasse = lett børse. Den ekstra vekten du har i Brno børsa blir man raskt glad i..... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M98 i 30-06 som jeg lurer litt på å kamre opp til grovere kaliber, siden det er billigere enn å kjøpe ny rifle og det er ganske enkelt å få tak i en "ny" gammel M98 man kan endre på om jeg skulle "ødelegge" den. Er det noen som har erfaringer med det?

 

Hvis tanken er å "skru opp" 30-06 et hakk er vel 35 whelen et alternativ som kan vurderes, selv om det ikke er den store forskjellen. Fordelen er at hylsa er den samme, så det kreves forholdsvis lite børsemakerarbeid å få det gjort...

Link to comment
Share on other sites

Hvis tanken er å "skru opp" 30-06 et hakk er vel 35 whelen et alternativ som kan vurderes, selv om det ikke er den store forskjellen. Fordelen er at hylsa er den samme, så det kreves forholdsvis lite børsemakerarbeid å få det gjort...

Som jeg har nevnt i andre tråder - 9,3x62 og 35 Whelen er sånn omtrent samme patron. Men hvis en ikke skal lade sjøl, ville nok jeg foretrukket 9,3'en. Det er godt utvalg i brukbar/god storviltammo, og dessuten er vi mange som kan lade opp noen patroner dersom det skulle knipe.

 

9,3 er dessuten godkjent på "big 5" i deler av Afrika, men da ville nok jeg valgt 9,3x64 eller 9,3x66, sistnevnte må kanskje ha tunge kuler satt dypt for å gå i et standard mausermagasin.

 

Men dersom du er interessert i noe utenom det vanlige - hvorfor ikke prøve 425 Fossdal?

Link to comment
Share on other sites

Brukte mye .30-06 tidliger.. gjennom mange år. helt greit kaliber.

Fikk så tak i en .416 Rigby på ei BRNO kasse, men eller fullstendig custombygd.

Helt HERLIG våpen men helt i øvre grense for hva jeg kan håndtere rekylmessig.

Presisjonen er topp. Hvis du lader selv så får du ammo til mellom 15 og 20 kroner smellen. kjøper du så koster det 100-150 kroner smellen.

Du bør likvel IKKE kjøpe en BRNO med originalstokk i dette kaliberet. Denne stokken er ikke spesielt snill mot skytteren hva rekyl angår. Kaliberet er grovt men har solide kuler så det blir vel så fint slakt som med .30-06 selv på mindre dyr.

Problemet er vekten. Våpenet blir rimelig tungt om rekylen skal være behagelig.

 

Det våpenet jeg likevel nytter mest på jakt nå er i kaliber 9,3x62.

Skyter faktisk bedre med 9,3 enn med 6,5 løpet i samme våpenet....

Rekylen er ikke noe å snakke om, litt tyngre enn .30-06.

Det er lett å få tak i ammo om du er utenlands også.

Blir nok DETTE våpenet jeg tar med meg til Afrika når jeg reiser nedover nå til våren.

Ville likevel ikke nyttet kaliberet til big 5.

 

Vanskelig å finne et godt kompromiss mellom big 5 og vanlig norsk jakt... ihvertfall om du tenker på vekten og at du skal bære våpenet en god del.

Hva med å kjøpe 2 våpen??

Link to comment
Share on other sites

Large bore regnes vel fra og med .366 (skikkelige innbitte lesere av britisk afrikaliteratur vil vel nå sable meg ned fordi de mener alt under .375 er Medium bore....?)

 

Selv har jeg fryktelig lyst på en 416Rigby og ikke minst en 505Gibbs, men garderoben begrenser jo hva en kan leke med:-(

 

men det er kanskje noe sant i "Heed the man with only one gun, he is likely to use it well"?

 

 

 

jaja, til topic-holder på mitt; en brukt Brno 602 passer trådstarter, det er (nesten) en M98, de kommer i "grove kaliber" og det finnes en god del av de på bruktmarkedet.

 

 

.375 er vel medium-bore det og siden .375H&H gjerne betegnes som "Queen of the medium" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundert på en slik 378 Wb, men ser veldig lite ammo i dette kaliberet og heller ikke er det mange rifler som tilbyr denne. Denne må jo vere et ultimatum når det gjelder kulebaner med tung kule.

 

En 280 grain kule i oppunder 1000 m/s er ikke noe småtterier. En elefant som får den i knotten må få hodepine.

Link to comment
Share on other sites

For 10 år siden sikla jeg på en Winchester M70 Supergrade i .338 Win.mag som sto på dengang Jaktpartner i Oslo... Så fikk jeg penger nok tidlig i 2000, men børsa var solgt og noen nye ville ta tid å få inn. Men..... de hadde fått inn 2 nye Winchester M 70 Safari express i .375 H&H mag. ..... Med litt skrekkblandet fryd slo jeg til, og kjøpte en, toppet med en Leupold VX III 1,5-5X20 i Leupold QR montasjer. Børsa ble ladd med lette 235 grns kuler i milde ladninger i begynnelsen, og det ble mye skyting med sterkere medisin etterhvert. I dag har jeg vel prøvd det meste som er å prøve i det kaliberet, og jeg koser meg hver gang, selv med stive 350 grns ladninger :) . Mye takket være stokkformen på denne børsa. Så for meg, så står vel .375 H&H som den ultimate elgvelter'n, uten at jeg har noen som helst grunn til å si noe negativt om andre grove kalibre. Denne børsa kommer nok aldri til Afrika, men jeg føler meg liksom ikke skikkelig påkledd i elgjakta med mindre denne henger på skuldra... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

hadde tidligere,2stk M70 classics(winchester) en supergrade i 338wm,og en super xpresss i 416rm. begge riflene var jo som et smykke. meget pent arbeid :D ble etterhvert lagd rekylbrems i løpet på 338n,men angret kort tid etter. må si at rekylen-var jo helt grei,med begge. 416rm`n nokså mye hardere enn 338wmn,men så lenge det er gøy,who cares :lol: begge riflene ble imidlertid solgt,men har i ettertid kjøp en sako i 338wm,igjen. liker det,kaliberet godt :D passe stor patron,passe store hull i pappen,samt at det rykker godt i skuldra-uten at det på noen måte gjør vondt :D kjøper man norma-skudd,koster jaktmatch(treningsskudd)idag 20,-pr smell.

Link to comment
Share on other sites

460 wby er d nok få som har men har lyst til å bytte min 416 til det men er vel egentlig bare en potetkaster med sånne kuler da :lol:

 

Jeg har eid en 460WBy .orginal rifle produser på Hova fabrikken i japan.Med 500 gr kule i 830 m/sek skyter den like flatt som en 3006 med 180gr kule.Problemet med 460 WBy er du omtrent må sjekke om plombene sitter i jekslene etter skyting.Jeg er ikke spesielt rekylsky men 30 skudd med 460,n resulterte i hjernerystelse og ei jevlig ond skulder.I tilleg er det en svært kostbar patron å bruke med sine 120gr krutt(måtte måle opp 2x 60 gr da kruttmålet måler "bare" 100gr)Solgte den da den i tilleg er vel tung.

Kjøpte Kurt sin Winchester M70 i 416 Rem mag og som han sier ,den er et smykke.Det kalibret har en krumere kulebane enn 460,n men er betydelig lettere å kontrolere.Brukes til elgjakt.Morrofaktoren med 460,n er stor og du får som regel god plass rundt deg på skytebanen når rekylbremsa porsjonerer ut trykket fra 120 gr krutt bak ei 500gr kule 8)

416 kalibret er ikke akkurat billig i bruk det heller med dagens priser på kuler.Jeg støyper blykuler og skyter for det meste med disse.Til oppskyting og jakt brukes mantlet ammo.(tror jeg prøver blykuler på elgen i år) :?

Link to comment
Share on other sites

Valget her bør være enkelt med mindre du har spesielle tilbøyeligheter: 375 H&H. Denne patronen kalles ikke patronenes dronning for ingenting.

 

Den er den minste som kan brukes på alt av vilt, også B5. Den kan brukes på alt fra rådyr og opp, selv om den først og fremst kommer til sin rett på elg, grovere antiloper og oppover.

Likevel, og om det skrives ovenfor, er rekylen til å leve med. Å velge noe kraftigere, feks 416, bør du først gjøre etter virkelig vite hva du gjør/tåler og trenger. Få skyter godt med grovere kal. enn 375 H&H.

Kaliberet har et enormt patron- og kuletilbud, og tislvarende mtp.ladeutstyr.

Ammo er relativt rimelig i forhold til mange andre kal. Det er naturligvis viktig med tanke på trening.

Du får tak i ammo svært mange steder - dersom du skulle trenge i et knipetak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan være så frekk å skyte inn et spørsmål i tråden din:

 

Tenker også på å anskaffe noe grovere enn "vanlig", og det står mellom 9,3x62 og 375 H&H.

 

Er 9,3 godkjent på B5?

Mener å ha lest her et sted at en eller annen har skutt flere av artene i B5 med 9,3, mens andre steder står det at 375 HH er minste godkjente kaliber.

Er vel noen år til det blir afrikatur men skal jeg først kjøpe kanon, så kan den like gjerne være lovlig på alt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan være så frekk å skyte inn et spørsmål i tråden din:

 

Tenker også på å anskaffe noe grovere enn "vanlig", og det står mellom 9,3x62 og 375 H&H.

 

Er 9,3 godkjent på B5?

Mener å ha lest her et sted at en eller annen har skutt flere av artene i B5 med 9,3, mens andre steder står det at 375 HH er minste godkjente kaliber.

Er vel noen år til det blir afrikatur men skal jeg først kjøpe kanon, så kan den like gjerne være lovlig på alt.

 

Nei, 9,3 er som den klare hovedregel verken lovlig eller anbefalt til B5. Selv 375 H&H regnes for å være i det nedre sjiktet, men brukt forstandig er den et godt valg også til B5. Når det er sagt, er naturligvis mye grovt vilt felt med 9,3 - akkurat som mye B5 er skutt både med 6,5 og 7 mm. Få vil imidlertid mene at noen av disse kal. er ideelle.

 

Hvis man holder muligheten åpen for en Afrikajakt, er det ingen grunn til å velge 9,3 fremfor 375. Som du nettopp skriver, er det ingen grunn til å gi seg selv slike begrensinger. Er du derimot sikker på at du aldri skal skyte noe grovere enn elg, synes det er viktig med litt mindre rekyl og kanskje litt rimeligere ammo, så er kanskje 9,3 fornuftig. Ellers ikke.

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 er minimumskravet i Zimbabwe med 18.5 grams kule . Også noen steder i RSA er den minimu, men oftest anbefaler de 375 H&H og andre som minimum, og det er fornuftig.

 

Jeg har ikke noen av delene men en .404 Jeffery og en .450 Nitro Express bygd på en Ruger nr 1 rifle. men neste gang jeg skal ha noe stort kaliber ombygd så tror jeg at det blir en .460 wby. rimelig i bruk og mye futt for pengene .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er noen innspill om 9,3: http://forums.accuratereloading.com/eve ... 3851081331

 

Søker du på AR så er det masse nyttige erfaringer å hente. Medlemmer der som NitroX, 500grains, Ganyana og Don Heath har utrolig lang erfaring med kalibere til stort og farlig vilt.

 

Ellers er det verdt å ta en titt på artikkelen om kalibere for farlig vilt her: http://www.riflemagazine.com/magazine/P ... artial.pdf

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 cent går til 375 H&H. Der har du et helt kule harem å velge i. Jeg bruker alt fra 200-380grs kule. Tror neppe du får noen kule opp i det i 9,3. Og du har heller ingen potet kaster kulebane med 380 grs kule. Men da kan du ikke ha en rifle med jappashita kasse. I Brno 602 har jeg hatt de oppe i 745ms uten trykk antydninger. Rekylen er til stede...ja..... men du ser ikke så mange stjerner at det gjør noe. Bare sørg for at du har en rett stokk, og da mener jeg rett som i water. Det hjelper veldig. Brno 602 har en helt forferdelig standard stokk. Da må du plassere tommelen på siden og ikke rundt grepet. Det fører bare til neseblod. Og det kan jo forvirre en stakkars hund eller noe. Mulig jeg har for lang nese....

 

Nuvel...375 H&H, ferdig arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...