Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

I kommende test så er det BÅDE målt etter mil.spec, OG ved øret!! Så får vi se da.....

Tallene ligger til vidreforedling hos Eirik.

Det er både seriøst og kompetent

 

Men ett spørrsmål vil jeg stille, som privatperson, og rett fra eget ståsted;

hvorfor er S&L Hardcore så stygg? :lol: Som tidligere skrevet, så er udseende et produkt af styrkekrav, producerbarhed, og evnen til hurtig afkøling. Om nman så ellers er til "romantik eller HARDCORE" er jo en privat smagssag 8)

Når de fleste andre er glatte og fine. Jeg synes den skulle passe perfekt på en Vepr feks. :wink:

Men dette er MIN mening altså, så jeg spør?

Økt overflate for å øke miragen? Nej for at reducere den gennemsnitlige dempertemperatue :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På en måde har du måske ret. Men personligt tror jeg at denne lavere og efter min mening mere realistiske pris vil medføre det samme som var tilfældet med fladskærms tv. Markedet øger mangefold, og priserne vil få endnu et hak nedad.

 

Dette udfra en handelsskole logik om at det er bedre at tjene 400kr pr styk på 10.000dempere, end at tjene 1400kr pr styk på 500 dempere. Samtidigt med at man i det sidste tilfælde skal ofre urealistiske formuer på efter min mening "ikke værdiforøgende" markedsføring

 

Min vurdering er at antallet af potentielle købere øges mange gange når prisen på en demper bliver lig 3 pakker patroner, i stedet for lig prisen på en hel billig riffel.

Jeg er enig i hele tankegangen.

En lavere pris fører til et større marked, ja selv jeg vurderer kjøpe en demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg på med spørsmål:

Kommer den i andre farger? Evt grafikk og mønster?

Er det overveiet om den vill kunne komme med egen lukt?

Det er mye snakk om utseendte og navnet, vil det komme en Chick variant som vårkolleksjon?

Lengden kan variere med antall moduller og det er opplyst at både bredere og smalere varianter vil komme. Men vil det komme et teleskopbakstykke med støtte mot pipa?

I Norge jakter vi mye på værutsatte steder, vil det komme en variant med bedre BC?

 

MVH Undrende

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg på med spørsmål:

Kommer den i andre farger? Evt grafikk og mønster? Vi har faktisk overvejet at lave 2 farvevarianter yderligere, en rød, og en hvid. Så kunne man køre hveranden rød og hveranden ring hvid. Dette specielt for konkurencebrug, da ville det være dannebrog der vandt hver gang 8)8) . Desværre oplyste vores leverandør af overfladebehandling, at det ikke er muligt med en hvid eloxering :cry:

Er det overveiet om den vill kunne komme med egen lukt? Hvis du tester denne demper efter brug, vil du erfare at der er en helt egen lugt (stank) :cry::wink: Det er en af de eneste detaljer vi har "kopieret" fra de berømte norske dempere :lol:8)

Det er mye snakk om utseendte og navnet, vil det komme en Chick variant som vårkolleksjon? Hvis du har et akut behov kan vi fremstille en i pink, eller lilla :wink:

Lengden kan variere med antall moduller og det er opplyst at både bredere og smalere varianter vil komme. Men vil det komme et teleskopbakstykke med støtte mot pipa? Vi har i udgangspunktet fravalgt støtte mod pipen på teleskobmodellen, da denne demper også skal kunne anvendes på andet end S&L piber. Årsagen er at mange andre piber har så alvorlige problemer med Concentricitet, at det ikke går med udvendig styring 8)

I Norge jakter vi mye på værutsatte steder, vil det komme en variant med bedre BC? Hvis behovet bliver tilstrækkeligt stort, kan vi skifte ud frontmodulet med en klart mere aerodynamisk. Det vil dog give os en ufortjent ulempe ved diverse lydmålingstests udført efter en eller anden militær standard 8)8)8):shock:

MVH Undrende

Link to comment
Share on other sites

Steike.... kjenner meg litt forbanna :evil: har nettopp betalt 4500 for å få kappa, gjenga og montert lydemper(hausken) på min .308... sliter av meg håret her jeg sitter :evil: SAAAAATAAAAN. ska lever inn dempern og bestill meg en sånn i stedet...

halv pris og dobbel effekt :shock:

filmen mongoland må jo handel om norge...

Link to comment
Share on other sites

Hvis behovet bliver tilstrækkeligt stort, kan vi skifte ud frontmodulet med en klart mere aerodynamisk. Det vil dog give os en ufortjent ulempe ved diverse lydmålingstests udført efter en eller anden militær standard

 

Om den kommer med bedre aerodynamisk tilpasset frontstykke blir sammenligningen enda mer i öyefallende...

 

lyddemper.jpg

 

Til Høyre er S&L Hardcore Lyddemper, til venste, vel - en annen "kjenning" :)

Link to comment
Share on other sites

lyddemper.jpg

 

:shock:

Genialt!!

Med en slik tupp, så snakker vi "multiverktøy"!

Den vil jo bli perfekt for hundførere bla. som ofte skal inn i tette kjerr, og andre trange steder.. :roll:

 

Kanskje denne tilogmed kan bidra til økt rekruttering fra flere "folkegrupper" også,................................ uuuuuten å trå noen direkte på tærne...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mottok måledata på hard core demperen etter preliminære målinger utført i forrige uke.

 

Ser at det det er enkelte som har missforstått innlegget til Leon og tror dette stammer fra testen jeg har gjort.

Det er det ikke.

Her vises det til andre våpen, ammo, dempere, tidspunkt og mennesker som har gjort en test på eget initiativ.

Link to comment
Share on other sites

Kommer denne i rustfritt stål?

 

Registrerer at de aller fleste moderne dempere er laget av aluminium eller stål, eller også en kombinasjon av disse to.

 

Er det realistisk at vi på sikt også kommer til å få stifte bekjentskap med dempere som har deler/innlegg av keramikk :?:

Keramik ruster ikke, det er hardt og tåler litt juling, i tillegg tåler det mye varme uten erosjon som resultat.

En slik demper ønsker jeg meg, når kommer den til butikkene? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkert et tåpelig spørsmål, og gjerne litt OT (men jeg har like mye greie på dempere som på brake dance = null!); er teleskopdemper disse som omslutter løpet / bygger bakover på løpet?

 

Hvis ja, betyr det at denne type dempere ikke "forlenger" rifla i vesentlig grad?

 

Hvis fortsatt ja, er det en enkel sak å fjerne/demontere en slik demper når den ikke skal brukes?

 

Grunnen til at jeg spør slik er at jeg i høst har jaktet i måneskinnet tett innpå bebyggelse på natta, og er blitt bevisst ubehaget et rifleskudd kan medføre for folk som sover og skal tidlig på jobb.

Derfor demper.

Denne saken fra Danmark ser absolutt attraktiv ut, ikke minst prismessig, og hvis teleskopdemper er det jeg tror det er kan det bli jobb for børsemakeren igjen.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel kanskje litt med dansk demper å gjøre men, jeg lurte på om det blir enklere å skyte med lydemper enn uten? Siden den fjærner litt av rekylen?

At med lydemper så samler du kulene bedre enn uten?

Tror nu egentlig det er opp til skytteren hvordan kulene går. Ikke om det er demper eller ikke på rifla.

Link to comment
Share on other sites

@seawolf:

Ja, teleskopdempere bygger innover pipa. Alikevell forlenger de pipa med alt fra 6-7 cm og oppover.

 

Fjernes enkelt. Bare å skru av og sett på gjengebeskyttelse. Du bør uansett ha prøvd børsa med og uten demper da treffpunktet kan være forskjellig med og uten. Dette er ikke noe problem om du har testet børsa og vet hvor mye en må skru

på kikkerten ifht med og uten demper.

 

 

@222.Nitro:

Selvfølgelig er det mest opp til skytteren hvor kulene går. Men presisjonen/samlinga blir som regel bedre med demper, grunnet bedre rekylopptak når rekylen blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Mindre rekyl gir mindre rekyl å ta opp, og derav mindre variasjon i rekylopptak. Variasjon i rekylopptak gir variasjon i treffpunkt, mer av det ene mer av den andre.

I feltmessige stillinge veldig mye å si, men mindre på bane der en har god til å tenke nye gjennom skytestillinga for hvert skutt.

Link to comment
Share on other sites

.........men hvordan kan det øke presisjonen?K

Jeg opplevde at børsa gjekk dårligere med demper. Måtte korrigere på antal moduler før den skjøt bra igjen. Det er det flere som har opplevd, så det er ikke 100% sikkert at den teknisk går noe bedre, men som oftest så er det uendret eller kanskje marginalt bedre.

 

Sånn metalt, så er skytter roligere når ikke kroppen setter seg i motverge til rekylen, og det vil føre til at du som skytter bak børsa skyter bedre.

Link to comment
Share on other sites

Variasjon i rekylopptak gir variasjon i treffpunkt? Hvorfor det? Forklar

 

Sånn metalt, så er skytter roligere når ikke kroppen setter seg i motverge til rekylen, og det vil føre til at du som skytter bak børsa skyter bedre.

Det er riktig, men om det har noe med presisjonen din å gjøre, så skyter du for mye børse. Noe mange gjør, men likevel

 

K

Link to comment
Share on other sites

er ikke uten grunn konkkurranseskyttere ofte velger patroner/kalibre med lite rekyl ;)

Helt enig. JEg skyter selv mye bedre med rifler med liten rekyl. Kan du så forklare meg hvilken effekt en lyddemper har på rekylopptaket? Tar du opp rekylen ulikt så gjør du det enten du har demper eller ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men jo mindre rekyl å ta opp,

Det er ikke det, ikke mens det betyr noe... Demperen endrer ikke rekylen - før det er for sent.

 

Rekylen dempes først når kruttgassene fyller demperen og endrer retning og hastighet. Før det er rekylen den samme, liten rekyl er liten rekyl, og sto rekyl er stor rekyl. Jeg skyter forresten akkurat like dårlig med 6.5 med og uten demper, og akkurat like mye bedre med .223 med og uten. Det gjelder både vanlig liggende, med tofot og fra benk.

Skytefeilene mine er de samme med .223 og 6.5, men mindre med .223 - akkurat som Høggern sier. Demper endrer ikke noe av dette, da den ikke gjør noen verdens ting (bortsett fra å veie noe) før kula har passert munningen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om en med 223. og en med 6,5 som skøt samtidig med helt lik annlegg så tror jeg begge hadde kunne skutt like bra. Kommer jo an på skytterne selvfølgelig.. Men han med 6,5 skyter ikke dårligere fordi han har mere rekyl.

 

Hvis en med demper og en uten demper i 6,5 skøt samtidig så ville ikke han uten demper skyte dårligere enn han med demper. Selvfølgelig kan jo han med demper holde børsa litt slakkere enn han uten demper? Med tanke på rekyl da.

 

En person sa til meg at uten demper så samlet han på 20 mm og med demper samlet han 15mm.

Dette tror jeg har mye med skytteren å gjøre. Ikke om han har demper eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Selve demperen stopper vel noe av gassene og bremser noe av rekylen, selv om det kansje er etter at kula har forlatt munningen får det noe å si for følelsen av rekyl. Det at man monterer en halvkilo metall på munningen gjørog noe med rekylens kraft og hurtighet og opplevelsen av dette. Mindre rekyl gjør at forskjell i rekylopptak, forskjellig skytestilling, dårlig teknikk, at man får mindre rekylfølelse osv får mindre utslag på skytinga. Å si at det er presisjonen som blir bedre blir vagt. For det betyr ikke nødvendigvis at våpen og ammo samler bedre pga dempern, selv om det kan være tilfellet det og. Men det betyr ofte at skytteren skyter bedre i praksis.

Som sagt før, lite rekyl gjør det lettere å skyte godt for de fleste pga at vi ikke har perfekt teknikk.

Link to comment
Share on other sites

Dere gutta...

 

Kan ikke vi la denne tråden handle om den danske demperen, så kan dere diskutere demper/rekyl i en annen tråd?

Du mener så man kan diskutere relevante ting som navnevalg, hva den ligner på, om det kommer en modell dekket av latex, om det kommer en modell med duft, osv?

 

Kan ikke se du kom med en pekefinger da, så slikt er ok diskutere altså?

Link to comment
Share on other sites

Men om jeg forstår M67 rett her så skal lik teknikk(rekylopptak, avtrekk osv.) med og uten demper gi like god presisjon siden demperen først demper rekyl etter at kula har forlatt pipa. Dette høres fornuftig ut.

Nei.

For for de fleste vil mer rekyl dytte deg mer ut av stilling, noe som gjør det vanskeligere finne samme stilling igjen. Og mer rekyl vil lettere kunne gjøre deg skuddredd og pävirke avtrekket. I tillegg glemmer du ca en halvkilo vekt fremst på pipa. Det vil og få noe og si.

Link to comment
Share on other sites

Men i scenarioet "presisjon på første skuddet ved småviltjakt", så vil ikke en demper gi bedre presisjon om en ser bort fra ekstra vekt og at en er skuddredd. Ellers er jeg fullstendig enig med deg Høggern. I praksis så vil de faktorene du nevner føre til jevnere samlinger på banen. (det gjelder hvertfall meg :) )

Link to comment
Share on other sites

Men han med 6,5 skyter ikke dårligere fordi han har mere rekyl

Jeg gjør iallefall det. Tror det gjelder de fleste (er ganske til helt sikker på det)

 

 

 

For for de fleste vil mer rekyl dytte deg mer ut av stilling, noe som gjør det vanskeligere finne samme stilling igjen. Og mer rekyl vil lettere kunne gjøre deg skuddredd og pävirke avtrekket. I tillegg glemmer du ca en halvkilo vekt fremst på pipa. Det vil og få noe og si

Helt enig, både npa og rekylopptaket ditt under et bestemt skudd (eller ila. en serie) er bedre/jevnere, men fordi forrige skudd var dempet slik at du ligger i ro på samme sted.

 

Tror dette gjelder i større grad ved "hurtigserier" og gjentagende skyting med kalibre som faktisk flytter deg (kanskje 6.5 og oppover). Antakelig skyter jeg liggende, ("DFS-liggende") bedre med .223 OG demper enn uten pga. den minimale effekten dette har selv i .223. Det gjelder i enda større grad i 6.5.

Presisjonen (riflas, eller rifla OG skytterens) som målt ved benkeskyting, eller førsteskudd, påvirkes mye mindre, om i det hele tatt av demper / ikke demper - Av grunner som at rekylen er den samme sålenge kula er i løpet og at en der returnerer rifla til utgangspunktet hver gang (om en så går glipp av en vindskift fordi en må skyve rifla lenger tilbake etter hvert skudd får så være...), eller at demperen påvirker pipesvingningene OG størrelsen av rekylbevegelsen kun vhja. sin vekt. Svingningene kan jo godt bli mindre optimale.. En introduserer også flere komponenter som må være sentrert og i kontakt og rett og slett perfekt laget, noe de aldri er.

 

 

 

Tror jeg oppnådde det jeg ville med å starte denne diskusjonen, å få folk til å tenke. Presisjon er såmangt, og det er forskjell på god skyting og presisjon. Samt at det er og blir en myte at "presisjonen blir bedre med demper" eller "presisjonen blir dårligere med demper". Noen ganger blir den bedre, andre ganger verre, og som regel kan ikke forskjellen måles. Hvor mange jegere skyter nok samlinger under like forhold etc. til å lage en statistisk gyldig vurdering av det?

Skytingen blir ofte bedre, det tror jeg de fleste er enige om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

[qu Hvor mange jegere skyter nok samlinger under like forhold etc. til å lage en statistisk gyldig vurdering av det?

Skytingen blir ofte bedre, det tror jeg de fleste er enige om.

 

Tror du vil kunne få et slikt resultat ved å la feks DFS skyttere fra kl R til kl 5 skyte X antall serier med 22LR, 6,5X55 med rekrutt ammo, 6,5X55 med "superturbo GT felt ladninger" og 308win med 168 grs sierra kuler i samme sauern på 100m en vindstille dag. Dette er ammo som har "hele spekteret" med rekyl som du kan finne på å bruke til DFS skyting i dag.

Jeg tror følgende ville bli resultatet (basert på endel erfaringer):

De fleste ville klare omtrent like gode samlinger med 22LR og rekrutt ammoen, men at samlingene i snitt vil blir dårligere jo hardere ammo du har om du skyter endel serier med hver type skudd. Jeg tipper at i snitt ville 168grs sierra gi dårligst samlinger om du lar mange nok skyttere skyte. Å det ironiske i det er at 168grs sierra er den kula jeg av erfaring vet er enklest til å gå supergodt i sauere.

 

Men som sagt, dette er bare noe jeg tror. Å dette blir litt på siden.

Link to comment
Share on other sites

Greit nå får jeg sikkert så hatten passer men, men..

 

Er det så vanskelig å holde seg til topic da? denne tråden er opprettet for å diskutere den hardcore demperen. Den har en hel masse interessant informasjon om den, en god del fullstendig uinteressant informasjon (dog litt morsom) samt et par sider om rekylopptak og presisjon (som er interessant for noen)

 

Jeg er interessert i nyheter om denne nye danske demperen, men nå må jeg skanne gjennom flere sider med rekylopptak før det går opp for meg at det ikke er noen flere som har fått den, ingen flere som har prøvd den og heller ingen flere som vet noe som helst mer om den!

 

I en annen tråd var det noen som mente at det ikke var noen vits i å poste spørsmål i eksisterende tråder for da ble trådene så lange. Da var det mye lurere å lage en ny tråd om akkurat samme topic. Det er da pokker ikke rart trådene blir lange når man diskuterer alt mulig rart i dem! Så da ender vi opp med mange tråder med masse forskjellige tema innad i tråden. Istedet kunne vi hatt et anstendig sett med tråder dedikert til et tema...

 

(Ok, det er fredag, jeg skal være stille nå)

 

Har forresten ennå ikke fått demperen min, men snakket med Winge igår. De håpet å få dem iløpet av denne uka. De er sendt fra Danmark ihvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe denne men lurer på om noen vet av flere bilder av demperen ? :P

Hadde vært fint å sett demperen montert på rifla. ;)

Og er det noen som vet om den passer til Hausken 14x1,5 gjenger?

 

Demperene ble testet på tre våpen og gikk greit på alle (M14x1,5). Nå skal det sies at gjengene har blitt tvunget på en rekke dempere etter hvert og er ikke like trange nå som fra dreibenken.

 

dsc5874w.jpg

 

Her er S&L demperen til høyre, A-Tec CMM i midten og VMAK Future til venstre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på èn ting. Har Danskene gjort dette med vilje, eller er ikke designet (og navnet!!) spesiellt nøye gjennomtenkt? Kunne ikke la være å sette sammen en liten fotomontasje.

 

lyddemper.jpg

 

Til Høyre er S&L Hardcore Lyddemper, til venste, vel - en annen "kjenning" :)

 

Demperen til venstre passer ikke på mitt våpen ihvertfall,ser ut tilå være godt brukt også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...