Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

Hej Morten

Jeg tillader mig at kommentere dit indlæg.

Hvis du med dit indlæg hentyder til det produkt som denne tråd handler om, vil det klæde dig at trække lidt i land igen, Ellers bedes du lidt mere konkret påvise hvor der er forekommet nogen form for kopiering, Eller dokumentere hvor dette produkt prestere dårligere end andre gode dempere.

Bare rolig - jeg har kun delt noen tanker om prinsippene i en del argumentasjon her. Det jeg skrev var på generelt grunnlag, og jeg har ikke hatt til hensikt å antyde at S&L har drevet kopiering eller plagiering av andre lyddempere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min Hard Core er i hus og prøvd. Tre skudd ble avfyrt fra kjøkkentrappa med strålende resultat. Kaliber er 270 win. med 50 cm. pipe. Demperen passet forøvrig strålende på "hauskengjengene" mine. Kvalitetsfølelsen er etter mine standarder meget god.

 

Ettersom dette er min første modudemper, så ser jeg problemene med at de ulike delene setter seg. De sitter forbannet godt allerede, men jeg fikk delt min på to plasser med håndmakt,- bakerst og fremst. Dette oppnådde jeg riktignok først etter at jeg hadde skutt et par skudd. Vil tro det var varmen som hjalp meg. Gjengene er fra fabrikk satt inn med noe hvit guffe. Jeg har i mitt stille sinn tenkt på kobberpasta kanskje vil hindre modulene fra i å sette seg. Noen med formeninger?

Link to comment
Share on other sites

Lidt Fakta

 

Moduldemperen er ikke beregnet let demontering for håndkraft. Fuldstændigt på linje med andre moduldempere. Vi har produceret specialnøkler for demontering, de kan købes hos de butikker der sælger demperen.

 

De rustfrie elementer i hver bafferenhed er monteret fra tryksiden, og herefter er "læsiden" nittet, for at undgå at kernedelen løsner under opbevaring. Denne nitning, foregår ved at en konus trykkes ned i bagringen, dette kan ofte medføre revnedannelse i på "læsiden". disse revner er fuldstændigt uden betydning, da trykket under affyring får kernen til at trykke endnu hårdere på den flanche der findes på tryksiden.

 

Angående pakningsdesign:

Her har vi af levetidsmæssige årsager, valgt at undgå O-ringe, da de efter vores erfaringer ofte ødelægges af varmen og demontering. Derfor har vi valgt en "metal-metal" konuspakning, på den varme side af gevindet. Denne konuspakning vil næsten forhindre gas og sotudslip, Desuden skal gevindet smørres med en temperaturbestandig keramisk/molykotefedt. Denne træge fedt, både smørre og virker som yderligere pakning, hvorfor tendensen til fastbrænding af samlingerne, er markant reducerede, specielt i forhold til O-ringstætninger, efter gevindet.

Ved O-ringspakninger efter gevindet vil sot og krudtrester have umiddelbar adgang til gevindene, da der under hvert eneste skud vil ske en sammentrykning af den luft der står i gevindene.

Ved O-ringspakning før gevindet, vil O-ringen blive udsat for ekstreme belastninger i form af vældig høj tryk, og vældig høj direkte temperatur. Det er dog muligt at anvende special O-ringe, der har rimelig temperaturbestandighed.

 

De tests vi har udført med temperaturmålinger på demperen i forbindelse med hurtige 15 skudsserier med kal 338WinMag, viser dog dempertemperaturer på op mod 270grader, og det er der ikke mange O-ringe som anbefales til.

 

Vi har af praktiske og servicemæssige årsager besluttet at opgradere samtlige leverede dempere til Magnumkapacitet. Dette vil foregå ved at alle der hidtil har fået leveret dempere vil få tilsendt et nyt bakstykke, samt et sæt gratis Nøkler for demontering og genmontering.

 

Dette vil foregå ved at der i slutningen af kommende uge vil ankomme nye bakstykker til alle de norske forhandlere der har købt herfra. Disse forhandlere vil så fremsende udskiftningsdelen.

 

Magnumbakstykkerne vil være påført numre fra 002000 og opad

Link to comment
Share on other sites

Dempere er efter min opfattelse primært til at reducere støjen ved almindelig jakt og trening med almindelige ladninger, primært af hensyn til skyttens hørelse, samtidigt med at den reducere sjenerne for omgivelserne. Rent jaktligt er sub uinteresant, i henseende til om den er helt eller næsten lydløs, med mindre man har behov for at skjule en handling. Dette er for de fleste jegere ikke et behov, Derfor er dempere efter min mening primært udviklet af hensyn til almindelig jakt og trening.

Jeg for min del vokter meg meget vel for å levere premisser på andres vegne. Jeg synes jegerens behov skal defineres av jegeren selv - eller skytterens, for den sakens skyld. Jeg begynte med lyddempere først og fremst som skytter, og det ble etterhvert et mål i seg selv å få det stillest mulig - bare for å klare det. Videre synes jeg det er artig med sub-skyting, blant annet fordi det er noe helt annet enn "vanlig" skyting. Jeg antar det er årsaken til at 300 Whisper (30/221) er min favorittpatron. Derfor stiller jeg også helt andre krav til lyddempere enn "vanlige" jegere og skyttere gjør - i hvert fall om jeg legger dine premisser til grunn. Men jeg vil også jakte med våpen som er helt stille, og mitt behov er at jeg vil. Å antyde en grense for en dempers virkningsgrad med argumentet om at det skal ligge noe kriminelt bak ervervelsen, mener jeg er langt i overkant av deg å ytre. Hvis min visjon er absolutt stillhet fra våpenet under avfyring, er det fordi det på en måte har vært en hellig gral for meg å få til. At noen dermed skal så generell tvil om mine motiver, er i beste fall forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fremprovokeret nogle tilfælde af krumbane dempere, ved magnumkalibrer, og ekstrem varmskydning. Derfor denne opgradering.

Vi kunne samtidigt se et fremtidigt problem i at kunder anvendte demperen på kraftigere kalibre, end forventet, hvorfor vi valgte at tage skridtet fuldtud.

 

At programøren så også har sovet i timen, ved en ændring af processen,ved fremstillingen af bagstykket, er da også en bommert :oops::oops::oops: Undertegnede er denne sovende programør :oops::oops::oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Såså, S&L er ikke første produsent av dempere som har laget slike prosjektiler. Så nylig en B&T-demper som fikk samme skjebne etter noen skarve få hundre skudd med 223 i raskt tempo :lol:

 

Men jeg må arrestere deg på samme punkt som Morten Vinje har gjort. At ytelse på sub-nivå ikke er spesielt interessant fra et design-synspunkt kan jeg være enig i, for majoriteten av kundene er ikke dette så viktig. Men at vi som liker å måle munningssmell i musefjert-ekvivalenter skulle ha noen kriminelle baktanker er en uhyrlig påstand som du kunne spart deg for. At folk som ikke driver med skyting kan tro det er en ting, men å høre det fra egne rekker er mildt sagt skuffende.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er kult med et anderledes design, og venter spent på at posten skal levere:) Virker som S&L har tatt det beste fra alu og ståldemper leiren og kombinert det på en super måte og til en super pris. S&L er også et kjent selskap med kvalitetsprodukter, så tror ikke det er noe kinatull her nei...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, det er mange dempere som har flydd ut i en fritt-fall-situasjon. S&L har vel bare tatt A-tec sin plass. Midlertidig. :)

 

Feilfunksjoneringen hos S&Ls demper var vel i utgangspunktet ved FEIL bruk. Dvs magnum-ladning gjennom en ikke-magnum demper.

Nå sier imidlertid S&L at de skal bytte ut bakstykkene slik at ALLE demperne tåler magnumladninger.

 

Vi må jo uansett ta av oss hatten og takke&bukke til vår danske venn for å ristet liv i den norske demperleiren.

Hørte rykter om at Hausken skal dumpe prisene. og da mener jeg DUMPE prisene... :)

Link to comment
Share on other sites

Lidt fakta

 

Vi har leveret ud ca 850 dempere,idnenfor den sidste 1½ måned, og de fleste handlere har allerede genbestilt.

Vi har hørt om de første 6 dempere som har gået på grund af MIN fejlprogramering

Vi hørte om den første for ca 8 dage siden.

Herefter foretog vi en del testning, og besluttede at det eneste reele var at bytte ud den del som var fejlagtig. Vi anser det for ufarligt for skytten om fronten hopper af. Det var i alle de tilfælde vi fremprovokerede med 375 ruger ganske udramatisk.

Umiddelbart efter det første rygte vi hørte, testede vi, og derefter igangsatte vi en ny og fejlrettet produktion. Denne produktion er nu færdig, og kom idag tilbage fra eloxering, så de sendes til norge på mandag og tirsdag.

Som kompensation for ulempen, vil alle få fremsendt ny bagstykke, incl et sæt gratis nøgler for demontering og fremtidig adskillelse for rengøring

Link to comment
Share on other sites

Får nok ikke 5 års garanti etter forbrukerkjøpsloven på en forbruksting nei. Bremseklosser feks er vel sammenlingbart innen bilverden. Lurte derfor egentlig litt om noen dempere hadde garanti? Kan vel kanskje sammenligne slitasjen litt som på ett løp :idea:

Jeg ser virkelig frem til den dagen folk ser forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Før det skjer, kommer forbrukerne til å tape en masse penger helt unødvendig.

 

Kan du utdype sammenhengen mellom bremsebelegg og lyddempere i forhold til kjøpsloven?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Morten.

Desverre vet alt for få hva som egentlig menes med garanti og reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven er noe alle burde bruke litt tid å sette seg inn i. Det sparer deg for mange penger gjennom året.

 

Note to self: Skriv en artikkel om dette, så folk kan se hvilke krav og rettigheter de har.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende garanti og reklamationsret generelt

 

Mig bekend dækker garanti og reklamationsret MATERIALE OG FABRIKATIONSFEJL

 

Det vil sige, at garanti ikke dækker slitage, dårlig konstruktion, dårlig anvendelighed.

Så nytårsraketten er ikke dækket uanset det kun går at anvende den bare 1 gang, det dækkes heller ikke at den ikke er så flott som man fortalte naboen, før man tændte på.

 

Jeg læste forresten en tankevækkende artikkel, om et par håbefulde som opdagede at navner John Rigby of London, ikke var beskyttet, hvorfor disse 2 personer er påbegyndt at "producere" eksklusive våben, og tænk jer de giver LIVSVARRIG garanti, denne garanti dækker også eventuelle direkte arvinges livstid.

Umiddelbart kræver den form for garanti enten en voldsom egenkapital, eller et selskab uden værdier.

 

Jeg har den opfattelse at et firma som har været i branchen en rimelig tid, og som udviser initiativer der indikere at de har intentioner om at blive i branchen en pæn tid endnu, altid vil behandle kunderne klart bedre rent reklamationsmæssigt, end den egentligt ret marginale købelov gør.

 

Der er derfor rimelig sikkerhed for at det i den her tråd omtalte produkt, er bakket rimeligt op.

Fuldstændig på linje med de øvrige seriøse udbydere på dette marked

Link to comment
Share on other sites

Reklamasjonsrett dekker alle feil og mangler som var tilstede på produktet når det ble kjøpt. Er det feil, eller oppstår det en feil som skyldes en feil som var på produktet ved levering har forbrukeren rett å reklamere.

 

Garanti dekker alle feil (inkludert feil pga normal slitasje) innen garantifristen. Unntaket er vis forbrukeren har brukt produktet feil eller påført skader.

 

Eks når det kommer til en lyddemper.

Etter forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd vil reklamasjonstiden for en lyddemper være 5 år. En lyddemper er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år. Det samme gjelder forøvrig mobiltelefoner! (fastslått i høyesterett).

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

Går demperen i lufta etter 4 år med normal bruk har forbrukeren rett til å reklamere og kreve det forbrukeren ønsker etter § 26. (retting, omlevering, prisavslag, erstatning eller heve kjøpet).

Dette må nok skrives mer om i en egen tråd.

 

Generelt sett er butikker flinke til å skylde på at garantien har gått ut. Reklamasjonsretten gjelder likevel og er fastsatt av forbrukerkjøpsloven. Du kan ikke avtale noe med selger som gir deg dårligere rett enn fastsatt i forbrukerkjøpsloven.

Eksempelvis kjøpte jeg en vekkerklokke hos expert med 1 års garanti. Etter 14 mnd sluttet alarmen å virke. Damen i butikken fortalte at garantien hadde gått ut, så jeg fikk ikke ny...... Ja vel sa jeg, men etter forbrukerkjøpsloven så har jeg 2 års reklamasjonsrett, og denne feilen kan ikke skyldes feil bruk. Det må ha vært en dårlig konstruksjon som sluttet å virke etter en stund. Litt gretten og paff gikk hun inn på lageret og hentet en ny vekkeklokke til meg :)

Så det er mye penger å spare på å kunne litt om forbrukerkjøpsloven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den opfattelse at et firma som har været i branchen en rimelig tid, og som udviser initiativer der indikere at de har intentioner om at blive i branchen en pæn tid endnu, altid vil behandle kunderne klart bedre rent reklamationsmæssigt, end den egentligt ret marginale købelov gør.

Da er jeg i grunnen litt imponert over S&L! Hvilke garantier gir dere på demperne deres?

Link to comment
Share on other sites

Reklamasjonsrett dekker alle feil og mangler som var tilstede på produktet når det ble kjøpt. Er det feil, eller oppstår det en feil som skyldes en feil som var på produktet ved levering har forbrukeren rett å reklamere.

 

Garanti dekker alle feil (inkludert feil pga normal slitasje) innen garantifristen. Unntaket er vis forbrukeren har brukt produktet feil eller påført skader.

Mener du at bildekket som springer efter en nedslidning som blotter stålbeltet er dækket af reklamationsretten :?: Mener du ligeledes at en demper med alukerne, som er brent ud efter 2000 skud er dækket af garantien :?: Mener du også at den nyindkøbte 7mm IrgentSplitzenLaudenboomer riflepibe, der er skudt ud efter 600 skud, skal erstattes under garanti

Eks når det kommer til en lyddemper.

Etter forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd vil reklamasjonstiden for en lyddemper være 5 år. En lyddemper er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år.Da tror jeg at de fleste demperproducenter står til en ret habil overraskelse, især hvis der ikke er antalsvurdering med i betraktningen Det samme gjelder forøvrig mobiltelefoner! (fastslått i høyesterett).

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

Går demperen i lufta etter 4 år med normal bruk har forbrukeren rett til å reklamere og kreve det forbrukeren ønsker etter § 26. (retting, omlevering, prisavslag, erstatning eller heve kjøpet).

Dette må nok skrives mer om i en egen tråd.

 

Generelt sett er butikker flinke til å skylde på at garantien har gått ut. Reklamasjonsretten gjelder likevel og er fastsatt av forbrukerkjøpsloven. Du kan ikke avtale noe med selger som gir deg dårligere rett enn fastsatt i forbrukerkjøpsloven.

Eksempelvis kjøpte jeg en vekkerklokke hos expert med 1 års garanti. Etter 14 mnd sluttet alarmen å virke. Damen i butikken fortalte at garantien hadde gått ut, så jeg fikk ikke ny...... Ja vel sa jeg, men etter forbrukerkjøpsloven så har jeg 2 års reklamasjonsrett, og denne feilen kan ikke skyldes feil bruk. Det må ha vært en dårlig konstruksjon som sluttet å virke etter en stund. Litt gretten og paff gikk hun inn på lageret og hentet en ny vekkeklokke til meg :)

Så det er mye penger å spare på å kunne litt om forbrukerkjøpsloven.

 

Hvis din fortolkning er korrekt, kan jeg kun anbefale at alle køber hauge med ammo, og bare begynder at sprede bly i uanede mængder, da vil næsten alle have gratis og uendelig adgang til nye dempere og riflepiber, bildek, bremseklodser og så videre. Samtid kan man forsøge med en reklamation over den engangsafskudte patron, som ikke funker lengere :?

Link to comment
Share on other sites

Garanti er et sterkt forpliktende ord i Norge!

 

Når det kommer til reklamasjon så dekker ikke det feil pga unormal stor bruk. Eksempelvis så kan du ikke reklamere på en lyddemper som du har skutt 50 000 skudd gjennom. På samme måte vil ikke et bildekk som har kjørt 30 000 kilometer bli dekket av reklamasjonen, for det er naturlig slitasje.

 

Om noe har en mangel så er det gitt i Forbrukerkjøpsloven §§ 15 og 16.

 

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

Er demperen forventet å kun tåle 2000 skudd så er det ikke en mangel om den går i stykker etter 4 år og 2001 skudd. Selger du derimot demperen med 5 års garanti, ja da bør du vite hva du lover.

 

Mener dere at demperne deres ikke er ment å vare i 5 år, så bør dere informere kunden om dette. For jeg skal gjøre det til min personlige agenda å fortelle alle eiere av dempere at de har 5 års reklamasjonsrett, med mindre det klart fremgår av avtalen hvor lang levetid demperen er forventet å vare :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ehhh, jeg er litt satt ut. Folk her som mener at lyddemper ikke er en slitedel? Når jeg stilte spørsmålet om garanti var det med tanke på nettopp dette. Personlig mener jeg at det må være vanskelig å gi en garanti når det finnes så mange variabler å ta hensyn til, kaliber, varme, mengde kruttgasser pr skudd osv.

Åjo, sammenligningen med en bremsekloss var fordi jeg også anså den som en slitedel. På noen biler holder den lenge, på andre biler har den en tøffere jobb.

Link to comment
Share on other sites

Som alle slitedeler har den en forventet levetid. Er ikke den levetiden spesifisert så må vi se på hva som er vanlig å forvente.

Jeg tipper du ville reklamert på en bremeskloss som ble slitt ut på 1000 km?

Jeg ville reklamert på en lyddemper med en feil etter kun å ha skutt 1000 skudd, eller brukt på ei jaktbørse i 4 år.

 

Som i de fleste saker så er det er vurdering som må til for at man kan si det er en mangel, og om denne mangelen skyldes vanlig slitasje, unormal slitasje eller en dårlig konstruksjon som gir en mangel selv med normal bruk.

 

Prisnivået i Norge er noe høyere pga de gode reklamasjonsrettene vi har. Det er kalkulert inn i prisen på produktet. Velger produsenten eller selger å selge med garantier, ja så må de også legge inn det i prisen.

 

Kanskje vi bør diskutere hva som er forventet levetid til en demper?

Billige dempere skal også leve opp til den standarden, med mindre de spesifiserer hvilken levetid vi kan forvente, for da kan vi selv vurdere om vi vil kjøpe den. Inntil da så holder jeg demperen til samme standard.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha en fastsatt garanti på en demper må det gå på antall skudd og ikke på år da det er utrolig stor forskjell på hvor mye folk skyter, men det igjen blir tilnærmet umulig å vite hvor mange skudd noen har skutt.

Er ikke helt enkelt med garanti og reklamasjon på dempere, ville vel forvente ihvertfall 4-5000 skudd på de fleste kaliber med aludemper men hvordan skal dette kunne kontrolleres??

Det vil ikke bli lett for produsenter uten at de har foretatt tester av dempere i de fleste kaliber for å se slitasjen etter ett satt antall skudd, noe som vil være en enorm jobb med alle de kaliber det brukes demper til.

Link to comment
Share on other sites

Bevisbyrden ved mangel er regulert i §18.

 

Hentet fra Forbrukerportalen:

"Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel."

 

Igjen er dette et tema som ikke kan diskuteres uten å gå inn på mange rettslige debatter. Skal prøve å lage en oversikt over forbrukerkjøpsloven en gang i fremtiden. Nå er det juleforbredelser som står for tur :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon, selv om det startet med S&L så er mitt svar her rettet mot alle.

Det er svært få i våpenbransjen som forteller noe om begrensinger, kun fordeler. Feks så er de SKB hagler jeg har testet kun utstyrt med en sikring som blokkerer avtrekkeren. Dette blir man ikke opplyst om når man som kjøper står der. Det samme med arbeid utført av børsemakere, blir ikke jobben utført etter det som står skrevet i bestillingen og med tilfredsstillende kvalitet, så handterer jeg det som andre tjenester jeg kjøper og benytter meg av klageretten. Som eksempel har ikke børsemakeren riktig verktøy eller kompetanse, så må dette gjøres klart før og ikke etter når katastrofen er et faktum.

 

Etter det Wadcutter sier, så er loven klar, men blir tolket og handtert på forskjellig måte. For meg er det slik at når det står gjengetype og kaliber på esken/oppgitt fra produsenten. Så tolker jeg det som den også skal tåle det som finnes av hylsevolum i det kaliberet. Er det begrensninger, så må det trykkes på esken, brukerveileding/webside og fortelles de som selger produktet så de kan veilede kunden. Dette gjelder alle produsenter. BR refleks og Viking har sin magnumversjon som blir anbefalt, men ikke er noe krav så vidt jeg kan se. ASE Utra, VMAC, Stalon, RCC, A-Tec, SAI mfl har ingen begrensninger og følgelig brukt på det jeg har av kalibrere uansett hylsevolum. Det er heller ikke tvil om at det gir en del slitasje som er mere et tvilsspørsmål. Men så lenge det ikke er oppgitt noen begrensinger så er jo også dette da i følge Wadcutter å se på som feltstøvler fra Forsvaret. Man har et brukbart par så lenge men er innrullert. Hausken anbefaler Titan ytterør på magnumkalibre, men er heller ikke noe jeg kan se er et krav. Men hvor går grensen, er en .270Win med 50cm pipe magnum eller std kaliber? Er .458WM og .44 Magnum magnumkaliber? 8x68S? Nå som dempermarkedet har virkelig tatt av, så ser vi også mange av problemene en demper kan gi.

Kaliberbegrensning, antall skudd, hvilke gjenger, og krav til hvordan gjengene er utført. Miragetrekk, når det brukes så stiger temperaturen i demperen kraftig og sliter materialene ennå kraftigere. Gis det noen begrensninger der? Hva med hjemmeladinger, kan man bruke det? Moduldempere, hvordan forholder det seg om man legger til/tar av moduler også? Hvor hard skal modulene skrus sammen?

 

Flere lommelykter jeg har hatt har spesifisert at garanti ikke gjelder ved bjørneangrep eller om handteres av barn under 5 år. Det er å sette det på spissen, men har likevel en viss relevans. Det er vanlig med produktark og brukerveileding på norsk for de fleste produkter. Her må også alle begrensninger være med. De fleste produsenter leser denne siden, selv om de ikke synes som eget nic. Her kan det se ut som de fleste har noe å rydde opp, i så vi vet hva vi som brukere skal forholde oss til.

Link to comment
Share on other sites

Alle kan gjøre feil og få problemer. For meg som forbruker er det hvordan produsenten løser disse problemene som har betydning. Her synes jeg S&L har opptrådt forbildetlig, og om noe så får denne saken meg til å stole mer på S&L-produkter enn det jeg gjorde før.

 

Man hører jo om andre demperprodusenter som har hatt samme problem, har de foretatt seg noe i den forbindelse?

 

(Håper også nye lesere har i bakhodet når de leser her på kammeret at de ivrigste tilhengerene av A-tec produkter er gode kammerater av mannen bak de demperne.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

(Håper også nye lesere har i bakhodet når de leser her på kammeret at de ivrigste tilhengerene av A-tec produkter er gode kammerater av mannen bak de demperne.)

 

mvh

Oddvar

Jeg forstår dit pointe, men der er generelt ingen grund til at gå ned på det niveau.

At A-tech ejeren, som er en behagelig og serdeles dygtig person, har mange venner, er kun naturligt, og disse personer er selvfølgeligt også velkomne til at deltage i debatten.

Der er vel ingen der tvivler på kvaliteterne hos denne producent

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du egentlig med dette?

 

Mener vell ikke så mye med det, annet enn det som står der. Kan jo være greit å være klar over når man vurderer hvilken demper man skal kjøpe, og hvor mye vekt man vil tillegge den ros som fremkommer på dette forumet. Så kan hver enkelt avgjøre selv.

 

Når det er sagt så kan jeg jo for å balansere utsagnet nevne at jeg er enig med S&L Hardcore i at ingen jeg har hørt om tviler på kvaliteten på A-Tec produkter. Her i husstanden er det nå tre A-tec dempere (riktignok til .22LR, men lell.) , og jeg ser absolutt ikke bort fra at det vil bli flere siden. Jeg synes imidlertid at lovprisingen til tider er litt unyansert, og tror nok absolutt at en stor og profesjonell aktør kan lage både bedre og billigere dempere enn det som vi til nå har hatt tilgjengelig på markedet.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...