Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Litt usikker på det med gjengingene, men vil mine som er laget til Hausken standard passe Hard-core sine eller må det dreies opp igjen på nytt?? Noen som vet dette??

Jeg har spurt Winge om dette. De mente det "burde gå bra", men anbefalte naturlig nok å prøve det.

Jeg har da bestillt en og skal si ifra hvordan dette gikk når jeg får den. Rifla mi er gjenget for Hausken 14x1.5

Link to comment
Share on other sites

Lidt svar på diverse spørgsmål.

 

Navnet "HARDCORE" blev valgt efter nøje overvejelse.

Først og fremmest fordi at den rustfrie kjerne, på engelsk er "a hard core"

Dernæst fordi Hardcore, også er udtryk for den ekstreme bruger, der stiller særligt høje krav på utstyret.

 

At vi så senere er blevet opmærksom på visse personers utilsigtede accosiasjoner, var da slet ikke planlagt :shock::wink:8)

 

Vi har dog efterfølgende overvejet en anoncering, med et lille twist, i retning af et bilde, med en gammel canadisk timmerhytte, hvor 2 gamlegubber sidder med hver sit hørerør, og ryker pipe i hver sin gyngestol. Lidt borte ser man så en ung jente, som jakter med en rifle med en demper. Overskriften vil være " Romantik ---eller ---HARDCORE".

 

 

Lidt seriøst er den udvendige form, et produkt af et ønske om højest mulig styrke, kombineret med lav vægt, og bedre kjøleflate. Samtidigt var der et krav om en form, som effektivt kunne produceres.

Det var så kun positivt at den visuelt ikke var mulig at forveksle med andre dempere. Lidt på linje med røde piper til Sauer STR.

 

Jeg har i de seneste dage hørt vedholdende rygter om at vores demper skulle være produceret i Kina. Det kan jeg helt klart afvise. Men vi har da for at undgå at folk spreder usanheder , overvejet om ikke vi kan få kommunen til at ændre vejnavnet hvor fabrikken ligger, fra Raskvej til "chinatown".

 

 

 

Pt findes demperen i Ø45mm for de fleste kalibrer, samt en Ø55 for kraftige magnumkalibrer.

Der er en produktion igang af en serie på Ø35, specielt til 222 og 223 samt lignende, Her vil mål være ca Ø35, Længde fremad fra 100mm til 165mm, både i frontmonteret og teleskobisk, den teleskobiske vil bygge ca 70mm bagud. Vægt fra 175gram til 300gram afhængigt af opsætning.

 

Der er også gang i en produktion af kal 22lr dempere uden stålinsats. Disse vil kaldes "SOFTCORE" Diameter 30mm længde fra 60 - 150mm, vægt mellem 100 og 200gram. Prisen vil blive omkring 500kr

 

 

Vedr forskellige gætterier omkring gjengedimentioner, Så er stålgjengebøsningen, gjort med mål svarende til gjenge skåret med vanlig tap. Der er ikke behov for frispor på piben, da der er ca 3mm langt fridrejning i bøsningen, afsluttet af en radius 0,4 mod brystningsfladen, så der er rum for næseradie fra drejeplatten. Dette vil efter vores opfattelse påvirke pipen mindre end disse store frispor der jævnligt anvendes.

Med de angivne data, burde det fungere at montere denne demper på de fleste allerede eksisterende gjenger.

Vores opfattelse er at behovet for brystningsflade er vildt overvurderet, i betraktning af at man kun skal spænde for hånd. Det vil være usansymligt at man kan spænde så meget at det vil påvirke brystningsfladen.

Link to comment
Share on other sites

Da får langbuen (som om hun ikke er fremtung nok fra før) og høyre trommhinne ønske seg den til jul da :wink: Er litt spent på hvilken gjenger som er på smellforsterkeren. Er det noen som har erfaring med demper på 338LM?

Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått sett på hard core demperen og har følgende spørsmål:

 

hvorfor annonseres det at demperen er Ø45 når den største diameter er Ø50? Er i så fall Ø55 utgaven virkelig Ø60 og Ø35 utgaven virkelig Ø40?

 

Den slags spørgsmål er kollegaers venner de sidste som får svar på 8):wink: Dem som har den lidt mere skumle tankegang, vil jo være klar over at den 6mm brede ring du måler på, fungere som et nødvendigt dybdestop :wink: Du må heller ikke glemme at den er fuldt modulopbygget, så længden kan passes til ethvert formål, med ca 1cm spring 8)

Men hvis du spørger pænt, kan jeg da godt sende en af hver til dig og anders 8) . Det kan måske give lidt inspiration :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan røpe at denne demperen ble testet i dag, sammen med en haug med andre typer, og nyheter......... :mrgreen:

Denne testen er nært forestående å komme på trykk, men tid og sted får Etterbrenner ev. komme innpå selv.

Mistenker Vapenjournalen.... :wink:

 

Ikke mas på meg om jeg kan lekke noe info. Det ville være uetisk av meg å gjøre.... 8)

Link to comment
Share on other sites

kan ikke motstå fristelsen til å spørre om han har testet flere størrelser av hard-core-demperen, har som sagt bestilt den uten å få vite noe... Leste spesifikasjonene i jeger, men det virker jo som det er flere:P

 

Håper på review her på kammeret

 

Det er testet to typer Hard core. Teleskopisk, og frontmontert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva sier testen i Jeger nr 8 da? Den kan dere vel røpe?

Testen siger i hovedtræk:

Næsten identisk vægt med Hausken og A-tec

Hardcore demper 31db

Hausken demper 28db

A-Tec demper 27db

måling foretaget ved øret kaliber 308

 

 

Hmmmm. Ser liksom ved første øyekast ikke så galt ut dette. Men faktisk er det dobbelt så mye støy av en Hardcore demper som A-Tec demperen :!:

Link to comment
Share on other sites

Hva sier testen i Jeger nr 8 da? Den kan dere vel røpe?

Testen siger i hovedtræk:

Næsten identisk vægt med Hausken og A-tec

Hardcore demper 31db

Hausken demper 28db

A-Tec demper 27db

måling foretaget ved øret kaliber 308

 

 

Hmmmm. Ser liksom ved første øyekast ikke så galt ut dette. Men faktisk er det dobbelt så mye støy av en Hardcore demper som A-Tec demperen :!:

 

Du fejllæser tallene.

 

Den demper der demper (reducere) lyden mest er den der demper (reducere) med flest db 8)

Link to comment
Share on other sites

3dB økning er helt riktig dobling av lydeffekten. Men øret oppfatter ikke 3 dB som dobling i lydstyrke. Googlet litt på emnet og det ser ut til at 10dB forskjell er det som må til for at det skal oppleves som "dobbelt så kraftig". 3-4dB er nok muligens hørbart, men jeg ville nok heller lagt vekt på andre faktorer om jeg skulle velge mellom disse 3 demperene.

Link to comment
Share on other sites

Da får langbuen (som om hun ikke er fremtung nok fra før) og høyre trommhinne ønske seg den til jul da :wink: Er litt spent på hvilken gjenger som er på smellforsterkeren. Er det noen som har erfaring med demper på 338LM?

 

 

Har en Hausken Titan teleskopdemper på Trg'en i 338LM.

Demper smell greit,og tar mye rekyl rekyl,men ikke så mye som den originale munningsbremsen føler jeg.

Rekylen blir mer som en lang skubb.

Men det blir meget fort MYE mirage!

Ikke noe å skyte lange serier med med andre ord.

Nå er det nok litt mer bråk fra denne demperen enn en med .338 hull,da min er tilpasset .375 innerdiameter da jeg bruker denne til både 338 Lapua mag og 375 H&H.

 

Jeg må skru opp to knepp/cm for å komme i senter med demperen montert.

 

Når det er snakk om å dempe lyd/munningsglimt i dårlig lys så foretrekker jeg demper.Til vanlig skyting liker jeg bedre å bruke munningsbrems.

Men er nok ikke alle på diverse skytebaner rundt om er like begeistret der...

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan disse målingene er sammenliknet med de Buster refererer til vet jeg ikke, men regner med at det er visse likhetstrekk.

 

:wink:

For å være helt ærlig, så husker jeg ikke nøyaktige tall, da det ble maaaaange tall etterhvert.......for min enkle hjerne. Og skrivet ligger hos "arbeidsgiver".

Jeg kan forøvrig røpe, uten å bli uvenner med noen, at det denne gangen også er tatt noen målinger ved skytters øre. Så da skulle alle være fornøyde..?

 

Og, JA, det er variasjoner fra gang til gang (dag til dag), men ikke store.

Det er variabler her som ikke er fullt ut utforsket, føler jeg. Som atmosfærisk trykk, luftfuktighet, temp, krutt-type, kule, osv. Og hvilke, om noen i det hele tatt, effekter dette kan ha på de forskjellige demperene.

Men det blir i allefall brukt like parametere i hvert kaliber, ved hver test, og det er viktig!

Link to comment
Share on other sites

Ser noen har denne for nesten 3.000 for denne demperen + montering.

 

Jeg betalte kr 1500 for demperen (Våpenhuset Stavanger) og kr 845,- for kapping, gjenging og montering (Alm Børsemakerverksted i Moi)

Der fikk jeg også skutt den inn på innendørs skytebane free of charge.

 

Kjente merkbart reduksjon i både rekyl og smell, men så skjøt jeg innendørs, så det forsterket nok lyden en del.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

over 3000 KRONER for et CNCdreid alurør er ganske sykt egentlig :evil:

 

Å kalle en demper for et alurør er vel som å kalle en riflestokk for en plankebit. Og om du tror det er gratis å kjøre en CNC-maskin tar du grundig feil, det er dyrt maskineri som krever en drøy timepris. Legg så til utviklingskostnader og begrenset volum så finner du fort ut hva du kan selge slikt for.

 

Men jeg venter i spenning på test av disse danskedildoene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan selge det for det markedet er villig til å betale for det.

Om det viser seg at "danske dempere" gjør samme jobb som noe annet som er dobbelt så dyrt vil det etterhvert føre til at de andre enten må skru ned prisen, eller at den "danske dempern" går opp i pris.

Jeg vil våge tippe på en kombinasjon...

 

 

Å som jeg har sagt tidligere, jeg vet at BR reflex selges for ca halve prisen i finland i forhold til her.

Link to comment
Share on other sites

Vi får vel tro på produsenten at den lave prisen har kommet for å bli :wink: :

 

Udviklingsopgaven bestod i at udvikle og producere en demper der med god intjeningsmargin stadig kunne sælges til slutbrugeren til en pris som ville medvirke til en markant øgning af kundegrundlaget for dempere. Samtidigt var målsætningen at forhindre at markedet blev atraktivt for en "kina producent" Dette var en ting der efter min bedste mening var uundgåeligt med dagens priser.

 

Prisen i artiklen er korrekt. Der kan købes en del ekstraudstyr til demperen. Her kan nævnes Haknøgler til demontering og justering af størrelse til dagens aktuelle behov. Der kommer senere en lille tube temperaturbestandig keramiskt molykotefedt, til at smørre og pakke gevindene. Desuden vil der umiddelbart komme et komplet udvalg af gevindbeskyttere til piberne. Disse gevindbeskyttere vil findes med 0,5mm diameterinterval, både i blåneret og lidt senere også rustfrit. Disse beskyttere vil findes til m14x1,5 som er det gevind vi primært anbefaler.

Der vil kunne leveres ekstra modulsæt bestående af 5ekstra moduler til ca 500kr for sættet.

Priserne på alle tilbehørsdele vil være prissat lige så rimeligt som demperen.

Link to comment
Share on other sites

Mottok måledata på hard core demperen etter preliminære målinger utført i forrige uke.

 

 

I motsetning til de publiserte tallene fra Jeger er dette målt ihht militær standard, dvs 1m 90 grader til siden for munning og ikke ved skytters øre. Dette for å gjøre dataene direkte sammeliknbare. Som alltid ved lydmålinger må det tas forbehold om atmosfæriske forhold. De målte dataene kan endre seg noe fra dag til dag, men differansen mellom ulike dempere er mye mindre enn enn variasjonene i de absolutte måleverdiene.

 

Hvordan disse målingene er sammenliknet med de Buster refererer til vet jeg ikke, men regner med at det er visse likhetstrekk.

 

Spænnende at du har fået tag på måledata på konkurenters dempere før disse data ellers er tilgængelige. At du samtidigt undlader nødvendige oplysninger om hvilke model, og opsætning du referere til , er vel lidt mangelfuldt.

 

Vedrørende disse fantastiske militære målestandarder, så er de jo som den slags, KUN EN BESLUTNING OM HVORDAN man ifølge denne standard måler. At det er en militær standard betyder ikke at den er specielt hverken precist, eller retvisende.

Specielt ikke når en forflytning af måleinstrumentet på bare 10cm frem eller tilbage, men ellers med eksakt samme afstand til mundingen kan udløse en variation på over 8db.

Ved at ændre formen på afslutningselementet på demperen, kan man ved denne militærstandardmåling ændre resultatet mere end 6db. Uden at lydtrykket ændre sig i mere relevante målepunkter.

 

Ved måling i netop det punkt som angives i denne fantastiske militærstandard, måler man precist der hvor der er mest konflikt mellem demperstøj og kuglestøjen. 50 cm fremad, og du måler næsten udelukkende kuglestøj. 50 cm bagud, og du måler den reelle virkning af demperen, da der her stortset ikke findes kuglestøj.

Den militære målestandard, viser ikke virkningen på ekstreme dempere som feks Hausken med både ekstra frontforlænger og bagstykke. Men alle omkringstående er ikke det mindste i tvivl om at disse ekstremdæmpere demper meget mere. Det samme er tilfældet hvis man montere eks 5-7 ekstra moduler på Hardcoren. Jeg formoder også at A-techen med ekstra moduler demper bedre end mellemversionerne

Link to comment
Share on other sites

Du kan selge det for det markedet er villig til å betale for det.

Om det viser seg at "danske dempere" gjør samme jobb som noe annet som er dobbelt så dyrt vil det etterhvert føre til at de andre enten må skru ned prisen, eller at den "danske dempern" går opp i pris.

Jeg vil våge tippe på en kombinasjon...

 

 

Å som jeg har sagt tidligere, jeg vet at BR reflex selges for ca halve prisen i finland i forhold til her.

 

På en måde har du måske ret. Men personligt tror jeg at denne lavere og efter min mening mere realistiske pris vil medføre det samme som var tilfældet med fladskærms tv. Markedet øger mangefold, og priserne vil få endnu et hak nedad.

 

Dette udfra en handelsskole logik om at det er bedre at tjene 400kr pr styk på 10.000dempere, end at tjene 1400kr pr styk på 500 dempere. Samtidigt med at man i det sidste tilfælde skal ofre urealistiske formuer på efter min mening "ikke værdiforøgende" markedsføring

 

Min vurdering er at antallet af potentielle købere øges mange gange når prisen på en demper bliver lig 3 pakker patroner, i stedet for lig prisen på en hel billig riffel.

Link to comment
Share on other sites

Du S&L Hardcore?

Du skriver:

Pt findes demperen i Ø45mm for de fleste kalibrer, samt en Ø55 for kraftige magnumkalibrer.

Er den magnum-demperen ferdig og satt i produksjon? Og når vil den komme i butikkene?

Jeg og 2 kompiser skal ha en magnum-demper hver. Helst nå med en gang!! :lol:

 

Ja den findes færdigproduceret her på lager i Danmark.

Hvornår den eksakt kommer til Norge er lidt uklart, da der kræves at den sendes sammen med anden leverance (der må søges om specifik eksporttilladelse for hver sending fra Danmark) :cry:

Link to comment
Share on other sites

I kommende test så er det BÅDE målt etter mil.spec, OG ved øret!! Så får vi se da.....

Tallene ligger til vidreforedling hos Eirik.

 

Men ett spørrsmål vil jeg stille, som privatperson, og rett fra eget ståsted;

hvorfor er S&L Hardcore så stygg? :lol:

Når de fleste andre er glatte og fine. Jeg synes den skulle passe perfekt på en Vepr feks. :wink:

Men dette er MIN mening altså, så jeg spør?

Økt overflate for å øke miragen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...