emonsen Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Tja, 3/4 flaske med "Raudnakke lurium spezial" senere, synes jeg resultatet begynner å komme seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geitebukken Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Raudnakke: først: takk for jobben du gjør med folkeopplysning og inspirasjon! Jeg har behandlet sideliggeren min (Sabatti med flott treverk) med Birchwood Caseys TRU-OIL Gun Stock Finish. Den trakk nemlig litt fuktighet rett etter jeg kjøpte den. Jeg smurte på med fingra, oljen herda og resultatet ble blankt og vannavstøtende. Så oppdaget jeg Angelinatråden din... (her trengs mange puktum) Deretter fikk jeg en forsendelse av oljen og herderen din. 1) har du erfaring med produktet jeg brukte? 2) har jeg vært dum? 3) skal jeg bare pusse den, følge dine instruksjoner i denne og Angelinatråden, så er jeg mål med et vakkert våpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Hei hei. Har en passe slitt stokk til Mosin Nagant M91-30 som jeg pusser ned. Tenker å farge den mørkere og så lakkere. Problemene er som følger: Stokken er meget lys - nesten hvit (russisk bjørk?)! Vil ha en rødlig/brun farge på den når den er ferdig. Kan noen anbefale beis/annet fargestoff egnet for bruk til geværstokk? Samme for meg om det er basert på alkohol, silikon eller syntetiske krokodilletårer så lenge det sitter og gir en jevn og fin farge. Setter også pris på råd for lakk/overflatefinish. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 (edited) Innlegg slettet. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Da tenkte jeg å poste noen bilder fra "Prosjekt Nagant". Jeg vet at denne type prosjekt kan medføre seriøse lidelser, og jeg beklager om jeg forårsaker hårtap eller søvnløse netter.. Men uansett Stokk ved start av prosjekt. Fremre del ble pusset ned i fjor sommer og oljet ett par strøk med Schaftol stokkolje, extra dark-varianten. Ble ikke så fornøyd, så prosjektet ble lagt på hylla og olja satt vekk. Skal vel la den være den fargen den er. Hoveddelen av stokken skal sikles(?) og pussed ned, så lakkes. Vet ikke om jeg skal farge den noe. Etter en time eller to med sikling og pussing (3M, Sandblaster, korn 80, kjøpt på Obs Bygg) med pusseklosse i gummi (3M sin) ser treverket slik ut. Er meeeget forsiktig rundt stemplene og markeringene. Her ser dere forskjellen på sikling kontra pussing. Den lyse stripa i midten er sikla, det andre pusset ned. Vi kan altså konkludere med at sikling er rundt 53,9% mer effektivt enn pussing. Takker Raudnakke for at han deler av sin viten.. Her er annet bilde av stokken. Er en del lakk igjen på høyre side, pistolgrepet og nederste del av stokken. Skal fjernes i morgen. Edit: Har nå sendt forespørsler til div. sider om tilbud på svijern. Tenker meg å brenne inn logoen til Tula arsenal på høyresiden av kolben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Skal bare ha klarlakk på. Veden er pen fra før Ganske bølgete mønster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scarrow Posted March 8, 2012 Share Posted March 8, 2012 Må vel krype til korset og innrømme at selv om jeg er veldig glad i 'tactical-looken' har jeg nå bestilt en valnøttstokk fra Richards Microfit Gunstocks til M98. Ser frem til prosjektet med å gjøre denne presentabel, og etter å ha lest denne tråden føler jeg virkelig at jeg har lært mye! Det er lang leveringstid, så jeg fortsetter å lese, og skal teste noe av det i praksis. Jeg gikk for denne stilen, men i Semi Fancy grade: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muntjac Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Hei, Jeg har brukt raudnakkes olje og sikkativ, men synes finishen på stokken har blitt for myk. Det blir mye riper etter en dag i skogen. Hva kan jeg gjøre for å få en hardere og mer slitesterk overflate? Flere runder med sikkativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Har reparert og pusset opp disse to.. Mosin Nagant M44 og Mauser K98kF1. Lakken var siklet/pussed vekk, olja litt (Scherells Schaftol(ekstra mørk)) og nå skal et par strøk til på så snart de er tørre nok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flanged Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Hei. Hvilken stokkolje anbefales på laminatstokker, klar olje ? Og hvor ofte bør slike stokker bli behandlet, 1 gang i året ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blaser88 Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Masse inspirerende prosjekter her! Er storfornøyd med oljen din Raudnakke, men trenger nok mer Har gått grovt til verks på 2 eldgamle hagler, å brukt dremel for å pusse de ned, men herregud så tørst treverket blir av det! Suger til seg olja som bare det. Men blir ikke helt klok på den nettskjæringa, skal man gjøre noe med den, eller bare la den være slik den er? Har ikke pusset der med tremel, kun gått lett over med sandpapir(For å ikke ødelegge for mye). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Ta en kikk på første posting i denne tråden.. Der tar jeg for meg nettskjæring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muntjac Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 Hei raudnakke, har dy noen tips til å få en hardere finish? Jeg sliter med at det blir mye riper etter en dag i skogen. Har brukt din olje og sikkativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted April 18, 2012 Author Share Posted April 18, 2012 Hmm..det er litt underlig. Personlig har jegbørser som har blitt brukt intensivt i flere sesonger med den behandlinga uten denne problematikken.. Rent borsett fra om jeg er borti steiner ogsånt da... En mulig årsak kan være at du har fått overflate for fort, slik at olja i det underliggende treverket ikke er herdet.. Har sett dette noen ganger før med bl.a. ccl-behandla kolber.. Skal gruble litt på hvordan dette evt. kan løses.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornetman Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 Jeg har brukt Raudnakkes olje på et par-tre stokker, og har fått den "glatte, harde" overflaten som de fleste ønsker seg. Når stokken har sluttet å trekke olje har jeg blandet olje/sikkativ 50/50 for oppbygging av finishen. Det jeg imidlertid har gjort, i motsetning til tidligere mer eller mindre vellykkede oljeprosjekter, er å legge meeeget tynne lag, og la de herde skikkelig mellom hver påstrykning. Gjerne sette stokken i vårsola i stuevinduet hvor sola varmer den godt opp. Pga husfreden har jeg her i huset riktignok brukt kjellerstua.... Har brukt våpnene etterpå og er meget godt fornøyd med Raudnakkemiksen, og hvor slitesterk den blir når den blir skikkelig lagt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. urogallus Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 Sitter igjen, med litt samme opplevelsen, som "emonsen"??... Av en eller annen grunn, får jeg ikke den siste hardheten i finnishen. Jeg kjenner til dette med tynne og mange strøk, med god herdetid i mellom, men alikevel, er jeg ikke fornøyd. Overflaten blir liksom aldrig hard. Etter første uke med jakt i fjor høst, var alle skarpe kanter der jeg holder, matte og nedslitt i finnish. Dette fikset jeg lett, med ett par omganger med olje, men slik har det fortsatt gjennom høsten. Jeg har satt opp flere skjefter med ccl settet med rødolje og herder/ sikkativ, og opplever dette faktisk mer slitesterkt. Ikke hverken enklere eller raskere og bruke, men det har på mine våpen holdt lenger. Personlig, syntes jeg faktisk dybden kommer minst like pent frem også, om ikke bedre. Siden de fleste er mer enn fornøyde brukere, så må jeg ha gjort noe galt, men forstår ikke hva.. Fortsetter med den gamle metoden jeg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted April 18, 2012 Author Share Posted April 18, 2012 Bruk det som funker for deg Pimpel... Jeg har som sagt ikke noe mål om å konkurrere med noen andre produsenter, og tilbyr bare den olja jeg selv bruker til Kammerfolket som takk for den sinnsyke drillingaksjonen jeg ble utsatt for en tid tilbake Jeg har fått noen få negative tilbakemeldinger på olja..en var faktisk så ekstrem at jeg ba om å få sendt stokken hit. Der viste det seg at det fra fabrikk var brukt en type Sanding Sealer som reagerte med noen ingredienser.. Noen få har rapportert om lignende tilfeller der finishen ikke ble hard.. og et par av disse stokkene har jeg fått undersøkt fysisk. Det kan virke som om de fleste sånne situasjoner er forårsaket av en prematur herding av grunnoljinga der alle flyktige stoffer ennå ikke er fordampet ut av treverket.. Som oftest vil dette vise seg i form av cellulitter i sluttfinishen etter noen tid. Noen tilfeller jeg har sett har vært at en har forsøkt å herde en sluttfinish som er for tjukk.. Dette gir gjerne en mjuk sluttfinish, og er vel det vanligste problemet. Den olja jeg bruker inneholder nesten ikke løsemidler..den lille prosentandelen som den inneholder er der faktisk kun for at olja ikke skal tørke for fort..før den trenger inn. Dette medfører desverre også at en litt fyldig påføring kan gi et inntrykk av at ting er mettet.. Slutligen kommer også det faktum at det ikke finnes to like stykker tre hva hardhet, porøsitet, etc. angår. Når vi da legger til at en brukt kolbe gjerne har vært behandlet med et eller annet ukjent remedium tidligere, forstår vi fort at variablene som faktisk styrer resultatet blir ganske mange. Mange har etterlyst en oppskrift på fremgangsmåte, f.eks hvor mange lag..hvor lang tørketid etc.. Det sier seg selv at med alle disse variablene som angitt ovenfor, er det en umulig oppgave å lage en slik nøyaktig. Jeg har derfor kun angitt generisk fremgangsmåte til dem som har spurt eller i tråder jeg har besvart. Et par ting kan det dog være litt lurt å ha i bakhodet når en holder på med en klassisk finish.. 1. Sikkativ er ikke en herder i vanlig forstand som herder gjennom en kjemisk prosess slik som med f.eks. epoxy eller polyester. Den er et tørkemiddel som fremskynder tørkeprosessen, men den er avhengig av oksygen for at dette skal skje.. Stenger man av oksygentilførselen ved å påføre sikkativ på et tykt lag olje, vil ikke underliggende olje herde.. 2. Tidspunktet for å påbegynne prosessen med sluttfinishen..hvordan vet man når tiden er moden? Jeg baserer meg selvsagt på noen tiår med erfaring når jeg holder på..har etterhvert fått en relativt god magefølelse for hvor lang tørketid et gitt trestykke trenger, men innimellom er jeg ikke helt sikker. Jeg har da et lite triks jeg benytter meg av for å undersøke dette; Jeg polerer med en bit stålull..jo mer jeg polerer, jo blankere blir det..vanligvis. Innimellom så blir det blankere opp til et visst punkt, for så å bli mattere igjen. Skjer dette, er forutgående behandling ikke tilstrekkelig tørr og trenger da følgelig ytterligere tørketid.. Håper dette hjelper litt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 For å få en trestokk så godt som svart, hva er fremgangsmåten da? Er et lag spritbeis før oljing et alternativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 (edited) Slettet innlegg. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeivVidar Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Kjøpte meg ei Remington 700 BDL i 22-250 i går. Helt ny, men den hadde stått ei god stund i butikken og var flyttet litt rundt på så den hadde noen riper i lakken. Pga dette fikk jeg prutet ned prisen med noen høvdinger. For meg var det ikke nøye for lakken skulle bort uansett. Som sagt så gjort, i går kveld begynte jeg å sikle bort lakken. Dette skal jeg (sannsynligvis) aldri gjøre igjen for makan til drittjobb har jeg ikke vært borti. Lakklaget var tykt som f.. og jeg holdt på med kniven i hånda i 5 timer før jeg var ferdig! Jeg var så lei og angret som en hund på at jeg begynte. Men nå er jeg glad den jobben er gjort for det hjalp jammen på med litt skikkelig Raudnakkeolje! Det kommer til å ta sin tid før dette prosjektet er ferdig, men det kommer til å bli bra. Bilder kommer etter hvert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 To stk Mosin Nagant og en Mauser står nå ute og tørker etter sitt tiende strøk med linolje. Skal poste bilder senere.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeivVidar Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Da kommer det noen bilder av mitt remington-prosjekt! Her er utgangspunktet. Helt standard Rem700 lakkert stokk med riper i lakken: Et stykke ut i siklingen: Nå, etter 3 lag Raudnakkeolje tynnet ut med litt terpentin: Her holder jeg på å friske opp nettskjæringen litt. Dette ble mye bedre enn originalt: Det gjenstår MYE pussing og oljing enda. Var på Jula i dag og bunkret opp med slipepapir så jeg gleder meg til å se hvordan det blir til slutt. Det er ihvertfall kommet fram littegrann liv i denne stokken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Et lite spørsmål. Når kan man si at stokken er mettet med olje? Jeg har oljet en ny stokk laget fra et nøttetre plank. tynn olje først osv. men de siste påføringene har vært ufortynnet kokt linolje. Etter ett døgn er overflaten halvblank og litt... kebrig å ta på. Holder jeg lenge i stokken sånn at den blir varm blir den mer klebrig. Er det på tide med sikativ behandling, eller skal overflaten se blank ut, som etter en nylig påføring av olje. Ved siste påføring holdt det med 4-5 dråper olje for å få den blanke overflaten etter å ha gnidd oljen utover. Taknemmlig for svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 Ville nok latt det være med det , jeg.. La stokken henge og tørke ei uke eller to før du begynner med sikkativherding, slik at du ikke bremser fordampningen av løsemidlene i olja du har inne i porene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Takk for raskt svar. Da blir det tørking ei stund fremover.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted April 30, 2012 Share Posted April 30, 2012 etter å ha fulgt med disse stokktrådene en stund er det 2 ting som står temmelig klart for meg: 1: Tålmodighet er en dyd! 2: Jeg skjønner godt hvorfor en "best gun" tar lang tid å lage, og har voksen prislapp. Her er det ikke rom for snarveier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åreknut Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Hei, Etter å ha funnet denne tråden idag, og lest litt fant jeg ut at hagla jeg fikk av min bestefar i høst er det perfekte objekt for litt oppussing. Så jeg skrev pm til Raudnakke og bestilte litt super-sauce av ham, og gikk i kjelleren for å sette igang. Tok ikke lange tia før jeg støtte på prosjektets første problem! Den ene skruen som holder låsekassa til skjeftet sitter BOM fast (se bilde). Den er heller ikke av verdens hardeste metallkvalitet, og skjønte fort at dette kunne gå galere en galt. Stussa lenge og vel over hva jeg skulle gjøre, og konsulterte meg med en kompis som foreslå å prøve varmepistol. Etter lang leting fant jeg tilslutt varmepistolen og plugga den i. Kom noen rare lyder fra den, og enda noen lyder, og så sto hele driten i lys lue!! Så skruen sitter enda der og prosjektet ser ut til å strande om noen ikke har gode ideer og tips til hvordan få denne løs!? Legger ved bilde av designet.. Ja, og jeg fikk ideen om å legge ut bilde å spørre her da, samtidig som jeg kunne presentere våpenet og prosjekt som så mange før har gjort. Så da lette jeg huset rundt etter ett digitalkamera, det var sannelig lettere sagt enn gjort. Fant ett og det ga meg klar beskjed om at her var det feil på minnekort, og ingen fotografering mulig. Til slutt måtte jeg spørre webkameraet på pc'en min så forsiktig om det kunne hjelpe. Derfor blir ikke kvaliteten allverden, og den mer fullstendige beskrivelse uteblir Edit: kan jo legge til at hagla er første gang testskutt i mai 1961 (står trykt under løpet 561, og har forstått det er hva dette betyr), merket Simson Suhl og er av kaliber 16/70 s/s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 IKKE gå løs på den skruen med vanlige skrutrekker! Du får kjøpt spesielle trekkere til børsemakerarbeid. Selv har jeg tilpasset vanlige skrutrekkere når jeg trenger det ved hjelp av ei fil. Du ser hvordan det skal være, og kjenner når trekkeren passer. Den skal gå helt i bunn og tighte godt mot begge veggene i skruesporet. Dersom du går på med verktøy som ikke passer så drar du garantert av sporet.... Når du har laget/kjøpt deg en trekker som passer så kan du prøve med et kakk: Sett trekkeren solid nedi sporet og gi et kort og hardt slag på toppen av skrutrekkeren. Det kan løsne på irringer og sånt i skuresporet. Pass på at du holder godt, så ikke trekkeren hopper i slaget... For øvrig snasen børse! Godt å se slike gamle krigere i bruk. Skyter du godt med den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Der kom Skaubjønn meg litt i forkjøpet gitt.. Jeg skal nøye meg med å utdype litt da. På biltema, Clasern og lignende steder får du kjøpt bits-sett. Jeg har utelukkende gått over til slike på sånne vanskelige skruer av flere årsaker. Disse settene er såpass billige at jeg kan slipe til et bit til den aktuelle skruen jeg sliter med. Dette gjørjeg på en benkmontert smergelskive ogfår på den måten den hulslipte profilen som passer til våpenskruer. Bitsen sliper jeg sånn at den nesten går nedi sporet, men ikke helt.. Jeg bruker også en liten Butandrevet loddebrenner med konsentrert flammespiss på skruehodet, til det blir sånn passe varmt. Når jeg har varmet opp skruehodet, tar jeg bitsen og en liten pennehammer og banker forsiktig på bitsen til den bunner i sporet. En liten skiftenøkkel er favoritten her, men en tight fastnøkkel kan sikkert brukes. Når bitsen har bunnet i sporet, legger jeg bittelittegranne press på nøkkelen og fortsetter å gi bitsen mange små kakk med pennehammeren. Utrulig mere effektivt enn rå gorillamakt som i de fleste tilfeller raserer resten av sporet. Faktisk så effektivt at metoden fungerer uten oppvarmingen i flesteparten av tilfellene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åreknut Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Det hørtes ut som et alternativ mer i min ånd! Skruen er såpass bred, at de fleste bitser bare dekker 2/3 av sporet. Er det en fordel å få like bred som sporet, eller funker din metode med litt smalere bitser, Raudnakke? Er redd jeg har gått litt gorilla til verks Skaubjønn: Ja, jeg gjør igrunn det I alle fall tatt treningsmengden i betraktning. Sett på reelle tall av felte vilt, dog dette også selvfølgelig er avhengig av flere variabler, så leder jeg med god margin på mine jaktkompiser! hehe... Så hagla er god den, men lurer på om den er noe kort i skjeftet. Kappa er 17mm og utslitt, så tenkte kanskje sette på en ny og forlenge med 10-15mm. Sett litt på Pachmayr sc100, som ble foreslått i denne eller en annen tråd. Tror den skal passe fint til hagla. Ellers så glir mekanismer vel så bra og bedre enn mye annet jeg har tatt i.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Det hørtes ut som et alternativ mer i min ånd! Skruen er såpass bred, at de fleste bitser bare dekker 2/3 av sporet. Er det en fordel å få like bred som sporet, eller funker din metode med litt smalere bitser, Raudnakke? Metoden kan funke med smalere bits, MEN... det er da en fare for at den da også kan ruinere sporet ytterligere og anbefales derfor ikke. Prøv derfor å finne en bits som er like bred som skruehodet, slik at du får maksimal flate for kraftoverføring. Et litt for bredt bits er ikke noe dårlig utgangspunkt da dette kan slipes til perfekt bredde.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 (edited) Slettet innlegg. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åreknut Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Kan se ut til at denne skruen kommer til å kompromittere hele prosjektet Har prøvd litt triks med den idag, og vært forsiktig som fy, men ser ikke ut til å være noe bevegelse i skruen. og uansett hvor forsiktig jeg er så er det bare metallet i selve skruhodet som beveger seg.. selv med dunking og lett press. Klarer å trekke låsekassa 5-7mm fra veden selv med denne skruen enda i. Vet ikke helt hvordan den sitter nedi der, men den låser ikke metallet til treverket helt 100%. Så jeg lurer derfor på om jeg kanskje ikke skal plage meg selv mer med denne, og evt gå løs på stokken med låsekassa på. Eller så er det jo bare å finne på heeelt andre fritidssysler.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Trikset raudnakke beskriver er nok det beste du kan gjøre i dette tilfellet! Men bitsen må være trang som han beskriver! Raske tette slag med pennhammer rett på bitsen samtidig som du vrir bitsen forsiktig med en liten skiftnøkkel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Hei, Er det noen som kan anbefale et sett skrutrekkere som passer bra til skruene til en merkel drilling mod 32(fra '71). Vil ikke lage selv, er da på jakt etter børseskrutrekkere. Spennende...... Første gang jeg setter kniv til kolbe med vilje! Skikkelig god sløydfeeling her nå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted May 13, 2012 Author Share Posted May 13, 2012 http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=11803 Har prøvd dette settet ved noen anledninger og alltid funnet et passende bit.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianMoe Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Nok et stokkprosjekt! Klarte ikke å la være å pusse opp to gamle stokker jeg snublet over. Den ene er til en CZ Mauser m98, og den andre er en jaktstokk jeg har hatt liggende i kjelleren til m67'n siden jeg voldtok den med "black satin" lakk for noen år siden. Begge stokkene ble pusset helt frie for lakk og gamle oljerester. CZ Mauseren blir pusset opp med Tetra Gun refinishing kit, mens jaktstokken blir pusset opp med Birchwood Casey's Tru oil refinishing kit (Deluxe utgaven med Blånering inkludert). Prosjektet begynner: CZ'en strippet.. Her er den satt inn med et lag med walnut stain. Sexy.. Resultat etter tre lag med stain. Venter på ny forsending med finish før jeg fortsetter. I mellomtiden fullførte jeg jaktstokken Dette var utgangspunktet: Gammel finish er fjernet Her er jeg i gang med Walnut Stain fra Birchwood Casey.. Frisket opp nettskjæringen litt, grunnet pussemaskin road rage.. Matte og fæle.. Resultatet etter 3 lag med stain Nå skulle treværket mettes med tru oil Resultat etter et lag Tre lag.. Etter dette laget påførte jeg med fingrene Mens oljen tørket slipte jeg til ladearmen for å få plass til optikken. Før blånering: Etter et lag blånering.. Etter bildet ble tatt ble bolten polert og står nå med olje: Ladies.. one at a time... Glossy Mens jeg var i gang blånerte jeg like godt skruene også. De var helt slitt ned til metallet! Planen fremover er å bedde jaktstokken og fullføre CZ stokken. Stay tuned! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod67 Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 (edited) Da har min kjære Giulia kommet tilbake fra et 4 mnd opphold i Drangedal. Med ny links-stokk skal det bli moro å gå etter gammeltiuren til høsten! Den nye stokken er tørstere enn en bydel i Glasgow og sausen til Raudnakke går unnå i faretruende tempo! Jeg har heldigvis en flaske CCL i reserve Edited July 10, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefot Posted July 10, 2012 Share Posted July 10, 2012 Ettersom jeg har lest gjennom tråden her, har jeg blitt overveldet av dårlig samvittighet overfor min slitte frøken Vixen. Og derfor har jeg gått igang med å fjerne lakken på henne. Men frøkna har en mengde sår og hakk, og jeg tror jammen hun er blitt tygd på av en hund en gang og. Det ser ihvertfall sånn ut (se bilde under) Så til spørsmålet: I disse dype hakkene ligger det igjen lakk etter siklingen. Skal jeg fjerne dette med lakkfjerner, eller kan jeg dampe det ut først og sikle vekk lakken etterpå? Stokken har også fått seg en trøkk i nettskjæringa, dvs treverket er klemt inn. Blir det vellykket å dampe opp igjen dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted July 10, 2012 Author Share Posted July 10, 2012 Her er det nok mest lønnsomt å dampe opp før en går videre ja.. I nettskjæringa ville jegvære en smule mer sparsom med vann og holde lett press på jernet, men det er utrulig hva som kan komme opp.. Nettskjæringa må du dog regne med å friske opp etterpå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefot Posted July 10, 2012 Share Posted July 10, 2012 Takk skal du ha! Da får jeg finne fram strykejernet og sette igang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod67 Posted July 10, 2012 Share Posted July 10, 2012 Noen som har et tips eller to om hvordan man laster opp bilder? Har lagt bildet på Imageshack, trykket img og lagt inn url...og får ikke opp annet enn et spørsmålstegn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod67 Posted July 10, 2012 Share Posted July 10, 2012 Det gikk omsider veien med bildene...for ikke å snakke om tryllefludiumet til Raudnakke! Stokken har nå svelget en hel flaske, og har ikke engang vært høflig nok til å takke! Min Giulia utviser samme måtehold som en alkis innelåst på polet over natta, men strukturen i treet begynner å vise seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted July 23, 2012 Share Posted July 23, 2012 Etter å ha oppdaget denne tråden i vår har også jeg fått inspirasjon til å pusse opp elgrifla, en Steyr Mannlicher modell S jeg kjøpte for noen måneder siden. Forrige eier har behandlet børsa veldig pent, men ser ut til å ha oljet litt på skjeftet for hver gang han har hatt den ute i friluft, med det som resultat at farge og konsistens på pistolgrep, kinnstykke og forskjefte kan minne om delfiakake rett fra kjøleskapet. Jeg gjetter på at det er brukt Schaftol Extra Dunkel, for det var dét han mente jeg skulle bruke videre... Før helga pusset jeg ned med 320-papir (jeg var redd for å skade treet med sikling) og vasket med terpentin. I dag virket det som om schaftol'en hadde trukket ut, for stokken var mørkere igjen, så jeg siklet den ned og vasket med terpentin på ny. Overflaten virker nærmest porøs (sponen blir mørk som melkesjokolade) til jeg kommer gjennom den gamle olja. Da blir det lysere og bedre. Nettskjæringen er så full av Freia at jeg ikke får den helt som ny, men det kan jeg leve med. Er det trygt å starte med Raudnakkes skjefteolje i morgen, eller bør jeg påføre noe for å binde/stabilisere den gamle oljen som ligger under? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 Jeg har ofte pleid å ta et par påføringer med sikkativ før oljing når et skjefte har vært utsatt for Shaftol..med godt resultat.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted July 23, 2012 Share Posted July 23, 2012 Tusen takk for raskt svar. Hvor lenge bør det herde før jeg oljer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 La hver påføring dampe av 24 timer du.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted July 23, 2012 Share Posted July 23, 2012 Ok. Takk, takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kongle Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 For en fantastisk tråd! For en magi! Noen som vet hva CZ bruker på stokkene sine? Da min CZ 452 og 527 var nye skulle jeg ha på olje, da mange stokker er langt fra mettet fra fabrikk. Noe overrasket var begge børsene allerede "mettet" da jeg skulle ha på "vanlig stokkolje på sprayboks" (må vel være blasfemi i denne tråden? ), den trengte ikke inn i det hele tatt. Så jeg tørket vekk det overfølide etter 48 timer, dvs alt! Noen tips for behandling av børser som er nye fra fabrikk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EgilH Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Du må nok fjerne lakken på Cz'ene dine før du kan begynne å olje dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.