Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Det er forstått. Det blir vel neppe vått i vått da, men det har kanskje ikke noe å si for inntrenginga i stokken?

F

 

Nei, så lenge du ikke overdriver påføringene slik at du får "Skinning", dvs. at overskuddsolje tørker på overflaten så..

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke.

Må bare få takke for all veiledende hjelp du har kommet med underveis til finisch/ overflatebehandling av mitt proskjekt med å lange meg ny stokk til min Remington. Produktene dine var helt MAX :)

Må si at resultatet ble mye bedre enn forventet.

Tørr nesten påstå at den er finere nå enn med den org. sorte plaststokken den kom med :D

Legger ved bilde av resultatet.

xqfksh.jpg

15ro6fd.jpg

ejv52r.jpg

 

Slik var utgangspunktet før prosjektet startet. (Ikke akuratt dette emnet, men likt). Amerikansk valnøtt i 2x7"

fth7hz.jpg

 

Har nå vært å hentet meg flere nye emner til stokker i amerikansk valnøtt og kirsebær, så får vi se hva det blir til :D

Link to comment
Share on other sites

Trenger et tips. Har satt inn haglene mine med 'CCL Gunstock Conditioning Oil' over lengre tid, og er veldig fornøyd med den. Men det har nok kommet litt på stålet nær treverket opp igjennom. Tenkte å adskille våpna, og fjerne det gul/brune belegget fra CCL olja som har satt seg på stålet. Hva skal jeg bruke? Terpentin?

Link to comment
Share on other sites

Fargestoffet i min olje..og CCL sin er utvunnet av roten på en plante..Oksetunge..

 

Det spesielle med dette fargestoffet er at det binder seg bare til fettmolekyler i olja. Prøv en dråpe på fingeren og se om det blir en flekk..

 

Fargestoffet gjør ikke treet mørkere, men fordi de forskjellige delene av treverket har forskjellig tetthet..og derfor suger mer eller mindre farga molekyler...bidrar dette fargestoffet til å fremheve struktur og mønster i treverket.

 

Vil du ha treet farget mørkere må duenten beise eller tilsette et annet fargestoff i olja.

Link to comment
Share on other sites

Fargestoffet i min olje..og CCL sin er utvunnet av roten på en plante..Oksetunge..

 

Det spesielle med dette fargestoffet er at det binder seg bare til fettmolekyler i olja. Prøv en dråpe på fingeren og se om det blir en flekk..

 

Fargestoffet gjør ikke treet mørkere, men fordi de forskjellige delene av treverket har forskjellig tetthet..og derfor suger mer eller mindre farga molekyler...bidrar dette fargestoffet til å fremheve struktur og mønster i treverket.

 

Vil du ha treet farget mørkere må duenten beise eller tilsette et annet fargestoff i olja.

 

 

OK, så en stokk som i utgangspunktet er lys vil ikke bli mørkere? du trenger ikke tilsette noe blekningsmiddel e.l? Forstår det slik som at oljen kan brukes på de fleste stokker, og sammen med beis eller lignende på stokker som er svært mørke.

Link to comment
Share on other sites

Sikkativ er et praktisk stoff i flere henseende.. Det fremskynder som kjent tørketiden, og er ved bruk av rå linolje nesten en forutsetning for å herde olja før brukeren går av med pensjon.. :wink:

 

Når jeg oljebehandler en stokk, bruker jeg sikkativet til 3 forskjellige operasjoner:

 

1. Jeg bruker det etter innoljing av den nedpussa stokken forå fremskynde tørke/herdeprosessen. Når en stokk er oljet gjentatte ganger til den nesten ikke trekker mer er det fremdeles en god del flyktige komponenter i treverket..komponenter som skal fordampe/tørke ut. En to tre påføringer med ett døgn mellomrom gjør som regel susen her, og herder treet såpass at det blir lett å pusse glatt.. Lufttørking i flere måneder gjør egentlig samme nytta, men jeg syns personlig treet blir en smule hardere og lettpussa med sikkativherding.

 

2. Jeg bruker det ved porefylling med valnøttstøvmetoden. Stryker på et lag sikkativ som jeg lar trekke inn før jeg oljesliper overflaten for å fylle porene med slipeslammet. Etter at slammet har tørka og blitt pusset ned tørt, påfører jeg igjen sikkativ for å sikre at støv/oljeblanding i porene er gjennomherdet.

 

 

3. Skal jeg gjøre en polert toppfinish blander jeg sammen et par dråper olje og sikkativ direkte på stokken og gnir dette inn med håndbaken. Pusser så med fineste stålull og gjentar til jeg er fornøyd.

 

 

Håper dette besvarer noen av spørsmålene rundt sikkativ. Jeg er klar over at jeg ikke har oppgit timer, dager eller uker her men dette vil varierere ganske sterkt fra stokk til stokk så her må en nesten bare føle seg frem..

Link to comment
Share on other sites

Har i dag begynt å olje stokken på min ur gamle mauser 98. Stokken har ikke blitt behandlet på MANGE år, og det syns tydelig... har i dag påført en hel flaske med Raudnakke's stokk olje, og børsa suger fortsatt oljen til seg om bare det :o Man kan sitte å se på at stokken tørker etter at man har påført olje. Må nok innom nærmeste våpensjappe og kjøpe en flaske eller to med stokkolje i morgen... hehe

Link to comment
Share on other sites

joda, forsåvidt. Og med en slik knusktørr gammel mauserstokk så kunne man kanskje heller kjøpt en liter med edeltreolje eller lignende, når det ikke monner i hele tatt med disse småflaskene.

Kom på at en kamerat av meg hadde samme erfaring, han tømte olje fra flaska og rett ned på stokken og olja ble absorbert temmelig øyeblikeklig

Link to comment
Share on other sites

ja det er helt utrolig hvor mye olje den stokken trekker til seg. Hadde egentlig tenkt til å bytte den ut med en boyds stokk, men syns det er litt morsomt å holde på med slikt så skal se om jeg klarer å få til ett kurant resultat med den gamle stokken. Kunne vel nesten ha kjøpt en boyds stokk for prisen av all den stokkoljen som må handles inn, men pytt pytt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Huffda..

Tror jeg faktisk bare en eneste gang har vært borti en sånn stokk som var lagd av svamp.. og jeg har noen hundre stokker bak meg.. :wink:

 

Er egentlig ikke noe stort problem å blande oljer, så lenge en helst bruker linoljebaserte oljer. Det går faktisk også greit å bruke Tung-baserte oljer etter linolje.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag oljet inn mauser stokken min med en hel flaske Balsin stokkolje, og stokken er fortsatt tørst som en sjømann. Hva i alle dager er det som skjer? Er det mulig at stokken virkelig trenger så mye? hehe Vurderer egentlig å begynne å fylle porene og la det være. Skal jo egentlig ikke bruke stokken mer etter sommeren.. Hva blir konsekvensen av å behandle ferdig stokken før den er mettet med olje?

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke. Har et spørsmål om det er mulig å bruke strykejern og bløt fille på en Stomperud krag stokk jeg har, det er ei skrape rett over WaA84 merket og jeg er redd for å ødelegge hele merket.

Hvilken fremgangsmåte vil du anbefale her, for å bevare merket best mulig?

 

Hilsen BEN74.

 

normal_Stomperud_Krag1.JPG

normal_Stomperud_Krag2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hva med en sånn dampvasker som du fjerner tapet med? Eventuelt holde den foran tuten på en kaffekjelle som koker?

 

Øivind

 

Jeg er redd det ikke blir lett å begrense området som skal behandles med sånne virkemidler... Hensikten med strykejernsmetoden er å få fuktigheten inn i området som skal behandles for så å la damptrykket heve dette..

 

Hvis vi ser på disse bildene fra Angelina-prosjektet, ser vi et typisk eksempel der vi ønsker treet hevet et sted og ikke andre steder..

 

Før:

 

normal_Aa6.jpg

 

Etter:

 

normal_ANG51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, har nå pusset opp en gammel enløper av merke Star Baikal. Denne var lakkert før, å da jeg pusset vekk lakken ble jo hagla veldig lys i treet, å uansett hvor mange lag CCL olje jeg legger på, så blir den jo ikke serlig mye mørkere. Har også en Remington 700 jeg skal pusse opp med tiden, å vil ikke at den skal bli like lys som hagla ble. Noen som har tips til varer jeg kan bruke på stokken for at den får en mørkere trefarge? Hvis jeg skulle gått fram med lakk igjen, hvilken lakk ville da vært gunstig? Takker på forhånd for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei, har nå pusset opp en gammel enløper av merke Star Baikal. Denne var lakkert før, å da jeg pusset vekk lakken ble jo hagla veldig lys i treet, å uansett hvor mange lag CCL olje jeg legger på, så blir den jo ikke serlig mye mørkere. Har også en Remington 700 jeg skal pusse opp med tiden, å vil ikke at den skal bli like lys som hagla ble. Noen som har tips til varer jeg kan bruke på stokken for at den får en mørkere trefarge? Hvis jeg skulle gått fram med lakk igjen, hvilken lakk ville da vært gunstig? Takker på forhånd for svar!

 

Det du trenger da er f.eks ccl gunstock stain. Det er ett middel man smører på stokken når den er pusset ned. ccl sin stain er veldig møørk, men den kan enten blandes ut med vann, eller pusse treverket litt etter påføring...

Link to comment
Share on other sites

Heller nok til at en bør bruke en spritbasert beis nårstokken har vært oljet ja.. De vannbaserte trenger liksom ikke inn..olja forhindrer det.

 

Min stalloppskrift om dagen er Liberon Spritbeis brukket med noen dråper Narvsverte av ønsket farge. Sjøl harjegnoen ingredienser til i den blandinga, men grunnoppskrifta funker helt fint til hjemmebruk..

Link to comment
Share on other sites

Hei på dere! Her passer kanskje ikke spørsmål til laminatskjefte inn, men jeg tar sjansen. Jeg har en Feinwerkbau 603 luftgevær med lakkert laminatskjefte (se bildet). Lakken begynner å bli litt slitt og jeg vil gjerne friske opp denne litt, tenker da på fjerning av lakk og deretter oljebehandling etter oppskriftene til mange her i denne tråden.

 

800px-FWB_LG_Mod_603_Universal_mit_Auflagekeil.jpg

 

Jeg ønsker en ganske rød finish på dette skjeftet. Hvilken olje/oljer bør jeg bruke og hvordan bør jeg gå frem? Tar gjerne i mot tips til hvor ting kan kjøpes.

 

Mvh Brodsjo

Link to comment
Share on other sites

Synes Dr. Raudnakke fortjener litt offentlig skryt, og ikke bare på PM.

Bestilte et sett fra Sanatoriet i juni. Raudnakke sender avgårde.

Posten Norge er sitt sedvanlige jeg, og postkassa er fremdeles tom... :evil:

Sendte PM, fikk beskjed om at ny pakke sendes, uten om og men. :D

 

Hadde nå enn alle vi bestiller ting og tang fra vært like kjappe på avtrekkeren som vår kjære doktor...

 

Takker nok en gang for utmerket service, Raudnakke.

Det er en glede å gjøre forretninger med skikkelige folk.

 

Ola

Link to comment
Share on other sites

Øyyy..blir jo nesten litt forlegen her jo.. :oops:

 

Neida..vi gjør jo så godt vi kan :wink:

 

Vanligvis er jeg rimelig kjapp på avtrekkeren, men nå om sommeren hender det jo at jeg farter litt. Har trådløs router i bilen og prøver å svare på spm. så fort detlar seg gjøre, men det kan fort gå noen dager før jeg kommer med svar når familielivet er hovedfokus...og snart er det jakt :wink:

 

Ser at denne tråden snart passerer 50000 visninger, så jeg skal se om jeg ikke får laget en liten jubileumsposting snart: Hvordan jeg gjør børsa klar til jakt.. :wink:

 

Ha en fortsatt god sommer..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kjøpt laminatstokk til 870'n min, og synes det ble fint. Så vidt jeg kan se er de oljet fra fabrikk. Ikke sånn remingtonplastfisnish som er på en del andre hagler med trestokk, men en silkematt, anelse ru finish. Bør jeg gjøre noe ekstra med denne? Virker som om den hadde tålt litt mer olje. Ønsker ikke at den skal bli noe mørkere, så jeg ønsker tips om en tilnærmet fargeløs olje. Kunne jeg f.eks bare lagt et lag med voksholdig møbelpolish?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på med mitt første prosjekt. Har selvsagt ikke tenkt på å ta bilder underveis, men sånn er det bare...

 

Utgangspunktet var en litt sliten M/59 stokk kjøpt fra Forsvarsbrukt. Denne har blitt kappet ned i front og slanket litt der bak :) Pistolgrepet er også noe omformet. Jeg har forsøkt meg på ibenholt-avslutning både i front og på pistolgrepet, og er forholdsvis fornøyd med resultatet (til å være første gang).

 

Har fortsatt igjen å tilpasse løpskanalen gjennom ibenholt-fronten - kvier meg litt for å gå på dette. Løpet jeg har (god gml. Hær-Mauser) er litt lite i forhold til løpskanalen. Vet ikke om jeg bør gjøre noe med dette...?

 

Stokken er nå slipt ned med 320 papir, og deretter gått over med våt fille for å reise busta. Skal pusses over igjen når anledningen byr seg. Jeg har vasket den et par ganger underveis med Biltemas balsamterpentin. Har da fått inntrykk av at den er litt lys. Lurer på om jeg beise med Herdins e.l, men litt usikker på hvilken kulør jeg skal velge. Valnøtt eller eik muligens - vil bare ikke at den skal bli for mørk eller for "brun". Tenkte videre å oljebehandle stokken med CCL-settet, men dette ligger fortsatt litt frem i tid.

 

Ellers må det på en kolbekapppe, gjerne type Pachmayr Old English...

 

Er det noen som har noen videre tips eller innspill hadde det vært flott.

 

IMG_0791.JPG

IMG_0792.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...