Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Hmm..Høres ut som om du ikke akkurat har fått beisen dypt inn i treverket..Herdins?

 

Som du beskriver det ser det ut som om du står igjen med den gamle Ludo-opsjonen "Rykk tilbake til start", dvs. at du bør pusse ned og begynne forfra.

En av mine gamle kjepphester er at Herdins, eller annen vannbeis forsåvidt, er uegnet hvis stokken tidligere har vært behandlet. Sjøl bruker jeg Liberon Spritbeis, ofte brukket med Narvsværte når en stokk tidligere har vært behandlet..etter en grundig avfetting og tørk selvsagt..

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja.. Siden jeg har en mistanke om at kolben kommer til å knekke på første skudd så gidder jeg ta forskjeftet om igjen fra begynnelsen enda iallefall.

Men hvorfor er kolben så rar nå da? Har oljet inn vått-i-vått i en uke, så sikkativbehandlet to ganger med ett døgns mellomrom. Nå ser det matt og stygt ut.

Link to comment
Share on other sites

Glenn_G tror du skulle ha latt ting tørke inneimellom..... Da dette er en prosess som trenger tid.

Tynne strøk er en god ide , la tørke til ting er tørt. Etter sikativ behandling så blir overflata litt matt, men den oljer du oppigjen slik at du får den blankheten du er ute etter.

 

Start på nytt, ikke ha hastverk og nyt prosessen :D

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er kolben så rar nå da? Har oljet inn vått-i-vått i en uke, så sikkativbehandlet to ganger med ett døgns mellomrom. Nå ser det matt og stygt ut.

 

Tja..Kan det være at overskuddsfuktighet fra mettinga ennå fordamper og vil ut? :wink:

Sjøl pleier jeg å vente en 2-3 måneder etter grunnoljing før jeg går videre... :)

Link to comment
Share on other sites

hei.

dette blir vel ikke helt under oppussing, men prøver meg. Kan noen si meg hva jeg skal gjøre med et sprukket forskjefte til en lu-mar? skjeftet er av et helt stykke tre, ikke limt sammen av to deler som jeg har hørt at noen er. sprekken er vel ca 8-10 cm lang fra fronten og går på skrått bakover. har prøvd med trelim men det virker som om den vokser...

alle tips mottas med takk. må nevne at jeg aldeles ikke har erfaring med trebehandlin utenom vanlig vedlikehold...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har en gammel traver med sprekker i stokken på hver side av kassen. Der treet er tynnest ser jeg at sprekkene går rett gjennom. Jeg er jo litt skeptisk til å skyte for mye med den i en slik tillstand og lurer på hva jeg burde gjøre med den?

Regner med at treet er temmelig mettet av olje etter 165 års trofast tjeneste :roll:

kammer.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg ventet en uke men det skar seg alikevel! Har siklet av "gøgga" som ble resultatet og gått over nettskjæringen på ny for å få ut dette tykke greiene.

Lite med nettskjæring igjen etterhvert så jeg kan ikke risikere dette en gang til så sikkativ er utelukket i neste omgang!! Har ikke mye erfaring med oljer men har tidligere oljet bla en gitarhals, der brukte jeg rå linolje og den herdet fint uten sikkativ og ble veldig slitesterk. Hvorfor bruker man kokt linolje på kolber osv istedet for rå?

Link to comment
Share on other sites

@Glenn_G: Grubla litt på din forrige posting her i dag morges mens jeg satt på post..

 

Trur nok du har vært litt kjapp her ja.. En annen ting som jeg også lurer på er om du muligens har lagt litt fyldig på? Blir fort en halvherda klissete gugge da, og jeg har hørt om folk som har opplevd det samme med CCL-settet..

 

Rå linolje er ofte en bestanddel av gode stokkoljer :wink: Forskjellen på en gitarhals og en børsestokk, er at børsestokken i motsetning til gitaren skal kunne brukes utendørs..i regnvær :wink:

 

@mills_kaviar: Det går helt fint å drite i sikkativblandingen..ting tar bare litt lengre tid..sånn 6-9 måneder. Den mest vanlige feilen folk gjør, er som oftest å prøve å få dette ferdig i en drittfart. Legge på fett, og prøve å hutigherde/hurtigtørke...

 

Selv legger jeg uhyre tynne filmer hver gang jeg smører inn..til jeg er ute av tellinga..og fornøyd med resultatet.. først da går jeg videre.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har garantert gjort noe feil iallefall! Og det er ikke olja eller sikkativet sin feil. Men det er sånne mengder med informasjon her og det er ikke så lett å finne utav. Jeg gikk igjennom alle trådene og lagde meg en liste på rekkefølgen på ting og hvor lenge jeg skulle gjøre hva osv. Men det ble feil alikevel. Er usikker på hva jeg skal gjøre nå egentlig. Tenkte å jakte med hagla i vinter men nå er den ny-sikla igjen. Man får vel ikke lakk til å henge på heller etter all oljinga er jeg redd? Hagla kommer vel til å leve mesteparten av tiden i våpenskapet så den tåler kanskje å bli brukt uten olje av og til? Jeg kan jo iallefall ikke gå på jakt med den om den er klissete slik den var nå.

Veldig irriterende dette her da både stokken og forskjeftet hadde nøyaktig det utseende jeg var ute etter før jeg la på sikkativ! Men det er jo ikke treverket som smeller så det må gå ann å få brukt våpenet så får det heller se ut som det vil! Tenker det blir duracoat på laminatstokken stedet for! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok får prøve det! Mye bra info i både denne og de andre trådene. alt for mye til at min stressa hjerne klarte å sette det sammen til noe fornuftig iallefall :lol:

Hadde nok gjort seg om du hadde fått det kompilert til en bok og gitt ut slik som tidligere foreslått av en annen kammerbruker!

Link to comment
Share on other sites

Trur det Raudnakke meiner er at du kan smøre inn stokken din med olje med sikkativ, og så lenge den er trengt inni stokken, så er det lite vann som trenger inn, og det forsvinner når du tørker den igjen. Men du må huske på å tørke stokken litt, før du fortsetter med behandlinga, ellers så får du stygge merker i stokken..

Er stokken brukt, og det er brukt oljeblanding frå før av, så er ofte den bra metta, og det er lite oljeblanding som trenger inn, med nye stokker, så er det meir viktig å få inn ein del behandlinger med olje, før ein bruker den..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker sikativ herder olja fortere.

Det viktigste er at man oljer tynt, dvs. bruk veldig lite olje.

ccl settet holder i allefall til 3 stk stokker hvis alle får 30-50 strøk med olje.

Hvis man legger for tykt så tørker det aldri. Man skal ikke se en tykk film med våt olje på stokken.

Begynn med en dråpe olje, når fingrene ikke sklir lengre legger du på en dråpe til.

Når stokken nermer seg mettet så trenger du bare 2-3 dråper olje til ett støk på hele stokken.

 

Sikkativ bruker du når du har nesten metta stokken helt opp. Men bare i tynne strøk.

 

Du ødelegger ikke noe med å legge for tynt :D

 

I nettskjæringa så kan man bruke en stiv nylon børste eller en tannbørste for å ikke legge igjen for mye.

 

 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jepp 8)

 

Jeg hadde olja morgen og kveld noen dager og latt den fått tørke i god tempratur i 2 dager før første jakt tur. DVS skal du på jakt på lørdag, legg på olje en gang i kveld, en gang i morra tidlig ,en gang til i morra kveld og kansje en siste gang torsdags morgen. Plaser så stokken i romtempratur ( ikke i nærheten av direkte varme men lunt).

Da kan du med god samvittighet jakte i helga.

Husk å tørke av fuktighet ved jaktdagens slutt.

Neste gang det blir noen dager til jakt oljer du litt til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke beiset kolben selv, jeg lot bare være å pusse av alt det gamle. Dette gav flotte farger og alt så virkelig bra ut fram til sikkativbehandlingen.

Hadde ikke på tykke lag med olje og jeg brukte en tannkost med stive børster til å fjerne overskudd/fordele i nettskjæringene. Nå ble det jo masse riper og lyse felt i beisen etter at jeg måtte fjerne olja igjen så det ble skikkelig stygt. Menmen, jeg bruker ikke mer penger på stokken da hagla kostet meg 500kr :roll: Har lagt på ett tynt lag med olje nå og det ser rævva ut men hva gjør jeg videre bare for å unngå at den trekker vann i bruk? Noen få lag med olje til og bone litt med hånden?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

La det tørke en stund og puss vekk overskuddet med stålull.. La så tørke en stund til, og smør tynt med herder på kolben før du tørker ennå litt..

 

Dette ser ut til å være noe som skjer hvis en er for liberal med påføringa, og fenometet kalles Skinning på engelsk. Det som skjer er at oljen, som er herdende, begynner å herde på overflaten og danner en hinne som hindrer løsemidlene i å slippe ut.. Rsultatet blir da denne gummiaktige litt seige hinna. Jeg har selv brukt denne olja i over 30 år, og bare vært borti fenomenet når jeg skulle "ta litt godt i" for å mette kolben fortere..

 

Jeg har også vært borti samme problemet med Tung-baserte oljer, og samme kuren har funka der når det har gått slik..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som kan komme med tips til hvilken olje jeg skal bruke? Har en gammel HV-stokk til Mauser som er pusset ganske mye av (sikkert langt forbi original oljing).

 

Oljen må være nøytral farge, da jeg skal beise våpenet i en slags grå- eller sorttone. Skal forresten denne beisingen gjøres i forkant av oljing?

Link to comment
Share on other sites

Dette var en super tråd, veldig lærerikt og inspirerende.

 

Har selv et lite prosjekt gående med en gammel Valmet 212. Har foreløpig kun siklet, filt og pusset på fortreet og vasket i Terpentin.

 

Stokken er ikke videre fin, men det var en lakkert stokk med store områder som flasset lakk og endel stygg slitasjeområder. Håper jeg kan få den så fin jeg klarer.

 

Problemet nå er de sorte flekkene som dere kan se på bildene under. Er disse mulig å få bort eller få dem tonet ned?

 

Tips til hvordan få denne stokken så pen som mulig mottas med stor takk

 

5347429656_e34008205d.jpg

IMG_4470 by microtom, on Flickr

 

5346811291_ec760020f6.jpg

IMG_4477 by microtom, on Flickr

 

5347449434_a0f96a6feb.jpg

IMG_4471 by microtom, on Flickr

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser i Angelina tråden,står det greit forklart der!

 

Men hvis jeg ikke husker helt gæli så oljer du tynt morgen og kveld,samt passer på at alle steder blir mettet.Trekker ikke olja inn på dette intervallet så er vel stokken tilstrekkelig mettet.Når den er mettet så lar du stokken tørke noen dager,eller ei uke før du setter den inn med sikkativ.Tørke noen dager så ny runde med sikkativ.Dette gjør du 2-3 ganger.

 

Men anbefaler deg helt klart å lese i Angelina tråden..Der forklarer Mesteren utførlig

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg våtslipt med olje og 400 papir. Måtte kline på endel olje for og få den slimete hinna som er beskrevet, men den er nå der. Er ikke veldig mye porer der, så blir nok ikke veldig mange omgangene. Hvordan avsluttes porefyllingen?

Da skal det vel tørkes i noen uker før jeg går i gang med finishen. Hvordan gikk du frem for og få til den blanke finishen Superhansen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, dette blir som å hoppe etter Wirkola. Uten ski...

Men, jeg kjøpte Raudnakkes skjefteolje, og tenkte vise resultatet her på min nyinnkjøpte Merkel 32 fra 1983. Puristene blant dere vil nok fnyse, både pga svingmontasje, og en alt annet enn korrekt kikkert på drilling.

 

Men slik er det. Jeg siklet først treverket før jeg la på tre lag med porefyller. Mellom hvert lag slipte jeg med 800-papir. Så ble det åtte lag med skjefteolje, siste lag våtslipte jeg med 800-papir og godt med olje.

Etter tørk tre lag med Raudnakkes forsegler, og siste runde ga jeg geværet en øm "håndjobb" med fifty/fifty olje og herder.

 

Resultatet ble greit nok, men jeg tror at dersom jeg rykker tilbake til start, og følger Raudnakkes tråd til punkt og prikke, blir det enda bedre. Synes selv treverket har potensiale.

 

Uansett, produktet hans er verdt hver eneste krone!

jgmozl.jpg

2dlmcut.jpg

20jn32q.jpg

fp5f0m.jpg

34t69uv.jpg

sz8rjp.jpg

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt meg ett kit med stock olje og stock finish. Har nå smurt inn stokken såppass at den ikke trekker til seg stort mer. Hvordan skal jeg påføre finishen? Står påfør ett lag med finish, men jeg vet ikke helt hvor tykt. Har testet på en trebit og jeg syns det blir enten veldig tykt og "fett", eller så blir det ikke noe resultat i det hele tatt når jeg gnir på veldig lite. Kitet er ifra Tetra gun...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...