Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Jeg lurer på mye rart. I denne og liknende tråder har jeg gjentatte ganger registrert at håndbaken blir brukt for å massere olje ned i treverket. Men bruker dere virkelig håndbaken? For meg virker det bakvendt og veldig slitsomt å bruke baksida av hånda til å olje-massere en stokk.

Det er vel innsida av hånda dere bruker, eller? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg ferdig med hagla. Ble en utrolig forskjell når man hadde fått tatt nettskjæringa skikkelig. Mye bedre grep, og ser mye penere ut. Bildene ble litt vel mørke da jeg ikke hadde stativ.

 

061113_0990_zps0c560764.jpg

 

061113_0992_zpsa97270d0.jpg

 

061113_0993_zpsaa0db4b8.jpg

 

Her er et bilde under arbeidet med nettskjæringa. Var et latterlig krevende arbeide. Brukte flere timer på hver side :roll:

031113_0994_zps2123b867.jpg

 

Tok og med et bilde da den var ferdig pusset ned:

031113_0995_zpsd82de168.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Siden jeg er ferskt medlem fikk jeg ikke følge denne tråden Live fra den dagen den startet, så jeg har ikke fått bidra med en hundrings til drillingprosjektet til Raudnakke. Det jeg imidlertid gjorde, var å betale inn en hundrings ekstra når jeg betalte Raudoljen han har lagd. Siden hjelpen han kommer med her er så sinnsykt bra, og fordi at han er så sinnsykt flink og tålmodig, så foreslår jeg at andre også legger på en valgfri sum når man kjøper Raudolje av ham.

 

Det er bare å innse det, stokkene våre hadde vært begredelige for evig og alltid uten Raudnakke ;)

 

Raudnakke, sørg for å legge oppskriften på kjemien din i en forseglet konvolutt i en brannsikker safe som kan åpnes av bestemte personer i tilfelle du av en eller annen vill årsak vil måtte meldes ut av folkeregisteret. Dette er for godt til å mistes ;)

 

Jeg har også 4.8m benkeplate i eik på kjøkken som sårt trenger en drøy runde med prosessering. Håper på tips i den forbindelse også.

 

Gleder meg til min Sako AII fra 1984 ankommer. Ting tar tiiiiid i Rogaland Politidistrikt virker det som. Da hiver jeg meg med i prosjektet her, og siden jeg har fotokunnskaper, så lover jeg skarpe fine bilder.

 

Takker og bukker

Link to comment
Share on other sites

Legger til informasjon om Biltema's terpentin. Det var spørsmål tidligere i tråden om den var mineralsk eller vegetabilsk. Jeg sjekket dette opp, og fant varen og databladet som viser at den er vegetabilsk. Den koster en god del mindre enn hos fargehandler. Kjekt å vite.

 

Lenke til varen hos Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Balsamterpentin-361142/

 

Lenke til datablad:

http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/361142_SDB.pdf

 

normal_IMAG2794.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser jo mer enn jeg skriver her på forumet..forståelig nok siden jeg har vært borte en stund...

 

En tråd som har gått i forumet for Hagle har vært litt interessant lesning, den gikk på oljer og her i dag skrev jeg faktisk et innlegg i den..

 

Innlegget ble faktisk rett så langt, og sånn i ettertid ser jeg at det faktisk inneholder litt interessant info, så jeg velger å poste det her og..gir den en overskrift jeg..:

 

 

Hva er den beste skjefteolja?

 

 

Det er logisk at en olje som tørker hurtig ofte fortere bygger en film på overflaten som hindre videre absorbering enn en olje som tørker saktere.. Disse oljene har ofte en høy bestanddel av terpentin tilsatt nettopp for å retardere tørketiden. Ulempen er jo at terpentinen som dras med inn også skal ut igjen..i gassform..

 

En saktetørkende olje, som f.eks. rå linolje har en fantastisk inntrengningsevne... Går langt inn i veden..og tørker omtrent 2 uker før Gammeleirik arrangerer skøyteløp på hjemmebane... Få en polerbar overflate på denne? Joa.. Når Gammeleirik har delt ut medaljene og funnet ut at han vil vie seg til veldedig arbeid.. Da er sikkert tiden moden for det og..

 

Hva er så en god skjefteolje?

 

Tja.. en haug med kompromisser..

 

Den skal ha en tilstrekkelig inntrengningsevne til at den dypbeskytter treverket.

 

Den skal ha en akseptabel tørketid..

 

Den skal tørke til så hard konsistens at treverket lar seg polere og ha god slitestyrke..

 

Den bør inneholde et minimum av løsemidler som skal fordampe ut igjen etter påføring..

 

Den skal i tillegg også fremheve struktur og spill i treverket.

 

En god skjefteolje blir derfor fremstilt ved en møysommelig prosess som gjør at alle kriteriene ovenfor blir ivaretatt i et best mulig blandingsforhold.. At oljas kvalitet også er avhengig av råvarenes kvalitet er vel unødvendig å nevne?

 

Selv henter jeg råvarene til min olje i Tyskland.... ikke industrielt produserte råvarer der lavest mulig produksjonskostnad er fokuset, men fra små familievirksomheter som fremstiller på gammeldags arbeidskrevende vis... Deres marked er primært kunst og antikvitetsrestaureringsverksteder, og de trenger kvaliteten..mer enn lav pris..

 

Etter min erfaring blir det derfor en smule misvisende å teste på kun ett parameter, f.eks. inntrengning.. Der vil nok rå linolje, muligens med en dæsj terpentin sannsynligvis gå seirende ut.

 

Tester man på flere parametre bør en også teste under ellers like forhold.. Det vil faktisk si at en bør teste på testobjekter sagd av samme valnøttplanke for at en skal kunne si noe objektivt..

 

En litt interessant tanke er jo at forskjellige tresorter responderer forskjellig.. harpiksholdige tresorter som nåletrær profiterer på en type olje..

 

Oljeholdige tresorter som enkelte edeltreslag på en annen..

 

Blant løvtre finner vi variasjoner i poremønstre..som f.eks strøporet valnøtt eller ringporet eik..

 

Selv innenfor valnøtt vil vi finne variasjon i porethet..fra høykvalitet eurupeisk valnøtt( Juglans Regia) med høy densitet og finporethet til Black American Walnut (Juglans Nigra) med markant lavere densitet og grovporethet..

 

I tilegg kommer spørsmålet om hvor på treet emnet kommer fra..rotved, kjerneved eller yteved..

 

Som vi ser er faktisk kompleksiteten i dette ganske høy... De fleste tradisjonelle skjefteoljer, som det forresten er få igjen av på markedet, er nettopp et produkt av generasjoners erfaring..

 

Nei..jaggu ikke lett å si hva som er best.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Huff

Føler meg så inn i hampen klønete nå. :oops:

Fikk tilsendt ny forsyning med olje av Raudnakke her om dagen og gjett hva jeg klarer å få

til på de innledende runder med påføring av vidundermiddelet.

Joda, med kolben klasker jeg elegant til oljeflaska som detter ned bak fryseren jeg brukte som arbeidsbord nede i kjelleren.

Før jeg får flyttet på det tunge spetakkelet har mesteparten av oljen rent ut og trukket seg ned i sementen i kjellergulvet.

 

Har klart å velte flasken før å jeg, men da har jeg klart og redde innholdet tilbake på flasken igjen med hjelp av fingeren.

Noen som kjenner seg igjen :D

 

Håper du ikke er tom, for nå er ny bestilling av olje på vei ( hvis jeg ikke er nekta servering da ) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe..Kjenner meg litt igjen..trur jeg har norges dyreste oljebehandling på kjøkkenbordet mitt i eik.. faktisk velta et helt modningsglass under tapping :wink: Men på den anden side..jeg har mer igjen for det enn for den rødvinsflaska en kompis velta over samme bordet en stund senere.. Rødvinen forsvant og det ble ikke en flekk..

 

 

Joa..har littegranne igjen ennå.. :)

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmessig har dette ikke noe for seg.. Det er densitetsforskjeller ute og går mellom lyse og mørke felter i et stykke valnøtt og treverket vil avhengig av det absorbere olje til det ikke klarer mere..

 

Tradisjonellt har defor olje som har som mål å forsterkere kontraster tilsetninger av et pigment som kalles alkannin.. Eksempler på olje som har dette er CCL Red Root Oil og min egen Sjefteolie..

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, den oljen du sendte til meg for min Sako AII med nøttetre, den tilpasset du slik at stokken ikke skulle bli for mørk. Jeg liker litt mørke stokker, men ikke når de blir mørke brune og næmest går over i svart som jeg har sett eksempler på. Jeg liker heller ikke for lyse stokker.

 

Da er spørsmålet, hvordan tror du stokken min kan bli fargemessig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker jeg har skrevet noe om dette før, men neimen om jeg finner det igjen så here we go..

 

En olje som mørkner stokken er tilsatt et fargestoff.. Shaftol er et slikt produkt, som kan kjøpes i flere fargenyanser. Et slikt fargestoff vil farge fingrene dine hvis du tar den på fingrene. Ikke ulikt tusj, beis, narvsverte o.l.

 

En olje som er tilsatt Alkannin er laget for å fremheve strukturen i treverket.. Pigmentene i alkannin binder seg til fettmolekyler og siden både yteved, kjerneved og årringer har forskjellig tetthet vil de absorbere forskjellige mengder molekyler. De farger som sådan ikke treet.

 

En Alkannin-olje vil ikke farge fingrene dine røde..

 

Du vil derfor ikke få en mørkere stokk annet enn den mørkninga som kommer av alt vått treverk, være seg vætet med vann eller olje..

Link to comment
Share on other sites

Legger til et spørsmål her siden denne tråden inneholder såpass mye om behandling av tre. Har prøvd PM til Raudnakke, men har ikke fått svar på siste PM, så han er sikkert veldig opptatt.

 

Jeg har 6.5m benkeplate i eik på kjøkken som skal pusses lett ned og oljes. Siden det er litt dritt i den nå, så tenkte jeg å rense med terpentin etterpå, men det skal jo mat oppå plata etterpå, så da er det kanskje ikke så god idè likevel?

 

Raudnakke sa at terpentinen fordamper etter hvert, men legger den igjen giftstoffer?

 

Tenkte å bruke Ikea sin organiske olje for benkeplater, den er rimelig og den er linoljebasert. Tenkte å mette den i ordets rette forstand og.

 

Og så har jeg fått melding om at min Sako AII i .308 er på vei med posten! Den skal pusses opp ihhht råd og vink her, så snart ramler det inn litt bilder når jeg kommer i gang.

Link to comment
Share on other sites

Ravis

 

6,5 m benkeplate i eik ! ja nå ble jeg misunnelig

Har ikke så peiling på tre-behandling. men matlaging og velikehold av kjøkken, siden jeg er kokk

Så fra ein kokk vil jeg si : puss godt ned benkeplata di og vask den med såpe og vann , eik trekker til seg fett og farge så bør behandles da med en nøytral olje uten smak og lukt . nei terpentin til avfetting før behandling er ikke faligt

 

personligt ville jeg ikke behandlet den , bare pusset den ned en gang i året . kansje noen dråper raps eller druekjærneolje på en fille etter vask . dette pga om kjøkkenbenken blir eit smykke som helst ikke skal brukes fordi du blir redd at arbeidet med behandlinga kan ta skade . ja da blir det ikke nye god hværdagsmat og hygge .

 

Men som sagt her jeg på tynn is

Link to comment
Share on other sites

Grautskallen, de 6.5 meterne er fordelt på to plater på hhv 5 og 1.5 meter, så det er ikke en laaaang plate :D

 

Platene er forøvrig levert av Foss Plater i et Trønderfylke.

 

Uansett, jeg klarte å holde platen fin veldig lenge. Dyp og fin i fargen var den, men nå er den blass og livløs og det settes lett av merker. Den skal bli som før, rett og slett. Gir meg ikke før jeg er i mål.

 

Jeg har ikke tenkt å tilsette farge, bare mette den med olje. Har tro på at den fine fargen kommer tilbake da.

Link to comment
Share on other sites

Så fra ein kokk vil jeg si : puss godt ned benkeplata di og vask den med såpe og vann , eik trekker til seg fett og farge så bør behandles da med en nøytral olje uten smak og lukt . nei terpentin til avfetting før behandling er ikke faligt

 

Kan anbefale rå linolje (ikke kokt). Jaktlaget vårt har en oppstykkingsbenk (tror det er gran), som måtte høvles ned hvert år, da den ble gjennomsauset av blod, selv om den ble vasket ned aldri så godt, hver gang den ble brukt.

I år har den fått to påføringer med rå linolje, og etter vask kan man knapt se at den har vært brukt. Etter påføring tørkes overflødig olje av med en fille, som må kastes i ovnen (fare for selvantennelse).

Samme behandling får alle mine ulakkerte jaktvåpen. Tråden tilbake til topic. :?

v4bw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hm trenger eit tips her , står sikkert eit eller annet sted i denne store tråden men finner ikke akurat det jeg leter etter .

 

Problemet : Nettskjæringen ble oppfrisket før jeg pussa ned stokken og nå er den full av seigt pussetøv .

Har prøvd med kompressorn og blåsen ren men det feite støvet sitter fast .

 

er det en Petter Smart løsning på dette prublemet ?

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg trudde . men kjøpte neggelbørste på europris den tålte ikke terpentin . smudra opp i fingrene mine etter ca ti sekunder . Hadde kjøpt to og prøvde i gjenn med same resultat . Får prøve en gammel tanbørste .

 

Skummel tråd dette her . har snart bytta ut alt av plast i våpenskapet , bare AG3 og et grs-sjefte i gjenn ellers er det nypussa og olja nøttetre :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et fortre hvor det er fjernet litt for mye treverk inn mot metallet, og hvor det følgelig har blitt en glippe på ca 1-2mm. Hva kan man bruke til å fylle denne igjen? Ser for meg at det ikke nødvendigvis blir noe stygt med en sort kan her inn mot stålet. Men om det finnes noe brunt man kan bruke, så er vel det greiest.

 

Fortreet har og utvidet seg litt i toppen, slik at det blir for åpent inn mot løpet. Tenkte å klemme det litt sammen med en tvinge og dampe det. Vil det gi en permanent endring i fasong?

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Nå starter mitt prosjekt(ved å legge ut bilder av prospektet mitt). Selve jobben gyver jeg løs på når jeg er ferdig med oppussingen av kjøkkenet hjemmet.

 

Her er hva jeg skal jobbe med:

normal_IMG_7347-Venstre.JPG

 

Nedenfor følger en del bilder. Jeg kunne godt tenkt meg råd om jeg bør bruke fukt eller strykejern på disse:

 

normal_Bilde-12-KolbeCloseUp1.JPG

normal_Bilde-13-KolbeRekylkappe.JPG

normal_Bilde-20-SkjerfteForan.JPG

normal_Bilde-24-GrepUnder.JPG

normal_Bilde-25-KinnUnder1.JPG

normal_IMG_7352-LaskasseHoyre.JPG

normal_IMG_7354-KolbeUnder.JPG

normal_IMG_7358-NettskjaringVenstre.JPG

normal_Bilde-10-GrepTopp1.JPG

 

Et par spørsmål til:

Sikling først og så strykejern eller omvendt?

Nettskjæringen, er den såpass bra at det ikke er nødvendig å fresh'e den opp med biltemas verktøy som jeg har kjøpt(som Raudnakke anbefalte)

Link to comment
Share on other sites

Siklingen fungerer som en deglasering av gammel finish og en utjevning av overflaten.. Den avslører også gjerne små trykkskader som en ellers hadde oppfatta som områder der en ikke har pussa "godt nok" hvis en tok dette trinnet med sandpapir. Som nevnt over, er det absolutt en fordel å ta dette før en damper opp hakk og skader.

 

Nettskjæringa på bildene ser ikke skadd ut, en fremstår som særdeles tilklint og innsausa.. Er dette levelig for deg, så behold den gjerne slik men personlig hadde denne fremstått som en konstant torn i øyet på meg når stokken forøvrig har en toppfinish..

Link to comment
Share on other sites

Takker folkens!

 

Jeg lover at det ikke blir noen torn i øyet når jeg er ferdig, nettskjæringen skal få seg en runde ja :D

 

Sikkativ, kan det brukes på eikeplata på kjøkkenet også?

 

Herder, jeg klarer ikke helt å finne ut hvordan jeg skal herde. Skulle gjerne fått herdet eikeplata også. Tar sykt lang tid å trekke inn nå, så kan jeg føre på et tynt lag som nesten blir tørt og så polere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et fortre hvor det er fjernet litt for mye treverk inn mot metallet, og hvor det følgelig har blitt en glippe på ca 1-2mm. Hva kan man bruke til å fylle denne igjen? Ser for meg at det ikke nødvendigvis blir noe stygt med en sort kan her inn mot stålet. Men om det finnes noe brunt man kan bruke, så er vel det greiest.

 

Våger meg utpå og bumper dette..?

 

Har i dag limt to stokker jeg hadde sprekker i. Brukte Zap-a-gap på begge, med helt upåklagelig resultat! På den ene er det klin umulig å se hvor sprekken gikk! Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Ja da kommer bildene:

 

Slik så altså sprekken ut etter at den var limt med zap-a-gap.

231113_1004_zps377adc50.jpg

 

Noe etterbilde med olje tok jeg ikke, da den er praktisk talt usynlig.

 

Er veldig fornøyd med hvordan resten av fortreet ble med skikkelig oljebehandling:

251113_1000_zpsfedd127e.jpg

 

251113_0998_zps5fed0142.jpg

 

Og kolben ble veldig flott og fin den:

251113_0997_zpsc838f022.jpg

Någet uklart bilde men...

 

Nå har jeg bare 3-4 andre stokker som skal til pers. Blant annet en laminatstokk fra boyds. Noe spes man må tenke på da?

Link to comment
Share on other sites

Da har den gamle Simson Suhl 100E få en liten shining.

Alt av metall ble lagt i Mykejens og pusset med stålull.

Den gamle kolbekappa skrudd av og enden på skjeftet skåret på nytt, da vinkelen var helt på trynet.

Siklet, pusset, pusset, pusset, pusset og gått over nettskjæringene.

Overdreven olje medførte "skinning" som jeg tildels fikk kontroll på etter tips fra Raudnakke. Er ikke helt fornøyd så ved neste korsveg pusser jeg ned igjen. Er desverre tom for olje så det får bli om en stund. Den skal i alle fall være værbestandig nå!

20131126_133728_zps21dab53b.jpg

20131126_133645_zpscc4d38a7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette var en super tråd, veldig lærerikt og inspirerende.

 

Har selv et lite prosjekt gående med en gammel Valmet 212. Har foreløpig kun siklet, filt og pusset på fortreet og vasket i Terpentin.

 

Stokken er ikke videre fin, men det var en lakkert stokk med store områder som flasset lakk og endel stygg slitasjeområder. Håper jeg kan få den så fin jeg klarer.

 

Problemet nå er de sorte flekkene som dere kan se på bildene under. Er disse mulig å få bort eller få dem tonet ned?

 

Tips til hvordan få denne stokken så pen som mulig mottas med stor takk

 

5347429656_e34008205d.jpg

IMG_4470 by microtom, on Flickr

 

5346811291_ec760020f6.jpg

IMG_4477 by microtom, on Flickr

 

5347449434_a0f96a6feb.jpg

IMG_4471 by microtom, on Flickr

 

Tenkte jeg kunne låne dette innlegget litt siden jeg sliter litt med samme type sorte flekker. Kunne ikke finne noe svar fra noen på denne posten fra starten av dette tiåret, så vi prøver igjen.... :D

Link to comment
Share on other sites

Litt sent svar kanskje, men jeg er akkurat kommet hjem etter ei drøy uke i tyskland..

 

Jeg bruker selv et syrebasert middel jeg lager for å gjøre slike flekker mindre påfallende, men dette krever kunnskap ut av en annen verden for at ikke treverket skal bli ødelagt.. jeg selger derfor ikke dette og hadde neppe turt å sende det med posten heller..

 

Selv dette klarer som regel ikke å fjerne slike helt..

 

Erfaringsmessig blir dog slike felter som på bildene over mer dempet i løpet av oljingen og fremstår til slutt som nyanser i treverket..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er jeg godt i gang med siklingen av min Sako A2 stokk. Den var ikke så fin i utgangspunktet pga en større kvist på kolben samt en kvist i forskjeftet. Jeg innser at jeg ikke får en topp stokk denne første gangen min, men skitt au, jeg får kanskje ny stokk senere en gang.

 

Nettskjæringen viste seg å være vanskelig for meg å få til. Jeg hadde ingen erfaring med de nålefilene fra Biltema, og kombinert med feilvalg der sammen med litt for røff eier, så klarte jeg å ødelegge en del av den. Dette tar jeg ikke så veldig tungt all den tid jeg sikkert kommer til å bytte stokk en gang.

 

Siklingen klarte å ta mange av hakkene, og når jeg så anser meg som ferdig med siklingen, så skal jeg fukte/dampfukte ut resterende hakk. Deretter blir det sandpapir, rensing med terpentin o.s.v. Jeg få lese tråden en gang til(har printet alt ut) og se hva neste steg i så fall blir.

 

Hva gjør jeg på innsiden av stokken? Pusser der og? Aceton og tørking?

 

Her er den del bilder slik stokken er i dag. Man kan se den skjemmende kvisten på stokken bak der samt litt ødelagt nettskjæring:

normal_IMAG3162.jpg

 

Her kan vi se forskjeftets høyre side og hvordan jeg har klart å ødelegge litt nettskjæring. I tillegg kan man se hvordan tverrbolten er oppskrapt. Jeg hadde ikke verktøy til å ta den bort :( Mulig jeg en gang får den ut og pusset den med veldig fint papir for i det minste å gjøre det jevnt.

normal_IMAG3163.jpg

 

Nærbilde av ødelagt nettskjæring på grepets høyre side:

normal_IMAG3164.jpg

 

Grepets venstre side:

normal_IMAG3166.jpg

 

Kolben sett ovenfra:

normal_IMAG3167.jpg

 

Et litt større utsnitt av kolben/forskjefte venstre side:

normal_IMAG3168.jpg

 

Nettskjæringen på forskjeftets venstre side:

normal_IMAG3174.jpg

 

Om noen har råd til verktøy eller på annet vis kan rettlede meg ift å rette opp/gjøre saker og ting bedre, så er det veldig velkomment!

Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår folkens.

Etter å ha fått den ærverdige olja fra raudnakke her i høst, så fikk S&L kolben en rask runde med div sannpapir og aceton for å få vekk gammle rester av ukyndig påføring av div oljer. For så å få noen runder med de edle dråper.

 

Men resultatet blir ikke slik jeg har sett for meg. Får ikke den blanke/skinnende finish som dere får på deres stokker. Men stokken blir bra. Får man dem blank bare av oljing eller bruker dere noe annet mot slutten?

Stokken ble litt matt over det hele. Litt som den originale finishen. Men jeg har kanskje for store forventninger til resultatet.

 

Jeg har vel sikkert hatt det for travelt i arbeidet med stokken. Siste runde ble klissete. Var for kjapp i påføringen av olje og brukte sikkert for mye. Men jeg lot den tørke ei uke og tok en runde med stålull, så jeg tror jeg ble kvitt problemet.

 

Men så var det veien videre :?::?: Er det noen som kan si litt om problemstillingene jeg har nevnt, så har det vært supert..

Link to comment
Share on other sites

1.Hastverk er din største fiende.Ta deg god tid så oljen får tid til å trekke inn,og ikke påfør for mye om gangen.Ved påføring av for mye olje vil den kunne herde på utsiden av stokken før alt har trukket inn.Da blir det som du sier klissete/skinning.

 

2.Du vil ikke få en blank finish av kun oljen.Du må bygge finish av olje/sikkativ blanding.Alt står forklart i Raudnakke sine superbe tråder om renovering av edelt treverk.

Link to comment
Share on other sites

Første vask med terpentin:

normal_IMAG3179.jpg

 

Hva gjør jeg på innsiden? Jeg kan vel ikke pusse noe særlig der pga stålet skal passe? Bare vaske med aceton?

normal_IMAG3185.jpg

 

Dette hakket skal jeg forsøke å dampe ut:

normal_IMAG3187.jpg

 

Hva gjør jeg for å få nettskjæringen bedre? Aceton? Jeg føler jeg har vært mer enn brutal nok med nålefilene:

normal_IMAG3191.jpg

 

Denne kvisten kom fram etter jeg siklet. Den så jeg ikke før sikling, den synes jeg ikke noe særlig om. Jeg tenker å pusse, porefylle, evt ta vare på finst pussestøv og på en eller annen måte få fylt opp med dette støvet. Tips mottas med takk:

normal_IMAG3194.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ber om tilgivelse for å bumpe, men jeg trenger å vite hva man gjør med innsiden. Utsiden er siklet, pusset med grovt papir, renset med terpentin og så pusset med 240 papir. Planen er forøvrig å rense igjen og så ta en runde med 400 papir og enda finere etter hvert

 

Håper noen kan rettlede her. Jeg har IKKE lyst å pusse på innsiden siden jeg ikke vil ødelegge tilpasningen til stålet. Holder det å rense med aceton, og, når den tid kommer, bruke Raudnakkes magiske olje på innsiden også?

 

Edit:

Vil forøvrig legge til at bløtlegging av hakk var effektivt. Siste rest jevnes ut med strykejernet, kan ikke skjønne annet.

 

normal_IMAG3185.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...