Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Mottok i dag to flasker Scherell's stokkolje, henholdsvis Dark og Extra dark, begge 75ml. Bestilt fra Winge Våpen. Satt inn en Mosin Nagant 91/30-s forskjefte og øvre forskjefte med den ekstra mørke, resultatet ser hittil knall ut. Skal behandle den hver dag i noen uker for å få fargen i, og deretter bruke den mørke som topping. :mrgreen:

 

Trur det er silikon i den, så det er vel ikke alle som kommer til å ta den til seg uten argumenter.. men den virker bra, lukter ikke spesielt mye, setter en jevn og fin farge og holder godt på treet. Anbefales :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hej kamrater, är nu åter på forumet efter en lång tids frånvaro, kul att denna tråd växt ut så mycket.

 

Som jag berättat i viewtopic.php?f=38&t=24814&p=275418&hilit=The+swedish+workshop#p275418

 

renoverade jag en Merkeldrilling 2009 och den har följt med på jakt under 2 säsonger. Tänkte nu piffa upp träverket lite och undrar om någon har erfarenhet av Liberon finishing oil?

 

Bössmakare Rafdal änvänder denna olja på vissa projekt.

 

Vore fint med lite info hur oljan är att jobba med.

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

jeg driver å pusser opp ei gammel pumpehagle,og forstykket var/er 2 farget,ene siden var lyst og nesten delt på midten ble det mye mer rødfarget på andre siden,som ikke kunne sikles eller pusses vekk uten videre,håpte at oljem ville tilføre nok farge og eller mørkhet til at det ble lite synlig,men det ser ikke slik ut så langt.

 

så! går det an å farge med narvsverte nå eller er det for sent når en alt har begynt å olje in treverket?

Link to comment
Share on other sites

Trenger et tips. Har satt inn haglene mine med 'CCL Gunstock Conditioning Oil' over lengre tid, og er veldig fornøyd med den. Men det har nok kommet litt på stålet nær treverket opp igjennom. Tenkte å adskille våpna, og fjerne det gul/brune belegget fra CCL olja som har satt seg på stålet. Hva skal jeg bruke? Terpentin?

 

Gikk veldig lett med Aceton.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel skrevet meget og mangt om renovering av treverk, oljebehandling med mere, men vedlikehold av oljefinish...før og

etter jakten trur jeg faktisk bare jeg har nevnt i en bisetning før..

 

I forbindelse med at jeg gjorde ferdig en ny hakemontasje til Adelheid denne uka konstaterte jeg at det definitivt villevære

på sin plass med litt vedlikehold av finishen hennes før hun for alvor skulle i tjeneste..

 

Da jeg fant frem remediene kom jeg på å dra frem et kamera, så her følger en liten illustrert beskrivelse av hvordan jeg

klargjør et våpen før jakten..

 

Egentlig er det ikke store greiene som skal til; En god, herdende stokkolje og en bit stålull korning 0000. I tillegg bruker

jeg en neglebørste med stiv nylonbust, som vi skal se senere.

 

normal_adelpuss1.JPG

 

Jeg starter med å pusse lett over treverket med stålulla. Dette gjør jeg for å fjerne smuss, oksidasjon og generellt

forberede overflaten for olje..:

 

normal_adelpuss2.JPG

 

Nettskjæringa er et sted som ofte blir oversett...Jeg har faktisk lest artikler i den kulørte jakt og våpenpressen der

forfatterne sier at du skal unngå olje der..

 

Nuhvel.. dem om det, men her er den fagmessig korrekte fremgangsmaade:

 

normal_adelpuss3.JPG

 

Denne ene dråpen er tilstrekkelig for dette panelet. Dråpen blir børstet inn i nettskjæringa og jeg er nøye med å børste i

alle 4 retninger det går å følge linjene i..

 

Resultat:

 

normal_adelpuss4.JPG

 

Her er en herdende kvalitetsolje uhyre viktig, for den skal trekke inn og herde der uten å etterlate et smuss-samlende klissent belegg..

 

Nå er tiden kommet for å olje inn resten av stokken.. Sparsommelighet er gull for resultatet, og en til to dråper av denne størrelsen er tilstrekkelig for den ene siden av kolben:

 

normal_adelpuss4a.JPG

 

Når så disse dråpene er jevnet utover med fingertuppen bør det se slik ut..en jevn, tynn film..:

 

normal_adelpuss5.JPG

 

La det hele stå og trekke en stund..sånn en halvtime til en time og gni så hardt på stokken med håndbaken.. Det skal bli varmt. Da bør det se slik ut:

 

normal_adelpuss6.JPG

 

I mellomtiden har jeg tatt de samme momentene på fremtreet:

 

normal_adelpuss7.JPG

 

..og på fremtreet har jeg selvsagt husket å olje inni og..:

 

normal_adelpuss8.JPG

 

Ett døgn senere så burde børsa være klar for en tur på skauen:

 

normal_adelpuss9.JPG

 

 

Dette er slik jeg klargjør mine børser for jakt, og denne behandlingen holder faktisk hele jaktsesongen for meg.

 

Drillingen i denne serien hadde mange 10talls jaktdager i allslags vær i fjor, og den ble bare tørket og satt i opplag etter jakta før den altså nå ble tatt "hovedservice" på. Jeg kan ikke gå god for at denne behandlingen vil holde med alle de skjefteoljer som finnes der ute på markedet, siden jeg utelukkende bruker min egen olje..

 

Skitt jakt folkens..

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det ikke noen skautur på Adelheid i helga siden økh hadde lagt opp til barnefri hyttetur.. :wink:

 

Siden Adelheid ble stående i skapet i stedet, plukket jeg henne frem idag for å gi henne litt mer omsorg. Denne bestod enkelt nok i det jeg kaller en feltpolering; jeg drar simpelthen ermet på ullgenseren ned over hånden og polerer treverket..

 

Resultatet blir en fin, hard og vannavvisende overflate:

 

normal_ad231.JPG

 

normal_ad232.JPG

 

Legg merke til at jeg i denne prosessen ikke har benyttet voks eller andre slike midler..med en herdende olje er dette ikke nødvendig for bruksoverflate så denslags reserverer jeg til bruk på messer og sånt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei..har nok ikke det..

 

Ut i fra det jeg leser på siden du linker til, virker dette som et politurprodukt. Dvs. et produkt for å gi en blank overflate, men ut i fra bruksanvisninga ser jeg at det umulig kan gi noe dybdebeskyttelse.

 

Jeg lager selv de oljer jeg trenger, og til mitt bruk så gir de alt jeg måtte ønske meg. Jeg har gjort dette noen tiår nå, og har derved ganske lang erfaring med holdbarheten på mine finisher. Hvorfor skulle jeg da teste alt mulig som ellers finnes på markedet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bestemte meg for å kappe kolben et par centimeter her om dagen. Da måtte jeg tilpasse kolbekappa på nytt og benyttet annledningen til å pusse ned hele kolben for å olje den inn med Raudnakkes olje. Begynte med ganske grovt papir og avsluttet med 240 og til slutt 400-korning. Her er den etter første laget med olje.

normal_IMG_0005.JPG

Nå skal den få mange behandlinger den siste uka før jeg drar på havet og lar den herde en måned.

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

funderer på en ting her jeg sitter. jeg oljet inn og la fra meg kolben oppå kjøleskapet i går kveld,der får den ligge i fred for ryddende damer osv,og det bruker å være grei tempratur.

Men! når jeg tok den ned får å se på om oljen hadde trukket inn fra i går kveld,så virker det som om oljen hadde blitt litt herdet,halvstørknet og klissete(ja,jeg er sikker på at det ikke er sikkativ,100% sikker;) ) syns bare at det var rart,har gjort det samme hver kveld i noen uker nå,uten at noe slikt har skjedd.

 

kan det ha vært for varmt slik at oljen hadde begynt å trøke inn,istedet for å trekke inn?

og til sist,kan det belegget fjernes med terpentin uten at alt arbeidet blir satt langt tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver at du har gjort dette i noen uker nå,så vil jeg tippe at treverket begynner å bli mettet.Da har du lagt på for mye olje,til at treverket trekker det inn før det hærder.Linoljebaserte oljer vil oppføre seg som du beskriver hvis du har for tykke lag og det ikke rekker å trekke inn på ei gitt tid.

 

Dette har hendt meg ett par ganger også :lol: Frem med stålull og vegetabilsk terpentin så fjerner du det greit.Det blir ikke noe stort tilbaksteg.Så er du bare ikke fullt så raus med oljen når du legger lag fremover.

 

Kjenner fra meg selv at det er lett å bli rastløs og man vil se resultater,men bruk god tid og masser inn oljen når treverket begynner å bli mettet.

Link to comment
Share on other sites

det skal jeg gjør :)

 

men jeg funderer på det med fargeforskjell på forskjeftet.

 

ene siden: dscn0594v.th.jpg

 

andre siden: dscn0596k.th.jpg

 

først så syns jeg at det ikke var så pent,men nå begynner jeg å tenke mer at det gir karakter..

syns bare at det var litt rart at fargeforskjellen skulle være så stor?

 

og om jeg skulle finne ut at jeg vil ha alt i samme fargen,hva da? jeg kjøpte rødbrun navasvarte,men den blir for rød fant jeg ut..

Link to comment
Share on other sites

Slike fargeforskjeller er ikke uvanlig og kommer som regel av at emnet er skåret ut av overgangen mellom mørk kjerneved og lysere yteved på trestammen. Har selv hatt stokker der fargenyansene har gått fra Brun/svart via rød/gul til nesten hvit..

 

Jeg har personlig foretrukket å ha det slik, nettopp fordi det gir stokken en unik karakter. Skulle du ønske å prøve å beise dette mere jevnt bør du da kjøpe deg ei flaske brun narvsverte og finne et blandingsforhold mellom den rødbrune du har og brun som du synes er passe.. Beising på dette stadiet vil selvsagt ha mindre effekt nå som treet er mettet..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

spurte i en egent tråd om oljing av trestokk på hagle, men ser at jeg kan like gjerne spørre her?

Er det noe på poeng i å olje en ny og ubrukt hagle? fikk høre at jeg måtte mettet stokken og dette kunne ta ett års tid.

Oppskriften jeg fikk på dette var som følger:

-olje hver dag i en uke.

- hver uke i en mnd.

- hver mnd i ett år.

 

etter denne prosessen skulle det være helt mettet, og deretter trengte det bare jevnlig vedlikehold..

 

stemmer dette :) ?

Link to comment
Share on other sites

Nuhh..Nå taler vi Vaaben.. :D

 

Flott børse og gratulerer.. olja går nok i posten på mandag.

 

Siden jeg først har kommet meg såpass at jeg orker å skrive en posting så gjelder siste del av ovenstående setning for samtilige som venter på olje.. Har ligget flat ei ukes tid nå..sovet 18-19 timer i døgnet, men er heldigvis på bedringas vei.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat hentet meg ut ny rifle med trestokk.

Stokken er heldigvis oljet, ikke lakket fra fabrikk.

Satte denne inn med olje/trepentin mix for å starte metting.

Men ikke snakk om at den vil ta til seg olje.

 

Erfaringsmessig fra de stokkene jeg har tatt tidligere, trekker de godt til seg ved de første påføringene.

 

Kan jeg ha gjort noe feil, eller kan jeg anta den allerede er godt "mettet"?

Link to comment
Share on other sites

@Raudnakke. Etter jeg har siklet ned stokken nå, skal jeg pusse den glatt med P800 våtslipepapir. Har noe CCL-olje fra "Hochglanz- Politur" settet. Har det noe å si om jeg bruker noen dråper av denne oljen til våtsliping mens jeg vente rpå rødoljen skal komme?

Link to comment
Share on other sites

Våtsliping på dette stadiet er ikke noe du ønsker.. Det vil tette porene og hemme inntrengning av olje, slik at du båre får en overflatebeskyttelse. På dette stadiet sliper jeg tørt med toppen 320papir og er nøye med å vaske ut pussestøv av porene med vegetabilsk terpentin....

Link to comment
Share on other sites

Tja..ikke mer enn at de gror igjen under oljing..

 

Studerer du bildene i begynnelsen av du Angelina-tråden, ser du omtrent hvor grovt pusset det er før jeg påbegynner oljinga. Finpussinga kommer etter at stokken er mettet og har herdet. Da vil du mye lettere kunne pusse en fin overflate før finisharbeidet. Du må gjerne pusse finere nå og, bare du passer på å vaske porene rene...

 

Jeg har hatt et lite trådprosjekt i planlegginga her i høst, der jeg har latt en Kimber bli skikkelig rufsete og brukspreget gjennom hele sesongen. Denne kommer jeg til å pusse opp igjen fremover, og det blir en egen tråd med bilder underveis.. :wink: Regner med at jeg slipper et og anna tips der og.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja..si det..

 

Vegetabilsk terpentin har vært brukt til dette i århundrer og reagerer iaff ikke med skjefteolje. Det er vel grunnen til at jeg bruker det sjøl.

 

Det kan godt være de remediene du foreslår gjør en grei jobb, men utenom MetylEtylKeton har jeg ikke testet sjøl. Forsøket med MEK var ikke bedre enn med v.terpentin..det ble rett og slett for flyktig og fordampa før det ble rent i porene så remedier i den klassen der bruker jeg bare til avfetting..

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke,

 

Som så mange andre her inne synes jeg det du har skrevet her inne er utrolig flott lesning. Du skriver med en varme og ekthet som man ikke ofte finner, i tillegg til en fantastisk humor!

 

Så til mitt ydmyke prosjekt. Jeg har pusset ned stokken på min 20 år gamle konfirmasjonsberetta for å fjerne en del gammel "historikk". Jeg trodde jeg kunne kjøpe meg fri fra hardt arbeid, og har derfor deretter lagt på valnøttfarge fra et "Tetra gun Gun Stock Oil Finishing kit" fra XXL, og deretter et lag med den medfølgende, tyktflytende oljesmørja. Jeg syntes oljen var noe tyktflytende, og tynnet den derfor ut med (Unnskyld...) white sprit. Jeg skjemmes over min latskap...

 

Det har i etterkant slått meg at dette kanskje ikke var så lurt siden white sprit er petroleumsbasert, og oljen sikkert ikke var så bra i utgangspunktet. Jeg har kun lagt på ett lag med denne tynnere White-sprit-og-olje-smørja. Jeg har to spørsmål:

 

1) Hvor stor skade kan denne White Spriten gjøre på stokken fremover?

 

2) Hva anbefaler du å olje med av kommersielt tilgjengelig middel for å fortsette behandlingen, evt hva må man gjøre for å tigge noen milliliter av flytende remedier fra dine gemakker for om mulig å avslutte prosjektet i noe mer stil...

 

Mvh en angrende muntjac

Link to comment
Share on other sites

Takker for godorda jeg.. :D

 

For å ta spørsmåla dine..

1. Stokken overlever vel ei lita runde med kvitsprit... sålenge du ikke har marinert den dugeleg over tid :wink: Jeg ville dog først stabilisert den med en påføring sikkativ eller to før jeg gikk videre.

 

2. Av komersiellt tilgjengelige produkter har jheg sagt mye pent om CCL..og gjør det fremdeles. Dog er det fint mulig å bruke samme olje som jeg bruker..bare send meg en PM du..

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt spørsmål til dere som har litt peiling på det her...

 

Jeg har kjøpt Raudnakkes olje og sikkativ, og har olja stokken x antall ganger. Deretter har jeg påført sikkativ en gang. Har jeg forstått det rett at dette skal gjøres 2 -3 ganger - og så blande noen dråper olje og sikkativ og "polere" som siste finish?

 

Kan forøvrig melde om at resultatet ser meget lovende ut, og blir spennende å se hvor mye liv som kommer fram og hvor glatt og fint det blir til slutt!

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for en flott tråd:)

 

Jeg har ervervet meg en Krag jørgensen, men ønsker å få denne i så korekt form som mulig.

Så jeg lurer på om det er mulig å gjennomføre dette prosjektet.

 

Har tenkt å pusse ned stokken med tørt 240-1400 til flatene(formene) er fin å glatt. bruke litt vann innimellom ver pusserunde for å heve fibrene.

Får så å gni inn trevirket med tre olje av mørk finish. la dette tørke i 20 min å gjenta tre ganger.

Fransk politur olje..

 

Er det noe mer jeg burde gjøre, ikke gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonellt beiser en treverket før en oljer..med f.eks. Spritbeis eller vannbasert beis. Nå som du allerede har oljet, utgår vannbasert, men mulig du kan få litt effekt av en spritbasert beis. En annen mulighet er å tilsette noen dråper Narvsværte i ønsket fargenyanse til oljen..

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått det rett at dette skal gjøres 2 -3 ganger - og så blande noen dråper olje og sikkativ og "polere" som siste finish?

 

Takk for svar!

 

Du har forstått det rett.. :wink: Et lite tips er dog å vente noen uker før du legger overflatefinish så evt. flyktige stoffer fordamper helt og overflaten er skikkelig herdet.. Er det ikke det, kan du risikere "Cellulitter" i en ellers blank finish..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...