Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

  • 1 month later...

Stjeler tråden for noen spørsmål her: Lurer på å pusse ned og få på ny finish på en plombert K98k som har vært gjennom flyvåpenet. Synes dette kunne vært litt interessant som et lite prosjekt da jeg har ellers veldig lite å gjøre på om dagene.. dette blir da første gang jeg "jobber" på så måte med våp- harmløse gjenstander av tre og metall.. :mrgreen:

 

Hvordan burde dette gjøres, og hvordan er det med å fjerne olja/lakken/beisen(? :oops: ) som er på? Leste om Reprin her, men ifra det jeg har lest må det bare på tre og ikke metall(/plast).. hva gjør man da med rekylblokken og "den dingsen" i kolben (den som er det for å gjøre det enklere og demontere sluttstykket?)? Går det an å bare pusse ned alt med 600 og 800? Og siste spørsmål, har noen et forslag for ny finish? :P

 

 

 

7,62

Link to comment
Share on other sites

Kom over en Sako Vixen her på ettervinteren, da tok havelysten overhånd :wink:

Denne er bortimot ubrukt, men tidligere eier har av en eller annen grund begynt å pusse på stokken.

 

Slik så stokken ut når jeg fikk den:

 

4ht6o6.jpg

 

Den trengte bare en enkel puss før jeg kunne begynne med "Das Kammerschaftöl".

Syntes den tidlig begynte å vise gode takter :smile:

Noen strøk:

 

6qw2mx.jpg

 

Her har jeg fått på noen lag med olje og sikkativ, så nå skal den få herde en stund før sluttbehandling:

 

24dofnd.jpg

 

Stokken er veldig tett i fiberne så den trakk lite olje.

Jeg får oppdatere med mer bilder når resten er montert.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

kjempetakk til alle som legger ut sine erfaringer og enorme kunskap her på kammeret. Det er en fryd å lese :smile:

 

Holder selv på med en stokk til Mausern, som ble bestillt som "halvfabrikat" fra Unaiten. I denne forbindelse så har jeg et spørsmål ang sikkativ. Hva er dette, Hva gjør det, Når i prosessen, Hvor får man tak i det :?:

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Sikkativ er herdemiddel som blir ofte brukt i maling og som gjer at oljeblandinga herder fortare, du kjenner garantert igjen lukta når du opner den. Det er stort sett å få tak i, i fargehandler og slikt. Sender du forøvrig PM til Raudnakke, so trur eg han har prima sikkativ tilsalgs, han hadde det tidligare iallefall. :)

 

Edit : Les og kos deg i denne tråden her, der står det om kor tid ein brukar sikkativet. :)

Link to comment
Share on other sites

Inspirert av alt gilt treverk i tråden bestemte jeg meg for å gå over garderoben i en herlig "våronn". Følgende tre skytejern står på beddingen;

 

1. Brno Mod.2 22LR '83

2. Baikal Star 12/76 '05

3. Parker-Hale 1100 .308 win. (årgang ukjent.)

 

Første planke ut var Mr. Brno (mod. 2) som hadde desidert kjedeligst treverk og der man i høyden kan håpe på en statusheving i finish, snarere enn vakkert spill. Ingen problemer der i gården. Ved å følge "angelina" og "woodstock", samt kjøpe inn et sett CCL har det gått greit til nå.

 

Mens Mr. Brnos porefylling herder i skyggen tenkte jeg at jeg skulle titte litt på Mr. Baikal. Da jeg kjøpte den på finn.no ble den avertert som "skjeldent fint treverk" (til baikal å være) og det hadde selgeren ganske rett i.

 

Bilde068_resize-1.jpg

 

Imidlertid er jeg litt i tvil om riktig fremgangsmåte. Russisk håndverk står tydeligvis LANGT tilbake for Tjekkisk, så treverket virker generelt litt for "stort" for selve hagla. Det stikker liksom ut en milimeter (og mer) over alt i møtet med stålet og det er jo hverken særlig vakkert eller spesielt hensiktsmessig.

 

Bilde064_resize-1.jpg

Bilde065_resize-1.jpg

Bilde066_resize-1.jpg

 

Spørsmålet er da, ærede våpenbrødre; bør jeg rett og slett ta fil og høvel fatt og fjerne alt treverk som stikker lengre ut enn ca. 0,3 mm?

 

Nettskjæringa er jo ganske tragisk, men jeg tror det kan reddes med litt iherdig innsats.

 

Bilde069_resize.jpg

 

Forskjeftet er vel det største problemet. Delvis er fargen totalt off, men det er som raudnakke har skrevet i noen tråd her; at forskjefte og kolbe skjelden kommer fra samme planke, med forskjellig spill, farge etc. som resultat. En annen ting er at nettskjæringa er cnc-frest (uuuargghhh!)

 

Bilde074_resize-1.jpg

 

Det mest fristende er å høvle bort nettskjæringa og mekke noe selv og så, langt inne i framtiden, få tak i en valnøtt-planke som ser bedre ut og frese/høvle/spikke/banne ut et forskjefte.

 

Mvh.

Halvor Hjort Guttu

Fetsund Børsespikkeri

Link to comment
Share on other sites

Øyy..et under at planka til den Baikalen ikke havna på ei børse ment for en partipamp.. må skyldes Glasnost vel? :wink:

 

Det er ikke uvanlig at treverket skal stikke utenfor stålet på den måten..vanligvis ca. 1 spillkorts tykkelse eller så..

 

Hensikten med dette er å ha noe å gå på når treverket skal renoveres..

Stå på, ser ut som den børsa er verdt det.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Nå har Sakoen kommet fra børsemakern, etter kapping og gjenging.

La på et lag til med olje og sikkativ for å begynne å legge finnish (den bør vel herde noe mer før siste finish? ).

Personlig syntes jeg den begynner å bli ganske fin :D

 

nxl6ye.jpg

 

 

24botjk.jpg

 

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

heisann! Her er det mye fint, og mye bra informasjon!

Jeg driver på ei eldre miroku hagle, og jeg ser bra framgang! Har siklet, renset med vegetabilsk terpentin, fikset på nettskjætinger, oljet den godt inn med raudnakke spesial og satt inn 3-4 lag med herder/sikkativ. Så jeg tenkte å prøve porefylling, men det fikk jeg ikke helt til! Stokken var tørket etter herdingen, så jeg pusset først lett over stokken med 400 papir for å få frem porene, så satte jeg inn med olje og prøvde å pusse rett på det våte med 400 papir, litt skrått på veden, men jeg fikk ikke opp noe av slammet, slik det blir beskrevet. Er det noen som kan tenke seg hva jeg har gjort feil? før/etter bilder kommer når miroku-hagla er ferdig! ; )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det håp? :forvirra: BRNO ZKK-601

 

Stokken er av, og her er noen "før bilder".

 

DSC_0343.jpg

 

DSC_0342.jpg

 

DSC_0337.jpg

 

DSC_0336.jpg

 

 

Hva er den svarte streken på kolben? Ser ut som den har startet ved reimfeste?

 

Dersom jeg skal olje denne, hva gjør jeg med den svarte enden på skjeftet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte så smått med en illustrert artikkel her i vinter, men det tar vel ennå en stund før den er klar.. Denne begynte jeg egentlig å skrive fordi jeg da kunne referere til den når ..siden jeg ofte får spørsmål om disse fremgangsmåtene.

 

Til den blir ferdig, kan jeg anbefale å lese Angelina-tråden..omtrent herfra: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=192726#p192726

 

Edit: For at Valnøttstøvmetoden skal virke, er den avhengig av en skikkelig herdende olje..gjerne i kombinasjon med et godt Sikkativ. Jeg har en mistanke om at enkelte treoljer eller komersielle skjefteoljer som hovedsaklig består av løsemidler og silikon ikke vil klare å gjøre jobben her..

Link to comment
Share on other sites

Nytt spørsmål, mulig jeg er veldig dum men skal man herde stokken(sikkativ/herder) rett etter innoljing/metning av stokk og FØR porefylling eller skal man ikke? Er usikker på dette, og har fått ulike svar.. Holder på med en sako 75 stokk, meget godt fornøyd etter metning av stokken iallefall : ) bilder kommer!!

Link to comment
Share on other sites

ja, riktig.. Blir det vanskelig å få fram slammet om man ikke bruker sikkativ først, er det derfor? Tror det kan være grunnen til at jeg ikke fikk opp slam første gang jeg prøvde.. et annet spørsmål. Etter porefylling for å få fin og skinnende finish.. Legger du da sikkativ og nye oljelag for ønsket shine? eller brukes noen form for shine/voks for eget bruk til finish?

 

takk for god hjelp, det settes pris på : )

Link to comment
Share on other sites

Første spørsmålet ditt er litt vanskelig å besvare når jeg ikke har stokken i hendene, men ikke utherda oljebehandlet treverk er omtrent like lett å pusse fint som søkkvåt plank.. :wink:

 

"Shine" kan du lage ved å legge mange tynne lag der du blander et par dråper olje og et par dråper sikkativ på kolben og gnir dette hardt utover med håndbaken.. Lett pussing med fineste sort stålull mellom lagene er også en fordel her.

 

Voks er ofte en bra måte å toppe&forsegle en slik behandling på..

 

Har lest meg litt bakover i denne tråden, og ser at det er et par ting som går igjen.. Utålmodighet, Hastverk og overdreven tro på mengde..

 

Derfor følgende 3 kjennsgjerninger:

 

1. Sluttresultatet er avhengig av grunnarbeidet.

 

2. Herdetid/tørketid.. Gå ikke videre før du er 101% sikker på at det forrige du gjorde er helt tørt og utherdet..

 

3. Less is more... mange tynne behandlinger gir et mye bedre resultat enn noen få feite..

Link to comment
Share on other sites

fantastisk, takk for godt svar Raudnakke! Kan skrive under på at utålmodighet ofte gjelder for mitt vedkommende.. Prøver å roe meg, men det er så morsomt å få unna ting og se effekt med en gang! Ser at jeg bla har gått for raskt fram etter at jeg har lagt på sikkativ. Godt med veiledning! Igjen, tusen takk : )

Link to comment
Share on other sites

Nydelig tråd, men den er blitt så stor at dere får unskylde, en som ikke har fulgt med, for å stille spørsmål som har vert stilt tidligere.

Hentet meg en Tikka M55 med luxs stokk i går.

Rifla så fæl ut!

Det meste av låskassa var pusset blankt og malt svart etter et tyveri og fjerning av orginalt våpennr. Jeg glassblåser alt stålet og får blånert våpnet på nytt. Det blir nok bra!

Stokken så ut som brun plast, men var hel og fin. Den hadde et kjempe tykt lag av matt lakk som det ikke lot seg gjøre og se treverket gjennom.

Uten noen gang å ha sett på denne tråden tok jeg den raskeste vegen og klinte på tykt med malingsfjerner i to runder, og skrubbet av lakken med en kortklippet tannbørste.

Resultatet ble OK.

Jeg ble ivrig og smurte på et lag med rødbrun Balsin stokkolje fra XXL, lot det få to timer og smurte tykt på med Danich-oil.

 

Nå sitter jeg her med skjegget halveis nedi postkassa og småangrer litt etter å ha oppdaget denne tråden.

Ser på treverket at det faktisk har ganske mye liv å by på om jeg bare kunne få loket det frem med noe lurium som får kontrastene tydeligere frem.

 

Så spørsmålet blir,

hva skal jeg bruke?

Må jeg fjerne det jeg alered har klint på?

Hvrdan fjerner jeg eventuelt det?

Link to comment
Share on other sites

Tja..du har kanskje mer malingsfjerner igjen? :wink:

 

En opplest og vedtatt metode for å øke kontraster og spill i treverk er å bruke en olje av red-root typen. CCL og den olja jeg lager er basert på det. For at dette skal virke, er du avhengig av at olja trenger dypt inn i treverket og for å få til dette bør du pusse ned stokken relativt grundig når du harfått vekk Danish-belegget. 400-korning papir burde egentlig være tilstrekkelig der, men bytt papir ofte når det klatter..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å tro at det finnes folk som er mer utålmodig enn meg :mrgreen: Allikevel klarte jeg å olje stokken på mausern og fikk et greit resultat..

 

Tror Raudnakke mener at løsemidler i oljen (enkelte inneholder vel bla. terpentin?) må få trenge ut før du legger neste lag.

 

Nå er det jo rett tid å pusse opp stokken før jakta starter.. Det er ikke så voldsomt med jobb hvis du bruker 10min en gang om dagen til den er mettet med olje.. vent noen dager, porefyll, vent noen dager\uker (kanskje en mnd eller tre?) og legg på siste finish med olje og sikkativ.

 

Om jeg har skjønt det rett så er det ikke noe i veien med å bruke stokken før du legger siste finish med sikkativ?

 

Slik ble stokken min

225333_10150245540075288_670960287_9193309_3759710_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng der Ilatad..med løsemidler mener jeg selvsagt de flyktige bestanddelene av oljen..dvs. de som fordamper..

At enkelte komersielle oljer for det meste inneholde kjemiske løsemidler og silikon er en annen sak. :roll:

 

Den stokken din begynner å bli fin da.. :D

Link to comment
Share on other sites

jeg mener å ha les tidligere i denne og andre tråder et tips om å legge vått på vått i begynnelsen, hvorfor gjøres dette, og det er bokstavelig talt? legge nytt oljelag før den gamle har tørket? Jeg har også en uvane om å legge nytt lag før den er 100% tørr tror jeg .. håper tålmodighet kommer med åra.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt forvirrende dette her ja.. :wink:

 

På en stokk som er ny, har vært lakka eller er knusktørr har vått-i-vått metoden helt klare fordeler..

 

På en stokk som tidligere har vært oljet, er det litt vanskelig å vurdere evnen dens til å trekke og det er derfor lett å få på for mye som da begynner å overflateherde. Det en da risikerer er et fenomen som kalles "Skinning", dvs. at overflata herder og stenger ute lufttilførselen til olja under som ennå ikke har herdet. Rsultatet kan da bli ganske klissete, og før eller senere kommer de flyktige stoffene under til å gasse og lage lite flatterende "cellulitter" i overflata.

 

Sistnevnte metode er dog ikke nevneverdig dårligere enn førstnevnte, tar bare noe lengre tid men gir deg mye bedre kontroll over prosessen hvis du er uerfaren i å vurdere hvor langt i prosessen du er kommet.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt off topic, men jeg måtte leke meg litt på Sanatoriets Pharmakologiske Laboratorium med datteras nye kamera..

 

Ny årgang snart klar:

 

normal_Oliefabrik.JPG

 

Prossesene utføres som for over hundre år siden:

 

olie2.jpg

 

Emballagen er dog blit noget mer forsendelsesvenlig med årene:

 

normal_olie5.jpg

 

..og kvalitetskontroll utføres også i praksis.. her en Lakelanderstokk som har fått en 7-8lag..uten porefylling..

 

normal_olie8.jpg

Link to comment
Share on other sites

nydelig raudnakke!

 

Det kommer et siste spørsmål fra gutten med ti tommeltotter..

Er minoppfatning av porefylling rett?

- foregår på en oljemettet stokk for å fjerne porer. Stokken er også innsatt med 2-4 lag sikkativ (herder) i god tid på forhånd. (stokken er godt tørket etter de få lagene med herder)

- sett inn stokken med et oljelag og gjør klar 400-papir.

- dra over den oljevåte stokken med 400 papir, i ca 30 graders vinkel på poreretningen.

- da skal det dannes slim/belegg over hele stokken.

- masser inn dette slimet på tvers av poreretningen.

- etter massering, la stokken stå, fortsatt med en del belegg/slim på.

 

- sett stokken til tørk, puss ned slimet med veldig fint papir når det er helt størknet, og gjør prosessen flere ganger til ønsket resultat.

 

Er dette noenlunde riktig?

Link to comment
Share on other sites

..en liten, men viktig feil i opplistinga di..

 

.en oljer ikke stokken før porefylling..en har olje på papiret, og når papiret kliser seg til av pussinga, tar du på ennå et par dråper.. Fortsett sånn til du har gått over hele stokken..

 

Nå er tålmodighet viktig.. slimet må være helt tørt før du pusser vekk overskuddet med tørt 400papir.. er det ikke tørt nok, river du fyllingene opp av porene igjen.. Tjukke lag bruker lengre tid på å tørke enn tynne..

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål..vanskelig å besvare..

 

Det kommer helt an på produksjonsmåte og tidligere behandling.

 

Noen stokker er så sugende at olje er et godt alternativ.. andre så mettet med lamineringslim at en annen overflatebehandling er best egnet. Johnny Boberg f.eks. anbefaler å behandle de stokkene han lager med epoxylakk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i gang med å pusse opp go hagla. Har strippet den og damper ut merker etter gammel moro nå. Så til det jeg lurer på: Stokken virker knusktørr, vil det være lurt/fornuftig å gjøre unna selve mettingeb av stokken med plain linolje og spare de begransa godsakene til Raudnakke til seinere i prosessen?

Det jeg har av olje er både rå og kokt linolje fra maling pusheren, samt no kokt fra Biltema med litt farge i.

 

F

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...