Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Hei på dere! Har tre våpen jeg ønsker å "fornye" litt, og har startet med den trofaste Remington 1100'n. Ingen glamorøs børse, men det er også litt av grunnen til at denne står først i køen.

 

Jeg har siklet treverket og frisket opp de "industrielle" nettskjæringene, men så gjorde jeg nok en feil...(leste forumtråden litt sent) jeg smurte den inn med en blanding av linolje og terpentin med en gang, og treverket ble i mørkeste laget. Vil det lysne eller blir mørkere om jeg fortsetter prosessen etter trådens beskrivelser? Hva bør jeg gjøre nå?

 

Edit: Ser ut som det lysner sakte men sikkert, så jeg får la det ligge noen dager:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Driver og pusser opp (svært amatørmessig) en gammel Kragstokk. Kanskje helligbrøde å ødelegge gammel "patina", men stokken er ikke lenger original da fortreet er kappet vekk, i tillegg til et par andre detaljer. Den var dessuten ikke veldig pen... Den var veldig mørk, men resultatet, til tross for mørk stokkolje, ser ut til å bli i lyseste laget.

 

Er det noen mulighet for å få stokken mørkere, eller vil oljen forhindre at feks mørk lakkbeis ikke sitter? Kan jeg evt lakkere stokken etter oljing, eller har jeg "driti på draget"!? :oops:

 

Vet ikke helt om jeg synes lys Krag er så veldig pent...

 

Hva ville dere gjort med stokken!?

Link to comment
Share on other sites

Du kan blande farge inn i oljen du bruker på stokken,feks narvsverte i ønsket farge.Da kan du enkelt få stokken din så mørk du bare ønsker,såfremt du ikke har mettet stokken allerde med den lyse oljen da.

 

Lakking nå etter du har oljet er ikke noe bra butikk.Da må du evt få "tørket" ut stokken igjen

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. :)

 

Får se hva jeg får til. Tror jeg kliner til med litt mer olje og polerer med voks fra Liberon. Har lyst å skyte med den snart... Men i neste runde (gudenevetnårdetblir), skal jeg gjøre den mørkere igjen! Snarere før enn siden, men litt skyting først!

 

Et par før/etterbilder:

 

Før:

010-1.jpg

 

Etter fire runder med mørk stokkolje. Kanskje ikke verdens mest levende treverk... Merkene på kolben blir jeg ikke kvitt:

20130129_160324.jpg

 

Slik den eeegentlig hadde vært finest, med originalstokk. Denne synes jeg rett og slett er forferdelig fin!:

Norwegian_K-J_M1912.png

 

En annen variant, fra Kongsberg våpenhistoriske forening:

Rifle-Kongsberg-Krag-M1912-FMU000927.jpg

 

Så jeg vet ikke helt jeg! Synes den er penest mørk selv. Skal søle endel mer med oljen, så kan jo hende den blir litt mørkere etter hvert.

 

Eventuelt kan det være en annen løsning i sikte. En kollega har et "Kragvrak" liggende, og den kan jeg få stokken av. Den er til langkrag, men jeg kan jo kappe litt i fronten der. Er vel ingen andre forskjeller enn lengden foran vil jeg anta.

Link to comment
Share on other sites

ang div stokkoljer og mixser så har jeg funnet en enkel og grei mix. har brukt div oljer og senest scherell`s schaftol. men når børsa har vært med på jakt i regn så har denne olja blitt gråblå i fargen og det virker som den ikke er vannfast? etter tørk i romtemp så virket stokken veldig tørr.

har lest om tung olje for tre, samt den gode gamle kokte linolja. kjøpte kokt linolje fra fargehandelen og kinesisk tung olje fra biltema. biltema si tungolje inneholder litt linolje så da er den blandbar med linolje.

så tok jeg 1l boks tungolje fra biltema og blandet den med 1l kokt linolje.d.v.s. tungolje i stedet for terpentin eller witespirit som "tynner" smører på,tørker av overskytende,venter ca 1dg og så er det påan i gjen,og i gjen.... det blir en dyp og fin glød i børsene mine samt at den ikke vaskes ut i regn. bruker den også på eik spisestua mi,og div skap i eik. etterhvert får disse også en fin glød samt småsprekkene faktisk sakte men sikkert kryper i sammen i gjen!

dette er nok ikke så avansert oppskrift som innbefatter porefylling,herdinger,farging etc, men olja har vist seg holdbar og vannfast samt lettbrukt for vanlig vedlikehold av div treprodukter inkl grombørsene.

Link to comment
Share on other sites

hvis man leser %innhold i boksene-(85%tungolje+15% linolje)= biltema tungolje+1l 100% kokt linolje.enkleste oppskrift = 1l kinesisk tung treolje fra biltema,og 1l kokt linolje fra fargehandelen. husker ikke navnet på linolja men den var svensk og leveres i 1l flaske med skrukork- var "blyfri" ifølge selgeren. smør inn, og tørk vekk overskytendes olje= matt fin vannavstøtende oljet overflate.

krever mange smør inn,og tørk vekk hvis stokken er tørr.

men det er jo samme prosedyren uansett hvilken stokkolje man benytter..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Driver å pusser opp min fars gamle hagle og har siklet av lakken, vasket med terpentin og brukt "botox" metoden på skadene i treet. Nå skal jeg begynne med nettskjæringa og linjene og har kjøpt nålfilesettet til biltema, men er veldig usikker på hvordan jeg skal gå igang. Tenker da på hvordan fil til hvordan jobb, fremgangsmåte osv. Har selvfølgelig lest veldig mye bra her, men er ennå ikke helt sikker hvordan starte på dette. Tenker at det er begrenset med treverk og bedre da å ta litt for lite enn litt for mye....

 

Forøvrig superbra tråd og dette er ett skikkelig spennende tema. Når jeg fant denne tråden og etter å ha lest litt, henta jeg fram gammel hagla til faren min og begynte med den. Den trenger virkelig litt omsorg :D

 

Et spørsmål til jeg lurer på er om det går an og bruke dampe metoden for å reise nettskjæringa der den er blitt bulket, eller fungerer den bare ellers på stokken?

Link to comment
Share on other sites

Lurer i grunn på en ting jeg og... Hvordan i hule, heite får man blank finish på oljet stokk?

 

Har pusset og fiklet på flere stokker nå, oljet og vokset, men nope, matte i finishen. har brukt Liberon voks, men det blir da ikke blankere av den grunn... Er jo så mange fine stokker en ser bilder av, så kunne tenkt meg og prøvd litt på kragen jeg har driti meg ut på litt lenger opp her.

 

Får prøve å gjøre den mørkere med et eller annet remedie. Tror det er tjære eller noe i oljen jeg har brukt, så spørs hva som kommer til å sitte av andre saker. Tenkte Herdins lakkbeis i mørk farge og få til en blankere finish, men huff... Jaggu glad stokken i utgangspunktet er ødelagt ved kapping og et par andre detaljer, ellers hadde jeg tatt min død av det (men jeg hadde aldri begynt heller!).

 

Vurderer også å gjøre et eller annet med en gammel Kongsberghagle jeg har på lån fra fruens onkel. Han vurderer å selge den (egen tråd på den, uten respons for øvrig). Den er rimelig slitt i lakken og kunne trengt litt pleie før evt salg, men om jeg tør gjøre noe... Kanskje burde jeg holde meg til innvendig løpspuss! Der blir det da blankt i hvert fall!!!

Link to comment
Share on other sites

Får vel ta meg tid til det da... Er "et par" sider å lese gjennom!

 

Men, jeg kjøpte meg en brukt Beretta halvauto på lørdag. Denne har noen småskader i lakken bak på kolba. Ser ut som om det mest er i selve lakken. Det er i hvert fall ikke så voldsomt at jeg har lyst å gå på noe større prosjekt. Resten er bra nok en stund til. Går det an å gjøre noe med det uten å ta alt? Nå er det aller meste av trestokkbehandling på sidene her om total gjenoppussing, men det er jo også interessant å bare ta småtteri i blant og. Hint gjerne om det er noe spesifikt på det, for jeg har ikke funnet noe (ikke brukt så lang tid, men lell).

 

Bilde:

20130211_175103_zps542cefa6.jpg

 

Tenkte kanskje varmepistol for å varme opp lakken, men vet ikke om det er å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

@ ko-stens

 

En noenlunde bra oljefinish tar lang tid å legge,da det krever endel ventetid på at oljen skal herde mellom påføringer.

 

Veldig grovt fortalt må man:

 

1.Sikle og pusse ned stokken.

2.Mette stokken med olje

3.Påføre sikkativ i 2-3 omganger

 

Nå bør stokken få tid til å herde en stund,helst flere måneder før man begynner å legge den blanke finishen du snakker om.I mellomtiden kan du bruke børsa som den er.

 

Etter herding kan man begynne å legge finishen.Da blander man sikkativ i oljen som gjør at den herder raskt.Tynne,tynne oljelag som masseres inn i treverket og får herde mellom hver påføring.Man matter ned med stålull type 0000 mellom hvert oljelag.

 

Etter endel lag vil du få en superblank finish med 3-D effekt hvis du har gjort det riktig.

 

Jeg har ikke nevt noe om porefylling her,men det bør man også gjøre hvis treverket er porete.

 

Alt man trenger å vite står i tidligere nevnte tråder,så det er bare å lese og skrive ned fremgangsmåten og sette i gang.

 

Det viktigste her er altså at ting får tid til å trekke inn,herde og sette seg skikkelig fær man fortsetter.Det nytter ikke å stresse og kjappe seg for å få resultater.Der har jeg gått på en smell flere ganger :winke1:

 

Oljen jeg bruker er en hjemmelagd redroot oil,som jeg lagde etter at jeg ble superinnspirert av Raudnakkes tråder om renovering av treverk.

 

En god oljefinish er det som kler børser med fint treverk best,men man bør være noenlunde glad i å fikle og kose med børsa.Finishen slites jo og må fornyes med jevne mellomrom.Er du ikke glad i å fikle med sånt bør man kjøpe synth,eller beise og lakke stokken :silent:

Link to comment
Share on other sites

 

Det viktigste her er altså at ting får tid til å trekke inn,herde og sette seg skikkelig før man fortsetter.Det nytter ikke å stresse og kjappe seg for å få resultater.Der har jeg gått på en smell flere ganger :winke1:

 

Ehhh... Kanskje ikke stresse ja... Aller helst skulle jeg hatt finishen som ønsket etter et kvarters pussing, men må få meg litt tålmodighet. Får man kjøpt det på Ebay, mon tro!? :oops::lol:

 

Takker for godt svar! Du traff kanskje spikeren der. :)

 

Har ikke tenkt så mye over at det tar så lang tid, så greit å vite at man faktisk må bruke den tiden. Trodde i grunn at det var å olje og bruke noe shiny remedier ganske raskt. Er jo derfor jeg ikke har fått mer enn i beste fall svakt silkematt finish. Lenge siden jeg har vært innom og lest tråden her, så får ta en ny runde! Er jo ikke av det verste en kan lese på forumet her heller! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha ramla over denne tråden så har jeg også fått inspirasjon til et prosjekt jeg skal igang med.

Har en to år gammel Lanber 2083 som er ganske så ru og matt i treverket..spesielt kolba. Har sett samme børsa ny på GMAX her i byen (Skien),og den er like matt den,så min er ikke den eneste. Om jeg klarer å få den så fin som enkelte her har,det spørs vel,men det skal ikke mye til før det blir stor forbedring her.

CCL oljesett er bestilt,så det blir nok sikling i løpet av uka..få den klar til oljing til helga igjen.

Er fryktelig spent på hvordan dette blir..og det skal ihvertall bli spennende å komme igang :D

Link to comment
Share on other sites

Da går startskuddet også for meg etter mye lesing om oppussing av trestokker. Det er hagla som står først i køen, og etter å ha vært innom ideen om å duracoate "heile driten" går jeg nå for en "Raudnakke-liknende" løsning istedenfor. Dette gjør jo at hobbyen jakt får utvidet sesong også. Her er utgangspunktet med nyskutt "kenguru" (den ser grei ut på lang avstand denne børsa):

 

Utgangspunktet.jpg

 

Her kan den fantastiske finishen skues. Mange solide lag med "Schaftöl", og års neglisjering:

 

Forskjefte.jpg

 

Mange års fjellrypejakt med mer har gjort inntrykk på treverket:

 

Juling.jpg

 

Må til med en runde strykejern her. Gjelder bare å time det med hjemmealene tid. Sist jeg "lånte" strykejernet ble det ikke godt mottatt at det var fullt av lilla glider etter en skipreppe-kveld.

 

Her er kolben siklet, vasket med terpentin, og nettskjæringen har fått en oppfrisking:

 

Kolbe%2C_siklet%2C_vasket%2C.jpg

 

Det vanskeligste her er jo å være tålmodig. Veldig fristende å mate på med olje i lag på lag her, men tålmodig tørking osv. osv. er så vidt jeg har lest resepten. Har ikke funnet noe eksakt om hvor lenge det må tørke etter terpentinvask eller hvor mange pusse/vaske runder dere gjennomfører før oljebehandling. Noen innspill?

 

Jeg prøvde å kombinere nettskjæring med en god whisky og det viser seg at min personlige grense ifht. å følge de originale linjene i netsskjæringen går ved 10 cl. whisky. Krevende idrett denne nettskjæringen. På bildet ser man nederst i hjørnet av skjæringen at whiskyen slår inn:

 

Nett_Caol_Ila.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av Lanber`n. Ikke det peneste forskjeftet i verden med tanke på liv i veden,men kolba er litt bedre.

Det ene bildet av kolba lyver litt..gjenskinnet får den til å se blankere ut enn det er..bildene er tatt uten blitz

 

 

IMG_0213_zps236e5b57.jpg

 

IMG_0210_zpsfab89b3d.jpg

 

Her ser kolben noe blankere ut enn den er

IMG_0209_zps9ab8e2f3.jpg

 

Og forskjeftet..

IMG_0211_zpse41bf433.jpg

 

IMG_0212_zps73f3364f.jpg

 

Det er ingen "ramme" på nettskjæringa her,så det gjelder å være forsiktig i kantene vil jeg tro...litt usikker på om jeg skal begi meg igang med nettskjæringa,men er vel like greit når en først er igang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får prøve å legge inn noe her jeg også. Har pusset litt på hagla i kaliber 20 i vinter. Den så sånn ut før jeg startet.

 

001-5.jpg

 

Pre_h.jpg

 

Nå har den blitt skrapet, pusset og fått mange lag med rødrot olje og så jukset jeg litt til slutt. Siste finish ble lagt med Tru-oil. Dette ga veldig fin dybde og et riktig så bra resultat.

 

Etter_v.JPG

 

Etter_h~0.JPG

Link to comment
Share on other sites

I svarte! Er DET DER hagla mi!? :shock: Fabarmen altså?

 

Du milde skaper så fin den ble! Vil ha'n att! :mrgreen:

 

Håper du ellers blir fornøyd med børsa. Savner den i grunn ganske mye, for den var så fin å både skyte med og ha med i skogen. Jeg kjøpte Berettaen du lurte på. Choken var bra igjen den, men den var/er ikke så pen i snuta. "Omgjort" til links nå, med snudd sikring og kolbe. Utkasterhullet får nå være der det er. Fin hagle, men du verden som jeg bommer i forhold til Fabarmen... :? Må nok trenes hardt!

 

 

Burde nok tatt fatt Berettaen litt og, da det er noen småmerker her og der, men orker ikke tanken på å fikle på den på en stund. Halvautohagle er et fantastisk eksempel på hvor lei en blir børser. Dobbeltløper, det være seg o/u eller s/s er hagler. Halvauto er et redskap for å bli kvitt en haug småkuler om gangen... Jentungen får arve den om et par år (da tas kappsaga frem!). Jeg skal ha meg en links o/u, helst i kal 20! :) Får drømme om Merkel en stund...

Link to comment
Share on other sites

I svarte! Er DET DER hagla mi!? :shock: Fabarmen altså?

 

Joda, "ko-stens". Det er din gamle hagle.

Måtte legge i noen timer for å få den i stand, men nå ser den helt fantastisk ut og faktisk bedre enn på bildet. Skal prøve å ta noen bedre bilder å legge ut. Forskjefte er ikke så mye å skryte av, men jeg farget det litt så det matcher kolben litt bedre enn før.

 

Blir nesten litt for galt når ungdommen har en hagle som ser bedre ut enn min...

 

På lørdag skal den testes på bane.

Link to comment
Share on other sites

Har fått lagt på den 5. runda med Red Root Oil nå,(1 døgn) Og stokken virker ganske tørst.

Synes ikke det er blitt så blankt ennå,men det kommer vel mer når en skal til med sikkativ og så porefylling igjen?

Er nok av porer her,så porefyllinga blir nok en god jobb

Har nå ihvertfall blitt mye mer "liv" i treverket enn det har vært

 

Etter 3 oljerunde

IMG_0244-Kopi_zpsdb71d04e.jpg

 

Etter 5 oljerunde

4e980046-d6b5-4df3-a041-3d8958150c96_zps2ea80b1b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Kjøpte en brukt Beretta S686 til konemor i dag, stokken kunne nok sett bedre ut, så lurte på hvem man kan levere stokken til for en liten "PIMP"

 

Holder til på Lørenskog. så tips om en nevenyttig kar eller børsemaker mottas med takk.

 

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått metta stokken etter ei snau uke. Så nå blir det 3-4 sikkativ behandlinger.

Forskjellen er ihvertfall blitt veldig stor allerede

 

Slik var den før jeg begynte

IMG_0213_zps236e5b57.jpg

IMG_0209_zps9ab8e2f3.jpg

 

Og slik etter metning med CCL Red Root Oil

IMG_0252_zpsf09f565d.jpg

IMG_0251_zpsc182b019.jpg

IMG_0250_zps57950bc7.jpg

 

Skla bli veldig spennende å se hvordan det blir til slutt..tror dette blir knall :)

Link to comment
Share on other sites

Kun sikkativ 1 gang om dagen i 2-3 dager og la den stå og herde en ukes tid.Da kan du i utgangspunktet ta den i bruk.Når finishen skal legges bør børsa ha tørket en stund,gjerne 3-6 mnd.

 

Dette er bare MIN erfaring.Jeg har vært kjapp på labben ettpar ganger,og finishen blir ikke bra hvis stokken ikke har herdet lenge nok.

Link to comment
Share on other sites

Har no behandla stokken på min Vixen etter bruksanvisninga i CCL-settet. Resultatet vart OK, uansett mykje betre enn det var før. Så til spørsmålet: Kva no med vidare vedlikehald? Reknar med ein må fortsette å olje stokken med jamne mellomrom? Må heile prosedyra gjerast oppatt kvar gong?

Link to comment
Share on other sites

Halla folkens!

 

Nydelig tråd, og ikke minst vanvittig mye bra arbeid! :clap:

 

har en gammel 412 s som skal på samme behandlingen, og deretter 682 Gold E`n

 

Driver å kikker på ccl skjefte oljene med landrø, og har et lite spørsmål ang dette, hvilke av de settene burder jeg kjøpe? holder det med : CCL Gunstock Oil Finishing Kit eller burde jeg gå for : CCL Gunstock Finishing Master Set

 

Er perfeksjonist, så det beste er ikke bra nokk! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...