Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre med dette?? Luringen som har hatt børsa før meg var ikke så flink til å telle så han har merket hvor mange elg han har skutt. Dette er sikkert gjort med kniv og merkene er 3-4 mm dype

 

09052010408.jpg

 

Brownells selger noen shellakk stikker i forskjellige farger du muligens kan bruke. Jeg har brukt dem i sprekker rundt kvister som har vært for store til å fylle med porefyller, og med brukbart resultat.

en annen ting er at Brownells også sekger nettskjæringsfiler som er bøyd opp i tuppen. Jeg så du foretrakk fil, og da er muligens disse tingen.

Og så var det utrolig mange fine blanke stokker her inne :D . Salget på CCL må vel ha gått til himmels etter at Raudnakke startet denne tråden :lol: . Han burde vel snart få prosenter av salget :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest mye rart og interessant i denne tråden, men har liksom ikke fått helt med meg fremgangsmåten på CCL-kittet. Må jeg?:

 

:?: Grunne med linolje og terpentin, eller bare påføre hva nå som er i CCL-kittet?

 

Dette er hva jeg har fått med meg:

- Påføre red-root oil vått-i-vått til stokken nesten ikke trekken mer.

- Legge på et tynt lag med herder ca. 3 ganger, vente 24t+, og så herde ut.

- Red-root igjen, med porefylling.

- Conditioning oil.

- Herde i ørten måneder.

 

Kan noen bekrefte dette, evt. komme med det riktige?

 

Flott tråd, men er noe uoversiktlig.

Link to comment
Share on other sites

- Påføre red-root oil vått-i-vått til stokken nesten ikke trekken mer.

- Legge på et tynt lag med herder ca. 3 ganger, vente 24t+, og så herde ut.

- Red-root igjen, med porefylling.

- Conditioning oil.

- Herde i ørten måneder.

 

Hvis man glemmer det punktet jeg uthevet så blir porefylling et interessant studie av frustrasjon :)

Jeg kjørte på med olje til stokken var "full" og der etter satte jeg i gang med porefylling. I og med at det da ikke var noe herder så ville ikke støvet feste seg og jeg endte opp med å vaske ut porene for hver ny runde med olje.

En anna ting er det å la det hele få herde lenge nok når man er ferdig. Jeg tok min i bruk for tidlig og endte opp med at det flotte "glasslaget" på toppen av treverket flasset av. Men da er det bare å kjøre på igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Jeg har nå lest trestokk tråder i 2 timer men har ikke funnet svar på et spørsmål som har dukket opp.

Jeg har pusset ned en valnøttstokk.

Jeg har beiset den for å få en mørkere farge.

MEN. Den har blitt skjoldete.

Hva gjør jeg nå?

Det er 2 dager siden jeg beiset den og den er ikke helt tørr enda, kjenner at det er litt klebrig når jeg tar på den.

All hjelp motaes med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har de børsene jeg begynte å gi ny oljefinish tidligere i år endelig begynt å likne på noe brukbart.Først her ett bilde av 3 av børsene før jeg begynte på jobben.

4jol5l.jpg

 

På det andre bildet har det dukket opp en Howa 1500 også.Denne hadde en slags lakkfinish som begynte å skale av.Så jeg tok like gjerne ei runde på den her en dag jeg kjedet meg også.

 

Har feilet og lært en heldel under veis i mitt lille prosjekt,har gått på noen smeller mtp undervurdering av forarbeidet.Små hakk og sår står frem som motorveier etterhvert som finishen skrider frem.Alt i alt er jeg brukbart fornøyd med hvordan de har blitt,dette er jo bruksbørser som blir tauet rundt i all slags vær og terreng

 

259anaa.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

KKC + liberon finishing oil ble ikke så aller verst:

 

kkc_1.jpg

kkc_2.jpg

kkc_3.jpg

kkc_4.jpg

 

Stokken har her tørket i 8 timer og overflaten er hard, ca 10 strøk med olje, og på enkelte plasser som feks pistolgrepet så er det faktisk en pen dybde (jeg er en ræva fotograf :P).

 

Mange feil ble gjort i denne prosessen: de første lagene fikk ikke tørke nok pga dårlig, eh, tørking av overflødig olje, manglende porefylling, fargen ble noen steder dratt litt utover med sandpapir osv.

Ble overrasket over hvor fort denne olja tørker og hvor viktig det er for resultatet at man tørker kjapt. Måtte delen stokken inn i "områder" som jeg masserte olja inn i og tørket reint før jeg så gikk videre til neste sone, hvis ikke så ble det en meget seig gugge på overflaten som etter lang tid tørka til klumpete klisterhinne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja..da begynner dagene å bli kortere og lysten til å tilbringe tid i verkstedet større :wink:

 

Jeg har imidlertid en del børseluftning ude i skog og hei igjen å gjøre før jeg går i gang for fullt på verkstedet igjen, men når jeg er tilbake blir det nok et og annet å lese om fremover. Jeg må fortrinnsvis konsentrere meg om å få ferdig noen arbeider eierne har venta en stund på, og så er det også litt alkymi som krever oppmerksomheten min :wink:

 

Her i vår tømte jeg beholdningen min av stokkolje over på småflasker og tok dem med til verdig trengende på Villmarksmessa..Kort fortalt forsvant de som "Olja Lyn", og etterspørselen var faktisk større enn produksjonen min.. Det som kanskje er verre, er at jeg satt igjen med sørgelig lite til eget arbeid, så da jeg fikk en mulighet for kurertransport av kvalitetsingredienser fra Tyskland her i sommer, fikk jeg muligheten til å lage et litt større kvanta enn jeg normalt gjør :)

 

Dette er nå snart ferdig, og jeg har derfor et begrenset opplag til overs:

 

normal_olie1.jpg

 

Når jeg kommer hjem og får dekantert neste uke, kommer jeg derfor igjen til å legge ut et lite antall flasker for salg på Handelskammeret..

 

Noen har vel allerede gjort en avtale om levering i høst, men det skader vel ikke å minne meg på det heller, glømsk som jeg er.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Otroligt många fantastiskt fina projekt här! Gratulerar!

Har fått mig en 3år gammal Browning B425. Stocken har väldigt fint träverk och är i så att säga pefekt skick.

Forkjeften ser också fin ut men på ett par ställen ser det ut som att den vart lite dåligt oljat och ev blitt lite fuktig så att träverket rest sig en aning. Den är även en tanke ljusare än stocken. Min fråga är. Kan man putsa ned områdena med ett väldigt fint sandpapper och så olja den igen utan att det blir stora olikheter i finish? Eller skall man helt enkelt slipa hela och olja den på nytt? Förslag till grovlek på sandpapper etc för att få perfekt finish? Kan man även få den att bli lite mörkare utan att riskera att den blir för mörk? Eller räcker det med många lager mörk stockolja?

 

Mvh

Lilja

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er altså et begrenset opplag av Sanatoriets egen stokkolje klar for ervervelse..

 

Vanligvis lager jeg kun olje til internt bruk, men med den etterspørselen jeg opplevde etter at jeg la ut en "Limited Edition" som et trekkplaster på standen vår Villmarksmessa2010, måtte jeg love en del som ikke fikk å ta høyde neste gang jeg laget stokkolje. For å holde denne tråden fri for handelsaktivitet, kan du finne detaljene her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=106&t=43363

Link to comment
Share on other sites

Morro og inspirerende!

 

Får snart ei tyrkisk billighagle i hus, og i vinter kommer jeg nok til å få lyst til å tukle med stokken selv, da jeg synes slikt er morro. Tror ikke det blir så mange turene i år, men skal jeg olje stokken nå å høst eller skal jeg la den stå urørt frem til jeg bryner meg på det i vinter?

 

Hvordan finish kan man forvente på billig tyrkis valnøtt?

Link to comment
Share on other sites

Det meste av valnøtt lar seg polere til en vakker finish..sogar American Black Walnut(Juglans Nigra)..

 

Ser du i gjennom Angelina-tråden, ligger det noen bilder av min gamle trofaste Mirokuhagle der. Denne har valnøttkolbe av industrikvalitet yteved, og du kan se finishen jeg har lagt på bildene.

Bildene er tatt 3-4 år etter behandling, og den børsa er brukt hardt hvert år..bl.a. som vadestokk.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tilstrekkelig..til at olja går an å jobbe med, men for lite til hutigfinish der herdinga skjer før inntrengninga er tilstrekkelig dyp :wink: Hvis du leser gjennom en trådene mine, vil du se at jeg benytter sikkativ i ren form til enkelte arbeidsoperasjoner, og ønsker du en hard blank hinne på et tidligere stadium kan du jo bruke CCL-metoden med å blande sikkativ og olje 50/50 på kolben før du gnir dette hardt inn..

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra de første par bildene dine ser det for meg ut som om det "Mørke Feltet" på toppen er deler av kjerneved i stokkemnet.. Du har også en del "Fiddleback" nedover i stokken, noe som forteller at trekvaliteten er noget høyere enn enkleste industrikvalitet..

 

i følge mine notater har du også bestilt en stokkolje som vil fremheve og forsterke disse strukturdetaljene, så joda..det kan "Behandles".. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nykomling her :)

 

Har lest litt siste dagene, og blitt en smule klokere (tror jeg), men har fortsatt ikke oversikten over hva som går og ikke går.. Har tatt mot til meg og siklet kolben på bestefars gamle jaktrifle, den hadde sett bedre dager for å si det sånn, men jeg synes selv det ble rimelig bra.

Nå har jeg gått til innkjøp av vegetabilsk terpentin, nålefiler og ett sett med forskjellige x-actokniver. Fikk tak i noe merkelig smergel som mest av alt ser ut som slingreduk ( :? ), men vi får satse på at det gjør jobben.

 

Spørsmålet er, hva gjør jeg nå? Pensler terpentin på den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det så enkelt som at jeg dynker en fille eller noe dasspapir av god kvalitet i terpentin og skurer med det.. utrolig masse drit som blir sittende i papiret så denne behandlingen åpner faktisk porene en smule..

 

Den "slingreduken" er faktisk rimelig god til grovsliping, men de utgavene jeg har prøvd blir desverre altfor fort sløve..

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nå har dere ødelagt meg også.. Jeg var fornøyd med syntetisk og plast jeg, helt til jeg så denne tråden her!

Har begynt litt trearbeid på flere våpendeler, en gammel original 10/22 stokk(den har synt stokk på nå :wink: ) og så Boom Stick'en min som er en gammel sideligger. Den har knekt kolben så jeg håper på å klare å lime den men det ser litt mørkt ut. Forskjeftet derimot har en liten sprekk men jeg tror det kan bli ok. Nettskjæringen var elendig så jeg har gjort litt der også, det var etpar feil der i utgangspunktet for å si det mildt. Tror faktisk jeg har forbedret det noe :D

 

Skal snart olje forskjeftet med Raudnakkes skjefteolje tenkte jeg. Eventuelt begynne med linolje/terpentin blanding for så å gå over på spesialoljen etterpå?

Har noen spørsmål angående oljingen, jeg har prøvd å følge med på alle disse trådene men det er mye info spredd på mange sider så det er ikke så lett å få med seg alt.

Slik jeg har forstått det så begynner jeg behandlingen slik:

 

-Olje hver 3-4 time i 1-2 døgn.

-Olje morgen og kveld ca en uke.

Men hva skjer så? Tror at jeg kunne beiset på det stadiet om jeg ville? (Ikke aktuelt på Boom Stick'en da den er veldig mørk allerede)

Vet det ble etterlyst en slags handlingsplan der rekkefølgen og ca behandlingstid kom fram men vet ikke om det har blitt lagt ut noe sånt enda?

 

Takk for en flott tråd! Gleder meg til å teste oljen også.

Ps. regner med sikkativet fungerer på vanlig kokt linolje også?

 

Under denne tråden ligger bilder av knekt kolbe, forskjefte og resten av hagla. (Pluss minst en annen tøff dobbeltløper..)

Følg tråden nedover da det ligger bilder i flere innlegg.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=19878&p=483718#p483718

Link to comment
Share on other sites

Heisann, folkens.

Jeg har noen spørsmål angående vedlikeholdsbehandling av Wengetre (tungt, mørkt afrikansk treverk). Har en mauser forynt med stokk av dette noe særegne treslaget :mrgreen: Se link for bilder (gamle)

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=36632

 

Etter å ha brukt denne i jakta i år, ser jeg at det har kommet til syne endel porer :shock:

Stokken har blitt behandlet med Danish Oil siden den var ny, men ikke alt for hyppig :oops:

Jeg lurer på om det vil fungere å pusse over stokken med fint pussepapir for deretter å mette den på nytt med Danish Oil, evt. våtpusse med olje og fint papir? Jeg håper at dette vil tette porene som har dukket fram igjen, men er mottakelig for instruksjon 8)

Link to comment
Share on other sites

Her i vår tømte jeg beholdningen min av stokkolje over på småflasker og tok dem med til verdig trengende på Villmarksmessa..Kort fortalt forsvant de som "Olja Lyn", og etterspørselen var faktisk større enn produksjonen min.. Det som kanskje er verre, er at jeg satt igjen med sørgelig lite til eget arbeid, så da jeg fikk en mulighet for kurertransport av kvalitetsingredienser fra Tyskland her i sommer, fikk jeg muligheten til å lage et litt større kvanta enn jeg normalt gjør :)

 

Dette er nå snart ferdig, og jeg har derfor et begrenset opplag til overs:

 

Når jeg kommer hjem og får dekantert neste uke, kommer jeg derfor igjen til å legge ut et lite antall flasker for salg på Handelskammeret..

 

Noe av det mest fornuftige jeg fikk med meg fra villmarksmessa var en liten koselig flaske med noe lurium fra deg Raudnakke

Link to comment
Share on other sites

@3006swift:

 

Jeg har rettogslett ingen erfaring med Danish Oil, men afrikanske treslag som bibolo og wenge har jeg litt erfaring med..

 

Disse kompakte tresortene har etter min egen erfaring behov for en olje med gode inntrengningsegenskaper som ikke herder for fort.. Jeg har som jeg pleier brukt mine egne oljer til disse tresortene og fått bra resultater... For å oppnå en varig porefylling, mener jeg bestemt at oljen må "armeres" i porene, og dette har jeg vel egentlig beskrevet og fotoillustrert ganske inngående i Angelina tråden.

 

Jeg er enig i at det etterhvert burde komme en sammenfatning av rekkefølge på arbeidsoperasjoner her, og dette er satt opp på "Things to do"lista mi... Beklageligvis har jeg ikke ressursene her på feltkontoret(Feltvogn, ice-router og laptop) til å ta den jobben nå siden det ennå gjenstår en god del jakting.. Når jeg etterhvert får roet meg hjemme på Sanatoriet skal jeg prioritere dette..etter at jeg har fått letta samvittigheten min over et par nesten ferdige oppdrag som burde vært levert for lengst :wink:

 

Akkurat nå prioriterer jeg som sagt meningen med livet, dvs. jakta, og ber om forståelse for det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja nå er jeg ikke mindre frelst på trearbeid. Oljet først vått i vått noen ganger med kokt linolje blandet 2:1 med terpentin, så fant jeg ut at jeg måtte prøve denne oljen til Raunakke selv om hagla nok ikke fortjener den siden våpenet nesten var gratis. Blandet den også ut med terpentin og masserte inn, dette har jeg gjort siden tidlig i går kveld og ca hver 3 time fram til nå med stadig minkende andel terpentin. Nå blander jeg bare en veldig liten del terpentin i olja. Fungerer veldig greit å først suge opp litt olje, deretter litt terpentin i en sprøyte.(Noen få kr på apoteket) Så er det bare å dra inn en god del luft og riste.

 

Mulig jeg gjorde dette helt feil men jeg har prøvd å lese meg fram til hva jeg skulle gjøre og det virket riktig iallefall...

IMG_0711.jpg?psid=1

 

Min oppfattelse av hva jeg bør gjøre framover er som følger:

-Fortsette å olje vått-i-vått uten å blande med terpentin i ett døgn til ca.

 

-Oljemassasje morgen og kveld med ett innslag av olje på ekstra tørre områder midt på dagen. Dette gjør jeg til det ikke tørker opp mellom hver økt. (Ca 1 uke?)

 

-Smøre på sikkativ med en pusselapp. Vente ett døgn og gjenta. 2-3 behandlinger.

 

-La herde i fred en ukes tid.

 

-Våtsliping med 600/800 papir og olje. La oljeslimet tørke og puss. Gjentas.

 

-Lang herding. 6mnd ca

 

-Polering

 

Mulig jeg har glemt endel ting og lagt til andre her, det er ikke så lett å holde styr på all informasjonen. Håper på å bli korrigert om jeg gjør noe feil her.

Må også legge til at jeg er veldig glad for at jeg bare mekker på en gammel hagle til 500kr og ikke en dyr drilling. Synes dere er modige karer, bra jobba! :D

 

Ps. hvor får dere tak i stålull med forskjellige grovheter?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@3006swift:

 

Jeg har rettogslett ingen erfaring med Danish Oil, men afrikanske treslag som bibolo og wenge har jeg litt erfaring med..

 

Disse kompakte tresortene har etter min egen erfaring behov for en olje med gode inntrengningsegenskaper som ikke herder for fort.. Jeg har som jeg pleier brukt mine egne oljer til disse tresortene og fått bra resultater... For å oppnå en varig porefylling, mener jeg bestemt at oljen må "armeres" i porene, og dette har jeg vel egentlig beskrevet og fotoillustrert ganske inngående i Angelina tråden.

 

Jeg er enig i at det etterhvert burde komme en sammenfatning av rekkefølge på arbeidsoperasjoner her, og dette er satt opp på "Things to do"lista mi... Beklageligvis har jeg ikke ressursene her på feltkontoret(Feltvogn, ice-router og laptop) til å ta den jobben nå siden det ennå gjenstår en god del jakting.. Når jeg etterhvert får roet meg hjemme på Sanatoriet skal jeg prioritere dette..etter at jeg har fått letta samvittigheten min over et par nesten ferdige oppdrag som burde vært levert for lengst :wink:

 

Akkurat nå prioriterer jeg som sagt meningen med livet, dvs. jakta, og ber om forståelse for det.. :wink:

 

Takk for utførlig svar, med peker til info :P

Skal lese leksa mi før jeg maser videre :roll:

Vil forresten oljen produsert ved "Raudnakkes Raffineri, og Tapperi (RRT :wink: ), kunne brukes med godt resultat uten å fjerne all gammel finish, eller er dette å sløse med de edle dråper? Skal etter planen ta for meg en annen stokk en vakker dag også, og da blir det bortimot full renovering 8)

Link to comment
Share on other sites

Vil forresten oljen produsert ved "Raudnakkes Raffineri, og Tapperi (RRT :wink: ), kunne brukes med godt resultat uten å fjerne all gammel finish, eller er dette å sløse med de edle dråper? Skal etter planen ta for meg en annen stokk en vakker dag også, og da blir det bortimot full renovering 8)

 

Har du åpne porer så burde den absolutt gjøre det... Dette er en olje med middels herdetid, men laget for å trenge godt inn.. Har faktisk brukt den til å gå over en kniv med skaft av Wenge før.

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål som kanskje først og fremst er myntet på Raudnakke, men det er vel sikkert flere her som har god peiling liming av treverk;

 

Jeg vil prøve å lage en stokk selv, ikke fordi jeg trenger en ny stokk, men rett og slett for å prøve. På min gamle arbeidplass, et trelastlager, har vi liggende noen planker med ujustert og uhøvlet mahogny som jeg har siklet litt på, vet ikke om det er egnet, men "taim vill sjåvv" :wink: Desverre er det ingen av de som er store nok til å lage en stokk av, men etter mye sniklesing her i børsemaker-seksjonen ser jeg at Raudnakke har hatt stort hell (om man kan kalle det hell) med å lime stokker med epoksy.

Er det verdt å prøve å høvle et par sånne planker og lime de sammen, for så å begynne å bearbeide dette, eller er det dødfødt? :) (Det blir da en limfuge på langs av hele stokken, om jeg ikke forklarte godt nok)

Vet det er mye flinke folk her så jeg takker likegodt på forhånd :)

 

- Erling

Link to comment
Share on other sites

Det burde fungere det Møring..

 

En god lamineringsepoxy, som f.eks. West Systems vil gi sterk nok limfuge hvis en tilpasser flatene og avfetter dette relativt "Fete" treslaget.

 

Svært mange skallstøpte syntetskjefter har en limsjøt i senter av stokken i lengderetninga..riktignok glassfiberarmer, men så har ikke disse samme limflate som din ide vil få..Go ahead..

Link to comment
Share on other sites

Det tok ikke lang tid, jaja, men da er det vel bare å komme seg ned på trelasten i morgen da! :) Herdetid finner jeg vel på embalasjen på epoxyen, eller har du noen luretriks å komme med der også?

 

(Nå skulle oldefar vært med oss, dette ville han likt :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

West Systems er en typisk 24timers epoxy som liker herdetemperaturer på over 20 grader..

 

Et luretriks er å dekke begge limflater med epoxy og la dem trekke mest mulig til det er rundt 5 minutter igjen av arbeidstiden på epoxyblandingen, dvs. ca. 20-25 minutter, før du setter stykkene sammen i press og klemmer ut mesteparten av overskuddet..

 

På den måten oppnår du at porene trekker maksimalt med epoxy og unngår at limfugen får limfattige felter der treverket suger mest..

Link to comment
Share on other sites

Lakken bør definitivt fjernes..se instruksjon helt i begynnelsen av denne tråden :wink:

 

Ang. spikermerkene kan disse fylles med kvistlakk hvis de er dype. Er de ikke så dype, vil de sannsynligvis fylles under porefyllingen. Det er også en rimelig god sjanse for at disse kan "gro igjen" under oljemettinga hvis de ikke har for stor diameter..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette skar seg litt gitt :(

Etter metting med olje og påføring av sikkativ to ganger med ett døgns mellomrom lot jeg forskjeftet herde en ukes tid.

Så prøvde jeg meg litt på oljesliping med 600sandpapir. Dette ble ikke særlig vellykket, beisen ble straks slipt ned så jeg ga meg fort der. Overflaten ble veldig stygg også så jeg endte opp med å prøve å olje mer men det gikk selvsagt ikke bra, nå er det flekker som er helt matte og ser egentlig nesten ubehandlet ut. Hva skyldes dette?

Har også brukt sikkativ på stokken to ganger nå og den ser heller ikke bra ut :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...