Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

  • 4 months later...

Har lest en del i tråden, men mye å gå gjennom 29 sider dersom man skal lete etter alt så prøver heller på spørsmål her.

Holder på med en haglestokk, men litt usikker på fremgangsmåte. Det finnes vel sikkert forskjellige måter å gjøre det på.

 

Har siklet av kolben. Hva er steg videre i prosessen? Pusse over kolben med sandpapir tørt? Eller dynke kolben i vann for å fibre til å reise seg, for så å pusse? Olje et lag? Og så pusse for porefylling? 

 

Noen som har litt erfaring som vil dele litt fremgangsmåte?

Link to comment
Share on other sites

 

9C2F0406-859B-416D-8766-6A4E8DB77286.jpeg.1a161807b6d87b706241924635045a20.jpeg

Sikle

Pusse til du er fornøyd, finere og finere papir

Olje til det er nesten mettet, nytt lag når det forrige er trukket inn. Typisk to ganger pr dag i starten, så en gang pr dag, så kanskje to dager. Mange tynne lag!

Jeg pusser med olje når stokken er nesten mettet. Ikke puss for hardt. La ‘pusseolja’ tørke på stokken, dette er fint til porefylling. Puss en gang til med olje, denne gangen tørker jeg av olja. Så oljer jeg stokken til ønsket finish. Nå skal det lite olje til, bruk håndbakken og få litt temperatur på olja/stokken.

Dette tar lang tid, men det blir en varig og pen finish. 
Kunne nok fått den enda blankere, men det er et jakt/bruksvåpen, så det skal tåle å brukes også.

Etter et år, litt leirdueskyting og et titalls turer på jakt, i sekk osv så er det bare å gi den et tynt lag med olje, så er den pen igjen. De dypere ripene trenger selvsagt mer kjærlighet, men igjen: det er et jaktvåpen.

Lar det gå noen år mellom hver gang jeg kjører en "storservice"

Jeg bruker CCL sine produkter.

E976465A-BDFB-413A-80FE-DF4A3C357B54.jpeg

Edited by 1983
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (På 26.10.2022 den 23.04):

 

9C2F0406-859B-416D-8766-6A4E8DB77286.jpeg.1a161807b6d87b706241924635045a20.jpeg

Sikle

Pusse til du er fornøyd, finere og finere papir

Olje til det er nesten mettet, nytt lag når det forrige er trukket inn. Typisk to ganger pr dag i starten, så en gang pr dag, så kanskje to dager. Mange tynne lag!

Jeg pusser med olje når stokken er nesten mettet. Ikke puss for hardt. La ‘pusseolja’ tørke på stokken, dette er fint til porefylling. Puss en gang til med olje, denne gangen tørker jeg av olja. Så oljer jeg stokken til ønsket finish. Nå skal det lite olje til, bruk håndbakken og få litt temperatur på olja/stokken.

Dette tar lang tid, men det blir en varig og pen finish. 
Kunne nok fått den enda blankere, men det er et jakt/bruksvåpen, så det skal tåle å brukes også.

Etter et år, litt leirdueskyting og et titalls turer på jakt, i sekk osv så er det bare å gi den et tynt lag med olje, så er den pen igjen. De dypere ripene trenger selvsagt mer kjærlighet, men igjen: det er et jaktvåpen.

Lar det gå noen år mellom hver gang jeg kjører en "storservice"

Jeg bruker CCL sine produkter.

E976465A-BDFB-413A-80FE-DF4A3C357B54.jpeg

 

Veldig bra 👍 Har du forsøkt å dampe med strykejern som blir nevnt i tråden? Når i prosessen skal enn gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (4 minutter siden):

Jeg har dampa med olje, minuset er jo at man ikke får noe fukt inn i stokken, eller i alle fall mye mindre..

det riktige er nok å dampe etter olje/gammel finish er borte. Da er der også lettere å se skaden, er fibre knekt etc..

Ja jeg tenkte det. Det kan være et slit å få dampet ut tilstrekkelig, dersom det er olje i veien som blokkerer fukt å trenge inn må det være veldig vanskelig. 

Ble det skjoldete og fargeforskjeller da du forsøkte dette? Jeg lurer på om det går an å fjerne oljefinishen på et område rundt skaden, dampe opp, og bare olje opp igjen det området. Eller om hele stokken må strippes... Jeg vil TRO at så lenge oljefisinshen er av relativt ny dato så går det an å ta bare et lite område. Og at dersom finishen har fått størkne og mattes i løpet av noen år vil det nye området se annerledes ut enn resten av stokken. Men jeg vet ikke. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det er mange faktorer inne i det bildet, ikke minst hvordan stokken ser ut i utgangspunktet. Jeg holder meg til CCL sine produkter for å kunne leve med å olje opp bare en liten del, få den mettet for så å legge et tynt lag over hele stokken for å jevne ut alt.

Tenker det er lettere å reparere småskader om man holder seg til samme type olje

 

Edited by 1983
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har siklet kolbe og forskjefte. Forsøkt å dampe ut noen småskader som absolutt har blitt bedre. Jeg dro over stokken med vann så da må jeg vel gå på med pussing. Er vel en fordel å pusse med ikke for fint papir før jeg starter med olje slik at oljen trekker godt inn i treverket. Eller skal jeg starte med fint papir med en gang? Har 400 og 600 papir liggende. Blir det for fint?

 

Har også bestilt et CCL oil sett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Porefylling: Legg et tynt lag med olje på stokken. Puss over med våtpapir dynket med olje. Puss med veden, ikke i sirkler som man vanligvis gjør. Oljen og slipestøvet skal danne et tynt lag med fuktig ´gugge´. Når dette tørker trekker olje og slipestøv ned i porene og fyller dem. Dersom det et helt blaut etter pussingen har du brukt for mye olje, og det tar lang tid før det tørker. For lite olje og det blir tørt etter slipingen.  Må ofte gjøres flere ganger. På bildene over har guggen tørket i et døgn. Må stå enda noe tid før prosessen kan gjentas. Har har jeg begynt med 320 papir. Små skrapemerkrr og sånt forsvinner i denne prosessen. Er det større hakk eller dunk i stokken må de dampes ut først.

Når porene er fullt går jeg over til 600 papir og olje. Noen bruker også 800 papir og finere, men jeg ser ikke forskjell på det endelige resultatet om det er benyttet 600 eller finere papir. Når porene er fylt monteres mekanismen i stokken, og det får hvile noen måneder så oljen herder skikkelig før det legges finish. Skal forsøke å følge opp med flere bilder etter hvert.

  

Edited by Skaubjønn
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Her har jeg polert bort gugge på halvparten. Enda dype porer igjen, se der jeg har markert med rødt for eksempel. Bare å gjenta prosessen. 
 

Bare så det er sagt, dette er ei ny børse, som nå har en prislapp i hundretusenkronersklassen og vel så det. Det er få våpen som leveres med en stokk som er skikkelig porefyllt. Når det er gjort blir den svært værbestandig, og pen. Men det tar tid, så det er vel derfor fabrikantene ikke gjør det skikkelig. 

B6019910-3E98-4BE1-9727-CCA2A9DCC157.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål:

Holder på med veden på ei pumpehagle, og er litt bekymra for at fortreet skal bli litt for glatt å holde i etter oljefinish. Er på 600grit sandpapir og spritbeis. Det kjennes glatt som glass nå, men vil det bli god friksjon mot hender etter finish??

 

Nettskjæringa på fortreet er ikke så skarp som den var, da jeg fjerna lakken kjemisk med kobber og nylonbørste. Virker  være pressa/valsa inn. Ser ikke helt hvordan jeg kan skjerpe opp denne.

 

Opplever at oljebehandla stokker til SMLE, US-carbine, og Krag, er gode å holde i. Har også brukt linolje på økseskaft som sitter som limt i hånda. Har disse hatt ei ruere overflate før oljebehandling?

 

20221221_192939.jpg.0df7e17ada6a681aa209b91f8014ce64.jpg

Link to comment
Share on other sites

Begynner å komme seg. Overflaten kjennes helt glatt ut når jeg stryker over med neglen. Men ser enda noen små riss. Ny runde med finere papir neste. 
 

Edit: legg merke til hvordan porene og strekene i stokken har blitt jevnere og mer fylt nå, sammenlignet med forrige bilde (med rød strek). 

ED81CC1B-B189-40F2-AF4F-D9784011A8FB.jpeg

00EA61DF-0259-4F15-B2B5-A75E6F8C518F.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en gammel drilling fra Tyskland. Fikk den i går, og har startet på stokken i dag. Jeg anbefaler å starte med nettskjæringen. Det er fort å skjære litt utenfor, slik som her. Det er lett å fikse etterpå med porefylling. Kjipt å gjøre stokken ferdig, og så lage sånne skrap… 

54AEB30B-7368-4612-9315-FD1FFFD7654F.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Skaubjønn skrev (På 28.12.2022 den 11.15):

Porefylling: Legg et tynt lag med olje på stokken. Puss over med våtpapir dynket med olje. Puss med veden, ikke i sirkler som man vanligvis gjør. Oljen og slipestøvet skal danne et tynt lag med fuktig ´gugge´. Når dette tørker trekker olje og slipestøv ned i porene og fyller dem. Dersom det et helt blaut etter pussingen har du brukt for mye olje, og det tar lang tid før det tørker. For lite olje og det blir tørt etter slipingen.  Må ofte gjøres flere ganger. På bildene over har guggen tørket i et døgn. Må stå enda noe tid før prosessen kan gjentas. Har har jeg begynt med 320 papir. Små skrapemerkrr og sånt forsvinner i denne prosessen. Er det større hakk eller dunk i stokken må de dampes ut først.

Når porene er fullt går jeg over til 600 papir og olje. Noen bruker også 800 papir og finere, men jeg ser ikke forskjell på det endelige resultatet om det er benyttet 600 eller finere papir. Når porene er fylt monteres mekanismen i stokken, og det får hvile noen måneder så oljen herder skikkelig før det legges finish. Skal forsøke å følge opp med flere bilder etter hvert.

  

Porefylling og olje med slipepapier fungerer utvilsomt, men pimpsten som porefyller er raskere å bruke, og blir over hodet ikke synlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Aasbø skrev (1 time siden):

Heisan. Jeg har en gammel 7x33 rifle med antatt skjefte laget av bjørk!

Noen her inne som har tips til oljer jeg kan bruke, slik at den blir mørkere og mer «livlig»?

Jeg må nok regne med å finpusse endel på skjeftet først 😅

Jeg ville ha pussa ned stokken og prøvd med oljebeis i passende farge og med flere påføringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...