Jump to content

Hvordan oppbevarer dere sluttstykkene deres?


Spinnacker

Recommended Posts

Som det går fram av emnet - Oppbevarer dere sluttstykkene deres i separat sikkerhetsskap, eller andre "lure" steder i hjemmet? Grunnen til at jeg spør, er at jeg vurderer å kjøpe et lite sikkerhetsskap som blir oppbevart et annet sted i huset, enn i samme rom som våpenskapet, der sluttstykket, og evt. nøkkel til våpenskapet kan oppbevares. Skapet har kodelås, så det blir ikke en ekstra nøkkel å oppbevare. Tenkte bare det kunne være greit å ha slike ting innelåst, slik at uvedkommende ikke skal få tilgang, (da tenker jeg også på egne barn.) Er det noen som har denne løsningen hjemme hos seg?

Link to comment
Share on other sites

Det trenger de ikke Spinnacker, men det skader aldri å være forsiktig, så idéen din er grei den.

Jeg ville kanskje heller oppbevart våpenet i våpenskapet og ammoen i et annet sikkerhetsskap!

'Egene barn' (som jeg var engang....) har en utrolig evne til å forske på patroner! :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen "juridiske" problemer med og la børsa henge fremme til pynt og la sluttstykket kose seg i våpenskapet?

Ser jo noe fjollete ut kansje med hagle på veggen minus forskjefte, men dere skjønner poenget.

PS: Nei, har ikke noe hengende fremme... Bare lurer.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I teorien skulle det gå fint å ha våpen på veggen når man har 4 eller mindre.

Når man har flere er det plutselig krav til våpenskap, hvordan det stiller seg da vet jeg ikke.

Nå kommer det også nye forskrifter som krever skap fra første våpen, og da ser jeg ikke helt hvordan man skal komme unna med å henge våpen på veggen.

Link to comment
Share on other sites

Her er våpen og sluttstykke i våpenskapet, noe mere trengs ikke. Så hvorfor stresse? Sluttstykkene står enten i våpnene, eller ligger å en hylle i våpenskapet.

Amoen står i låst stålskap (type garderobeskap), og tilfredstiller slik foreskriften.

 

Tørr ikke ha noe hengende på veggen, tenk om naboen titter inn og ser ei rifle på veggen. For ikke å si onkel blå (tørr jo knapt drive klikktrening engang, uten å trekke for gardinene først). For i dag slår politiet inn døra di først om noen ringer de, og selv om du har alt på det rene, får man knapt en unnskyldning etter å ha blitt slept gjennom halve nabolaget i jern.

Link to comment
Share on other sites

For min del hadde det blitt relativt kjedelig å ta ut sluttstykker, bolter, sleider osv, spesielt med tanke på at jeg har en del nesten identiske greier som kun kan skilles med serienummer.

 

Derfor står vital del imontert i våpenskapene. Boltene i boltrifler er åpnet slik at (a) jeg får mer plass og (b) løpet har full luftsirkulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Med vital del menes sluttstykke eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del.

 

Dersom du innehar en halvautomatisk rifle, skal denne, eller en vital del av denne, oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap.

 

Sitat fra våpenforskrift

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt for dumt med et skap av tre, men vil ikke et stålskap med ammo være noe eksplosivt ved f.eks. brann?
Har lest en Sintef rapport på problemstillingen, og i denne så mener jeg å huske at konklusjonen var at det ikke er et alvorlig problem. Mulig dette ligger tilgrunn for at det i den kommende våpenforskrift er foreslått en økning av antall patroner fra dagens 500 til 2000. De som skulle være interessert i selve rapporten så finnes den her.
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppbevarer sluttstykket til både Mauseren og Howaen i våpenskapets lille låsbare rom øverst i skapet.

Men pga plassproblem i skapet henger de to børsene på veggen i et låsbart Nor-Lux stativ.

Derfor jeg måtte sjekke om ikke det var riktig tolkning av loven... :oops:

Mente det, men ble plutselig litt usikker.

Leveractionen og halvauto-salongen samt alle håndvåpen er selvfølgelig innelåst i FG-godkjent våpenskap!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor låse sluttstykkene inne i egen safe inni våpenskapet??

Spør du meg?

I mitt tilfelle er det bare fordi skapet mitt ikke har annet en ei smal, lita hylle i døra og denne "safen" øverst i skapet.

Derfor havner de i en "safe" i et våpenskap. Av rent praktiske årsaker, altså.

I bunnen av skapet er der fullt!

Link to comment
Share on other sites

Et spm til dere som har sluttstykkene "oppspent".

Enten lagret med sluttstykket tilbake i åpen stilling, eller dere som lagrer det for seg.

Er det ikke svekkende for fjæra å være spent hele tia?

 

Feks momentnøkler og andre fjærspente ting, luftgevær ol tåler det jo ikke i lengden.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

:wink:
Er det ikke svekkende for fjæra å være spent hele tia?
Jeg spenner ned etter siste skudd og etter eventuell puss. Klart at fjærer ikke bør stå spent. Som du sier vil det svekke fjærene.

Og andre igjen sier det stikk motsatte, d.v.s at fjærer som ikke er overspent, ikke tar skade av å stå i spent posisjon.

 

Jeg foretrekker å spenne ned, da jeg har en følelse av at man ihvertfall ikke risikerer å miste kraft og hastighet i annslaget da. Men har uansett ingen panikk over om ett sluttstykke skulle ligge oppspent noen måneder.

 

Jeg tar forøvrigt ut sluttstykkene på enkelte våpen for å få bedre plass i skapet, eventuelt for å lufte løpet om det har vært ute i fuktigt ver. Og da har jeg muligheten til å spenne de ned før jeg legger de på hylla.

Link to comment
Share on other sites

Mine våpen står med sluttstykket i våpnet som er innelåst i FG godkjent våpenskap. Men jeg har de mistenkt de som lager våpenskap når de mener at de kan ha opptil for eksempel 8 våpen i skapet, ja da må man ta ut sluttstykkene for å få plass til alle våpna. Selv da blir det trangt med maks anntall våpen i skapet det er beregnet for.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg står de på riflene som stappes inn i våpenskapet med kjærlig hånd. Står en feil.. så går det ikke. Hagler får plassen imellom slik at det ikke blir bolt mot kikkert.

Men noe genialt system er det ikke, ett ork å ta fram en av de på bakerste rad..

Burde hatt ett "walk in gun-closet" alà ymse filmhelter.

Link to comment
Share on other sites

Etter at det ble påbudt å ha FG skap, så sitter dem i våpenet. Alle våpen er komplette inni skapet mitt, og det ser jeg ingen grunn til å endre på. I døra sitter det et avtagbart, og låsbart skap som er til sluttstykker, ammo osv. Den er jo f.eks. fin til å oppbevare sluttstykket og ammo i da man er på stevner osv., da det er mye folk rundt omkring.

 

Sluttstykkene er helt inne i våpna, og nedspent. Ser ikke noe poeng i å oppbevare dette hver for seg, og skapet mitt er såpass stort at jeg har plass til alle våpen + mange til, uten å måtte fjerne sluttstykket.

 

Dette skapet er boltet fast i 4 franske treskruer i bunnen, og 3 franske treskruer i bakveggen. Mulig jeg setter 3 franske til i sideveggen. I tillegg så har jeg husalarm, og brannalarm, med vekteruttrykning. Ammoen til de våpna jeg bruker på jakt er innlåst sammen med våpna.....i hylla over våpna. All annen ammo er innlåst i ei stålkasse ved siden av skapet. Tykkelsen på alle stålplatene i denne kassa er 3 millimeter. Alle steder der platene møter hverandre er helsveisa, så kassa er dønn tett, med unntak av at jeg ikke har pakning oppunder lokket.

 

Den veier ganske mange kg. da den er tom, og nå som den er full av ammo, så veier den garantert mer enn 2 vanlige menn løfter + at jeg måtte demontere døra og dørkarmen i huset for å få den kassa inn i det rommet jeg skulle ha den. Så hvis noen har lyst til å stjele den, så har dem mye jobb foran seg, med å demontere dør og dørkarm + at dem må bære seg ihjel. He he he. Selve låseklakken er samme som brukes til vanlige hengelåser, og både bøyla og armen er sveisa fast i lokket og veggen. Jeg har 2 sånne hengelåsbøyler. 1 på hver side foran, og den har påsveist 3 kraftige hengsler bak på lokket.

 

Jeg skal rydde opp på dette rommet utpå sommern her, og da blir den ammokassa tømt, så jeg får flytta den dit den skal stå permanent, og da blir den også fastbolta i bunnen og veggene med franske treskruer.

 

Med dette, så føler jeg at min sti er ganske rein :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt av sporet,,,, men herom dagen dro kammeraten og undertegnede ut på revelokk etter jobb. Raska på litt for det gikk jo mot mørket. Vel fremme kan han konstantere at saueren best kan brukes som klubbe, sluttstykket er betryggende arkivert hjemme. Noen som har gjort det samme?

 

En annen gang sleit jeg veldig med å få den medbrakte 30-06 ammo'en til å entre i 308 kammeret... Noen som har prøvd det ?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nettopp kjøpt rifle, og må sikre lagring av våpenet på best mulig måte.

Har problem med at jeg bor i en liten leilighet i Oslo,

og dama er ikke så veldig begeistret for et stort våpenskap der :-)

Dermed har jeg har funnet ut at en FG-godkjent safe til sluttstykket er tingen.

 

Er det noen som har tips om små safer som er godkjente?

Helst så liten som mulig, slik at jeg får gjemt den bort i skap eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er tilstrekkelig å ha sluttstykket i våpenskapet, så kan gjerner riflene stå utenfor skapet.

Det er jo vital del som skal i våpenskapet.

 

Tar jeg feil :?:

 

I følge lovdata og en drøss med tråder gjør du ikke det. Mener det står at våpen eller vital del skal oppbevares nedlåst. Da betyr det vel akkurat det skulle jeg tro.

 

Men det er litt rart at dette ikke tas hensyn til i søknaden om ervervstillatelse. Der må du krysse av for om du oppbevarer våpenet i godkjent skap. Spørsmålet burde vært om våpen eller vital del av dette. Er ganske sikker på at det ikke er kjent for den jevne jeger at det holder å låse inn sluttstykket. Dette nevnes heller aldri når det skrives i avisa eller andre steder om at "sikkerheten rundt private våpen skjerpes!" For folk som bor i blokk eller i andre bittesmå leiligheter er det jo et meget reelt problem at et våpenskap tar opp plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
2.3 Nærmere om begrepet «våpendel» -registreringsplikt

Etter våpenloven § 2 gjelder loven også for våpendeler. Det følger av § 7 at «våpendeler» er

registreringspliktige. Med våpendel forstås piper og låskasser.

Piper omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen, dvs

§ 5-våpen. Bestemmelsen har i første rekke praktisk betydning for hagler som er lovlig

ervervet av nåværende eier før 1. oktober 1990 og som ennå ikke er underlagt

registreringsplikt. Ved bruk av slike innstikningspiper vil slike registreringsfrie våpen gis

samme karakter som registreringspliktige.

Det samme som gjelder for innstikningspiper, gjelder også for de såkalte innleggspatroner,

som funksjonerer på samme måte. Etter våpenforskriften § 22 kan piper skiftes ut hos

autorisert våpenhandler mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Denne bestemmelsen

gjelder bare hvis man bytter ut pipe av samme kaliber.

Skal man bytte kaliber må det søkes om ervervstillatelse på vanlig måte. Det tidligere

unntaket fra denne bestemmelse for medlemmer av Det frivillige skyttervesen (DFS), er

ikke videreført i den nye forskriften.

 

Begrepet «låskasse» er vanskelig å definere, ettersom betegnelsen passer dårlig på en del

våpentyper.

Rifler: Begrepet omfatter ikke sluttstykket. Låskassen er som hovedregel

den delen pipen er montert i. Låskassen skal være nummerert og ført

inn i våpenregisteret.

Revolvere: Rammestykket omfattes av begrepet låskasse.

Automatpistoler: Våpenets ramme ansees som låskasse.

Det er imidlertid forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykke

(sleide/sluttstykke eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler, jf. våpenforskriften

§ 22 annet ledd.

Øvrige deler omfattes ikke av våpenloven, og kan fritt erverves og omsettes.

 

Dette er hentet fra våpenrundskrivet. Det ser for meg ut som om sluttstykket på en rifle ikke er registreringspliktig. Det er litt rart i grunn. :?

Link to comment
Share on other sites

er det ok å oppbevare ammunisjon i ett låsbart stål skap i en låst frittstående garasje,?

Lovdata er din venn. :wink:

Og svaret er nei. jfr. "Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær." Dette er som for våpen, og der er dette med frittstående garasje allerede klarlagt som ikke lovlig.

 

Fra Våpenforskriften:

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...