Jump to content

Har du bil? Da er du terrorist!


Jegermeistern

Recommended Posts

I følge en ingress på NRK P2 nå i dag, ønsker overvåkingen å få hjemmel til å overvåke potensielle terrorister, ut fra at de har "terror-redskaper" som bil, kniv eller finnlandshette! Gjett hvilken prioritet våpeneiere får blant "terroristene" da!!

 

Dette skal diskuteres på NRK P2 (radio) fra kl. 1100 i dag!

 

Edit.: Er dette et ledd i sjefens "Stasi"-sammenligning, for å sementere oppfatningen om at ABB ikke kunne vært oppdaget, uten en slags totalovervåking?

Eller er det en avledningsmanøver, for å få oppmerksomheten bort fra at de fikk melding om ABB via "Global Shield"-systemet?

Link to comment
Share on other sites

Att sikkerhetstjenesten har lyst på friest mulige fullmakter er da bare naturlig, problemet kommer først hvis "de" får alt de har lyst på.

 

Der det gikk galt var da vi lot "null-visjonen" og "føre-var-prinsippet" bli den rådende filosofi på de fleste områder. Risiko er ikke lenger lov, på noen områder som helst. Barnehageunger har ikke lov til å risikere å falle ned å brekke armen, huseiere har ikke lov til å risikere at det selvgjorte badet ble for dårlig, våpeneiere har ikke lov til å risikere at selvmord er lettere å fullføre med hagla i klesskapet, båtførere har ikke lov til å risikere å falle på havet uten reddningsvest og nå skal vi altså heller ikke tåle risikoen ved at du kjøper gummihansker, finnlandshette og en lærebok i organisk kjemi sammtidig.

Link to comment
Share on other sites

Til stede for å diskutere saken, var John Wessel Aas fra Den Internasjonale Juristkommisjonen. PST og Justisdep. var invitert, men (kunne?) ville ikke stille.

 

Forslaget kriminaliserer besittelse av en rekke gjenstander, f.eks.: Avbitertenger, gummihansker, overaller, finnlandshetter og biler! Det fikk jeg 5 av 5, så jeg er nok en iherdig terrorist!

 

Det er også kriminelt å besitte informasjon som kan tenkes brukt til terror. Det kan for eksempel være ei vanlig lærebok i kjemi! Som lærer i videregående skole kan jeg imidlertid frikjenne svært mange elever - de har ikke fått med seg det grann fra læreboka!

 

Det blir også straffbart å være til stede på "leire som trener terrorformål". Huff og huff! Jeg har omtrent 35 ganger vært til stede på en stor campingleir, der det ble trenet på ekstremterror-øvelser, kalt "Stang" og "felthurtig", disse terrorleirene blir av og til også kalt "Landsskytterstevnet"!

 

Wessel Aas mente det største problemet var at man fjernet den såkalte "uskyldspresumpsjonen" - man er ikke lenger uskyldig til skyld er bevist, men må sjøl forklare hvorfor man driver med/innehar et-eller-annet, på en slik måte at anonyme folk i PST blir fornøyd, og man blir fjernet fra mistanke-lista. Men det forutsetter jo i tilfelle at man vet at man er i søkelyset - og det har det jo ikke vært særlig lett å få bekreftet/avkreftet før ihvertfall, jfr. "mappa mi".

 

Som nevnt var Wessel Aas klar på at dette forslaget var svært så tvilsomt. Men helt på slutten av programmet sa han omtrent dette: "I forbindelse med terror er det jo OK å registrere innehav av sprengstoff og våpen. Som regel er det jo den type formål dette skal brukes til". Dessverre endte innslaget uten at det ble presisert hva han mente med dette, eller at man kom inn på at nesten en halv million nordmenn har våpen - på lovlig vis, og til aktverdige formål.

Link to comment
Share on other sites

Edit.: Er dette et ledd i sjefens "Stasi"-sammenligning, for å sementere oppfatningen om at ABB ikke kunne vært oppdaget, uten en slags totalovervåking?

Eller er det en avledningsmanøver

Begge deler er mulig. Eller en slags kombinasjon. At overvåkingssjefen vil ha fri fullmakter og samtidig vil bevise at uten disse fullmaktene var organisasjonen hjelpeløs. Slik at ikke folk tror de er udugelige.

Link to comment
Share on other sites

"A bureaucrat is the most despicable of men, though he is needed as vultures are needed, but one hardly admires vultures whom bureaucrats so strangely resemble. I have yet to meet a bureaucrat who was not petty, dull, almost witless, crafty or stupid, an oppressor or a thief, a holder of little authority in which he delights, as a boy delights in possessing a vicious dog. Who can trust such creatures?"

 

Forslaget kriminaliserer besittelse av en rekke gjenstander, f.eks.: Avbitertenger, gummihansker, overaller, finnlandshetter og biler! Det fikk jeg 5 av 5, så jeg er nok en iherdig terrorist!

 

Oy Vey, jeg har kun fire av fem, visste ikke at jeg trengte finlandshette. På tide å utvide sortimentet av terrorverktøy..

 

Wessel Aas mente det største problemet var at man fjernet den såkalte "uskyldspresumpsjonen" - man er ikke lenger uskyldig til skyld er bevist, men må sjøl forklare hvorfor man driver med/innehar et-eller-annet, på en slik måte at anonyme folk i PST blir fornøyd, og man blir fjernet fra mistanke-lista. Men det forutsetter jo i tilfelle at man vet at man er i søkelyset - og det har det jo ikke vært særlig lett å få bekreftet/avkreftet før ihvertfall, jfr. "mappa mi".

Dette ser man tydelig på "No fly"-listene de har på andre siden av dammen, du havner på lista, får ikke beskjed om det, navnet ditt er der og ingen vet hvorfor du er der, og ingen vil fortelle deg hvordan du kommer av lista. Belønningen er jo selvsagt å bli befølt av feite pervoer før du får lov til å sette deg på noe fly. Men nå blir jo stort sett alle det, så da er nok alle terrorister likevel.

 

Wessel Aas mente det største problemet var at man fjernet den såkalte "uskyldspresumpsjonen"

Det er ikke uten grunn at alle nasjoner som kan kalles nogenlunde siviliserte har dette i grunnloven, uskyldig til det motsatte er bevist.

Link to comment
Share on other sites

Som en god Ola dunk tror jeg det er best å bare trekke seg tilbake å holde sin munn lukket når "øvrigheten" nå skal stikke flere Stalin inspirerte regler opp i ræva på oss. Er nok kun i Norge vi som folk godtar alt som blir servert. jaja... vet ikke om jeg skal le eller gråte når personer som jobber for staten norge kan få seg til å komme med noe så bortinatta som dette.

 

Jeg blir nok med på en slik evt liste da jeg har service bil med det meste av slikt farligt utstyr.

 

Heia Norge!

Link to comment
Share on other sites

Hadde PST gjort jobben sin, hadde ABB blitt sjekket og tatt, hadde vi som våpen eiere, noen også med halvauto, sluppet å komme i et dårlig lys.

 

I stede satt Janne og co på ræ.. og høyst ufortjent mottok lønn. Hadde det vært rettferdighet i verden, stod de nå som medtiltalte i straffesaken.

Link to comment
Share on other sites

LEGG DERE NED OG DØ

 

Dere sutrer jo faan meg mere en journalistene som alltid prøver å finne intriger og negative vinklinger i det som nesten er perfekt, fordi om noen få mennesker i dette landet har fått navelen sin litt rart plassert betyr vel ikke dette at hele landet går i dass.

Vi har masse dustete regler i dette landet men de er da blitt til fordi noen absolutt må finne på å gjøre dustete ting.

Og de som tror vi er det landet i verden med dustete lover/regelverk må komme av at man ikke vet noe om regler i andre land.

 

Hvis du er generelt motstander av lover og regler kan jeg anbefale å flytte til sør sudan, du kan gjøre helt som du vil men vær forberedt alle andre gjør det også.

 

Jeg har inntrykk av at det er de samme som hyler hver gang, løft blikket, prøv å se ting i litt større sammenheng.

 

Jegermeisteren, du har nesten alltid et sunt og fornuftig syn på det norske sammfunnet, hvordan kunne du finne på å starte en tråd som kun forer de missfornøyde som ikke klarer å se at de bor i verdens beste land.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er generelt motstander av lover og regler kan jeg anbefale å flytte til sør sudan, du kan gjøre helt som du vil men vær forberedt alle andre gjør det også.

 

... som ikke klarer å se at de bor i verdens beste land.

 

Så du mener at så lenge det finnes noen som har det verre enn oss, skal vi bare holde kjeft?

At du ikke klarer å se at dette forslaget er hinsides all fornuft skremmer meg litt.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren, du har nesten alltid et sunt og fornuftig syn på det norske sammfunnet, hvordan kunne du finne på å starte en tråd som kun forer de missfornøyde som ikke klarer å se at de bor i verdens beste land.
Takk for den attesten, Mappy!

 

Jeg også mener at det er opptil mange land i verden det er adskillig verre å bo i enn i Norge - det er vel omtrent bare Sveits (og Canada, hvis jeg hadde vært bedre i fransk) jeg kunne vurdert å flytte til. Likevel forbeholder jeg meg retten til å si fra, når det går "over stokk og stein".

 

Jeg tviler ikke på at en del av forslagsstillerne har edle motiver - men erfaringsmessig blir slike ordninger ofte misbrukt. Ikke misbrukt, i den meningen de du kritiserer påstår - at byråkrater og alle til venstre for de mest ytterliggående i Frp har en sykelig trang til å kontrollere og herse med oss "folk flest". Men at man heller registrerer avbitertenger og finnlandshetter, i stedet for å løfte blikket, og se hva som er "i kjømda". Man er ofte svært godt forberedt på forrige krig! Og det er lett å gjøre som guttene i trønderskrøna - lete der det er best lys, i stedet for der en mistet kronestykket.

 

Jeg antydet, og "cOonan" utdypet, at er man først kommet inn i et slikt register, er det i praksis umulig å bevise sin uskyld. Man får ikke en gang en bekreftelse på at man er overvåket. De som måtte tvile på det, kan jo sjekke opp "Lysestøl-saken".

Link to comment
Share on other sites

de missfornøyde som ikke klarer å se at de bor i verdens beste land.

 

Jada. Den formen for hersketeknikk er virkelig flott. :roll:

 

Når folk skal legge diskusjoner om visse feil i Norges samfunn død ved å proklamerer at Norge er "verdens beste land å bo i", og at alle som påpeker disse feilene er "misfornøyde duster", så blir jeg bare enda mere skeptisk til deres agenda. Det blir litt som i gamle Sovjet, hvor alle som stilte spørsmål ved tingenes tilstand ble sendt på "omskolering". Eller verre.

 

Dessverre er det et faktum at et viss parti som har styrt landet for det meste uavbrudt siden krigen er som oftest de som drar frem "verdens beste land å bo i". Det er kanskje en del av partiskoleringen? Det som er synd er at det da er en del utfordringer som liksom ikke skal diskuteres. Enten det gjelder skatteregler, skolesystemet, sykehus, våpen, trygdemisbruk eller innvandring. Fordi "Norge er verdens beste land å bo i, dermed basta".

 

Uansett er det åpenbart at en del byråkrater i landet ønsker begrensninger blandt våpeneiere her i Norge, uten at det har noen feste i virkeligheten når det gjelder kriminalitets forebygging...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unskyld!

 

Det var selvfølgelig ikke bokstavlig ment at man skulle legge seg ned å dø.

Norge er jo ikke perfekt og med de midlene vi har til rådighet burde vi klare å få det enda bedre.

Vi skal kritisere det som ikke er bra, men vi må ikke bare fokusere på det som er negativt.

 

Vi vil alltid finne noen som ønsker å overvåke alt, men jeg tror ikke det er en eneste politiker på stortinget som ønsker seg et Østtyskland.

Og til dere som er så opptatt av partitilhørighet, de fleste utlendinger lurer på hvorfor hele stortinget vårt er fylt opp med representanter for ulike partier som mener nesten helt det samme.

Norge, Sverige og Danmark har en sunn forening av kapitalisme og sosialisme så hvis noen av dere kan peke på et land som er mere demokratisk og har et bedre styresett enn de nordiske er jeg veldig spent.(på tross av at våre land ikke er perfekte)

 

Jeg ville egentlig bare at dere skulle åpne øynene å se hvor bra de aller fleste av oss har det.

Link to comment
Share on other sites

[Dessverre er det et faktum at et viss parti som har styrt landet for det meste uavbrudt siden krigen er som oftest de som drar frem "verdens beste land å bo i". Det er kanskje en del av partiskoleringen? Det som er synd er at det da er en del utfordringer som liksom ikke skal diskuteres. Enten det gjelder skatteregler, skolesystemet, sykehus, våpen, trygdemisbruk eller innvandring. Fordi "Norge er verdens beste land å bo i, dermed basta".

 

Norge er sannsynligvis et av verdens beste land å bo i. Tilogmed når det gjelder våpeninnehav er vi blandt de mest liberale i europa.

 

Å på de siste 3 tiår som har gått så har det vært statsministere fra Høyre og KrF i ca 15 av de 31 årene som er gått. Så at Ap har fått styre uavbrutt, det stemmer heller ikke.

 

men selvfølgelig er et endel problemstillinger man bør diskutere fordet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg hverken lest eller hørt annet om saken enn det som er skrevet her, men i realismens navn må det da sies at problemet tydeligvis angripes fra en smule feil hold...

 

Jeg har et digert verksted fullt av alt mulig verktøy fra slegger til måleinstrumenter for fin-elektronikk, som jeg også har god kjennskap til.

Jeg har verktøysett med avbitertenger i garasjen, bilen , båten, på hytta og sikkert noe slengende i kjøkkenskuffen også...

Jeg har flere tusen liter diesel i nedgravd, godkjent jordtank på gården, og all den kunstgjødselen jeg har lyst på.

Jeg har tilgang til varebiler, traktorer, semitrailere, you name it...

I tillegg skyter jeg innenfor diverse forbund og har derved dertil faget tilhørende stæsj.

Jeg har kjørt tunge maskiner i anleggs-sammenheng og har uformell kjennskap til bruk og virkemåte av eksplosiver.

 

Det må finnes hundretusenvis i samme situasjon som meg, i tillegg til alle som har kompetanse innenfor samme områdene uten å nødvendigvis bo slik til men som kan tingene.

Vi er alle, uansett kunnskap og utstyrsnivå, POTENSIELLE terrorister, så lenge du PUSTER er du en potensiell terrorist...

ALLE redskaper til bruk i dagligdagse gjøremål er et potensielt våpen til bruk i en "terroristhandling".

Skal man få slutt på terrorisme så må man enten:

A: Forby pusting og befatning med alle fysiske gjenstander (det ene fører til det andre så den er grei...) eller

B: Søke å bygge et samfunn basert på HOLDNINGER som gjør at folk SOM OSS gir faen i å terrorisere noen som helst med noe som helst...

Det får man IKKE ved å få 1984 til å se ut som Leif Juster i pølsebua...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser (noen fordeler med å være moderator!) at noen har rapportert denne tråden som feilpostet - den har ikke noe med "våpen i samfunn" å gjøre.

 

Debatten om hvorvidt FNs rangering av verdens beste land å leve i er rett eller ikke, er kanskje på viddene.

 

Men mitt poeng med å starte tråden, da jeg hørte om forslaget fra PST, var at dersom et slikt register ble opprettet, ville det være en direkte embetsforsømmelse å ikke straks gi alle norske våpeneiere en framskutt plass i registeret! Og skulle vi da ha både bil, gummihansker og avbitertang i tillegg, kunne veien til glattcelle og "nach und nebel" være kort!

 

Som våpeneiere bør vi derfor følge med, og evt. delta i debatten, hvis ikke dette forslaget blir "skutt ned" straks!

 

Edit.: Jeg mener dessuten at PST har alle de "verktøy" (ikke avbitertenger!) de trenger, og både kunne, burde og skulle ha stoppet ABB.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår det har noen sett for mye på CSI...

Der er det såre enkelt å klaske opp en detaljert oversikt over varekjøp i et gitt område i et gitt tidsrom, og derved spore gjerningsmannen via sine innkjøp av gitte gjenstander.

 

Videre finnes det vel også teknologi som KUNNE ha sendt et "flagg" til en "analytiker" dersom en bestemt person handler for eksempel avbitertang, finlandshette, stor varebil og gummihansker.

Dette er da, så lenge kontanter fortsatt er gyldig betalingsmiddel, så såre enkelt å skjule at med mindre man pålegger selgere av slike gjenstander å sjekke ID og registrere kjøp så vil personer som er oppmerksomme på dette unngå å benytte bankkort og der gikk den "oppdagelsen" fløyten...

Ett sted må man sette grensen for hva statsansatte skal ansettes for å utføre, og å ansette folk for å sjekke hvermannsens daglige innkjøp passerer grensen med god margin, såpass krav stiller jeg til hva skattepengene benyttes til og det er sannelig min hatt nok som søles vekk på idioti og uvitenhet som det er.

 

Videre, hva skal man gjøre med alt det forferdelig farlige verktøyet og utstyret som allerede er i sirkulasjon?

I garasjen min tipper jeg du finner det meste av det som er "på lista" og mer til...

Poenget mitt er at man kan ikke regulere og overvåke seg til noe som helst annet enn en og annen "fangst" basert på 99% ren og skjær flaks (eller dumhet fra "objektets" side), det er derfor det heter ETTERforskning, det er noe man gjør ETTERpå.

Det eneste som nytter om man vil opprettholde ro og fred er å la folk holde på med stort sett det de vil, og å søke å bygge holdninger og et såpass homogent samfunn at slike hendelser holdes på et absolutt minimumsnivå.

Noen nullvisjon må som sagt baserers på kollektiv avlivning av Homo Sapiens så det tror jeg ikke noe på, men det eneste som forhindrer hvermannsen i å gå berserk hvilken dag som helst og ta knekken på alt og alle rundt seg er jo individets egen vilje basert på innarbeidede holdninger og moral, så da må det jo virke bedre enn noe annet...

 

Terrorhandlinger skjer når noen ikke når frem med det de ønsker å oppnå på andre måter og er i mindretall til å erklære en regulær krig.

Jo mer man regulerer og forbyr jo større er slik jeg ser det sjansen for at noen misliker utviklingen i en slik grad at de går til dramatiske skritt, så slik sett er man jo på vei inn i en spiral til helvete om man ikke innser at det faktisk er individets egen frie vilje som styrer hva individet foretar seg og søker å forebygge denslags viljestyrte handlinger ved å gi det enkelte individ "pusterom" for sine interesser.

Det er jo poenget med Norge, åpenhet og demokrati, uten dette spiller FNs "godt-land-å-bo-i"-liste ingen fandens rolle, et silkefengsel er fortsatt et fengsel.

 

Gærninger finnes alltid, det er psykiatriens jobb å håndtere disse, ikke PST, POD og JD...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at uttrykket "Tilbake til naturen" får en større mening nå. For å unngå mistanke om terror bør man snarest kvitte seg med alle mulige gjenstander fra det siviliserte, moderne samfunnet og krype tilbake til de trærne vi visstnok skal ha klatret ned fra en gang i tidenes morgen.

 

Skal man dømme etter de kriteriene som kommer fram i denne tråden så er SAMTLIGE mennesker terrorister. Selv en liten buskmann et sted nede i det tetteste Amazonas er vel innehaver av ett eller annet verktøy? Om ikke en bil, så i alle fall et blåserør, noen giftpiler, og en kniv? Sett dem på rødlista!

 

Makan til idioti fra disse overbetalte tullingene!

Link to comment
Share on other sites

Dette er da, så lenge kontanter fortsatt er gyldig betalingsmiddel,

 

Det er da allerede foreslått at bruk av kontanter bør ta slutt, da med begrunnelsen at en dermed kan hindre svart arbeid.

 

At norske politikere kan finne på å komme med nokså hysteriske tiltak mot "terrorr" tviler jeg ikke et sekund på :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting terroristene ønsker å oppnå og det er frykt,når frykten er etablert så kommer de "Hysteriske tilltakene" i fra politikerene som videre fører til

innskrenkinger i vanlige folk sine demokratiske rettigheter .På sikt vil demokratiet smuldre bort pga av dette og terroristene vil til syvende og sist oppnå sitt fremste mål og det er tillintetgjørelse av demokratiet.

Link to comment
Share on other sites

Samfunnet har blitt for stort, for fort...

 

For noen år siden gjorde jeg en jobb i Australia, kjapt inn og kjapt ut men fikk da noen uker i landet.

På en lokal flyplass, før returflight til en storby, spurte jeg en om det totale fraværet av sikkerhetskontroller og denslags og fikk til svar at den eneste "trusselen" måtte være om landsbyalkoholikeren skulle gå tom for øl, og da ville i så fall naboene eller i verste fall den lokale sheriffen ordne opp...

Derfor var det ikke behov for denslags tullball "der ute", et område som "bare" huset noen hundre tusen...

De tok stort sett ansvar for sin egen sikkerhet ved å ikke oppføre seg som om en Darwin-award skulle være en olympisk gullmedalje...

 

Norge har fått et byråkrati som på en eller annen måte har klart å ta på seg det hele og fulle ansvar for enhver person innenfor Norges grenser fra vugge til grav, vi beskattes deretter og er derfor berettiget til å sutre og klage hver gang ting ikke er slik VI vil ha det.

Derfor er byråkratiet vokst ut av alle proporsjoner og politikere og byråkrater er blitt yrkesgrupper som er utdannet som sådanne, ikke valgt inn med diverse reelle bakgrunner og erfaringer som tradisjonen og intensjonen bak demokratiet engang var.

Dette fører til at vi er effektivt styrt av folk som mener at det å inneha en avbiter ikke er "normalt" for hvermannsen da det å inneha en avbiter tydeligvis er ganske fjernt for enkelte uten praktisk sans og bakgrunn.

 

Dersom vi (da mener jeg alle, ikke bare oss på Kammeret) ikke klagde så fælt over hva som IKKE blir gjort/avverget/regulert/spådd i kaffegrut/sett-inn-det-som-passer så hadde ikke disse personene fått det så panikkartet travelt med å forsvare sin egen eksistens ved å hyperaktivisere forbuds- påbuds- og overvåknings-penselen og male med brede strøk med begge hender...

 

Jeg synes staten funker best når den passer sitt og jeg passer mitt...og vi begge vet at vi er der skulle det være noe jævlig presserende...

Link to comment
Share on other sites

Gode gud, de bruker Storbritannia som modell?
Stilig, ikke sant?

Det er interessant lesning for å si det slik...det legges opp til et lovverk som, lest mellom linjene, om staten ikke liker trynet ditt så kan hva som helst henges på deg, så mange steder som de fraskriver seg 100% bevisbyrde, åpner for synsing angående behov og forsett for innehav av lovlige gjenstander og mange andre interessante formuleringer...

 

Ikke for å påberope meg noia, men slik dette formuleres kan det samme som i dag gjelder for erverv av våpen også gjelde avbiteren, gummihanskene eller eksemplarer av "Dynamite for Dummies" du fikk til jul...du skal måtte DOKUMENTERE behov for å ha gjenstanden(e)...

 

I et åpent og demokratisk land mener jeg enkelte av de formuleringer og forslag som det åpnes for her ikke under noen omstendighet kan godtas da man effektivt åpner opp for muligheten til et maktmisbruk uten sidestykke, men det er min mening...

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken til utkastet (de delene av det som ikke var sladdet), Freeride!

 

PSTs forslag går langs to baner:

A: Større adgang for PST til å bruke alskens metoder

B: Svekkede krav til bevis i rettssaker.

 

Det ser jo ikke ut til at sivile våpen er omtalt i særlig grad. Unntaket er når det gjøres som ABB gjorde: Bruker en lovlig adgang til våpen til å anskaffe våpen for ulovlig formål.

 

Det er åpenbart at PSTs folk jevnlig må kontrollere våpenregisteret mot sine antatte "terrorister". Og da vet vi ikke hvilke kriterier de bruker, og vi vet heller ikke hvordan opplysninger om våpenbesittelse blir tolket og brukt i forbindelse med andre opplysninger. Har du gjort et eller annet som folka (husk Lund-kommisjonens påpeking av POT/PSTs rekrutteringspolitikk) i PST misliker, kan du ende opp som potensiell "terrorist". Som altså PST vil bruke utvidede fullmakter til "tvangsmidler" (avlytting/ransaking eller TV-overvåking, f.eks.) mot. Og de sier jo rett ut at du aldri vil få svar på om du er registrert/overvåket eller ikke, og at de i tilfelle rettsak vil stille med anonyme vitner. Og at det kreves redusert bevismengde for å få deg dømt.

 

Når de snakker om at man må sannsynliggjøre "aktverdig grunn" for å ha bil, finlandshette eller avbiter - vel og bra, men dette sies altså av samme etat som vurderer om det er "aktverdig grunn" til å ha våpen nr. 7 at en skal jakte elefant i Namibia. Og som i de aller fleste tilfellene kommer til at slik "aktverdig grunn" ikke foreligger!

 

Heldigvis er den eneste kommentaren som er kommet fra politisk hold (André Oktay Dahl, Høyre) at dette vil man ikke forhaste seg med, og at det må være bred politisk enighet om eventuelle endringer. Det siste er forresten ikke betryggende - det har stort sett vært stor enighet om alle slags innstramminger i "kampen mot terror".

 

 

Edit.: Hvis du liker å dra utenlands, men ikke på "pakketur", må du være svært så observant på hvem og hva som befinner seg i nabolaget! Hvis du tilfeldigvis drar på "ryggsekkferie" til et område der en håndfull Al Quida-sympatisører driver noenslags kokkelimonke, kan du risikere å sitte inne resten av levetida!

Link to comment
Share on other sites

Alle sånne kontroll rutiner som er foreslått innført.......

De blir jo gjennomført elektronisk.

Dvs at de som er litt i overkant datakyndige, kan finne frem til dette, og modifisere.

 

Naiviteten i norge sitter i hos dem som styrer også.

Ting som datasikkerhet er vi helt elendige på. Det blir ikke tatt seriøst nok. Men alikevel skal mer og mer lagres elektronisk.

Jeg drar en liten paralell til flyktning-/innvandrings- politikken. Vi kan godt ta imot dem. Men dem skal ikke følges opp og hjelpes, slik at de kan integreres. Og problemene kommer i kjølvannet!

 

Naiviteten vår er godt kjendt

:(

 

Jeg har ingen tro på at økt kontroll vil sikre oss på noen måte, når ikke ting blir tatt seriøst. Ref. at ABB ble fanget opp i systemer allerede i sving.

Har mere tro på at uskyldige, som ikke finner seg i å bli sjekket, vil bli trakasert. Slik har det vært siden krigen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Er me no snart på veg til Singapore-tilstandar, der kamuflasjeklede og ekstra lang lue med hòl i er forbode? Der kvar minste trugande kant og fasett blir vinkelslipt og polert vekk? (Eller, som sci-fi-forfattaren William Gibson i ein artikkel for ein del år sidan sa det, "Disneyland with the death penalty" - verdt å lesa om ein vil koma litt på innsida av den "regulerande tankegangen", sjølv om artikkelen er 18 år gamal!)

 

Edit.: Jeg mener dessuten at PST har alle de "verktøy" (ikke avbitertenger!) de trenger, og både kunne, burde og skulle ha stoppet ABB.

 

Denne setninga er det mest skremmande PST-sjefen kan tenkje seg. Synd den er så korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette bare høres for drøyt ut, avbitere? Det er jo den sammen med batterivinkelsliper som ligger øverst på ønskelisten til skurker og banditter som vil stjele ting, men terroristbruksområder ser jeg ikke helt. (antar det er av typen for å klippe hengelåser de snakker om),

 

Hvis noe sånt her går igjennom skal jeg på pur faen sette opp et budsjett på 500kr i måneden og handle terrorutstyr for bare for å kaste bort PST sin kapasitet.

 

Handleliste: Diesel, aluminiumspulver, kunstgjødsel, avbiter:), finlandshette, overall, hansker, mein kampf, koranen og masse manualer på bombelaging og annen tvilsom litteratur. Selger det på finn etterpå, så blir det ikke så dyrt for meg:)

 

Har ingen tro på at overvåkning av kjøp av så generelle ting er mulig uansett, tenk all kapasiteten som må til, selv uten min innsats!

 

Også er det jo uansett bare å kjøpe kontant.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ingenting annet enn en konkurranse om hvem i byråkratiet som kan suge mest kuk. Unnskyld uttrykket, men det dokumentet der var så gjennsomsiktlig at en 14 år gammel gutt kunne forstått hva som sto der.

 

Å henvise til andre lands lovgivninger og "the patriot act" som om man selv var totalt inkompetent og helt uten integritet.

Der ligger helt andre ting til grunn enn norske forhold, hva i all verden er det de gjør i PST? Ser de for mye film?

Link to comment
Share on other sites

"Norge skal møte terror med mer demokrati!" var det en kar som sa for ikke så lenge siden. Det ser dessverre ut som om den tanken har blitt gammel før tiden.

 

Når den utøvende delen av maktapparatet uten blygsel foreslår å lempe på viktige prinsipper innen rettspraksis og rettsforståelseforståelse til egen fordel -og selv uttaler at det bør bli lettere å kriminalisere individer med bakgrunn i at de er i besittelse av gitte hverdagslige gjenstander- så er vi neppe på vei mot mer demokrati.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke til å undres over at de som skal prøve å holde enn viss oversikt over mulige terrorister(PST) ønsker friest mulige tøyler når det gjelder hva de kan registere og overvåke. Selv om det i dette tilfelle virker noe panisk og lite realistisk :shock: Å tro noe annet er jo bare tøys. Jeg vil tro at de fleste av oss ønsker oss mest mulig herredømme over hvordan vi skal gjøre jobben vår, ikke sant? Hva etterretnings- og sikkerhetstjenseter i andre land har lov og ikke lov til er i denne sammenhengen lite relevant. Foreløpig er det jo faktisk hva disse organisasjonen kunne tenke seg å gjøre hvis de fikk, lov som er mulig å sammenligne med.

 

Så at et slik utspill, uansett hvor lite gjennomtenkt det virker, kommer synes jeg egentlig ikke er så mye å undre seg over. Kanskje ei heller å være redd for. Det som er viktig er jo at det fra politisk hold ikke gis mulighet til å gjennomføre dette.

 

Når det gjelder mer åpenhet og demokrati så tror jeg vi skal sette vår lit til politikerene og ikke PST, i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Vi må ikke gjøre dette til mer enn det er. Dette er en ønskeliste fra PST, ikke regjeringens syn. Strengt tatt ville jeg vært mer forundret om PST ikke kom med noe slikt, de vil jo selvfølgelig ha så vide fullmakter som mulig for å gjøre jobben sin.

 

Innholdet er heller ikke like ekstremt som en del vil ha det til. Det er feks ikke snakk om et forbud mot avbitere eller finlandshetter, men at man kan straffes for innehav hvis det kan bevises en direkte forbindelse mellom gjenstandene og terrorhandlinger OG at man ikke har noen rimelig grunn til å ha de. Dette er selvfølgelig problematisk, men det er ikke snakk om at man kan straffes for innehav alene eller at innehav skal gi skjellig grunn til mistanke.

 

Det er to ting som virkelig skremmer meg. Det første er besittelse av informasjon som kan være nyttig for en terrorist. Å regulere kunnskap er i seg selv helt hårreisende, og det blir ikke bedre når kriteriene er "informasjonens formål" og ikke innehaverens motiver. Her kan man faktisk en akademisk interesse for militær teknologi gi folk problemer.

 

Det andre er hvordan PST kaster alle tidligere risikokalkyler ut vinduet over én enkelt hendelse. Før ABB ble store soloangrep sett på som usannsynlige, nå er det plutselig den nye hverdagen. At noe skjer én gang sier ingen ting om reell sannsynlighet. Dette blir som om vi skulle utstyre alle golfere med lynavleder i anus fordi en person ble drept av lynet.

Link to comment
Share on other sites

Ad: PST - forslagene til nye straffe- og overvåkningsbestemmelser..

 

Min reaksjon på disse forslagene er at PST er "sin egen verste fiende".

Jeg ønsker som andre borgere i landet at PST er i stand til å sikre samfunnet mot trussler som terror og andre fiendtlige handlinger.

 

Dessverre virket det som tjenesten i noen grad var "off-duty" , og hadde vært det en stund, da terroren traff oss.

Det PST i ettertid har kommunisert til samfunnet har ikke styrket tjenestens renome.

 

Derfor er det trist at innholdet i PST's seineste forslag fortsetter å svekke omdømmet til denne organisasjonen.

PST bør fremstå som "on-duty" og arbeide med de muligheter som ligger der allerede.

 

Å få ryddet opp i rekkene er pri #1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...