Jump to content

Godt det ikke var et våpen med #Gardena" låsing!


220 swifty

Recommended Posts

Vet man samme hyppigheten til f. eks Remington, Winchester, Sako, Schulz & Larson, CZ etc...

Det er mange modeller som har blitt produsert i langt større antall enn R93, og de fleste boltrifler er bygd på svært lik lest. Om dette skjedde i samme antall med de, burde ikke R93-rappportene da blitt møtt med et gjesp?

Link to comment
Share on other sites

Ser av bildene at sluttstykkehodet har sviktet på oversiden mellom de to gassevakueringshullene i pipen. Her er det jo en evakuerings kanal ved utkasterkloa og en på motsatt side.

Den delen av sluttstykket som stikker frem forbi støtbunnen, er delt i to av sporet for utkasterkloa og gassevakueringshullet. Den øvre halvdelen har kortere buelengde enn den nedre, det er da kanskje naturlig at det er denne som ryker først.

 

Det ser ut for meg som om skissen til Müller er ikke korrekt mtp utformingen av kammeret på R93. Låselamellene låser i en utfrest ring og diameteren før og etter denne er lik.

 

Enhver gasslekasje i en R93 fører ikke nødvendigvis til at dette oppstår, har selv hatt delvis hylsehodeseperasjon med gasslekasje i 8x68'n. Totalt hylsehavari har jeg ikke prøvd så det skal jeg ikke uttale meg om.

 

Ang retttrekkere vs rifler med roterende låsing.

Det var vel en episode med en Wetherby Mark V for noen år siden der skytter fikk sluttstykket gjennom ansiktet. Var vel forbytting av ammunisjon som var årsaken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden det forrige innlegget mitt ble slettet av en moderator som ikke forsto YouTube-linken så får jeg prøve igjen, denne gangen med en grundig forklaring på norsk.

 

De tekniske aspektene ved låsingen til R93 skal jeg holde meg langt unna, der er jo mer våpentekniske mennesker enn meg godt igang.

 

Det har jo tydeligvis vært flere alvorlige ulykker med R93. Nå har jeg ikke lest over hele tråden sammenhengen, men mener at jeg plukket opp tidligere at noen stilte spørsmål om hvorfor i alle dager Blaser ville holde noe slikt hemmelig hvis det var reelt. Vel, man skal være rimelig naiv for å ikke forstå hvorfor Blaser ville ønske å dysse ned dette så mye som mulig. OptiBond FL har allerede nevnt det:

 

Kanskje ligger problemet i selve konstruksjonen generelt - ikke bare tennstiften som må byttes som hos S&L - hvilket kan bety tilbakekalling av 200.000 våpen og dertilhørende konsekvens for virksomheten.

 

En kjenner jo til en rekke tilfeller fra historien med eksempelvis bilfabrikanter som har vært klar over at sjansene for en skikkelig "blow-up" ved kollisjon har vært stor,- men som har holdt slikt hemmelig og heller betalt ut erstatning i de få tilfellene som har oppstått. Selv har jeg ikke tenkt å ta et slikt "risikolodd" ved å kjøpe en R 93 så lenge disse hendelsene vedvarer.

 

Hvis de skulle gå ut og innrømme alvorlig feil med selve konstruksjonen så vil jo de økonomiske konsekvensene bli enorme.

 

Som Edward Norton sier det i Fight Club: "A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one".

 

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Kan være du har rett Lindskog, men når man kjenner til disse "svakhetene" med R93 allerede i 2004, fortsetter man da å produsere produktet i 10år til? Og når man får ny modell(der man har "fikset" feilene) i 2008, så hadde jo Blaser hatt alle muligheter til "å kommet seg ut av det". Men de fortsetter å tilby R93 i, til nå, 6 år til. Må være noen skikkelige gamblere i Blaserkonsernet :lol:

 

Ser at om man gjentar noe mange nok ganger så blir det en sannhet. Jeg er MEGET interessert i å få dokumentasjon (IKKE Lutz Muller eller forum) på alle ulykkene. Til nå er hendelsen i Norge(2004), Sverige og en i Østerrike(tror jeg??bekreftet av Blaser selv) de eneste jeg finner annen dokumentasjon på enn Mr Muller.

Link to comment
Share on other sites

Slik som jeg leser denne saken, og sammenlikner DEVA bilde og bilde fra Svensk Jakt , så ser jeg at under DEVA tester ( 8000bar ) var ikke fronten på sluttstykket sprengt og klakkene ikke er klippet.

 

Dvs. konklusjon er at ved det ulykke i Sverige, var låsingen i delvis inngrep under avfyring og klakkene er blitt klippet mellom sluttstykkethodet og utfresing inni løpet.

 

Det betyr at R93 kan håndteres uten fare for sikkerheten hvis man kamrer patron uten at sluttstykket er spent ( spennes ved låsing ).

Kamre først, spenn etterpå.

 

Da er det bare å passe på å ikke åpne den for rask etter klikk ( av hensyn til etter-brennere ), men akkurat det siste gjelder alle våpen.

 

Foto: DEVA

950_13_20050729092742.jpg

 

Foto: Svensk Jakt

Vapenexplosion_Blaser_R93.JPG

 

31.08.2014 18:04

Her må jeg innrømme en forhastet konklusjon.

Vi vet ikke om skuddet gikk mens man kamret neste patron eller ved avtrekk mens låsingen var i delvis inngrep !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker hadde DEVA testen en sprenging når hylsebunnen ble svekket sammen med kunsstofføring. Ved ordinær trykkskyting tålte låsen 8000 Mpa, men den ble ikke sprengt.

Jeg tror bildet er fra testen med kunsstofføringen.

Link to comment
Share on other sites

Om Kristoffers teori stemmer ligger den vesentlige forskjellen ikke i låsen men i sikkerhetsdetaljene, altså hvordan mekanismen forhindrer avfyring ute av lås. Der må jeg innrømme at jeg ikke vet nok til å uttale meg, men kom gjerne med bilder og lenker som viser forskjellen.

 

Jeg mistenker at også hvordan den hindrer gasslekkasje i å drive låsingen ut av inngrep kan være noe av problemet.

Link to comment
Share on other sites

En liten lite vitenskapelig test nå i kveld. Ville se hva som skjedde i MINE Blasere dersom jeg fremprovoserte klikk

ved ufullstendig ladegrep. Hylsene som ble brukt kamrer på skulderen dersom det skulle være av interresse :wink:

 

032-1.jpg

R93 6,5 ett klikk

033-1.jpg

R93 6,5 20 klikk samme patron

044.jpg

R8 1 klikk

047.jpg

R/8 20 Klikk samme patron

036-3.jpg

 

050.jpg

Begge avfyrt med fullstendig ladegrep.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne at 6,5 hettene var CCI, magnumhettene var Federal

Og ja, det klikker JÆVLIG høyt dersom bolten ikke er helt fremme i det man trekker av.

Stoler fremdeles på Gardena, lever muligens farlig, men har heller ikke vunnet i lotto enda...

Link to comment
Share on other sites

Stoler fremdeles på Gardena, lever muligens farlig, men har heller ikke vunnet i lotto enda...

 

Hadde du levert inn lottokupongen 35-40 ganger i August-September hvert år om førstepremien var å bli kvestet, miste et øye og risikere at sporten og hobbyen din blir ødelagt for deg for alltid? :| For min del er det snakk om 4-500 ganger i året.

 

Jeg tviler ikke på at R93 har en sikker design ved normal og ansvarlig bruk, og enda litt til. -Problemet for meg er at sjansen for menneskelig svikt ER der.

Jeg synes selv jeg er flink når jeg lader patronene mine, jeg liker som alle andre å tro at jeg aldri gjør feil.

Men den dagen jeg faktisk driter meg ut kan det være godt å ha en konstruksjon som tåler at jeg ikke er ufeilbarlig.

 

Jeg har ikke noe imot Blaser som firma, og R8 er en rifle jeg fikk veldig lyst på etter å ha testa den. Men en R93 kommer jeg aldri til å eie.

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1, hva skjer når du fremprovoserer klikk, dyttes sluttstykket i lås når du trekker av, eller forblir sluttstykket i halvlukket stilling.

Merket i tennhettene er slik at det nesten er nok til å avfyre skuddet, og en hette med litt avvik kan muligens gå av.

Link to comment
Share on other sites

@PerS. Når du fremprovoserer klikk, så går sluttstykket i lås. Virker heller ikke for meg som dette er en fullstendig avtrekksbevegelse på tennnåla.

 

Det er en kjent problemstilling for oss som lader selv til Blaser, at vi ikke får skutt patroner som er for lange. Hvis ikke sluttstykket er i skikkelig lås får du kun klikk og et lite merke i tennhetta. Uansett hvor mange ganger du spenner opp og trekker av. Får du derimot trua fram sluttstykket, slik at det låser. Går skuddet av når en tar avtrekk etterpå.

 

Det er vel ikke snakk om ti identiske tilfeller heller.

Etter ulykker blei sluttstykket med kunststoff tilbakekalt. Ulykken i Norge var med et slikt sluttstykke, og inntraff etter at Blaser hadde tilbakekallt disse. Her er vel rotårsaken oppdaget og utbedret.

Det samme gjelder de våpna som gikk av når de blei spennt opp, her blei hengslebolter i avtrekket byttet ut.

 

Så teorien om at Blaser stikker hodet i sanden og håper at det blir færrest mulig ulykker, er vel ikke helt etterrettelig.

Link to comment
Share on other sites

Du har bekreftet det jeg trodde, at Blaser ikke kan slippe frem tennålen før den er i lås. Det er en viktig sikkerhetsdetalj på de fleste rifler. Energien i tennålen brukes da for å lukke låsingen, og det blir ikke kraft nok til å avsette tennhette.

Rotårsaken til de første uhellene var ikke kunststoffføringen, men den ble antatt å gjøre det verre enn med aluminium.

Link to comment
Share on other sites

@PerS. Beklager unøyaktig begrepsbruk og feil informasjon vedrørende kunststoff sluttstykkeføring.

 

@ rks. Godt poeng. Det at den kan spennes uten å åpne sluttstykket, er noe av jeg virkelig liker med denne. Hadde endel klikk på noen Nato jeg brukte. Da er det greit å kunne spenne opp igjenn å prøve på nytt. Degikk som regel av på andre forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Ser at om man gjentar noe mange nok ganger så blir det en sannhet. Jeg er MEGET interessert i å få dokumentasjon (IKKE Lutz Muller eller forum) på alle ulykkene. Til nå er hendelsen i Norge(2004), Sverige og en i Østerrike(tror jeg??bekreftet av Blaser selv) de eneste jeg finner annen dokumentasjon på enn Mr Muller.

 

Om du betaler €1 så kan du kjøpe en kopi av artikkelen i Visier:

http://www.vsmedien-shop.de/VISIER-2004-03-Waffensprengung-mit-Folgen_detail_3735.html

 

Jeg regner med at mesteparten er sitert her:

http://www.jagdrecht-info.de/presse_visier0304.htm

Link to comment
Share on other sites

Åbenbart lidt misforståelser omkring lidt tekniske detaljer.

I diskutere om det er muligt at slagstiften kan nå frem til tændhætten, før låsen er helt lukket. DET KAN DEN IKKE, hverken på R93 eller R8.

Det der sker når man trykker af med kun delvis låst mekanisme, er at kraften fra slagmekanismen medvirker til at låsen lukker fuldstændigt. Denne lukning bruger dog så meget energi, at tændstiften har mistet så meget kraft, at den ikke klare at slå af tændhætten.

Årsagen til at en R8 får mindre markering i tændhætten, er at der er en længere "eftervandring" på mekanismen fra låst, til helt lukket.

(UPS ser lige at 8x68 allerede har beskrevet dette :oops: )

 

Forsøget kan ganske enkelt udføres på næsten alle typer rifler.

Luk slutstykket over et tomt kammer. Løft handtaget lidt, så der ikke er fuld lukning længere. Tryk på aftrækker. Nu vil i se at klikket på den let åbne låsning, vil få landtaget til at lukke mere.

Dette er hele årsagen til misforståelsen omkring mulighed for affyring på delvis lukket låsning.

Der er over 99,? % sandsynlighed for at delvis lukket IKKE er årsagen.

 

 

 

TIL Kuli

Den dokumentation du krampagtigt efterspørger, den finder du hvis du selv er lidt mere energisk. Der har i tidligere tråde og debatter på diverse medier, været henvisninger til både svar fra Blaser, som omtaler både en ulykke i Spanien, og ikke mindst den i Koblenz i Tyskland, som var den første offentligt kendte hvor riflen var med aluhus.

Den Norske, og den Østrigske var med plasthuset.

De tilfælde som har forekommet de sidste 5-7 år har været med det "Sikre" aluhus.

 

At du ikke er helt stødig i Tysk, og heller ikke er helt ekspert i søgning på nettet, kan være grunden til at du ikke finder mere end en lille del af den tilgængelige dokumentation :wink:

Når nu ikke du helt behersker de nødvendige teknikker til kildeopsporing, er det måske fornuftigt at du vælger at have lidt tillid til dem der bringer dig info, men ikke vil grave frem dokumentation, som har været fremme mange gange tidligere i disse gentagende debatter.

 

Mine ellers udokumenterede påstande omkring ændringer og dimensioneringer, er baseret på fysiske målinger af de forskellige versioner. Det kan relativt enkelt udføres af folk uden den "store halmpressereksamen"

Link to comment
Share on other sites

Så flott Ignorant, tryller du frem noen linker så kan vi slippe denne evindelige diskusjonen. At jeg skal "ha tiltro" til deg som kilde finner jeg i beste fall underholdende. Legg frem noe holdbart, det er alt jeg ber om. Jeg har INGEN problem med å godta fakta.

 

Vær grei å ton ned hersketeknikken din, den er litt vel åpenbar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Kuli

Jeg beklager at du betrakter det som hersketeknik, når jeg fremføre ting som du ikke er enige i, eller som vil gøre at du mister lidt af din mentale sikkerheden, når du skyder med dit ganske gode våben :wink:

 

Da du alligevel ikke har tillid til mine kundskaber eller information, er det nok bedre at du for din sjelefreds skyld holder dig til den info du kan få direkte fra Izny, da de selvfølgeligt gerne lægger frem al information, uanset hvilken skade det eventuelt ville gøre på deres markedsposition. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har r8 selv, skremmer meg litt at det i det hele tatt blir merke i hetta selv om det ikke er nok til at den går av. :roll:

hvem vet..endag er det merket nok til og sette av tettheta og man vil da få seg en smell noe som allerede har skjedd med R93

er helt uakseptabelt at man får merke i hetta på denne måten..

Link to comment
Share on other sites

en dag er det merket nok

Joda, og en dag får en kanskje en flymotor i knollen. Litt perspektiv bør en ha på ting. Men det slår meg som litt ulekkert, og man skulle vel helst sett at det ikke skjedde selv om risikoen skulle være minimal. Men tester hvor tennstiften slår mekanismen i lås er heller ikke så relevante, hvordan blir ting om en shimser patron eller sluttstykke så det ikke kan låses helt?

Link to comment
Share on other sites

Samma det, om det er noen tvil om skuddet kan gå av uten full lås eller ikke. Er vel umulig å skulle simulere feilkilder da alle disse episodene er ulykker. Forstår Blaser eiere som blir frustrerte over denne tråden, egentlig anngår det ikke meg noe siden jeg ikke har Blaser. Sletter forresten mitt forrige innlegg og oppfordrer at Blaser eiere eventuelt fortsetter diskusjonen om børsene sine.

 

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Merkelig er det, at selv om brukere her dokumenterer at tennstiften kan nå frem til tennhetta ved delvis inngrep, nekter noen å ta til seg fakta og i tillegg leker hersker.

 

Min mening er uforandret og nå rimelig spikret. Et våpen hvor man kan trekke av uten at sluttstykket er i lås, vil aldri finne mine hender. Marginene blir for små. Selv om dette ikke er årsaken til sprengningene.

Link to comment
Share on other sites

Forstår Blaser eiere som blir frustrerte over denne tråden

Joda, jeg kan forstå det. Men det betyr ikke at jeg bryr meg.

 

DU ER IKKE DINE EIENDELER! Kritikk av noe du eier er ikke automatisk kritikk av deg som person, det er vel ingen som har sagt at Blaser-eiere er dumme? Vi diskuterer tekniske detaljer, hverken mer eller mindre (i det minste gjør jeg det, jeg har ikke noen sterke meninger for eller mot Blaser utenom det).

Link to comment
Share on other sites

Hej Kuli

Jeg beklager at du betrakter det som hersketeknik, når jeg fremføre ting som du ikke er enige i, eller som vil gøre at du mister lidt af din mentale sikkerheden, når du skyder med dit ganske gode våben :wink:

 

Da du alligevel ikke har tillid til mine kundskaber eller information, er det nok bedre at du for din sjelefreds skyld holder dig til den info du kan få direkte fra Izny, da de selvfølgeligt gerne lægger frem al information, uanset hvilken skade det eventuelt ville gøre på deres markedsposition. :wink:

 

Tror jeg velger å stoppe videre diskusjon med deg, før jeg havner på ditt nivå :wink: (off for sent :lol: ). Lykke til med korstoget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Merkelig er det, at selv om brukere her dokumenterer at tennstiften kan nå frem til tennhetta ved delvis inngrep, nekter noen å ta til seg fakta og i tillegg leker hersker.

 

Min mening er uforandret og nå rimelig spikret. Et våpen hvor man kan trekke av uten at sluttstykket er i lås, vil aldri finne mine hender. Marginene blir for små. Selv om dette ikke er årsaken til sprengningene.

 

Det du ikke har med i dine betraktninger, er at låsningen ændre status fra delvis lukket til helt lukket, når tændstiftet slåer frem. Dette er fuldstændigt det samme som på alle almindelige boltrifler. Delvis låsning i kombination med aftræk, har intet med denne sag at gøre.. Og hvis du vil fravælge våben med den løsning, hvor man kan ta aftræk uden at låsning er komplet, men hvor tændstiften kun kan nå frem, ved tilstrækkelig lukning. Ja så er der vel kun de gamle Svenske m96 med original aftræk, som opfylder dine krav :wink:

Sikkerhedsdetaljen med at stoppe tændstiften før tilstrækkelig låsning, er en detalje som virker fuldt tilfredsstillende på Blaser.

Har i øvrigt svært ved at se problematikken omkring alt den snak om "Herske, Hade, Korstog, Fan" og alle øvrige beskrivelser. Det eneste der er interessant, er vel teknikken og en nøgtern vurdering af forløb, risiko og øvrige faktuelle forhold, uden at man i desperation skal til at trække diverse personangrebskort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ignorant:

Det er fullt mulig jeg misforstår her, som nevnt, jeg har ikke prøvd en rettrekker før. Jeg kan godt presisere hva jeg tror, så kan noen evt. rette på det.

 

Først; Jeg sammenligner det å skyve frem sluttstykket på en rettrekker med å dra ned boltkula på en boltrifle. Det er mulig jeg har helt feil premiss her.

 

Mitt inntrykk er at man kan dytte sluttstykket på en R93 nesten helt frem, slik at det er i delvis lås, tilsynelatende for en som står på elgbanen er våpenet i lås, og deretter klikke (ta avtrekk) med våpenet.

 

Om jeg tar feil, beklager jeg selvsagt. Jeg har som sagt bare boltrfiler og er godt kjent med mekanismen i et sluttstykke. Vi snakker også litt forbi hverandre, jeg bryr meg ikke stort om det er mulig å trykke inn avtrekkeren eller ikke. Hvis jeg holder inn avtrekkeren på min m98 og slår ned bolten med lysets hastighet så smeller det sikkert bra da også. (?)

 

Med hersker sikter jeg til ditt første svar til kuli som er skrevet i ekte herskerstil. Uten at jeg vil gå i noen skyttergravskrig, mener jeg du her var en smule ovenpå.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett oppfatning, Jeger30.06. Du har også rett i at hvis en slår sluttstykket på en Mauser raskt nok ned samtidig som en holder inne avtrekkeren vil tennstempelet bli sluppet i prosessen av avtrekkerhaken og dermed kan skudd potensielt gå av.

 

Min oppfatning av låsing på R93/R8 er at det kreves et visst moment for at de skal gå skikkelig i lås, på samme måte som utkast av hylse i M98-mekanismen krever et kontant ladegrep. Hvis ikke det gjøres hardt/raskt nok vil hylsen ligge i mekanismen og en må jokke den ut før en kan lade neste skudd. De R93/R8 jeg har tatt ladegrep på har vært en smule kronglete hvis en bruker samme kraft i fremoverbevegelsen som en ville brukt på f.eks. Tikka T3.

Link to comment
Share on other sites

var jo et større merke i disse patronene som var testet i blaser over her enn det var på Tikka M55

er uansett ikke imponert over Blaser...det er påvist stygge ulykker med R93 og det må folk som eier Blaser bare bite i seg..

merkene i tennhetta over her er så dype etter min mening at det kunne gått galt

Link to comment
Share on other sites

Måtte selvsakt prøve det samme som 1983 i en tikka m55 supersporter og jammen fikk jeg ikke samme resultat også...

 

normal_IMG_0167%5B1%5D.JPG

 

da er jeg ferdig med OT for i dag :roll:

 

Det merket i tennhetta som ble med sauer og tikka er nesten helt identisk med merket som blir i en 223 patron kammret i en AR15

når bolten farer frem og kammrer patronen, dette pga AR15 har løs tennål uten returfjør.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...