Jump to content

kan man bli lei lading?


høggern

Recommended Posts

jeg sitter her å tenker. tilstanden min, tro om det er en forbigående tilstand eller om dette er permanent....

jeg har ladet patroner i snart 20 år. dette har gitt meg mye på mange områder.

tidligere syns jeg:

-det var gøy å lade egne patroner.

-det var artig å finne en ladning som gikk godt, osv.

-det var tilogmed gøy å plukke tomhylser når man hadde skutt. for de skulle man jo lade omigjen...

-det var givende å sitte i timesvis ved ladebenken. lade tusenvis av patroner til trening og konkkurranse. å om man ikke skulle lade, kunne man jo presse noen tusen hylser å sette tennhetter i dem....så de var klare til når man trengte patroner.....

-det var tilogmed gøy å sitte å vurdere kuler opp mot hverandre. regne på pris på patroner ladet med forskjellige komponenter osv.

 

men nå.....

-kan ikke fordra tanken på å lade patroner.

-har ikke engang lyst å pakke opp ladeutstyret etter sist flytting.

 

kan dette være normalt?

er dette noe som går over? altså: er det en permanent tilstand,

eller vil dette gå over?

 

i følge en bekjent, T.Ullingen ,må jeg rett og slett bare må innse at å montere opp en dillon 650 ferdig justert, bare bruke 1 type kuler og krutt og 1 ladning (for da er alt innstilt hele tida å det bare er å gi gass....) er løsningen på mange av mine problemer?

 

mens en annen bekjent, Tom Skalle ,mener jeg kan løse det ved å kjøpe fabrikk ammo fra nå av, å bare la tomhylsene ligge igjen er det beste for en person i min situasjon.

 

men det jeg egentlig lurer på, er: er det flere kammerbrødre som etter nærmere 20 år med hjemmelading føler at man ikke vil mer? at det plutselig blir gørr å lade?

er dette normalt?

 

burde jeg ta initiativ til å starte en anonym støttegruppe for folk som er lei av å lade patroner?

 

ble mye spørsmål her.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan nok ikke skryte på meg mer enn 7-8 år med lading, men har tidligere hatt perioder med opprom på en måned eller to der jeg ikke har rørt ladepressa, i år toppet dette seg da jeg hadde ALT klart til sommerferien og skulle gjøre unna masse lading på 3 ukers tid i sommerferien...

Eneste gangen jeg har rørt ladepressa etter mai måned var fordi jeg virkelig måtte lade før ett stevne. Heldigvis, over et halvt år etter, har lysten kommet sigende og jeg har gjort unna forberedelser av hylser igjen (alle fabrikkhylsene jeg har skutt i tiden jeg ikke har ladet selv, dvs decapping og tromling av disse).

 

Nå vet jeg ikke med deg, men for meg virker det som om jeg har begynt komme over haugen og er på vei i nedoverbakke igjen.

Og angående Dillon 650, så har jeg hatt denne oppe i favorittkaliberet ferdig til lading, bare å fylle opp med krutt, tomhylser og tennhetter, men lysten har ikke vært der!!! regner med jeg blåser støvet av også den ganske så snart...

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har "kost"meg i laderommet, det er et nødvendig onde. Med 6-7 våpen som krever forskjellig kost, samt at jeg støper kulene i tillegg, blir det et stress ut av det.

Kan vel kanskje ha en viss grad av kos om jeg lader små mengder til ei jaktrifle, men det er det eneste.

Men pris og kvalitet er viktig, så jeg kommer nok til å henge over "de røde djevlene" i fremtiden også....

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tilstand som garantert ikke går over!

 

Jeg kan derfor være behjelpelig med å

- Overta alle kulene dine

- Overta alt kruttet ditt

- Overta alle hylsene dine

- Overta alt ladeutstyret ditt

 

Og ikke nok med at jeg er så rasende grei og hjelper deg med å bli kvitt alt dette. Jeg gjør det tilogmed gratis :mrgreen:

 

Så sats på kjøpeammo du, før du mister interessen for skyting også :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har ladet i 1,5 år ca, og jeg er dritlei(var vel egentlig aldri morsomt).

er ikke annet enn mas og styr.

 

men jeg kan velge den kulen jeg vil, og det er mye billigere.

så jeg synes det er verdt det, 3-4 timer fordelt utover noen kvelder (pr. kaliber) holder til et halvt års forbruk

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader foreløbig kun til pistol, og i et kaliber og kan iallefall si at det var kjedelig fra første trekk i spaken (karusellpresse), så fort jeg har råd så skal jeg ha progressiv, og det beste hadde vel egentlig vært om den var motorisert så jeg slapp å dra i spaken også 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

neon77 kom jo med et fristende tilbud. men er redd det kan gå ille med han og. derfor må jeg jo (som den kompisen jeg er) avslå det tilbudet. jeg er desverre redd jeg nok må destruere alle mine ladekomponenter på sikker måte. (sikreste måten er å ofre meg, stålsette meg, lade patroner av dem, og skyte det opp. deretter låse inn ladeutstyret så ingen kan bli bedervet av dets fristende former... bør jeg skaffe et FG godkjent våpenskap til formålet?)

kan jo ikke risikere at kompiser havner i samme uføret som meg selv.

 

det skal ikke være enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er fullt mulig å gå lei. Jeg har ikke ladet en patron på snart to år. Jeg har ikke en gang tatt meg bryet med å sette opp pressa etter at jeg flyttet. Før ladet jeg stort sett en til to ganger i måneden og finleste alt jeg kom over av ladetabeller, men nå kjøper jeg heller ferdigladet.

 

Hvorfor? Jeg tror jeg møtte et metningspunkt da ladingen gikk fra å være noe jeg likte å pusle med, til det ble noe jeg måtte gjøre. Det ble nok en ting man måtte få unnagjort i tillegg til husvask, lufte bikkje, etc.

 

Jeg har det på samme måte med fluebinding. Før var det stas, nå er det noe jeg skjelden gidder å ta meg bryet med.

 

Likevel, så skal jeg hive meg på ladingen igjen. Jeg skal lade små volum om gangen og kun når motivasjonen er til stedet. Det hadde vært himla morro å funnet den gode "ladefølelsen" igjen :D !

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se at flere tar til fornuften, jeg har sagt det før og jeg kan gjenta det: Lading er ett nødvening onde for å kunne skyte mer. Jeg har løst det med å finne ett generellt krutt som jeg lader alle aktuelle kalibre med (standard pistolkalibre). Jeg vil skyte - ikke lade... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

høggern; du må ha hjelp. Professjonell hjelp. Fort!

men det hjelper jo litt å få det ut her da.

 

men å reise seg fra stolen å si: "Hei, jeg er Høggern, jeg er lei ladepresser" kan jo være et skritt på vegen?

 

tror 1.skritt på vegen blir å skyte opp alt jeg har av ferdigladet ammo pr i dag, dvs utsette all lading til jeg enten må kjøpe fabrikk ammo eller begynne lade igjen. jada det er å skyve problemet foran meg, men kansje tida leger alle sår?

 

tilslutt kan jeg si at jeg kommer nok til å lade mine patroner i framtida også. men det er et nødvendig onde for å får billige og gode nok skudd til at man kan skyte mye. (å jeg håper det er en stund til jeg MÅ lade....)

Link to comment
Share on other sites

i følge en bekjent, T.Ullingen ,må jeg rett og slett bare må innse at (...) mens en annen bekjent, Tom Skalle , mener jeg (....)

 

er dette normalt?

 

Dette er ikke bare et spørsmål om høggerns mentale helsetilstand,, men også om han har de beste rådgiverne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja.

 

Skal innrømme at når eg står i kjellaren og skal masseprodusere 6,5 til DFS-skyting, er eg ikkje akkurat lei meg når eg er ferdig.

Lading og testing av jaktammo og treningsammo til jaktrifla, er eg enno ikkje lei. Men kan skjønne at ein får ein knekk etter 20 år.

nettopp.

å teste ladninger med støpte blykuler og pistolkrutt i rifle er ting som gjør at det er gøy å lade en håndfull patroner.

men å sitte å jokke ut tusenvis av sauer-skudd hvert år har satt sine spor....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter jo primært for å få noen fine hylser å kose meg med, skytingen er rett og slett ett nøddvendig onde for å få lade litt, selv etter femten år med lading har jeg ikke kommet dit at jeg er lei. Jeg er kommet dit at jeg ikke gidder ha syv forskjellige kruttsorter til 6,5x55 og ikke vil eie kalibre hvor jeg må lete i samlerkretser for å hylser med riktig bunnstempel, men lading er fremdeles gøy.

 

Jeg tror tilstanden din er uttrykk for noe annet, en dyp indre uro, kanskje depresjon??? Mørketiden som har tatt rotta på deg til slutt? :D Nei, det må nok terapi til her. Kast TV`en, sett opp ladeutstyret i stua. Kjøp noe nytt utstyr eller hiv deg på et villkattprosjekt. Ta grep før du henfaller til fabrikkammo, det er ofte slik at de første fabrikkskuddene er billige, kansje gratis, men så, når du er hekta, da skrus prisene i været og samtidig presisjonen går til helvete!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Alle går vel lei av alt før eller siden. Må innrømme at det å pumpe ut 9mm til trening ikke er så spennende som det engang var, men det løser jeg ved å kjøre kortere økter. Å true seg gjennom en lang økt med noe en er lei av gjør ting bare verre.

Skal jeg kose meg på ladebenken må det være noe ekstra. Som å trimme nye hylser til en 12mm Remington, lade 38spl til 9mm-trykk eller snekre sammen litt ammo for druugt hold.

 

Men så er jeg vel også typen til å lade for ladingens skyld :wink:

Link to comment
Share on other sites

sett opp ladeutstyret i stua. Kjøp noe nytt utstyr eller hiv deg på et villkattprosjekt. Ta grep før du henfaller til fabrikkammo, det er ofte slik at de første fabrikkskuddene er billige, kansje gratis, men så, når du er hekta, da skrus prisene i været og samtidig presisjonen går til helvete!

 

Tron

ladeutstyr i stua; prøvd.

kronografen på trappa, så jeg kunne sitte på trappa å sjekke farta på mine sub ladninger i 308w: prøvd.

det hjalp ikke nok.

 

forresten, sånne sære, totalt unyttige prosjekter finner jeg fortsatt glede i. men å lade noen få tusen 6,5 og 308w til sauern min..... det er et ork. nei, det er så ork at det må være flere enn et ork!

 

å ja, noen har gitt meg litt fabrikk ammo, tror du det er et knep for å få meg på fabrikk-ammo-kjøret?

 

takk gud, for kal 22LR!

 

edit:skirveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter jo primært for å få noen fine hylser å kose meg med, skytingen er rett og slett ett nøddvendig onde for å få lade litt, selv etter femten år med lading har jeg ikke kommet dit at jeg er lei. Tron

 

Jeg har det stikk motsatt :shock: Har stått og fomlet med 6.5x57R i helga, skal ha med drillingen til Sverige til helga på toppjakt ( :D )

Men, det er bare en ting å si om å presse hylser, sette i badehette, skrelle ned hylsehalsene, skrape av kanten innvendig og utvendig, veie krutt, sette i kule, vaske av perssesmøregugga........... BOOOOOORING!!!

Jeg lader fordi det gjør skytingen bedre, og billigere. Og jeg liker å teste nye ladninger. Men , jeg synes selve ladeprosessen er .. (se over)

 

Edit: På forspørsel vil jeg nevne at BOOOOOORING!!! betyr KJEEEEEEDELIIIIG!!!

Link to comment
Share on other sites

man kan bli lei ja,,,,for mitt vedkommende så er det kjekt å kunne sette seg ned og klemme ut noen skudd før en skal på bana,,,,,slippe og må på jaktbutikken for at en har glemt og kjøpt når en kjørte forbi,,,,,,men nå er jeg av di som har et kaliber foreløpig,,,,,,bare jeg får henta die til 7*33 så blir det sikkert litt spennende at,,,men pr dags dato,,,,,,kjekt å ha,,, :D

Link to comment
Share on other sites

lei ladning :shock: Erre ikke derfor vi skyter da. Nei høggern, du får selge saueren, og kjøpe noe i ett lugubert kaliber, så skal vi nok se du sitter og freser hylser og nynner du au.

Men jeg kan jo forstå at å spytte ut flere tusen 6,5 skudd med samme ladning kan bli litt ensformig. :oops:

Du får variere litt da vettu. Enhåndsladning. Beste og værste hånd. 20 skudd stående, 20 skudd sittende og hvis du har lange nok armer, 20 skudd liggende. :D

Ellers så får du sende pressa på hvilehjemmet til SirK

Link to comment
Share on other sites

'hahaha hvis du begynner å kjøpe fabrikk ammo kan jeg garantere at du IKKE kommer til å kaste tomhylsene i bøtta! Kanskje de første to-tre gangene, men etter hvert kommer du til å ta vare på dem ;) "kan jo være kjekt å ha!

Det kjedeligste jeg veit er å tørke fett av hylser og trimming :evil: Trimming er så utrooooooooooooooooolig kjedelig. Disse "problemene" løste jeg med hylsetrommel (Etter at hylsene har vært pakka oppi FL-dia går de rett oppi trommelen) og med Lee's collet necksizer. Med colleten strekker de seg heldigvis ikke, men nå har den "foreløpige" ladebenken som jeg tok inn i huset da jeg fikk ladeutstyret sprukket litt så jeg får ikke nok kraft for å bruke collet dia, så nå må jeg helpresse alle hylsene :evil: Må vel snekre meg ny benk så jeg slipper dritten.

Link to comment
Share on other sites

jeg er så desperat at i går sat jeg å vurderte 7,62 pipene mine til sauern. planen er å montere de, å skyte litt billig 7,62 med berdanhylser jeg har kommet over, på felt til vintern. å da er et fabrikk ammo, med hylser som ikke kan lades uten spesiell innsats. så kan være at det funker som terapi.....

skyte fabrikk ammo og ikke plukke hylsene med seg .....

Link to comment
Share on other sites

Å bli lei lading ! den tanken har aldri streifet meg , jeg har utrulig mange timer på laderommet i året men med så stort spekter som lading er blir det altid noe nytt . Til mengdelading har jeg brukt karusellpresser siden de kom til landet og av flere merker men bytter ikke ut min Dillon før det kommer noe som er bedre , dette er pressa jeg spesielt bruker til 6,5 og konkuranseammo. DFS , bruker også karusell til alle til alle håndvåpenkalibre , til jaktpatroner bruker jeg enstasjoner (raskere og stille om) og til hagleladning bruker jeg en Versa Mec som lager prima vare .

Men det er en ting om og gjøre at en har et bra utstyr og godt vedlikehold da er det ikke mulig og bli lei og selvsakt mange kalibervalg er viktig. :D

Link to comment
Share on other sites

Må bare reklamere litt for mitt hvilehjem for progresive presser, her er det mulighet for og sende pressa si på ferie og for og få litt avstand tid den.

Bare si ifra vis noen føler trang til og få litt pause fra pressa sï.

 

sirKandals Pressehjem

Sandefjord

 

:D

 

Hvis det kan bidra til folkets mentale helse er jeg også villig til å starte et hvilehjem for ikke progressivt ladeutstyr i låven :mrgreen:

 

Når jeg tenker meg om, er jo markedet for privat barnevern rimelig mettet her :mrgreen::mrgreen:

 

Vi har ganske lang tradisjon for å ta vare på andre landsdelers juvenile uromomenter her på sørlandet :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ikke trekk slike forhastede konklusjoner vaskebjørn og amstaff........

 

lading er en mulighet til å lære mye, skreddersy patroner, kansje spare noen kroner, eller få sktt litt mer for de samme penga.....

så ikke avskriv det uten videre.

 

les forresten startinnlegget i tråden.

lading har gitt meg mye!

 

jeg skrev startinnlegget med en humoristisk undertone ;)

men er veldig lei av å lade skudd akkurat nå.

20 år, med minst 3000 skudd i året.... det blir noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...