Jump to content

kan man bli lei lading?


høggern

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg skjønner den.

for å si det på en enkel måte. har du råd til å betale dobbelt så mye for patronene å skyte så mye du ønsker, så er det vel neppe noe poeng med å lade. men for fleste vil det at de bare skyter fabrikk ammo føre til en begrensing pga pris på ammo som fører til at de skyter mindre enn de fleste av de som lader selv(for da får du nesten dobbelt så mye smell for de samme penga)

 

for min del kommer dette faktumet til å føre til at jeg kommer til å begynne lade igjen. (når jeg går tom for ammo. )

har jo tross alt 7 ladepresser, å komponenter nok til å lade en stund.

husk på at jeg er en "tung bruker av ladeutstyr" som har vært på "ladekjøret" i 20 år...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dritlei av lading type "trøkke ut noen hundre patroner i full fart". Lading av typen "ta seg god tid med hver eneste patron" er en helt annen sak. Førstnevnte er stress, sistnevnte er ren terapi.

 

Jeg har liggende noe slikt som 50,000 skudd i diverse pistol og riflekalibre som enten er kjøpt som overskuddsmateriell eller ladet under de to sabbatsårene jeg tok meg fra jobb, så det er lenge siden jeg har giddet å herje med noe kjappere enn en enstasjons.

Link to comment
Share on other sites

@ høggern;

Joda, jeg skjønner det. Etter mange år har man vel egentlig prøvd de fleste aktuelle ladninger, og dermed gjort seg opp en mening om hva som funker :wink:

Og hvis man da i tillegg lader, eller skal vi kalle det produserer(?), ammo til konkurransebruk så blir vel spenningen i laderommet så som så.... :?

 

Selv har jeg ikke ladet en eneste patron enda, men håper jeg får litt glede av det en stund fremover når jeg først kommer igang. Fordelen jeg og andre med meg har er dette forumet, hvor det straks er lettere å få svar på ting man lurer på enn det kanskje var for noen år tilbake... :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste får nok samme følelsen etter å ha holdt på noen år og forsket seg frem til brukbare ladninger.

Jeg har perioder jeg føler at ladingen er likestilt med det å jobbe på en vernet bedrift, (Misforstå meg rett!), og spesielt

når det er snakk om å lade patroner til jaktfelt og elgbane. Det er samme ladningen, og den er IKKE spennende lenger.

Andre ganger er det bare kos og digg og sitte å lade, og det å lade 10-15 skudd for så å teste ut er det jeg liker aller best.

Da kan jeg ta meg god tid med hver lille detalj uten å måtte sitte 3-4 timer foran benken og gå lei.

 

En annen ting er at jeg har endel forskjellige kaliber å lade til og noen kaliber/rifler går jeg rett og slett lei av.

Akkurat nå er jeg drittlei 223, og har faktisk ikke ladet patroner til den på 2 år.. Dessuten er pipa midlertidig skiftet ut til 243 Win.

Men når 243en er blitt kjedelig, dvs jeg har funnet to-tre ladninger til som går godt nok så setter jeg nok ikke 223 pipa igjen, hvis jeg ikke får somlet meg til å få kamret den 260 pipa som står bakerst i våpenskapet og roper "DREIEBENK"! :lol:

I fjor vinter fant jeg ut at 6mm PPC kanskje ikke var det artigste kaliberet å lage hylser til, og at jeg aldri kommer til å begynne med BR-skyting.

Det er litt hylsetørke i dette kaliberet og ettersom jeg fra begynnelsen av bare hadde 60 hylser til denne rifla så måtte jeg ha tak i flere.

Kjøpte så inn 100 stk Lapua hylser i 220 Russian og fikk etterhvert lånt utstyret til Bamrud for dreie halser, trimme, pusse og fikle.

Jeg har aldri vært så lei hylser i hele mitt liv som når de var ferdige.

Det endte med at de ble ladet opp og satt i ammoskapet og der har de snart stått et år. De er ikke formskutt engang! :oops: (sorry Bamrud!!) Kanskje jeg kan få kjerringa til å gjøre det??.. :roll::lol:;)

 

Noe av trikset for å ha det gøy med ladingen er for meg det å kunne lade til forskjellige kaliber.

Å forske seg grønn på ett kaliber er jeg lei av, men å tenke og fundere på kuler, krutt, hylser osv som er egnet for bruksområdet på flere forskjellige kaliber med ei pipe som går godt og som man ikke skal mengdeskyte med er helt topp.

Eller å bytte litt på de en har i perioder. Da blir det for meg mer stas å lade igjen, og ikke minst det å finne frem gamle ladedata bare for å teste om de fortsatt går like godt/dårlig.. ;)

 

En annen ting som slår meg angående lading er at latskapen kan ta litt overhånd når en går lei.

Da jeg kjøpte ladeutstyr gjorde det meg ingenting og smøre hylser, tørke, trimme, grade osv...

Men nå gidder jeg ikke mer av det enn nødvendig, og spesielt ikke til 308 og 6.5x55 som jeg lader mest av.

Å smøre, presse og så tørke 100 hylser det er totalt uaktuelt nå om dagen.

Derfor er jeg glad jeg har oppdaget Reddings die-sett med titan bushinger. De er rett og slett geniale!

 

Variasjon er vel stikkordet. Jeg kunne aldri blitt "fabrikkarbeider" og kommer derfor aldri til å kjøpe karusellpresse.

Til det er jeg aaaaaltfor utålmodig.

I perioder, og spesielt om høsten under jakta er det skikkelig dautid på ladebenken.

Da blir det ikke ladet mer enn høyst nødvendig, og å teste ladninger er helt uaktuelt.

Men når vinteren setter inn og alternativet er å glo på Sporten på NRK hele lørdagen og søndagen, eller kjerring vil ha en med på

salg for å se på nye gardiner eller lignende unødvendig fjas!

 

DA er det fint å lade! :mrgreen:

 

Så Høggern... kjøp deg ei ny rifle i et kaliber du ALRDI har hatt før og oppdag ladingen "på nytt" :)

Link to comment
Share on other sites

nja.

nå er det neppe no forskjell på hvordan man lader hylser med andre bunnstempel enn de jeg lader i dag.

problemet er at etter at jeg i bare ett kaliber har testa X antall ladninger med følgende variabler:

X antall forskjellige kuletyper,

X antall forskjellige kulevekter,

X antall forskjellige kruttyper,

X antall forskjellige ladevekter,

X antall forskjellige friflukter,

X antall forskjellige hylsemerker,

X antall forskjellige tennhetter,

å konklusjonen: arbeidet sto ikke i stil med resultatet. dvs det meste samla akkurat like godt i sauern min. så etter den testen (i både 308w og 6,5) begynte jeg lade med det som sto kruttboksen eller i ladetabell..... det samler omtrent like godt som alt anna, å er da så ufattelig mye enklere å bare gjøre enn å teste alt ;)

 

det som derimot er gøy, er å drive med ting du ikke finner i ladetabeller. feks mitt lille "308w subsonic med pistolkrutt" som jeg drev med i høst. null praktisk bruksområde, men veldig gøy.

Link to comment
Share on other sites

osw; send meg en pm, så skal du få adressa mi, slik at du kan holde meg med 9mm ammo utover våren/ sommeren. Og ja, du skal få igjen samme antall hylser som du sender meg ammo. Ladning; 124 grs Haglund foran 4,8 grs n340. OA;29mm. Noe mer du trenger?

 

tillatelse til å produsere ammo for andre kanskje??

 

sorry, ot, klarte bare ikke la vær å kverlurere.

Link to comment
Share on other sites

Høggern, jeg lader ikke selv, men du har tydeligvis kommet i en form for livskrise. Føler du behov for å kle deg litt ungt og sprekt, kjøre motorsykkel eller bil med kalesje? Ny snøskuter med 100 hester mer enn nødvendig (du bor jo i Sapmi)? Vurderer om du skal sjekke det lokale diskoteket for første gang på 10 år og myse litt?

 

- Tror den beste medisin for deg er å snike deg til å klå på en annens ladepresse, sånn i all hemmelighet. Kjenne og fingre litt på utstyr som føles litt fremmed. Et lite eventyr på si, så og si, og så kan du etter ei stund prøve å famle litt på den kjente kjære pressa hjemme. Kjenne at du kan lukke øynene, likevel se for deg hver en detalj, hver en lyte, perfekte linjer. Føle deg fram til de rette stedene i blinde, kjøre pressa med en bestemt bevegelse og vite at det er perfekt!

 

Eller kanskje tiden rett og slett er inne for å bytte ut den pressa du har med siste modell?

- Lykke til iallfall! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ranger.... det var et bra innlegg.

 

det med å klå litt på en annens presse (helst uten lov?) er det beste forslagt hittill...

 

hva med å bytte ut pressa mi? det er og en god ide. problemet er at jeg har så mange presser jeg kan klå på, alt fra de meget avanserte som gjør alt jeg "ber de om", til de litt enkle som bare gjør en ting....

 

huff,fikk bilder i hodet mitt ;)

 

å sitter å ler

Link to comment
Share on other sites

Mnja! Har omsider fått montert opp ladepressa og resten av mikket etter en lengre pause og minst tre flyttelass. Lotnummeret på kruttboksene tyder på at utstyret sist var i bruk på slutten av åttitallet, men kan ikke akkurat si det kribler i fingrene etter å få satt i gang igjen. Men skal det det bli noe fart i skytinga har jeg nok ikke noe valg.

 

Med andre ord; Lengere pauser fra ladebenken ser heller ikke ut til å være den endelige løsning på nevnte problem.

Link to comment
Share on other sites

Vel. . . . . Jeg har nå blitt lei av lading jeg også. Men så er jeg såpass interessert i kuler og lading at det går ikke lenge for jeg kommer over noen artikler skrevet av Jørund Lien, Og da våkner interessen på nytt. Og som dere vet han skriver mye om dette emnet og da vil det si at jeg ikke blir lenge borte fra ladebenken

:D

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har ladet siden tidlig 90 tall - er ikke "drit lei", men på det stadiet der jeg lader for å skyte. D.v.s lading er ikke kos men en jobb. Har også nådd et metningspunkt for testing og utprøving. Finner så raskt så mulig en ladning som fungerer - og så holder jeg meg til denne kombo'en. Prøver å minimalisere tiden på laderommet så mye som mulig.

 

En viktig faktor for meg er at jeg sitter i tidsklemma for tiden. Tid til meg selv, der jeg samtidig har overskudd, er en dyrebar og høyst skjelden vare.

 

Er vel også litt snakk om volum - blir forskjell på den som trykker igjennom noen hundre patroner i året til den aktive DFS skytter som bruker mer en dette på en måned.

Link to comment
Share on other sites

Det beste middelet mot Ladetretthet (som forårsakes av at en liten klaff i lillehjernen faller ned og lager en blokkering inn til alle de gode opplevelsene du har hatt med Hjemmelading) som sagt, det beste botemiddelet er: Sakte lading av .308 på din 650,mens du tar hyppige kontroller av kruttvekta for å øke gleden ytterligere ved den fantastiske nøyaktigheten på kruttmålet !

Dette har hjulpet meg mange ganger når jeg har gått lei av .45 og 9mm.

 

Lykke til og god bedring !

Link to comment
Share on other sites

da må jeg desverre meddele den sørgelige nyheten.....

jeg er på veg til å sprekke.

eller var det en god nyhet? vet ikke helt jeg.

 

her en natt jobbet jeg litt med en artikkel om skytterlagskrutt, å da begynte lysta til å lade litt komme igjen. så nå sitter jeg å vurderer hvordan presse jeg skal sette opp.

siden det følte behovet for å mengde-lade ikke akkurat er påtrengende, kjennes det ut som det blir co-ax...

Link to comment
Share on other sites

Bør forøvrig nevnes at det på ladefester ikke bør serveres annet enn lettøl, dersom noen fikk lyst til å arrangere en slik :D

 

faren for farlige ettervirkninger forbundet med avfyring av hjemmeladninger ladet på ladefester som går av skaftet bør ikke taes lett på.

Link to comment
Share on other sites

jada jeg skal bare lade til festlige anledninger.

 

og med forsiktighet. så jeg har kontroll....tror jeg....

 

en liten co-ax man bruker innimellom kan vel ikke være vanedannende å få meg på kjøret igjen??

 

Tror ikke det, men det kan være lurt å delta på et AH-møte av og til.... :mrgreen:

 

(AH: Anonyme Hjemmeladerjunkies)

 

Selv har jeg stor nytte av møtene i Selvhjelpsgruppa for Valnøtt og Linoljeavhengige når ting begynner å ta litt av :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja har nettopp lasta ned 2009 ladedata for vihtavuori.:oops: men satte det rett på en USB stick jeg satte i skuffa... uten å åpne den.

men kjenner behovet for å åpne den og sammenligne data med 2000, 2002, 2004, 2006, 2008 ladedataene jeg har liggende en eller anna plass.

men jeg stritter i mot.

Link to comment
Share on other sites

@høggern: den artikkelen hørtes interessant ut.....kommer den ut på portalen??

 

En annen ting.....denne tråden er fin for oss som er ferske hjemmeladere. Da vet man hvilke feller man ikke skal gå i og kan kjenne på symptomene før man er ute på kjøret :mrgreen:

 

(men tror det er vanskelig gi etter i starten(?).....kjenner nesten en uimoståelig trang til lese, tenke og snakke lading 23,5 timer i døgnet :D )

Link to comment
Share on other sites

huff. da er det konstatert totalsprekk her i gården.

 

det begynte så pent, skulle bare rydde den gamle ladebenken fra -93.....

å så var det jo ferdige hull som passa til co-axen..... skruene lå klar også....

å det var også ferdige hull for å bolte fast en hornady 007.....

å før jeg visste ordet av det var begge satt opp....

 

å siden 007en var satt opp kunne jeg jo likegodt demontere den håndfullen med ammo jeg hadde liggende som var ladet med feil hylser eller andre ting (feks ikke kamra i sauern, eller hadde jamma i AG3 osv....)

å når dette var gjort, så tenkte jeg at kansje jeg skal montere noen patroner til feltskytinga i vinter, å før jeg visste ordet av det var 300 stk montert før jeg klarte stoppe.

 

huff, dette bynnner høres ut som; "hei schære, jeg schtakk bare innom puben for å ta en ørliten øl me en kompisch etter jobb...." når man ikke kommer hjem før tidligst dagen etter ;)

Link to comment
Share on other sites

tror kirkens bymisjon er det beste alternativet.

 

om jeg ringer annyme narkomane og forteller at jeg sitter å lader masse skudd, sporer de vel samtalen min å kommer å skal ha et skudd hver.....

 

men er jeg på kjøret igjen?

var et halvt års tid uten å lade et skritt i riktig retning? må jo legges til at her nordpå er denne tida av året(mørketida, og jula midt i den) den tyngste tida å holde seg unna pressa på. er jo mørkt opptil 23 av døgnets 24timer, å pressa står jo der å roper på deg.

 

nei må nesten si noe fritt etter per inge torkelsen: "gi ungdommen en masse kjøpeskudd før hjemmeladinga tar dem....."

Link to comment
Share on other sites

her prøver man(som tung hjemmelader) å slutte, så sender midwaynorge følgende mail:

 

Benytt vinterkveldene til hjemmelading!‏

From: Midway NORGE (blast@midway.no)

Sent: Friday, January 23, 2009 4:17:09 PM

Kjære kunde,

 

Vinteren er over oss, og tiden er ideell for å få ladet opp ammunisjon til kommende sesong.

Vi har i den forbindelse redusert prisen betraktelig på tre av våre mest populære produkter!!

 

 

 

Tilbudet gjelder kun i Januar, så legg inn bestilling nå.

er det rart en stakkar sprekker?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det er så hærlig. etter min lille "ladings utskeielse" i januar, har jeg stortsett klart la pressa stå i fred. monterte som sagt 300 patroner til feltsesongen, men etter at det var gjort har jeg ikke ladet noe særlig. siden jeg i tillegg var heldig å fikk tak i endel fabrikk ammo jeg kan bruke(som er god nok osv) så har jeg greid motstå all trang til å lade. kan virke som jeg har kommet meg et skritt i retning av å være "fabrikkammo skytter".

 

dette har da medført endel tvil i heimen.

-er dette helt bra for meg?

-kan dette være tendenser som ikke er bra å ha?

-er neste skritt at jeg skyter å bare lar hylsene ligge på standplass når jeg drar fra banen, som et anna natursvin?

-hvor skal dette ende?

 

huff.

Link to comment
Share on other sites

Klart man blir drittlei av å lade! Jeg lader til meg selv og guttungen ca 1500 patroner i året. Sortere,rengjøre,fette,presse,frese,grade,vaske,prime,fylle og sette prosjektil. Pluss all fintenkinga. Det blir som han sa mannen; Va'kje da for ølet, so bryggja'kje eg

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke ladd i mer enn 18 måneder ca, men jeg har også kjent tider der ladingen blir mer et ork enn en nytelse. Denne følelsen er nå på vei vekk igjen, og jeg har funnet en ny glede i og kjøre ut ammo (men med bilsparing så har budsjettet til nye komponenter falt fra, og jeg kjenner jeg ikke vil investere i en eske til med kuler til .45 Long Colt akkurat nå, siden jeg ikke trenger dem)

 

Kjøp et nytt leketøy, det som ga meg et lite spark var å investere i en brukt Lee turret presse. Det kortet ned tidsforbruket mitt da jeg har brukt en Lee enstasjonspresse til nå, og selv om jeg var fornøyd med tempoet etter at jeg strømlinjeformet produksjonen litt så er det mye kjekkere og raskere og ha topper til en turret presse klare til bruk og ferdig innstilt med et Lee autodisk kruttmål fylt med krutt til alle tider, ihvertfall i .45 ACP da det er kaliberet det går mest av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:shock: Jepp, det er fullt mulig å bli lei lading :shock:

 

Nå har jeg trimmet noen hundre 3006-hylser (som er en prøvelse i seg selv), sitter i stua med sånn håndholdt greie; "chamfering tool" og tar bort gradene etter trimmingen.

 

Dette er ikke gøy !!!!!!!!!!!! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jepp! VELDIG lei. Men det er mye forde jeg er nødt til å kle på meg skoene og jakka, finne garasjeportåpneren, nøkkelen til boden i garsjen, ta med diverse utstyr jeg ikke tør oppevare utenfor huset, traske de 20 meterne bort til garasjen, trykke på garasjeportåpneren, skvise meg forbi min alt for breie bil for garasjen, låse opp bod døra, slå på lys og varme og så begynne å lade i min eminente alt for liten ladebod. Er reneste "Emil" bua. Gjett om jeg har lyst på eget laderom innenfor husets fire vegger. Men men er på husjakt nå, og DA blir det eget laderom. :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er fullt mulig å gå lei. Jeg har ikke ladet en patron på snart to år. Jeg har ikke en gang tatt meg bryet med å sette opp pressa etter at jeg flyttet. Før ladet jeg stort sett en til to ganger i måneden og finleste alt jeg kom over av ladetabeller, men nå kjøper jeg heller ferdigladet.

 

Hvorfor? Jeg tror jeg møtte et metningspunkt da ladingen gikk fra å være noe jeg likte å pusle med, til det ble noe jeg måtte gjøre. Det ble nok en ting man måtte få unnagjort i tillegg til husvask, lufte bikkje, etc.

 

Jeg har det på samme måte med fluebinding. Før var det stas, nå er det noe jeg skjelden gidder å ta meg bryet med.

 

Likevel, så skal jeg hive meg på ladingen igjen. Jeg skal lade små volum om gangen og kun når motivasjonen er til stedet. Det hadde vært himla morro å funnet den gode "ladefølelsen" igjen :D !

 

"Jeg har ikke ladet en patron på snart to år". Vel, etter litt finregning kommer jeg frem til at det dreier seg om litt mer enn det...

 

Nå har jeg derimot funnet inspirasjon igjen! Nytt laderom er etablert og nytt utstyr er montert. Før ladet jeg stort sett patroner til håndvåpen og en og annen .30-30. Nå er det produksjon av riflepatroner som gjelder. A whole new ballgame... Jeg må også komme med en tilståelse: først nå har jeg kjøpt "Ladeboka" :oops: ... Hvordan jeg har klart meg uten den før skjønner jeg ikke. Da jeg begynte å lade var internett noe man knapt hadde hørt om, og informasjon om ladninger og ladeprosess ble tilegnet gjennom våpenblader og annenhånds informasjon på banen.

 

Vel spenningen, utforskertrangen og iveren er tilbake :D !

 

Dessverre er det ikke med lading som med sykling...

Link to comment
Share on other sites

å jeg har gått på en offisiell lade-sprekk.

 

var i skjåen i går ettermiddag å leta etter 7x57R hylser til mister rednecks drillingprosjekt. der fant jeg også en kasse med blanke fine raufosshylser i 6,5... å en isboks med noen ferdigpressede 308w hylser. så i går siza jeg over 1000stk 6,5 hylser, satte tennhette i 500 av disse hylsene, i tillegg satte jeg hetter i 236stk 308w hylser..... lukter hjemmelading igjen. huff.

 

i tillegg fant jeg noen 7X57R hylser til drillingprosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...