Jump to content

kan man bli lei lading?


høggern

Recommended Posts

På kjøret nå igjen? ..

ja du vet, fort gjort når man ramler over litt hylser, å det er komponenter nesten hvor man enn snur seg..... så er det vanskelig å si nei for en svak sjel ;)

 

 

så nå sitter jeg å vurderer hva de nypressa hylsene skal lades med.

har en liten stemme som snakker om N19 maxladninger med 9 eller 9,3 grams kuler....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg trodde nesten jeg hadde klart å slutte å lade totalt. men kruttboksene roper på meg hver dag når jeg går forbi skapet de er låst inne i. i følge AA går folk ofte på en sprekk i høytider. så også her.

 

denne høytiden medførte total lade-sprekk i det høggerske hjem.

det hele begynte da jeg var på hemmelig plass nr 3 å letet etter en håndfull 7X57R normahylser jeg skulle sende til raunakkes drillingprosjekt. da dukka det nemlig opp en kasse med 6,5 hylser. i tillegg til en del annet snacks. 6,5 hylsene fikk bli med inn, å før jeg visste ordet av det var jeg i gang med å presse dem med påfølgende tennhette isetting. i tillegg dukka det opp endel 308w hylser som ropte høylytt etter å få både tennhette, krutt og kule. da klarte jeg ikke mer.

 

så hittil er 500 stk matchpatroner 308 w tryllet fram. (resept: 155 grs nosler CC + full hylse N150)

 

i tillegg ligger litt over 1000 stkferdig sizede og primete 6,5 hylser nypolerte å klare i en kasse å venter på å bli fylt med krutt og få en kule seated...

 

UFF.

å jeg som trodde jeg hadde slutta.....

heldigvis går det ikke mot samlivsbrudd med påfølgende deling av bo, for det ble gjennomført i fjor ;)

Link to comment
Share on other sites

Shit, kjenner den følelsen.... Hadde egentlig lovt meg selv å slutte med disse prosjektene... Skaubjønn spør så pent...Jeg sier ja, og resten kjenner du jo :roll: Heldigvis klarte jeg å samle styrke i siste sekund, og unngå et 6,5x55R prosjekt med avansert hylseforming og halsbrotsjing etterfulgt av utvikling av ladedata :roll:

Nå kan jeg bake etter oppskrift, og tilogmed kjøpe ferdigbakst :) Synd at jeg bidro til å tippe deg utfor på ladestandardkaliberkjøret :oops:

Som kompensasjon kan du jo få nummeret til sponsoren min hos Anonyme Hjemmeladerjunkies :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laderom nede i kjellern, fordelen med det er at det ikke er mobil dekning der.

Det er veldig godt å sette seg ned foran ladepressa og slippe maset fra telefonen.

Har i kveld kost meg med å lade testpatroner til mine 2 nyanskaffelser, Sauer 303 og Krieghoff Semprio, begge i 30-06. Har ladd over 100 patroner i kveld, Studere ladetabeller, filosofere over vilke kuler og krutt man skal bruke, kan man ha det bedre en Langfredag kveld?

Har ikveld også skrudd opp noen nye hyller for å få bedre orden på hylsene.

Noen ganger kan man bli litt lei ladingen, men går over når man kommer igang. Har holdt på i 23 år med dette. Hele tiden er det blitt kjøpt kuler og mere utstyr. Laderommet ser nå nesten ut som en velassortert våpenforretning.

Nei, sum a sumarum så storkoser jeg meg ved ladebenken, kommer nok aldri til å bli lei det.

Føles feil for meg å skyte med fabrikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

etter "ladesprekken" i påska har det gått overraskende fint her i heimen. er ikke ladet mer enn 100 matchpatroner sånn rundt 17. mai. men i forrige uke startet sommerferien. å etter 4-5 dager sommerferie var jeg på kjøret igjen.

har siden sist fått meg en ny sauer i hus, i kal 6,5X55. denne skal benyttes til baneskyting. å da må man jo ha passende ammunisjon.

da de restene av 6,5 ammo jeg har fra før nesten utelukkende har necksizede hylser, så passa de ikke i ny børsa som har trangere kammer. så her en dag ble 480 stk RA hylser funnet fram, helpressa, polert og satt hette i.

å i dag ble 250 stk montert ferdig. dvs jeg har 230 hylser enda. denne ammoen skal vekk under NC og LS.

 

men jeg lover....når jeg er over denne kula, skal det bli lenge til nestegang.... eller ......... jeg har jo 1200 necksizede 6,5 hylser til feltløpet mitt....ferdig til å fylles med masse saktebrennende krutt og en 9 grams kule.....

 

 

huff jeg er på kjøret igjen.

 

men det er håp.....

jeg blir vel flytte sørover å da blir kansje ikke engang en liten co-ax med på lasset.... men det er jeg ikke heeelt sikker på enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

sitter sørpå en plass, tenker litt over hjemmelading.

 

en oppsummering av min egen tid på ladekjøret:

-det hele begynte med at jeg er skytter, skyter endel skudd i året for å si det sånn. i begynnelsen gikk det i "RANO rekrutt" fabrikkammo.

-hjemmeladingskjøret begynte når jeg ladet litt med en kompis. han holdt komponenter og hadde utstyr. jeg var bare med. lærte trixene og hjalp litt til. han skjøt skudda sjøl. Jeg skjøt fortsatt fabrikk ammo.

-etter en stund kunne jeg det brukbart, skulle begynne lade til eget bruk. jeg var litt hekta. da måtte jeg ha utstyr, fikk da låne kompisens utstyr, måtte bare kjøpe litt komponenter selv. fortsatt var dette billig morro, å nå skjøt jeg hjemmeladde patroner.

-så oppdaga jeg at jeg måtte ha flere presser, mer komponenter, dette bynte koste penger, å jeg var på kjøret. det virka som det ikke var noen vei tilbake.

-så måtte jeg ha flere tyrpe komponenter, måtte jo teste ut ting, gjerne ting ingen hadde gjort før. dette ble virkelig dyrt!

-tilslutt var jeg lei. hadde ladet masse. hadde masse ladeutstyr. men måtte jo erkjenne at egentlig likte jeg best å skyte, ikke lade. da kom jeg til min omtalte ladekrise. begynte skyte endel fabrikk ammo. lot tilogmed tomhylsene bli igjen på banen som terapi mot tvangstanker. ladet bare litt avogtil, da til store anledninger.

 

-Nå? nå lader jeg bare i ferier, har flytta og bor langt unna ladeutstyret mitt for tida. (men kjenner litt noia innimellom, fordi jeg ikke har en presse jeg kan bruke om jeg bare må teste noe... men klarer styre meg fordet) så jeg ser på meg selv som rehabilitert.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei alle sammen (om noen gidder lese dette da)

 

Nå har jeg gjennomført et år med minimal ladning. Det eneste jeg har ladet er det jeg har måtta lade. For det meste har jeg skutt patroner jeg ikke har ladet nå (enten ladet for lenge siden eller fabrikkammo).

Men jeg måtte jo lade meg ca 1500 banepatroner og ca 1000 feltpatroner i løpet av det siste året. Men sånn bortsett fra det har jeg skutt mye fabrikkammo på trening og på endel konkkurranser. (Tror jeg har skutt mer fabrikkammo enn hjemmeladet i år!)

 

Etterhvert syns jeg det er fint skyte fabrikkammo. For rehabiliteringens del har jeg skutt for det meste hylser med berdanhetter slik at jeg har måtta sette de i tomhylsespannet på banen før jeg drar hjem (uvant følelse gitt, levne hylsene sine på banen) men ser på det som en del av rehabiliteringa. Men akkurat nå når det begynte å gå så bra, så får jeg se på internett at på LS så var jeg så heldig å vinne en kasse kuler hos Landrø på Lapua skytekonkkurranse, så nå har jeg henta dem å det ligger kuler i skapet og roper på meg å vil så gjerne lages banepatroner av. (jaja jeg sprakk litt på LS, det må jeg innrømme. Gikk å henta meg en 5 kilos kasse krutt så jeg kan lade feltpatroner med A-max kuler)

Før man aner det er man på kjøret igjen.

Heldigvis kan man ikke lade 22LR å det skal jeg skyte endel av i vinter :)

Link to comment
Share on other sites

er lei av hindringer på veien... mangel på hetter og krutt......blir litt irritabel over at æ ikkje e ferdigforska på godladningene til svartkruttrifla, blir det mangel på kuler, fyre æ i gang gryta og så e æ kvitt den mangelsykdommen, det einaste æ e lei av no, e at æ ikkje har et sett med 38/357- dier slik at æ slipp å stille om pressa mellom 38 og 357 mag. ellers e æ litt på etterskudd på ladefronten(mer tomhylser enn ferdig ammo) men æ personlig blir ikkje lei ldinga så lenge tomhylsevegringa er større enn mangel på ladelyst. ladepresset er undervurdert. Blei påpusha den første ladepressa gratis.. og har man først fått smaken, så er det vanskelig å la være.....

Link to comment
Share on other sites

Er jo artig å ha noe å holde på med, men jeg lader verken 1000 patroner i slengen eller lader bare for å lade. For min del vil jeg finne én ladning med én kule og én mengde krutt og bare bruke denne ladningen. Personlig synes jeg det er mye mer morro å gå på banen for å drive skytetrening enn å teste nye ladninger.

 

Så hvorfor lader jeg? I hovedsak for å spare penger på ammo, og jaggu gjør jeg det også. Men som sagt, litt artig er det jo også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vet knappest hva jeg skal si, ja jeg er allerede lei etter kun å ha vært hekta i noen få måneder. Lei av hylser med trange hettelommer (endte opp med å håndfrese over 300 38spl hylser her om dagen), lei av å være tom for Federal hetter. Lei av lade rimlig amo til andre, lei av å ikke ha hylsemater (ennå :oops: ). Lei av der ligger en haug med 308w, 22-250r, og 6.5x55 hylser og tigger om oppmerksomhet fra min side. Lei av at jeg ikke klarer å gå forbi ladepressene uten å plukke opp ei tommhylse, og så går pluttselig arma på pressa igjen. Kan jo ikke stoppe før en har en full ekse med 38spl klar vel? :oops:

 

Men først og fremst lei av at jeg ikke lenger kan bruke unskyldningen om at jeg sparer penger ved å lade selv lenger, men jeg jobber med saken. Om ca 10 år begynner jeg å gå i pluss (om jeg da ikke skal ha ett ekstra kruttmål, noen kruttplugger, noen ekstra dier, elektronisk vekt, kuleisetter? og annet småsnacks). (vet ikke om jeg skal le eller grine).

 

Den som sa at hjemmelading var ett must for å spare penger, kan ta seg en bolle for min del.

Er en det minste "Gadget" orientert, er hjemmelading den sikkre vei til ruin.

 

Heldigvis betyr hjemmeladning, at man kan skreddersy sin egen amo. Og det er nå mitt eneste forsvar mot nærgående spørsmål om hjemmeladning og økonomi. eusa_whistle.gif

 

Pokker, klokka er over 0230, og jeg kom på at det ligger en haug med 308 og 6.5x55 hylser i tumbleren. Men jeg skal stå i mot, de skal få ligge der til det passer meg å ta de ut. :x

 

P.s Noen som vet hvem som har inne Federal SP hetter? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da ramla jeg på lading. I ferier er tilbakefall vanlig? ...

Jeg tror det er flere av oss "periodeladere" som støtt går på en smell. Når det blir sørgelig tomt i skapet blir det gjerne ladet etter skippertaksprinsippet. Dro på meg en Krag her forleden og nå blir det bare mer elendighet :wink:

Men for all del, når jobben er gjort er man kanskje ikke så lei lading...

Off-topic:

Heldigvis tuster jeg også med skyting à la Davy Crockett og det er skjønt å ikke måtte tenke på patroner og tomhylser, om man vi skyte ett eller hundre skudd - ingen bekymringer. Bare huske å ha med seg alle komponentene på banen :oops:

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Ladet i sin tid all ammo til trening og konkurranse (6,5x55) med enstasjonspresse.

Det ble noen tusen skudd i året, og med Berdanhetter betød det en ekstra operasjon.

Fjerne hetter, smøre hylser, presse, sette i hetter, sote hylsehals, fylle krutt, sette i kule, fjerne fett igjen og igjen på enstasjonspressa gjorde at jeg gikk kraftig lei.

Har gått lei med progressiv presse til kortvåpen også, men sist hjalp det veldig med ny ladebu med dertil matchende presse.

Plutselig var det gøy å lade igjen, og med takt på 500 skudd i timen uten å stresse behøver man ikke sette seg ned med pressa så ofte heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...