Jump to content

22 lr bortkastet trening..... "Hvordan bli en bedre skytter?"


MatsPelle

Recommended Posts

Vi fikk runda av måneden, med første oppskytning til storvilt. Som alle andre år, var det noen som opplevede av blinken ikke var stor nok. Fordelen med å starte tidlig, er at det fremdeles er mange mulige forsøk igjen. Likevel så beveger jo samtalen seg ofte i retning av "hvordan bli en bedre skytter".  Her finnes det sikkert like mange meninger som folk, men jeg havna selv i tenkeboksen gårsdagen. 

 

Ser jeg noen sliter skikkelig på banen, prøver jeg å hjelpe etter beste evne. For mange kan det være en stressende situasjon, og da er det ofte nok med en rolig samtale. Noen kaver seg fryktelig opp når jaktlaget, nabolaget, kompisen, bestemora til katten til naboen ser på... Andre kan være rolig som skjæra på tunet, men fremdeles ikke klare prøva. Alt i alt, handler det om å hjelpe viss ønskelig/mulig. 

 

I går skulle jeg hjelpe Ola- Nordman 30+5 skudds jeger. Etter å ha spurt om hjelp, endte jeg opp med å anbefale litt mengdetrening med salongen. MIN erfaring, er at 22lr er den billigete måten å forbedre grunnleggende ferdigheter. Jeg snakker i hovedsak om det å ta gode avtrekk, noe 22lr er nådeløs på å vise. Får han til gode avtrekk med salongen, er jeg overbevist om at han vil se forbedringer på oppskytningen også. Til min store overraskelse, ble forslaget momentant nedstemt av en godt erfaren skytter - la oss kalle han "Arne". 

 

Selv om jeg har mine meninger, så blir jeg nysgjerrig når Arne snakker. Arne er ingen flåsete gubbe som bare slenger ut kvalme, men har blant annet vunnet LS. Kort fortalt ble det sagt  " Det er ingen vits i å kaste bort penger på å trene med 22lr. For at 22lr skal lønne seg må du ha en sauer, eller så kaster du bare bort penger og tid. En sauer har evnene til å være identisk (avtrekk, stokk, sikte) for både 22lr og 6,5. Siden du da har samme rifla i hendene hele tiden, vil 22lr treningen overføres effektivt. Dersom du skal trene med en rifle, bli god og deretter hoppe over til jaktrifla er du nesten like langt. Du må igjen trene med jaktrifla, fordi stokk og avtrekk er ulik.  Viss man ikke har to identiske rifler har det ingen ting for seg å trene avtrekk med en annen rifle. Det er da mye bedre å heller skyte mer med jaktrifla. Den beste løsningen for deg vil være å kjøpe 5 esker med ammunisjon, og spre de utover 5 skytetreninger. Da blir ikke skuldra lei, og du får brukt rifla. De 100 skudda er bedre trening enn 1000 22lr". 

 

Igjen så har jeg mine meninger, og løsninger, men enhver idiot tror selv man har rett. 

 

Hva er deres tanker om saken og hvordan trener dere for å bli bedre? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner også en Arne. Jeg har vel tilløp selv, men både din og min er verre enn meg... (jeg kjenner også en som faktisk heter Arne, det er ikke deg ;) )

 

Problemet til mange "dårlige skyttere" er jo at de ikke kan ta avtrekk. Men Arne roper til dem at de må "ta skikkelige avtrekk", ikke hva et godt avtrekk er.

 

Ola "Bomme på reinen" Nordmann kniper igjen øynene og røsker av - og 100 skudd med en god salongrifle der han fokuserer på det han er blitt forklart om avtrekk, holding og sikting for hvert eneste skudd - gjerne fordelt på 10 økter... Er utvilsomt bedre trening, enn 1000 skudd med egentrening der han trener inn feil teknikk.

I tillegg, si at han trener med en 1022 som gjerne slenger et skudd til venstre når han trak av til høyre - og hvis avtrekk ikke er likt i to skudd - det er ikke lett å trene inn ting. Så jeg er nok litt enig, i prinsippet, selv om jeg ikke har lyst til å være så kategorisk.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker i utgangspunktet at all trening er god trening hvis man får litt instruksjon og faktisk tar imot den.

 

For mange 30+5-skyttere skorter det på helt grunnleggende skyteteknikk, ganske enkelt fordi de aldri har lært det. Akkurat den delen, altså pust, sikte, avtrekk mener jeg man kan trene inn med en ok 22-rifle. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (15 minutter siden):

For mange 30+5-skyttere skorter det på helt grunnleggende skyteteknikk, ganske enkelt fordi de aldri har lært det. Akkurat den delen, altså pust, sikte, avtrekk mener jeg man kan trene inn med en ok 22-rifle. 

Nei, de kan ikke trene det inn engang, for de vet ikke hva de skal trene på.

 

Jeg har jo sett flere skyttere grupper på 1/3 av størrelsen de skjøt et kvarter før - etter 5min enkel instruksjon, holdeteknikk, pust, og avtrekksteknikk. Mange tar fart en cm foran avtrekkeren, og andre puster mens de trekker av, fordi de tror de skal. Noen klarer ikke å la være å "nappe" når de ser siktet tilfeldigvis innom midten, det er en innøvd automatisk vane. Andre gruer seg så til smellet, at de blunker og er på vei i "dekkstilling" i "god tid" før selve avtrekket, og noen snur hodet mot monitoren før det egentlig smeller. Ofte har jeg filmet folk i "high framerate", og vist dem - for de vil jo ikke tro det om du bare sier det. Men når de ser det, så klarer de å konsentrere seg om å la vær, og kan skyte mye bedre - en stund.
 

Ved flere anledninger har jeg hatt skoleklasser, ungdomsskole eller videregående, på banen, og det har vel ikke skjedd at ikke alle skjøt godt nok til storviltprøva, etter 45min... Svært ofte skyter elever som aldri har prøvd langt bedre etter de 45 minuttene, enn de som "kunne skyte", med pappas jaktrifle. Er nesten artigst når miss. "sminka som Barbie, i malt-på jeans" skyter bedre enn mr. "marsjstøvler og kamobukser"

Det handler ikke om å gjøre det mye, det handler om å gjøre det rett. 

 

boble skrev (15 minutter siden):

Akkurat den delen, altså pust, sikte, avtrekk mener jeg man kan trene inn med en ok 22-rifle. 

Man kan tørrtrene det inn, det er bare kjedeligere. Men vel så effektivt.

 

K

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Morsomt når Ola og Kari Nordmann entrer banen, Ola er full av erfaring, han har jo skutt mye før. Kari har akkurat tatt jegerprøven og er litt nervøs, spør om råd… og når de drar fra banen skyter Kari bedre enn Ola…

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Nei, de kan ikke trene det inn engang, for de vet ikke hva de skal trene på.

 

Jeg har jo sett flere skyttere grupper på 1/3 av størrelsen de skjøt et kvarter før - etter 5min enkel instruksjon, holdeteknikk, pust, og avtrekksteknikk. Mange tar fart en cm foran avtrekkeren, og andre puster mens de trekker av, fordi de tror de skal. Noen klarer ikke å la være å "nappe" når de ser siktet tilfeldigvis innom midten, det er en innøvd automatisk vane. Andre gruer seg så til smellet, at de blunker og er på vei i "dekkstilling" i "god tid" før selve avtrekket, og noen snur hodet mot monitoren før det egentlig smeller. Ofte har jeg filmet folk i "high framerate", og vist dem - for de vil jo ikke tro det om du bare sier det. Men når de ser det, så klarer de å konsentrere seg om å la vær, og kan skyte mye bedre - en stund.
 

Ved flere anledninger har jeg hatt skoleklasser, ungdomsskole eller videregående, på banen, og det har vel ikke skjedd at ikke alle skjøt godt nok til storviltprøva, etter 45min... Svært ofte skyter elever som aldri har prøvd langt bedre etter de 45 minuttene, enn de som "kunne skyte", med pappas jaktrifle. Er nesten artigst når miss. "sminka som Barbie, i malt-på jeans" skyter bedre enn mr. "marsjstøvler og kamobukser"

Det handler ikke om å gjøre det mye, det handler om å gjøre det rett. 

 

Man kan tørrtrene det inn, det er bare kjedeligere. Men vel så effektivt.

 

K

Nå klippet du ut det første avsnittet mitt, altså at de må ta instruksjon for at trening skal hjelpe - men ellers hjertens enig. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (16 timer siden):

Morsomt når Ola og Kari Nordmann entrer banen, Ola er full av erfaring, han har jo skutt mye før. Kari har akkurat tatt jegerprøven og er litt nervøs, spør om råd… og når de drar fra banen skyter Kari bedre enn Ola…

Og det er meir normalen enn unntaket...

Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (5 minutter siden):

Og det er meir normalen enn unntaket...

Dessverre. Jeg vrir meg like mye hver gang en kar i denne kategorien har med "dama" på banen og skal lære henne å skyte. Skal jeg blande meg inn, eller skal jeg ikke? Vi er jo på banen for å hjelpe folk, men bare hvis de spør føler jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (21 timer siden):

"Det er ingen vits i å kaste bort penger på å trene med 22lr. For at 22lr skal lønne seg må du ha en sauer, eller så kaster du bare bort penger og tid."

 

 

Må jeg nedgradere til Sauer for å få effekt av trening med 22lr?  8)

 

Det aller beste er faktisk å skyte mye med et ordentlig luftgevær. I vinter har jeg skutt ca 3000 skudd på elektronikk med en Walther LG400. Det hjelper til med å holde alderdommen i sjakk.

 

God påske forresten!

 

Kaster tydligvis akkurat nå bort tiden med 22lr trening :-)

 

 

DSC_1058.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg får mest utbytte av å trene med det våpenet jeg skal bruke. Både med klikk og skarpt. . Har ikke merket noe særlig forbedring av å trene med .22. Fordel att det er billig og forholdsvis støysvakt viss en har naboer som bryr seg om slikt.Har byttet ut salongen med en 6,5 istedet. Noe mer anvendelig 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal det trenes bør det gjøres strukturert og målbart så man ser fremgang. Kjøp en skiskytterblink med snorresett. Sett den opp på 50m og skyt stående. Etter endel trening skyter man ganske regulært 5 av 5 med ei god salongrifle med kikkert. Så kan man starte å skyte serier på tid. 5 av 5 på 15sek, 5 av 5 på 10sek, etc Det går an å komme under 5sek med vanlig boltrifle. Det man trener her er riktig avtrekk men også beslutningsprosessen for riktig avtrekk på en helt annen måte enn liggende med reim eller over 2-fot.

 

Og, jeg skyter ikke 5 av 5 hver gang..

 

Legg merke til skiskytterblinkene ute til høyre på bildet over.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

En har det jo trivelig i hvert fall, så noe er det jo godt for...

 

Å drive med noe vi liker er nok drivkraften for de aller fleste av oss. Jeg kan ikke huske å ha trent på skyting, sånn egentlig. Jeg skyter fordi det er gøy. Og det man syns er gøy blir man gjerne god på. Fysisk trening gjør jeg delvis fordi jeg tror jeg bør, men helst skal det være gøy i tillegg. Tror aldri jeg har løst et skudd fordi jeg syns jeg bør.

 

For å bli blandt de øverste prosentene på lista må man sikkert trene mye "kjedelig". For min egen del syns jeg å ha kommet ganske langt opp bare med å utelukkende ha det gøy. Men vi levde etter mottoet "vi vinner kanskje ikke stevnet, men vi skal vinne banketten".

 

Jeg skjøt veldig mye luftgevær da jeg var en neve stor. På lekefigurer, legokosser, bruskorker etc. Jeg fant igjen geværet på et loft nylig. Og det er det jævligste avtrekket jeg har kjent på noe våpen. Det var et eneste langt kryp, uten noen som helst mulighet til å vite når skuddet gikk. Jeg lurer på om den skytinga var mest til hjelp eller hinder. 🙄

 

Seinere ble det halvauto salongrifle. Lett trykkpunktavtrekk med litt slep. Men jeg visste ikke om noe bedre. Brukte den masse. Stående med lang arm på selvangivelsen (mener selvanviser, men lar det gode forslaget fra stavekontrollen stå) Læreregelen i miljøet var at håndterer du stående, så blir alt det andre lett.

 

Hvordan og hva men trener med avhenger av hva man skal bli god på. Skyting er så mangt. Det er omtrent like varierende som fra håndball til fotball, eller fra hopp til langrenn. Det er antagelig nyttig å trene fotball eller dansing for å bli en god håndballspiller, men det er ikke optimalt. Jeg kjenner skyttere som er meget gode på miniatyr eller luft, men utmerker seg ikke noe særlig med ei storviltrifle i henda. Og motsatt. Det hjelper antagelig ikke så mye på luftgevær å skyte elgbane.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om en skal trene skyting hjemme, og gå glipp av det sosiale med å være på en skytebane, så må jo det beste være en skytesimulator. 

 

Det er billigere enn et nytt gevær, den har ikke slengere, og har du en Scatt vil du også få mer informasjon om hva du gjør feil. 

Edited by ATS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja....

Jeg vil begynne med å si at 22lr er et billigere alternativ, ikke nødvendigvis det beste alternativet.

Grunnen for å bruke 22lr er mengdetrening. Det er få rifler (luft telles ikke- siden det ikke er våpen ;)) som gjør det billigere å skyte, enn med 22lr. 

 

Fordel:

Vi er alle forskjellige, og dette medfører også ulike læringsevner. Noen har veldig nytte av å gjøre mange oppgaver i matematikk, mens andre kan klappe sammen boka etter 2 oppgaver. Noen lærer rett og slett raskere enn andre. Denne tanken kan også overføres i praktiske oppgaver, som skyting. Noe som igjen innebærer at hen kanskje trenger å trene 500 ganger på ett godt avtrekk, mens andre trenger 5 skudd. 

 

Igjen er det på sin plass å dra inn matematikk. Noen husker fremgangsmåter, formler og regler fra første dag, og frem til siste pust. Andre kan ha behov for regelmessig påminnelse. Relaterer vedkommende seg til siste utsagn, vil igjen 22lr være billigere å skyte. En annen faktor er som Bacon beskriver. 

BaconErGodtNamNamNAm skrev (6 timer siden):

Kan fint slenge meg ned bak et steingjerde og skyte 25 skudd mellom middag

Har vedkommende behov for relativt høyfrekvent trening, kan dette ta mye tid i en travel hverdag. Selv om pris hadde vært fullstendig irrelevant, er det ikke til å feie under teppe hvor lettvint det er med 22lr. Du kan faktisk tilfredsstille partner, løpe ut etter endt økt, skyte noen serier, for deretter å løpe inn igjen uten å ha vært savnet. Dørstokkmila blir fryktelig kort, og for de som ikke trives på en folksom bane "frykt for egen prestasjon, introverter ect" kan trene i fred og ro. 

 

Når det er sagt, så skal jeg kaste fyrstikka i tørt gress og si "IKKE ALLE HAR NYTTE AV 22LR".  Jeg har sett det flere ganger, men når ammunisjonen er billig gir folk litt mer faen. Det koster liksom ikke nokk til at enkelte bryr seg. Det å skyte 100,200,300 skudd på en økt betyr ikke at vedkommende fikk bedre trening, enn om det hadde blitt skutt 20 med grovt. Kvalitet over kvantitet er en tematikk som må vurderes. 

 

I tillegg hadde m67 ett godt poeng. 

M67 skrev (På 1.4.2023 den 18.59):

de vet ikke hva de skal trene på.

Havner Ola- elgjeger alene i hagen med salongen, er det ikke sikkert resultatet blir forbedret. Det er jo her et skytterlag vil være gull verdt. En gjeng med felles interesserte og med felles mål om å bli best mulig. Det er gull.

 

 

La oss si du har grunnleggende ferdigheter (avtrekk, pust, stilling +++), men bare ønsker å holde dette vedlike. Da mener jeg det vil være best å legge salongen på hylla, og heller fokusere på de skudda du løsner. Kjøp 200 skudd og skyt 10 skudd annenhver uke. Dette gir deg da 40 turer på banen.

Alt i alt, det beste UANSETT hva er å øve regelmessig. 

"I fear not the man who has practiced 10 000 kicks once, but i fear the man who had practiced one kick 10 000 times" - Bruce Lee.  

Edited by Pipe
Link to comment
Share on other sites

Mengdetrening er vel å bra, men kommer helt ann på hvordan du legger opp denne treningen. Jeg skyter ofte, men ikke nødvendigvis mye hver gang. Gjerne i skytehallen 5 dager i uka når jeg er hjemme, av og til 2 ganger om dagen. Men jeg er der kanskje 20-30 minutter om jeg er alene. Ofte skyter jeg "bare" 20-30 skudd med 22lr. Dette er pistolskyting jeg kommer til å referere til, på rifleskyting er jeg fersk og har mye interressant igjen å lære. 

 

Før jeg drar på banen, har jeg allerede bestemt meg for hva fokuset på treningen skal vere den dagen. Kanskje bare ned for å jobbe med fokuset på korn fordi jeg har tatt meg selv i at blikket har sklidd fram på blinken i det siste. Ett og ett rolig skudd, med fullt fokus på det du vil forbedre. Del opp treningen i mindre elementer, og fokuser på små, men viktige ting. 

 

Vi har mange av de i klubben som skyter 200+ skudd hver trening, men ikke har noe fremgang. De har skutt sånn i "alle år". De får mye mengdetrening, men til lite nytte. Sikkert morro likevel, men kanskje ikke om du går på stevner og har ambisjoner om å bli mye bedre. Trener du riktig, skal det ikke lenge til for å bli god. Nå er jeg ikke noen norgesmester, men skyter godt over gjennomsnittet i NSF pistol. Og jeg startet å skyte noen måneder før coronaen slo inn, og alt stengte ned. Kvalitet på trening, forran kvantitet for min del.

 

Vær åpen for tips og råd fra andre erfarne, og sorter heller ut hva som er nyttig for deg og ikke. Plukk opp litt kunnskap her og der. Jeg setter veldig pris på når erfarne skyttere kommer og gir meg tips og råd. Prøv nye ting, og se om det fungerer for deg.

 

Grunnleggende teknikk (avtrekk, pusteteknikk, stilling, fokus etc) for å skyte midt i blinken med en 22lr kontra 9mm er mye likt. Det er billigere å trene med, og lettere å oppdage skytterfeil med 22lr. 

Og tørrtrening hjemme er undervurdert :) 

:)

Edited by Panther
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun snakke for min egen del i dette tilfellet.

Skyter kanskje 2000 skudd på litt lengre hold ila en sesong. og 2000 skudd på "jaktfelt" trening.

 

Det hele står på stein-fokus på avtrekkene, samt litt "timing" på stående for min del.

Trening hjelper selvsagt med storbørsa, men da må jeg også vite hva jeg skal gjøre riktig for at det skal bli bra.

 

Når det er sagt, så går det ca 1000 skudd igjennom salongen pr år. Og jeg skyter nesten ALLTID bedre på en jaktfelt hvis jeg har trent litt avtrekk med salongen først. Den er nådeløs på avtrekk, og gir meg svært lite rekyl. Flott å lure hjernen med.

 

"Arne" kan ta seg ei bolle. Han kan sikkert mye bra, men kommuniserer på litt feil nivå utad her.

Alle burde ha en salong å trene med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med alt mulig:  diverse rifler,  hagler og pistoler og konkurerer en hel del,  og felles for alt er : siktebilde og avtrekk. 

 

Om du ikke klarer å trekke av på rett tid og å holde våpenet i målet mens du gjør det så bommer du.  

 

.22 og/ eller luft er den letteste måten å lære bort dette på pga pris, mangel på rekyl og lite smell. 

 

Stillling

Andedrett

Riktning 

Avfyrning

 

Er alle grunnelementer som burde  trenes inn i fred og ro,  gjerne hjemme på stuegulvet hvor jeg for min del trener mest :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi trekker en parallell til andre utøvere, er ikke det "Arne" sier det samme som å påstå at en som kjører racerbil på bane (Formel 1-3 o.l.) ikke blir bedre av å trene med gokart? Jeg tror ingen trenere/utøvere innenfor bilsport vil påstå dette, de bruker jo til og med simulatorer for å trene. Jeg mener at all skyting deg til en bedre skytter så lenge man har et minimum av kvalitet på treninga og ikke bare bruker ammo meningsløst. Jeg er aktiv pistolskytter og du skal lete lenge for å finne pistolskyttere som ikke er enige i at selv om man primært konkurrerer med grovpistol og magnum så er det bra å trene både med 22lr og luftvåpen selv om både våpen og avtrekk er annerledes. En "regel" som jeg har hørt mange pistolskyttere bruke er at for fordelingen mellom 22lr og 9mm/38/magnum bør være til til en, dvs du bør skyte ti ganger så mye 22lr som de grove våpnene. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/1/2023 at 4:46 PM, MatsPelle said:

I går skulle jeg hjelpe Ola- Nordman 30+5 skudds jeger.

Essensen her er å skyte mere enn 35 skudd. Å presenter en 35 skudds skytter for hvordan konkurranse eliten trene gir null mening! Her handler det kunn om å bli god nok til å treffe (nesten) alle skudda innenfor reinen. Hvis disse folka faktisk mener at de skal bli bedre å skyte så må de selv ta konsekvensen av det, som igjen betyr å skyte mere. Jeg har hørt og sett så mange unnskyldninger og forklaringer på hvorfor det ikke er mulig at jeg tror faktisk det nettopp er der problemet ligger, og ingen andre steder. Disse folka har egentlig ikke nok lyst. Så enkelt er det! Beklager å være Arne, men noen må da sette de rette orda på det😔

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (50 minutter siden):

Essensen her er å skyte mere enn 35 skudd. Å presenter en 35 skudds skytter for hvordan konkurranse eliten trene gir null mening! Her handler det kunn om å bli god nok til å treffe (nesten) alle skudda innenfor reinen. Hvis disse folka faktisk mener at de skal bli bedre å skyte så må de selv ta konsekvensen av det, som igjen betyr å skyte mere. Jeg har hørt og sett så mange unnskyldninger og forklaringer på hvorfor det ikke er mulig at jeg tror faktisk det nettopp er der problemet ligger, og ingen andre steder. Disse folka har egentlig ikke nok lyst. Så enkelt er det! Beklager å være Arne, men noen må da sette de rette orda på det😔

Det er ingen problem å lære en person som vil høre etter, å klare storviltprøva med 30 treningsskudd.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Det er ingen problem å lære en person som vil høre etter, å klare storviltprøva med 30 treningsskudd.

 

K

Nei, det er det ikke! Jeg har hatt deltakere (kvinner) på Jegerprøvekurs som ikke hadde skutt før, og som satte 5 skudd tett samlet midt i ringen etter bare 10 treningsskudd! Da er det ofte verre med kjekkaser fra det andre kjønnet som ikke hører etter...

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Apelars! said:

Er en del av siktebilde- avtrekk. 

Det er ett poeng å gjøre treningen enkel nok til at den er forståelig for den det gjelder.

Jeg byttet plass på "Riktning" og "Andedrett" :-)

Edited by jsven
Link to comment
Share on other sites

Nå sier jeg ikke verken at "Arne" har rett eller tar feil, men en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte ei 22 LR pipe til R8'en(e) var mer trening på "hytta" enn jakt med kaliberet. Jeg har etter 2 1/2 år skutt langt mere med denne pipa enn de 3 andre pipene (6.5, 308, 9.3) til sammen.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig diskusjon. 

Det er mange av dere ivrige skyttere som ikke forstår problemet. 

Jeg er av de som er på banen tre ganger i året. To for å få skutt opp og en for å få skutt inn med jaktamno . Jeg kan nok tenke meg fem turer, men der går grensen. En typisk serie er 8,9,9,9,10.

Det er klart man kan gjøre som dere og skyte flere tusen skudd i året, men det interessante er hvordan sånne som meg skal bli bedre. 

Som noen er inne på handler det i veldig liten grad om mengdetrening (før man skal gå fra 9ere til 10ere), jeg er ganske sikker på at det i første omgang er teknikk som skal til for å bli stabilt bra nok. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Haavard said:

Som noen er inne på handler det i veldig liten grad om mengdetrening (før man skal gå fra 9ere til 10ere), jeg er ganske sikker på at det i første omgang er teknikk som skal til for å bli stabilt bra nok. 

Da burde nettopp du stille på banen for og hjelpe de som bare skal dit 3 ganger😏

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (37 minutter siden):

Jeg kan nok tenke meg fem turer, men der går grensen. En typisk serie er 8,9,9,9,10.

 

Haavard skrev (37 minutter siden):

men det interessante er hvordan sånne som meg skal bli bedre.


Tørrtren hjemme, da får du bort åtteren og flere av nierne blir erstattet med tiere.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (52 minutter siden):

Som noen er inne på handler det i veldig liten grad om mengdetrening (før man skal gå fra 9ere til 10ere), jeg er ganske sikker på at det i første omgang er teknikk som skal til for å bli stabilt bra nok. 

Det går en grense for hvor langt du kan komme med en gitt mengde trening. Det er bare teknikk som skal til, akkurat som du sier, men den må øves inn. Øve den inn godt nok til å skyte alt innenfor 8 tar kanskje sånn 50-100 skudd, og kan sitte lenge om gangen. Det er jo der du er.
Skal alt innenfor 9, og 8-er-uhellene bli så sjeldne at du blir overrasket når det kommer en 8er, så tror jeg du må tidoble treningsmengden, mens fremdeles ha full fokus på rett teknikk på hvert skudd.  Skal alt innenfor 10, så kan du antakelig tidoble igjen...

 

Haavard skrev (52 minutter siden):

men det interessante er hvordan sånne som meg skal bli bedre

Jeg er veldig usikker på hvor mye bedre du egentlig kan bli med så lite trening, men tørrtrening er jo nevnt, og det jeg tror må til på banen er finpussing av teknikken, med instruktør. Samtidig er tre ganger i året lite å øve inn endringer i teknikk på.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Merkelig diskusjon. 

Det er mange av dere ivrige skyttere som ikke forstår problemet. 

Jeg er av de som er på banen tre ganger i året. To for å få skutt opp og en for å få skutt inn med jaktamno . Jeg kan nok tenke meg fem turer, men der går grensen. En typisk serie er 8,9,9,9,10.

Det er klart man kan gjøre som dere og skyte flere tusen skudd i året, men det interessante er hvordan sånne som meg skal bli bedre. 

Som noen er inne på handler det i veldig liten grad om mengdetrening (før man skal gå fra 9ere til 10ere), jeg er ganske sikker på at det i første omgang er teknikk som skal til for å bli stabilt bra nok. 

 

Norske jegere har jammen flaks som ikke må gjennomføre den svenske skyteprøven..:

 

Det praktiska högviltprovet kulgevär ska vara utformat som respektive jägarorganisations älgskytteprov och innehålla

  1. Skjutning mot stillastående älgfigur
  2. Skjutning mot löpande älgfigur

Provtagare ska avlägga provet med kulgevär i Klass 1 inför förordnad provledare för jägarexamen på godkänd älgskyttebana.

Vid provtillfället får provtagaren skjuta maximalt 9 stycken 4-skottsserier på älgbanan. Av dessa 9 serier måste minst 3 serier vara godkända för att provet ska bli godkänt.

En serie består av två skott mot stillastående älgfigur och två skott mot löpande älgfigur. Första skottet skjuts mot stillastående figur, efter ett par sekunder startar älgen och nästa skott skjuts mot löpande älgfigur. Proceduren upprepas sedan från andra hållet. 

För att serien ska vara godkänd måste alla 4 skott vara inom träffområdet på älgfiguren (Svenska Jägareförbundets reglemente för älgskyttemärket).

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tja. Spørsmål 1: VIL man bli bedre til å skyte?

Hvis ja på spørsmål 1 så kommer spørsmål 2 : VIL man gjøre noe for å bli bedre?

Hvis ja på spørsmål 2, så kan man begynne å diskutere:

Læring/avlæring av:

Teknikk

Avtrekk

Sikting

Osv

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt som @Haavard, på banen 3-4 ganger i året for å trene (15+ i to omganger) og skyte opp med 3 våpen (gjerne samme kveld, om formen er inne). Og jeg vil ha tette, fine 5-skuddsgrupper med 6,5x55 og .30-06, og helst et trekløver med drillingen. På første forsøk😉. Jeg har skutt i rundt 60 år, og jaktet i drøyt 50. Mine ambisjoner på jakt er å sette dødelige førsteskudd i vitalt treffområde på alt fra rådyr til elg. Men med mitt treningsvolum må jeg holde igjen når skyteavstanden øker, og det kan jeg leve med. Om hørselen hadde vært bedre ville jeg nok frekventert skytebanen oftere, men uansett: skyting er ikke min hobby. Nå har kjæresten og jeg startet forberedelsene til årets manndomsprøve (har jeg lov å si det?) på hytta med luftgevær, et Weihrauch som jeg anskaffet i fjor sommer. Da blir det langt mer enn 30 treningsskudd uten fare for hørselen. Jeg tror dette luftvåpenet med et kinakikkertsikte (Vector) er den beste investeringen jeg har gjort.😊 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Haavard said:

Det er klart man kan gjøre som dere og skyte flere tusen skudd i året, men det interessante er hvordan sånne som meg skal bli bedre.

 

Trenger du å bli bedre da? Det er jo ikke noe mål i seg selv, med mindre det er noe du har lyst til. Kan jo skjønne det om du vil på storviltjakt men rett og slett ikke klarer prøva. Det er langt fra alle jegere som er særlig interessert i våpen og skyting. Noen er lidenskapelig opptatt av harehundraser, noen av gråhunder, andre vil ikke høre om annet enn rypejakt med setter. Og noen er mest interessert i all den gode maten de kan lage av viltet.

 

Jeg kjenner flere elgjegere som sjelden skyter medmindre det er i stålos som har vart ei god stund, og da er holdet kort. 20-30 meter kanskje. 5 skudd på 30 cm @100 m er kanskje ikke så relevant for dem. Ikke at det er urimelig vanskelig, rent skyteteknisk men.

Edited by Casey Jones
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Det er ingen problem å lære en person som vil høre etter, å klare storviltprøva med 30 treningsskudd.

 

Det er jeg enig i. Men så har jeg også tenke noen ganger, når det snakkes om den skyteprøve som er altfor lett. Det er jo lett med ei god rifle i et snilt kaliber. Særlig om du ikke må klare det. Ta med et knippe nybegynnere, så skal jeg stille med våpen og ammunisjon 😎 Jeg tror jeg skal klare å overbevise noen om at det ikke nødvendigvis er såå lett. Kan låne Sako-en til en kompis. En kortløpa helstokk i .338 Winmag. Han har brukt den i flere tiår, og feller stadig elg. Har ingen planer om å bytte den ut. Så den er velegnet til formålet. Skyter prøva liggende, så jeg tenker vi lar nybegynneren gjøre det samme. For å holde kostnadene akseptable, så tilbyr jeg med å lade patronene som skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 timer siden):

 

Det er jeg enig i. Men så har jeg også tenke noen ganger, når det snakkes om den skyteprøve som er altfor lett. Det er jo lett med ei god rifle i et snilt kaliber. Særlig om du ikke må klare det. Ta med et knippe nybegynnere, så skal jeg stille med våpen og ammunisjon 😎 Jeg tror jeg skal klare å overbevise noen om at det ikke nødvendigvis er såå lett. Kan låne Sako-en til en kompis. En kortløpa helstokk i .338 Winmag. Han har brukt den i flere tiår, og feller stadig elg. Har ingen planer om å bytte den ut. Så den er velegnet til formålet. Skyter prøva liggende, så jeg tenker vi lar nybegynneren gjøre det samme. For å holde kostnadene akseptable, så tilbyr jeg med å lade patronene som skal brukes.

Dette er jo bare tull. Det er ikke et mål klare prøva med det dummeste kaliberet du kan finne. Det er kaliber jeg ikke ville klart det med - det er i hvertfall kalibere jeg ikke hadde giddet å prøve med, selv om jeg sikkert ville klart det. Målet er å drepe et dyr, ikke vise folk hvor mye smerte du tåler... Eller se hvor fort du kan ødelegge innøvd teknikk.

 

Hvordan definerer du en nybegynner?

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Casey Jones said:

Skyter prøva liggende, …

Sako-en til en kompis. En kortløpa helstokk i .338 Winmag

 

Hva er poenget med å skyte prøva liggende med en sånn rifle? Gjør du det på jakt? Det er da lettere å sitte og skyte med en lett rifle som har litt for mye rekyl enn å ligge. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk legger seg ned med slike rifler?

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg så en på banen for noen år siden som skjøt opp med to Weatherby-kreasjoner. 

Den ene var en 30-kaliber, og den andre var en 378 eller 460 (husker ikke nøyaktig). 

Karen var diger- en skikkelig røslig en, med bananklaser til hender.

Ingen demper eller brems på noen av de, og liggende..

Smalt noe helt for jævlig, og rifla vippa ut av begge hendene to ganger på rad.. 

Ut fra eska så det ut til det var ferdigrulla (koster typ 120-200kr smellen?). 

Mener å huske det ikke gikk veien, og alle rundt som så på var litt sånn "why..?"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...