Jump to content

22 lr bortkastet trening..... "Hvordan bli en bedre skytter?"


MatsPelle

Recommended Posts

I kveld fikk jeg trene helt alene som ikke er uvanlig. Det ble 200 skudd med 22lr og i PRSish stil.

B7DA7CA5-C4CB-4955-A657-C2EA7693A945.jpeg.ec4af74e0d3de445e804484f2f9ccbf6.jpeg

Hvorfor trener jeg alen? Tilbudet er jo gitt til 2-300 andre jeger/skyttere.

 

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (23 minutter siden):

Synes det var en god ide kanskje dere papp jegere fikk et innblikk i den virkelige verden. 

Papp er fint vilt, er nok det jeg feller mest av i året da tid, lyst og interessen for å betale dyrt for å gå rundt i skogen med våpen ikke er der. Gå i skogen kan jeg gjøre gratis uten børse. Meeeen litt skadedyr felles i året(mest på åte). Og jeg har noen turer i året etter rådyr selv om det blir mest bomturer. På banen kan jeg fint skyter 30 rådyr om gangen 😂

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (8 timer siden):

 

Norske jegere har jammen flaks som ikke må gjennomføre den svenske skyteprøven..:

 

Det praktiska högviltprovet kulgevär ska vara utformat som respektive jägarorganisations älgskytteprov och innehålla

  1. Skjutning mot stillastående älgfigur
  2. Skjutning mot löpande älgfigur

Provtagare ska avlägga provet med kulgevär i Klass 1 inför förordnad provledare för jägarexamen på godkänd älgskyttebana.

Vid provtillfället får provtagaren skjuta maximalt 9 stycken 4-skottsserier på älgbanan. Av dessa 9 serier måste minst 3 serier vara godkända för att provet ska bli godkänt.

En serie består av två skott mot stillastående älgfigur och två skott mot löpande älgfigur. Första skottet skjuts mot stillastående figur, efter ett par sekunder startar älgen och nästa skott skjuts mot löpande älgfigur. Proceduren upprepas sedan från andra hållet. 

För att serien ska vara godkänd måste alla 4 skott vara inom träffområdet på älgfiguren (Svenska Jägareförbundets reglemente för älgskyttemärket).

 

(Nå er jo ikke det regler for skyteprøven. Det er for "jägarexamen" (jegerprøven). )

 

Personlig syns jeg det er horribelt at folk skal tvinges til å skyte på løpende elg. Det var bedre om det var forbudt å skyte på løpende dyr de første tre(?) årene.

Man risikerer jo at de tror de kan skyte, men ute i den humpende naturen viser det seg at virkeligheten faktisk var anderledes. 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (7 timer siden):

Man risikerer jo at de tror de kan skyte, men ute i den humpende naturen viser det seg at virkeligheten faktisk var anderledes. 

Kan jo også ha den effekten at det viser hvor vanskelig det faktisk er å skyte på noe som beveger seg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Manglende selvinnsikt... Om man ikke evner se egen begrensning, har manglende impulskontroll eller ikke er mottakelig for hjelp/instruksjon kommer man jo ingen vei, samt at faren for uønskede og alvorlige hendelser er økende.
Prøver å lese menneskene man omgås, også velger man de med beina på bakken og huet på rett plass. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (55 minutter siden):

Kan jo også ha den effekten at det viser hvor vanskelig det faktisk er å skyte på noe som beveger seg.

tja. Når man vet hvor fort det går så er det jo overraskende enkelt. Ikke at det er enkelt å skyte så godt som viltmålsskytterene, men om man sammenligner med hvor godt man skyter på stillestående mål, så er det ikke mye som skal til for å skyte nesten like godt på bevegelige mål - om farta er kjent og konstant.

Og ref det @vsmeen sier, så er det nok ikke dumt at de har prøvd en gang eller to. Det øker sannsynligheten for suksess dramatisk, og når en trolig antar at de skyter uansett, så er ikke kravet om bevegelig mål så dumt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (10 timer siden):

338 win mag er vel kongen av skandinavisk jakt.

Jeg er skyteprøvekontrollør i en av de kommuner hvor det felles mest elg i Norge. Har sittet der hver uke i snart 8-10 år, men har enda ikke opplevd denne "kongen". Hos oss er det 1-2% som ikke er 6,5, 308W eller 30-06. Tolker det som at vi har fornuftige storviltjegere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (57 minutter siden):

Jeg er skyteprøvekontrollør i en av de kommuner hvor det felles mest elg i Norge. Har sittet der hver uke i snart 8-10 år, men har enda ikke opplevd denne "kongen". Hos oss er det 1-2% som ikke er 6,5, 308W eller 30-06. Tolker det som at vi har fornuftige storviltjegere

Jeg har vært, og er tidvis ennå skyteprøvekontrollør på en bane der 8-900 jegere tar prøven årlig. Mitt inntrykk er nøyaktig det samme som @nhd sitt. 338WM er meget sjeldent. Men det er flere kalibere i spill her, 270Win er overaskende vanlig, og flere og flere har 6.5mm Creedmoor. Det siste er vel langt mer vanlig enn 338WM...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Alle magnumriflene er jo på Finn...

 

K

 

Og av den grunn har jeg for moro skyld endt opp med en 7RM og en 338WM for for en slikk og ingenting.

 

Hadde man hatt samlerlisens på magnum jaktrifler kunne man endt opp med en veldig fin samling for lite penger. 

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (13 timer siden):

338 win mag er vel kongen av skandinavisk jakt.

 

I likhet med rikets virkelige monark, viser denne "kongen" seg sjelden på våre trakter (den virkelige monarken er av og til å finne ved elva Bjøra, med laksefluestang, fra 15. mai, så vi langt nord skal vel ikke klage). Men det er en sambygding som har en 338 WM (han fikk den visst i en byttehandel med noen lastebiler), han tar den aldri med på banen.

 

Derimot ser dere ut til å ha glemt et kaliber som øker "ikke de tre store"-prosenten vesentlig over @nhds 1-2 % fra Levanger, hvertfall på Kjemsjøen, nemlig 9,3x62. Et kaliber som gjør "vei i vellinga" på alt vilt på våre kanter, inkludert vågehval og sulten isbjørn. Men minst like uegnet som 338 WM til mengdetrening liggende, der er .22LR det beste (kanskje unntatt skytesimulator). For å trene avtrekksteknikk er luftpistol (!) det aller beste!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 timer siden):

Jeg er skyteprøvekontrollør i en av de kommuner hvor det felles mest elg i Norge. Har sittet der hver uke i snart 8-10 år, men har enda ikke opplevd denne "kongen". Hos oss er det 1-2% som ikke er 6,5, 308W eller 30-06. Tolker det som at vi har fornuftige storviltjegere.

Det er sikkert helt riktig, har ikke 338 jeg heller, men en kompis har og den går godt. Jeg jakta med 30-06 i mange år hadde taket på den rifla, stolte på den lissom.Da jeg skulle fornye meg kjøpte jeg ei lita snerten rifle i 308 skaut endel dyr med den,men det blei aldri det samme hadde liksom ikke samme drepen. Slapp fra meg dyr som jeg hadde våget med 06en .Så dukka det opp en 300wsm og alt datt på plass igjen. God effekt på dyr, trenger aldri tenke på å stille på siktet, så den tar jeg med meg på reinsjakt også enda den veier en halvkilo mer enn 308en 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I og med at vi nå er langt ute på "kaliberjordet" vil jeg gjerne slå et slag for min favoritt, nemlig 338-06 A-Square.
Tilgang på alle de supre jaktkulene i .338, (jeg bruker 225 grs Woodleigh PP) hylsa er 30-06 åpnet opp til .338, god effekt og gjennomtrenging på storvilt, god presisjon, kan kamres i alle vanlige jaktrifler med bolthode og kasselengde som passer  .30-06, 270 Win osv osv.

Kun et pipebytte og så er en klar.
Rifla mi er ei Winchester M70 Featherweight med 22" L.Walter pipe.
Med Kahles Helia 1,6-8x42 veier den 4,1 kilo på kjøkkenvekta.

Egentlig en patron i gruppen 35 Whelen / 9,3x62 når det gjelde effekt og bruksområde.
Uten magnumrekyl for de som misliker det, kun en liten anelse sprekere enn 30-06, men ikke noe å snakke om.
Diesett og hylser er stort sett kurant hyllevare hos Alvestad.
 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (36 minutter siden):

I og med at vi nå er langt ute på "kaliberjordet" vil jeg gjerne slå et slag for min favoritt, nemlig 338-06 A-Square.

 

Jeg har lenge hatt lyst på en 338-06 uten å gjøre noe med det. Men så lurte jeg på om det ikke er like greit å kjøpe en 338 WM og lade patronene forsiktig slik at det blir omtrent som en 338-06 i ytelse og rekyl.

Fordelen er at det er mange 338 WM rifler til en billig penge på finn. I  tillegg har jeg muligheten for å lade de kraftigere ved eventuelle fremtidige behov. 

Noen tanker rundt dette? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (31 minutter siden):

 

Jeg har lenge hatt lyst på en 338-06 uten å gjøre noe med det. Men så lurte jeg på om det ikke er like greit å kjøpe en 338 WM og lade patronene forsiktig slik at det blir omtrent som en 338-06 i ytelse og rekyl.

Fordelen er at det er mange 338 WM rifler til en billig penge på finn. I  tillegg har jeg muligheten for å lade de kraftigere ved eventuelle fremtidige behov. 

Noen tanker rundt dette? 

Det er mange pene 338WM rifler rundt om, og på Finn, Og 338WM hylser er i salg. Jeg har laget hylser til diverse kalibere, og får mark av det. Det er også grunnen til at min 7WSM blir alt for lite brukt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet noen år med en Ruger M77 i 338 WM.
Meget effektiv jaktpatron, men også markert og kjapp rekyl.
Det går naturligvis å lade den ned, men når det gjelder skandinavisk storvilt inkl bjørn, og afrikansk vilt opp til og med kudu og smellfeit zebra hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke min 338-06.
Derfor ser jeg ikke helt behovet for å kunne lade "ned og opp" med magnumhylse når det finns en helt grei patron i "normalutførelse" som nesten matcher magnumen og med vesentlig mindre rekyl.

Når det er sagt, 338 Winmag er en super storviltpatron hvor en kan måke på med tyngre kuler og mere fart enn det 338-06 makter.
Og jeg følte meg aldri "under gunned" i Sørafrika med den og 250 grs A-Frame selv om vi hadde stort, og delvis sint vilt på den digre farmen.
Men etter å ha snakket litt med et par erfarne brukere av 338-06 fant jeg ut at den dekker mitt behov som storviltpatron her hjemme på en ypperlig måte.

Minuset kan være om en vil reise feks. til Afrika for å jakte.  Mister du 338-06 patronene, finns det nok ikke noe sted å skaffe nye.
Da er vel 338 WM  mye enklere som kurant hyllevare i litt større våpensjapper, og jeg ville nok heller ha valgt den.
I en slik situasjon vil 7mm Remington magnum og 9,3x62 også være supre kandidater

.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Vi sitter vel igjen med 1500 - 2000 assorterte engangsskutte magnumhylser i "messingbøtta" når storviltprøvene er ferdig for sesongen.

Hovedtyngden er 7RM, 300WinM og 338wm. Det er også forbausende mye 300WeaM.

Det er ganske ofte "gamle penger" (og Kong Harald i gamledager) som skyter Weatherby, og de skyter fabrikkammo.

Det er endel "gamle penger" som også er på siste jakttur og riflene deres blir solgt for lommerusk. Sjekk denne Weatherby Mk5 produsert av Sauer til 7,5K i butikk:

 

Sauer%20Weatherby%20Europa%20DeLuxe%20P64867%20b1.JPG

Sauer%20Weatherby%20Europa%20DeLuxe%20P64867%20d1.JPG

Sauer%20Weatherby%20Europa%20DeLuxe%20P64867%20d5.JPG

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

Men så lurte jeg på om det ikke er like greit å kjøpe en 338 WM og lade patronene forsiktig slik at det blir omtrent som en 338-06 i ytelse og rekyl.

 

Det er nok mange som har tenkt som deg, eventuelt lade den til 318 Westley Richards eller 333 Jeffery - for de med nostalgiske tendenser. 250 grs kule (f.eks Woodleigh RN SN) i 2400 fps er en gammel og god oppskrift. Jeg kom over en fint brukt FN Mauser M98 for noen år siden, bygget av Rafdal. Egentlig ville jeg hatt en slik børse i 9,3x62, men tenkte at 338 win mag var "like greit". 

 

Vår alles våpenskribent Jørund Lien har skrevet litt om 338 win mag, både i gamle Våpenjournalen og i nyere tid, at det sikkert er et supert kaliber til elgjakt, men vanskelig å få god presisjon med. Jeg vet ikke om det generelt er vanskelig å få god presisjon i 338 win mag? Jeg har ganske greit fått veldig god presisjon i min rifle, men ikke med ladninger på "338-06" nivå, jeg må et stykke oppover på ladestigen for å få det jeg mener er god nok presisjon, til mitt bruk. Hylser til 338 win mag og kuler i 338 er forholdsvis lett tilgjengelig, også endel utvalg på lettere homogene kuler. 

 

Men nå er vi selvsagt langt ute på kaliberjordet. En rifle i 338 win mag (og kaliber med tilsvarende nivå av rekyl) er lite brukende til å bli bedre å skyte, eller vedlikeholde skyteferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Skal man først prøve skytevåpen med tung rekyl så anbefales lett pumpehagle med 66g supermagnum mirage fra clever. Det er det mest brutale jeg noen gang har skutt med, og jeg har prøvd endel kalibre med tung rekyl som bl.a 458 winmag, 375 h&h og 9,3 i forskjellige lette rifler uten demper eller brems. Til sammenligning føles disse kontrollerbar mot den hagleladningen hvor man er tett på hjernerystelse. Stikker man inn den 66 grameren i en Benelli halvauto så er den plutselig helt udramatisk. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

On 4/3/2023 at 8:07 PM, M67 said:

Dette er jo bare tull. Det er ikke et mål klare prøva med det dummeste kaliberet du kan finne. Det er kaliber jeg ikke ville klart det med - det er i hvertfall kalibere jeg ikke hadde giddet å prøve med, selv om jeg sikkert ville klart det. Målet er å drepe et dyr, ikke vise folk hvor mye smerte du tåler... Eller se hvor fort du kan ødelegge innøvd teknikk.

 

Jeg dro fram .338 Winmag fordi det er en patron som har en viss utbredelse. Det finnes selvfølgelig langt vanskeligere patroner, men poenget var ikke å gjøre skyteprøve umulig med et urealistisk kaliber for elgjakt. (Det verste jeg har prøvd er .416 et-eller-annet i en Ruger nr. 1. Det holdt lenge med ett skudd) Det finnes da mange artikler og tråder om elgpatroner som .338 Winmag, 9,2x62, .35 Whelen, .358 NormaMag o.l. Det er ikke helt ukjent at .308 W rakkes ned på som "elgmoped" etc. Og at .30-06 er myye bedre. Til tross for at den gjerne yter det samme i fabrikkpatroner. Ergo er det mange/en del/noen som mener at det trengs kraftigere patroner enn .30-06 for det største viltet.

Jeg kjenner de fleste storviltjegerne her i området, og av patroner jeg vet er i bruk kan nevnes: 9,3x62 , .338 Winmag, 45-70 , 9,3x64 , .375 H&H , .300 Winmag, .458 Winmag, .376 Steyr . Særlig .338 Winmag og 9,3x62 er det flere som bruker. Men i prosent er det nok ikke så mye. Jeg tipper 10-20% har noe annet enn "de tre store".

Ergo er det ikke tullete urealistisk med en kort lett Sako i .338 Winmag. Det brukes jo i virkeligheta, for pokker. Om man altså ønsker å vise noen at storviltprøva ikke nødvendigvis er så enkel.

 

On 4/3/2023 at 8:07 PM, M67 said:

Hvordan definerer du en nybegynner?

 

Jeg tenker f.eks på de du skriver om her:

 

On 4/1/2023 at 6:59 PM, M67 said:

Ved flere anledninger har jeg hatt skoleklasser, ungdomsskole eller videregående, på banen, og det har vel ikke skjedd at ikke alle skjøt godt nok til storviltprøva, etter 45min...

 

Hva slags våpen, patron og ladning bruker du under slike seanser?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (4 minutter siden):

Hva slags våpen, patron og ladning bruker du under slike seanser?

Vi har stort sett brukt 22LR, og gjerne avsluttet med 6.5x55 (alt fra Rekrutt til feltammo) hvis mulig. Det er ikke noen forskjell på hvor godt de skyter med 22 og 6.5 dersom du bruker en liten time på 22LR først. Noen skyter faktisk en del bedre med 6.5. Det er da 200STR med diopter. Starter du med jaktrifle i 30-06, så har du en mye vanskeligere oppgave. 

200STR er tunge gode rifler med gode avtrekk, og lette å skyte godt med - og jeg tenker at det er en mye bedre tilnærming å ha ei rifle som gjør det enkelt for en selv, enn ei som er tøffest, mandigst, vanskeligst mulig. Andre veien kan ei rifle med lite rekyl være mye lettere, og bedre å bære, Finnlighten min er 3kg med sikte, og med 120gr kule kan jeg skyte godt og presist, og fort, om det skulle være nødvendig. I mange tilfeller ser jeg kula treffe - prøv det med en 338 under 5kg... Og det er etter min mening uvurderlig informasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, høggern said:

.475 A&M magnum

Da snakker vi hønsetenner 😂. Jeg har sett noen skyte med en 460wm som skulle til Afrika en gang, men jeg fikk meg ikke til å spørre om lovt til å prøve da han fortalte prisen på skudda 🤣

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Casey Jones said:

Ergo er det ikke tullete urealistisk med en kort lett Sako i .338 Winmag.

338wm i en Sako er helt ok og skyte bra med om man ikke legger seg ned. Det går helt fint og ta ei oppskyting ved å sitte på en krakk. Jeg skyer ikke noe særlig dårligere sittende, og det gjelder antagelig de aller fleste som har prøvd sittende mere enn 2 skudd. Sittende er man mye mindre affisert av rekyl og kikkertøyeangst.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg angående betydningen av rekyl for skyteresultatene. Og i praksis gjør jeg omtrent som du skriver. 6,5 mm på storvilt, med demper, og gjerne 120 gr kule. På jaktfelt starta jeg med 6,5x55 og 9,3 gram D-spiss, for det var det gamlekara sa jeg måtte ha. Det tok ikke lang tid før jeg bytta til lettere kuler som 100 gr rekrutt, og seinere 7 gram Scener og lette ladninger. Til tross for at det "ikke gikk an å bruke" pga. vind. Deretter 22-250 med moderate ladninger og demper. Og i dag skyter jeg helst .17 HMR, om vinden tillater det. Jeg har skutt noen stevner med 9,3x62 også. Også der med lett-for-kaliberet kuler, moderate ladninger og demper. Det er betydelig mer krevende, men jeg har fått brukbare resultater der og. Men "persen" har jeg med .17 HMR

 

22 LR på storviltprøva er "juks". Det bør i det minste være en godkjent storviltpatron i et jaktgevær. Men det kan jo selvfølgelig også være lette ladninger i .223 Rem i en lett 200 STR med demper. Det er jo et lovlig våpen på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bly said:

Sittende er man mye mindre affisert av rekyl og kikkertøyeangst.

 

Helt enig! Aldri skjønt meg på de som legger seg ned. Jeg skytter sittende på kasse med liggende hold på jaktfelt, i likhet med mange andre. Prøva tar jeg også sittende på kasse. Har faktisk tatt den stående mange ganger også. Det var en slags intern justis hos oss aktive konkuranseskytter. (Cocky, I know...)

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

338wm i en Sako er helt ok og skyte bra med om man ikke legger seg ned. Det går helt fint og ta ei oppskyting ved å sitte på en krakk. Jeg skyer ikke noe særlig dårligere sittende, og det gjelder antagelig de aller fleste som har prøvd sittende mere enn 2 skudd. Sittende er man mye mindre affisert av rekyl og kikkertøyeangst.

For en litt erfaren skytter er det helt uproblematisk å skyte både liggende og alle andre stillinger med ei vanlig rifle i 338WM. Dog er kolben litt for kort på mange rifler., for kort til at liggende er avslappende for nakkemusjulaturen...) Klare storviltprøven vil nok en høy andel "nybegynnere" gjøre etter 1 time eller to med instruksjon. Men kan vi være enig om at det er vanskeligere enn med 6.5x55?

 

Casey Jones skrev (1 minutt siden):

Det bør i det minste være en godkjent storviltpatron i et jaktgevær. Men det kan jo selvfølgelig også være lette ladninger i .223 Rem i en lett 200 STR med demper. Det er jo et lovlig våpen på rådyr

Rekrutt ville vært lov på rådyr med rett kulekonstruksjon, og "feltammo" er et godt stykke forbi fabrikk jaktammo, skulle jeg poste ladningen her ville ladedatapolitiet fått kaffen i halsen. Noen 200STR i 223Rem har jeg aldri sett. (det skal eksistere 4-5stk, uten magasin)

 

K

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Bly said:

338wm i en Sako er helt ok og skyte bra med om man ikke legger seg ned. 

Jeg skyter og koser meg liggende med både 9,3x62 og 8x68S. Udempet, såklart. Da føles feltladninger i saueren så milde og fine etterpå. 

 

Men uten et greit grunnlag av trening med 22 kommer nappingen fort, og har man aldri lært grunnleggende skyteteknikk så mener jeg man skal glemme alt over 6,5x55. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Skal man først prøve skytevåpen med tung rekyl så anbefales lett pumpehagle med 66g supermagnum mirage fra clever. Det er det mest brutale jeg noen gang har skutt med, og jeg har prøvd endel kalibre med tung rekyl som bl.a 458 winmag, 375 h&h og 9,3 i forskjellige lette rifler uten demper eller brems. Til sammenligning føles disse kontrollerbar mot den hagleladningen hvor man er tett på hjernerystelse. Stikker man inn den 66 grameren i en Benelli halvauto så er den plutselig helt udramatisk. 


Noe av det verre jeg har skutt med var noen «magnum» sluggs i ei beretta 412.

Tror de var friskt ladet til å være 12/70.
Ei gammel s/s jeg hadde dro av begge skuddene på likt sånn ca annenhver gang. 
Når orrfuglen gikk opp bakfra, og hagla havnet på bicepsen, ble det blåmerker og «død» arm noen ganger.
Jaktet nesten en sesong med den som tenåring, før gamlingen kasserte den.
12/76 sluggs, og 12/89 patronene putter jeg også i kategorien «sparker», men stort sett skutt disse i halvauto.

Men med hagler så skyter man jo stort sett stående, eller sittende, og skal treffe innenfor 10x10cm på 50m. 

Det er natt og dag mot å ligge nede å prøve på tette samlinger på 100m med rifla. 
Ei lett og udempa 308 eller 30-06 med litt tyngre kuler, kan (etter min subjektive mening) være særdeles ubehagelig å skyte med.

Som en i utganspunktet middelmådig skytter, skyter jeg enda dårligere med slike våpen. 
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Rekrutt ville vært lov på rådyr med rett kulekonstruksjon, og "feltammo" er et godt stykke forbi fabrikk jaktammo, skulle jeg poste ladningen her ville ladedatapolitiet fått kaffen i halsen.

 

Jeg har ladet 156 gr Oryx med MRP2 I 6,5x55. Og 160 gr Hornady RN med MRP. Trenger ikke poste ladningen jeg heller 😎Ganske mye rekyl til 6,5x55 å være. Hvilken kule bruker du til feltlading? 130 gr DL? Fabrikkladet jaktammo  i 6,5x55 kan være ganske slapp, ja. Jeg skjøt min første elg med fabrikkladet 140 gr Partition. Federal. Den var nærmest for krag-ladning å regne. Men den dugde på elg. Stor var den også, 280+ kg @200 meter. Kula satt mot skinnet på utgangssida. 

 

1 hour ago, M67 said:

Noen 200STR i 223Rem har jeg aldri sett. (det skal eksistere 4-5stk, uten magasin)

 

Jeg burde ha skrevet "ei god konkurranserifle i .223 Rem" elns. Poenget er at det er dramatisk stor forskjell på ei rifle som er god å skyte med, og ei muskedunder i fælt kaliber. Men det finnes en del av sistnevnte i bruk. I min ungdom var det ganske vanlig med en Brno 601 i .308W . De var billige, men ikke spesielt gode å skyte med. Det er stor forskjell å gå til et moderne våpen med god stokk, med godt avtrekk, i et lett kaliber. En R700-klone i en anatomisk stokk med et bra trykkpunktavtrekk. F.eks. Hansen 702 i KKC-stokk, Triggertech trykkpunktavtrekk, lett kaliber, med god optikk på toppen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (5 minutter siden):

Det er stor forskjell å gå til et moderne våpen med god stokk, med godt avtrekk, i et lett kaliber. En R700-klone i en anatomisk stokk med et bra trykkpunktavtrekk. F.eks. Hansen 702 i KKC-stokk, Triggertech trykkpunktavtrekk, lett kaliber, med god optikk på toppen.

Utvilsomt.

 

Casey Jones skrev (7 minutter siden):

Hvilken kule bruker du til feltlading? 130 gr DL?

Siste 3-4 vintre har det vært det, i hovedsak. Jeg har også brukt 120gr Pergrine en del, når jeg skyter i kikkertklassen. tidligere har jeg vært innom A-Max, 123gr Scenar, 139gr Scenar, 136gr ScenarL. Jeg har vel også skutt et stevne eller to i kikkertklassen med 6XC og Berger 105gr VLD.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal nevne et kaliber som øker, og som er en veldig fornuftig mellomting mellom 223 og "ordentlige" patroner er 6mmBR. 105gr kule med høy BC, enkelt og pålitelig i 830m/s. 223 blir veldig fort krampaktig. 6BR kan også gi små lette varmintkuler forbausene mye fart. Hylsa er akkurat stor nok til at det ikke er så fiklete heller.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Selvpining med patroner som har mye rekyl er en ting som ikke forbedrer avtrekksteknikken noe særlig. Det voldsomste jeg har prøvd er en 500 A-square. Det er en 600 gr kule med 760-780 m/s. I hagle bør man teste cal 10 mag i et lett våpen så får en nok rekyl for de fleste.

 

For å skyte godt uansett våpen er avtrekkskontroll det viktigste, og min mening er at det lærer man best med å bruke .22 LR eller luftgevær med trykkluft. Prisen er akseptabel og instruktøren ser umiddelbart på våpnbevegelsen om eleven napper eller ikke, da kan eleven få umiddelbar tilbakemelding på dårlige avtrekk og det gjør det lettere å forstå hva man gjør feil og hvordan forbedre det. For erfarne skyttere gir det også mye treningseffekt med .22, både mengdetrening med jaktrifler fra jaktmessige stillinger og for konkurranse skyttere. Ingen (nesten) har så perfekt avtrekkskontroll at det ikke kan forbedres, og selv for de beste skytterne er det lettere å se og erfare sine feil med .22 enn med grovere ammunisjon.

Jeg er derfor helt uenig med trådstarters Arne.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 timer siden):

I mange tilfeller ser jeg kula treffe - prøv det med en 338 under 5kg... Og det er etter min mening uvurderlig informasjon.

 

K

Dette er ikke uvanlig i andre kalibre heller med 300wsm ser jeg dette rett som det er særlig hvis dyrene er søkkvåte, da lager vanndampen en liten dott ved treff også tørre dyr ved gode lysforhold. Har også sett avskutte hår henge i luften som en liten støvsky etter dyr påskutt i fart.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Hvis jeg skal nevne et kaliber som øker, og som er en veldig fornuftig mellomting mellom 223 og "ordentlige" patroner er 6mmBR. 105gr kule med høy BC, enkelt og pålitelig i 830m/s. 223 blir veldig fort krampaktig. 6BR kan også gi små lette varmintkuler forbausene mye fart. Hylsa er akkurat stor nok til at det ikke er så fiklete heller.

 

K

Norma DL = 647,- for 50 stykk 6.5x55, 1124,- for 50 stykk 6BR, men hvis man lader selv så blir forskjellen betydelig mindre?  (Du sa noe om det, men detaljene glipper stadig vekk dessverre).

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (22 timer siden):

Da snakker vi hønsetenner 😂. Jeg har sett noen skyte med en 460wm som skulle til Afrika en gang, men jeg fikk meg ikke til å spørre om lovt til å prøve da han fortalte prisen på skudda 🤣

Jeg har skutt en del skudd med en .475 A&M. 10X så mye teoretisk rekyl som jaktrifla mi i 6,5x55 ;)

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (23 timer siden):

Da snakker vi hønsetenner 😂. Jeg har sett noen skyte med en 460wm som skulle til Afrika en gang, men jeg fikk meg ikke til å spørre om lovt til å prøve da han fortalte prisen på skudda 🤣

 

En kompis har en av Mk5 prototypene kamret i 460. Kompis skrev til Weatherby og fikk til svar at rifla hadde tilhørt Roy personlig og at han hadde brukt den på jakt i Afrika. Det er litt kult da. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Det er vel iallefall noen her som har skutt 12.7x99. Det smeller så jævlig at du ikke merker at er rekyl engang... Men det er nok en del. Og ingen av delene fremmer riktig avtrekksteknikk.

 

K

Iallefall barrett m82 12,7mm har merkbart mindre rekyl enn den 475en jeg skjøt med. Mye nok pga vekt på rifla, at barreten har munningsbrems og er halvauto....

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (På 4.4.2023 den 16.44):

 

 

Noen tanker rundt dette? 

Det er ikke voldsomt stor forskjell mellom 338-06 og 338 win mag. Har ingen erfaring med noen av de så dette er bare spekulasjoner vil tro at med de tunge 250 grs kulene skal det være nok å redusere en n-160 ladning noen grs n-160 kan funke uten høyt trykk. Skal du bruke lettere kobberkuler kan det være en fordel å prøve n-140 eller 202 til 160-180 grs kuler for å få et trykk rundt 4000 for god presisjon, dette bør være lett å få til med dagens hjelpemidler som grt eller Quick load eller hylsa full av sp-12 som har gitt meg veldig god presisjon med lavt trykk 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...